نظر منتشر شده
۱۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 28535
اعتراض به برداشت‏های پی‏درپی از حساب ذخيره
تاریخ انتشار : يکشنبه ۹ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۳۵
نماینده تهران در تذکری نسبت به بررسی لایحه اصلاح ماده یک جدول شماره 8 قانون برنامه چهارم گفت: تکلیف ما باید روشن شود که جدول را اصلاح می کنیم یا می خواهیم به دولت اضافه بر آنچه در بودجه 87 آمده اجازه برداشت 5 میلیارد دلار را بدهیم.

به گزارش الف از خبرگزاری مهر، الیاس نادران نماینده تهران در جلسه علنی امروز در حین بررسی لایحه اصلاح ماده یک و جدول شماره 8 قانون برنامه با استناد به ماده 223 آئین نامه داخلی مجلس در تذکری اظهار داشت: بر اساس این ماده نمی شود مواد قانون برنامه را ضمن طرح ها و لوایح دیگر اصلاح کرد.

وی گفت: هم اکنون آنچه دردستور است این است که دولت تقاضا کرده که مبلغ 5 میلیارد دلار به سقف جداول 4 و 8 قانون برنامه چهارم اضافه شود در قانون بودجه سال 87 اضافه برداشت نسبت به سقف های 4 و 8 انجام گرفته است بدون اینکه در آنجا سقف جداول 4 و 8 را بالا برده باشیم.

نادران تصریح کرد: بنابراین الان نسبت به آنچه اتفاق افتاده طبق جدول شماره 8 قانون برنامه چهارم اجازه برداشت برای دولت 16 میلیارد دلار بوده است و طبق بودجه 87 آنچه اتفاق افتاده است ما اجازه برداشت 34 میلیارد دلار را داریم بنابراین اگر به این 16 میلیارد دلار 5 میلیارد دلار هم اضافه شود می شود 28 میلیارد دلار هنوز تا 34 میلیارد دلاری که دولت اجازه برداشت در قانون برنامه داشته، فاصله زیاد دارد.

نماینده تهران تصریح کرد: بنابراین الان تکلیف ما باید روشن شود که ما داریم جدول 4 و 8 را اصلاح می کنیم یا اضافه بر آنچه در بودجه 87 آمده است می خواهیم به دولت اجازه برداشت 5 میلیارد دلار را بدهیم چون عنوان لایحه پیشنهادی دولت این است که با سقف جداول 4 و8 قانون برنامه چهارم معادل 5 میلیارد دلار اضافه کنیم با اضافه کردن آن هیچ مشکلی در ارتباط با اضافه برداشت حل نمی شود و مشکل مضاعفی ایجاد می شود.

نادران گفت: مشکل مضاعف این است که چون این قانون، نسبت به قانون بودجه 87، قانون موخر است ، آن اضافه برداشت 34 میلیارد دلاری که در بودجه 87 اجازه دادیم با این قانون تخصیص می خورد یعنی دولت همان را هم اجازه برداشت نخواهد داشت مگر اینکه ارقام را اصلاح کنیم.

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر نادران گفت: مطلب اول شما که چون این طرح در قانون برنامه آمد و ما با یک طرح ولایحه نمی توانیم آن را عوض کنیم درست است،‌ به همین دلیل چیزی که ارائه شده اصلاح جدول برنامه است بنابراین ایراد وارد نیست.

وی افزود: اما در این لایحه اجازه اینکه چگونه هزینه شود داده نمی شود فقط سقف جداول تغییر می کند نحوه هزینه را باید طبق یک لایحه فوریتی  بیاورند تا مجلس تصویب کند.  
 
رضا
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۴:۲۵:۳۸
ما در گير آن هستيم كه اين اضافه برداشت ايراد آيين نامه اي دارد يا خير؟ چرا به اين پرداخته نمي شود كه اي اضافه برداشت 5 ميليارد دلاري چه آثار سويي بر اقتصاد دارد.
نكته ديگر آنكه چرا نمايندگان باعث گراني مي شوند وقتي ريئس جمهور اعلام مي نمايد كه مجلس با لايحه برداشت 2 ميليردي آن در آذر سال 1386موافقت نكرد بنابراين بساري از اين كمبودها در اقتصاد به اين دليل است نمايندگان چه حرفي براي گفتن دارد.
سخن اخر اينكه بهتر آن است تا به ريئس محترم جمهور اختيار داده شود تا هر وقت صلاح ديدند هر ميزان كه دلخواهشان بود برداشت نمايند ( البته تاكنون نيز اينگونه بوده اما با موانع كم و صوري ) تا حداقل نمايندگان با تهمتي به نام مقاومت در برابر ريس جمهور و البته ايجادكننده گراني مواجه نباشند.
نكته ديگر آنكه با نفت 120 دلاري گراني بيداد مي كند برق روزي 2 ساعت قطع مي شود و غيره اما هنوز نمايندگان محترم ما در بند مشكلات آيين نامه مانده اند. (69325)
 
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۵:۳۸:۳۳
مشخص شد:
1-اين كه دولت اعتقادي به برنامه ندارد و حتي مطرح شدن آن را با اصلاح نمي پذيرد
2-به اسم لايحه خشكسالي متمم بودجه به مجلس برده اند
3-اعتقادي ندارند گراني از هزينه هاي دولت سرچشمه مي گيرد
4-از صندوق ذخيره ارزي سهمي به فرزندان ما تعلق دارد
3-نمايندگان مجبورند تصويب كنند چون رييس جمهور گفتند در صورت عدم تصويب به روستاها رفته و ...
كمي دل مان به حال خودمان هم بسوزد (69330)
 
اشكان
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۶:۱۳:۵۹
مجلس هشتم در صورت تصويب اين لايحه همان راه مجلس هفتم را خواهد رفت البته از مجلسي با تركيب اين چنيني انتظار بيشتري هم نبايد داشت (69336)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۶:۲۹:۰۴
من یادم می آید شما یکی از امضا کنندگان استیضاح وزیر بازرگانی بودید ولی نتوانستید کاری انجام دهید آیا اکنون می توانید کاری کنید؟ (69341)
 
يك خبرنگار
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۷:۱۵:۴۶
نمي‌دانم چرا همين‌ها كه با برداشت از صندوق ذخيره ارزي براي پرداخت خسارت به كشاورزان و ... مخالفند چرا بعد از جلسه مجلس در جمع خبرنگاران از عدم توجه و رسيدگي دولت به مشكلات كشاورزان خسارت ديده شديدا انتقاد مي‌كنند.
اگر فكر ورود نقدينگي به جامعه هستيد پس چرا از آن طرف با تحريك جامعه دولت را مجبور به پرداخت پول به كشاورزان مي‌كنيد؟ مگر اينكه بگوييم شما ريگي در كفشتان هست! (69344)
 
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۸:۳۹:۵۶
مماشات بیشتر صندوق را بیشتر خالی خواهد کرد باز هم وکلای مردم سکوت بیشتری اختیار کنند تا صندوق ذخیره ارزی حکایت جیب مردم را پیدا کند البته در مورد آقای نادران باید گفت علیرغم برخی موضع گیری های ایشان در برابر اقدامات نادرست اقتصادی مجموعه دولت ایشان خود یکی از پدید- آورندگان و مسببان وضع فعلی به لحاظ تئوریک و عملی میباشند (69355)
 
جوادزاده اصفهانی
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۸:۴۵:۴۷
با سلام؛
به همه خیرخواهان، نمایندگان ملت، دولتمردان سابق و اسبق و رهبر عظیم شان و قوه قضاییه

عزیزان، آدمهای دلسوز و محترم، بنده پیشنهاد میکنم با توجه به ادبیات دولت؛ فرافکنی ها و تهمتهای فراوان - و با توجه به رفتار دولت؛ گوش نکردنها و خر خود راندنها - خواهشمندم همه منابع مالی و نفتی و ... را برای شخص رییس جمهور دانا و توانا باز بگذارید تا ایشان بمیل خود رفتار کنند و عاقبتش را هم ببینند. مردمی هم که ایشان را بعنوان منجی خود میبینند، هشیارانه فکر کنند. مطمئنا بدتر از اینکه الان هست نخواهد شد. (69357)
 
ديوانه شده
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۸:۵۸:۰۹
هركس ارقام ذخيره ارزي كشورهايي مثل نروژ وقطر وامارات وبقيه كشورهاي نفتي راميبيند وبعد وضعيت ذخيره ارزي خودمان را واقعا ديوانه ميشود.

درزمان خاتمي باانكه نفت خيلي ارزانترازحالا بود چيزي حدود هيجده تا بيست وسه ميليارد دلار ذخيره ارزي بوده ولي گويا الان كه قيمت نفت چهارتاپنج برابربيشترهم شده
از ان برداشت ميشود.من كه نميدانم ولي لطفا كسي هست بتواندپاسخ واقعي اين رابدهد. (69358)
 
۱۳۸۷-۰۴-۱۰ ۰۷:۳۲:۵۶
سلام
از ایشان تقاضا می کنم در صورت امکان راه حلی برای میلیونها نفر خانواده کشاورزان و سایر اقشار که معاششان در اثر خشکسالی به مشکل برخورده است ارائه دهید. قرار نیست که در مورد هر موضوعی نق بزنیم بهتر است راه حلی نیز ارائه کنیم. (69348)
 
كشاورز
۱۳۸۷-۰۴-۱۰ ۰۸:۳۱:۱۵
آقا گفتين پرداخت وام به كشاورزان خسارت ديده در اثر خشكسالي داغم تازه شد.
سال گذشته به اسم پرداخت خسارت به ما كلي از صندوق ذخيره ارزي پول برداشتند و به ما هكتاري 33 هزار تومان وام بلا عوض براي جبران خشكسالي دادند.
33*20 هكتار=660 هزار تومان
و الان من و خانواده 7 نفري مان هنوز داريم با اين پولها حال ميكنيم.
افرادي در شهر ما وام خشكسالي گرفتند كه حتي نميدانند هكتار چند متر است و زمين كشاورزي چيست. (69387)
 
نا شناس
۱۳۸۷-۰۴-۱۰ ۰۹:۵۱:۵۶
در زماني كه اين حساب (ذخيره ) ايجاد شد به كشور هاي توليد كننده نفت و سرمايه گذاري از محل حساب ذخيره اشاره شد حال جاي اين سوال است كه ايا واقعا وجوه اين حساب مانند ديگر كشورها صرف سرمايه گذاري ميشود يا هر جا كه دولت كم مياورد سراغ اين حساب ميايد وقتي از اين حساب اينگونه برداشت ميشود اصلا چه لزومي دارد مازاد درامد نفت به اين حساب برود يكبار مجلس تصويب كند هر چه درامد نفت بود دولت به دلخواه خود ان را هزينه كند تورم هم كه ما داريم حالا 30 يا 40 درصد هم بالاتر از تورم فعلي مگر چه ميشود ! (69396)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.