نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 28547
پاسخ وزارت کار به گزارش خودکشی سه کارگر
تاریخ انتشار : يکشنبه ۹ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۱۴
پس از گذشت بیش از یک ماه از انتشار مطلبی در مورد خودکشی کارگران در نتیجه فشارهای اقتصادی و تشریح دلایل انتشار این یادداشت، وزارت کار و وامور اجتماعی با ارسال پاسخی، آن را در راستای زیر سوال بردن "درخشش سیاست های اشتغال زایی وزارت کار و امور اجتماعی" ارزیابی کرد.

جوابیه نویس محترم وزارت کار بدون توجه به دلایل الف برای انتشار این یادداشت، اعلام کرده است که یکی از موارد اعلام شده در این گزارش، سکته قلبی بوده، کارگر دیگر مشکل اقتصادی نداشته و صاحب مسکن بوده و مورد دیگر نیز در دوران دولت نهم رخ نداده است. وزارت کار همچنین اعلام کرده است که خودکشی در تمام جهان رواج دارد و نباید این موارد را برجسته کرد.
متن کامل جوابیه وزارت کار و یادداشت الف در مورد دلایل انتشار این یادداشت که قبلا یک بار در الف منتشر شده است را از نظر می‏گذرانید: جوابیه وزارت کار در پاسخ به گزارش بازخوانی خودکشی سه کارگر؛ چشم‏های بازمانده در گور
هجمه سنگین رسانه های خبری مخالف دولت به تمامی دستاوردهای دولت نهم موضوع دور از انتظاری نبوده و نیست استفاده از ترفندهایی نظیر بزرگنمایی برخی مشکلات موجود سیاه نگاری و قلب واقعیت برای تخریب دولت نهم در دستور کار رسانه های حزبی قرار گرفته است.

در این میان با عنایت به درخشش سیاست های اشتغال زایی وزارت کار و امور اجتماعی و حساسیت مسایل کارگری، نوک پیکان سیاه نمایی ها این بخش مهم نظام جمهوری اسلامی را نیز نشانه می رود.

گزارش گونه یا به عبارتی داستان واره ـ چشم های بازمانده در گور پیش از آن که یک اثر ژورنالیستی محسوب شود، نوشته ای احساسی است که با انگیزه تحریک عواطف مخاطبان به رشته تحریر درآمده است.

هر چند وزارت کار و امور اجتماعی برای حفظ امنیت حیثیت مجموعه اشتغال کشور از حق پیگیری قضایی خود استفاده خواهد کرد اما توضیحاتی در خصوص موارد کذب این گزارش ارایه می شود.

1.    طرح موضوع یک خودکشی که انگیزه آن اختلاف خانوادگی است که در دولت نهم رخ نداده است و پس از گذشت 3 سال در رسانه ها چه هدفی را دنبال می کند؟ آیا عنوان برای اثبات انگیزه مالی خودکشی کفایت می کند؟ اساساً چرا نویسنده متعهد!! گزارش در هنگام وقوع خودکشی ـ به قصد تنویر افکار عمومی و حساس کردن مسوولان در دولت هشتم، قلم را در مرکب سیاه فرو نبرده و قصه ای به این تباهی را ننوشته است؟

2.    صداقت در تهیه گزارش یک اصل است که متاسفانه گزارشگر محترم در هنگام نگارش چشم های بازمانده در گور این اصل را به دست فراموشی سپرده است خبرهایی که دستمایه تهیه گزارش یاد شده قرار گرفته اخبار کذبی است که در زمان انتشار نیز با ارایه مدرک و سند، غیر واقعی بودن آن آشکار شده است.

3.    خودکشی در تمامی نقاط جهان رواج دارد و متاسفانه به رغم دین مبین اسلام برخی از هموطنان ما نیز به انجام این عمل مبادرت می کنند حال بدون توجه به انگیزه های خودکشی باید از گردانندگان مسلمان آن رسانه محترم پرسید که قهرمان سازی از این افراد چه توجیهی دارد؟ هر چند مرگ یکی از این سه تن به دلیل عارضه سکته قلبی به تایید مراجع ذیصلاح و پزشکی قانونی رسیده و اساساً بحث خودکشی در میان نبوده است.

4.    در سطر سطر گزارش سیاهی موج می زند و گزارشگر می خواهد این نکته را به مخاطب القا کند که مسایل اقتصادی کارگران، این قشر شریف را به پرتگاه نیستی سوق می دهد اما حقیقت این است که یکی از قربانیان نه تنها صاحب واحد مسکونی بوده بلکه در شرایط مناسب رفاهی نیز به سر می برده است هر چند اطرافیان وی از اختلافات شدید این قربانی با اعضای خانواده اش خبر می دهند.

5.    پرداختن به موارد کذب گزارش با شیوه مورد به مورد چیزی جز اتلاف وقت نیست و تنها به داستان واره حاضر وزن و اهمیت می بخشد اما ذکر این نکته خالی از فایده نیست که برخی از مسوولان رسانه ای نادانسته و ناخواسته وارد بازی خطرناکی می شوند که با امنیت ملی و اعتبار بین المللی مغایرت دارد، انشاءالله خداوند همه را به راه راست و طریق صلاح هدایت فرماید.

یادداشت منتشر الف درباره دلایل انتشار گزارش بازخوانی خودکشی سه کارگر انعکاس گزارشی درباره خودکشی سه کارگر ایرانی بر اثر فقر و درماندگی و شرمندگی از روی خانواده*، باعث برخی حساسیت‏ها در میان همکاران و دوستان محترم اصولگرا شده است.

تعدادی از عزیزان، انتشار چنین گزارشی را طعنه به دولتمردان سختکوش و برخی هم آنرا بسیار تلخ و مصداق سیاه‏نمایی دانستند.

درباره انتشار این گزارش و حساسیت‏های برانگیخته شده درباره آن تذکر چند نکته ضروری است:

1- برخی دوستان، انتشار این گزارش را باعث ناراحتی مسئولان دانستند. درباره این نکته باید یادآوری کرد؛ اتفاقا هدف اصلی انتشار گزارش این بوده که مسئولان کشور نه تنها ناراحت شوند، بلکه دردشان بیاید.

اصولگرایان که اکنون در مصدر مسئولیت تکیه زده اند نباید فراموش کنند که با شعار "مبارزه با فقر و فساد و تبعیض" اقبال عمومی را به خود جلب کرده اند.

دوستان عزیز اصولگرا درواقع به جای ناراحت شدن از انعکاس رنج و فقر برخی هموطنان، باید از خود بپرسند: که چرا از سال 83 به این سو، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض در ادبیات گروه‏های اصولگرا کمرنگ شده است؟

2- برخی دوستان اصولگرا انتشار این گزارش را باعث رنجش دولتمردان دانسته اند. درباره این نکته باید گفت که این واقعا بی انصافی بزرگی درحق رئیس جمهور محترم و دولت نهم است. اتفاقا رئیس جمهوری که با اعضای کابینه دائم در معرض تماس نزدیک و دریافت نامه استمداد فقیرترین و محرومترین و دورافتاده ترین هموطنان هستند، خود به خوبی می‏دانند که اقشار فقیر در موج سهمگین تورم چه می‏کشند؟ این مدیران میانی هستند که باید با خواندن سرگذشت کارگر مظلومی که از فرط فقر و خجالت از روی خانواده گرسنه خود به خودکشی و خودسوزی متوسل می‏شود، عرق شرم بریزند و به خود آیند.

همان مدیرانی که قابلیت و تخصص مسئولیتی که اشغال کرده‏اند را ندارند، همانها که مسوول بهبود شرایط زندگی هموطنان هستند، اما با ندانم کاری‏هایشان، وضع را بدتر می‏کنند. همان مدیرانی که دائم حق ماموریت سفر خارجی و در پایان سال پاداش‏های چندده میلیونی از بیت‏المال برای خود تصویب می‏کنند و به دستورالعمل دولت در منع چنین دریافت‏هایی بی‏اعتنا هستند.

3- برخی اظهار عقیده کرده‏اند که چرا با انتشار چنین گزارش تلخی، دولت را تضعیف می‏کنید و خدمات دولت نهم را زیر سوال می‏برید؟
درباره این نکته باید یادآوری کرد که فشار شدید و مهیب معیشتی به اقشار ضعیف، واقعیت امروز جامعه ایران است.
در واقع، روزی که دولت محترم، گسترش سرمایه‏گذاری و طرح‏های عمرانی را بر مهار تورم اولویت داد و تورم را فدای طرح‏های عمرانی کرد و نمایندگان مجلس هفتم هم علی‏رغم هشدار اکید اقتصاددانان، این تصمیم اشتباه را تایید کردند، باید به فکر چنین روزی می‏بود.

دولتی که با بودجه‏های شدیدا انبساطی عملا بر تنور تورم می‏دمد و معاون محترم رئیس جمهور آن رسما تایید می‏کند که عمدا زیر بار تورم رفته‏ایم**، باید بداند که تورم شدید، چه بلایی بر سر خانواده‏های مستضعف آورده است.

نمایندگانی که هشدار و التماس همکاران اقتصاددان خود درباره بیماری هلندی را نادیده می‏گیرند و به بودجه‏های شدیدا انبساطی و برداشت مکرر از حساب ذخیره ارزی رای می‏دهند، باید ببیند و بخوانند که تورم ناشی از بهمن نقدینگی چطور ضعیف‏ترین اقشار جامعه را له کرده است. همانها که نایی ندارند تا صدایشان به جایی برسد و دیگر از فرط تکیدگی، صورتشان با سیلی هم سرخ نمی‏شود.

این واقعیت تلخ جامعه امروز است.

منطق اقتصاد با کسی شوخی ندارد. نه با آقای هاشمی اهل سازندگی و نه با آقای احمدی نژاد اهل عدالت؛ در اقتصاد امروز ایران، هرکسی بی محابا بر تنور نقدینگی بدمد، آتش تورم را شعله ور کرده و در نتیجه آن صاحبان اموال و املاک، ثروتمندتر و حقوق‏بگیران و مستاجران و مستضعفان، فقیرتر می‏شوند... متاسفانه این قانون اقتصاد با نیت و ایدئولوژی افراد کاری ندارد و دولت اهل سازندگی یا گفتگو یا مهرورزی را از هم تشخیص نمی‏دهد. بر تنور نقدینگی که بدمید، بر شکاف طبقاتی افزوده‏اید: پولدارها را فربه تر و فقرا را نحیف‏تر کرده اید.

بنابراین برادرانی که انعکاس چهره کریه فقر را باعث تضعیف دولت تلقی می‏کنند باید بدانند که پنهان‏کردن حقیقت و چشم بستن بر واقعیت، تضعیف دولت است نه مواجهه با آن و ریشه‏یابی و چاره جویی برای این درد.

4- در گزارش یاد شده، به نگاه شدیدا منفی جامعه کارگری به موضوع خصوصی‏سازی و سابقه ذهنی بسیار تلخ کارگران از واگذاری شرکت‏های دولتی اشاره شده بود.

متاسفانه روندی که در حال حاضر در خصوصی سازی به شدت دنبال می شود (واگذاری شرکت‏های صدر اصل 44)، نه فقط مغایر سیاست های کلی اصل 44 است، (این را رئیس محترم سازمان خصوصی سازی هم تایید کرده اند و نوار اظهار نظرشان در الف موجود است) بلکه واجد اشکالات بسیار مهم از جمله نادیده گرفتن وضعیت کارگران واحدهای واگذاری شده، دست به دست شدن شرکت های دولتی میان مالکان دولتی و شبه دولتی، غفلت از هدف اصلی خصوصی سازی یعنی "کارایی" واحدهای واگذار شده و ... است.

بخش تحلیلی الف در یادداشت "شواهد و علائم اعلام خطر مي كنند" سال گذشته نسبت به انحرافات بسیار خطرناک در روند موجود خصوصی سازی هشدار داده بود که متاسفانه این هشدارهای خیرخواهانه هم از سوی دولت محترم با بی اعتنایی مواجه شد و تذکرات نمایندگان مجلس نیز درباره انحرافات خصوصی سازی موجود از قانون اصل 44 راه به جایی نبرد. 
بخش تحلیلی الف به زودی به مناسبت تشدید و تسریع اخیر در خصوصی سازی شرکت‏های بزرگ دولتی در مسیر همان راه و اهداف شکست خورده دهه 70، مطلبی تولید و منتشر خواهد کرد.
 
* اصل این گزارش در روزنامه کارگزاران هشت خرداد به قلم آقای اسماعیل محمدولی منتشر شده است. 
** سخنان آقای دکتر داودی در مراسم تودیع وزیر سابق اقتصاد: دولت به قیمت افزایش تورم، سرمایه‏گذاری اشتغال‏زا را دامن زده است.
  
 
صادق
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۳:۵۲:۲۷
من گزارش قبلی شما را خوانده بودم و پاسخ وزارت کار را هم الان خواندم. اولین چیزی که در این پاسخ به چشم می خورد و یا بهتر است بگوییم چشم را می آزارد ادبیات بسیار بد و حتی چندش آور آن است، چیزی که تقریبا بدون استثناء در تمامی جوابیه های مردان دولت نهم به رسانه ها دیده می شود. ظاهرا از نظر حضرات حمله و توهین به سایرین مناسبترین و موثرترین راه حل در منکوب کردن مخالفان و منتقدان است! در حالیکه نتیجه واقعی آن منزجر شدن خواننده از لحن مطلب است. دولتی که فریاد اسلامخواهی آن گوش زمین و زمان را کر کرده است و ادعاهای شیعه گری آن حتی بسیاری از علمای شیعه را متعجب ساخته است چه ساده آموزه های اخلاقی اولیا و بزرگان دین را به فراموشی سپرده است. بهتر است آقایان مراجعه ای به سیره امام صادق (ع)نموده و نحوه برخورد ایشان با آن عرب بادیه نشینی که به ایشان ناسزا می گفت را با دیده عبرت مطالعه کنند. آقایان بهتر است به اندازه چند ثانیه در معنای والای لقب امام هفتم (ع) «کاظم» اندیشیده و بر خشم خویش لگام زنند. این بزرگواران ناسزا می شنیدند و با روی گشاده سخن می گفتند. آیا واقعا شما ادعای مسلمانی و تشیع دارید؟ ظاهرا آقایان از میان جاذبه و دافعه حضرت علی (ع)، فقط دافعه آن را برگزیده و بر آن تکیه می کنند آن هم چه دافعه ای؟!
برادر عزیزی که آن پاسخ را نگاشته اید، آیا هیچ به روزی که پرده ها فرو می افتد و همه چیز آشکار خواهد شد اندیشیده اید؟ آیا پاسخی برای آن روز مهیا نموده اید؟ فکر می کنید همین پاسخ را می توانید به صاحب کائنات بدهید؟ هیچ فکر کرده اید که در آن روز و در محضر حق هیچ پناهگاهی نخواهید داشت مگر سایه اعمال نیکتان؟
بهتر است خودمان را فریب ندهیم. روز حساب داستان نیست که گمان کنیم برای دوران کودکی خوب است. اگر نگاه آخرت گرا در زندگی داشته باشیم بسیاری از مشکلاتمان خود بخود حل خواهد شد. (69314)
 
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۳:۵۲:۵۸
خیلی غیر مسولانه وزیر یک کشور در مورد مطلبی با این اهمیت سخن می گوید . که خودکشی عادی است و آن را برجسته نکنید ! هیچ نمی گویید که علت خودکشی این کارگرها چه بوده است ؟ ریشه یابی نمی کنید . فقط دنبال این هستید که لاپوشانی کنید و حقایق را بپوشانید و آن را طور دیگری جلوه دهید . تا کی می خواهید اینگونه با مسائل برخورد کنید ؟ خوب نگفتید و کسی هم نفهمید ، چشمان بیدار گوشهای شنوا و قضاوت عادلانه را چه می کنید ؟ (69312)
 
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۴:۰۴:۰۵
قبول داشتن اين جمله خيلي سنگين است.\"بهتر است خودمان را فریب ندهیم. روز حساب داستان نیست \".
ضمنا\" اين جملات \"\"((برادر عزیزی که آن پاسخ را نگاشته اید، آیا هیچ به روزی که پرده ها فرو می افتد و همه چیز آشکار خواهد شد اندیشیده اید؟ آیا پاسخی برای آن روز مهیا نموده اید؟ فکر می کنید همین پاسخ را می توانید به صاحب کائنات بدهید؟ هیچ فکر کرده اید که در آن روز و در محضر حق هیچ پناهگاهی نخواهید داشت مگر سایه اعمال نیکتان؟))\"\"
مربوط به خدا است و اولياء مهذب الهي كه اميدوارم من و شما از آنها باشيم و الا ... (69319)
 
۱۳۸۷-۰۴-۱۰ ۱۲:۱۲:۴۹
اين كامنت ، پاسخ صادق است كه جدا افتاده (69416)
 
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۴:۱۶:۴۷
كسي منكر فقر نشده
داره مي گه باباجون
چرا دروغ مي گي ؟!

نمونه قبلي را با توضيح كامل مردود دانستند.
حال نوبت شماست ...
يا عذرخواهي كنيد و يا براي اثبات وجود فقر يك نمونه مستدل ارائه كنيد . (69324)
 
مجید
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۴:۵۰:۱۶
کاملا با شما و وزارت کار موافقم. نه فقری وجود دارد نه تورم مردم را اذیت کرده و نه کارگران تحت فشارند. (69327)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۶:۲۱:۱۰
مسئولان مطمئن باشید روزی باید پاسخگو باشید؟ معلوم میشود که اشتغال زایی داشته اید یا نه؟ (69339)
 
بی درد
۱۳۸۷-۰۴-۱۰ ۰۶:۵۸:۰۷
عزیزان این قدر به کسی که جواب را تهیه کرده گیر ندهید بیچارها یک تیم بودند که بیش از یک ماه است دارن کارهای تحقیقاتی می کنن .
حتما این افراد تا لحظه انتشار گزارش حتی از بروز اینگونه خودکشی ها خبر نداشته اند (69377)
 
علی
۱۳۸۷-۰۴-۱۰ ۰۷:۰۲:۰۵
به وضوح پیداست که بسیاری از اقشار جامعه از جمله کارگران زحمتکش در شرایط کنونی در جدال با مرگ و زندگی چگونه دست و پنجه نرم میکنند . علت ها و معلول ها کاملاً مشخص است و بهتر است مسئولین وزارت کار بجای کتمان حقیقت و پاک کردن صورت مسئله ، در صدد رفع مشکلات معشیتی کارگران عزیز باشند . (69378)
 
۱۳۸۷-۰۴-۱۰ ۰۷:۳۹:۰۷
جان و ارزش ادم ها اینقدر بی ارزش شده است.
چقدر . می خواهد که وزیر کار چنین جوابی داده است. چقدر ادم ها در ایران بدبخت و بیچاره هستند. ارزو میکنم چنین تاوان کارهایشان را در این دنیا ببینند. (69379)
 
نکته جو
۱۳۸۷-۰۴-۱۰ ۱۰:۱۰:۳۸
وزارت کار یادش رفته در ابتدا با یک تصمیم غلط چه بلایی سر کارگران آورد؟ تا آنجا که در یک بخشنتمه محرمانه اعلام کرد کارفرمایان هر طور میخواهند عمل کتتد.
با این وجود فرض که جوابیه درست باشد! آیا واقعا کارگران در رفاهند؟ هیچ مشکلی ندارند؟ مسکن و معیشت آنها روبراه است؟ و....؟ (69397)
 
۱۳۸۷-۰۴-۱۰ ۱۱:۲۷:۳۸
اینکه هر دستگاهی در این مملکت عملکرد خود را در حد درخشان ببیند معلوم می شود یا مردم مفهوم درخشان را نمی فهمند یا مسئولین و اینکه هر انتقادی هر دستگاهی به عنوان هجمه به دولت و رئیس جمهور تعبیر شود اول ظلم در حق خود رئیس جمهور است مسئولین محترم جور ی حرف نزنند که مردم فکر کنند از درد آنان هیچ خبر ندارند وضعیت اسفبار جامعه کارگری چیزی نیست که مخفی باشد زیاد خودمان را گول نزنیم بهتره (69409)
 
۱۳۸۷-۰۴-۱۰ ۱۹:۱۸:۰۱
به این جمله جوابیه دقت کنید:
\" با امنیت ملی و اعتبار بین المللی مغایرت دارد \"
حال سوال اینجاست که چرا هر خبر، گزارش، انتقاد یا هر چه که بنامید را به مسائلی همچون \" امنیت ملی \" و \" آبروی نظام \" مرتبط می شود؟
آیا هدف جز طفره رفتن از اصل موضوع است؟ (69472)
 
یه بنده خدا !
۱۳۸۷-۰۴-۱۱ ۰۹:۵۳:۳۰
به نام خدا

با عرض سلام و ادب

با احترام به تمامی نظرات منعکس شده و نشده معروض می دارد :

1ـ عرف جامعه ما (از خارج خبر موثقی ندارم ) چنان است که مدیران دستگاههای دولتی (مقننه ، مجریه و قضائیه) در زمان تصدی عناوین از تمکن مالی مناسبی برخوردار می شوند که باعث جدایی آنها از توده مردم می شود و اساساً از وضعیت آحاد جامعه که به لحاظ درصد جمعیتی و مقدار تأثیرگذاری بر روند امور قابل توجه هستند بی خبر می مانند .

لذا مشاهده می کنیم مدیران اجرایی برای فرار از تعهدات اخلاقی و حرفه ای خود به هر دست آویزی هرچند مسخره متمسک می شوند تا از جوابگویی طفره روند و باصطلاح عرف جامعه موضوع را با دلایل عقل پسند\" توجیه\" نمایند و مسخره ـرین آنها تمسک به موضوعات پیش پا افتاده خارجی و امنیت و این قبیل موضوعات است . در حالیکه آن مقوله ای که سبب کرنش به واقعیتها و عدم تجاوز دول متجاوز به این مملکت می شود نه هیبت (و البته توخالی) فلان مدیر و وزیر بلکه اتحاد آحاد مردم و خاصه همین قشر ضعیف و به قول امام (ره) پا برهنه هاست که معادلات جهانی برای براندازی نظام را تغییر می دهد . و به نظر حقیر نهایت حماقت خواهد بود که موضوع مهمی از این دست را با تمسک به امنیت و چرندیات اینچنینی مرتفع نمائیم .

2 ـ تصور می کنم اگر این اتفاق در خارج ایران رخ داده بود حداقل وزیرانی که مرتبط بودند به نشانه عذرخواهی استعفاء می دادند و یا حداقل در مجامع رسانه ای تأسف خود را ابراز می داشتند .
جناب آقای جهرمی وزیری که در مناسب مختلفی تجربه شده اند و عدم توانایی ایشان اثبات شده باید بداند که اگر منصب وزارت را تصاحب کرده است به طفیل همین کارگران ضعیف است و اگر اینها نباشند اساساً وجود ایشان بی معنی خواهد بود .

3 ـ جناب آقای جهرمی که منزلشان در نقطه مناسبی از شهر تهران قرار دارد چگونه می تواند تصور درستی از نداری کارگر حتی به قدر فقط ! ده هزار تومان داشته باشد ؟

4ـ به هیئت محترم دولت نیز عرض می کنم آدم زنده رئیس جمهور و وزیر و وکیل می خواهد و الان مردم در تنگنای شدید برای زنده ماندن هستند . پس عنایت بفرمایید تا تعداد این خودکشیها زیادتر نشده اندیشه ای کنید که در غیر اینصورت اساساً نیازی به وجود ذیجود شما دولتمردان نخواهد بود .

5 ـ به همه مدیران محترم در هر رده اجرایی که هستند عرض می کند حسب آن شعر که می گوید \" ناگهان بانگی برآمد خواجه ... \" کوس رحلت را زده آند و همانگونه که به چشم بر هم زدنی سمت و منصبی گرفته اید به همین سرعت از دست می رود و بدتر آنکه به همین سرعت نیز کوس رحلت نواخته می شود و نه تنها بایستی جوابگوی منشهای مدیریتی ود و زیردستان تحت امر خواهید بود بلکه بابت همین توجیهات صد من یه غاز نیز سئوال و جواب می کنند . لذا تا فرصت هست خدمتگزاری به خلایق خدا را سرلوحه امور قرار دهید و اگر عاجز از این مهم هستید آبرومندانه میدان را به دیگری بسپارید و لااقل جان خود را به سلامت ببرید .

خداوند ما را از رحمت بی انتهای خود محروم نفرماید . (69529)
 
سرباز نظام
۱۳۸۷-۰۴-۱۲ ۱۴:۴۰:۵۴
دروغگو دشمن خداست
حضرت پيامبر نيز فرموده است كه از امت من كسي دروغ نمي گويد آقاي وزر (69824)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.