نظر منتشر شده
۲۲۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 27465
نقد اظهارات حجت‏السلام والمسلمین محتشمی‏پور
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۲۴
اشاره: به دنبال انتشار صحبت‏های حجت‏الاسلام والمسلمین محتشمی پور درباره آیت الله مصباح یزدی، حجت الاسلام سعید مقدم طی یادداشتی به الف، به نقد این اظهارات پرداخته است. "الف" آماده است انتقادات منتقدان بر این نقد و یا اظهارات آقای محتشمی پور را به شرط رعایت ادب و احترام منتشر نماید.

نقد اظهارات حجت‏السلام والمسلمین محتشمی‏پور

پايگاه خبري ياران باران گزارشي را از سخنان جناب آقاي سيدعلي‌اكبر محتشمي‌پور در مراسمي كه از سوي امام جمعه‌ي مستعفي اصفهان در حسينيه اعظم اين شهر برگزار شد، ارائه داده است. مطابق با اين گزارش آقاي محتشمي اتهامات متعددي را متوجه آيت‌الله مصباح كرده كه مهمترين آنها عدم برخورداري از سوابق انقلابي، نفي جمهوريت نظام و تحجرگرايي بود لذا سعي داريم در اين نوشتار با استناد به اسناد موجود و مواضع آيت‌الله مصباح و مقام معظم رهبري نگاهي گذرا به ميزان صحت ادعاهاي آقاي محتشمي بياندازيم.

1. آيت‌الله مصباح و انقلاب
 اتهام مخالفت و عدم همراهي آيت‌الله مصباح با انقلاب اسلامي اتهام جديدي نيست و در رد اين اتهام اسناد و مطالب زيادي منتشر شده است كه جويندگان حقيقت مي‌توانند بر اساس آنها، به داوري بنشينند اما مروري بر مواضع شخص آقاي محتشمي صفايي ديگر دارد.

آقاي محتشمي در سال 1378 در مقاله‌اي مفصل در روزنامه‌ي بيان ضمن اشاره به كتاب اسناد انقلاب اسلامي نوشت: «ايشان (يعني آيت‌الله مصباح) قبل از پيروزي انقلاب، جز چند اعلاميه‌اي كه قبل از قيام 15 خرداد (1342) و تبعيد حضرت امام همراه با ده‌ها نفر از فضلا و طلاب جوان حوزه‌ي علميه‌ي قم امضا كرده است، تا آستانه‌ي پيروزي انقلاب در هاله‌اي از سكوت و پرداختن به امور شخصي، تحصيلي و اداره‌ي مؤسسه‌ي در راه حق فرو رفته است، چيز ديگري در پرونده‌ي خود ندارد.» وي در ادامه به تعدادي از اعلاميه‌هايي كه به امضاي آيت‌الله مصباح رسيده و برخي اعلاميه‌هايي كه امضاي ايشان را به همراه ندارد اشاره كرده و نتيجه مي‌گيرد كه: «از بررسي اين سابقه برمي‌آيد كه جناب مصباح با نهضت و انقلاب و قيام ملت و امام نظر موافق نداشته و همراه نبوده است. آقاي مصباح بعد از سركوب خونين قيام 15 خرداد توسط رژيم شاه، به شدت از جريان مبارزه و نهضت اسلامي سرخورده و مخالف آن شده و ابايي از طرح مخالفت خويش نداشت!»(1) وي در همين مقاله مبارزات شهيد نواب صفوي را نيز زير سوال برد! در همان ايام پاسخي بر مقاله‌ي آقاي محتشمي نوشته شد اما روزنامه‌ي بيان كه دانستن را حق مردم مي‌دانست(!) از انتشار آن خودداري كرد. اين پاسخ مدتي بعد در روزنامه‌ي رسالت به چاپ رسيد(2) اما آنچه بيش از همه در مجموعه سخنان آقاي محتشمي خودنمايي مي‌كند، تناقض‌هاي عجيبي است كه در سخنان ايشان وجود دارد. وي از يك طرف ادعا مي‌كند كه آيت‌الله مصباح قبل از قيام 15 خرداد 1342با امام و انقلاب همراه بوده از طرفي ديگر در سخنان اخير خود مدعي مي‌شود كه «يک روز هم با انقلاب و امام نبودند!» و در همين سخنراني برخلاف ادعاي گذشته‌ي خود، سال 1344 را به عنوان نهايت همراهي آيت‌الله مصباح با انقلاب دانسته و مي‌گويد: «از سال 44 در تمام اعلاميه‌هايي که علما و روحانيون قم و شهرستان ها امضا کرده‌اند حتي يک امضا از اين آقا ديده نمي‌شود!» اين در حالي است كه خود ايشان در مقاله‌ي ياد شده در روزنامه‌ي بيان از اعلاميه‌هايي نام مي‌برد كه در سال‌هاي 1356 و 1357 به امضاي آيت‌الله مصباح رسيده است!  به راستي اين تناقض‌گويي‌ها نشان از چه دارد؟! و دروغ چه فروغي دارد كه اين همه به آن توسل مي‌شود؟! بر اساس كتاب اسناد انقلاب اسلامي دو نامه در سال 1342 وجود دارد كه بعد از قيام 15 خرداد 42 به امضاي آيت‌الله مصباح رسيده است، سه نامه در سال 1343 به امضاي ايشان رسيده، پنج نامه در سال 1344، دو نامه در سال 1345، همچنين در اين كتاب در فاصله‌ي سال‌هاي 1346 تا 1349 هيچ اعلاميه‌اي همراه با امضاي هيچ يك از اساتيد و فضلاي حوزه‌ي علميه‌ي قم به ثبت نرسيده و بالتبع امضاي آيت‌الله مصباح هم نبايد در اين سال‌ها ديده شود اما در سال 1349 يك نامه به امضاي آيت‌الله مصباح ديده مي‌شود. مجدداً در فاصله‌ي سال‌هاي 1350 تا 1356 هيچ اعلاميه‌اي همراه با ذكر اسامي اساتيد و فضلاي حوزه‌ي علميه‌ي قم عليه رژيم ديده نمي‌شود كه آيت‌الله مصباح نيز از اين قاعده مستثني نيست اما يك اعلاميه در سال 1356 و سه اعلاميه در سال 1357 به امضاي آيت‌الله مصباح رسيده است. اين در حالي است كه امضاي اعلاميه نمي‌تواند ملاك مناسبي براي ارزيابي ميزان همراهي با انقلاب باشد به عنوان نمونه از جناب آقاي محتشمي در فاصله‌ي سال‌هاي 1342 تا 1356 تنها امضاي چهار اعلاميه در اين كتاب به ثبت رسيده است و جالب آنكه امضاي ايشان پاي هيچ اعلاميه‌اي در سال‌هاي اوج انقلاب يعني سال‌هاي 56 و 57 در اين كتاب وجود ندارد!

2. آيت‌الله مصباح و جمهوريت نظام

آقاي محتشمي‌پور در بخش ديگري از سخنان خود مدعي مي‌شود كه «فردي مطرح مي‌کند که اين جمهوريت که امام از آن دم مي‌زند بر اساس مقتضيات قبل از انقلاب مطرح شده است و گرنه رأي مردم ملاک نيست و در اسلام جمهوري نداريم، يعني اين آقا که در رأس فرقه مصباحيه قرار گرفته است، به دنبال ريشه کن کردن افکار امام است.» چندي پيش نيز آقاي خاتمي در گردهمايي منتخبان اصلاح‌طلب مجلس هشتم بر اين اتهام البته بدون نام بردن از آيت‌الله مصباح تأكيد كرد. اين در حالي است كه توجه به رأي و نظر مردم به عنوان عامل مقبوليت نظام همواره مورد تأكيد آيت‌الله مصباح بوده است. به عنوان نمونه ايشان در اين باره مي‌گويند: « «رأى و رضايت مردم باعث به وجود آمدن حكومت مى‏شود... از آن حضرت [امام على(عليه السلام)] نقل كرده‏اند: لا رأى لمن لايُطاع(3) كسى كه فرمانش پيروى نمى‏شود، رأيى ندارد. اين سخنان همگى بيان‏گر نقش مردم در پيدايش و تثبيت حكومت الهى، خواه حكومت رسول‏اللَّه(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهم السلام) و خواه حكومت فقيه در زمان غيبت، است... گر چه «مقبوليت» با «مشروعيت» تلازمى ندارد. اما حاكم دينى حقّ استفاده از زور براى تحميل حاكميت خويش ندارد.»(4) و يا مي‌گويند: «حكومت‏هاى ديكتاتورى با استفاده از انواع ابزار نظامى و غير نظامى و ساير نيرنگ‏ها و شگردها، پايه‏هاى حكومت خود را مستحكم مى‏كنند...اما حكومت‏هاى مردمى قدرت خويش را از توده مردم اخذ مى‏كنند و اتكايشان به زور بازو و قدرت و ثروت افراد و گروه‏هاى خاص نيست. اتكاى حكومت مردمى به عموم مردم است، خواه حكومت اسلامى باشد يا حكومت عرفى و سكولار... ما نيز هيچ‏گاه نقش مردم را نفى نمى‏كنيم، بلكه بر اهميت آن تأكيد داريم. تا كمك مردم نباشد، فعاليت‏هاى اجتماعى، و به طريق اولى كار حكومت به سامان نمى‏رسد.»(5) همچنين مي‌گويند: «دولت سالم، خواه «اسلامى» يا «سكولار»، بايد اتكايش به قدرت مردم باشد...«بيعت» و همكارى مردم، زمينه عملى را براى انجام وظايف حاكم اسلامى فراهم مى‏سازد. اين همان چيزى است كه از آن به «مقبوليت» تعبير مى‏شود... ما نيز هيچ‏گاه نقش مردم را نفى نمى‏كنيم، بلكه بر اهميت آن تأكيد داريم.»(6) اين جملات به تنهايي ميزان صحت ادعاهاي آقاي محتشمي را بيان مي‌كند.

3. آيت‌الله مصباح و اتهام تحجر

آقاي محتشمي در قسمت ديگري از نظرات خود مي‌گويد: «متأسفانه امروز افرادي که مسائل اوليه اسلام را درک نکرده‌اند، ايدئولوگ يک جريان تندرو شده‌اند و هيچ تفاوتي بين فرقه مصباحيه و طالبان و جاهلان صدر اسلام وجود ندارد... شما متحجران و شما مقدس‌نماها که وقتي ديديد امام سر بر زمين گذاشت برخاستيد.» اين اولين باري نيست كه آقاي محتشمي و هم‌فكرانشان اتهام تحجر را به آيت‌الله مصباح يزدي نسبت مي‌دهند. پس از نهمين دور از انتخابات رياست جمهوري و شكست جريان دوم خرداد اين اتهام به شكل گسترده‌تري مطرح شد. حجج اسلام رسول منتجب‌نيا(7) و سيدمحمد خاتمي(8) اين اتهامات را عليه آيت‌الله مصباح بيان كردند و روزنامه‌هاي جبهه‌ي دوم خرداد به تكرار و بازتوليد اين اتهامات روي آوردند. مقام معظم رهبري اما در واكنش به اين سخنان فرمودند: «اتفاقاً كساني كه در مقابل جناح متعبد و پاي‌بند ايستادند، به يك معنا بيشتر به تحجر و به طالبانيسم نزديك‌ترند، چون آنها هم نسبت به آموخته‌ها و درس‌هاي غربي تحجر دارند. هرچه غربي‌ها گفتند، همان را صد درصد بايد اجرا كرد؛ اين تحجر نيست؟ تحجر همين است. تازه حرف‌هاي جديد غربي‌ها را به گوش ما نمي‌رسانند، حرف‌هاي قرون نوزدهمي، حرف‌هاي كهنه شده و حرف‌هاي منسوخ را مي‌آورند در جامعه مطرح مي‌كنند؛ چه در سياست، چه در اخلاق، چه در گرايش ديني، چه در شكل حكومت و چه در اقتصاد، متحجرانه و متعصبانه مي‌ايستند، اينكه بيشتر طالبانيسم است.»(9) اما متأسفانه آقاي محتشمي مدت كوتاهي پس از سخنان مقام معظم رهبري ضمن انتقاد شديد از آيت‌الله مصباح باز هم ايشان را به تحجر متهم كرد.(10) مقام معظم رهبري اما بار ديگر در جمع مسئولان دفتر تبليغات حوزه علميه‌ي قم حضرات آيات مصباح يزدي و جوادي آملي را عقبه‌ي تئوريك نظام ناميده و تعابيري چون: «شخصيتِ علميِ روشنفكريِ برجسته» را براي ايشان به كار بردند.(11)
 
4. آيت الله مصباح و حضور در جنگ

آقاي محتشمي در بخش ديگري از سخنان خود مي‌گويد: «جريان مصباحيه حتي يک روز هم به جبهه نرفت و چگونه است که امروز داعيه‌دار آن شده است و در پايگاه‌هاي بسيج حضور مي‌يابد.» اين در حالي است كه  آيت‌الله مصباح در دوران جنگ تحميلى نيز مردم و بخصوص جوانان، نزديكان و شاگردان خود را به حضور در جبهه‏هاى نبرد حق عليه باطل تشويق مى‏كرده‏اند كه در نتيجه؛ فرزندان و بسيارى از شاگردان، محافظان و آشنايان ايشان در جبهه‏هاى جنگ حضور يافتند؛ كه از اين جمع برخى به درجه رفيع شهادت و يا جانبازى نائل گرديده‏اند. دليل محكمى كه در بيان همراهى ايشان با رزمندگان اسلام و تشويق مردم (بخصوص طلاب و شاگردانشان) به حضور در جبهه‏هاى جنگ مى‏توان ارائه داد مجموعه درس‏هاى ايشان در سال‏هاى 1365 -66 در «مؤسسه در راه حق» در موضوع «جنگ و جهاد در قرآن» است. اين مجموعه درس‏ها اخيراً در قالب كتابى با همين نام منتشر شده است.

حجةالاسلام و المسلمين مجتبى مصباح (فرزند آيت‏اللَّه مصباح) نيز درباره حضور ايشان در جبهه‏هاى جنگ مى‏گويد: «حاج آقا هميشه حاضر بود كه براى اسلام و انقلاب جان خويش را فدا كند، اما مخالفان وى كه هيچ نقطه ضعفى از ايشان نيافته‏اند، گاهى مى‏گويند كه ايشان در مبارزات شركت نداشته و گاهى مى‏گويند كه در جبهه و جنگ شركت نكرده است. اخوى ما على آقا آن طور كه يادم مى‏آيد حداقل سه بار عازم جبهه شدند و در سال 1365 حاج آقا به اتفاق من و على آقا و چند نفر از شاگردانشان، راهى جبهه شديم و حاج آقا از غرب تا جنوب كشور به سركشى از رزمندگان اسلام پرداختند و در جمع فرماندهان و رزمندگان سخنرانى مى‏كردند. بعد از كربلاى پنج بود كه فاو رفتيم و حاج آقا در مسجد فاو سخنرانى كردند. ايشان شاگردان خود را هم تشويق به شركت در جنگ مى‏كردند و شهيد ردّانى پور كه فرمانده لشكر امام حسين اصفهان بود، از شاگردان بسيار صميمى و عاطفى حاج آقا بود. بعد از آن‏كه امام(قدس سره) فرمودند: «همه مكلفند جبهه‏ها را پر كنند»، حاج آقا از امام(قدس سره)  مى‏پرسند: با اين فرموده شما تكليف من چيست؟ حضرت امام در جواب گفتند: «هر موقع خودم رفتم بر شما هم تكليف است كه برويد». حاج آقا لحظه به لحظه اوضاع جنگ را پى‏گيرى مى‏كردند، امّا چون احساس تكليف شرعى مى‏كردند كه به تربيت شاگردانى بپردازند تا از اصول و بنيان‏هاى اسلام و انقلاب دفاع كنند، اين كار را با تمام سعى و تلاش انجام مى‏دادند و ذرّه‏اى كوتاهى نمى‏كردند»(12)
 به هر حال حداقل سود مواضع آقاي محتشمي آن است كه متدينين را بار ديگر به ياد فضاي تهمت و تخريبي مي‌اندازد كه در دوران حاكميت دوم خرداد نسبت به دين و علماي آن شكل گرفته بود. فضايي كه شخصيت‌هايي چون آقاي محتشمي‌پور جزو معتدل‌هاي آن محسوب مي‌شدند!
 آري هرچه به انتخابات رياست جمهوري نزديك‌تر مي‌شويم، يادآوري آن فضا سودمندتر خواهد بود!


پي‌نوشت:

1. روزنامه بيان: 14 بهمن 1378، ش 46.
2. حميد آزادي، نقد انديشه يا تحكيم خارجي‌گري، روزنامه رسالت: 29 تا 31 فروردين 1379
3. نهج البلاغة؛ خطبه 27.
4. فصل‏نامه كتاب نقد؛ شماره 7، تابستان 1377، ص 52، حكومت و مشروعيت.
5. محمدتقى مصباح يزدى؛نظريه حقوقى اسلام؛ ج 2، ص 203 و 204
6. همان.
7. روزنامه مردم‌سالاري: 1 شهريور 1384
8. روزنامه ايران: 29 مرداد 1384، ص 3.
9. www.khamenei.ir: 8 شهريور 1384
10. روزنامه همبستگي: 27 شهريور 1384
11. هفته نامه پرتوسخن: 20 مهر 1384، ص 8
12. كتاب حقيقت شرق: صفحه 159

 مرتبط:سخنان تند محتشمی‏پور درباره مصباح 
 
اشكان
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۳:۵۳:۱۶
اقاي محتشمي از يران انقلاب بودند و هستند بدون ترديد ايشان با علم و اطلاع اين سخنان را گفتند (66215)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۴:۰۴:۱۰
محتشمی خودش بیش از یک امضا در اعلامیه های انقلاب نداشته آنوقت بر آیت الله مصباح اعتراض می کند (66216)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۳۸:۳۵
اين چه علم اطلاعيه كه اين همه تناقض توشه؟!
آقاي عزيز! متن مقاله رو بخون بعد نظر بده (66589)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۴:۴۹:۴۶
متاسفانه عده ای دوستداران امام را محدود به چند نفر روحانی که اتفاقا در بین ایشان کمترین تعداد مجتهد وجود دارد کرده اند. این نوع نگاه به امام خطرات زیانباری متوجه نظام می کند. من به آقای محتشمی پور جسارت نمی کنم ولی به ایشان متذکر می شوم زمانی که در وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران! که مدیریت ان با یکی از دوستان آقای محتشمی پور بود از تغییر نظام جمهوری اسلامی بحث می شد چرا سکوت کردند واز امام و جمهوری اسلامی دفاع نکردند؟ چرا زمانی که دشمنان امام که امام آنها را خطرناکتر از منافقین خطاب کرده بود در روزنامه های منتصب به خط امامی ها! مقاله می نوشتند سکوت کرده بود؟ چرا زمانی که تعریف شهید مطهری از جمهوری اسلامی با تحلیلهای لیبرالی زیر سوال می رفت سکوت کرده بود؟ و فراتر از اینها چرا زمانی که امام حسین (ع) در روزنامه های خط امامی! متهم به خشونت طلبی می شد سکوت کرده بودند؟ درد بسیار و ..... والسلام (66223)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۴:۵۴:۳۳
قابل توجه همه کسانی که از اقای مصباح حمایت می کنند این که به هیچ وجه نمی توان .. انکار کرد
برای بررسی این مساله خوب است بررسی کنید که ایا اقازاده های ایشان چند روز در جبهه ها حضور داشتند به نظرم حتی یک روز نیز این افتخار نصیبشان نشد یا خود معظم له حتی یک عکس حضور در جبهه ندارند
البته حمله به ایشان گاها ناجوانمردانه است اما بالاخره ایشان باید به طور شفاف بگویند که نظرشان در مورد شرکت در جبهه ها چه بوده است
باید توجه داشت که حضور در جبهه به عنوان معیار اطاعت از ولی فقیه ان زمان یعنی حضرت امام ره اهمیت دارد که اقای مصباح که همواره بر اطاعت کامل خود از ولی فقیه اصرار دارند در این مورد حداقل به افکار عمومی توضیح دهند (66220)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۷:۴۷:۵۷
برای بررسی بهتر این مساله خوب است بررسی کنید که ایا اقازاده های . و اطرافيانش چند روز در جبهه ها حضور داشتند به نظر شماحتی یک روز نیز این افتخار نصیبشان شده است؟ در ضمن بفرمائيد اين آقازاده ها كدام تست اي كيو را برنده شده اند كه سهم هر كدامشان از بيت المال .؟ چرا در اين موارد , كنجكاوي بخرج نميدهيد؟ راستي خاتمي ها و يارانشان چقدر در جبهه ها حضور داشتند به نظر شماحتی یک روز نیز این افتخار نصیبشان شده است؟ (66329)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۴۱:۱۶
متن مقاله را بخوانيد تا جواب سوال شما مشخص شود (66591)
 
امين
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۲:۴۸:۲۹
نويسنده فرموده اند :
حجةالاسلام و المسلمين مجتبى مصباح (فرزند آيت‏اللَّه مصباح) نيز درباره حضور ايشان در جبهه‏هاى جنگ مى‏گويد: «حاج آقا هميشه حاضر بود كه براى اسلام و انقلاب جان خويش را فدا كند، اما مخالفان وى كه هيچ نقطه ضعفى از ايشان نيافته‏اند، گاهى مى‏گويند كه ايشان در مبارزات شركت نداشته و گاهى مى‏گويند كه در جبهه و جنگ شركت نكرده است. اخوى ما على آقا آن طور كه يادم مى‏آيد حداقل سه بار عازم جبهه شدند و در سال 1365 حاج آقا به اتفاق من و على آقا و چند نفر از شاگردانشان، راهى جبهه شديم و حاج آقا از غرب تا جنوب كشور به سركشى از رزمندگان اسلام پرداختند و در جمع فرماندهان و رزمندگان سخنرانى مى‏كردند. بعد از كربلاى پنج بود كه فاو رفتيم و حاج آقا در مسجد فاو سخنرانى كردند. ايشان شاگردان خود را هم تشويق به شركت در جنگ مى‏كردند و شهيد ردّانى پور كه فرمانده لشكر امام حسين اصفهان بود، از شاگردان بسيار صميمى و عاطفى حاج آقا بود. بعد از آن‏كه امام(قدس سره) فرمودند: «همه مكلفند جبهه‏ها را پر كنند»، حاج آقا از امام(قدس سره) مى‏پرسند: با اين فرموده شما تكليف من چيست؟ حضرت امام در جواب گفتند: «هر موقع خودم رفتم بر شما هم تكليف است كه برويد». حاج آقا لحظه به لحظه اوضاع جنگ را پى‏گيرى مى‏كردند، امّا چون احساس تكليف شرعى مى‏كردند كه به تربيت شاگردانى بپردازند تا از اصول و بنيان‏هاى اسلام و انقلاب دفاع كنند، اين كار را با تمام سعى و تلاش انجام مى‏دادند و ذرّه‏اى كوتاهى نمى‏كردند»

1- فاو در عمليات والفجر 8 آزاد شد نه كربلاي پنج! " بعد از كربلاي پنج " به " فاو رفتيم " خنده دار است.
2- كينه اي كه . اطرافيان ايشان از امام به دل دارند را بارها در نشريه پرتو سخن ديده بودم اين بار نيز به طور غير مستقيم به امام توهين مي كنند گر چه بر من مسلم است كه چنين پرسش و پاسخي رخ نداده ولي اين واضح است كه مي خواهد القا كند مگر امام شما به جبهه رفته كه قرار باشد من بروم.
3- چطور امثال آقاي صدوقي و اشرفي اصفهاني (تا زنده بودند) و يا طاهري اصفهاني (تا جنگ بود) كه از حاضران مداوم در جمع رزمندگان حتي در خط مقدم - و حتي در شب عمليات در خط مقدم - بودند از طرف امام نشنيدند كه " هر موقع خودم رفتم بر شما هم تكليف است كه برويد ".
4- بارها گفته ام وقتي به گناهان فراوان شيعيان از قبيل دروغ گويي و غيبت و امثال آن در زندگي روزمره مي نگرم پي به مظلوميت امامان شيعه مي برم كه مي گريند و مي گويند چگونه مدعيان طرفداري از ما آبروي ما را مي برند حال بايد به آن مظلوميت امام خميني را اضافه كرد كه مدعيان طرفداري اش . و اينگونه هم طرفداري مي كنند. (67637)
 
نکته بین
۱۳۸۷-۰۴-۲۲ ۱۴:۰۰:۱۳
آقای امین
فرزند آیت الله مصباح که نگفته آیت الله مصباح برای آزاد کردن فاو به فاو رفته است بلکه برای سرکشی از رزمندگان اسلام به فاو رفته اند حالا چه فرقی می کند که این سرکشی بعد یا قبل از چه عملیاتی باشد پس اشکال خودتان خنده دار است! (70994)
 
م . ع
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۷:۵۰:۴۶
متاسفانه دوستمون توجه نکرده اند که حضور در جبهه واجب کفایی است و نه عینی... (66531)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۴۰:۴۲
درباره جبهه رفتن آفاي مصباح و نزديكانش متن مقاله را بخوانيد. (66590)
 
بهار
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۰۷:۰۱:۲۵
شما هم پاسخ امين در بالا را بخوانيد تا بفهميد آقايان اصلا با تاريخ جنگ و عملياتها هم آشنا نيستند و افاضه فرموده اند بعد از كربلاي 5 به فاو رفته اند! (67735)
 
استاد
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۵:۱۷:۰۱
اگر سانسور نشود.

چرا کسی از جلساتی که آای مصباح در مسجدی در قم گذاشته بودند در قبل از انقلاب، و در آن انقلاب، اما و انقلاب کردن را مردود می دانستند و به هر کسی که با جریا انقلاب همراه بود به شدت حمله می کردند چیزی نمی گوید؟

با اینکه آقای محتشمی پور زبان به گفتن حقایقی گشودند اما چرا این قدر دیر؟
چرا یاران اجازه دادن اینها این قدر ریشه گیرند؟ (66231)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۴۲:۲۱
اين هم يك تهمت جديد است! (66592)
 
سلمان
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۵:۲۷:۰۲
بسمه تعالی
فارغ از مباحث تاریخی، جناب محتشمی بار دیگر با اظهارات عجیب و دور از انتظار خود، فضای دشنام و هیاهو و غوغای سالهای 76 تا 80 را یادآوری کرد؛ فضایی که عده ای به بهانه های مختلف کمر همت بستند تا به نامهای مختلف برخی چهره های مخالف خود را تخریب کنند. آخر این چه نوع انتقاد است که با الفاظ \"فرقه مصباحیه\" جناب مصباح یزدی را با طالبان و القاعده مقایسه می کنند؟! به راستی هدف از بازگشت این نوع گفتمان در فضای حساس کنونی جامعه چیست؟ مشاوران جناب محتشمی چه اندیشه ای در سر دارند که ایشان را به راندن چنین الفاظ ناشایستی واداشته اند؟! زمان پاسخ این سوال را روشن خواهد کرد... (66232)
 
سيدمصطفي
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۵:۳۸:۵۰
تنها نگاهي به صحبتهاي مختلف مقام معظم رهبري در مورد آيت الله مصباح و خطابهاي زيبايي كه ايشان در مورد آقاي مصباح دارند، كافي است كه عدم صحت بسياري از حرفهاي آقاي محتشمي معلوم گردد.
كاش امثال آقاي محتشمي هنگام ايراد اين سخنان كمي هم خدا را در نظر بگيرند. (66235)
 
tahery
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۵:۵۰:۲۸
آقای محتشمی و امثال ایشان که خود و افراد همسو با خود را مفسر افکار امام می دانند هر گاه که از قدرت دور می شوند به ناگاه به یاد دفاع از امام و افکار ایشان می افتند. و الا این بزرگوارن امام دوست در روزهای مستی قدرت و حکومت دوم خردادی کجا بودند که بر علیه توهین و تحریف ها ضد امام برآشوبند. در روزهایی که در روزنامه های زنجیره ای همسو با آنان بر علیه نه فقط امام که بالاترین مقدسات این مردم مطالب جسارت آمیز منتشر می شد در کدام آشیان قدرت تکیه زده بودند؟
اینهاست که موجب می شود فریادهای گاه و بیگاه آنان نه برای دلسوزی از امام و افکار گرانقدرش که در رنج دوری از قدرت تفسیر شود. ایشان و دوستانشان تنها کسانی را شایسته ترویج افکار امام می دانند که هنوز هم هنوزه ساده دلانه گمان می کنند با خواب نابهنگام فرصت خدمت! به مردم را از دست داده اند. (66238)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۶:۰۸:۰۳
اولا لطفا در انقلابی بودن آقای محتشمی پور شک نکنید که ایشان ار از درگیری هایی که حتی در اوایل انقلاب با آقای هاشمی در برخی رویه ها داشتند خوب یادمان است.محتشمی پور از تلاشگران انقلاب 57 و جنگ تحمیلی بود. دوما همه بچه هایی که یک زمانی در جماران مسئولیت داشتند از ترس امام از نفوذ تفکرات آقایانی همچون مصباح در نظام با خبرند.شخص آقای مصباح با جنگ مخالف بود و می گفت جنگ با عراق که یک کشور اسلامی است جایز نیست البته آن موقع ایشان فراموش کرده بودند که ما در حال دفاعیم. (66243)
 
سروش
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۶:۵۴:۴۱
آقا محمد
می شود لطفا منبع این ادعابتان که آقای مصباح شخصا با جنگ مخالف بودند را ذکر کنید؟
اگر نمی کنید- و فکر می کنید که نمی توانید- از آخرت بترسید! (66255)
 
سروش
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۷:۳۱:۰۴
آقا محمد
ظاهرا شما آشنایی نزدیکی با آقای مصباح دارید که با این قاطعیت صحبت از مخالفت شخصی ایشان با دفاع مقدس می زنید. لطفا برای آشنایی ما سندیات و افشاگری های خود را ارائه نمایید.
با تشکر (66264)
 
یک دوست
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۰۳:۲۴:۱۴
منبع می خواهید؟ مراجعه کنید به نیمه شعبانی که امام به خاطر شهدای انقلاب عزای عمومی اعلام کردند و آقای مصباح دستور پخش شربت و شیرینی دادند.بی واسطه پای صحبتهای یاران واقعی امام بنشینید تا به حقیقت پی ببرید.راستی چرا سید احمد خمینی هرگز با آقای مصباح دیدار نکرد؟ (66827)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۴:۰۱:۱۷
اين مساله بارها تكذيب شده است اما متاسفانه باز هم تكرار مي شود!
واقعا چه منطق عجيبي! چرا فلاني با فلاني ديدار نكرد! چون با او ديدار نكرد پس لابد...
من نمي دانم ديدار كرده يا نكرده اما اين ديگر چه منطقي است؟! (66953)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۴۳:۵۹
پاسخ آقاي رحيميان از اعضاي دفتر امام به اين سخنان را در رجانيوز بخوانيد (66593)
 
علی
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۶:۲۳:۱۴
اقای محتشمی بهتراست به جای توهین واهانت به شخصیت علمی به بحث طلبگی واکادمیک روبیاورندمن اتفاقاطرفدارمصباح نیستم امامناظره ایشان باحجتی کرمانی رادوران 2خردادرابا یاددارم که حجتی نتوانست ایشان رادربحث مغلوب کندوبعدهم به شکست دربحث اعتراف کردمصباح باتسلط براینگونه مباحث میتوانند محتشمی راهم شکست دهدالان اتفاقاتفکرمصباح بیشترخودرانشان داد وجریان دوم خرداد صرفابه توهین ومنفی بازی رومیاورند همین اقای محتشمی از تندروترین افراددرزمان حاکمیت خودبودندوعملکرد .. ایشان درزمان حکومت ملاک عمل است واتفاقا امثال اقای مصباح تفکری معتدل ومیانه داشتند الان که محتشمی ازحکومت توسط مردم بیرون انداخته شد اینطور حرف میزند مثل مرحوم .. که درحضور رهبری دم از ازادی وحقوق انسان زد ورهبرروشن ضمیر به اونهیب زد که تویکی دیگرازاین صحبت هانکن .کحتشمی اتفاقا حرفهای ضدونقیض زیادداردکه ازحافظه تاریخ نمیرود.ودردوران پس ازحاکمیت انها اتفاقا عملکرد مقام معظم رهبری /هاشمی /ومصباح باعث حفظ نظام باعملکردمیانه خودشدند. (66234)
 
اشکان
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۶:۲۳:۳۱
آقای مصباح در این چند سال از دولتی حمایت بی قید و شرط کردند که سراسر ضعف عملکرد بود . از گرانی ها گرفته تا بی عدالتی ها ، سهمیه بندی های گوناگون از بنزین تا آب و برق . این دولت بی کفایت و این حمایت از این دولت نشاندهنده ضعف ایشان است . (66245)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۴۵:۰۲
حمايت مقام معظم رهبري از اين دولت كه بيش از آقاي مصباح بوده! (66594)
 
یک دوست
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۰۳:۲۹:۰۳
حمایت رهبری از دولت در کنار انتقادات گوناگون از جمله سخرانی در شیراز و سخنرانی دو سال پیش در جمع اعضای هیات دولت پیرامون اصل 44 و مظلومیت فرهنگ در دولت نهم بوده نه مثل آقای مصباح که.... (66828)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۴:۰۲:۲۹
آقاي مصباح هم اولين كسي بود كه در قضيه ورزشگاهها از احمدي نژاد انتقاد كرد. (66954)
 
رستمی
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۶:۲۴:۰۰
در اینکه آیت الله مصباح در زمان امام مجتهد بوده اند شک نداریم ولی:
1). از سابقه ی سیاسی قبل از انقلاب و بعداز انقلاب(تا حیات امام) ایشان چیزی در تاریخ وجود ندارد.
2). روزنامه ها و مجلات زمان جنگ خصوصا\" نشریه پیام انقلاب سپاه از مقالات و فریادهای وا اسلامای ایشان خبری نیست.
3). در نفی جمهوریت نظام ایشان شک نکنید ایشان به شدت معتقد به حکومت اسلامی هستندو همانند بسیاری از سیاسیون ملتزمبه قبول این نظامند. (66246)
 
ایرانی
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۹:۴۴:۵۷
1- آیا داشتن سابقه انقلابی یا فقدان آن ملاکی برای برتری شخص محسوب می شود؟
2- آیا اعتقاد آقای مصباح به حکومت اسلامی منکر است ؟
3- مگر در حکومت اسلامی بمعنای واقعی کلمه مردم جایگاهی ندارند؟
4- آیا این دعواها سیاسی هستند یا بنیادین ؟


آیا دعوا سر لحاف ملا نیست ؟ (66391)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۴۶:۰۱
لطفا متن مقاله را بخوانيد بعد اظهارنظر كنيد! (66595)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۶:۳۳:۱۴
همان طور که ایشان - نویسنده ی مطلب - فرموده اند اصولا ریشه یابی این امور را باید در ترس از نفوذ کلام آقای مصباح یزدی و کاری که ایشان با اصلاح طلبان در 27 خرداد و 3 تیر کرد جستجو نمود و الا که این ها همه باطل است .
احسنت ، نقد مو شکافانه ای بود . فکر کنم اگر این نقد را بخوانند و به درستی منتشر شود بالاخص این که ایشان حدود 18 امضا دارد و مستشکلین به ایشان 4 امضا و آن وقت هم ایشان به عدم همراهی با انقلاب متهم است آبرویی برای اینان نماند .
یا علی (66248)
 
بسیجی
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۶:۳۶:۳۰
سوال از مراکز بسیج دانشجویی دانشگاهها که مروج و تریبون دار تفکر آیت الله مصباح هستند:
شماکه نمایندگان و مروجین فرهنگ مقاومت ملت سلحشور ایران اسلامی در دفاع مقدس هستید , در ترازوی عدالت خود وزن شخصیت مصباح و محتشمی را در باب جهاد , امام , دفاع مقدس و فلسطین بسنجیدو انگاه سینه چاک آقایان شوید.
همین! (66249)
 
مرتضی عارف
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۲۱:۳۵:۵۳
متاسفانه دید جناحی و سیاسی به تمامی پدیده ها گسترش یافته است. بحثی که جنابعالی با عنوان \"محتشمی یا مصباح\" مطرح فرمودید کاملا غیر کارشناسانه است.
جناب عالی بفرمایید نظرات فنی و کلامی جناب اقای محتشمی در مورد جهاد چیست؟ لطفا در قیاس خود، از عقل بهره گیرید. آیا ایشان هم سنگ جناب مصباح هستند که چنین قیاسی محلی از اعراب داشته باشد؟ اصلا ایشان کلامی و اصولی هستند؟ یا از روحانیت فقط ایراد نطقهای آتشین و مغالطه را به ارث برده اند؟
جناب آقای مصباح، چه عقاید موافق جنگ با عراق داشته باشند چه نداشته باشند، از وزنه های سنگین عقیدتی و کلامی و تفسیری حال حاضر حوزه به شمار میروند. هنگامی که تفاسیر ایات جهاد قران پیش از خطبه های نماز جمعه گفته میشد. عده ای کم خرد به جای بحث منطقی، استدلالی و کلامی وی را اماج حملات و هتاکیها قرار میدادند.
انگار شما نیز از این قماش باشید برادر.
در ضمن، اگر بسیجی هستید، سعی کنید در مقایسه ها و حکم صادرکردنهاتان، بیشتر تعقل به خرج دهید. (66563)
 
بهناز
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۶:۴۵:۵۱
من نمي دانم چرا عده اي به دنبال پاستوريزاسيون آقاي مصباح هستند؟ ايشان در مجامع عمومي تلويحا\" و در مجامع خصوصي تصريحا\" جمهوريت نظام را نفي كرده اند و فراموش نكنيم كه در يكي از سخنراني هايشان ايشان اشاره كردند\" كه از ابتدا قرار نبود كه بحث جمهوري اسلامي مطرح شود ولي حضرت امام به عنوان يك تاكتيك سياسي بحث جمهوريت نظام را پيش كشيدند.\"
(66250)
 
ولائي
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۰:۴۵:۱۱
دوستان سينه چاك آزادي عقيده!
مگر جمهوريت نظام وحي منزل است كه مخالف آن را تكفير مي‌كنيد؟! بر فرض كه حضرت امام موافق اصالت جمهوريت نظام باشند (كه اينگونه نيست) و به فرض كه آقاي مصباح مخالف جمهوريت نظام باشند(كه اينگونه نيست)؛ مگر قول امام حجت است؟ مگر امام(ره) از قرآن و اهل بيت بالاتر است؟ به فرض كه بالاتر باشد؛ مگر شما كه معتقد به نقد و استيضاح خدا و قرآن و معصومين هستيد، نمي‌توانيد معتقد نقد امام باشيد؟
در ثاني؛ تفكرات آيت‌الله جوادي آملي به شدت از تفرات آقاي مصباح براي شما آزاردهنده تر است؛ ايشان پايه‌گذار نظريه كشف در باب ولايت‌فقيه هستند (و آقاي مصباح در اين حد هم نيست!) چرا از ايشان خبري نمي‌گيريد؟ (66415)
 
یک دوست
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۰۳:۳۷:۵۳
دوست عزیز قرآن خدا عزیز تر از پیامبر اکرم (ص) و اهلبیت عصمت است. نص صریح قران را بخوانید که می فرماید: \"و بشر عبادی الذین آمنوا و یستمعون القول و یتبعون احسنه\" همچنین خطبه شقشقیه مولا علی در تبیین مشروعیت سیاسی حکومت اسلامی را هم حتما مطالعه کنید.برای شما خوب است (66829)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۴۷:۵۱
لطفا اصل مقاله را بخوانيد بعد اظهارنظر كنيد! (66596)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۹ ۲۲:۴۴:۲۵
شما چطور از سخنان آقاي مصباح در مجامع خصوصي! اطلاع پيدا كرديد؟! نكنه دستگاه شنود داريد؟! (68294)
 
دوست دار امام
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۷:۰۴:۰۴
جان كلامي كه چند سالي در گلو مانده بود جناب آقاي محتشمي گفتند . متاسفانه در اين سالهاي اخير ياران و افكار امام يكي پس از ديگري منزوي مي شوند كه اگر حركتي صورت نگيرد فقط اسمي از افكار بلند حضرت امام باقي خواهد ماند . با تفاسير عجيب از قانون اساسي متاسفانه فقط يك نقش تزئيني از مردم باقي خواهد ماند . يا علي مدد از اهدف اوليه انفلاب و امام دفاع نماييد (66256)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۴۹:۲۶
يار امام كسي است كه تا آخر به همه گفته هاي امام پايبند بماند. (66598)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۷:۰۸:۲۸
آه ای سید باز صدای تو ندای حق را فریاد کرد آفرین بر تو باد که بار دیگر نشان دادی شاگرد به حق ان بزرگواری (66257)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۷:۱۱:۰۶
درود بر شاگرد واقعي حضرت امام جناب آقاي محتشمي . متاسفانه ياران واقعي حضرت امام خانه نشين شده اند و دارند دق مرگ مي شوند (66258)
 
ایرانی
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۹:۴۸:۳۶
یاران واقعی امام (ره) کدامهایند؟
آیا یاران واقعی امام بخاطر پست ومقام دنیا ملول و دلگیر می شوند؟
آیا یاران واقعی امام آنهایند که جریان اصلاحات را آفریدند که بستری برای تخریب آرمانهای امام فراهم نمود
آیا فقط موقعی که از قدرت دوریم باید دلتنگ آرمانهای امام و انقلاب بشویم.... (66393)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۷:۱۷:۵۹
بسمه تعالي
مرادرديست اندردل اگرگويم زبان سوزد اگر آنرا نهان دارم گمان دارم كه مغز استخوان سوزد.

در دوران حاكميت كتابت و قلم و رسانه عجيب نيست كه نميتوانيم يا نميخواهيم مطالب زمان حال را كه ابتدا و انتهايش به 50 سال نميرسد به درستي نقد كنيم.
فكر ميكنم كه ميترسيم نكند از پرده برون افتد راز؟!.
محور بحث
1-جمهوريت نظام است
2-دفاع مقدس و مقبوليت يا عدم مقبوليت آن و...
اينروزها نوزدهمين سال گرد رحلت آن امام سفركرده است و دفتر نشر امام فعال است آيا اشكالي دارد از ايشان نظر خواهي كنيم ؟!.

اگر ميترسيم كه نكند مطالب مستندي بگويند كه از پرده برون افتد راز ؟! ا حتما لا هنوز افراد مقبول نظام وجود دارند كه حرفها و نوشته هاي امام راحل را ميتوانند بررسي كنند و نظرات ايشانرا به اطلاع عموم برسانند .
انشائالله كه نظام در تبيين راه امام در اين زمان با مشكل مواجه نشود . ؟! (66260)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۷:۲۹:۰۳
بی هیچ شک و شبهه ای الان بحث بر سر آقای مصباح و امثال ایشان بدان جهت مهم است که اشخاصی که اگر نگوئیم هیچوقت ؛لااقل میتوان گفت بسیار کمرنگ ، همراه و پیرو آن معمار کبیر انقلاب بوده اند.
چرا هم اکنون بسیار پرحرارت و پرشور پیرو او شده اند و نه تنها از خط و مواضع او سخن میگویند بلکه در حال تبین و تفسیر و روشن نمودن مواضع آن امام بزرگ هستند که قطعا این بسیار خطرناک در جهت هم تحریف آن راه و هم انحراف آن راه خواهد بود .
روی سخن با دوستانی است که خمینی و راه او را ملاک ارزیابی و بودن در مسیر انقلاب و نظام میدانند و یکی از پررنگ ترین عوامل شناخت راه آن بزرگوار جبهه ها بود که پدر پیرمان بیش از هر چیز دیگر برایش اهمیت داشت که همه دیدند حتی آبرویش و جام زهرش و در نهایت عمر شریفش را در معرض این مسیر مقدس قرار داد ,
حال سؤال اینجاست - و البته در نوشتار سعید مقدم و چند نقد دیگری که دیدم بی پاسخ مانده - که در آن ایام پرآشوب که به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) میتوان مرد را از نامرد جدا کرد این آقایان کجا بودند ؟ در دوران سخت حبس و آوارگی و شکنجه و دربدری کجا بودند ؟
و سؤال دیگر آنکه چه بر سر زمانه آمده و چه حال و هوایی درست شده که : اولا )اینگونه اشخاص دم از آن پیر فرزانه میزنند و
- - - ثانیا ) آن یکی که منسوب به خاندان امام است دم از ضررهای این مسیر نورانی میزند و امثال حضرت محتشمی لب فرو میبندد .
قطعا اگر هوای نفس و نفع و ضررهای حزب و گروه نبود آقای محتشمی در حال دیگری بود از این جسارت بی نظیر که بر مرادمان میشود. (66263)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۵۱:۲۰
يك بار ديگر اصل مقاله را بخوانيد! (66599)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۱۲:۳۸:۵۶
آقای پاسخگو
یا احتمالا همان نویسنده یا از طرف همان فرقه مصباحیه !

لطفا بجای اینکه اینگونه بی ادبانه و شاید مغرضانه - که البته روحیه امثال شما همواره این بوده - که فکر میکنی بقیه ، مقاله را نخوانده نظر میدهند ( این را در اکثر نوشته هایت میشود دید )، بهتراست یک بار نوشته فوق را بخوانی و بفهمی که نوشتار این حقیر دقیقا در خصوص همین مقاله بوده.
از سایت الف هم انتظار دارد که در وارد نمودن اینگونه نوشتارهایی که بحث را از زیبایی خارج میکند دقت بیشتری کنند. (66704)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۱۳:۱۱:۵۱
آقاي سعيد
من هم مثل شما يكي از خوانندگان اين مقاله هستم
خوب است بجاي تهمت زدن و غيب گويي(!) منطقي بحث كني!
خب در اين مقاله به سوال شما درباره حضور آيت الله مصباح در جنگ پاسخ داده شده است اما شما در اين باره سوال كرده ايد!
براي همين گفتم يك بار ديگر اصل مقاله را بخوانيد.
من براي كساني اين نظر را نوشته ام كه پاسخ سوالشان را در مقاله آقاي مقدم ديده ام! (66715)
 
یک دوست
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۰۳:۴۷:۴۱
جناب پاسخگو
زمان جنگ بسیار بودند کسانی که می گفتند جمع شویم بروید جبهه.
در ضمن سند ارایه کنید مستند نه خاطره (66830)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۴:۰۸:۲۷
خاطره هم خودش يك سند است
مگر شما براي جبهه نرفتن آقاي مصباح سندي غير از ادعاها و خاطرات آقاي محتشمي و امثال ايشان داريد؟!
منظور شما از سند چيست؟ آيا آقاي مصباح وقتي به جبهه رفت بايد فكر امروز را مي كرد و از خود فيلم و عكس مي گرفت؟! (66956)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۰۰:۱۵:۰۱
آقای پاسخگو

آقای (شاید هم خانم) پاسخگو چرا طفره میری ؟ کی تهمت زد کی غیب گفت ؟ مگه شما که اینقدر از آقای مصباح داری سینه چاکانه دفاع میکنی از ایشان نیستی ؟ خوب اگه این رو میگن مصباحیه که باید برایتان افتخار باشه نه اینکه تهمت حساب کنی !

اما محض اطلاع شما ما از این متن هیچ حضور در جبهه ای مشاهده نکردیم ، آخه عزیز ! ما که فکر میکنیم یک شخصیتی در این\"\" قد و قواره با اینهمه ادعایی\"\" که ازامام و خط امام میکند حتما میبایست در دوران دفاع مقدس لا اقل برای روحیه بچه ها حضوری پر رنگ در جبهه ها میداشت مگر کسانی مثل شهید صدوقی برای دوربین و فیلم به جبهه سر میزد؟ نه عزیز حضور همیشگی و پررنگشان بود که سبب میشد شما بارها و بارها ایشان را خصوصا در شبهای پراضطراب عملیات در تلویزیون ببینی و ما امثال شهید صدوقی را زیاد دیدیم و دیدید.
مگر فکر میکنید اگر شهید صدوقی هم از امام می پرسید امام غیر از این به ایشان می فرمود؟ !
بله یکبار دوبار سر زدن به جبهه با این همه ادعا هیچ تناسبی ندارد که هیچ ،بلکه تائیدی است بر سخنان فرزندان آن دفاع مقدس که جای خالی امثال ایشان که الان گوش فلک را در حمایت از دفاع کر کرده همواره داغی سوزان از مظلومیت پیر مرادمان در سینه دارند! (67019)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۱۷:۰۹:۵۲
جناب سعید، به جای تهمت زدن، به عقیده خود عمل کنید و سعی کنید از نازیبا شدن بحث! بکاهید.
آیت الله مصباح یک عالم دینی است و انصافاً هم قبلاً در مؤسسه در راه حق و هم بعدها در مؤسسه پژوهشی امام خمینی، تلاش بسیاری در شناساندن معارف اسلام و مکتب اهل بیت داشته است.
هنوز کتاب‌های قدیمی مؤسسه در راه حق را می‌توان این طرف و آن طرف یافت. شما هم که آن زمان‌ها اهل انقلاب و جبهه بوده‌اید! انشاء الله که این کتاب‌های مذهبی را دیده‌اید. (67189)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۲۳:۲۹:۲۷
عزیز ناشناس !

من که نمیدانم کجا تهمت زدم ، ولی همانطور که در عنوان نوشتار عاجزانه خواهش کردم این نوشتار را بدون حب و بغض بخوان !
کجای متن با جواب شما تناسب دارد ، من اصلا وارد مقوله نوشتارهای آقای مصباح نشدم گرچه این سینه در آن خصوص هم کم حرف برای زدن ندارد !
بحث من فعلا فقط بحث ملاکی است که حضرت روح الله بر آن اصراری خاص داشت (جبهه های دفاع مقدس ) ، و بی جهت از شهید بزرگوار آیت الله صدوقی نام نبردم. (67237)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۰۹:۵۷:۲۲
عنوان مطلب من را ببین. بنده قصدم از آن‌چه گفتم این بود که ایشان در نقش یک عالم دینی و مدرس حوزوی، وظیفه خویش را به درستی به انجام رسانده و می‌رسانند.
شما هم بهتر است در حرف‌ها و پاسخ‌هایتان فرافکنی نکنید. در مورد حضور آیت الله مصباح در جنگ هم به مقاله مراجعه کنید و حداقل نگاهی به آن بیاندازید. (بخش 4. آيت الله مصباح و حضور در جنگ)
از یک مدرس حوزه انتظار نمی‌رود که تفنگ به دست بگیرد و در خط مقدم بجنگد، ولی ایشان چندین بار به جبهه رفته و در بین رزمندگان حضور یافته و از آن‌ها دلجویی کرده و در میانشان سخنرانی کرده است.
متأسفانه انصاف چیزی است که در تحلیل‌هایتان دیده نمی‌شود. (67308)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۱۱:۰۶:۵۴
متاسفانه شما در اینجا خلط بحث میکنید ، اگر نظر شما این است که ایشان بعنوان یک عالم حوزوی وظیفه شان را که در آن کوران ،درس و بحث بوده و بخوبی انجام داده اند دیگر با هم بحثی نداریم !
چون ما فکر میکردیم در آن دوران ، وظیفه دیگری هم بر دوش بود !
که بسیاری از راحت طلبان که اتفاقا بیرون از گردونه خمینی (ره) بودند آنها را انجام نمیدادند. (67328)
 
دوست
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۱۶:۰۱:۲۴
آقاي سعيد
فكر كنم اشكال از آنجاست كه چون بحث حضور آيت الله مصباح در ويرايش دوم مقاله‌ي آقاي مقدم اضافه شده است و شايد شما نظرتان را قبل از ويرايش دوم گذاشته ايد به اين قسمت توجه نداشته ايد.
پس لطفا بند چهارم را هم بخوانيد. (67375)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۲۳:۴۷:۲۱
دوست عزیز !
بخدا قسم ! بند 4 را همان اول خواندم و نظرم را در همان باکس که با عنوان \" خواهش میکنم با دقت بخوان \" نوشتم ؛ گذاشتم .
ایکاش چند لحظه ای وقت میگذاشتی و آنرا میخواندی (67423)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۴ ۱۵:۴۳:۰۷
من متوجه نمي شوم كه مدعي چه هستيد و چرا حرفتان را تكرار مي كنيد. شما گفتيد كه دو سه بار جبهه رفتن و سخنراني در ميان رزمندگان و ... كم است، بنده عرض كردم آن چه از يك عالم ديني انتظار مي رود همين است.
در ضمن، اين براي اثبات دروغ بودن اين ادعا كه ايشان مخالف جنگ بوده، كافي است.
شما بفرماييد ايشان چند بار بايد جبهه مي رفت تا شما راضي شويد! در ضمن، هدف تقرب به خدا و رضاي اوست، نه رضايت من و شما. (67506)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۰۰:۵۳:۱۲
ناشناس عزیز !
اگر نمیخواهید متوجه شوید ! چرا هی مباحث پرت و پلا مطرح میکنید؟
یعنی چه که میگوئید : چندبار باید به جبهه میرفتند تا شما راضی شوید
عزیز ناشناس! یا در دوران جنگ نبودی یا اگر هم بودی فراموشی تو را احاطه کرده بازهم نظرم آن است که لطف کن و آن باکس را که اشاره کردم با دقت بخوان ، من نمیدانم از اول ،بحث را دنبال کردی یا نه ؛ اگر دنبال نکردی که قطعا دنبال نکردی و احتمالا از وسط بحث وارد شدی بنابر این من میگویم نمیدانم دنبال چه هستی ؟! (67551)
 
فهيم
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۰۹:۱۴:۵۱
امام از فعاليت علمي آيت الله مصباح در موسسه در راه حق پشتيباني مي كردند و بودجه فعاليتهاي ايشان را شخصا تامين مي نمودند و چك آنرا هم به نام آقاي مصباح صادر مي كردند تا از اين راه به تربيت طلاب و فضلاي مستعد براي آينده اسلام مشغول باشند. و درگيري كشور با جنگ در آينده باعث ضعف علمي حوزه ها نشود. (67607)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۲۳:۵۰:۲۰
عزیز فهیم !
فرق ما و شما در همین نکته ظریف است که در انجام وظیفه ، شما و بسیاری دیگر ، آینده برایتان راه توجیهی بود برای حال .
درصورتیکه آن زمان نیاز بود و وظیفه! و ما اعتقاد داشتیم همه اینها بهانه بود برای فرار !
ولی بدانید به قول همان امامی که حال بسیاری سینه چاکش شده اند \"\" خوشا بحال آنانکه در این قافله نور سر و جان باختند .... و بدا بحال ...\"\"
که اگر به آن عزیز سفرکرده اعتقاد داری یک دمی به این پیامش نظری بینداز (67708)
 
فهيم
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۰۹:۱۴:۰۱
امام از فعاليت علمي آيت الله مصباح در موسسه در راه حق پشتيباني مي كردند و بودجه فعاليتهاي ايشان را شخصا تامين مي نمودند و چك آنرا هم به نام آقاي مصباح صادر مي كردند تا از اين راه به تربيت طلاب و فضلاي مستعد براي آينده اسلام مشغول باشند. و درگيري كشور با جنگ در آينده باعث ضعف علمي حوزه ها نشود. (67605)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۸:۳۶:۵۰
با توجه به کامنتهای فوق می توان علت انحراف دوران صدر اسلام را فهمید. گویا ملاک با امام بودن داشتن عکس و ... با ایشان است ( مثل ). گویا آنچه که مهم نیست فکر و اندیشه است. بجای کامنتهای مسخره ای که می نویسید به تحلیل مبانی فکری امام بپردازید تا بفهمید که چه کسی با امام بوده و هست و چه کسی دنبال قدرت با نام امام است؟ ببینید چه کسانی بیشترین همراهی را با دشمنان امام در سالهای اخیر داشته اند؟ ببینید چه کسانی حرف دیروز و امروزشان دو تاست؟ ببینید چه کسانی دشمنان نظام را تطهیر می کنند؟ ببینید سخنان چه کسانی بفرموده امام دشمنان را شاد می کند؟
خداوند عاقبت همه ما را بخیر کند و همه ما را به آنچه صلاح است هدایت کند. (66271)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۸:۴۶:۲۰
آيت الله صافي و آيت الله مصباح هر دو آيت الله هستند ولي اگر اين سخنان در مورد آيت الله صافي شده بود آيا تخريب کنندگان مصباح وا اسلاما سر نمي دادند؟ (66273)
 
ضيايي نيا
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۹:۱۴:۱۷
من فقط به جمله مقام معظم رهبري در باره آيت الله مصباح اكتفا مي كنم
ايشان مي فرمايند: بنده نزديك به چهل سال است كه حناب آقاي مصباح را مي شناسم و به ايشان به عنوان يك فقيه ، فيلسوف ، متفكر و صاحب نظر در مسايل اساسي اسلام ارادت قلبي دارم اگر خداي متعال به نسل كنوني ما اين توفيق را نداد كه ازشخصيت هايي مانند علامه طباطبايي و شهيد مطهري استفاده كنند اما به لطف خدا اين شخصيت عزيز و عظيم القدر خلا آن عزيزان را در زمان ما پر كرده است (66279)
 
یک خواننده
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۹:۴۰:۳۷
جناب محتشمی ! یادتان نرفته که دوستان دوم خردادی شما در زمانی که نیروی انتظامی فاحشه خانه ها را جمع میکرد چگونه اعلامیه و اطلاعیه می دادند که وا آزادیا و وا حقوق المله ...راستی آن زمان شما کجا بودی ؟ ببخشید یادم نبود که آن زمان امام را بایگانی فرموده بودید... اخیرا هم که محمد رضا خاتمی فرموده اند که چه اشکالی دارد که ما امام را هم نقد کنیم ؟! خب در ارتباط با این حرف ایشان کجایی ؟ اگر یک ذره غیرت و صداقت خط امامی در تو هست جوابش را بده ... می دانم که این کاره نیستی ... پس بهتر نیست شعری نگویی که خودت توی قافیه اش گیر کنی ؟من راجع به آقای مصباح آن چنان شناخت مکفی که بتوانم بر له یا علیه ایشان چیزی بگویم ، ندارم اما همین را می دانم که امثال شماها کوچکتر از آن هستید که بتوانید بی صداقتی تان را در لفاف حرفهای ظاهر پسندتان پنهان کنید ... ضمنا فکر نمیکردم شما آدم فحاشی باشید ... راستی یادم آمد از طلحه و زبیر ...پیش از خلافت اسلامی اصحاب بزرگواری بودند ! (66283)
 
yadegar
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۱:۱۳:۱۴
engar yadetan rafteh ast ke faheshehkhaneh dar zaman vezarat keshvar agaye mohtashamipour basteh shod. (66432)
 
شعبانی
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۹:۴۷:۵۴
حضرت امام (ره) فرمودند حال افراد ملاک است هر کسی که در حال حاضر از انقلاب بدون گرایش جناهی دفاع کند به وصیت وراه امام عمل میکند وراهش صحیح است چه بسیار افرادی در کنار امام (ره) بودند که به دلیل منافع گروهی ولجوجیت از مسیر خارج شدند جناب اقای محتشمی سابقه درخشانی دارند لیکن فراموش نکنند خود ازخطاها مصون نبوده ونیستند لذا بجای تخطئه کردن افراد برای منافع جناحی هشیار باشند انقلاب از چه جناهی بیشترین ضربه را دیده افراد وگروههایی که حمایت از فلسطین را زیر سوال بردند اما به دلیل نگرش جناهی از سوی ایشان حرفی نبود بنابر این انتظار میرود جناب اقای محتشمی به خوشبینی به خودیها وبدبینی به سایرین افراط نکند . (66285)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۲۰:۳۷:۱۹
مطالعه کتاب ((مصباح دوستان)) نوشته رضا صنعتی و از انتشارات کیهان به دوستان توصیه می شود خصوصا آنانی که شناخت کمتری از ایشان دارند. (66287)
 
مریم
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۲۰:۴۷:۱۰
اون اعلامیه هایی که می گویید آقای مصباح امضا کرده اند را منبع بدهید وگرنه حرف شما هم اعتباری ندارد . (66291)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۵۳:۵۱
بابا مگه مقاله رو نخوندي و اظهارنظر كردي؟!
توي مقاله نوشته شده كه اين اعلاميه ها در كتاب اسناد انقلاب اسلامي موجود است. (66600)
 
بسیجی
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۲۱:۴۳:۱۳
محتشمی بنیانگذار حزب الله لبنان و سندگویا و مجسمه ی اصولگرایی به معنای واقعی کلمه است آیا خنده دار نیست که از ترس ردصلاحیت کاندید مجلس نشد؟
جالب اینجاست نماینده ایران در جلسات و سمینارهای جهانی حمایت از آزادی قدس شریف هم هستند.! (66300)
 
ولائي
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۰:۴۸:۴۵
ياد عرفات افتادم! و ياد جنگي كه بين حزب الله و جنبش امل شد و آقاي محتشمي شيعه‌هاي لبنان را به جان هم انداختند و امام ايشان را از لبنان بيرون كشيد! (66418)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۲۱:۴۳:۵۱
فقط یک سوال را مطرح می کنم و جواب ان را بعهده شما می گذارم: اگر الان امام در قید حیات می بودند با توجه به شناختی که از وی و طرز تفکرش داشتیم، ایا این اقای مصباح جایگاه فعلی را داشت؟ فقط راجع به این سوال فکر کنید. یا ما امام ا قبول داریم یا نداریم. اگر امام ایشان را قبول داشت که نداشت می باید در زمان حیاتشان این اقای مصباح هم مانند سایر یاران امام فعالیت می کرد. سوالی که همه دارند این است که این اقای مصباح چرا م از نام امام برای مطرح کردن خود استفاده می کند؟ راست و حسینی بیاید و ان چه که هست باشد نه انچه که نیست ولی تظاهر می کند که هست (66301)
 
ولائي
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۰:۴۹:۵۳
آقاي مصباح همان جايگاه زمان امام را دارند و فرقي نكرده؛ فقط اسم مؤسسه تغيير كرده. قبلا كمك مالي را امام مي كردند و امروز آقا! (66419)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۵۵:۱۲
امام گفت پشتيبان ولايت فقيه باشيد
الان نظر ولي فقيه چيست؟ (66601)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۲۳:۱۳:۲۹
طبق این اظهارات از سال 44 نا سال 57 اقای مصباح هیچ بیانیه ای را امضا نکرده اند (66313)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۵۹:۵۹
متن مقاله را بخوان بعد اظهارنظر كن
وقتي در متن مقاله تعداد اعلاميه هايي كه بعد از سال 44 توسط آقاي مصباح امضا شده بيان شده است اين چه ادعايي است كه شما مي كنيد؟ (66603)
 
سینا
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۲۳:۳۵:۴۸
آقای دکتر سروش می گوید وجه مشترک من و آقای مصباح در این است که هر دو می گوییم در اسلام دمکراسی نیست ولی مرا توبیخ می کنند و اقای مصباح را تشویق!
آقای مصباح اعتقادی به دمکراسی و رای مردم ندارد و خودش هم بارها گفته و علنا\" هم گفته. در ثانی این آقای مصباح چه وجه مثبتی برای انقلاب و آرمانهایش که استقلال و آزادی بوده است دارد؟شما چه کار یا سخن گهرباری از ایشان سوال دارید؟ یا چه راهکاری برای اداره بهتر مملکت و حتی اخلاقی کردن دین؟! چرا جامعه اسلامی و بسیج دانشجویی و بسیج و سپاه از ایشان دعوت به سخنرانی می کنند؟من که خودم نزدیک به 20 ماه جبهه بوده ام در زمان جنگ اسم ایشان را نشنیدم در ان زمان.بعد از فوت امام بود که ایشان چهره مهمی شد. ایشان چند کتاب معتبر علمی دارند؟چند سخنرانی علمی عمومی برای دانشجویان همراه با پرسش و پاسخ؟فقط برای عده ای خاص و محدود!
برادر من! درد مملکت ما با آقای مصباح و فکر آن اصلاح نخواهد شد و اگر معتقد هستید که ایشان می تواند درمان کند ایشان چه راهکاری جز خشونت و زیر سوال بردن انتخابات و رای را ارایه داده؟ به نظر من قم را به ایشان و همفکرانش دهند تا اداره کند اگر توانست خوب اداره کند و مردم راضی بودند نسخه ایشان به تمام کشور تسری پیدا کند. (66315)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۶:۴۲:۰۹
شما اول دو سه تا از کتاب های اقای مصباح رو بخوان بعد بگو ایشان کتاب معتبر علمی ندارن دوست عزیز! انصافتون کجا رفته؟ (66516)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۱۷:۲۶:۵۴
بخشی از کتاب‌ها و سخنرانی‌های آیت الله مصباح در سایت رسمی ایشان: (به قسمت آثار نوشتاری بروید)
http://mesbahyazdi.org/farsi

بخشی از سخنرانی‌های ایشان در سایت یاسین مدیا:
مجموعه سخنرانی از آیت الله مصباح یزدی (1)
http://www.yasinmedia.com/fa/content/view/135/5
مجموعه 40 سخنرانی ارزشمند از آیت الله مصباح یزدی با موضوعات : نجات از عذاب الهی، محاسبه نفس، پرهیز از دلباختگی، ایمان حقیقی، راه سعادت، خصوصیات شیعیان و ...

مجموعه سخنرانی از آیت الله مصباح یزدی (2)
http://www.yasinmedia.com/fa/content/view/149/5
مجموعه 26 سخنرانی ارزشمند از استاد مصباح یزدی با موضوعات : روزه و تعالی روح، مذمت دنیا، حق گویی، نظم در امور، اهتمام به قرآن، امر به معروف و نهی از منکر، حفظ دوستی و ...

مجموعه سخنرانی از آیت الله مصباح یزدی (3)
http://www.yasinmedia.com/fa/content/view/254/5
مجموعه 56 سخنرانی ارزشمند از آیت الله مصباح یزدی (با موضوعات: پرهیز ار به تاخیر انداختن اعمال، ارزش عمر و فرصت ها، گناه، گریه نهایت حزن، آفات زبان و ...)

خود بشنوید و بعد قضاوت کنید که توهین‌های آقایان در مورد آیت الله مصباح چقدر صحت دارد. (67193)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۶:۰۰:۴۶
شما در جبهه جنگ مي كرديد يا شخصيتها را مي شمرديد؟! (66604)
 
ابوذر
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۲۳:۴۱:۲۶
ببینید من هر جند به احمدی نژاد رای دادم ولی منتفد جدی او الخصوص درمباحث اقتصادی هستم.ولیکن بازهم او بهترین گزینه می باشد-به نظام بودجه ریزی ومباحث بانکداری کاری ندارم-کافی است یک نظر به وصیت نامه امام راحل بکند وهمین طور شیوه وسلوک زمانداران که حضرت امام ترسیم می کند.اینها همه ارزشهای انقلاب است وبقیه نوع برخورد وساده زیستی و.../خوب ازانطرف بعضی ها اشتباه می کنند فکر می کنند اقای محتشمی ودوستان وی همان شیوه وروش زمان حضرت امام را دارند بنده به عنوان کسی که به مسائل جماران اشنا هستم فقط یک سوال از اقای محتشمی دارم ایا فرزند اقای.....و.......که شما خیلی از او حمایت هم کردی واورا اخر دوستداران امام نامیدی مدت سربازی خود را در کجا وبا چه کیفیت به اتمام رساندن-بهتر است از بایگانی ان موقع کمیته استعلام نمایید-درزمانی که فرزندان مردم در جبهه ها بودن.خوب مگر رئیس جمهور مورد حمایت شما مجدادرحال احیا کاخ سعد اباد نبود-حتما این سیره وروش امام بوده-کدام وزیر دوست ومورد حمایت شما در 6-7سال پیش باپول وزارتخانه تحت امر در نزدیکی محل سکونت بزرگان إ منزل لوکس باباغ وحش اختصاصی تهبه کرد؟-حتما درزمانحضرت امام ره حیوانات کشف نشده بودن؟دوستان منتقد هر چند دولت کنونی دارای کاستی های فراوان ونفوذی زیاد وافراد نااصولگرا ونون به نرخ روز خور دارد.ولی حداقل مسیر والگوی حرکت را درست انتخاب کرده ودر مسیر استحاله ودفن راه امام نیست .ان 8سال حکومت دوم خردادی ها براستی شاهد اوج تفکر مخالف راه وروش امام بودیم وفرزندان انقلاب را در هر فرصتی به پای سرمایه داران ذبح کردن وشاهد ترقی اقتصادی قشر خاصی از افراد بودیم که یکی از علل نابسامانی امروز است.به هر حال بر عقلا اقای محتشمی واجب است او را از طی میسر اینچننی که بر خلاف مصالح دوستان مسند نشین دیروز است نهی نمایند. (66317)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۲۳:۴۵:۴۰
متاسفانه دعوا سر لحاف ملا نصر الدین تو کشور ما مد روز شده
الان دیگه چه فایده داره که بگیم فلانی قبلا چه کار بوده یا نبوده یا فلا کار رو انجام داده یا نداده اولا ملاک حال فعلی افراد باید ببینیم الان تو چه راهی قدم بر میدارند حضرت علی (ع) میفرماید حق رو بشناس اهلش رو هم میشناسی ولی ماها عادت کردیم که یک نفر رو یا یک جریان رو حق میبینم هر چی هم که نا حق بگن نه اقای محتمشی پور حقه مطلقه نه اقای مصباح هردو اشتباه دارن این که کسانی کور کورانه واز روی تعصب کسی رو محکوم کنند اصلا درست نیست امید وارم تو این نوع مجادلات برای خراب کردن طرف مقابل پا رو حق گذاشته نشه (66318)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۲۳:۵۴:۲۷
بنده اگر نظری داده ام از ترس از آخرت بوده. نمی دانم بر سر همه آنان که جانشان را نثار راه و هدف انقلاب و سپس جنگ کرده اند چه آمد، همگی به خواب رفتیم یا در راه آرمان و اعتقادات و میهنمان خود را بازنشسته دیدیم.قطعا از من انتظار مدرک نداشته باشید که کسی انتظار آن نمی داد که کار به اینجا برسد.ولی مدرک نزد آنانی است که در راه مصلحتند، مصلحت که یا چه خدا داند؟
پس بنده از ترس قیامتی که شما یادآوری می کنید نه هیهات می زنم نه هیهات می شنوم.
چشم بازکنیم ببینیم!
خدا بیناست... (66322)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۲۳:۵۹:۵۴
با سلام

حتی اگر آقای مصباح سابقه انقلابی هم نداشته باشند به دو دلیل سخنان آقای محتشمی نسنجیده است:
1)مگر هرکسی که میخواهد از امام دفاع کند باید سابقه زندان و... داشته باشد؟ اگر اینطور است نسلهای 2و3 انقلاب به دلیل نداشتن این سوابق نباید ازمبانی فکری امام کنند.
2)تخطئه دیگران در این نوع جلسات سخنرانی که معمولا با جو گرفتگی همراست در شان روحانیون الگو شده برای جامعه نیست. (66323)
 
لطف علی لطیفی
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۰:۱۲:۱۸
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی در سوابق پیش از انقلاب استاد مصباح تشکیک می کنند. خوب است بدانند که ایشان بسیار انقلابی و روشنفکر بوده اند. نشریه انتقام را او به تنهایی می نوشته و با کمک مؤتلفه توزیع می کرده است. اما به این دلیل که خزانه دار اسناد جامعه مدرسین می شود برای این که اسناد به دست ساواک نیفتد کمتر اعلامیه امضا می کرد و رفتارهایی می کرد که ساواک به هیچ وجه به او مظنون نگردد. اما کسانی مانند مقام معظم رهبری که پشت پرده را می دانستند واقعیت ها را بهتر درک می کنند. (66326)
 
محمد حسين خوش بيان
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۰:۱۳:۳۸
اول :

حق محك فرد است نه اينكه فرد محك حق باشد

دوم:

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَاب (66327)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۲:۱۸:۰۷
فقط مي دانم از اين دعوا ها چشم آبي هاي انگليسي سود مي برند . دنياي پيشرفته امروز كجاست وما كجاييم تازه يادمان افتاده است كه چگونه دعوا كنيم (66336)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۳:۴۳:۱۹
وقتی خوانندگان الف جوابیه به یک سخنرانی را میخوانند، حق دارند ازمتن اصلی آن سخنرانی نیز مطلع باشند.
در جوابیه بالا قسمتی از سخنان آقای محتشمی بصورت گزینشی و بنا به خواست نویسنده جوابیه نوشته شده است.
به سایت ارزشمند الف پیشنهاد میکنم متن اصلی سخنرانی آقای محتشمی را نیز چاپ کنند تا خوانندگان با دیدن هر دو متن قضاوت کنند. اگرچه اختلاف نظر زیاد بین خوانندگان طبیعی است ولی در جمع بندی همه نظرات معمولا میتوان نتیجه گیری کرد که مردم قاضیان خوبی هستند. (66350)
 
پاسخ
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۳۶:۴۰
بابا متن اصل سخنراني كه زير مفاله گذاشته شده فقط بايد روش كليك كني! (66588)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۶:۰۴:۲۲
متن سخنان آقاي محتشمي كه زير مقاله لينك شده است! (66606)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۶:۰۰:۴۲
aya aghyan bishtar az rahbari negaran khatte emam hastand darhalike ishan aghaye mesbah ra poshtvaneye enghelab va mobayyen eslam nab baraye javanan moarrefi miknand (66355)
 
امير110
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۷:۴۰:۲۷
چند تا عكس هم اسكن كنيد و بگيد تو جبهه هم جنگيده . شما كه از اين كارها بلديد. (66360)
 
يك ايراني
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۷:۴۵:۰۱
اهانت به آقاي محتشمي پور اهانت به دوم خرداداست واهانت به دوم خرداد اهانت به 27ميليون ايراني است كه باشوروشوق اين جريان را انتخاب كردند ضمنا حضور آقاي مصباح 4تا5 سالي بيش نيست كه پررنگ شده است
آقاي مصباح از (66358)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۸:۲۸:۲۰
خوشبختانه, نقابها برداشته شد و مردم چهره واقعي شما را ديدند و تعداد هوادارانتان از 27000000 به 27 نفر رسيده است, تازه خود شما را هم حساب كردم! (66370)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۷:۴۶:۵۱
ای کاش نویسنده این متن نظر شخصی خود را در پایان مطلب قرار نمی داد .

من از همان نویسنده می پرسم که چرا و چه اتفاقی افتاده که آقای محتشمی پوری که از نظر شما میانه رو تلقی می شد امروز تند رو شده ؟ چرا هر روز ذهن کوچک خود را متر قرار می دهید و هر روز یکی را کند رو و تند رو معرفی می کنید ؟

فضای دوم خرداد به بعد سرشار از اتهام بود یا فضای دوران حکومت اصولگرایان ؟ که هم به بیت علما و هم به خانواده امام توهین شد ولی این بار کسی کفن پوش نشد ؟
امروز رییس جمهور تلویحا از ارتباطش با امام زمان صحبت می کند از حاله نور از فتح الفتوح دانشگاه کلمبیا کسی صدایش در نمی آید ولی یک خاک بر سری در همدان صحبت می کند و همه کفن پوش می شوند ؟

من از نزدیک با آقای مصباح یزدی ملاقات داشتم و می توانم وقار و متانت ایشان را در برخورد با انتقاداتم بیاد آورم اما هیچ گاه نمی توانم انزجارم را از افکار مصلوب و متعصبانه ایشان (از نگاه خودم) پنهان کنم . به خاطرم هست هنوز ایشان ما دانشگاهیان را در خطبه های نماز جمعه سراسر بی دین معرفی کرد و در خطبه دیگری شهروند درجه 1 و 2 و در جای دیگری دولت وقت را رباخوارترین دولت معرفی کرد ! اما اینهمه توهین را ما با نجابت پشت سر گذاشتیم اما امروز روزی است که هر آدم بی شناسنامه ای می آید و تهمتی به یک دوران و علاقه مندان به یک جریان ریشه دار انقلاب و نظام می زند و همه را آلوده و گمراه می دانند .
مطمئنم اگر در میان آرای مردم به صورت واقعی روید هیچگاه تفکرات شما را تفکر قالب نخواهیم دید و جریانی قالب خواهد بود که به رای مردم، آسایش و آرامش آنها به آزادی آنها و به رفاه آنها و در نهایت به دین آنها احترام می گذارد که این آخری بدون هر کدام از موارد ذکر شده سرابی بیش نخواهد بود.

در مورد آقای محتشمی پور نظر خاصی ندارم اما می دانم هیچگاه مواضع روشنی جز در قبال فلسطین نداشته است و نمی دانم چه چیزی ایشان را امروز به وجد آورده که این حرف ها را زده !
ما اصلاح طلبان به منافقین سیاسی مثل ایشان نیاز نداریم و حق خودمان را خواهیم گرفت ان شا الله
نصر من الله و فتح القریب (66311)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۵۷:۴۰
نويسنده كه نگفته محتشمي ميانه رو است بلكه گفته در مقايسه با خيلي از شخصيتهاي دوم خرداد او ميانه رو است يعني وقتي محتشمي اينطور است بقيه چه هستند؟!
دقت كن عزيزم! (66602)
 
محمد ناطق
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۷:۴۸:۱۴
ایشان در انتهای جنگ یاد جبهه ها افتادن ! وقتی که بسیاری از یاران امام بزرگ در مقابل ارتش عراق تکه تکه شده بودند می فرمودند( اقای مصباح) :که جنگ با کشور مسلمان حرام است. ما باید می ایستدیم تا عراقی ها کل کشور را بگیرند (66330)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۶:۰۳:۱۴
عزيزم! هر كسي شاني دارد تو كه نبايد شان خودت را با شان آقاي مصباح مقايسه كني! (66605)
 
زارعی
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۷:۴۸:۲۸
10 سال پیش وقتی می دیدم به اقای مصباح جسارت می شود دلیل ان را نمی دانستم بعد ها که در دولت اصلاحات هجمه علیه ایشان زیاد وزیاد تر شد وحتی کاریکاتور این علم روحانی را کشیدند وبه ایشان جسارتی دیگر کردند فهمیدم کسانی حیات سیاسی و فکری خود را در نبود ایشان می بینند وتا ایشان هستند نمی توانند افکار منحرف خویش را در جامعه ترویج دهند . در تایید ایشان همان سخنان رهبر انقلاب کافیست که فرمودند : بنده نزديك به چهل سال است كه حناب آقاي مصباح را مي شناسم و به ايشان به عنوان يك فقيه ، فيلسوف ، متفكر و صاحب نظر در مسايل اساسي اسلام ارادت قلبي دارم اگر خداي متعال به نسل كنوني ما اين توفيق را نداد كه ازشخصيت هايي مانند علامه طباطبايي و شهيد مطهري استفاده كنند اما به لطف خدا اين شخصيت عزيز و عظيم القدر خلا آن عزيزان را در زمان ما پر كرده است . (66362)
 
حیران
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۷:۵۶:۲۸

واقعا جای تاسف است افرادی کعه داعیه دلسوزی برای مردم ، اسلام و نظام اسلامی دارند فکر و ذکرشان شده نقد و تخریب دیگران. آیا مشکل کنونی کشور ما اینست که عالم بزرگوار و بی نظیری همانند آیت ا... مصباح سوابق جبهه و جنگ و قبل انقلابی و حین انقلابی داشته اند یا خیر ؟
آیا بنظر شما بهتر نیست این دوستان ما هم وغمشان را صرف اصلاح امور جامعه و رفع مشکلات مردم نمایند که اگر چنین کنند مردم نیز قدر زحمات آنها را خوب دانسته و مطمئنا در انتخابات بعدی به آنها رای می دهند.
1- یکی از دوستان حضرت حجت الاسلام والمسلمین محتشمی را بنیانگذار حزب ا... لبنان می نامند آما بواقع چنین نیست شاید ایشان نقشی در جریان شکل گیری حزب ا.. داشته اند اما بنیانگذار آن نبوده اند. این دوستمان بیشتر تحقیق کنند.
2- اگر بنا بر مقایسه باشد قطعا جناب آقای محتشمی در آن حد واندازه های علمی و دینی جناب آقای مصباح نیستند . پس هرکسی اگر هم با نیت خیر و اصلاح در صدد نقد دیگران بر اید بهتر است حد وقواره خود را نیز بشناسد.
3- اندر کرامات جناب آقای محتشمی بد نیست بیاد آوریم که ایشان هر چند ممکن است سوابق انقلابی و جنگی نیز داشته باشند ، اما از داعیه داران اعزام نیروهای بسیجی جهت کمک به « برادر صدام» ؟! در جریان حمله آمریکا به عراق بوده اند .
4- فرمایش حضرت امام چه زیباست در خصوص ملاک بودن وضع فعلی افراد ، چه بسا افرادی که سوابق انقلابی و دوران دفاع مقدس را همراه داشته اند اما متاسفان چرب وشیرین پست ومناصب پس از جنگ آنها را بورطه فساد مالی و اخلاقی و بعضا هم پیمانی با دشمنان نظام مقدس کشانده است. چنین اصلی در خصوص یاران حضرت علی (ع) نیز مصداق دارد چه بسا از یاران آن حضرت فریفته زر وسیم دربار معاویه شدند. و چه بسا از نیروهایی که در رکاب آن حضرت شمشیر زده بودند بر فرزند رسول ا... ( امام حسین) شمشیر کشیده و شهیدش کردند
................
پس اندکی اندیشه کنیم
فاعتبرو یا اولی الابصار (66364)
 
هادی رجبی
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۱:۲۱:۳۵
البته امام سخنان دیگری جز وضع فعلی افراد دارند که توجه به آن بد نیست مثل انجمن حجتیه،اسلام آمریکایی، زجر کشیده ها و زندان رفته ها ، جانبازان و .......به این ها هم توجه کنید (66445)
 
منصف
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۸:۳۷:۱۳
اي كاش كساني كه نظر مي دهند ابتدا متن اين مقاله را مي خواندند و سپس نظر مي دادند نه اينكه نخوانده نظر بدهند!
بسياري از نظراتي كه در اين پست آمده هيچ ارتباطي با مقاله ندارد و معلوم است كه نخوانده اند و نظر داده اند. (66375)
 
اسماعيل
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۸:۳۹:۴۴
امت حزب الله سخنرانيها ي توفنده حضرت آيت الله مصباح يزدي در وانفساي 8 سال اصلاحات (البته از نوع غربي) كه اوج مظلوميت تفكر و راه حضرت امام (ره) بود را هرگز از ياد نخواهد برد.
گيرم كه جناب آيت الله مصباح يزدي سوابقي هم قبل از انقلاب نداشته باشند كه از محالات است ولي دفاع جهادگونه از آرمانهاي انقلاب و ولايت فقيه و استقامت در برابر 8 سال دوران سياه دوم خرداد و روشنگري افكار عمومي بخصوص نسل جوان و دانشگاهي محكي شد تا ولايتمداري ابوذر گونه ايشان ثابت شود . (66376)
 
هادی رجبی
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۱:۱۸:۳۷
بد نیست کمی هم در مورد نظرات امام مطالعه کنی تا تفاوت اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی را بفهمی اسلام امثال مصباح اسلام متحجرینی است که خون بر دل پیر جماران نمودند (66440)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۶:۰۸:۱۷
آقاي رجبي!
مطالعات شما در انديشه هاي آيت الله مصباح چقدر است؟
چند كتاب از بيش از صد كتاب ايشان را خوانده اي؟
چرا مقام معظم رهبري ايشان را روشنفكر معرفي مي كند؟ (66608)
 
هادی رجبی
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۱۱:۳۲:۳۷
کتب فلسفی ایشان و جایگاه فلسفی ایشان به هیچ وجه مورد تعرض بنده نبوده است لیکن جایگاه سیاسی و فلسفه سیاسی ایشان هیچ سنخیتی با دیدگاه بزرگانی چون امام خمینی و شهید مطهری نداشته و ندارد .
چگونه است در زمانی که امام خمینی سلام الله علیه در شب میلاد امام زمان عج چراغانی را منع نمودند ایشان که امروز بعنوان پیرو امام معرفی میشوند بر خلاف نظر ایشان و موافق نظر حکومت و انجمن حجتیه رفتار کردند؟
موارد بسیاری در این زمینه وجود دارد ، البته من ضمن ارادت به آقای محتشمی نسبت به بسیاری از نظرات ایشان نظر موافق ندارم لیکن سخنان ایشان را در خصوص جناب استاد فلسفه تمام و کمال صحیح دانسته و نظرات آقای مصباح را به هیچ عنوان پیرو نظرات امام ندانسته ونمی دانم (66683)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۱۳:۰۳:۱۰
آقاي رجبي!
متاسفانه به هيچ يك از سه سوال من جواب نداده اي!
از موارد زيادي كه ادعا كرده ايد درباره مخالفت ايشان با امام وجود دارد تنها به مساله چراغاني اشاره كرده ايد كه آن هم بارها تكذيب شده است.
به نظرات آقاي محتشمي هم در اين مقاله توسط آقاي مقدم به صورت مستقل پاسخ داده شده است اما ظاهرا نخوانده ايد! (66713)
 
حسن
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۹:۵۳:۱۳
همه كامنت ها را خواندم
دوستان مبارزات جهادي و زندان كشيدن در زمان طاغوت و جبهه رفتن همگي در بستر اعتقاد ارزش مي يابد
ودر بستر اعتقاد نوشتن كتاب و مقالات بالاترين جهاد است
زيرا بدون علم نميتوان در اين وادي وارد شد و از انجائي كه اعتقادات خود را بر روي كاغذ مي آوري ديگر نمي تواني بگوئي در ان هنگام احساسي بودم و يك چيزي گفتم.
بنا بر اين كسيكه كتاب مي نويسد خصوصا از نوع اعتقادي آن بايد خيلي شجاع وانتقاد پذير باشد زيرا افكار خود را بيرون ميريزد.
تفكر آقاي مصباح بيش از گفته هاي آقاي محتشمي پور در آثار ايشان هويداست و هر طالب حقي با رجوع به آن ميتواند به افكار ايشان پي ببرد
اما افكار آقاياني مثل محتشمي پور را از چه طريق ميتوان فهميد؟آثار ايشان كدامند؟

به هر حال تا آنجائيكه بنده فهميده ام آقاي مصباح هيچگاه جمهوريت و راي مردم را نفي نكرداه اند بلكه ايشان شديدا با اينكه راي مردم منشاء مشروعيت حكومت است مخالفت كرده اند كه با مروري كوتاه بر بيانات و نضريات امام ره بسادگي همخواني نظر ايشان با امام آشكار است.
به نضر من آقاي مصباح چون از اصول و مباني اسلام دفاع ميكند مورد غضب است همچنانكه آقاي مطهري بود
وهيچگاه افراد راحت طلب و بي خاصيت مورد هجوم نبوده اند
خداوند همه ما را هدايت كرده كه افراد را از طريق عقايدشان بشناسيم نه از طريق گفته هاي ديگران ؛ انشاء ا... (66396)
 
هادی رجبی
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۱:۱۵:۲۵
البته تئوریسین بودن ایشان در خشونت هم بررسی شود ! بد نیست (66437)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۶:۰۹:۳۵
آقاي رجبي!
بررسي شده است شما خبر نداري!
آمار مطالعه متاسفانه در كشور ما پايين است! (66609)
 
مورخ
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۰:۰۳:۲۱
اقاي محتسمي پور همان نيست گه موقع حمله اول امريكا به عراق در سال 1369 (هنگام اشغال كويت از سوي عراق ) ميگفت صدام مثل خالد بن وليد است وبايد به كمك او شتافت وبا امريكا جنگ كرد ؟اين اظهارات جديد ايشان را بگذاريد كنار همان قبلي و زياد ان را جدي نگيريد. (66399)
 
ع
۱۳۸۷-۰۷-۲۵ ۱۰:۳۷:۰۴
مثبت (85917)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۰:۰۶:۲۰
بد نيست آقاي مصباح و هم خطي هايشان راجع به انجمن حجتيه هم نظرشان رابدهند (66400)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۶:۱۰:۵۷
نظرشان را بارها داده اند اما متاسفانه آمار مطالعه در كشور ما پايين است و حتما بايد يك كسي بيايد براي شما مواضع ايشان را بيان كند و الا شما كه وقت مطالعه نداريد! (66610)
 
یک دوست
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۰۴:۰۴:۲۰
جناب پاسخگو
اگر شما مدافع جناب مصباح هستید متاسفانه باید اذعان کنم ایشان به شدت مظلوم هستند که مدافعان بی ادبی مثل شما دارن.شما مصداق بارز دوست نادان هستید اخوی (66831)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۴:۱۳:۵۷
از تعابير مودبانه شما ممنونم
اينكه خواسته ام افراد اول مطالعه و تحقيق كنند بعد اظهارنظر بفرمايند بي ادبي است؟!
چرا اين همه توهين و تهمت در نظرات مختلف از جمله در سخنراني آقاي محتشمي شما را آزرده خاطر نكرد اما يادآوري اينكه بايد مطالعه كرد و نظر داد شما را برآشفت؟! (66958)
 
یک دوست
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۲۰:۱۸:۳۵
جناب پاسخگو
اولا شما در جایگاهی نیستید که دیگران را به مطالعه دعوت کنید.حتی کی از پاسخهای شمامبنای علمی و تحقیقی ندارد.
ثانیا رد اندیشه های جناب مصباح دلیلی بر رد دانسته های ایشان نیست.ایشان به عنوان دانشمند مرد احترام هستند ولی برخی همچون من و دیگر دوستانی که شما آنهارا به سخره می گیرید اندیشه ایشان را نمی پسندند.کما اینکه شمایان هم اندیشه های آیت اله صانعی را نمی پسندید اما هر گونه توهینی را به راحتی نثار ایشانی می کنید که\"بهترین شاگرد\" امام بودند.
ثالثا هرگاه شما از گفتار و نوشتار فاطمه رجبی اظهار انزجار کردید ما نیز در مورد گفتار جناب محتشمی بیشتر تدقیق می کنیم
دوست عزیز جواب های لمپنیسم هوی انقلابی است.بیش از این هم با کردار غیر اخلاقی خود وقت خوانندگان شریف \"الف\"
را نگیر.
البته از عموم حامیان و منتقدان جناب مصباح بابت این ادبیات تند عذر می طلبم (67216)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۱۵:۵۰:۵۱
دوست عزيز
1. هر كس مي تواند ديگران را توصيه به مطالعه كند.
2. از كجا فهميدي كه من انديشه آقاي صانعي را مي پسندم يا نمي پسندم و بر چه اساسي مي گويي كه آقاي صانعي بهترين شاگرد امام بوده؟ مثلا بر چه اساسي شما درجه علمي آقاي صانعي را در ميان شاگردان حضرت امام مثلا از مرحوم آيت الله العظمي فاضل لنكراني و... بالاتر مي داني؟!
3. من به شدت از اظهارات فاطمه رجبي اعلام انزجار مي كنم پس لطفا تدقيق بفرماييد گرچه بعيد مي دانم اهل تدقيق باشيد چون تدقيق را كه نمي توان به محكوم كردن اين و آن مشروط كرد!
4. اميدوارم همه ما اخلاق را رعايت كنيم. (67372)
 
یک دوست
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۲۳:۵۲:۲۴
اولا شما که اهل مطالعه هستید چطور تا حالا نقل قول امام در خصوص آیت اله صانعی ره مشاهده نکرده اید؟
ثانیا مقابل فحاشی و توهینی که شمایان و همفکرانتان در 12 سال گذشته(توهین های ماقبل توسط همفکر سابقتان و دشمن فعلیتان -طبرزدی-را نشنیده می گیریم) تنها شرط تدقیق را محکوم کردن نوع گفتار بانوی سخن نویستان می دانیم.
ثالثا ما که اهل تدقیق نیستیم به تفکرات ضد امامی مرادتان پی برده ایم شما که تدقیق می کنید چگونه این را نفهمیده اید؟
رابعا بترسید از روزی که به شما جهل بیاموزند وحاکمتان شوند (67426)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۹ ۲۲:۳۹:۴۹
اولا كجاي نقل قول امام (!) در خصوص آيت الله صانعي آمده كه وي بهترين شاگرد امام است!
ثانيا ما كه هم فحاشي هاي خانم رجبي را محكوم كرديم و هم فحاشي هر فحاش ديگر را پس چرا حرفتان را تكرار مي كنيد؟!
ثالثا اشكال دقيقا همين است كه اهل تدقيق نيستيد! (68293)
 
هموطن
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۰:۴۸:۰۷
آقای مصباح اولین کسی بود که پس از وقوع قتلهای زنجیره ای وسلاخی عده ای از روشنفنکران بحث ارهاب دراسلام را پیش کشید وسعی در تئوریزه کردن ترور وخشونت در اسلام راداشت وبه نوعی مبلغ اسلام طالبانی در ایران شیعی شده بود و تلاش داشت به نوعی انارشیسم در جامعه دامن بزند حال این وضعیت به نفع چه کسی بود خدا میداند. (66417)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۶:۱۴:۳۷
هموطن عزيز! متاسفانه تحليل شما مستند به مطبوعات ژورناليست است! چرا افكارتان را در اختيار ديگران قرار مي دهيد؟ اندكي تحقيق چيز بدي نيست! (66612)
 
هموطن
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۹:۳۳:۵۲
پاسخگوی عزیز!جهت اطلاع از صحت وسقم مطلب مذکور میتوانید به سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه آقای مصباح در سالهای وقوع قتلهای یاد شده رجوعه یا بادفتر ایشان تماس حاصل فرمائید قطعا متن سخنرانی محفوظ است (66660)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۱۲:۵۷:۳۸
متن سخنراني در كتاب نظريه سياسي اسلام منتشر شده است و من آنرا خوانده ام اما چنين برداشتي از آن نمي شود.
برويد بخوانيد (66712)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۰:۵۵:۳۸
اهانت و فحاشی و این گونه اظهار نظرهای توام با عصبانیت و پرخاشگری آنهم از سوی اصلاح طلبانی که در برابر ناسزاهای دوستان هم حزبیشان به شخص امام و جمهوری اسلامی یا حتی امام زمان(عج) و ... مهر سکوت ریاکارانه بر لب زدند ، شکر گزاری بر نعمت وجود امثال علامه مصباح یزدی را بر همه دلسوزان نظام و اسلام و انقلاب واجب تر میکند....
خداوند وجود شریف حضرت ایشان را که به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری عقبه تئوریک نظام هستند را سلامت بدارد. (66423)
 
یک دوست
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۲۳:۵۵:۰۵
خداوند شما را هم حفظ کند
آمین (67427)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۰:۵۸:۰۶
هميشه علماي دين كه خار راه بيگانگان بوده اند مورد تهمت واقع مي شوند در اين موضوع انسان به ياد مظلوميت شهيد بهشتي مي افتد . تهمت به آيت الله مصباح نشانه نفوض كلام اين عالم دين است . بايد از برخي همراهان سابق انقلاب پرسيد به كجا چنين شتابان؟! (66425)
 
گذرنده
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۰:۵۹:۲۲
با مرور نظر آقایان به نظرم رسید بگویم :
1- آقای مصباح می فرمایند رای مردم ، الزاما مشرعیت نمی آورد . خب من حساب کردم اگر حرف ایشان غلط باشد ما باید نظامی لائیک و سکولار داشته باشیم و یا باید الان مسیحی باشیم چون اکثریت ملل دنیا نظام سیاسی و دینی شان بر اساس فوق الذکر است . مشروعیت ، امتیازی الهی است که فقط به اموری که منطبق با شرایط و ضوابط تعیین شده از جانب خداوند باشد تعلق می گیرد . نمی توان گفت هر تصمیمی که جمع بگیرد الزاما باید مورد تایید خداوند نیز باشد .
2- آقای محتشمی درخواست مناظره با آقای مصباح را کرده است . به نظرم اگر ایشان به عنوان اولین تجربه ی کار کلامی ، با یکی از شاگردان ایشان بحث کند به نفع ایشان است . ایشان دچار توهم فلسفی شده اند و یا این که در صدد بزرگ جلوه دادن خود هستند .
3- برای این انقلاب امثال من و آقای محتشمی فقط سرباز هستیم و امثال آقای مصباح ، ایدئولوگ و نظریه پرداز . بنابر این آقای محتشمی نباید حد و اندازه ی خود را فراموش کند . ( تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف )
4- اگر آقای محتشمی ذره ای نگاه علمی (و نه حزبی) به نظریات آقای مصباح می داشت ، می باید به نقد عالمانه و کلامی نظریات استاد مصباح روی می آورد ، نه این که ذره بین به دست به دنبال کشف امضاهای ایشان در ذیل اعلامیه ها باشد و یا به هتاکی روی آورد . و همین دلیل کافی بر سواد ناکافی آقای محتشمی نسبت به نظریات استاد مصباح می باشد .
5- ایشان دانسته یا ندانسته در مسیر همان تزی گام بر می دارد که بنا دارد منابع فکری این نظام و انقلاب را بسوزاند . قطعا اگر شهید مطهری هم الان زنده بودند ، به همین بلای آقای مصباح دچار شده بودند . شک نکنید .
6- اگر رای مردم ملاک مشروعیت است ، پس دعوای هزار و اندی ساله ی اعتقادی ما بر سر مسئله ی امامت و خلافت پس از پیامبر(ص) برای چیست ؟ مگر نه این است که ابوبکر با رای و بیعت اکثر اهل مدینه خلیفه شد؟ و مگر نه این است که خلافت وی با عدم اعتراض و مخالفت تمام بلاد اسلامی تثبیت شد ؟ پس جناب آقای محتشمی چرا انتخاب او را قبول نداری ؟
7- آقای محتشمی ! فقط یک چیز را بدان : شما با تمام سوابقی که در این انقلاب داری ، با اندازه ی یک صدم آقای مصباح در تقویت بنیان های اساسی این انقلاب نقش نداشته ای . نه این که فکر کنی تقصیری مرتکب شده ای ...نه هرگز ... بلکه شما و امثال شما هرگز در آن حدی نبوده اید که صلاحیت ورود به عرصه هایی همانند آنچه که استاد مصباح در آن خوش درخشیده است ، را داشته باشید .
8- انشاءالله که اینطور نباشد ! اما آدم خیال میکند آقای محتشمی این برخورد سخیف و زشت را سفارشی انجام داده . یعنی بابت آن ماموریت داشته است .
9- آقای محتشمی ، مردم در هشت سال امپراتوری دوم خرداد یک غربال دستشان گرفتند و یاران واقعی امام را از امام فروشان جدا کردند ، و خوب می دانند چه کسانی نسبت به امام وفادار بودند و چه کسانی فقط از سفره ی امام می خورند و نمک دان می شکنند .
10 - حافظ می فرماید : ای مگس عرصه ی سیمرغ نه جولانگه توست .
والسلام (66428)
 
رسول بيداري- مشهد
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۱:۱۰:۵۵
فكر مي كنم به همان رواني كه مي توان از فرقه مصباحيه نام برد مي توان فرقه اي به نام \" فرقه محتشميه\" هم ساخت و آن را هموزن و همطراز \"فرقه رجويه\" ناميد.
به نظر من روش آقاي محتشمي پور و همفكران ايشان از اخلاق اسلامي فاصله زيادي دارد و اگر كسي بخواهد همراهي و همگامي آقاي محتشمي پور و همفكران ايشان را با جريانات ضد انقلاب و فرقه هاي بد نام مقايسه كند شواهد و مدارك متقن تري از آنچه آقاي محتشمي عليه آقاي مصباح گفته اند پيدا شود.
من به خوبي به ياد دارم كه تقريبا عين همين تعابير و حملات در سال هاي اول پيروزي انقلاب عليه كساني مانند آقاي خزعلي و شهيد مطهري از جانب منافقين مطرح مي شد.
آقاي مصباح به عنوان يك متفكر اسلامي مورد تاييد بسياري از بزرگان و انديشمندان از جمله رهبر فرزانه انقلاب اسلامي است و طبيعيست كه بعضي افراد كه با بنيان اسلاميت نظام جمهوري اسلامي نمي توانند كنار بيايند نمي توانند افرادي مثل آقاي مصباح را تحمل كنند. (66431)
 
هادی رجبی
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۱:۱۳:۴۶
برای بررسی گذشته آقای مصباح نیازی به این حرفها نیست کافی است سخنان فعلی ایشان مورد بررسی و دقت قرار گیرد تا تعهد ایشان نسبت به راه امام سلام الله علیه مشخص شود (66433)
 
خالقي
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۱:۱۵:۰۲
اقاي مصباح چه قبل از انقلاب چه در زمان امام وجود نداشته حالا چه کسي به او اجازه داده تا اين حد در مسائل انقلاب و جمهوري اسلامي و ياران صديق امام مثل اقاي محتشمي پور که جانباز انقلاب هم هستند دخالت کند و افراد. هم بعضا" ايشان را حمايت کنند ببينيد انقلاب ما با اين همه خون به کجا کشيده ميشود اقاي محتشمي تمام وجودش متعلق به نظام و افکار امام است (66413)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۶:۱۲:۳۴
اگر آقاي مصباح وجود نداشته پس چه كسي وجود داشته؟!
مقام معظم رهبري فرمودند: من چهل سال است ايشان را مي شناسم... (66611)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۴:۲۰:۱۶
شناخت ایشان دلیل حضور در انقلاب نیست (66961)
 
یه بنده خدا !
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۱:۱۷:۰۴
با سلام .

با احترام لازم می دانم عرض کنم :

نه حضور در جبهه های جنگ ملاک مثبت بودن آراء و افکار کسی است و نه عدم حضور .

به قول امام (ره) ملاک حال افراد است . چه افراد که عمر خود را در جهاد هشت ساله صرف کردند و حالا پشیمانند و بت همه چیز و همه کس مخالفند و چه بسا افرادی که به دلایل مختلف توفیق حضور نداشتند و هنوز در حسرت آن ایام نورانی می سوزند .

به هر حال آقای محتشمی دارای سوابق روشنی در مبارزات بوده که انکار ناپذیر است ولی آیا سوابق درخشان مبرزاتی ایشان با موضع گیریهای اخیر ایشان همگون و در یک راستا قرار دارد ؟

آقای مصباح نیز چنین هستند و نوع صحبتهای ایشان بیانگر وضعیت فکری ایشان است . حال اگر برای رسیدن به هدف بالاتری تقیه می کنند هم که دلیل بر عناد نمی شود . در واقع نمی شود قصاص قبل از عمل کرد و اتهامی که ممکن است در آینده رخ دهد را در حال حاضر مورد نقد و بررسی قرار داد .

من به عنوان کسی که توفیق حضور در دفاع مقدس و جریانات بعداز آن داشته و در حد توان تلاش کردم که اگر از یاوران حضرت صاحب الامر (عج) نبوده باشم حداقل آب به آسیاب دشمن هم نریخته باشم عرض می کنم که ترک این دنیای فانی برای همگان و از جمله آقای محتشمی و مصباح نزدیک است و می بایست از دامن زدن به اموری که هیچ خیر و برکتی برای این انقلاب عالم تاب ندارد دوری شود و وقت گرانبها را صرف استخراج منابع و مدارک و در مقابل تلاش برای اثبات یا رد مستندات طرف مقابل ننمایند .

برای آقایان محتشمی و مصباح و همه علما ، فضلا سلامتی و طول عمر با عزت در سایه توجهات خاصه حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا له الفدا) و توفیق روزافزون خدمتگزاری اسلام ، مسلمین ، انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران مسئلت دارد . (66439)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۰۰:۳۵:۱۳
برادر عزیز کمی دقت کن تا خدای نکرده گول این مغالطات را نخوری ، اگر حضرت روح الله فرمود ملاک حال فعلی افراد است بدان ! منظور این بود که آنان که از ابتدا همراه بودند و در نهضت حضور داشتند معلوم نیست که الان هم همانگونه در مسیر باشند و دچار انحراف نشده باشند که این نکته بسیار دقیق و صحیحی است که آن پیر فرزانه فرمود ولی نکته اینجاست که این روی خطاب به آنانی ندارد که هیچگاه در نهضت و در این مسیر نبودند و این از اوضح واضحات است که اینها اصلا حسابشان جداست (67022)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۲۱:۰۳:۵۳
حرف شما درست است اما مساله اين است كه دلايل زيادي بر همراهي آيت الله مصباح با امام و انقلاب آورده شده است (67412)
 
یک دوست
۱۳۸۷-۰۳-۲۴ ۰۰:۰۴:۵۷
من نمی دانم چرا این دوستان اصولگرا این فرمایش امام که فرمودند \"میزان رای ملت است\"را فراموش کردند وتحت بیرق جناب مصباح 8 سال محمد خاتمی 27 میلیونی را آماج اتهام های گوناگون قرار دادند و می دهند و میزان حال افراد است را علم کرده اند؟
گرچه با این فرمایش امام هم باز آنها محکومند در کجای اندیشه های امام خشونت , پوپولیسم و اومانیسم وجود داشت؟ آیا کسانی که پیرو چنین تفکراتی هستند می توانند خود را تابع نظرات حضرت امام بدانند (67432)
 
مخالف اومانيسم
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۰۸:۵۶:۱۸
مخالفتهاي با خاتمي دقيقا به دليل اومانيسمي بودن تفكرات وي بود. (67600)
 
وحید
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۱:۱۸:۳۳
باید خیلی مواظب این جریان بود در عرض دوازده سال ببینید چه رشد تصاعدی داشتن. اکثر گروههایی مثل طالبان یا حزب سوسیال ناسیونال آلمان زمان هیتلر اول یه گروه کوچیک بودن اما بسیار با انگیزه. این گروه مصباحیه اول از . حالا به اینجا رسیدن. خطر نزدیکه. اینا تو حاشیه شهرا که فقرا زیادن و شهرستانها که دسترسی به اطلاعات کمه خیلی فعالن یهو به خودمون میاییم میبینیم یه لشگر از تهیدستها و حاشیه نشینها رو بر علیه متن به شورش واداشتن (66438)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۱:۲۳:۰۳
بد نیست عزیزانی که اطلاعات مستند از گذشته دارند دو نکته را برای اطلاع آنها که این اطلاعات را ندارند روشن کنند:
1- وقتی جبهه ها تا حدودی با مشکل کمبود رزمندگان بسیجی به نسبت نیاز و عملیاتهای پیاپی روبرو شده بود و امام (ره) و همه مسئولین جنگ ضرورت اعزام را تاکید می کردند چه گروه اندکی فریاد \" و لا تلقوا بایدیکم الی تهلکه ...\" سر داده بودند؟
2- موضع روشن آقای مصباح پیرامون جمهوریت نظام و تاثیر رای ملت در اداره حکومت چیست؟ (اگرچه موضع هرکس محترم است و باید با بحث علمی میان عالمان فن به نتیجه رسید ولی عامه ملت سیاست را با منطق خود به خوبی می فهمد). (66446)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۶:۱۶:۲۳
لطفا يك بار ديگر متن مقاله را بخوانيد بعد اظهارنظر كنيد! (66614)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۱:۵۲:۵۰
در تمام كامنتهايي كه تا بحال خواندم اظهار نظرهاي آقاي هادي رجبي چشمم را گرفت. توصيه ميكنم همه بخوانند. چون ايشان واقعا\" چشمه جوشان علم و معرفتند و حتي به جرأت ميتوان گفت در اين مقوله گوي سبقت از آقاي محتشمي پور هم ربوده اند .البته اگر در نگاه اول از بيانات عديده ايشان چيزي نفهميديد اين عيب شماست بايد چند بار بخوانيد تا به ژرفناي انديشه و عرفان اين آقا (رجبي) پي ببريد. واقعا\" من تا آخر عمر بر خود ميبالم كه توانستم كامنتهاي ايشان را بخوانم و الان هم در حال تحليل مطالبشان هستم.و بعد هم انشاءالله وضو ميگيرم و نماز شكر خواهم خواند . البته بنده دائم الوضو هستم. (66461)
 
سیّد
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۰۷:۳۴:۲۵
البت در این که جنابعالی دائم الوضو هستید که کوچکترین شکی نیست. (66839)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۰۹:۱۲:۱۷
نگرفتي سيد . دوباره بخوان! (66859)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۲:۲۹:۵۲
چرا هر جا كه سخنان و نظرات رهبر معظم انقلاب به نفع شماها است از آن مايه ميگذاريد و بقيه نظرات ايشان را فراموش ميكنيد. مگر رهبر انقلاب در رايطه با آيت الله هاشمي رفسنجاني نفرمودند هيچكس براي من آقاي هاشمي نميشود اما شماها و طرفدارانتان چوب تكفير به آقاي هاشمي ميزنيد و بلندگوي شما (فاطمه رجبي ) هر چه دلش ميخواهد از فحش وناسزا و ... عليه ايشان مينويسد وشماها لالبوني گرفته ايد. البته محور بحث آقاي مصباح است اما مظلوميت آقاي هاشمي كه خيلي بيشتر از آقاي مصباح و امثال ايشان براي انقلاب زحمت كشيدند و نزديكترين فرد به امام (ره) بودند واكنون از سوي دارو دسته منسوب به آقاي مصباح تخريب ميشوند باعث شد وارد بحث شوم. (66468)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۳:۱۸:۲۳
به نظر بنده اين بحث ها بسياري از مناسبات پشت پرده و روابط پنهاني را كه سال ها از مردم و غير خودي ها مخفي مي شد را رو مي كند كه زمينه هاي بي اعتمادي را تقويت ميكند و در نهايت به ضرر هر دو طرف اين دعواي زرگري خواهد بود
در مورد كامنت آقايا خانم گذرنده كه سقيفه را به عنوان دليلي بر بي اعتباري آرائ مردم دانسته اند بفرمايند كه چرا امير المومنين 25 سال در احترام به آرائ مردم خانه نشين شدند و بعد هم تنها به دليل انتخاب همان مردم حكومت ر اپذيرفتند. (66473)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۶:۱۷:۴۷
آقاي ناشناس!
ببخشيد شما شيعه هستي يا سني؟! (66615)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۰۷:۴۳:۱۹
عزيزم. حكومت را پذيرفتند نه جانشيني پيغمبر را. جانشيني پيغمبر و خلافت حق حضرت امير(ع) بود حتي اگر يكنفر نميخواست كه اين مشروعيت است ولي حكومت كردن نياز به خواست مردم دارد .چه اينكه اگر مردمي نباشند به چه كسي حكومت شود واين مقبوليت است نه مشروعيت و اين فرمايش آقاي محتشمي در باب مشروعيت ،خلاف آموزه هاي اوليه ديني است. (66843)
 
محمود
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۳:۵۰:۰۵
يكي از مسائلي كه متاسفانه در سالهاي اخير به وفور ديده ميشود استفاده ابزاري از بيانات امام راحل است . بحث اصلا تخريب وجهه آقاي مصباح نيست آقاي مصباح الان فقط يك بهانه هست نا اينها بنوانند افكار خود را پياده كنند بحث اين است كه كسي كه به بهانه دفاع از انديشه امام ديگران را نقد ميكند خودش چقدر الان در خط امام باقي مانده
مگر نه اينكه امام عزيز فرمود پشتيبان ولايت فقيه باشيد
اين حرف را اما براي خودش نزده چون خودش خيل عظيم مردم پشتيبانش بودند اين حرف را امام براي اين دوران زد
حال امثال آقاي محتشمي خود قضاوت كنند كه اكنون در مسير امام هستند يا خير (66478)
 
آشنا
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۳:۵۴:۳۸
اگر دقت کنید مواضع استاد مصباح در بسیاری از موارد بل در اکثر موارد شبیه و عین نظرات مقام معظم رهبری است(نگاه کنید به مواضع ایشان در بحث مشروعیت الهی یا مردمی ولایت فقیه و بحث حمایت از دولت)
به نظر می رسد حمله عده ای به استاد مصباح،حمله به مبانی است که آن عده جرئت حمله به علمدار اصلی آن را ندارند. (66480)
 
باقر
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۴:۲۳:۱۳
بسمه تعالي

بسيار مايه تاسف است كه به چنين روزگاري رسيده ايم كه نميدانيم چرا و به چه دليل موافق و مخالف مي شويم ؟ من شخصا هر دو را دوست دارم ، آقاي محتشمي را به دليل مبارزات و همراهي با امام ره و جانبازي قابل تقديرشان و نهايتا از آن نظر كه حرفش را مي زند و نظرش را به نفاق آلوده نمي كند ، هر چند به برخي از آرائش انتقادات جدي داشته باشم كه از اين دست است نقد غير واقع بينانه اي كه به استاد مصباح يزدي كرده اند .
اما چرا غير واقع بينانه ؟ از هر طلبه درس خوانده فاضلي در قم بپرسند كه مقام علمي استاد مصباح ، چگونه است بي ترديد ايشان را يكي از بهترين ها مي دانند . در شيوه تدريس و با برنامه بودن ايشان و همچنين توجه به مباحث علمي روز جهان و رشته هاي امروزين دانشگاهي علوم انساني ، قطعا بهترين فرد در حوزه هاي علميه است . ارتباط ايشان با استادان دانشگاهي در دوران پيش از انقلاب اسلامي و پس از آن بيشتر از هر فرد ديگري است كه در حوزه هاي علميه بوده است . اگر آقاي محتشمي كه در حوزه علميه نجف بوده اند و دغدغه برخورد با رژيم شاه را به اندازه افرادي كه در داخل بودند ، داشتند و مطلع مي شدند كه بسيار كسان بوده اند كه از ترس جرات اينگونه ارتباطات را نداشتند ، چنين بي مهابا در باره غير انقلابي بودن استاد مصباح ، قضاوت نمي كردند . آنان كه از نزديك با ايشان آشنا بوده اند به خوبي به ياد دارند كه هميشه نسبت به حضرت امام ره وفا دار بوده و هستند و تعبد استاد مصباح در اين باره مثال زدني است همچنان كه كسي نيست كه در دوران مبارزه ايشان را انقلابي ندانسته باشد هر چند در باره برخي ديگر كه امروز بقايايي از آنان هست هيچگاه فكر نمي كردند كه انقلابي باشند و اكنون خودشان و يا فرزندانشان از انقلابيون برجسته تلقي شده اند كه نام نمي برم .
آري استاد مصباح يزدي با جريان دوم خرداد مخالف بوده و هستند چه بسا افرادي باشند كه موضع گيري ايشان را نپسندند اما اگر از جناب آقاي خاتمي هم بپرسند كه موضع مخالف استاد مصباح ، موجب كاهش مقام علمي و يا سابقه مبارزاتي ايشان مي شود ؟ قطعا پاسخ خواهيد شنيد كه چنين نيست و ممكن نيست كه آقاي خاتمي نيز منكر فضائل ايشان شوند .
واقع قضيه آن است كه نسبت آقاي مصباح با آقايان خاتمي و محتشمي ، نسبت استاد شاگردي است و لو آن كه هيچگاه شاگرد ايشان نبوده باشند . منصفانه نيست كه جامعه چند وجهي انقلاب اسلامي كه مي تواند نسبت به طيف هاي سياسي ذائقه خاص خود را ابراز كند كه كرده و مي كند ، باعث پا مال شدن حقوق مبنايي و عوامل زير ساخت هاي فرهنگ علمي جامعه ايران باشند . پس حريم ها را رعايت كنيم و بي جهت به همديگر نتازيم و به دليل پسند جرياني خاص ، ثروت هاي ديني و ملي خود را به باد انتقادات ناموجه نگيريم .
لا اقل از رهبري انقلاب بياموزيم كه چگونه در همه حال احترام جريان ها را در محدوده قانون و رعايت جنبه هاي عمومي ، محترم شمرده اند و طرفداري ايشان از مقام علم و آموزش موجب وهن طيف هاي ديگر حتي سياسي نشده است و يا در دوران حاكميت 2 خردادي ها و حمايت نسبي ايشان از آن ، باعث توهين و يا ناديدن حقوق علمي حوزه اي استاد مصباح نگرديده اند . (66483)
 
نکته
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۵:۰۸:۴۶
چرا تعریف حاکمیت وارتباط ان با رای مردم را از مشی مولای متقیان در جریان خلفا و بعد از ان در قبول خلافت که عملا با رای مردم همراه بود اخذ نمی کنیم . امام علی (ع) حتی در زمانی که مالک اشتر تا ده قدمی خیمه معاویه رسیده بود به اسرار جاهلانی که ندای پس گرفتن بیعت سر دادند به مالک فرمان داد برگردد وباز هم اختیار انتخاب ابوموسی را از مردم هرچند با ان مخالف بود پذیرفت .ایا اقایان در این زمانه این چنین می کنند ویا پذیرش این مقدار رای مردم را دارند؟ (66493)
 
كاظم
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۵:۲۰:۵۴
آقا گرچه قسمت اول و آخر (بحث سوبق) درست بود اما الف و حمايت از تفكر مصباح! ! ! (66498)
 
سعيد
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۶:۴۱:۱۰
همه اين صحبتها بخاطر اين است كه حضرت آقاي مصباح با ديد تيز بيني كه نسبت به خدعه و توطئه دشمنان اسلام خصوصا در خصوص مسائل اساسي اسلام دارند، تمام آنها را با منطق و درايت خود پاسخ مي دهند و مانند آب سرد بر تمام آتشهاي فتنه انگيز آنان فرو مريزند و هرچه كه آنان بعد از سالها باقته اند را با يك مقاله يا سخنراني روشنگرانه بر باد مي دهند. اين است كه آنان را عصباني كرده است. هر گاه كه در خصوص سوابق شكنجه و جبهه و جنگ دلسوختگان انقلاب صحبت مي شود آقايان ارزش آنرا منكر مي شوند و حتي آنرا رياكاري مي دانند حال كه علي الظاهر حضرت آقاي مصباح سوابق خود را مانند خيلي از نان به نرخ روز خور ها در بوق نكرده و نمي كنند چه شده كه از ايشان عكس و امضاء و . . . مي خواهند و براي آنها جبهه و جنگ كه در طول مدت 8 سال اصلاحات (بخوانيدافسادات) آنرا به باد سخره گرفته بودند، اينقدر با اهميت شده است. خودتان را گول نزنيد. تا چشمتان كور شود. انقلاب هست افكار امام هست چون امثال مصباحها هستند و هستند و هستند. (66514)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۷:۱۶:۱۰
جواب مصباح را دکتر سروش خوب میدهد. رابطه او با فردید وگروههای خشونت پیشه چیست. (66525)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۶:۲۰:۲۱
اگر دكتر سروش مرد ميدان انديشه بود كه از مناظره با آقاي مصباح فرار نمي كرد! (66616)
 
علی
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۹:۰۰:۰۶
من از زبان آقای مصباح شنیده‌ام که گفتند:
برخی در مملکت واجب الغیبه هستند!
با توجه به این اجتهاد عظیم شما طرز تفکر ایشان را می فهمید. (66547)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۶:۲۱:۵۶
مگر شك داريد كه بعضي ها واجب الغيبه هستند!
همين الان مگه شما غيبت آقاي مصباح را نكرديد؟! (66617)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۱۹:۰۳:۳۷
دوستدارن سینه چاک آقای مصباح
راستش من به شخصه که این چند سال گذشته اسم ایشون رو شنیده و اظهار نظرات دفاع از انقلاب و ....
اما تا جایی که در زمان جنگ یادمه اسم و نشونی از ایشون نبود. حالا چی شد که این 2 -3 ساله ایشون نظریه پرداز انقلاب شده الله اعلم ... (66548)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۶:۲۲:۳۲
لطفا متن مقاله را بخوانيد بعد اظهارنظر كنيد! (66618)
 
بنده خدا
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۱:۴۶:۲۱
اگر اتهام زدن بد است که در ان تردیدی نیست چرا فقط برای اشخاصی ؟ ایا میدانید در این سالهای که از دوم خرداد گذشته چه تعداد ازاصلاح طلبان را به بدترین اتهامات در منابر عمومی متهم میکنند و ساکت هستید؟ آخرین ان اقای که بچه دکتر سروش هم نمیشه . دکتر سروش و اقای خاتمی رو متهم به فراماسونی میکنه. چرا ؟
من با ادبیات اقای محتشمی موافق نیستم ولی تو ایران فقط اقای مصباح باسواد نیستد عالم که فقط نباید معمم باشه دیگران که معمم نیستند و افراد فرهیخته این جامعه هستند هر روز باید به انگی متهم شوند ؟
مروری به ادبیات سالهای گذشته روزنامه کیهان و سایتهای خبری هم سو و همین شاگردان اقای مصباح و روزنامه انها بیندازید بعد قضاوت بهتری خواهید داشت. (66578)
 
علی
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۳:۱۷:۵۵
ایا باز کردن چنین بحثی واستفاده از گفتارهای بدون سند ومدرک راه را برای گزافه گویی نمیگشاید تعابیری نظیر اخراج محتشمی از لبنان بدلیل ایجاد تفرقه یا اینکه اقای مصباح از اساتید مسلم فقه وکلام ویا پذیرش خاتمی استاد ی مصباح را آخر اینگونه بی محابا داد سخن داددن مارا به کجا خواهد برد این تذهبون (66586)
 
متاسفم
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۵:۳۴:۰۱
واقعا به حال برخي از اين آقاياني كه نظر مي دند بايد تاسف خورد كه حتي حاضر نشده اند قبل از نظر دادن متن مقاله را بخوانند!
خيلي از بحثهايي كه در نظرات مطرح شده در متن مقاله پاسخ مستند داده شده اما بعضي ها فقط ياد گرفته اند چشمانشان را ببندند و تندتند حرف بزنند. (66587)
 
داور
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۸:۰۷:۱۲
سه نكته و يا بهتر است بگويم سه سئوال :
1- اين آقاي مصباح با چراغاني نيمه شعبان قبل از انقلاب و مخالفت با اعتصاب چه ارتباطي داشت؟ مگر ايشان همان مصباح يزدي نبودند ؟

2- اين آقاي محتشمي همان فردي نبودند كه امام از هوش سياسي و تيز بيني ايشان تكريم كرده بودند (حضرت امام در دادن صفت به افراد خيلي دقيق بودند )؟

3- و مهمتر اينكه اين آقاي مصباح يزدي قبل از رحلت امام كجا بودند ؟ چرا هيچ خبري از ايشان نبود ؟ (66638)
 
پاسخ
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۹:۳۷:۵۱
1- مساله چراغاني و مخالفت با اعتصاب بارها تكذيب شده است اما مثل اينكه شما فقط اخبار را يك طرفه مي شنويد!
2- امام از منتظري هم تعريف كرده بود! اما تاكيد كرد كه ملاك حال فعلي افراد است.
3- بي خبري شما دليل بر نبودن خبر نيست! (66661)
 
بی سواد
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۸:۵۴:۳۶
انا اکرمکم عند الله اتقاکم.این پیمانه که با آن مردم را می سنجید باطل است.تعداد امضاء یا عدم امضاء نمی تواند فرد را مومن نشان دهد نه معاند. این چه حرفهای می زنید.خصوصا\" از فردی که درس دینی خوانده است.اگر مسئله دینی است از پیمانه های اسلامی جهت سنجش استفاده شود.تهمت ، تفتیش عقاید ، سخن چینی از مصادیق نفاق است. (66649)
 
معلم
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۰۹:۲۲:۴۶
به عنوان يك معلم از اقاي محتشمي و ساير انديشمندان دوم خردادي
جدا مي خواهم اگر توان بحث با اقاي مصباح را دارند اقدام نمايند. بنطر
ميرسد به اين ترتيب بسياري از اختلافات در فضاي نقد و شفافانه طرح
و مردم به عنوان قاضي داوري مي نمايند.
البته تا انجايي كه بنده اطلاع دارم اقاي مصباح بارها براي مناظره اعلام
امادگي نموده اند . (66658)
 
عبدالله علوي
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۱۲:۵۳:۱۸
اگر ملاك انقلابي بودن آن است كه آقاي محتشمي مي گويد پس به اين ترتيب خيلي از انقلابيون همانند شهيد بهشتي ، شهيد مطهري ، شهيد باهنر و ......... را مي بايست ازجرگه انقلابيون ( با تقسير آقاي محتشمي ) خارج كرد .
حتما آقاي محتشمي قضاوتهاي خود را درمورد اينكه صدام خالد ابن وليد در زمان ماست و بنابراين در جنگ خليج فارس و اشغال كويت توسط وي كه منجر به بهانه براي لشكركشي آمريكا ومتحدانش شد و لزوم حمايت از صدام در برابر آمريكا را بياد دارد . براستي اگر قرار بود مديران كشور در آن جنگ ، توصيه هاي انقلابي آقاي محتشمي را كوش مي ذاذند چه سرنوشتي درانتظار ما مي بود ؟ (66711)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۱۳:۵۰:۰۹
نه نگارش این مقاله نشان حقانیت آن است و نه مخالفان این مقاله دلیلی محکم بر محکومیت آن اعلام کردند،اما دوستانی که دائما از خواندن نوشته فوق قبلا از دادن نظر دم می زنند بدانند موج نظراتی که در مخالفت آقای مصباح اینجا جاری است از این سخنرانی و آن مقاله نیست.در واقع آن ها فضایی را پیدا کرده اند که نظرات خود را اعلام کنند.در حمایت آقای مصباح صدا و سیما و روزنامه ها آزادند و لی در مخالفت ایشان قطعا این طور نیست.اینان از نهادینه شدن تفکراتی همچون مصباح بیم دارند.
اگر واقعا بدنبال حقیقت هستید بگردید تا بیابید و اگر نه همین خوب است شما با لشکر مکانیزه به ما عابران پیاده حمله ور شوید.
1-1342-1357
2-1357-1359
2-1359-1367
4-1368
5-1369-1376
6-1376-1382
7-1382-1384
8-1384-1386
9-امروز به بعد
*سخنرانی های انحصاری در جمع فرماندهان بسیج و سپاه
*موسسه امام خمینی
* دادگاه ترور سعید حجاریان
*مجموعه سخنرانی ها و کتب ایشان و نزدیکان و همفکرانشان
*دادگاه قتلهای محفلی کرمان
*کوی دانشگاه (66736)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۱۵:۵۴:۳۱
1. اين فضايي كه شما مي گوييد در طول 8 سال حاكميت اصلاح طلبان به راحتي در اختيار شما و همفكرانتان بود و هرچه خواستند در اين باره نوشتند لذا شما و همفكرانتان نبايد عقده حرف زدن داشته باشيد پس بگذاريد اين بحث روال منطقي خود را طي كند.
2. بالاخره نفهميديم شما دنبال آزادي هستيد يا دنبال محدود كردن ديگران؟! و آزادي شما همان تهمت زدن بدون مدرك است يا در منطق شما آزادي در كنار مسئوليت تعريف شده است؟! (66763)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۰۸:۵۴:۰۶
حتما سخنان پيش از خطبه ها ويا صدا و سيما كدام فضا را مي فرماييد حتي روزنامه سلام هم تحمل نشد! (66856)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۴:۱۶:۰۶
دوست عزيز! اولين شاكي روزنامه سلام كه وزارت اطلاعات آقاي خاتمي بود! (66959)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۱۸:۰۵:۵۳
عابران پیاده همان‌هایی هستند که چند صد روزنامه و نشریه در اختیارشان است و به تاریخ‌سازی مشغولند.
عابران پیاده همان‌هایی هستند که چند صد سایت خبری (آفتاب و مهتاب و تابناک و شبتاب و ...! ) روزانه جعل واقعیات را به خورد مردم می‌دهند و حتی اگر پس از شکایت رسمی به دلیل هتاکی بسته شوند، با اسم جدید شروع به کار می‌کنند و این بار با پشتوانه مالی بیشتر.
عابران پیاده همان‌هایی هستند که در کتابفروشی‌های زنجیره‌ایشان بدشان می‌آید که یک کتاب مذهبی ببینند و تنها باید کتاب‌های ضد مذهبی و ... و کتاب کنکور و ... در ویترینشان باشد.
باور کنید برای یافتن کتاب‌های آیت الله مصباح، باید کل تهران رو بگردید تا یک کتاب ایشون رو پیدا کنید. اون وقت کتاب‌های فلان نویسنده گمنام و درپیت، به دلیل ضد مذهبی بودن، در هر دهکوره‌ای پیدا می‌شود.
غرض‌ورزی تا چه حد؟ تمام تریبون‌های مملکت دست شماست، و هر چه می‌خواهید می‌گویید. همین یک صدا و سیمای رسمی کشور هم مانده، آن هم دستتان بیاید، چندان فرقی به حال من و شما و مردم نمی‌کند، چرا که همین توهین‌های امثال محتشمی‌پور را به جای خواندن در روزنامه و سایت، باید در تلویزیون تحمل کنند.
به نظر من بهتر بود می‌گفتید «عابران سواره»! مثل همین موتوری‌هایی که توی پیاده‌روهای تهران ویراژ می‌دن و اگه بهت بزنن، یک چیزی هم طلب‌کارن که چرا کنار نمی‌ری خشونت طلب! (67197)
 
علی
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۱۴:۴۹:۴۳
امام \"ره\"در وصیتنامه ی الهی سیاسی خودشان فرمودند هیچ حرف و سخنی را ازقول من ازهیچکس نپذیرید مگر مستند.پس :ا
1-ادعای فرزند آقای مصباح مبنی بر سوال از حضرت امام درخصوص حضور شان درجبهه واقعیت ندارد.
2-ضمن اینکه اصل سوال خالی از اشکال نیست چون امام فرمودند بر همه واجب است.آیا آقای مصباح جزءهمه نبودند که به خودشان اجازه دادند سوءال کنند.(درصورت صحت ادعا)
3-در کتاب \"در محضر نور\" 21بار امام نام آقای محتشمی پور را برده اند . درکل مکتوبات امام یک بار هم نمی توان نام مصباح را یافت. (66745)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۴:۲۱:۳۱
1. لااقل مي گفتي ممكن است واقعيت نداشته باشد شايد در آن صورت افرادي شما را منصف مي پنداشتند!
2. امام نگفتند بر همه در هر شرايطي كه باشند واجب است.
3. ياد اين آيه افتادم: الهاكم التكاثر حتي زرتم المقابر! (66962)
 
IRooni
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۱۶:۴۳:۱۶
سلام
نقد باید پیشینه قوی داشته باشد. باید شناخت داشته باشد. اما در مجموع و با توجه به موضع گیری های آقای مصباح باید چنین نتیجه گرفت که ایشان تنها طرفدار خشونت دینی و صد البته مدارا با همراهان خود حتی اگر اشتباهاتشان از خورشید روشنتر باشد هستند.
موضع گیری ایشان در برابر خاتمی حتی اگر هزاران ایراد هم خاتمی دارد ایشان حتی یک حسن برای خاتمی ندید.
موضع گیری در برابر حاکم جدید ریاست جمهوری یا پیامبر هزاره سوم و هاله مقدسه نور را با دهها هزار اشتباه را ببیند. (66770)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۴:۲۳:۰۷
خشونت ديني!
اگر بد است كه ديني نيست!
اگر ديني است كه بد نيست! (66963)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۱۷:۴۹:۱۶
آن‌هایی که نفی خشونت به صورت مطلق در دستور کارشان است، همان‌هایی هستند که الأن به آیت الله مصباح تهمت می‌زنند که با جنگ دفاعی در مقابل عراق مخالف بود.
مگر دفاع از خود در مقابل صدام خشونت نیست؟
این درک نادرست از مفهوم خشونت، از نتایج تفکر شماست، نه تفکر مصباح.
یک نکته جالب اینجاست که تهمت‌هایی که برخی می‌زنند، ماهیت تفکرشان را آشکار می‌کند و بس!
با این همه نمی‌دانم چرا اخلاق را فراموش می‌کنند و هر توهینی را به یک عالم دینی روا می‌دارند. (67196)
 
بهناز
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۰۷:۲۹:۵۱
من يك سئوال از طرفداران آيت الله مصباح مي پرسم:
به نظر شما اگر حضرت امام خميني زنده بود در مقابل فتل يك خانم پزشك در همدان در داخل بازداشتگاه نيروي انتظامي( زهرا بني بعقوب ) سكوت مي كرد؟ شما از يك طرف خود را طرفدار امام مي ناميد و از طرف ديگر موقعي كه به اجرا مي رسيم مصالح نظام را مطرح مي كنيد.
(66837)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۰۹:۱۷:۵۶
عزيزم اين چه ربطي به آيت الله مصباح دارد؟ (66861)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۰۸:۱۰:۳۴
قابل توجه همه کسانی که از اقای مصباح حمایت می کنند این که به هیچ وجه نمی توان .. انکار کرد
برای بررسی این مساله خوب است بررسی کنید که ایا اقازاده های ایشان چند روز در جبهه ها حضور داشتند به نظرم حتی یک روز نیز این افتخار نصیبشان نشد یا خود معظم له حتی یک عکس حضور در جبهه ندارند
البته حمله به ایشان گاها ناجوانمردانه است اما بالاخره ایشان باید به طور شفاف بگویند که نظرشان در مورد شرکت در جبهه ها چه بوده است
باید توجه داشت که حضور در جبهه به عنوان معیار اطاعت از ولی فقیه ان زمان یعنی حضرت امام ره اهمیت دارد که اقای مصباح که همواره بر اطاعت کامل خود از ولی فقیه اصرار دارند در این مورد حداقل به افکار عمومی توضیح دهند
برادر عزیز شما مشخص نیست اهل کدام شهر هستید و یا اصلا با فعالیت ها و اطرافیان آقای مصباح آشنایی دارید بدون اطلاع حرف نزنید بنده هم در مورد این قضایا و هورا کشیدن یک عده به عنوان مخالف و موافق نظرات اصلا نظری ندارم فقط آنچه دیده ام و از نزدیک تجربه کرده ام را خدمتتان عرض می کنم . تقریبا قریب به اتفاق اعضای رده بالای موسسه امام خمینی (ره) که زیر نظر ایشان بوده را بچه های رزمنده دفاع مقدس از استان های یزد ، تهران ، اصفهان و ... تشکیل می دهد و رزمندگان دفاع مقدس هم به ایشان ارادت خاصی دارند اگر روحیات این رزمندگان درباره جنگ و دوستان شهیدشان را در نظر بگیریم خیلی بعیده که در جایی حضور پیدا کنند که رئیس آن مجموعه با جنگ و ... مخالف بوده تو را به عزت و شرف ایرانی بودنتان نه چیز دیگر قسمتان می دهم قدری منصف باشید و اینقدر ناجوانمردانه کسی را مورد هجمه قرار ندهید و با تاتیکهای ناجوانمردانه و هو کردن کسی را تخریب نکنید که این فضا فضای نقد منصفانه نیست و اصلا اثری در پیشرفت و پویایی کشور عزیزمان ایران نخواهد داشت بیایید منصف باشید و ظرفیت و پتانسیل خودمان را در پیشرفت کشور صرف کنیم نه در این دعواهای بی نتیجه که در بعضی از آنها عقده گشایی و تسویه حساب شخصی دیده می شود (66847)
 
نفهم
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۰:۰۰:۲۸
1- لطفا عنوان را درست كنيد. حجت الاسلام درست است نه حجت السلام.
2- من تاريخم خيلي ضعيفه ولي از صحبتهاي پسر آقاي مصباح معلومه كه ايشان هيچ وقت جبهه نرفته.
بعد از آن‏كه امام(قدس سره) فرمودند: «همه مكلفند جبهه‏ها را پر كنند»، حاج آقا از امام(قدس سره) مى‏پرسند: با اين فرموده شما تكليف من چيست؟ حضرت امام در جواب گفتند: «هر موقع خودم رفتم بر شما هم تكليف است كه برويد».
من يادمه كه وقتي بچه بودم بابام مي گفت برين نون بگيرين،‌من براي رفع تكليف مي پرسيدم: بابا من هم برم؟! (66865)
 
فهيم
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۴:۳۲:۴۶
عزيزم!
كار نيكان را قياس از خود مگير!
امام از فعاليت علمي آيت الله مصباح در موسسه در راه حق پشتيباني مي كردند و بودجه فعاليتهاي ايشان را شخصا تامين مي نمودند و چك آنرا هم به نام آقاي مصباح صادر مي كردند تا از اين راه به تربيت طلاب و فضلاي مستعد براي آينده اسلام مشغول باشند. و درگيري كشور با جنگ در آينده باعث ضعف علمي حوزه ها نشود.
در اين شرايط امام تكليف مي كنند كه مردم جبهه ها را پر كنند. براي آقاي مصباح با آن تعبدي كه به دستور ولايت فقيه دارند سوال مي شود كه آيا تكليفشان ادامه همين فعاليت علمي است كه با پشتيباني شخص امام همراه است يا حضور در جبهه لذا از خود امام سوال مي كنند و امام تداوم فعاليت علمي را توصيه مي كنند...
اميدوارم فهميده باشي! (66964)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۰۰:۵۱:۱۷
من واقعا مانده ام شخصیتهایی چون آیت الله شهید مدنی و آیت الله شهید اشرفی اصفهانی و بسیار دیگر از این قشر عزیزان با آنهمه شاگرد و طلبه چرا نرفتند از مرادشان سوال کنند تکلیف چیست ؟

ولی نه !
نباید درمانده شد ،
آنان فهمیدند راه چیست و اینان فهمیدند راه فرار ! چیست .
ادبوا بغیر السنتکم (67023)
 
آگاه
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۰۸:۵۲:۲۳
كاري كه آيت الله مصباح از نظر علمي در حوزه انجام مي داد كاري جديد و ضروري بود كه با فعاليتهاي علمي هيچ يك از اساتيد محترم حوزه قابل مقايسه نبود.
به همين دليل مورد توجه و حمايت امام خميني (ره) قرار گرفته بود و اما خواستار گسترش اين فعايتها بود.
البته اين به معناي ناديده گرفتن تلاشهاي ارزنده علمي ساير بزرگان نيست. (67599)
 
جواد
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۰:۰۱:۰۷
1- شماره 49 نشریه شهروند امروز در مصاحبه یا آقای سید محمود دعایی که اتفاقا از نزدیکترین افراد به امام در نجف بوده اند و احتمالا بسیار نزدیکتر از آقای محتشمی، به بخشی از سوابق انقلابی آقای مصباح از جمله تنظیم متن برخی اعلامیه های امام اشاره شده است.
2- آقای محتشمی ظاهرا خیلی علاقه دارند منکر خدمات بزرگان شوند، گویی غیر خود ایشان هیچ انقلابی دیگری وجود نداشته است. قبلا نیز ایشان منکر سوابق انقلابی و خدمات غیرقابل انکار امام موسی صدر رهبر ایرانی شیعیان لبنان شده بودند. (66866)
 
sadat@yahoo.com
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۱:۴۶:۲۱
يك سوال از همه به نظر شما چرا مباحث پيش از خطبه هاي نماز جمعه آيت اله مصباح يكباره قطع و ديگر از ايشان براي سخنراني دعوت نشد به نظر من جرياني در كشور در مقاطعي كه هجمه هاي ايدئولوژيك به مباني اسلام وانقلاب زياد شد دست به دامان ايشان شدند ولي بعد از آرامش نسبي اوضاع و نيز تغيير رويه آيت اله مصباح در استفاده از محيط ايجاد شده هماني را نتيجه داد كه دربالا اشاره كردم .
پس نتيجه گيري نهائي اينكه همه افراد از هرطيف و با هرگرايشي و براي هر گروهي تاريخ مصرف دارند! وااسفا (66906)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۲:۳۰:۱۰
با نگاهي اجمالي به ميزان مخالفان و موافقان بحث ها همه چيز مشخص است (66920)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۴:۳۵:۳۸
اگر كثرت دليل حقانيت باشد پس مسلمانان باطلند چون تعدادشان كمتر از غيرمسلمانهاست و شيعيان باطلند چون تعدادشان كمتر از سني هاست و ... باطلند چون تعدادشان كمتر از... است و... (66965)
 
دانشجو
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۴:۱۶:۵۷
بنام خدا و با سلام بر جویندگان حق و حقیقت.یک مشکلی که در جامعه ما هست عدم اطلاع رسانی درست است و اینکه سنت بحث آزاد که مبتکر آن امام جعفر صادق(ع) است فراموش شده و سانسور افکار بر قرار است که در نتیجه اتهام و تهمت زنی کالای روز گشته است.نمیدانم این مطالبی که می نویسم درج خواهد شد یا نویسنده مقاله که ظاهرا آقای پاسخگو می باشندو یا مسؤولان سایت صلاح نمیبینند درج نمایند. با این وجود مینویسم که خود جناب پاسخ گو حد اقل بخوانند! الآن و در این جهان پر خشونت که اسلام و قرآن و پیامبر آن و بخصوص تشیع به غلط و به ناروا، به دین ومذهب خشونت از سوی دشمنان که از قضا بلند گو های تبلیغی بسیاری در دست دارند متهم و تبلیغ میشوند، کتاب و جزوه مورد اشاره شما که دروس و مباحث آیت الله مصباح است یعنی جنگ و جهاد در قرآن درست در راستای این تبلیغات است . ایشان اسلام را دین خشونت و آفرینش انسان را بر ذاتی خشن میداند. از سوی یکی از اسلام شناسان و محققی در قرآن جوابیه ای به آیت الله مصباح و در نقد مطلب ایشان نگاشته شده که متاسفانه در ایران سانسور شده و عموم بدان دسترسی ندارند. نگارنده نقد با استناد به نص صریح قرآن تمامی فرضیه آقای مصباح را باطل میداند و بر عکس، اسلام را دین خشونت زدایی معرفی مینماید و با ز با استناد به آیات قرآن روش خشونت زدایی در قرآن را می آموزد.اگر شهامت آن را دارید متن را میفرستم تا در این سایت در کنار مطلب جناب مصباح درج کنید و قضاوت را به خوانند ه بگذارید مگر نه این است که خداوند به بندگانی که تمامی قولها را می شنوند و از بهترین آنها پیروی میکنند بشارت داده است؟ پس بگذارید بندگان خدا خود قضاوت کنند. آنچه امروز ایران بلکه جهان بدان نیاز دارد خشونت زدایی و بیان اسلام به مصابه بیان آزادی است و نه آنچه که از سوی آقایان مصباح که در بیان میشود متحجر خواند است. میگویم متحجر چون خمیر مایه آن بر تفکر فلسفه ارسطویی بنا دارد و لذا میشود گفت این تفکر از قدیم ترین تفکرات غرب زده در اندیشه اسلامی است و بر تضاد مبنی دارد و هیچ مناسبتی با تفکر و اندیشه توحیدی که پایه و مایه تفکر اسلامی است ندارد. اگر فرصتی بود مجددا به این بحث بر خواهم گشت. خدا یار و نگهدار همه باد (66960)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۱۸:۳۰:۴۵
شما که نقد را خوانده‌اید، بهتر است اصل مطلب را می‌خواندید یا می‌شنیدید و بعد مدعی می‌شدید.
شما حتی تفاوت میان قتال و جهاد را نمی‌دانید. آن وقت در این باره نظریه‌پردازی می‌کنید. آن‌چه شما می‌گویید بیشتر بحث درباره جنگ نظامی و قتال است تا جهاد.
بالاتر هم بحث شد. نفی دفاع از خود، به دلیل «نفی خشونت» چیزی است که عقل سلیم آن را نمی‌پذیرد. چگونه است که کشورهای غربی باید پیمان دفاعی مشترک داشته باشند و یا مثل آمریکا «جنگ پیشگیرانه» راه بیاندازند، آن‌وقت دفاع از خود خشونت‌طلبی نامیده شود؟
بهتر است خود سخنان آیت الله مصباح را بشنوید و خود اظهار نظر کنید که تهمت‌ها صحیح است یا جاهلانه:
http://dl7.yasinmedia.com/mesbah82/009_jahad(mesbah).mp3
کتاب جنگ و جهاد در قرآن:
http://mesbahyazdi.org/lib/jang-jahad
اکنون با گسترش اسلام هراسی، در برخی از کشورها با مسلمانان بسیار بد برخورد شده و به آن‌ها توهین می‌شود. اما آیا با انکار اسلام و شریعت مشکل حل می‌شود یا با مقابله با دروغ‌پراکنی رسانه‌های غربی و تبیین اسلام ناب محمدی؟ (67202)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۲۲:۴۸:۴۱
قبلا هم توضيح دادم كه من هم يكي از خوانندگان اين مقاله و ارادتمندان آقاي مصباح هستم و ارتباطي با آقاي مقدم ندارم.
درباره ادعاهايتان هم مي گويم كه معمولا دلايلي كه براي خشن جلوه دادن آقاي مصباح بيان مي شود مستند به سخنان تحريف شده ايشان است. (67230)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۸:۳۲:۴۱
بنام خدا
خدمت آقای محتشمی باید سوال کرد که هدفشان از تهمت زدن چیست ؟
آیا می خواهند شکستهای پی در پی طیف خود را سپوش بگذارند؟
آیا مخواهند مردم را مشغول این هجویات کنند که از مسایل مهم به دور بمانند؟
آیا می خواهند یاران انقلاب را از انقلاب بگیرند ؟
آیا می خواهند آب در آسیاب دشمن بریزند؟
آیا دسیسه دیگری در کار است که مطهری زمان را از ما بگیرند؟
آیا گروه فرقان مطهری را با گلوله ازما گرفت بعضی ها می خواهند مطهری زمان را به وسیله ترور شخصیت که امام فرمودند از ترور شخص بدتر است از انقلاب بگیرند؟
آیا همه مشکلات مملکت را حل کرده اید که دست دنبال یاران امام و رهبری گرفته اید و می خواهید از انقلاب جدا کنید؟
آیا از دشمن غافل هستید که دوستان را نشانه گرفته اید و یا این که آب در آسیاب دشمن می ریزید/
ایا ... . (66993)
 
آسمونی
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۱۹:۳۴:۳۹
من نمي دانم چرا عده اي به دنبال پاستوريزاسيون آقاي مصباح هستند؟ ايشان در مجامع عمومي تلويحا" و در مجامع خصوصي تصريحا" جمهوريت نظام را نفي كرده اند و فراموش نكنيم كه در يكي از سخنراني هايشان ايشان اشاره كردند" كه از ابتدا قرار نبود كه بحث جمهوري اسلامي مطرح شود ولي حضرت امام به عنوان يك تاكتيك سياسي بحث جمهوريت نظام را پيش كشيدند."

اصل بحث دقیقآ همین جا است
در همه پاسخ هایی که به اظهارات آقای محتشمی پور داده شده و در کل مقاله ای که دوست عزیزمان در این صفحه نوشته اند و جوابیه حسین شریعتمداری در کیهان و همه جوابیه های رجانیوز و غیره تنها چیزی که دیده می شود فقط مدح مصباح است....

بهتر بود دوستان به نقد تفکر بپردازند...

چیزی که به نظر می رسد دوستانی که عرض کردم(از آقای مقدم، شریعتمداری و ... تا برسد به همه دوستان رجا نیوز) به اندیشه ضد جمهوریت آقای مصباح اذعان دارند و حتی آن را قبول دارند!
و در کل جوابیه ها سعی کرده اند نسبتی بین آقای مصباح و آیت الله خمینی بیابند و بزرگ کنند...
هرچند در این راه هم دچار اشتباه شده اند و چند مورد دیده شد که اظهارات ضد انجمن حجتیه آیت الله خمینی را به اسم حمایت آیت الله خمینی از مصباح منتشر کرده اند... (66999)
 
زميني
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۲۲:۳۸:۰۲
آقاي آسموني
در اين مقاله از قول آقاي مصباح آمده است: «اتكاى حكومت مردمى به عموم مردم است، خواه حكومت اسلامى باشد يا حكومت عرفى و سكولار... ما نيز هيچ‏گاه نقش مردم را نفى نمى‏كنيم، بلكه بر اهميت آن تأكيد داريم. تا كمك مردم نباشد، فعاليت‏هاى اجتماعى، و به طريق اولى كار حكومت به سامان نمى‏رسد.» همچنين «دولت سالم، خواه «اسلامى» يا «سكولار»، بايد اتكايش به قدرت مردم باشد...«بيعت» و همكارى مردم، زمينه عملى را براى انجام وظايف حاكم اسلامى فراهم مى‏سازد. اين همان چيزى است كه از آن به «مقبوليت» تعبير مى‏شود... ما نيز هيچ‏گاه نقش مردم را نفى نمى‏كنيم، بلكه بر اهميت آن تأكيد داريم»
اين كجايش ضدجمهوريت يا اذعان به ضديت با جمهوريت است؟! (67013)
 
هادی رجبی
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۰۷:۴۳:۲۹
بهتر است جناب مصباح نظر خود را در مورد اعتبار و جایگاه رای مردم بیان کنند والا همه میدانند که کمک مردم لازم است لیکن چگونه و تا چه اندازه و اعتبار نظر و رای عوام الناس چقدر است مهم است
اگر مردم مخالف باشند جایگاه مخالف در کجا ست و حدود ازادی مخالف چگونه است
مشکل اعتقاد به کمک مردم نیست مشکل اعتبار رای و حدود آزادی است که ایشان نه برای رای مردم اعتباری قایل است و نه برای مخلف حق آزادی بیان (67056)
 
با خبر
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۰۸:۳۸:۲۰
آقای محتشمی پور بهتر است به جای تخریب و افترا بستن و تهمتهای مضحکانه سراغ ترفندهای دیگری برای تخریب آقای مصباح یعنی رکن اصلی شورای نگهبان در انتخابات بروند . ما که می دونیم اینها از کجا آب می خوره . اگه کسی یا حزب دلخواهش نتونست توی انتخابات رای بیاره نباید یقه دیگری رو بگیره .
البته سابقه حمایت آقای محتشمی در داستان مجلس ششم ، زمانی که نامه جام زهر را برای مقام معظم رهبری نوشته بودند پیش ماست و هرگز فراموش نمیکنیم که ایشان چقدر در تنظیم این نامه تلاش داشتند ؟! (67070)
 
x
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۰۹:۳۴:۳۸
باسلام .باباجون من نه طرفدار شماره يكه هستم و نه شماره دوه ، حضرت عباسي اينقدر تو سر و كله همديگه نزنين ،آقاجون وقتي هنوز فرهنگ بيان عقيده توي جامعه ما جانيفتاده چطور انتظار دارين مملكتمون در هر زمينه اي پيشرفتي حاصل بكنه ،خداييش تازمانيكه تز بت سازي و اسطوره گرايي توي جامعه حاكم است بيش از اين انتظاري نيست ،به اميد روزي كه تمامي مردم در بيان ارا و نظرات و حد و حدود حيطه اختياراتشان آزاد باشند .انشاال.................................. (67087)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۱۰:۲۳:۱۱
عزيزم!
كار نيكان را قياس از خود مگير!
امام از فعاليت علمي آيت الله مصباح در موسسه در راه حق پشتيباني مي كردند و بودجه فعاليتهاي ايشان را شخصا تامين مي نمودند و چك آنرا هم به نام آقاي مصباح صادر مي كردند تا از اين راه به تربيت طلاب و فضلاي مستعد براي آينده اسلام مشغول باشند. و درگيري كشور با جنگ در آينده باعث ضعف علمي حوزه ها نشود.
در اين شرايط امام تكليف مي كنند كه مردم جبهه ها را پر كنند. براي آقاي مصباح با آن تعبدي كه به دستور ولايت فقيه دارند سوال مي شود كه آيا تكليفشان ادامه همين فعاليت علمي است كه با پشتيباني شخص امام همراه است يا حضور در جبهه لذا از خود امام سوال مي كنند و امام تداوم فعاليت علمي را توصيه مي كنند...
اميدوارم فهميده باشي

اولا: شما از كجا ميداني؟ كه امام چك ميداده به آقاي مصباح؟
ثانيا: دكتر چمران با آن عظمت علمي، بدليل احساس نياز در جبهه همه مدارج علمي را كنار گذاشت و اسلحه به دست وارد ميدان شد.
قطعا اگر آقاي دكتر هم مثل آقاي مصباح. حتما در وزارت علوم احساس نياز بيشتري به اوميشد.
ثالثا: قرار نيست كه آقاي مصباح مثل بقيه روحانيوني كه جبهه ميرفتن اسلحه دستشون بگيرن يا مثل تخريبچي ها ميدان مين خنثي كنند. حضور افرادي مثل آقاي مصباح در جبهه ها باعث تقويت روحيه رزمندگان ميشد. (67098)
 
فهيم
۱۳۸۷-۰۳-۲۴ ۰۹:۰۵:۱۴
اولا: اينكه حضرت امام هزينه فعاليتهاي علمي آيت الله مصباح را تامين مي كردند حرف جديدي نيست. آخرين شخصيتي هم كه اين مساله را تاييد كرده است حجت الاسلام والمسلمين رحيميان از اعضاي دفتر امام خميني (ره) و نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد است. ايشان در اين باره مي گويند: «امام(ره) نسبت به تأسیس برخی مدارس و مؤسسان آنها برخورد منفی داشتند، مثلاً در قبال پیشنهادی که از سوی آقای منتظری خدمت امام نقل کردم که امام 10 میلیون تومان کمک کند تا مدرسه دارالشفاء توسعه یابد و سالن ساخته شود، امام نه تنها جواب مثبت ندادند بلکه چند بار تکرار تكردند \"من خوف این را دارم که...\" به شدت برخورد منفی کردند. یا در پاسخ نامه یکی از مراجع فعلی که استجازه کرده بود از وجوهات برای ساختن مدرسه علمیه استفاده شود، باز هم با تعبیر تندي جواب منفی دادند. یا در پاسخ به استجازه برای تأسیس کتابخانه مذهبی، فرمودند \"من چه می دانم می خواهند چه کتابهایی در آنجا تهیه کنند\" و به این ترتیب جواب منفی دادند.
اما با توجه به همه حساسیت و تحفظی که در این موارد داشتند، تا آنجا که به یاد دارم، درخصوص مؤسسه تحت مديريت آيت الله مصباح تنها موردی بود که امام علاوه بر شهریه عمومی که برای طلاب پرداخت می شد، هزینه و بودجه مؤسسه را هر ماه طی صدور چکي به نام آقای مصباح پرداخت می كردند که این مطلب حکایت از اطمینان کامل امام به عملکرد علمی و سیستم آموزشی آقای مصباح داشت.»
http://www.rajanews.com/News/?29958

ثانيا: نوع فعاليت علمي آيت الله مصباح سبكي جديد در حوزه هاي علميه بود و به همين خاطر توجه ويژه امام را به خود جذب كرده بود.

ثالثا: علي رغم اين مساله آيت الله مصباح و شاگردانشان توجه به جنگ و حتي حضور در جبهه ها را نيز فراموش نكردند. (67476)
 
بهناز
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۰۸:۰۴:۰۱
با عرض سلام
يكي ديگر از نكات مهمي كه به عنوان انتقاد به آيت الله مصباح وارد مي شود مساله حقوق بشر است.
اگر به خاطر داشته باشيد ايشان در يكي از سخنراني هاي پيش از خطبه( كه خيلي هم سر و صدا به پا كرد.) مساله حقوق بشر را مطرح كرد. ايشان گفتند: \" غربي ها به ما ايراد مي گيرند كه شما حقوق بشر را رعايت نمي كنيد و خيلي ها هم در داخل كشور دم از حقوق بشر مي زنند. ولي نمي دانند كه ما در اسلام چيزي به نام حقوق بشر نداريم. آنچه كه هست حقوق الهي است و ما بايستي حقوق الهي را رعايت كنيم.\" لطفا\" طرفداران آيت الله مصباح جواب اين انتقاد را صريح بدهند و از ارجاع دادن به خاطرات و حوادث 40 سال قبل پرهيز كنند. (67283)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۱۰:۱۹:۳۸
حقوق بشر از دیدگاه اسلام، در رابطه با خدا تعریف می‌شود و باید از قوانین الهی استنتاج و استخراج شود و این همان حقوق الهی است که برای بشر قرار داده شده است.
اما اومانیسم که مبنای تفکر و قوانین غرب به شمار می‌رود، بشر مبنا قرار می‌گیرد، نه خدا، و آن‌چه بشر بخواهد و اراده کند، اگرچه در تناقض با فطرت و خصوصیات بشر باشد، به «اعلامیه حقوق بشر» و قوانین راه می‌یابد.
تفاوت در منشأ این حقوق است. به کتاب نقد، شماره ویژه حقوق بشر هم مراجعه کنید بد نیست. به خصوص مقاله «نقد مبانی اومانیستی حقوق بشرغربی».
http://ketab-e-naghd.org/Archive.asp (67313)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۰۹:۲۰:۱۶
اگر طرفدار های آقای مصباح ایشان را از امام میدانند
لطفایک عکس از مصباح در جماران در سایتها و وبلاگهایشان بگذارند
من یادم نمیرود وقتی . (67239)
 
پاسخگو
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۱۶:۰۵:۲۲
همه مي دانند كه آيت الله مصباح يكي از بهترين شاگردان علامه طباطبايي بوده است اما علي رغم اين مساله حتي يك عكس هم از آيت الله مصباح در كنار علامه طباطبايي وجود ندارد آيا مي توان گفت كه چون عكسي از ايشان در كنار مرحوم علامه نيست پس آيت الله مصباح اصلا شاگرد علامه نبوده؟! (67376)
 
HABIB
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۱۵:۰۰:۴۳
برفرض اینکه آقای مصباح درانقلاب ویادرجبهه حضور نداشته باشد من وشما که درانقلاب وجبهه حضور داشتیم چه قدرمفید به حال نظام بودیم چقدرازرزمندگان دوران دفاع مقدس پایبندارزشهای انقلاب ودفاع مقدس باقی ماندند امام فرمودمعیارحال فعلی افراد است آیا آنهاکه پشت رهبری راخالی کردند وبه بهانه تدریس به قم رفتند ادامه دهنده فرامین امام هستند (67364)
 
خواننده برخي مطالب
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۱۶:۳۷:۵۸
من فكر مي كنم نوعي عدم تفاهم در تعاريف برخي وا»ه ها وجود دارد كه منجر به ابن مباحث بيهوده مي شود
آقاي مصباح از علما و حكماي بزرگ عصر ماست و قطعا قابل احترام لذا تخريب شخصيت ايشان به خاطر اختلاف در برخي مفاهيم كار درستي نيست.
به نظر من خيلي از اين مباحث به اين خاطر ژيش آمده كه نظرات ايشان و شبهاتي كه مطرح شده به تفصيل توضيح داده نشده است. (67381)
 
آسمونی
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۱۸:۱۵:۳۰
آقاي آسموني
در اين مقاله از قول آقاي مصباح آمده است: «اتكاى حكومت مردمى به عموم مردم است، خواه حكومت اسلامى باشد يا حكومت عرفى و سكولار... ما نيز هيچ‏گاه نقش مردم را نفى نمى‏كنيم، بلكه بر اهميت آن تأكيد داريم. تا كمك مردم نباشد، فعاليت‏هاى اجتماعى، و به طريق اولى كار حكومت به سامان نمى‏رسد.» همچنين «دولت سالم، خواه «اسلامى» يا «سكولار»، بايد اتكايش به قدرت مردم باشد...«بيعت» و همكارى مردم، زمينه عملى را براى انجام وظايف حاكم اسلامى فراهم مى‏سازد. اين همان چيزى است كه از آن به «مقبوليت» تعبير مى‏شود... ما نيز هيچ‏گاه نقش مردم را نفى نمى‏كنيم، بلكه بر اهميت آن تأكيد داريم»
اين كجايش ضدجمهوريت يا اذعان به ضديت با جمهوريت است؟
دوست عزیز که احتمالآ ادیتور سایت الف هستید

نظریه ای در انقلاب اسلامی وجود دارد که معتقد است حق حاکمیت را خدا تعیین می کند و تنها شأن مردم فراهم کردن زمینه برای تاسیس این حکومت بوده است و حاکمیت برای افراد دیگر در جایی دیگر تعیین شده است. روایت آیت الله مصباح همین است. صحبتی که از آقای مصباح نقل کردید هم به وجود چنین شانی اشاره می کند. ولی بحث و شأن دموکراسی هیچ کدام به وجود چنین شأنی برای مردم یعنی فقط شأن تاسیس حکومت معتقد نیستند.
با نگاهی به ساختار سایر حکومت ها در می یابیم هیچ یک از حکومت ها نمی گویند حق حاکمیت از آن مردم نیست هرچند حکومت های مختلف در زمینه دموکراسی نظرات مختلفی را ایراد و اعمال کرده اند. لیبرال ها معتقدند برابری حقوق در رای دادن کفایت می کند ولی سوسیال دموکرات ها همه مقوله های اجتماعی را مقوله سیاسی می دانند و معتقدند برابری باید در همه زمینه ها شکل گیرد. در این میان اگر تئوری مذهبی هم قادر باشد زمینه حکومت داشته باشد نیازمند آرای عمومی است.


اگر آقای مصباح چنین تفکری تا به امروز داشته اند(این طور که شما می گویید داشته اند!) درود بر ایشان.......

ولی وقتی به صراحت مطرح می کند که امام اشتباه کردند گفتند میزان رای ملت است ....این سخن چه جای حمایت دارد دوست من؟

به قول همان دوستی که من در نظر اول نظر ایشان را نقل قول کردم \"من نمي دانم چرا عده اي به دنبال پاستوريزاسيون آقاي مصباح هستند؟\" (67398)
 
دوست
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۲۱:۱۱:۲۵
آقاي آسموني
شما ادعا كرده ايد كه آقاي مصباح گفته‌اند: امام اشتباه كردند كه گفتند ميزان راي ملت است!
اگر صداقت داريد يك مورد مستند براي اين اتهام بياوريد والا از خدا بترسيد. (67413)
 
saboor
۱۳۸۷-۰۳-۲۴ ۱۰:۱۴:۰۲
سلام علیکم -- راستی از چه زمانی رفتن به جبهه و مجروح بودن دلالتبر انقلابی بودن دارد . آیا حالا که رفتید و احیانا وجروح شدید . چه وظیفه ای بر دوشتان احساس می کنید . من نمی دانم چرا آقای محتشمی از مرحله پرت شدند و دام تفکر دیگران افتادند . (67479)
 
محمد هادي
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۰۶:۲۷:۲۴
در ادامه بحث پاستوريزاسيون بايد عرض كنم كمي خلط مبحث صورت گرفته است. هيچ كس در خصوص زهد و تقوي و ارادت ايشان به ائمه اطهار و حصزت امام خميني شك ندارد. فقط مساله نقد انديشه هاست كه متاسفانه هيچ يك از طرفداران آيت الله مصباح يزدي در خصوص ديدگاه ايشان در مورد جمهوريت نظام و يا بحث حقوق بشر ايشان بحث نمي كنند و اينگونه تلقي مي شود كه طرفداران هم جواب خاصي براي ارائه ندارند و به مباحث حاشيه اي( همچون تعبد و زهد ايشان ) متوسل مي شوند. (67561)
 
بیچاره
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۱:۱۵:۳۶
نام خدا بنده بیطرف هستم . ولی خدا وکیلی آقای مصباح در زمان امام و جنگ کجا بود. چرا امام هیچ مسولیتی به ایشان نداد. چرا هیچ ملاقات وارتباطی با امام نداشت.چرا به جبهه نر فت. وخیلی چراهای دیگر......؟ (67620)
 
مهمد
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۲:۵۲:۳۸
احتمالا\" طرفداران اقاي مصباح و خود ايشان اطلاع ندارند که انقلاب شده شاه رفته هشت سال جنگ بوده امام خميني بوده که هر چه ميگفته تا پاي جان در طبق اخلاص ميگذاشتنند و بعد ايشان به ملکوت علا ء پيوسته کلي از جوانان شهيد و معلول شدند مردم تحمل و به عشق اسلام و امام خميني...........حالا اين اقايان کجا بودند که پيدايشان شده فعلا\" چيزي خير نميکنند اين نظام شجاعت / شهامت/ جسارت/ دينداريميخواهد مصالح کشور و مردم را به مصالح خود ترجيح دادند ميخواهد در بعضي مواقع خون نه عا فيت طلبي اگر هستي بسم الله اگر نيستي چرا انهائي که تمام هستيشان را گذاشتند توهين ميکني (67641)
 
سعيد
۱۳۸۷-۰۳-۲۵ ۱۴:۳۲:۲۷
از نظر فلسفي مطهري بالا تر از ايشان است طبق مطالعات تطبيقي مطهري نظريه پرداز بود جمهوري اسلامي را مطلق قبول داشتند مطهري از حوزه وارد دانشگاه شد از اصلاح حوزه نااميد اما آقاي مصباح در مقابل دانشگاه خشونت به خرج ميدهد نامه شهيد بهشتي به آقاي مصباح نگاه كنيد ...اگر امام فرموده هر وقت من به جبهه رفتم شما هم مي رويد قريب به اين مضمون مرحوم مشكيني از شهدا صدوقي اشرفي اصفهاني مقام معظم رهبري در خايگاه رياست جمهوري هاشمي حضور جدي داشتند ....عدم حضور را بيان كند طبا طبايي با تبليغ علامه نشد با بت درست كردن وي وي انديشه ها را سركوب ميكنيد در صحيفه نامي از ايشان نيست نظريه پرداز نيستند حكو مت اسلامي دويست سال است موضوعيت دارد جمهوري اسلامي سي سال است توسط امام راحل بيان شده است در خاطرات زندانيان سياسي كه بيش از چهل خاطره مطا لعه كرده ام نامي از ايشان نيست اگر در موسسه راه حق بودند و تبليغ ميكردند شريتمداري هم قبل از انقلاب همين كار را انجام ميدادند مهم مبارزه بود در زمان امام راحل نبودند حالا ...؟ آقاي صافي مرجع محترم تقليد انصافا ملاست مقايسه نكنيد . (67658)
 
حسین
۱۳۸۷-۰۳-۲۶ ۲۲:۱۵:۲۰
آقایون جناح حاج آقا محتشمی پور بر سر از دست دادن قدرت حاضرند همه مخالفان و منتسبان به مخالف خود را به باد هر نوع ناسزای مؤدبانه! خود بگیرند، آی که قدرت چقدر نازه (67935)
 
فدایی علما
۱۳۸۷-۰۴-۰۶ ۱۳:۲۶:۳۶
استاد مصباح دست پرورده ی افرادی مثل حضرت امام خمینی حضرت ایته الله العضمی بهجت علامه ی طباطبایی میباشند....از سرتاسر جهان برای دریافت نظرات پر برکت ایشان به قم سفر میکنند..حال ما که الف را از ب تشخیص نمیدهم میخواهیم دربارهی ایشان نظر بدهیم..جناب اسمونی به تو ربطی ندارد که نظر میدهی!شرکت در بحث های فلسفی و شکست دادن مخالفین اسلام از وجود پر برکت استاد بود یا امثال لمپن هایی مثل اسمونی!سال 1373را وبحث استاد و سروش را و به خاک و خون کشیده شدن سروش را در بحث حکومت وجمهوری فراموش نکنید رسول الله اکرم( ص ) علمای دین من برتر از پیامبران بنی اسراییل هستند.سلامتی حضرت استاد مصباح صلوات (69092)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۴-۰۶ ۱۴:۰۶:۱۹
جانم فدای استاد مصباح (69094)
 
مرتضي
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۰۱:۰۴:۰۵
بي شك ايت الله مصباح از علماي برجسته اسلام هستند اما بايد پذيرفت كه برخي نظرات اين بزرگوار قابل تامل است.در هر صورت اينگونه كه آقاي محتشمي وارد بحث شدند صحيح نبوده و بهتر بود با احترام به شخصيت علمي آيت الله مصباح نظرات خود را بيان مي كردند. (72703)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.