نظر منتشر شده
۶۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 27884
از ناطق نوری و سید محمد خاتمی تا عبدالله نوری
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۴۲
از ناطق و خاتمی تا عبدالله نوری؛
 امتناع تصمیم اصلاح‏طلبان برای انتخابات 88
  سعید حجاریان در گفتگو با عباس عبدی در مصاحبه‏ای که نشریه شهروند آن را منتشر کرده است، اقدامات و گزینه‏های اصلاح‏طلبان برای انتخابات 88 را بررسی کرده است.

به گزارش "الف"، نکات برجسته این مصاحبه به شرح زیر است. برای مطالعه متن کامل، به نشریه شهروند، شماره 50، صفحات 50 تا 52 مراجعه کنید.  حجاریان: "اگر ائتلافی جامع از نیروهای اصلاح‏طلب تشکیل شود و بخشی از راست هم حضور داشته باشد، امکان تغییر وجود دارد. ببینید، مراجع و ائمه جمعه از طرف مردم تحت فشار هستند. از طرف آقای هاشمی هم تمامی روحانیون سنتی از آقایان واعظ طبسی تا مهدوی کنی را با این هدف که در انتخابات آینده وضعیت به هم بخورد جمع کرده است.

آنها معتقدند که آمریکا در نهایت به ایران ضربه خواهد زد. مثلا ممکن است در داخل حادثه‏ای شبیه 18 تیر یا دوم خرداد اتفاق بیافتد و یا در منطقه، متحدان آمریکا به ایران ضربه بزنند. پس اعتقاد دارند که برای حفظ خود، منابع را تخصیص دهیم. حال اگر صنعت نابود شد هم مهم نیست. ببینید، چه قدر خرج هیات‏ها می‏شود. من پریشب در راه منزل دیدم که یکی از اعضای تیم ترور تیم خودم، یک هیات بزرگ زده و کلی مردم را جمع کرده است.

زمان آقای خاتمی می‏گفتند که مشکل ما بی‏حجابی و یا وزارت ارشاد است. الان اما می‏گویند، مشکل گرانی است. می‏گویند که دولت نمی‏تواند اوضاع را سروسامان دهد. مثلا ناطق نوری بهتر است. گرایش‏های جدید در حوزه به روی ناطق مثبت است. می‏گویند که احمدی‏نژاد نماینده راست رادیکال است و ناطق نماینده راست محافظه‏کار. دعوا میان روحانیت و نیروهای نظامی بر سر تقسیم منابع است. منابع را دیگری مصرف می‏کند، اما روحانیت باید به مردم جواب دهد".

عباس عبدی در پاسخ می‏گوید: "خیلی امیدی ندارم که روحانیت بتواند و یا بخواهد، که قدمی به سوی اصلاح ساختار بردارد. حجاریان پاسخ می‏دهد: اگر به جامعه روحانیت مبارز بروی، خیلی حرف‏ها را می‏شنوی".

حجاریان در پاسخ به سوال عبدی درمورد پیشنهادات وی برای وضعیت کنونی می‏گوید: "اصلاح‏طلبان تاکنون چندتا حرف زده‏اند. یکی اینکه می‏خواهند کمی به سمت راست بچرخند... بخصوص شنیده‏ام که در بین کارگزاران گفته شده که باید به سمت روحانیت برویم و فردی که بتواند رای بیاورد را مطرح کنیم. مثلا گفته‏اند ناطق کاندیدای خوبی است. اول اینکه در قدرت نیست و دوم هم اینکه به این سمت متمایل شده است و سوم اینکه ناطق دعوای میان روحانیت و نظامیان را عمیق‏تر می‏کند... بالاخره هاشمی هنوز بخشی از قدرت ایران و عضو جامعه روحانیت است. ناطق هم عضو همین مجموعه است. طبیعی است که هاشمی لولای دو طرف می‏شود، چون ممکن است خودش بیاید رای نیاورد.

دیدگاه دیگری هم در اصلاح‏طلبان وجود دارد و آن حمایت و مطرح کردن خاتمی است... شاید به خاتمی توصیه شود که نیاید و اگر نیاید آنگاه، 10 کاندیدای اصلاح‏طلب ظهور می‏کند.
 راهبرد دیگر اینست که اصلا در انتخابات مشارکت نکنیم. یک راهبرد هم می‏گوید که پشت سر یک آدم قوی و پای کار که مثل خاتمی هم نباشد، بایستیم... مانند عبدالله نوری. دانشجویان و تحریمی‏ها هم پشت سر او می‏آیند. اگر هم رد صلاحیت شد، می‏گویند که در انتخابات شرکت نمی‏کنیم. اگر هم در صحنه باقی ماند که همه دوم خردادی‏ها و تحریمی‏ها بسیج می‏شوند".

عبدی در پاسخ به سوال حجاریان که نظر وی را می‏پرسد، می‏گوید:

"من معتقدم که الان زمان، زمان امتناع تصمیم‏گیری اصلاح‏طلبان است. هر عملی هم که انجام دهند، تاثیر مخرب آن بیشتر از تاثیر مثبت آن است. بهترین دلیل هم سال اول مجلس هفتم بعد از روی کار آمدن دولت جدید است. بهترین کار، این است که به خودشان بپردازند و اصلا هم اصرار بر حضور در انتخابات هم نداشته باشند. حتی خیلی هم اصرار ندارم که کاندیدایی را انتخاب کنند که مطمئنا رد صلاحیت می‏شود. از طرف دیگر، امکان آن هم وجود ندارد که کسانی که از فضای مشارکت در انتخابات سخن می‏گفتند بروند و از امثال عبدالله نوری دفاع کنند که رد شدنش در شرایط کنونی قطعی است. این تغییر مشی و کاندیدا کردن امثال وی هم البته تغییر جالب و پذیرفتنی نیست. بنابراین، این راهبرد را باید کنار گذاشت. راهبرد خاتمی هم، از اساس به دو دلیل شکست خورده است. همانگونه که شما هم گفتید، اگر ببینند که خاتمی شانسی دارد، به او می‏گویند، نیا. خیلی اصرار کند، ممکن است شورای نگهبان "ان قلتی" وارد کند و بعد هم با حکم حکومتی وارد شود. اگر هم احساس هم این باشد که شانسی ندارد که خوب صورت خوبی ندارد وارد رقابتی بشود که شکستش قطعی باشد. ضمن اینکه من شخصا عقیده ندارم که رای دارد. البته تمام حرفهای من با فرض امروز است. حمایت از کسی مثل ناطق و یا قالیباف هم..."

حجاریان در این جا حرف وی را قطع می‏کند و می‏گوید: قالیباف نه. دعوا و شکاف میان روحانیون با حامیان دولت است.
  
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۴:۰۶:۵۱
شما هم از طرح این موضوعات هدفی جز تفرقه افکندن و دلسرد کردن طرفداران اصلاحات ندارید وگرنه مطمئنا\" شما هرگز و ابدا دلسوز جریان اصلاح طلبی نیستید که حالا بخواهید مشکلات و موانع آن را بررسی کنید . و شما و سایت های دیگر حامی اصولگرایان با نقاب های کم و بیش یکسان در پی تفرقه افکنی و دلسرد کردن مردم و اهدافی مشترک هستید.
زنده باد آزادی ،زنده باد عدالت ،زنده باد ایران ، زنده باد اصلاحات (67653)
 
میرزایی
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۷:۲۸:۱۹
بنده به شخصه واقعا به سایت الف تبریک می گم که توانسته به فرموده ی مقام معظم رهبری عمل کنه و مرزهاش رو با دشمنان واضح کنه.
این آقایان حجاریان و عبدی هم خیلی وقت است از این صحبت های می کنند. بگذارید صحبتشان را بکنند. اشکالی ندارد.
یا علی (67678)
 
سید محمد امامی رضوی
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۲۳:۴۴:۳۷
الف، نظرات شما را می خواند و به منحصه ظهور می گذارد. الف هر چه که گفته باشید به مردم بیان می کند. الف می شنود آنچه که گفته اید. کدام رسانه اینترنتی را اینگونه دیده اید؟ الف یعنی آزادی. الف دماغ بعضی راستی ها را که شما می گویید به خاک می مالد. الف بر پایه دلیل و برهان با مقاله و نه با مغالطه سخن می گوید. الف بیشتر اوقات بی طرف عمل می کند و این مرا خوشحال می کند. الف در کلامش حمله نمی کند. توهین نمی کند. بی تابی نمی کند. کاش وبگاه ریاست جمهوری و .. کمی از فنون و علوم گرداندن رسانه الکترونیک سرشان می شد و رسانه هایشان را پویاتر از این می کردند که مهم همین هاست. اگر ما در رسانه و ارتباط مردم با دولت و حکومت قوی می شدیم انقدر مشکلاتمان در گلوی مردم و محدود به تاکسی و اتوبوس و روستای بالا و پایین نمی شد! یا علی مدد. (67702)
 
متعجب
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۱:۵۱:۵۹
الف فقط مطلب \"شهروند امروز\" را چاپ کرده بابا جان!
شهروند هم سردبیرش محمد قوچانیه ... میشناسیش؟ دوم خردادیه به خدا! (67824)
 
عباس بنی اسدی
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۴:۵۹:۰۲
با آرزوی طول عمر برای آقایان عبدی و حجاریان

خواندن مطلب فوق را به همه دوستان و دشمنان توصیه می کنم (67660)
 
علي
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۶:۴۲:۰۲
متاسفانه اصلاح طلبان هنوز هم نمي خواهند اشتباهشان را بپذيرند به نظر من اشتباه اصلي آنها دادن اختيارشان به عده قليلي از تندرو ها و عناصر مشكوك و كم توجهي به بعضي از مطالبات مردم بود وگرنه حالا حالاها ميتوانستند بر دو قوه تسلط داشته باشند.هيچ گزينه جز خاتمي حتي شانس پيروزي را ندارد اما انگار پيروزي مهم نيست چيز ديگري مهم است و آن ... (67673)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۶:۴۵:۲۹
من هم با یک فرد قاطع مدیر و مدبر و کارشناس و اشنا به مسائل داخل و خارج و در عین دلسوز وطن که بتواند چهره ایران را تغییر دهد موافقم و نمونه این افراد کم نیست. ورود مجدد خاتمی و ناطق نوری به صلاح هیچکدامشان نیست. اگر چه هر دو تاثیر گذارند. و خاتمی رای قاطع خواهد اورد.
کروبی اگر چه نیروی ارزشمندی است ولی ورودش باعث شکستن ارا اصلاح طلبان می شود همان داستان 84 خواهد شد.
عارف عالی است ولی قادر به جذب رای توده مردم نخواهد بود و راحت شکست می خورد.
هاشمی هم نباید وارد شود به دلایل متعد.
میرحسین موسوی خیلی خوب است ولی راضی به ورود نخواهد شد.
کمالی - نجفی - محمد هاشمی - شمخانی - خرم - حاجی - لاری - ... قادر به جذب ارا اکثریت نخواهند شد.

عبداله نوری قطعا رد صلاحیت می شود.

مهرعلی زاده و معین اگر ثبت نام نکنند بزرگتر ین خدمت را به اصلاحات و آینده مملکت کرده اند.

لاریجانی درک کرده است از تئوری تا عمل یا در غلطان تا ابنبات راه سختی در پیش است و ایشان قادر نخواهند حتی ابنبات را هم برای مملکت به ارمغان بیاورند. خیلی فرق دارد و بهتر است به همان مجلس قناعت کند تا مبادا دوباره دست ... بیافتند که مجلس هشتم روی مجلس هفتم را سفید خواهد کرد.

قالیباف خیلی خوب است ولی مورد قبول اصلاح طلبان نخواهد بود و رای خوبی فقط از جمعیت اصول گرایان خواهد داشت 4 تا 5 میلیون.
از حداد هم نگویید که مجلس هفتم شرمنده تاریخ است.

حسن روحانی بهترین گزینه است.
دکتر حسن روحانی مورد حمایت بخش اعظمی از جناح راست و معتدل و اصلاح طلب است و بسیار ادم با شان و منزلت برای این جایگاه است. مثل خاتمی رای نخواهد داشت ولی بهتر از خاتمی خواهد توانست در دولت دهم کار کند.
الله اعلم (67674)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۲۲:۴۵:۰۴
خیلی کارشناسی بود !

چرا مردم یاد نمیگیرن از زبون خودشون حرف بزنن و آمار نگیرن؟ (67703)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۰:۰۹:۱۱
قالیباف یا میر حسین لطفا دلیل مخالف خود را بگویید. (67779)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۴-۰۱ ۰۰:۱۲:۴۷
قالیباف اصولگراست تفاوتی با آقای احمدی نژاد ندارد ! (68440)
 
nader razavy
۱۳۸۷-۰۳-۲۷ ۰۵:۱۰:۳۰
البته من تا حدی با استدلال شما موافقم و احتمالا به دکتر روحانی رای خواهم داد.
ولی روحانی یعنی هاشمی رفسنجانی ۲ (67974)
 
یک ایرانی
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۷:۰۸:۲۴
مطمئنم هدف ازارائه این گونه مطالب ضربه به اصلاحات
است قبلا هم گفته ام توهین به دولت خاتمی توهین
به شعور 27ملیون ایرانیست (67675)
 
منتقد
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۲۲:۴۸:۴۱
خوب قبلا هم اشتباه میکردی!
ما هم جزو اون 27 میلیون ایرانی هستیم که به خاتمی رای دادیم و پشیمانیم.
خوب این یعنی توهین؟
شما هم مثل دوست بالایی لطفا از طرف خودت صحبت کن, نه 27 میلیون نفر (67704)
 
يك ايراني
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۰۷:۱۶:۱۲
هركس از راي خودش پشيمانه معلومه بدون فكر و بدونه اينكه
بدونه آزادي يعني چه راي داده ضمنا قبول داشته باشيد آقاي
خاتمي نتونست (نگذاشتند) خواسته هاشو عملي كنه (67739)
 
shokoo
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۰:۵۴:۳۵
قطعا هر کاری که بدون فکر انجام بشه ممکنه باعث پشیمونی بشه. اما بسیاری از ما با آگاهی و تفکر به خاتمی رای دادیم و تا امروز از این کارمون راضی هستیم.

اما اینکه خاتمی نتونست یا نذاشتند به این دلیل بود که هنوز در ایران فرهنگ دموکراسی و نهادهای مدنی جا نیفتاده و اینکه دموکراسی به نفع همه خواهد بود اعم از مردم، دولتمردان، روحانیون و ... درک نشده.

همینطور فرهنگ روابط برنده- برنده، که \"متاسفانه\" برای اذهان بسیاری از اقشار مردم و دولتمردان و به ویژه روحانیون نا آشناست.

بنابراین، کلیه روابط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره بر مبنای روابط مضر برنده-بازنده شکل گرفته و موجب شده تا نفع شخصی در سیاست، قدرت، اقتصاد، فرهنگ و بسیاری امور دیگه موجب ناکارآمدی حرکت به سوی جامعه مدنی و دموکراسی بشه.

این امر شامل سو استفاده از دین، موقعیت، قدرت و ثروت ملی در سطوح بالای نظام شده و مثل یک بیماری مسری به سطوح پایین و اقشار مختلف جامعه رسوخ کرده. ناهنجاریها و جرمهای متعدد و بی اعتقادی به بسیاری امور از نتایج این امر هستند.

شاید به جرات بتوان گفت خاتمی جزو معدود دولتمردانی است که این قضیه را درک کرده بود و لذا برای امر فرهنگ و زیرساختها اهمیت ویژه ای قائل بود.

امیدوارم خاتمی و خاتمی ها در جامعه ما روز به روز بیشتر شوند بلکه این ملت هم پس از هزاران سال به رشد و شکوفایی واقعی (نه کاذب و تبلیغاتی) دست یابد. (67798)
 
مرد
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۵:۵۵:۴۷
بله شما درست میفرمایید, حتما به تمام پشیمان شده ها از رای به خاتمی که اطرافم خیلی زیادن,نظر شما رو ابالاغ میکنم.
این حرف شما که توهین به عقیده نیست!
شما اصلاح طلبا فقط فکر میکنید خودتون درست فکر می کنید و شما ها خیلی از همه چیز حالیتون میشه, نه عزیز این نیست..
فعلا که با وجود سنگ اندازی های شماها و غیره, دکتر احمدی نژاد مثل مرد کار میکنه و تلاش, نه مثل بعضی بچه ننه ها یک بند بغض کنه ..
کار بلدی میخواد, نه ادعا .
یادمون نمیره دولت خاتمی شده بود دولت چاپ روزنامه و فقط دروغ که به خورده ملت میدادن .
آزادیتونم دیدیم, دیگه اسمشو نیارین که سردمدارانتون شرمنده میشن (67906)
 
جواد
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۸:۰۹:۱۴
اوه اوه خدا بخير بگذرونه!اون موقع كه جنگ بين اصولگرا و اصلاح طلب بود وضعمون اون بود و اين هست حالا كه شير تو شير معلوم نيست كي با كيه!خدا انتخابات بعديرو بخير بگذرونه. (67681)
 
آتيلا
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۸:۳۲:۲۲
زنده باد اصلاحات. (67682)
 
مرید
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۱:۵۶:۳۳
زنده باد، مرده باد، مگه همین شما اصلاح طلبا نبودید که میگفتید دوره شعار گذشته؟ حالا چیه شعارتون میاد؟! (67827)
 
سینا
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۸:۴۳:۲۷
اگه راست می گید که هدفتان روشنگری است چرا بریده های سخنان این دو نفر را درج کرده اید؟ کل مصاحبه را درج می کردید. (67685)
 
خبرنگارالف
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۲۰:۵۴:۲۶
مطلب مذکور را من استخراج کرده ام. با مقایسه مطلب کامل و مطلب برگزیده، تفاوتی در روح مطلب احساس نخواهید کرد. نکته دیگر اینکه به لحاظ حرفه ای مناسب نیست اصلی ترین یا یکی از اصلی ترین مطالب نشریه ای را که یک هفته برای آن کار کرده اند و زحمت کشیده اند را همان روز اول روی سایت بگذارید و بخش اعظمی از مخاطبان را از خرید آن از دکه های روزنامه فروشی کم انگیزه کنید. این نه اخلاقی است و نه حرفه ای. راه صحیح این است که خلاصه ای که گویای متن اصلی باشد را آورده و ارجاع به متن اصلی بدهیم. رویه‏ای که جدیدا در سایت‏ها در کپی و پیست کامل مطالب نشریات مرسوم شده اصلا درست نیست و به ضرر مطبوعات است.
البته در این که انتشار این مطلب (چه کامل یا چه برگزیده) حتما می تواند به نفع یک جناح و ضرر یک جناح باشد شکی نیست. (67698)
 
مرتضی
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۰۷:۲۱:۱۲
بله خبر نگار الف درست میگویند یک بار سایت . یک مصاحبه رااز مجله به صورت نقل مضمون اورده بود خبر حدود 45 هزر بیننده داشت در حالی که کل تیراژ مجله شهر وند امروز 40 هزار تاست البته اینکه خبرنگار الف باید این گونه مانند بقیه بازدید کنندگان پاسخ خود را درج کنند مناسب نیست است ممیزی نظرات که نمیتواند همه اسمها را کنترل کند و ممکن است هر کسی به جای اسم خود بنویسد \"خبر نگار الف\" و سو استفاده گردد ای کاش سایت الف مکانیزمی بیاندیشد که پاسخ های مسئولین سایت به یک نظر همراه با همان نظر و با یک فونت مخصوص منتشر شود (67720)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۲۳:۴۲:۴۸
سخنان بی سروته و مورد رضایت تفرقه افکنان مخصوصا طیف قدرت طلب جناح راست وحامیان نظامی آنان ضمنا بد نیست آقایان عبدی و حجاریان از اینگونه تحلیلها خوداری فرمایند (67700)
 
جواد-سراب
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۲۳:۴۷:۳۲
به نظر من اقای ناطق یا حسن روحانی بهترین گزینه اند هر چه کشیدیم از دست چبهای رادیکالی چون محتشمی وکروبی وحجاریان کشیدیم (67707)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۱:۱۳:۴۵
و از همه بیشتر راستهای رادیکال به ویژه احمدی نژاد (67804)
 
nader razavy
۱۳۸۷-۰۳-۲۷ ۰۵:۱۴:۲۶
با شما درباره محتشمی و کروبی موافقم ولی در رابطه با حجاریان اصلا نه. (67975)
 
آصف
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۲۳:۵۲:۴۵
صحبت های آقای عبدی واقعا بدون تامل بیان شده است. بهتر است ایشان این صحبت ها را در این مقطع بر زبان نیاورند که جز ضرر و زیان ثمری ندارد (67709)
 
مزدا
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۱:۵۸:۴۷
باز یه اصلاح طلب چهار کلمه حرف حساب زد، میخواین خفه بشه؟ ها؟ (67830)
 
nima
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۰۱:۲۸:۰۱
God bless both Mr. Abdi and Hajjaraian who are the real wealth of our community. I wish we had more people like these gentlemen. (67717)
 
علي
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۰۷:۰۱:۳۵
تنها چيزي كه در حرف هاي اينها نيست؛خدمت و كار براي مردم است (67736)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۱:۳۴:۱۹
وعده . نمیدهند که
- پول نفت رو سر سفره مردم میاریم
- وضعیت معیشت مردم را درست میکنیم
- با حجاب و ظاهر کاری نداریم، کارهای دولت مهمتر از این حرفهاست و این کارها توهین به مردم است

ولی در عمل دیدیم که دولت خاتمی بیش از هر دولتی به فکر مردم بود. (67807)
 
مزدا
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۲:۰۰:۰۴
5 مورد از خدمات دولت خاتمی را نام برده و خلایق را روشن بفرمایید استاد! (67831)
 
هادی رجبی
۱۳۸۷-۰۳-۲۷ ۱۴:۲۰:۰۲
1-عدم افزایش قیمت مسکن به مقدار n%
n>500%
2-عدم افزایش تورم به بیش از 25% اسمی و 40% واقعی
3-احترم به مردم و عدم ترویج دروغگویی و ریا کاری
4-آموزش ادب و صداقت
5-بر ملا کردن دارودسته سعید امامی
یکی از همین چند مورد برای کفایت و صلاحیت خاتمی کافیست (68059)
 
منتقد
۱۳۸۷-۰۳-۲۹ ۱۷:۰۲:۰۳
متاسفم که زود همه چیز یادتون میره, مردم ایران نمک میخورن و نمکدان میشکنند!
در زمان اصلاحات,قیمت مسکن زیاد شد ولی چون از مثلا متری 50 تومان به 1 میلیون تومان رسید, به چشم نیامد.
دروغ که ماشاالله
تورم هم که دلار از 500 تومان رسید به 900 تومان و آثارشم زیاد.
ای شهید امامی, به کشتن مظلوم مینازید؟ (68283)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۹ ۲۲:۵۷:۰۰
خاتمی اگر معتدل واصلاح طلب بود تندروها وغربیها دنبال او نبودند (68296)
 
امير
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۰۷:۰۸:۱۴
زمانيكه بسيارى از جوانان اين مرز وبوم در دهه اول انقلاب به دفاع از اسلام ومملكت با بعثيان ومتحدينش درحال مبارزه بودند ، آقايان عبدى وحجاريان وبرخى از دوستان وهم انديشانشان هم در جلسات تحليلى خودشان ،در جهت مبارزه با بى‌حجابى وبد حجابى نظريه پردازى وتصميم گيرى كرده و با راه اندازى موتورسواران كه تعدادى از جوانان پرشور ، دلسوز واحساساتى‌در بين آنها بودند، در خيابانهاى وليعصر وبلوار كشاورز و.... با شيوه هاى متحجرانه وطالبان به دختران وزنان يورش و به اصلاح فرهنگى ميپرداختندو در اواخر دهه دوم وابتدا دهه سوم با يك چرخش 180درجه اى بازهم درجلسات تحليليشان البته در يك فضا ومكان كاملاً متفاوت با گذشته ومفرح ، نظريه پردازى وتصميم گيرى وسعى در تحريك عده اى افراد دلسوز واحساساتى‌را دارند.
سوال من از طرفداران اين آقايان اين است كسانيكه در آن زمان با روشهاى عصر حجرى درجهت اصلاح فرهنگى باعث بدنام كردن نظام واسلام در داخل وخارج كشور شده اندچگونه در اين دوره ميخواهند با نظريه پردازيشان به اصلاح جامعه بپردازند وباعث سرافرازى نظام ومملكت گردند. متاسفانه امروز بسيارى‌از طرفداران اين افراد هيچگونه سابقه اى‌از فعاليتهاى آنان درگذشته ندارند تا با ديد بازترى قضاوت نمايندواين وظيفه سايتهاى طرفدار نظام بخصوص سايت الف است تا به روشنگرى پرداخته وجامعه را آگاه سازد. اينگونه روشنگريها نه توهين، افتراء، كنايه وتحقير است ونه موجب تضعيف نظام ميشود بلكه خار وخاشاكيست كه از ميان بوستان كنده وباعث رشد ونمو وشكوفائى خواهد شد. ناگفته نماند اينگونه خار وخاشاك در ساير گروهها هم وجود دارد كه نياز به هرس آنها از طريق روشنگرى ميباشد (67737)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۱:۱۶:۵۳
من در مورد قدیم نمیدارنم!

ولی هر آدمی ممکن است اصلاح شود و تغییر پیدا کند.

خدایا رئیس جمهور را هم اصلاح کن و به راه اعتدال هدایت فرما (67808)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۰۷:۱۳:۴۱
اين اقا (دولت)وضع را انقدر اشفته وخراب کرده چه از نظر اقتصادي و چه سياسي که مردم حاضرند به جز ايشان به هر کسي راي بدهند ولي تو را بخدا سردمداران فردي يا افرادي را کانديد کنند که مملکت داري و زبان ديپلماتيک را بلد باشد تا مردم بتوانند از بين انها يک نفر واجدالشرايط را انتخاب کنند اين مردم خيلي زجر کشيده اند لياقت انها بيش از اينهاست (67738)
 
مروارید
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۲:۰۲:۲۵
کمی صبر کن برادرجان
وقتی همین آقا دوباره رای آورد، آنوقت تحلیل جدیدی باید دست و پا کنید ... (67832)
 
خودمان
۱۳۸۷-۰۴-۰۱ ۰۷:۴۹:۳۸
اولا تفاوتی بین احمدی نژاد و عبدی وجود نداره یکی از این وز افتاده اون یکی از اون ور
ثانیا هر کی بیاد بهتر از احمدی نژاده,بالاخره وضعمون از اینی که هست بدتر نمی شه که!
ثالثا طرفدارای احمدی نژاد واقعا پر رو هستندبا این وضع مملکت چطور خجالت نمی کشند و نظر می دهند که دکتر محمود بازهم رای میاره؟
رابعا شنیدید که قرار بود "خادم ملت" ربوده بشه ولی حیف که نشد.البته اشتباه نکنید,متحیر هم نشوید ,نه اینکه قراره دنیا رو مدیریت کنیم به همین دلیل ..
خامسا ما که رویمان کم شد (68439)
 
a
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۰۸:۴۰:۲۲
بهتر است از انتخابات آمريكا هم درس بگيريم وقتي هيلاري و اوباما مساوي بودند هيلاري به نفع اوباما كنار رفت با شرط انتصاب به معاون اولي رييس جمهوري همه چيز به خوبي تمام شد براي اين كه تجربه انتخابات قبلي رييس جمهوري تكرار نشود و يك آدمي كه كه اگر شوراي نگهبان صحيح رفتار مي كرد اصلا حايز شرايط بدليل اين كه جزو رجال شاخص مملكتي نبود انتخاب نمي شدبايد 2 الي 3 نفر باشند تا مردم به آنها راي دهند در دوره قبلي فارغ از جناحها ،چند نفر آراي همديگر را خرد كردند كه دو دسته مي شوند:
هاشمي +كروبي+قاليباف +معين +مهرعليزاده و در
طرف مقابل :
لاريجاني+احمدي نژاد+رضايي
صحيح اين بود كه :معين و رفسنجاني و مهرعليزاده با توجه به نظر سنجي ها كنار مي رفتند كه در اين صورت حدود 12 ميليون راي آزاد مي شد اين 12 ميليون به سمت كروبي يا قاليباف مي رفتند (67758)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۰:۱۳:۰۹
به نظر من این پست فقط برا زنده ی دکتر خوش چهره است لطفا اگر مخالف هستید علت را بنویسید.. (67780)
 
داریوش
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۱:۲۱:۲۴
فقط و فقط جناب آقای عبدالله نوری چراکه شجاعت و بیداری وجدانش بی سابقه است مردمی ترین و محبوبترین فرد نزد رای های خاموش ملت که اگر پای صندوق ها بیایند(البته صاحبان رای خاموش انگیزه میخواهند انگیزه ای مانند مرد آزمایشهای سخت دموکراسی خواهی، عبدالله نوری) تاریخ دوباره بیدار خواهد شد از تعجب و حیرت کافی است ردصلاحیت نشود آنوقت به همه ثابت خواهد شد که این نظر شعر و شعار نیست (67810)
 
javad
۱۳۸۷-۰۳-۲۸ ۰۰:۳۶:۰۱
فقط و فقط جناب آقای عبدالله نوری چراکه شجاعت و بیداری وجدانش بی سابقه است (68104)
 
سید منصور
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۱:۲۳:۳۲
هر کس در صحنه انتخابات حضور پیدا میکند 1-باید برنامه داشته باشد2-تیم عملیاتی معرفی کند تا مردم بتوانند اگاهانه انتخاب کنند شهر خالیست زعشاق بود کز طرفی مردی ازخویش برون اید وکاری بکند (67812)
 
مروارید
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۲:۰۳:۱۳
صد در صد موافقم. (67833)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۲:۱۴:۱۳
امروز در در محل کارم بحث انتخابات سال آینده بود از ده نفر هشت نفرنظرشان به خاتمی مثبت بود ودو نفر روی احمدی نژاد (67841)
 
f
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۳:۰۴:۵۰
راست میگن خوب بزارید اینا هر کاری می خوان بکنن مردم هم صداشون در نیاد فقط به به وچه چه کنن توی هر کاری هم که آقایون لازم دونستند شرکت کنند حق انتقاد از نظر اینا وقتی خوب که فقط مثبت بگی نه چیزه دیگهای که باعث سازندگی بشه سر دستشون رو نگاه کننین به منتقداش چه عناوینی رو که تسبت نداده (67858)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۳:۴۲:۵۹
احمدي نژاد شكست ميخورد. ميگيد نه حالا ببينيد (67872)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۳:۵۴:۳۸
هر چند مهم است در آینده چه کسی و با چه مشخصاتی ریس جمهور شود ، اما تجربه نشان داده است که شرایط لازم برای کار کردن وی و همکارانش کم اهمیت تر از آن نیست !
متاسفانه ، در طول چندین سال اخیر ، یکی از مشکلات اصلی ما این بوده که سلسله مراتب مدیریت در کشور ما ، براساس اصول و موازین مشخصی طراحی و نهادینه نشده است . اصولا ما به چیزی به نام "سیستم" اعتقاد نداریم
همه چیز به فرد و افراد و نظرات و سلایق و...آنها برمی گردد. همه بدنبال آن هستند راه را برای تحقق خود هموار کنند ، هر چند بنظر می رسد همه نیتها خیر است ، اما عملکردها هماهنگ و همراه و همسو نیست !
همه می خواهند ناجی کشور باشند ، اما نمی دانند چگونه ! (67873)
 
حنیف
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۴:۲۱:۴۵
بترتیب و با توجه به رد صلاحیت نشدن- اجماع ایجاد کردن - رای آوربودن افراد ذیل میتوانند مطرح باشند.اما در مورد موثر بودن در اینکه بتوانند کاری بکنند وبگذارند و...؟
خاتمی-میرحسین موسوی- کروبی- نوری- عارف-نجفی - (67881)
 
یه بنده خدا !
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۷:۰۱:۱۰
با عرض سلام و ادب .

اینجانب به نوعی درگیر مسائل 18 تیرماه شیطانی بودم .

دل بی تاب می شود که به یاد می آورم همین آقایان با همراهی خاتمی و اخوی و تاج زاده چه خیانتها که نکردند .

ای کاش سایت الف به مناسبت فرا رسیدن سالگرد شوم 18 تیر ماه مقداری از مستندات و اخبار روزنامه های دوم خردادی مخصوصاٌ روزنامه آقای عبدالله نوری را گزیده نویسی کند تا افرادی که آن زمان جوان بوده و یا در تهران نبودند و یا ایام را به خوبی درک نکردند در جریان موضوعات و آتش افکنی های همین حضرات قرار گیرند .

کلاٌ دوم خردادیها به دنبال اهداف ناپاکی بودند که حاضر بودند و شاید باشند که مملکت ، وطن ، دین و ناموس خود را دودستی تقدیم بیگانگان کنند تا به اهداف نامیمون و شوم خود برسند . (67914)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۱۷:۳۹:۰۲
بنام خدا
عزیزان شما چرا روی افراد حقیقی نظر می دهید.
شمارای اوردن طرف را منوط به کارکردن می دانید؟
چه بسا اشخاص رای بیاورند ونیت خوبی هم داشته باشند آیا رای تضمین کارکردن شخص می باشد
ما باید احزاب رابشناسیم وبرنامه های ارایه شده از طرف آنها رانه شعار بدون تفکر شخص را که عده ای بعد از رای آوردن شخص جمع شوند وبه فکر شعار هائی که جامعه تشنه بیان آنهاست ولی از عمل وچشم انداز در نظر گرفته شده توسط مسئولین وکارشناسان امر چه بسا از هردولتی باشند غافل باشیم.
سیاست خارجی ویا اقتصاد داخلی حتی مسائل اجتماعی روز کشور ما مثل توپ فوتبال در گرو بازیکنان بدون برنامه می باشد
ما مردم عادی هم تماشاگر بی رمقی هستیم چون چیزی عاید ما ن نگشته است .
پس به فکر اشخاص حقیقی نباشیم بلکه به برنامه های احزاب قانونی که در چارچوب اهداف مملکت وبرای ملت تعیین شده باشد بیاندیشیم
با تشکر از سایت محترم الف (67920)
 
آزمش
۱۳۸۷-۰۳-۲۷ ۰۷:۲۶:۲۴
راه نجات كشور (دارين مقطع تاريخي) عدم توجه صرف به شخصيت فردي نامزد رياست جمهوري آينده و توجه به نمايندگي وي ا زجريان ،طيف حزب ياگروه سياسي با مباني عملكرد وي است بايد ديد او وحاميان سياسيش براي پيشرفت و......هرآنچه مي خواهيم چه برنامه اي دارند وعملكرد همفكران او چه بوده است وچه توانايي يا محدوديتي دارند. نبايد افراد(نامزد هاي احتمالي) را ملاك ومورد تحليل قرار داد و همچنين نبايد دنبال حزب ودسته ودايره محدود به قدر ت طلبان سياسي بود مهم شناخت مسير و جريانهاي اجتماعي مكمل سياستهاي گذشته است كه با تدبر وتحليل آگاهانهاي است كه توسط هر فرد بدست مي آيد .در فرهنگ وكشور ما به نظر مي رسد افردي كه در راس قرامي گيرند براي اداره امور(درطول تاريخ صد سال اخير) اگر در حال تعادل وعادي براي خدمت به كشور باشند براي مردم مطلوب نيست عمدتا مردم ريس دولت را يا مي خواند به پرستند يا نفرين كنند هنوز معلوم نيست مردم چقدر از دموكراسي مي دانند وبه آن اعتقاد دارند به نظر ميرسد اگر شناختي از فرهنگ ،جامعه ودمكراسي داشتند ،حداقل دنبال دموكراسي براي سرپوش گذاشتن به وظيفه وپاسخگويي مديران نميافتاند و..... (67985)
 
امير
۱۳۸۷-۰۳-۲۷ ۰۷:۳۴:۴۸
درخصوص پاسخ دوست ناشناسى كه گفته اند، من در مورد قديم نميدانم ، ولى هر آدمى ممكن است اصلاح شود بايد عرض كنم ،اولاً بهتر است همه افراد براى ارائه تحليل درست ،ازگذشته سياستمداران ومدعيان سياستمدارى كسب اطلاع نمايند كه خدائى‌نكرده به بيراهه نروند ثانياً متاسفانه آقايان حجاريان وعبدى واذنابشان هيچگونه تغيير واصلاحى در نيت واهدافشان ايجاد نشده است بلكه روشهاى كارى ونوع ابزار ضربه زدن به اسلام ونظام را با توجه به شرائط زمانى تغيير داده اند. در دهه اول انقلاب ، باتوجه به شرائط وجو حاكم ، از احساسات پاك مردم استفاده ميكردندوآنگونه خدمات صادقانه براى دشمنان انقلاب وكشور انجام ميدادندو به قول مرحوم شريعتى از مذهب بر عليه مذهب استفاده ميكردند وآب به آسياب دشمن ميريختند وامروز هم با توجه به شرائط زمانى با تغيير 180 درجه اى روششان ، سعى در استحاله نمودن نظام وحكومت را دارند وباز هم آب به آسياب دشمن سرازير ميكنند لذا هدف حضرات از ابتدا تا كنون يكى بوده وهيچگون اصلاح وتغيير آرمانى واعتقادى نداشته اند.
بنده هم معتقدم خداوند همه مسئولين وخدمتگذاران در همه گرايشهاى‌سياسى چپ وراست رااز شر شيطان نجات واصلاح وبه اعتدال هدايت فرمايد .
ضمناً در خصوص آقاى عبدلله نورى كه طرفدارانش فرمودند چنانچه ردصلاحيت نشود راى هاى خاموش ملت به مرد آزمايشهاى سخت دموكراسى خواهى راى خواهند داد ، در انتخابات نهم ديديم راى هاى‌خاموش چه استقبالى از يار صديق وشفيق وآينه نماىآقاى نورى يعنى جناب آقاى معين نمودند، مشت نمونه خروار است بيهوده به مرض خوش خيالى مبتلا نشويد. همچنين درتحليلهايتان جناب آقاى آيت الله هاشمى‌رفسنجانى‌وآقاى دكتر قاليباف را در تيم دوم خرداد عضوگيرى نفرمائيد كه قطعا اين عزيزان خودرا از امثال حجاريان ،عبدى ، عبدالله نورى و.....تبرى ميجويند (67989)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۷ ۰۹:۲۴:۰۳
چیزی که برای من جالبه، میزان فاصله تحلیل اکثریت سیاست‌ورزان با واقعیت جامعه و نظر متن مردم است.
واقعا بعد از گذشت حدود 12 سال از دو خرداد هنوز هم فکر می‌کنند که ناطق نوری رای خواهد آورد؟! عبدالله نوری پتانسیل رای اکثریت ملت رو داره؟ هنوز متوجه این موضوع نشدن که صرف . باعث کاهش اقبال مردم به اون فرد می‌شه؟ تو این مسئله هم فرقی بین خاتمی و ناطق نمیکنه؟
می‌دونید مشکل کجاست؟ مشکل این دوستان (از هر دو جناح) اینه که بین مردم نیستند. توی اتوبوس و تاکسی و سوپرمارکت و قهوه خونه‌ی روستاها نیستند. اون‌جاها رئیس جمهور تعیین می‌شه. اونجاها برای سرنوشت چهار ساله مملکت تصمیم‌گیری می‌شه. مردم به جناح‌بندی و حمایت ها اهمیت چندانی نمی‌دن. اصلا خیلی‌ها متوجه نمی‌شن که جامعه روحانیت یا جامعه مدرسین کِی و از کی حمایت کردند. نظامی‌ها نظرشون رو کی هست و یا با کی مشکل دارن.
مردم دنبال کسی می‌گردند که حرفشون رو بفهمه و بهشون احترام بذاره. همونی که این دوستان بعضی وقت‌ها یادشون می‌افته و اسمش رو گذاشتند کرامت انسانی. باور کنید مردم بیش‌تر از اینکه خود گرانی براشون مهم باشه، همراهی و همدردی مسئولین براشون مهمه. این‌که بدونند اونی که اون بالا با کت و شلوار اتو کشیده داره براشون نطق می‌کنه دردشون رو می‌فهمهو داره سعیش رو می‌کنه.
شهرستان‌های کوچک و روستاها رو دست کم نگیرید. مردم کوچه و بازار رو عوام سر به زیر حرف گوش کن فرض نکنید. (68001)
 
بيطرف
۱۳۸۷-۰۳-۲۷ ۱۵:۴۶:۱۶
عبدا...نوري=عمرا اگه لنگه اش رو پيداكني
قاليباف و خاتمي=كاچي بهتر از هيچي
مهر عليزاده= زنگ تفريح رقبا
معين و روحاني=انتخاب شدنشون يك توهم بيش نيست
هاشمي= اصلا شركت نميكنه
كروبي=واحد پول جديدايران هر 50000 تومان يك كروبي
احمدي نژاد= . و گرنه راي نمي اورد (68056)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۹ ۰۲:۱۱:۰۳
من متوجه نمی شوم شما چرا آقای قالیباف را که اصولگرا است کنار آقای خاتمی نوشته اید ! همین خطا ها باعث شکست ما می شود دوست عریز لطفا کمی دقیق تر بررسی کنید . (68197)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۹ ۱۴:۵۷:۲۷
قطعاً بهترين فرد براي اصلاح طلبان خاتمي يا ميرحسين موسوي است. اگر سران نظام به اين دو نفر چراغ سبز نشان بدهند يكي از اين دو نفر مي تواند مملكت را از اين شرايط سخت نجات بدهد. جانباز 70 درصد (68269)
 
۱۳۸۷-۰۳-۳۱ ۱۱:۰۵:۳۹
دوست عزیز، آقای خوش چهره یک بار یک نفر رو حمایت کردند دیدیم چی شد. حالا میگید بیان یر کار؟ (68412)
 
سفير
۱۳۸۷-۰۴-۰۱ ۱۰:۰۲:۵۸
بي شك كشور يكي از استثنائي ترين شرايط را پيش رو دارد اين ميدان جاي سعي و خطا نيست هر شخص با تدبير و درايت ديگر چه از چپ و چه از راست ميتواند كشور را به ساحل نجات برساند شعار ها هميشه محقق نمي شوند بنظر بنده به همان اندازه كه قانون دست وپاي خاتمي را در پيشبرد اهدافش بست وجامعه مدني اش اسير قوانين مدني شد و از آن به عنوان بحرانهاي نه روزه ياد شد در مورد آقاي احمدي نژاد هم مهرورزي هاي بي مورد كاردستش داد و عدالت به مسلخي سپرده شد كه ديگر كسي را ياراي استفاده از اين واژه ها نيست بهتر است كار به كاردان سپرده شود كسي كه هم سواد و تجربه درست حسابي داشته باشد و هم بتواند با مجموعه بزرگان نظام بصورت هماهنگ كار كند كه نه از داخل با مشكل مواجه شود ونه با بي گدار به آب زدن از بيرون بي خودي تحريم شود (68459)
 
اشکان
۱۳۸۷-۰۴-۰۱ ۱۲:۳۸:۵۸
با سلام ؛
دوستان اصولگرا توجه کنند که با شعار و یا ادعای خودی و غیر خودی به جایی نخواهند رسید . از شواهد و قراین اینگونه برمیآید که متاسفانه آقای دکتر احمدی نژاد اولین رییس جمهوری خواهند بود که دو دوره متوالی به ریاست جمهوری نمی رسند . نگاهی به عملکرد دولت مردان و مجلسیان اصولگرا گواه این مطلب است . همراهی بی قید شرط مجلس هفتم با دولت . گرانیهای افسار گسیخته در طی چند ماه اخیر . طرحهای فشار آورنده بر مردم مانند سهمیه بندی بنزین و سایر موارد دال بر شهامت نیست.با یک پرسش ساده یا نظر سنجی میتوان به میزان محبوبیت کنونی دولت در حال حاضر پی برد . نسبت دادن تمام مشکلات به غرب یا مافیایی که هرگز معرفی نشد دردی را از مردم دوا نخواهد کرد . آنچه زمانی از فرصت دادن به اصولگرایان جهت معرفی خود به مردم بود نیز آزموده شد . به جای برخورد با گرانفروشان به برخورد با جوانان به بهانه طرح های اخلاقی پرداخته شد و فرافکنی در حد اعلا انجام شد . عدم مدیریت به قطعی گاز در زمستان و برق در تابستان انجامید . دوستان اصولگرا واقعیت را آنگونه که هست بپذیرید . توان مدیریت شما در حد اداره کشور نبود . با بحثهای انقلابی و خودی و غیر خودی می توان انقلاب کرد اما نمی توان مملکت را اداره کرد . انقلاب کردن تنها هدف نیست بلکه حفظ انقلاب با مدیریت نیز همپایه انقلاب کردن مهم است . به امید داشتن ایرانی سرافراز و آباد . (68512)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.