نظر منتشر شده
۱۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 27850
سولانا: پیشنهادهای سخاوتمندانه‏ای برای ایران داریم
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۸:۵۷
خاوير سولانا هماهنگ كننده امور سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا گفت: در سفر قريب الوقوع خود به ايران پيشنهاد "سخاوتمندانه‏اي" ارايه خواهد كرد.

به گزارش "الف" از اسوشیتدپرس، نماينده ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا امروز با انتشار بيانيه‏اي ضمن اعلام عزيمت به تهران ابراز داشت: با پيشنهادي سخاوتمندانه و قابل توجه به تهران سفر مي كنم تا فردا با مسولان ايران گفتگو كنم.

وي افزود، معتقدم امكان تغيير وضع كنوني وجود دارد و بسته پيشنهادي پنج بعلاوه يك برای آینده ايران و مردم آن خوب است.

سولانا که اين سخنان را امروز جمعه پيش از عزيمت به تهران و از طرف اتحاديه اروپا چين فرانسه روسيه المان انگليس و امريكا بيان مي كرد اعلام کرد که بار ديگر تلاش مي كند بن بست بين المللي درباره برنامه هسته اي ايران را حل و فصل كند. سولانا افزود هدف از مشوق هاي جديد ايجاد رابطه اي سازنده و مبتني بر همكاري با ايران در خصوص موضوعات هسته اي است.

هماهنگ كننده امور سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا همچنين روابط سياسي و اقتصادي اتحاديه اروپا با ايران را از ديگر محورهاي گفت وگو با مقامات ايراني در جريان سفرش به كشورمان دانست و گفت به اعتقاد او تغيير فعلي اوضاع در مساله اتمي ايران امكان پذير است.

سولانا چندي پيش نيز در يك كنفرانس خبري مشترك با وزير امور خارجه چين در بروكسل نسبت به نتايج مثبت سفر آتي خود به ايران ابراز اميدواري كرده بود. هماهنگ كننده سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا در آن نشست خبري اضافه كرده بود، اين خيلي خيلي مهم است كه اين مساله اتمي به نحوي حل شود كه جامعه بين المللي ضمانت هاي عيني درباره ماهيت برنامه اتمي اين كشور بدست بياورد.

روزنامه "فايننشال تايمز" نیز در تحلیل این سفر نوشت، ايران ظاهرا بسته پيشنهادي قدرت هاي بزرگ به اين كشور براي تعليق برنامه غني سازي اورانيوم را نخواهد پذيرفت اين روزنامه در شماره امروز خود در اينترنت نوشت: يك روز پس از آنكه امريكا و اتحاديه اروپا به ايران هشدار دادند اگر غني سازي اورانيوم را متوقف نكند با تحريم هاي سختگيرانه تري بر ضد بانك هاي اين كشور مواجه خواهد شد، محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران در سخنراني خود در شهركرد گفت: غرب هيچ كاري نمي تواند بكند.

فايننشال تايمز با اشاره به گزارش هايي كه حاكي است ايران دارايي هاي خود را از بانك هاي اروپايي به بانك هاي اسيايي منتقل كرده است، نوشت تحليلگران معتقدند اين اظهارات و اقدامات نشانه آن است كه ايران بسته پيشنهادي را رد خواهد كرد.

خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه قرار است روز شنبه اين بسته را به ايران بياورد چشم انداز هرگونه پيشرفت در گفتگوها را رد كرده است و هيچ نشانه اي نيز در تهران ديده نمي شود كه حاكي باشد ايران به چيزي جز موافقت غرب با فعاليت هاي غني سازي رضايت خواهد داد.

فايننشال تايمز نوشت: يك مقام ارشد سابق ايران گفت رهبران ایران مصمم هستند كه سياست فعلي را ادامه دهند. به گفته اين مقام سابق، افزايش فشارها به ايران قبل از تحويل دادن بسته پيشنهادي به يك رويداد تكراري تبديل شده است كه ايران انتظار آن را داشته است و آن را جدي نمي گيرد. وي افزود مطرح شدن ناگهاني احتمال حمله اسرائيل به ايران در هفته هاي اخير فقط براي اعمال فشار به ايران به منظور پذيرفتن پيشنهاد سولاناست.

خبرگزاري "د.پ.آ" نیز در گزارشي پيرامون سفر قريب الوقوع خاوير سولانا هماهنگ كننده سياستهاي خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا به نقل از يك ديپلمات مقيم تهران نوشت، يك ضرب المثل ايراني مي گويد اين گاو، نر است و طرف مقابل مي گويد آنرا بدوش! زيرا در حاليكه طرف ايراني از جمله محمود احمدي نژاد رييس جمهوري و علي لاريجاني رييس مجلس متفقاً بر پيشبرد برنامه هسته‏اي اصرار دارند طرف غربي آنرا نمي پذيرد و اين موضوع سالهاست كه به همين طريق پيش رفته است.  بنا به گزارشهاي منتشره سولانا با همراهي مديران كل سياسي وزارت امور خارجه كشورهاي عضو گروه 1+5، بجز آمريكا، تا ساعاتي ديگر به تهران سفر خواهند كرد .
  
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۴ ۲۰:۲۳:۱۹
فکر میکنم هیچ امکان توافقی وجود ندارد چون اصلا هیچ نشانه ای وجود ندارد و سولانا هم بخوبی میداند که برای شنیدن جواب نه به ایران می آید .این فقط یک نمایش قوی است برای تحریم بعدی (67534)
 
عباس
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۰۰:۵۴:۴۹
با سلام
لازم است یاداوری کنم که رئیس مجلس تنها در داخل مجلس رئیس است و از نظر مردم نماینده ای مانند نمایندگان دیگر است (67552)
 
آشنا
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۰۱:۳۴:۴۴
5+1 باید بجای سخاوت دست از وقاحت بردارد و حق قانونی ما را برسمیت بشناسد و الا چماق خروج از ان پی تی را باید بالای سرش نگهداشت.
امیدواریم مقامات ایرانی لا اقل اینبار در افشای محتویات بسته پیشنهادی گوی سبقت را از رسانه های صهیونیستی و دول غربی بربایند. (67554)
 
ali
۱۳۸۷-۰۳-۲۸ ۰۷:۴۷:۱۵
حاجی جون خواهشمندم شعار نده.ما از ن.پ.ت.خارج نشده اینهمه تحت فشاریم و روز بروز اثار این تحریمها اشکارتر میشه چه رسه از ن.پ.ت. هم خارج شویم.یک بلائی سرمون میارن که با ذلت تمام شرائط انها را بدون بسته تشویقی قبول میکنیم .شما فکر میکنی این تورم صددرصد از بی کفایتی دولت و مجلس است. نه عزیزجان 80 درصد ان اثار تحریم اقتصادیست.واقع بین باشیم... (68111)
 
م
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۰۷:۲۸:۴۱
آن که نان همت خویش خورد منت حاتم طائی نبرد
ملت ایران در طول تاریخ از اروپائیان هیچ خیری ندیده اند که این بار دوم آن باشد .
درخواست ملت ایران از مسئولین ، صداقت ،حفظ جمهوریت نظام ، مبارزه با فقر ، ودوری از بحران . در عرصه بین المللی توسط مسئولین ، حفظ اقتدار ملی، و احترام به ملت به عنوان بزرگترین سرمایه کشور نه ایجاد کشوری با یک کمیته امداد بزرگ به عنوان دولت می باشد. (67566)
 
جمشید کشوری
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۰۸:۲۱:۱۱
کار شناسی دقیق بدون هر گونه تصمیم احساساتی می تواند به همه مردم کمک کند ضمن این که زیر بار زور نخواهیم رفت پیشنهادی که مثل قرارداد ترکمانچای باشد به هیچ عنوان ایرانی نخواهد پذیرفت.
خوب است یک نهاد قوی نظر سنجی از مردم تشکیل شود
شعار دادن جای خود دارد. (67595)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۱:۳۴:۵۹
موضوع هسته‌اي ايران مثل کشتار در غزه و انفجار در بغداد و سيل در بنگلادش، خيلي داره بي مزه مي‌شه.
استفاده از فناوري‌هاي روز، چه هسته‌اي و يا غير هسته‌اي جزو حقوق همه ملتهاست. تعامل و به رسميت شناختن اين حقوق توسط ديگر کشورها نيز نشان از احترام به حقوق انسانها است.
يک نکته مي‌ماند و آن اطمينان به دولتها به عدم استفاده از تکنولوژي در جهت‌هاي نظامي و تسليحاتي است. من فکر نمي‌کنم امروزه هر کشوري که به اين مرحله علمي از فناوري هسته‌اي برسد حاضر باشد چنين اطميناني بدهد.
تعطيلي و يا به اصطلاح لوث (تعليق) غني سازي نيز به هيچ وجه موضوع ايران را از روي ميز بحث‌هاي بين المللي بر نخواهد چيد. بحث حقوق بشر، آزادي بيان، حقوق زنان و.... براي ايران هزينه‌هاي سنگين‌تري خواهد داشت. پس بهتر است دنيا به همين بحث مشغول باشد چون اين هزينه را ملت مي‌دهد ولي طرح مسائل ديگر را دولت و دولتمداران. (67623)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۱:۳۵:۴۵
اگر قرار باشد از خون خود به عنوان مايه حيات استفاده كنيم چنين ميشود ولي زير بار ننگ وظلم هرگز.پس اي اسياب بچرخ تا بچرخيم .سخن گهر بار امام حسين (ع) : مرگ بهتر است از زندگي زير بار ستم وظلم. پس با توجه به سخنان دروغين ملل استعمارگر ديگر حرفي باقي نيست. (67624)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۷:۳۲:۴۸
ما در حالي كه هنوز توان فني لازم جهت راه اندازي تنها راكتور هستهاي ساخت روس ها را نداريم و به انحاء مختلف از حقوق ارضي خود در خزر چشم پوشي نموده و براي افتتاح و راه اندازي نيرو گاه مرتبا با بد قولي هاي طرف روس مواجه هستيم اين همه هزينه براي دست يابي به تكنولوژي توليد سوخت هسته اي چه ضرورتي دارد؟ شايد اين بازي پيچيده صهيونيست ها براي ايجاد يك اجماع و فشار بين المللي براي اتلاف منابع و فرصت هاي توسعه اين كشور باشد .
كشور كره شمالي باداشتن تكنولوژي توليد سوخت هسته اي حتي با كاربرد نظامي چه جايگاهي در زمينه تامين رفاه و پيشرفت ملت خود دارد؟ (67679)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۰۸:۴۴:۳۷
بسمه تعالي
خيلي عوامي مي خواهد كه آخر كار يك پرو‌‌ژه را كه قطعاتش را سفارش داده و هزينه آن را گرفته اند بر فرض توان بر ساختن ، كارفرما به عهده گيرد . تازه ماجراي كره شمالي ماجراي بده بستان هاي سياسي چين در مباحث اقتصادي و تايوان است و ربطي به كره ندارد تا كنون دستور داشتند مقاومت كنند كه كردند اكنون نيز دستور دارند كوتاه آمده مثلا مصالحه كنند كه دارند مي كنند پس چه ربطي با ايران دارد كه به دستور نه متوقف كرده و نه به دستور در مقابل همه ايستاده و متوقف نمي كند . اشتباه نكن انرژي هسته اي خودمان را هر چه هست بايد خودمان اداره كنيم و مواضع نظام قطعا درست است . تازه اين بسته پيشنهادي آنان را به خوبي بخوانيد تا ببينيد بايد براي چه به اينها اعتماد كنيم ؟

بر فرض كه هيچ نفاق و دشمني نيز در اين سطور و در فرضا اجراي پس از پذيرش آن مخفي نشده باشد كه قطعا شده و در هر دوره اي هزاران ترفند آشنايي را خواهند زد كه تا كنون زده اند ، دسترسي به عناوين كلي ابو البقائي كه در متن بسته پيشنهادي مثلا آمده و آن را سخاوت مندانه نيز توصيف كرده اند مبتني بر خواست ملي و كوشش هاي جدي دولت و ملت ايران است اگر اين خواست بوده كه هست و بايد نيز بهتر شود نيازي به پذيرش پر طمطراق و ساده انگارانه هيچ چيز نيست كه آن چيز نيز محروم كردن ايران نه تنها از انرژي بومي هسته اي است كه از همين عناوين كلي نيز هست پس تلاش هاي گفته شده را بايد بيشتر كنيم و قطع داشته باشيم روند حوادث و اوضاع به گونه اي پيش مي رود كه نهايتا مجبور خواهند شد ، لباس نفاق و دشمني را از تن به در آورند و به گونه ديگري عمل كنند كه تا كنون نكرده اند . ان الله مع الصابرين (67759)
 
مهرشاد قرباندوست
۱۳۸۷-۰۳-۲۷ ۱۰:۳۳:۲۴
آقای سولانا، ما احتیاجی به پشنهادهای سخاوتمندانه شما نداریم. سخاوتتان برای خودتان.مارا به خیر شما امید نیست، همین که شر نرسانید برای ما بس است. (68031)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.