نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 28679
تشکل‏های دانشجویی: قوه قضاییه پاسخ دهد
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۵۵
در پی تاکید رهبری درمورد به روز بودن مطالبات مبارزه با فساد؛
تشکل‏های دانشجویی: قوه قضاییه پاسخ دهد
 دو تشکل دانشجویی دیگر خواستار اقدام قوه قضاییه در سامان‏دادن به مبارزه با مفاسد اقتصادی و برآورده کردن منویات رهبر انقلاب در این باره شدند.

به گزارش "الف"، درپی تاکید رهبر انقلاب مبنی بر به روز بودن مطالبات مبارزه با مفاسداقتصادی، تشکل‏های مختلف دانشجویی با انتقاد از روند فعلی مبارزه با مفاسد اقتصادی، خواستار پاسخگویی قوه قضاییه در این مورد شدند.

در همین زمینه، پس از تشکل عدالتخواهی دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و مجمع دانشجویان حزب الله نیز بیانیه‏هایی در این مورد صادر کردند.

بنابراین گزارش، در بیانیه جامعه اسلامی دانشجویان آمده است: حركت دانشجويي بارها و بارها با اعلام موضع خود در پي رفع موانع و مشكلاتي كه بر سر تحقق اقتصاد اسلامي بوده، خواستار معرفي مفسدان اقتصادي و جلوگيري ازتسامح در مورد آنها شده است. البته منظور از معرفي مفسدان اقتصادي تنها معرفي شهرام جزايري هايي كه حجابي مي شوند تا در لواي آن ها سايرين به مفاسد خود ادامه دهند، نيست. اين تعلل ها و ناديده انگاري ها در اقتصاد كشور لطمه هاي زيادي را وارد كرده كه نتایج آن گاهاً خسارات جبران ناپذيري بوده است، آسيب هايي كه تحقق عدالت را با مانع مواجه مي كند.

حركت دانشجويي به نوبه خود با گامهاي هرچه قوي تر جلوي سهل انگاري ها را خواهد گرفت و قوه قضائيه نیز وظیفه دارد در جهت رسيدن به سلوك حضرت امير عليه السلام قدمهاي مناسب تر و اساسي تري بر دارد .

لازم است متذكر شويم كه حركت دانشجويي اجازه نخواهد داد با عدم پاسخگويي، به نام فعاليت هاي عاقلانه و حكيمانه، مصلحت اندیشی نادرست جاي پيروي كردن از قانون را بگیرد.

درراستاي رسيدن به اين هدف، جامعه اسلامي دانشجويان طي نامه هايي، كه همه آنها  خواستار پاسخگويي هرچه سريع تر و شفاف تر مسئولين بوده است، به دنبال رفع نقايص و ترسيم صورت آرماني اين تشكيلات در نظام جمهوري اسلامي مي باشد و سعي دارد  با بسط فرصت های نظارتی و چالش هاي قانوني، گامي در جهت ورزيده تر كردن قوه قضائيه بردارد. و بیان دارد؛ آن كه را حساب پاك است، از محاسبه چه باک است؟ اين قوه بايد با بررسي ساختار و چگونگي عملكرد خود، ضمن توجه به گزارش تحقيق و تفحص مجلس، با يك بازنگري قوي و ريشه ياب، از غالب شدن  نگاه تسامح بر اين ركن اساسي نظام جلوگيري كند. قوه قضائیه باید حساب ارزش ها را از حساب متخلفان دارای قدرت جدا کند. و در این راستا ما خواهان آنیم که به این سوالات که مستند به گزارش تحقیق و تفحص است، هرچه سریعتر پاسخگویی شود:

1) چرا بر اساس گزارش تحقیق و تفحص، قوه قضاییه به هیچ یک از مکاتبات و بیش از 300 سؤال مطرح شده از سوی هیأت مربوطه بعنوان نمایندگان مردم در مقام پاسخ بر نیامده و گزینه اتلاف وقت را انتخاب نموده است؟

2) چرا بر اساس دستور شفاهی ریاست محترم قوه قضائیه به مسؤولان و مقامات دستگاه قضایی، مقامات قوه قضائیه در زمینه تفاهمات مورد پذیرش خود در جلسه مورخ 84.12.9، هیچگونه اقدام جدی بعمل نیاوردند؟

3) آیا مسئولان قوه قضاییه محدوده‌ تحقیق و تفحص را صرفاً در چارچوب و محدوده‌ی اداری و مالی می دانند که فعالیت هیئت را در همین حوزه محدود کرده اند؟

4) به نظر مسئولان قوه؛ گزارش تحقیق و تفحص مجلس از این قوه باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا  آن را قبول داشته و در دادسراي انتظامي قضات يا جاهاي ديگر به آن رسيدگي کنند؟

5) به نظر می رسد که کم کردن اطاله دادرسی فقط جایی صورت میگیرد که آقایان بخواهند، یا بهتر بگوییم در جایی که به صلاح مسئولان نباشد صورت نمی گیرد، شاهد این ادعا هم روند پیگیری به پرونده فروش سوالات کنکور است.

6) چرا در بعضی پرونده ها به محض اینکه بازپرس شعبه شروع به تحقیقات می کند به دستور جابجا و پرونده به شعبه دیگری منتقل می شود و بازپرس جدید سریعا اعلام کفایت تحقیقات را می کند؟

7) خطاب به معاون اداری و مالی قوه قضاییه که گفته بود: "آنها نمي دانند قوه قضاييه چه بوده و چه شده است؛ زيرا اگر مي دانستند اينگونه عمل نمي كردند. " باید گفت که اتفاقا سوال ما نیز همین است، که  شما با قوه قضائیه چه کردید؟ شما به فعالیت ها و عملکردهای این قوه نگاه می کنید یا به خروجی های آن؟ از قوه قضاييه انتظار معجزه نیست اما فراموش نکنید كه توقع از قوه قضائيه اين است كه عدالت را در زندگي مردم ملموس کند. متاسفانه تنها تکیه شما بر آمار کمی است نه کیفی.    

ما باز هم خواسته ی ذکر شده در نامه ی قبلی را تکرار می کنیم و خواهانیم که مسئولین قوه ی قضاییه با حضور خود در دانشگاه پاسخگوی سوالات  دانشجویان باشند.

در بیانیه مجمع دانشجویان حزب الله نیز آمده است:

مجمع دانشجویان حزب الله در راستای بیانات و اوامر مکرر مقام معظم رهبری نسبت به حضور فعال دانشجویان در عرصه‏ی سیاسی کشور و خصوصاً عرصه‏ی عدالت اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی، از قوه‏ی محترم قضائیه و مسئولین خدوم آن تقاضا می‏کند جهت رفع شبهات و مشکلات و همچنین تنویر افکار عمومی، هرچه سریع‏تر نسبت به احضار شاکیان و مدعیان مفاسد اقتصادی به دادگاه و رسیدگی به آن‏ها در جلسه‏ی علنی با پوشش مناسب رسانه-ای اقدام فرمایند و به اتهامات وارده از طرف این افراد رسیدگی کنند تا مردم غیور و عزیز این مرز و بوم نیز  به حسن نیت و صداقت قوه‏ی قضائیه در اجرای عدالت اجتماعی ایمان بیاورند و در مورد ادعاها و افشاگری‏های صورت گرفته یکه به قاضی نروند.

بدیهی است که عدم پاسخگویی و رسیدگی شفاف و علنی نسبت به چنین مسائلی تبعات منفی و شومی را  برای این قوه، متهمین این پرونده‏ها و کل نظام جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.
  
 
ایرانی رند
۱۳۸۷-۰۴-۱۱ ۱۴:۰۰:۰۷
دانشجویان مبارزه با فساد اقتصادی را جدی گرفته اند همه اش بازی است اسم رمزیست برای کوبیدن اصلاح طلبان ، آنها با محافظه کاران کاری ندارند ولو تا خرخره خورده باشند
اگر می دانی که تو هم حتماً در پی پهن کردن سفره ای برای خودت هستی و اگر نمی دانی : سرکارت گذاشته اند ای برادر ! ؟ (69612)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.