نظر منتشر شده
۱۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 27076
گزارشی از خودکشی سه کارگر ايراني
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۳۷
روزنامه کارگزاران در گزارشی با عنوان "چشم‏های بازمانده در گور"، به بررسی چندین مورد خودکشی در میان کارگران پرداخته است. نظر به اهمیت گزارش برای اطلاع و اقدام مسوولین، "الف" آن را بازنشر می‏کند. اسماعیل محمدولی می‏نویسد: در این گزارش خودكشی سه كارگر را روایت می‌كنم. هر كدام از این وقایع با فواصل زمانی و در نقاط مختلف كشور رخ داده‌اند و در زمان خود به صورت گزارش‌های مستقلی منتشر شده‌اند. حالا پس از گذشت سال‌ها با مدد گرفتن از حافظه و نوشته‌های قدیمی سعی می‌كنم آنها را در آلبومی كنار هم بچینم و از میان‌شان تصویری مشترك نمایش بدهم. آنچه به عنوان «تصویر مشترك» برای روایت انتخاب كرده‌ام نشان می‌دهد كه این سه كارگر (در حكم نمونه) ماه‌ها بدون حقوق و در فقر كامل زندگی كرده‌اند، گرسنگی كشیده‌اند و شاهد رنج عزیزان‌شان بوده‌اند اما فقط وقتی تصمیم به خودكشی گرفته‌اند كه وجود انسانی‌شان را در خطر نابودی دیده‌اند. شرم مثل عصب است. وقتی هنوز بدن را به واكنش وامی‌دارد یعنی بدن زنده است. شرم از مهمانان غریبه، شرم از دختربچه هفت ساله‌ای كه شوق خریدن روپوش مدرسه را دارد، شرم از دیدن پینه‌های دست فرزند، شرم از پسر سربازی كه به خاطر كرایه ماشین هشت ماه به مرخصی نیامده و حتی حقوق ناچیز سربازی‌اش را هم برای خانواده‌اش می‌فرستد. اینها نهایت طاقت انسانی است كه شرم را می‌شناسد. از این مرز جلوتر رفتن، انكار جایگاه انسانی است. این مرز را باید با معیار شرافت شناخت. در این گزارش از خودكشی این مردان شریف دفاع نمی‌كنم، اما می‌كوشم آن را درك كنم.

تصویر اول؛ وقتی به كارخانه نساجی رسیدم دو ساعتی می‌شد كه جنازه‌اش را از طناب دار جدا كرده بودند. كسی، شاید یكی از همكارانش بالاخره او را به بیمارستان رساند. همه می‌دانستیم كه مرده است. سرش تقریبا از بدنش جدا شده بود و تنها به نسوج گردنش وصل بود. اما همكارش اصرار داشت كه او را به بیمارستان برساند. من اطراف سوله‌ای خالی كه كارگر 40 ساله نساجی خود را حلق‌آویز كرده بود با معدود كارگرانی كه از تعدیل نیرو باقی مانده بودند صحبت می‌كردم. این كارگران را پس از تعطیلی كارخانه نگه داشته بودند تا از ابزار تولید محافظت كنند اما شش ماهی می‌شد كه هیچ حقوقی به آنها پرداخت نكرده بودند. ماجرا به اردیبهشت سال 83 باز می‌گردد. دقیقا وقتی كه ته مانده‌های صنایع نساجی یكی پس از دیگری نابود می‌شدند، این صنایع قرار نبود تولید داشته باشند چون قیمت پارچه‌های چینی كه از طریق قاچاق وارد كشور می‌شدند از قیمت مواد اولیه تولید پارچه یعنی نخ ارزان‌تر بودند. مشخص بود كه تولید سودی ندارد و این كارخانه‌ها باید تعطیل شوند. اما دولت نمی‌خواست هزینه اخراج هزاران كارگر نساجی را متحمل شود پس كارخانه‌ها را به بخش خصوصی واگذار كرد تا آنها به ازای مالكیت رایگان زمین و ابزار تولید، دولت را از شر هزینه‌های سیاسی و اجتماعی اخراج نیروی كار این واحدها خلاص كنند. به ماجرای كارگری كه سرش هنوز به رگ و پی گردنش وصل بود بازگردیم. همكارش می‌گفت وقتی از اتاق مدیر كارخانه بازگشت من داشتم چای درست می‌كردم. صدایش زدم بیاید. گفت تا انبار می‌روم و برمی‌گردم. یك ساعت گذشت اما خبری نشد. رفتم دنبالش دیدم جنازه‌اش توی هوا تاب می‌خورد. با نردبان شش متر بالا رفته بود و طناب را به حفاظ سقف بسته بود. از آن فاصله كه خودش را رها كرد، گردنش طاقت وزن بدنش را نیاورد و كار تمام شد. كارگران هنوز نمی‌دانستند چرا این‌طور غیرمنتظره خودكشی كرده است. مدیر كارخانه بلافاصله پس از مطلع شدن از خودكشی كارگر، كارخانه را ترك كرده بود. یكی از كارمندان دفتری می‌گفت به سراغ مدیر آمده بوده تا بخشی از حقوق معوقه‌اش را بگیرد. حتی التماس می‌كرد در حد 10 هزارتومان به او قرض بدهند. كارگری كه جنازه‌اش را پیدا كرده بود هم می‌گفت چند ساعت قبل از این اتفاق، همسرش تماس گرفته بود خبر بدهد كه در خانه مهمان دارند. دو روز بعد از حادثه با همسرش صحبت كردم. هنوز داغ‌دار بود و انگار من بازجویی، چیزی باشم پاسخم را می‌داد؛ «من بهش حرفی نزدم. فقط گفتم از شهرستان مهمان آمده. موقع برگشت یك چیزی بگیر كه جلوی غریبه‌ها آبروداری كنیم. توی خانه چیزی نداشتیم. نمی‌شد غذایی كه خودمان می‌خوریم را جلوی مهمان رودربایستی‌دار بگذاریم. نمی‌دانستم می‌خواهد چنین بلایی سر خودش بیاورد وگرنه لال می‌شدم اگر می‌گفتم.»

تصویر دوم؛ روستای فدشك یك جایی وسط كویر است. حدود 45 كیلومتر با بیرجند فاصله دارد؛ پرت و دورافتاده و متروك. فردای روزی كه كارگر معدنی در حیاط خانه‌اش خودسوزی كرد به آنجا رفتم. توی حیاط هنوز بوی گوشت سوخته می‌آمد. شب قبل خانواده‌اش هم نه از صدای فریاد مردی كه در آتش می‌سوزد، بلكه از بوی سوختن گوشت آدم زنده از خواب پریده بودند. با دكتر كشیك بیمارستان امام رضا هم كه حرف می‌زدم برایش عجیب بود كه چطور این مرد در هشیاری بیشتر از یك دقیقه سوختن بدنش را تاب آورده اما فریاد نزده است. همسرش، پیرزنی كه گریه صدایش را بریده بود، با كمك پسرش فهماند كه مرد كاملا ناامید شده بود. 17 ماه حقوقش را نداده بودند و او هیچ از دستش بر نمی‌آمد. هربار كه به سراغ طلبش از معدن می‌رفت او را به یكی از نهادها و سازمان‌هایی می‌فرستادند كه او حتی نمی‌توانست تابلوی سردر ساختمانش را بخواند، چه رسد به كاغذبازی‌های بیهوده‌ای كه او را بیشتر از پیش گیج می‌كردند و ناامید. درك نمی‌كرد چرا بعد از 30 سال كاركردن در معدن باید برای گرفتن حقش از این اتاق به اتاق دیگر برود و حرف‌های عجیب و غریب بشنود و آخر سر هم جواب سربالا بگیرد. پسر 16 ساله این مرد هم كنار كوره‌های آجرپزی كار می‌كرد یا برای پیمانكاری از كوه سنگ می‌كند و این قبیل كارها. می‌گفت: «دست‌هایم را از پدرم قایم می‌كردم. حرص می‌خورد وقتی پینه‌های دستم را می‌دید.» این مرد روز آخر زندگی‌اش به معدن رفته بود. همسرش كه او را همراهی كرده بود، می‌گفت وقتی داشتیم می‌رفتیم دخترم بهانه می‌گرفت كه یك ماه دیگر باید به مدرسه برود و روپوش ندارد. او به دخترم قول داد كه برایش روپوش مدرسه بخرد. به محل كارش كه رسیدیم به مالك معدن التماس كرد كه لااقل 50 هزار تومان از طلبش را بدهند. گفتند فردا بیا. از این فرداها زیاد شنیده بود. موقع برگشتن می‌گفت «خدا هم به این جور زندگی كردن من رضا نیست.»

تصویر سوم؛ در خردادماه 86، كارگر كنف‌كار رشت پس از گذراندن یك نیم روز سرشار از تحقیر و كتك، به اندازه پول تاكسی از همكارش قرض گرفت تا سریع‌تر خود را به كارخانه برساند، طنابی به لوله‌های سقف گره بزند و باقی ماجرا. مالك خصوصی صبح آن روز با كمك نیروهای انتظامی، كارخانه را از ابزار تولید خالی كرده بود. كارگران 11 ماه بدون هیچ حقوقی سركرده بودند و اینك تنها امیدشان با فروش ابزار تولید كارخانه نابود می‌شد. همه می‌دانستند كار تمام است اما تنها كسی كه به وضوح پایان كار را دید، او بود. جنازه او را حوالی ساعت یك بعدازظهر پیدا كردند. در آن وقت كه خبر را به خانواده‌اش رساندند همسرش در مزرعه همسایه كارگری می‌كرد، پسرش سرباز بود و چون پول مسافرت نداشت هشت ماه به مرخصی نیامده بود و از پادگان خارج نشده بود. خانه نیز در اجاره نهضت سوادآموزی بود. درآمد این خانواده از كارگری موقت زن، ماهی پنج شش هزار تومان حقوق سربازی پسر و ماهی 15 هزار تومان اجاره تنها اتاق خانه به نهضت سوادآموزی تامین می‌شد. دو روز پس از خودكشی كارگر كنف‌كار كه به سراغ خانواده‌اش رفتم، همسرش وقتی اوضاع را شرح می‌داد بی‌مقدمه از من پرسید؛ «می‌دانی سیب زمینی كیلویی 600 تومان است؟» با یك حساب سرانگشتی می‌شد فهمید كه این خانواده بعد از 25 سال كاركردن حتی از عهده سیركردن شكم‌شان هم بر نمی‌آیند. این كریه‌ترین چهره فقر است.
 همسرش می‌گفت؛ «یك وقت‌هایی در را كه باز می‌كردم می‌دیدم جلوی در ایستاده. خجالت می‌كشید در بزند و داخل شود. صبح‌ها كه می‌رفت دنبال حق و حقوقش می‌گفت؛ ان‌شاءالله امروز می‌شود. بعدازظهر دست خالی برمی‌گشت و جلوی در می‌ایستاد.» آنچه فهمیدم این بود كه از زمان واگذاری كارخانه كنف‌كار به بخش خصوصی، در حدود سه سال این كارگران را در بلاتكلیفی نگه داشته بودند. 16 ماه بیمه بیكاری و وعده و وعید كه امروز و فردا كارخانه دوباره راه می‌افتد، پس از آن هم این كارگران 11 ماه بدون حقوق سپری كرده بودند تا اینكه متوجه شدند ابزار تولید كارخانه در حال فروش است. من می‌گویم ابزار تولید، شما هم می‌خوانید، اما ابزار تولید برای كارگری كه به امید كاركردن با آن زنده است فقط «كلمه» نیست، همه زندگی است. شاید آخرین گفت‌وگوی تلفنی كارگر كنف‌كار با پسرش، دو روز پیش از خودكشی برای درك «ابزار تولید» به ما كمك كند؛ «روز پنج‌شنبه از پادگان با پدرم صحبت كردم. از پشت تلفن معلوم بود كه حالش بد است. بریده بود انگار. می‌گفت شنبه می‌خواهند دستگاه‌ها را ببرند. مادرت صبح تا غروب توی مزرعه مردم كار می‌كند، من هم هر روز می‌روم استانداری اما هیچ كس به ما جوابی نمی‌دهد. می‌گفت كار تمام است... هیچ كسی به داد ما نمی‌رسد. گفت دفترچه‌های تامین اجتماعی 11 ماه است كه تمدید نشده. اگر خواهرت مریض بشود كجا ببرمش؟ بعد گفت؛ من چه كار كنم با 48 سال سن؟ زمین دارم كه كشاورزی كنم؟ دیگر كجا كار كنم؟ به جوان‌ها كار نمی‌دهند، به من كار می‌دهند؟ هی می‌گفت من چه كار كنم از این به بعد؟»

درست در همین لحظه عجیب‌ترین واكنشی كه انتظارش را می‌كشم به غلیان افتادن احساسات لطیف مخاطبان این گزارش‌ها است. بی‌چارگی چاه بی‌ته است. وقتی آدم بی‌پناهی در آن می‌افتد، می‌تواند سال‌ها فرو برود و همچنان زنده باشد. آنكه تصمیمی برای نجاتش می‌گیرد، هر تصمیمی، مستحق ترحم من و شما نیست. این اوج میان‌مایگی است كه علت خودكشی را تنها در فقر این آدم‌ها خلاصه كنیم و برای‌شان دل بسوزانیم. حتی برقراری ارتباطی میان خودكشی یك كارگر و خودكشی متعارف یكی از ما (آدم‌های طبقه متوسط یا مرفه) می‌تواند نوعی از بدفهمی رایج و البته عامدانه برای شانه خالی كردن از بار مسوولیت باشد. نه. خودكشی این كارگران از روی انفعال و شاید ملال نیست. آنها تا جایی كه مرز انسان بودنشان مخدوش نشود، هرگز تصمیم به چنین اقدامی نمی‌گیرند. 
 
 
کارمند
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۱:۱۸:۳۳
نمیدونم که مسئولان هم این مطالب رو می خوانند یا نه؟ شاید وقت شما پرتر از این باشه که مطالبی مثل مطالب بالا رو بخونین ، اما از دست شما باید کاری بر بیاد نه از دست ما. چرا باید اینجوری باشیم؟ با حقوق ماهی 500 هزار تومن من نمی توانم بدون کمک پدر و مادرم راحت زندگی کنم ، چه برسه به اینکه 3 ماه ، 6 ماه ، 17 ماه حقوق نگیرم. نماینده های جدید، رياست جمهوری محترم ، ... شماها می تونین؟ (65128)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۴:۱۲:۲۴
من يكي جدا خوشحالم كه هيچ مسئوليتي در اين مملكت ندارم و اگر مسئولان فعلي به همان حرفهايي كه خودشان مي زنند (قيامت و خدا و حساب و كتاب) معتقد باشند كه واقعا حسابشان با كرام الكاتبين است.
واقعا چه حور مي خواهند جواب پس بدهند؟ (65190)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۶:۳۴:۰۷
ببخشید اما مطمئن هستید که در زندگیتان رعایت اقتصاد را می کنید این مبلغی که نوشتید از حقوق خیلی از کارکنان دولت بالاتر است.
شما بازهم نمیتوانید زندگیتان را اداره کنید
بهتر است در زندگیتان یک تجدید نظری بکنید (65221)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۱:۳۴:۳۵
بسمه تعالی

از خداوند منان برای این عزیزان شرافتمند طلب آمرزش می‏کنم

و یادآور می‏شوم که با اعتقاد به خدایی که مهربان ترین مهربانان است نباید آدمی به این مرحله برسد که منفورترین عمل نزد خداوند را انجام دهد.

فقط خدا می داند که این حرفها از روی شکم سیر گفته نمی شود و خود من هم لحظه به لحظه درد این شرمندگیها را کشیده‏ام .

درست است که اگر فقر از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج می‏شود ولی جملات فوق ذره ای از مسئولیت مدیران ، سیاستگذاران و علمای این کشور نمی‏کاهد ، امیدوارم خدا به فریادمان برسد ، همه آنان که به ناحق پستی را که لیاقت و مدیریت گرداندن آنرا ندارند اشغال کرده اند باید پاسخگو باشند.

وای از روزی که منادی فریاد براورد و ذره ذره حساب افراد محاسبه شود.

اگر از همین خبر تکان دهنده جرقه‏ای در دلمان ایجاد شود و در حد توان خودمان به کارمان رسیدگی کنیم انشاءالله که رستگار شویم

((حاسبو انفسكم قبل ان تحاسبو))...

التماس دعا (65135)
 
احمد
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۱:۴۰:۰۶
فكر ميكنم اگر غيرممكن نباشد جواب دادن در آن دنيا براي كسانيكه اين وضعيت را درست كرده اند ، خيلي خيلي سخت خواهد بود!

آيا فكري براي آن روز كرده ايم؟!.... (65139)
 
ایرانی گریان
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۰۱:۰۳:۱۳
خدا خودش همه دروغگوهای عالم را رسوا کند
به حق زهرای اطهر کسانی که کاری بلد نیستند ولی با حرص و تقلا مسئولیت میگیرند و به نصیحت و انتقاد هم گوش نمی کنند را به زمین گرم بزند ان شا الله (65263)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۱:۴۱:۲۷
بسمه تعالی

از خداوند منان برای این عزیزان شرافتمند طلب آمرزش می‏کنم

و یادآور می‏شوم که با اعتقاد به خدایی که مهربان ترین مهربانان است نباید آدمی به این مرحله برسد که منفورترین عمل نزد خداوند را انجام دهد.

فقط خدا می داند که این حرفها از روی شکم سیر گفته نمی شود و خود من هم لحظه به لحظه درد این شرمندگیها را کشیده‏ام .

درست است که اگر فقر از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج می‏شود ولی جملات فوق ذره ای از مسئولیت مدیران ، سیاستگذاران و علمای این کشور نمی‏کاهد ، امیدوارم خدا به فریادمان برسد ، همه آنان که به ناحق پستی را که لیاقت و مدیریت گرداندن آنرا ندارند اشغال کرده اند باید پاسخگو باشند.

وای از روزی که منادی فریاد براورد و ذره ذره حساب افراد محاسبه شود.

اگر از همین خبر تکان دهنده جرقه‏ای در دلمان ایجاد شود و در حد توان خودمان به کارمان رسیدگی کنیم انشاءالله که رستگار شویم

((حاسبو انفسكم قبل ان تحاسبو))...

التماس دعا (65140)
 
امین
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۱:۴۱:۳۵
سلام،
عزیزان اینا همش حرفه واسه سر کار گذاشتن ما . آقا چند ساله این جور صحبت ها می شه . آیا تغییری مشاهده کردیم.
لازم بذکر میدونم که تو مجموعه ای که من در اون مشغول به کار هستم فاصله دریافتی بالاترین و کمترین فرد چیزی نزدیک به 67000000 ریال هست. البته بدون احتساب هزینه های مسکن - خودرو - خدمتکار(به شیوه های نوین) واگذارشده.
واقعا این انصافه . (65141)
 
مهران
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۴:۰۹:۳۹
یک سؤال از آقای امین:
دلیل این که «رقم فاصله دریافتی بالاترین و کمترین فرد» را نه به تومان بلکه به ریال ذکر کرده اید چیست؟ (65187)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۵:۲۵:۴۸
براي اينكه واحد پول ما ريال است نه تومان (65210)
 
مهران
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۵:۲۲:۲۶
آهان. فهمیدم! (65337)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۷:۲۶:۴۲
مطمئنی؟ (65350)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۱:۴۶:۵۰
هزاران كارگر كشت و صنعت هفت تپه در استان خوزستان چند ماه است كه حقوق نگرفته اند. تصور مي كنيد چه سرنوشتي در انتظار آبروي آنها نزد جامعه و خانواده هاست؟ (65143)
 
آشنا
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۱:۵۴:۳۱
تصویر اول؛ اما دولت نمی‌خواست هزینه اخراج هزاران كارگر نساجی را متحمل شود پس كارخانه‌ها را به بخش خصوصی واگذار كرد تا آنها به ازای مالكیت رایگان زمین و ابزار تولید ...

تصویر دوم؛ ... به مالك معدن التماس كرد كه لااقل 50 هزار تومان از طلبش را بدهند. گفتند فردا بیا. از این فرداها زیاد شنیده بود.

تصویر سوم؛ ... از زمان واگذاری كارخانه كنف‌كار به بخش خصوصی، در حدود سه سال این كارگران را در بلاتكلیفی نگه داشته بودند.


توطئه ایکه بنام خصوصی سازی در مملکت ما درجریان است بزرگترین ضربات را به مقبولیت نظام طی سالهای اخیر وارد کرده و موجب بریده شدن نیروهای بالقوه پشتیبان نظام وباعث آواره شدن ده ها هزار گارگر زحمت کش وخانوادههای محروم آنان شده است.
دریغا که مسئولین نظام حامی مستضعفین، به حضور عوامل نفوذی مستکبرین که اکثرا\" تیتر دکترای اقتصاد را هم یدک میکشند، توجهی ندارند و دست این بظاهر مصلحان امور اقتصادی را در پوک و از تو خالی کردن نظام باز گذاشته اند.
ایران ما به نظام اقتصادی خاص خودش نیاز دارد و هرنوع کپی برداری از نئولیبرالیسم توصیه شده توسط این اقتصاد دانان غربزده خطائی برگشت ناپذیر و نابود کننده است.
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟ (65146)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۵:۳۶:۲۳
اين وضع در بسياري از دستگاههاي دولتي كه بدون مطالعه دارد واگذار ميشود اتفاق خواهد افتاد ، بخش خصوصي موانع زيادي براي كار در اين كشور دارد ، قوانين بازدارنده اي براي فعاليت بخش خصوصي وجود دارد كه اگر اصلاح نشوند همه آنها را با مشكل روبرو خواهد كرد وآنها هم مجبور به تعطيل كردن واحد هاي واگذار شده ميشوند ، سياست هاي كلي اصل 44 كه با بهترين وبرترين نيت هاي خالصانه ابلاغ شد با روشي كه در حال اجراست كه مسلما هدف مقام معظم رهبري را برآورده نميكند ومملكت را با چالش هاي سنگيني روبرو خواهد كرد. البته اميدوارم پيش بيني امثال بنده كه زياد هم هستند غلط از كار درآيد. (65213)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۱:۵۵:۵۵
چشم مسولیین روشن. در عوض مدیران همه خودیند و می دانند نماز جمعه چند قنوت دارد و تلفظ صحیح ض و ظ را هم بلدند. و می دانند کفن مرده چند تیکه است . نماز شبشان هم ترک نمی شود و ه . این مسائل کوچک هم مانند مسائل بزرگی که حل شده , حل خواهد شد. واقعا. شما هم که این مشکلات کوچک را بزرگ نمایی میکنید و داستان می بافید مگر . (65147)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۲:۳۱:۰۰
قبل از هر چیز چشم ما روشن. خودمان اول. مسوولین دوم. اول خودت برو جلو یک تکونی بده بعد بگو مسوولین کمک کنید. انقدر محکم شوت کردن توپ توی زمین مسوولین، توپ را بومرنگ می کند. (65158)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۱:۵۹:۰۷
با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر برای مطلب تکان دهنده
خصوصی سازی بدون تحقیق و نظارت نتیجه اش این میشود که یک عده قلیل افراد بانفوذ و سرمایه دار به سرمایه خود اضافه میکنند و عده‌ای افراد مستضعف و کارگر زحمت کش که تمام امیدشان به حقوق ناچیزی است که ماهانه به آنها پرداخت میکنند نه تنها بعد از بیش از یک سال حقوقی به آنها پرداخت نمین‌شود بلکه اخراج هم میشوند این است عدالت اسلامی واقعا مایه تاسف است که این همه دم از عدالت میزنیم و برای دیگر دل میسوزانیم و آنوقت در کشور خود شاهد این فجایع هستیم (65149)
 
sa
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۲:۰۰:۴۹
وقتی از این قبیل گزارش ها رو می خونم نمی تونم بگم چه حالی می شم این همه حرف و فریاد بغض میشه تو گلوم و راه نفسم رو می بنده آخه چرا تو این مملکت باید چنین چیزهایی باشه .. به مامی گن بیا مشکل گوجه فرنگی .. آیا به دلتون هست؟ درد این ملت رو می بینین؟ پدری که خود کشی کرده چون نتونسته بچه اش رو زنده نگه داره و حالا یه زن تنها و بی سرپرست تو جامعه ای که حتی به کارگر حقوق نمی دن اگه خود فروشی نکنه چیکار کنه؟ لابد می گین کارگری مگه نمی بینین که حتی حقوق کارگر پرداخت نمی شه؟ شرم بر ما (65148)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۲:۰۲:۴۷
كو گوش شنوا !
حتما انتظار داري دولت كاري بكند؟ (65150)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۲:۰۲:۵۸
بايد كساني كه مدت سي سال همه چيز را در دستان خويش گرفتند و در جلسات خصوصي خود متذكر شدند كه مرد و زن اين مملكت بايد شب و روز تلاش كنند تا بلكه لقمه ناني بدست بياورند سوال كرد كه چه شده است؟
كساني كه . در كانادا و ديگر نقاط براي خويش مشغول عيش و نوش هستند چگونه و از كجا به اين مكان رسيده اند؟
كساني كه به مجلس ميروند آيا دغدغه اين مردم نجيب و شريف را دارند يا دغدغه باند بازي و گروه بازي/
هاشمي كجاست؟
خاتمي كجاست؟
احمدي نژاد كجاست؟
در آن شانزده سال چه شد كه اينگونه در اين سه سال همه شان بر آشفتند؟
حتي توكلي نيز كه از منتقدان هاشمي و خاتمي بود نيز بر احمدي نژاد ميتازد!
ايا عدالت اينگونه است كه دوستان رو در روي يگديگر صف ميكشند؟
اين صداي عدالت است نه اصل عدالت
واي به روزي كه اصل عدالت از دستان امام عصر بر همه امور جاري شود و آنگاه خواهيم ديد چه كساني در روي امام خويش خواهند ايستاد (65145)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۵:۰۶:۴۵
عدالت يكي از شعارهاي اوليه همه مكاتب بشري است از سرمايه داري گرفته تا سوسياليسم يكي عدالت را در بازار مي داند و ديگري در تخصيص دادن و به همين دليل هر دو محكوم به شكستند
عدالت از نوعي كه در حال حاضر در كشور ما در حال پياده سازي است با عرض معذرت از نوع ماركسيستي است يعني همه بايد در يك سطح باشند اين نوع عدالت چون با فطرت انسان و هم چنين خلقت انسان در تعارض است محكوم به شكست است. زيرا انسان ها از درجات مختلفي از استعداد برخوردارند و بنابراين مي توانند جايگاههاي متفاوت داشته باشند.
اما عدالت : عدالت يعني همه از امكانات دولتي و ملي يكسان بهره ببرند چه رفاهي چه فرهنگي چه امكانات زير بنايي
عدالت تزريق پول به جامعه نيست اگر فكر كنيم از امروز به مردم يك استان محروم ماهيانه مبلغي دهيم وضعشان بهتر مي شود خيالي بيش نيست زيرا اين پول در صنعت و توليد خرج نمي شود استانهاي محروم كشور در تاسيسات و امكانات زير بنايي فقر دارند و البته امنيت اگر توانستيم به آنها تاسيسات و امكانات زير بنايي بدهيم براي آنها عدالت آورده ايم آري به اسم عدالت و با سهام عدالت، عدالتي شكل نمي گيرد بلكه تورم بيش از پيش به وجود مي آيد
آمار بانك مركزي تاكيد مي كند كه تورم در استانهاي محروم بيش از ساير استانهاست به راستي چرا؟
محمد عزيز چرا همه را دشمن پنداشتن؟ (65207)
 
مسعود
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۲:۰۶:۳۸
لطف کنیدجواب اینگونه ناهنجاریهای اجتماعی را از ریاست اسبق مجلس محترم و علی الخصوص از اقتصاد دانانی مانند آقایان دکتر توکلی و مهندس باهنر سوال بفرمایید که در دوره قبلی مجلس کدام مصوبه اقتصادی و امنیتی را داشتید تا این حجم بیکاری و تورم لجام گسیخته را کنترل یا کاهش دهید ضمنا ترا به مقدساتی که برای شما محترمند : 1- جسارتا ببخشید بزرگی می گفت : ای همشهری اگر درد درد دین نداری . درد وطن داشته باش 2- بزرگوار ی بفرمایید این مطلب را پاک نکنید واز آقای دکتر توکلی سوالی داشتم که بخاطر خون شهدای مظلوم این کشور و بخاطر جانبازان شیمیایی بی ادعا و بخاطر مظلومیت بچه های پدر و مادر از دست داده های این جنگ جنابعالی چقدر پای تصویب قوانین بدرد بخور (اقتصادی .امنیتی .اجتماعی) ایستادگی کردید . چرا 30 سال از انقلاب گذشته و هنوز آزمون و خطا (65152)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۲:۱۸:۰۳
به نظر من اگر شرکتی بیش از سه ماه حقوق کارگران خود را ندهد موظف باشد زمین خود را حراج کند تا بتواند حقوق بپردازد ...

این پدیده ها موجب نکبت است ... و قابل تحمل نیست ، حال به اسم کالای چینی یا هر چیز دیگری ! (65153)
 
هدایت اشتری لرکی
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۲:۲۷:۲۶
نکته جالب این است که اشک تمساح از چشمان روزنامه ای دیده میشود که گرداننده وخالق حرکت کارگزاران خود عامل این تباهی هاست. دوران کارگزاران سازندگی که یادتان هست. (65155)
 
كار گر بدبخت
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۲:۳۸:۳۸
با اين وضع درآمد كارگري و تورم سرسام اور منتظر تصوير چهارم و پنجم و + خواهيم بود! (65159)
 
سینا
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۲:۴۰:۳۸
کجایند انهائی که دم از اسلام و مسلمانی میزنند؟

کجایند انهائی که برای امام زمان جای خالی در خانه هایشان مشخص میکنند؟

چه کسی جواب این همه بی عئالتی را خواهد داد؟ (65161)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۲:۵۵:۴۶
عجب! اینا رو روزنامه کارگزاران نوشته ؟
جالبه! آقایون خودشون باعث و بانی اختلاف طبقاتی شدند حالا اصلا به روی خودشون هم نمی آرن! (65164)
 
a
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۲:۵۶:۵۸
خيلي جاي تاسف دارد و از سر دل سوزي من پيشنهاد دارم دولت يك حساب براي هر نفر باز كند و پول نفت را به دلار به حسابش بريزد آن وقت هر كسي مي فهمد با اين پول بايد چكار كند اگر در ايران هم كار پيدا نكرد يك بليط كه مي توان با آن خريد و به كشوري ديگر مهاجرت كرد نبايد همه درها را به روي مردم بست بهتر از اين است كه دولت پول مردم را در طرح هاي بي فايده ار بين ببرد (65165)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۳:۰۳:۳۷
مگه مصاحبه آخر رييس دولت يادتون رفته که گفت: معيشت مردم بهتر شده و قدرت خريد آنها بالاتر رفته است! (65168)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۴:۳۱:۰۱
وقتی که خصوصی سازی را ...

الان که خصوصی سازی شده سهام عدالت!
آیا مدیریت عوض میشود و مدیریت خصوصی جایگزین میشود تا بهره وری بالا برود؟ وقتی هزاران نفر سهامدار یک سازمان میشوند ارزش رای هرکدام چقدر است؟ و در نهایت باز هم مدیران از طرف دولت مشخص میشوند.

و کدام موسسات خصوصی سازی میشود؟ موسسات و کارخانجات ضرر ده!


ما نیاز به یک گذار درست به خصوصی سازی داریم، ولی هزینه آن بالا خواهد بود و عده ای در این بین له خواهند شد.... (65177)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۴:۳۱:۱۹
عزیزی در دانشگاه می گفت:مردم از دولت هایشان یک رفاه نسبی می خواهند.خواه آن دولت جمهوری باشد یا .باور کنیدخدا هم راضی به آذار خلق به نام یا هر عنوان دیگری نیست.
آخر شما را به خدا قسم بس است.دیگر چقدر ظلم؟چه قدر نا عدالتی؟ (65178)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۴:۳۱:۲۳
آقای احمدی نژاد بخوان (65195)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۰:۵۸:۲۹
کاش صاحبان تریبون هایی که زمان خاتمی فقط به یاد وضعیت معیشت مردم بودند نیز کمی وجدان داشتند و امروز نیز ندای فقر و فساد وتبعیض را از آنها میشنیدیم (65302)
 
کوروش
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۴:۳۶:۲۵
آن سه نفر اگر می دانستند پول نفت قرار است بیاید سر سفره ها، اینطور عجولانه تصمیم نمی گرفتند. (65196)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۴:۴۰:۰۲
می خواستم عرض کنم که خودکشی پدیده زشتی است که کاملا با فقر و احتیاج مالی نسبت مستقیم دارد. اما کارگران عزیز یا اقشار مرحوم و محروم باید توجه داشته باشند که راهش خودکشی نیست. باید کمک کرد و امور را اصلاح کرد. با رای به خاتمی این شرایط را عوض می کنیم. (65197)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۰۷:۲۰:۳۲
ما كارگران ميخواهيم وضع اقتصاديمان بهتر شود. نگفتيم كه ميخواهيم مخالف دينمان شويم يا زنانمان را بي حجاب كنيم يا توهين به مقدسات را رواج دهيم كه تو براي اينكار نسخه مي پيچي. (65272)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۱:۰۰:۴۸
نسخه برای بهبود وضعتان است وگرنه در ادامه وضعیت فعلی برای زنده ماندن مجبور به گذشتن از بسیاری از اعتقادات خواهید بود (65304)
 
ناشناس میمان
۱۳۸۷-۰۳-۱۴ ۰۶:۰۹:۳۴
این نسخه نبود یک کلمه حرف حساب بود که با این واکنش جنابعالی که فقط درد حجاب داری و خاتمی راهم مسئول حجاب نزدیکانت به بیراهه خواهی رفت بذان که د ر بین هیچ ملتی که گرسنه باشد اعتقاد وجود نخواهد داشت من لا معاش له.... (65922)
 
ناشناس میمان
۱۳۸۷-۰۳-۱۴ ۰۶:۱۴:۰۰
مردم مشکلی از نظر معیشتی ندارند این القائات دشمنان و باند های مافیائی است !؟ (65923)
 
a
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۴:۴۵:۳۷
در جواب آقاي محمد بايد بگويم بنده خيلي دقت كردم تا ببينم عدالتي كه مد نظر آقاي احمدي نژاد است چه نوع عدالتي است الان متوجه شدم منظور ايشان از عدالت ،مساوات است كه اين مفهوم با عدالتي كه شهيد مطهري به عنوان اسلام شناس تعريف مي كند فرسنگ ها فاصله دارد هر وقت اقاي احمدي نژاد به علم امامت دست يافت آن گاه عدالت اجرا شده توسط ايشان را مي توان با عدالت امام زماني مقايسه كرد مواظب باشيم گنجشك را رنگ نكنند و به جاي قناري به ما بدهند (65200)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۴:۴۹:۱۴
اين داستان خواندني است
تورم در ايران بيش از 20 درصد است و حقوق كارمندان حداكثر 12 درصد افزايش مي يابد. اين يعني حقوق انان 8 درصد كاهش يافته است.
دولت يارانه ها را يكي يكي بر مي دارد از بنزين تا پودر لباسشويي و مي گويد نقدي مي پردازد به كي و چه جوري خدا مي داند.
حقوق بازنشستگي 250 هزار تومان است و خط فقر
بماند. ما (65199)
 
محمد حسین
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۴:۵۷:۰۵
جناب آقای توکلی
دوستان عزیز در سایت الف
سایر دوستانی که این مطلب را ملاحظه می کنید .
باور بفرمائید اگر درآمد ارزی ژاپن نیز نصیب این دولت و دولت های مشابه در ایران بشود هیچ توفیری برای ملت ندارد . مشکل اساسی کشور ما به ساختار سیاسی آن بر می گردد .
منظور من نظام بروکراتیک عریض و طویل است و تا این اصلاح نشود هیچ اقدام اصلاحی نتیجه نخواهد داد .
قدرت باید شفاف تقسیم شود و پاسخگو باشد . اینقدر قدرت در کشور ما توزیع شده که هیچ کس نمی تواند کاری بکند .
اصلاح ساختار سیاسی ، کوچک کردن دولت ، بستن درزهای متعددی که بودجه دولت را می بلعد ، شفاف کردن نظام بودجه ریزی ، شفاف کردن توزیع قدرت و وادار نمودن آن به پاسخگویی در مقابل سهمی که از قدرت دارد و مهمتر از آن بالا بردن تحمل و بردباری در مقابل نقد و ایجاد یک فضای نقد و نظارت به ویژه از سوی مطبوعات ضروری ترین کارهای ابتدایی برای افزایش کارآمدی این نظام است .
جناب دکتر توکلی
شما که از انگلستان دکتری گرفتید از شما انتظار بیشتری می رود که با شهامت بدور از حب و بغض سیاسی و منافع جناحی راهکارهای عملی ارائه دهید نه اینکه اسیر بست و بند بازیهای پشت پرده و ناتمام شوید ( که الحمد الله جزو سالمترین نیروهای حال حاضر محلس می باشید ) (65202)
 
یک خادم کوچک قوه مقننه
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۲۲:۰۲:۰۲
قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون سیاستهای کلی اصل44 را در راستای همان نکته های درستی که فرموده اید طراحی و تصویب کرده ایم ولی دولت محترم چون خودش بانی کار نبوده به اجرایشان همت نشان نمی دهد. میگویید چکار کنیم؟ (65247)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۶:۲۲:۲۹
اگردولت مصوبات مجلس راانجام نميدهديابه روشهاي گوناگون ازآن طفره مي رودازوظايف مجلس است كه دولت رااستيضاح كند!بدون هيچ تعارفي مشكلات معيشتي وبالتبع فسادواعتيادموجوددرجامعه امروزمستقيما به عملكردضعيف مجلس ودولت برمي گردد.اكنون ديگربچه مدرسه ايها هم ننه من غريب بازيهاياجاخالي كردنهارامي فهمند.پس بهتراست بااتكابه روشهاي علمي وبدون تكراراشتباههاي گذشته ودرس گرفتن ازتجربه تمام كشورهاي دنيابه وظيفه خودعمل كنيدالبته اگرميتوانيد! (65342)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۱:۰۳:۰۰
همه مشکلات به خاطر طرحهای امثال توکلی است آدرس اشتباه ندهید (65306)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۴:۵۸:۴۵
وقتي رسما گفته مي شود با گدا پروري نمي توان اقتصاد داشت ، 3 نفر كه هيچ ، ميليون ها نفر هم خود كشي كنند آب از آب تكان نمي خورد (65203)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۵:۰۶:۳۰
بنده یک جانباز هستم با حقوق ماهی 400 هزار تومان و÷رداخت 280 هزار تومان اجاره با 120 هزار تومان چه کنم از دولت می خواهم فکری کند چرا که ما زیر خط فقر هستیم (65206)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۵:۰۹:۰۳
آتش گرفتم............. (65208)
 
حمید احمدی
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۵:۳۵:۰۲
فکر نمی کنیم بجای مدیریت دنیا باید کمی از داخل شروع کنیم
آقای احمدی نژاد نمیخواهی بیدار شوی؟ (65211)
 
امین
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۵:۳۶:۱۶
با سلام.
دلیل به ریال نوشتن فاصله کمترین و بیشترین دریافتی این است که حقوق اینجانب و افراد دیگر در ایران به ریال درون فیش حقوی ماهیانه قید میشود.
در ادامه مطلب با لا هم این نکته را فراموش کردم و اون اینکه میزان آمد مدیران ارشد در مجموعه ای که اینجانب در اون فعال هستم 40 برابر حداقل دریافتی است (که اکثریت کارمندان جزو دریافت کنند گان حداقلی هستند).
یک سوال
واقعاً این آقایون و خانم های محترم مدیر کل و مدیر ارشد تلاش و مرتبه علمی و تجربی 40 برابری رو نسبت به دیگران داشتن که این مقدار دریافت می کنند؟
من که فکر نمیکنم و به جراءت می تونم بگم که نه که چیز بالاتری ندارند بلکه از خیلی از نیروهای جوون هم عقبترند. (65212)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۵:۴۶:۴۵
خدا مسببین این شرایط را لعنت کند.. (65215)
 
علی
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۵:۵۲:۴۸
این سه عزیز کارگر نمونه ای از خروارند . در مملکتی که فرهنگ پاسخگوئی وجود ندارد و مسئولینش به عمد گوش های خود را بر روی چنین اتقاقات بسته اند باید هر روز و هر ساعت منتظر چنین اخبار ناگوار و تکاندهنده ای باشیم . (65216)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۶:۲۹:۴۸
عدالت! چهار راه عدالت ! نبود ! ...
عدالت ! نبود!

رایحه! .. پر شد آقا جا نداریم! (65218)
 
Doctor Nikfam-Oroopa
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۶:۳۱:۰۶
man ham be onvane irani dar kharej sharmande hastam.hame masool hastim;har ja va har zaman.saadi gharnha pish hamin ra gofte bood.ma hame az yek jan o tanim;moshkel in ast ke tafakkor chap az sad sal pish tamam roshanfekran va hatta eddeyi az rohanian ra ham be on soo sogh dade bood.ghanoon asasiye enghelab tabalvore in andishe ast.amma emrooz jahan avaz shode va tafakkore raste amrikayi ,az noe Tacher va Reagan,az salhaye hashtad ;jahan ra be tarafe rast mibarad,yani yek noe az darvinism ejtemayi.yani ghavitar zaiftar ra bokhorod.in tafakkor dar iran ham darad roshd mikonad.khosoosisaziha dar zamane aghaye Rafsanjani yek meghdar asibe jeddi be eghtesad keshvar zad.dolate aghaye Ahmadinejad ham agar che shoar chap midahad vali rasti ast.faghat saham edalat ra ba tekye be pool naft pishnahad karde ast.moshkel in ast ke tavarrom majali be in kheyrat nemidahad;keshvar dar jang ast,yani mohasereye siasi va eghtesadi.dar karkhaneha shorahaye dastneshande be jaye sandikaye vagheyi kar mikonad,yani kari nemikonad.va khosoosi saziye ajoolane,hamrah ba fesad hezaran kargar ra badbakhtar khahad kard.kar bayad aghlani shavad.va in kare bas pichideyi ast.khoshksaliye akhir va avamele zistmohiti vaz ra badtar va vabastegi ra bishtar khahad kard.foghara bishtar va khoshoonate ejtemayi va etiyad o afsordegi va khodkeshi o roospigari bishtar khahad shod. (65219)
 
سید محمد
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۷:۵۰:۵۲
بعد نظارتی دولتها انقدر ضعیف بوده و هست که مفاسد رشد یافته اصلا دیده نشده. چه کسی می خواهد به نظارت دولت چه در کارهای خصوصی و چه در کارهای خودش جامه ی عمل بپوشاند؟ دولت به کارهای مربوط به خودش هم درست نظارت ندارد. نخواسته بر سر فقیر می زند و پول نفت را از خانه اش می گیرد. دولت سرانه دانش آموزان مدارس را به متولیان مدارس نداده. این اندوه گرانبار که حاصل تلاش دولت نهم بوده! را به چه کسی می توانید فریاد کنید؟ (65225)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۷:۵۴:۴۶
آقای توکلی!
واقعا باور می کنید که روزنامه کارگزاران دلش برای اینها سوخته است؟ سایت امروز هم مثل الف از کارگزاران همین داستان را نقل کرده ؟ راستی چه نتیجه ای می خواستید بگیرید؟
خودتان را و خوانندگانتان را گول نزتید (65226)
 
فرشید
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۸:۰۶:۳۴
البته اینها بیشتر دشمنان دولت هستند که سعی دارند با کشتن خود دولت را ناتوان نشان دهند والا اینها کافی بود یک نامه به رئیس جمهور بنویسند یا برای یافتن کار به محله ایشان مراجعه کنند که در آن همه چیز ارزان هم هست. (65228)
 
احمد
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۸:۱۳:۲۲
اين هم دليل ديگري براي اينکه فرمايش به جا و گران سنگ رياست جمهور عدالت طلب که همين ديروز اعلام کردند نظام هاي اقتصادي دنيا کارآمدي ندارند يا اينکه چند وقت پيش فرمودند از تمام دنيا با ما تماس مي گيرند و درخواست مي کنند تا براي رفع مشکلاتشان راه حل بدهيم. (65229)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۸:۳۴:۲۱
اللهم عجل فرج مولانا صاحب الزمان
ای آخرین حجت حق اینهمه خواری و خفت را بر شیعیانت مپسند. شماهم دعا کنید خداوند فرجتان را برساند.
واقعا دلم به درد آمد. التماس دعا (65231)
 
سید
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۹:۰۴:۳۵
وقتی که خصوصی سازی را ...

الان که خصوصی سازی شده سهام عدالت!
آیا مدیریت عوض میشود و مدیریت خصوصی جایگزین میشود تا بهره وری بالا برود؟ وقتی هزاران نفر سهامدار یک سازمان میشوند ارزش رای هرکدام چقدر است؟ و در نهایت باز هم مدیران از طرف دولت مشخص میشوند.

و کدام موسسات خصوصی سازی میشود؟ موسسات و کارخانجات ضرر ده!


ما نیاز به یک گذار درست به خصوصی سازی داریم، ولی هزینه آن بالا خواهد بود و عده ای در این بین له خواهند شد....

پرسش این است باز کی له خواهد شد؟باز مردم و طبقات پایین و میانه جامعه یا کله گنده ها و به اصطلاح مسوولین؟ اگر گزینه دوم است من موافقم این له شدنها اتفاق بیافتد. (65232)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۹:۱۳:۵۸
man ba ashk in maghala ro khundam. bayad be hale ensan tu gharne 21 gerist ke karesh be inja keshide ke az hadde aghalhayi ke ensane gharneshin bahremand bude am nemitune bahremand beshe! khoda am be inur zendegi kardane ma razi nist. ba in jomle movafegham (65233)
 
فضولباشی
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۹:۱۸:۱۴
کاش صدا وسیما فیلم مصاحبه های احمدی نژاد با مرتضی حیدری رو که پیش از انتخابات انجام داد رو دوباره پخش می کردن. دقیقا یادم هست تو یکی از این برنامه ها مجری از احمدی نژاد پرسید: مردم کی رفاه اقتصادی ای رو که دولت شما نوید میده خواهند دید؟ احمدی نزاد هم گفت: خب در سال اول و دوم که تا شرایط آماده بشه تغییر خاصی نخواهیم داشت ولی در سال سوم و چهارم مردم تحول عمیق اقتصادی رو خواهند دید.
فکر کنم اون موقع منظورشون اینی بود که حالا داریم این تحول رو می بینیم. (65234)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۹:۲۰:۲۴
دیروز آقای رئیس جمهور در افتتاحیه مجلس فرمودند: \"حاصل تئوری های اقتصادی جهان در آمریکا باعث شده كه از 280 میلیون جمعیت آن 40 میلیون نفر در فقر مطلق باشند. ما باید به دنبال تئوری‌های خودی باشیم\".
حاصل \"تئوری های خودی\" آقای احمدی نژاد و معاونانشان را میتوان در خودکشی کارگران، یا خودکشی همزمان یک مادر و دختر از شدت فقر ملاحظه کرد. ایشان که آمار فقر مطلق آمریکا را به این خوبی بیان میکنند، چرا از ارائه خط فقر در کشور طفره میروند؟ تا کی باید نمایندگان مجلس در برابر اقدامات غیر کارشناسانه دولت که با عنوان \"تئوری های خودی\" در حال آسیب به اقتصاد مملکت است سکوت کنند؟ (65235)
 
اسفندیاری
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۹:۲۵:۲۳
اینها همه اش نتیجه مفاسد است. انسانهایی در بالا نشسته اند و ذره ای به پایین نگاه نمی کنند.

احمدی نژاد در راه مبارزه با این مفاسد تنها است پس نباید انتظار تحول ساختاری از او داشت

ما باید دست به دست هم دهیم و او را کمک کنیم (65236)
 
اشکان
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۱۹:۵۴:۴۴
متاسفم.این بود دولت عدالت ورز ؟! آقای احمدی نژاد ! لطفآ بروید کنار تا وضع مردم از این بدتر نشده . به خدا دولت و عوامل این تورم و وضعیت مسول خون این افرادند و باید فردا جواب پس دهند . (65239)
 
mirsalim
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۲۲:۱۶:۱۸
in harfa ro bayad ahmadynejad bekhone ke ba on shoharhahy omad ke adamaye farghiry mesle in kargarha saf istadan ke behesh ray bedan

hala bayad javabgoo bashe berenj kilohy 5000toman javabe on hame raye

vaghan motasefam (65250)
 
ف.ع
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۲۲:۲۶:۳۴
ی خواستم عرض کنم که خودکشی پدیده زشتی است که کاملا با فقر و احتیاج مالی نسبت مستقیم دارد. اما کارگران عزیز یا اقشار مرحوم و محروم باید توجه داشته باشند که راهش خودکشی نیست. باید کمک کرد و امور را اصلاح کرد. با رای به خاتمی این شرایط را عوض می کنیم.
شما اگر تصوير اول رو دوباره بخوني ميبيني كه مربوط به دوره خاتمي هست. تو اون 8سال چيكار كرد كه حالا بخواد بكنه. (65252)
 
ابوذر
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۰۰:۲۵:۳۳
واما کارگزاران که اندازه این حرفها نیستن وتعدیل اقتصادی شکست خورده انان نسخه بانک جهانی عامل تبعض وشکاف طبقاتی ومصیائب این دوران ودوره های بعد کی کارخانه چاپ گستر رو به ثمن بخس خرید کی از تجار بزرگ پسته ومعاون سانا بود و........با چه زبانی وحنجره ای فریاذ بزنیم:هرجند احمدی نژاد بهترین گزینه است وسمبل ارزش ها ونماد انسان انقلاب وتربیت یافته مکتب امام-ره-نه ویلا نشینان زیر حصارک شمیران ولیکن ایشان باید نصایح بزرگانی همچون دکتر سبحانی وشیبانی-شوراشهر- واقتصاد دانانی مثل توکلی وخوش چهره را ارج نهاده ویه مقدار به حلقه پیرامون خود اشراف داشته باشد.فکر می کنید مدیرانی کتوتی همه روحیات ایشان راداشته باشند هیهات من در جای که کار می کردم تقربیا نزدیکترین حلقه ای که خود را وابسته به او می دانست امدن انجا اول خوشحال شدیم ولی با دیدن خلق وخوی انان دچار یاس ونوامیدی شدیم همان اش وهمان کاسه مدیران دنبال ماشین وخانه سازمانی-والله چند نفر رو می شناختم که خانه تقربیا مجانی از ارگانها گرفته بودن وجملگی نیز دارای خانه بودن معذالک سر متراژ خانه سازمانی دعوا بود یکی از انان خانه سازمانی را داده به برادرش -ومزایای وارتباط وزد وبند برادر ها این مسائل در دولت نهم که با خون دل رهبری وهمت همه درد کشدگان تشکیل شده، روی داده وقتی افراد فامیل وبازنشسته دوست وقوم وخویش جا باز کنند دیگر از الطاف الهی نصیبی نیست گویا ایشان هر کس انتقادی کند فکر می کند از مغرضین ضدانقلاب ویا عناصر استحاله شده ویا دست بالا طرفدار چند کاندیدا معروف ویا نظامی است این شیوه ومرام اصولگرای نیست ما به تو رای دادیم واز تو جانانه چه در سمت شهردار وچه در این سمت دفاع کردیم ولی ارزشها وشعارهای شما را حلقه بسته اطرافیان وبدون تشکیلات عمل کردن یاران واقعی دجار خدشه می کنن انان جهت زخارف پست مادی وحب مقام هر روز مخالفی جدید ساز می کنند ایا ان شخصی که دو باجناق ایشان دوسمت معاون وزیری داشتن-یکی از انان مشاور است-قبل از انتخابات از شعارهایت حمایت کرد یا امثال خوش چهره وما که زخم عمیق از دوم خرداد وفسادهای عظیم اقتصادی وفرهنگی ان داشتیم به هر حال وجود انسان ابعاد مختلفی دارد وباید همه زوایای ان مراقبت شود ولش درد زیاد است عزت زیاد (65258)
 
بني اردلان
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۰۰:۲۵:۴۱
من فقط اشك ميريزم با خوندن اين مطلب دلم پر از درد شده ياد خيلي چيزها افتادم ..ولي در آخر فقط اينوميتونم بگم

آقاي من اي مهدي صاحب الزمان بيا ..... (65259)
 
شهرام
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۰۱:۰۴:۳۸
... در حال گدا کشی است اینطوری دیگر فقیر نداریم دردسر ها پایان می یابد (65261)
 
hossein
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۰۴:۱۶:۱۸
جای تا سف است من در خارج زنگی می کنم در مورد خود کشی جوانان سرخ پوست ساکن گذارشی در رسانهها داشتیم که علت ان فقرو نبودن امکانات رفاهی و از همه بدتر والدین معتاد به الکل...در ایران که بودم دوستی من رو میبرد به کرج و من شاهد عیش ونوش و تفریحپول دار ها و بعضی مسئولان ان زمان بودم محسن رفیق دوست که یادتان هست...برادر شهید بوم و مجروح شیمیا ئی و کاریکاتوریست گل اقا زدم بیرون و ازایران خارج شدم چون در ایران چند تا مسئول گنه مدام دارند حرف به خورد مردم می دهند و خدا می داند چقر از بغل این انقلاب خورده و برده اند باید حرف را زد و مجرم را گرفت و عدالت را بر قرار کرد می شود حکاید من که امدم تا صدای مظلو میت مردم ایران ا بیان کنم همین مردمی که شاه را سر نگون کردند می توانند..... اقای مسئول مراقب اخرت و دنیای خود باش ظلم نکن (65269)
 
hossein
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۰۴:۲۰:۱۷
I know all this they bring large money in canada from Iran buy home and shopping center and nice car I was working for this people must of them are relative of the Iranian government I have name if you like I can give you name Iranian mafia one in Iran and others out? (65270)
 
مجید
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۰۷:۵۲:۵۷
n,قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون سیاستهای کلی اصل44 را در راستای همان نکته های درستی که فرموده اید طراحی و تصویب کرده ایم ولی دولت محترم چون خودش بانی کار نبوده به اجرایشان همت نشان نمی دهد. میگویید چکار کنیم؟

دوست عزیز پس دیوان عدالت اداری برای چیست؟ چرا نظارت بر اجرای قوانین در مملکت ما باید اینقدر ضعیف باشد. این چه وضع مملکت است که تصویب هر قانون درست و حسابی 5-4 سال حداقل طول می کشد تا اجرایی گردد. در این 4-5 سال کلی هم تغییر می کند و بارها مورد کارشناسی قرار می گیرد و عوض می شود. بعد از تصویب هم تازه اجرا نمی شود.
چرا در صف بررسی مجلس هفتم هنگام تمام شدن آن 350 لایحه و طرح باشد که بررسی نشدند. خدا وکیلی این لوایح و طرح اگر با سرعت تصویب شوند چقدر مشکل مملکت ما را می توانند حل کنند آقای توکلی!

این درست است که قانون جامع خدمات کشوری 5-4 روند تصویب آن طول بکشد. یا قانون مبارزه با پول شویی و قص الا هذا که از این مثالها زیاد وجود دارد.
بنظر من وقت آن شده که ساختار مجلس کلا عوض شود. چه دلیلی دارد که همه قوانین در صحن مجلس بررسی شوند. قوانین اقتصادی را کمیسیون اقتصادی تصویب کند کافی است. اگر اینطور شود دیگر هیچوقت یک نماینده در جلسه علنی خوابش نمی برد. لوایح الکی عوض نمی شوند. یادتان هست که وزیر بازرگانی دولت خاتمی از ترس مجلس جرات تقدیم لایحه بروز رسانی قانون تجارت را نداشت. باید کمیسیون ها به شدت فعال تر شوند. باید امکان تصویب قوانین را داشته باشند.
نمایندگان مجلس باید بصورت استانی انتخاب شوند. واقعا چرا باید یک نماینده مجلس هفتم به علت مسائل اخلاقی و تجاوز دستگیر گردد. اگر انتخابات مجلس استانی شود احتمال بروز این خطاها به شدت کاهش می یابد.

باید حق وضع قوانین غیر بودجه ای به قوه ها و بعضی از وزارتخانه ها داده شود. چرا قوه قضائیه حق تصویب لوایح قضایی خود را نباید داشته باشد آقای توکلی؟ مسلما آنها کارشناس تر از نمایندگان مجلس هستند و در این زمینه قوی تر. در این حالتها می توان، بعد از تصویب قوانین توسط قوه یا وزارتخانه های خاص همچون وزارتخانه دارایی، قوانین تصویب شده برای بررسی در یک مدت زمان خاص مثلا 60 روز به مجلس بفرستند و در صورتیکه مجلس در این مدت اعتراضی به قوانین نداشت، قوانین اجرایی گردند.

تا کی باید مملکت فرصت بخاطر عدم وجود هماهنگی بین مجلس و دولت از دست بدهد. قبل از اصلاح قانون اساسی رییس جمهور بود نخست وزیر هم بود. در اینحالت درست بود که رییس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب شود. حکومت ما که رکن اساسی در آن مجلس است که می تواند رییس جمهور را استیضاح و برکنار کند. بنظر من باید رییس جمهور توسط مجلس انتخاب شود. اینطوری همیشه هماهنگی وجود خواهد داشت.


تمامی مقامات عالی رتبه نظام از تمامی جناح ها این مشکلات را می دانند ولی برایشان اصلا مهم نیست. دنبال عوض کردن قوانین و اصلاح ساختار حکومت نیستند. دیگر این چیزها که توطئه غربی ها که نیست. تحریم که هستیم. خودمان هم بلد نیستیم چطور باید عمل کنیم. یا شاید هم جرات اصلاح قوانین و قانون اساسی را ندارند. جالب است بشر کلا قانون را اختراع کرد بعنوان یک وسیله برای نظم بخشیدن به امور، برای بهینه سازی پروسه ها و روند انجام امور. ولی امروزه در کشور ما قوانین شده اند برای بستن دست و پا، شده اند سد پیشرفت کشور. (65276)
 
هوتن
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۰۸:۰۱:۱۷
اي خداخودت هواى ماروداشته باش!؟ (65277)
 
حيران
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۰۸:۰۶:۳۰
من به هر سو مي دوم حيران

از اين بيداد

مي زنم فرياد، هي فرياد، هي فرياد (65279)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۰۹:۰۸:۴۹
اولا واگذاری کارخانه ها آنهم به مفت در دولت خاتمی و هاشمی اتفاق افتاد و یکی از معضلات اصلی و از ارثیه های بد دولت های قبلی برای دولت نهم بود ثانیا فقر عامل خودکشی نیست هم به لحاظ علمی و نیز آمار ثابت شده و میشود که بی دردی و رفاه بیشاز حد عامل اصلی خود کشی است در دنیا چند میلیارد فقیر وجود دارد اما آمار خود کشی در اروپا بالاتر از آفریقاست بنده در افغانستان کشوری که فقیرترین در دنیا محسوب میشود و مردمش دارای همین روحیه شرم و اساسا روح شرقی دارند رندگی میکنم ولی اینجا کسی به فکر خود کشی نمی افتد اصولا کسی که خود کشی میکند بیمار روانی است که دوای دردش پول نیست بلکه مراجعه به روانپزشک است خدا لعنت کند کسانی را که برای خراب کردن احمدی نژاد به هر ترفندی متوسل میشوند (65282)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۲:۱۳:۳۹
ببخشيد من به نظر بالا اشتباهي راي موافق دادم
اولش درست بود ولي آخرش گوياي اين است كه نويسنده ملاك كار درست را كار آقاي احمدي نژاد ميداند كه البته اين عقيده اي انحرافي است چون فقط معصومين مطلق هستند (65312)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۰۹:۳۲:۱۵
گزارش بسیار احساسی و تاثیر گذار تهیه شده بود و البته بسیار ناراحت کننده.

ولی موضوع مسائل کارگری و کسب درامد برای واحدهای کار را باید از سوی دیگری هم نگریست.
اولین مسئله برای پرداخت حقوق کارگران وجود کار برای واحد اشتغال آنهاست. بدین معنی که برای هر کارخانه ای باید کاری وجود داشته باشد که از محل درآمد آن اول هزینه های کارخانه، سپس حقوق کارگران و بعد سود صاحبان آن تامین شود. شاید اولویت حتی با سود صاحب کارخانه باشد تا به ادامه کار کارخانه راضی و دلگرم شود و از این طریق خانواده هایی هم تامین گردند. ( البته این یک واقعیت تلخ است)

بحث بعدی میزان التزام کارگران هر واحد تولیدی به کار است. ببینید در کارخانه ای که به طور مثال 500 نفر کارگر دارد اگر راندمان کار کارگران 1-2 ساعت در روز باشد، چگونه انتظار دارید که از تولیدات کارخانه بتوان هزینه های کارخانه و حقوق پرسنل را تامین کرد؟
در بسیاری از کارخانه های کشور اصطلاح کارگران سایه نشین رایج است. سوال این است که کارگری که از صبح تا شب در یک کارخانه بزرگ در سایه نشسته و استراحت می کند چگونه انتظار دریافت حقوق ماهانه تا زمان بازنشستگی را دارد؟
مسئله ای در این کشور وجود دارد این است که باید توضیع پول مفت نفت بین مردم و در قالب حقوق ماهیانه متوقف شود. کارگر بی کار نباید مقدس باشد. باید کار و کارگر کاری مقدس شود. تا زمانی که این مسئله در بین همه ما جا نیفتد وضع همین است که در مقاله بالا تشریح گردیده است. (65285)
 
لوک خوش شانس
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۰۹:۵۰:۳۸
راه حل کشور ایران تنها و تنها یک چیز است به بسیار هم ساده است باید به حرف مفت مالیات بسته شود به همین سادگی (65286)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۰:۳۵:۲۴
من فكر مي كنم بايد مسوولان كشور از 20 سال پيش تا الان بايد جواب بدهند ! (65291)
 
صدرا زمانی
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۰:۵۹:۲۵
شرم چیزی است که بعضیها هرگز معنی آن را نمی فهمند از جمله همان کسانی که روزنامهء منتشر کنندهء این مطلب منتسب به آنهاست ! کیست که نداند پس از جنگ آنها چه بلایی بر سر این مردم شریف آوردند . تا زمانی که مناسبات اقتصادی این مملکت تغییر نکند و توزیع مجدد ثروت صورت نگیرد از این حوادث بازهم خواهیم داشت . یکی از راهکارهای توزیع مجدد ثروت توجه جدی به تعاونی هاست . (65303)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۱:۰۷:۵۹
عدالت در مفهوم حقيقي خويش داراي بار معنوي خاصي است. اما من به اين موضوع داخل نميشم.
يه صحبتي رو ميكنم شايد كمي به ذائقه تلخ بياد. ولي خوب گفتن بهتر از نگفتنه.
تا به حال شنيده بوديم كه وقتي علي بن ابي طالب عليه السلام به حكومت رسيد عدالت رو در حد اعلاي اون پياده كرد و به قول نويسنده عرب او كشته عدالت خودش شد.
به زمان خودمون برميگرديم، احمدي نژاد اومد يه شعاري داد به نام عدالت،
اين فقط يك كلمه است كه بيان شده نه يك عمل كه در حال تحقق باشه، حال در مقابل اين كلمه كه تحققش بدور از دست احمدي نژاده، چقدر باعث شده ناراحتي درست بشه، ببينيد پذيرش اين كلمه براي يه عده اينقدر سخته كه با تمام وجودشون جلوش واستادن، فرقي نميكنه از روحاني گرفته تا غير روحاني، آخه اگر عدالت بخواد بياد، يكي از اصول اون اينه كه هر كسي در جاي خودش قرار داشته باشه، ديگه من و امثال من كه آشنا به فلان امور نيستيم نميتونيم بياييم و خلاصه بله ديگه بشيم همه كاره و نظرات مشعشع بديم.
شما دقت كنيد شخص روحاني مياد در مورد چيزي كه اصلا به او مربوط نيست حرف ميزنه و شخص غير متخصص مياد در اموري كه اصلا اشنا نيست نظر ميده، و يا ميشه مسئول،
تو عدالت بحث لياقت ذاتي و برخورداري متناسب از حقوق و تكاليف مطرح ميشه
حالا شما نگاه كنيد ببينيد، اين آقاي احمدي نژاد اومده فقط حرف زده، چقدر اونايي كه بايد كنار گذاشته بشن جيغشون در اومده، شايد كسي بگه اگر عدالت باشه خوب نبايد احمدي نژاد هم رئيس جمهور ميشد، از كجا من و شما به اين نتيجه ميرسيم كه اين شخص بايد ميشد يا نميشد، ما اومديم يه اصلي رو پذيرفتيم كه اصلا با عدالت جور در نمياد و اونم راي اكثريت، وقتي اينو پذيرفتيم بايد لوازم اون رو هم قبول كنيم، حالا درست يا غلط، بالاخره مردم به اين شخص راي دادن حالا درست يا غلط انتخاب شد، حالا عدالت باشه يا نباشه، كاري به اون ندارم ميخوام بگم اين شخص فقط يه حرف زد و از عمل خيلي دوره نگاه كنيد اين گفتن كلمه عدالت چقدر براي اونايي كه ظالم هستن زور داره و به اون ميتازن،
حالا شما دقت كنيد اگر زمان اميرالمومنين بوديم آيا جلوي او قد علم ميشد يا نه؟
ببينيد احمدي نژاد عددي نيست در اين عالم و در مقابل امام معصوم ولي فقط يه حرف زده و نميتونه انجام بده اين همه جلوش قد علم شده!
حالا شما نگاه كنيد اگر زمان اميرالمومنين ما بوديم و اين آقايون هم بودند و از زمان قبل از امير همه اومده بودند جلو، ماها ميرفتيم تو جمل روبروي امير يا نه؟
شمشير بر عليه او ميكشيديم يا نه؟ اونجا حرف عدالت نبود بلكه عمل به عدالت بود و اصل عدالت بود
ميخوام بگم عدالت اينقدر دشمن داره كه حساب نداره
اگر امام زمان ظهور بفرمان، هيچ ميدونيم كه اون كساني كه جلوي او ميايستن همون كساني هستند كه بيشترين نفع رو از غيبت او برده بودند؟!
چون ديگه عدالت اومده و اونا نميتونن غير از اين رفتار كنند پس روبروي او قد علم ميكنن.
خلاصه اين كلمه گفتنش اين همه سختي رو براي گويندش به بار آورده
اما اون موقع كه ميشه عدالت رو اجرا كرد بايد به گفته اون دوستمون امام معصوم حاضر باشه تا هر چيزي در جاي خودش قرار بگيره و بهترين استفاده رو داشته باشه و هر چيزي در مسير خودش قرار بگيره و هر كسي به بهترين شكل منتفع بشه از اون چيزايي كه هست.
ما در دعا از خدا ميخواهيم كه خدايا با عدالتت با ما رفتار نكن بلكه با فضل و كرمت با ما رفتار كن
ميدونيد اگر خدا بخواد با عدالت رفتار كنه چي ميشه؟
عدالت خيلي سخته و قبول كردن اون شايد با زير پا گذاشتن خيلي از چيزا بايد همراه باشه و اين فقط در زمان امام زمان ميسر ميشه، و تا به حال هم ثابت شده كه غير از اين نيست
البته اين حرف اينجور برداشت نشه كه بايد پذيرفت و به ظلم تن داد نه! بلكه بايد راه رو رفت و تلاش كرد كه آسايش بهتر بشه و امور روان تر بشه و الا كه هيچ
احمدي نژاد يا بزرگتر از او يا هر كسي كه شما نامي از او در ذهن داشته باشيد توانايي انجام عدالت رو نخواهد داشت زيرا عدالت لباسي است كه خداي عالم بر قامت يك نفر دوخته و بر او پوشانده است (65307)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۱ ۰۷:۰۶:۱۲
آقا محمد لطفا برای روشن شدن ذهن من کارهایی که اقای احمدی نژاد در راه تحقق عدالت برداشته اند را حداقل چند مورد ذکر کنید ممنون! مگر نه اینکه عدالت نشاندن هر چیز به جای خود و نه مساوات است؟ آیا ایشان بهترین افراد را برای کابینه خود گزینش کرده اند؟ آیا واقعا افرادی مثل اقای بذرپاش دارای تجربه کافی و شایسته پستهایی که هر کدام سرنوشت میلیاردها تومان سرمایه این ملت را به عهده دارد میباشند؟ آیا واقعا ادم مطمئن و سالم و کاردان اینقدر در این مملکت کم است که آقای الهام باید چندین شغل داشته باشد که هر کدام بسیار حساس و دقیق است و نیازمند توجه ویژه؟ آیا برای اصلاح امور کوچکی مثل اینها هم باید منتظر آقا امام زمان باشیم و فریاد بزنیم که برقراری عدالت اسان نیست و هزینه بر است؟ ایا بعد از 3 سال همچنان مشکلات را به حکومتهای قبلی نسبت دادن عدالت است؟ آاینکه بگوییم همه انچه بقیه کردند و میکنند اشتباه است و فقط ما درست میگوییم چطور؟ اینکه مردم ما اینقدر مشکل داشته باشند و پول انها بر سر سفره کشورهای امریکای لاتین و عرب و نیکاراگوئه و ونزوئلا و..... برود عدالت است؟ ایا .......؟ اگر هست خدا این دولت را توفیق بدهد و الا انها که داعیه عدالت را دارند باید پاسخگوی پیشگاه ان قدرتمندی که همه در برابرش یکساننند و افریننده عدالت، باشند و ان روز راه هیچ گریز و فرافکنی نیست (65451)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۲:۱۳:۰۷
نمي دانم به كجا داريم مي رويم واقعاَ يكي بايد جلوي قطار ترمز بريده اي كه متاسفانه مسافران خودش را سوار نكرده زير گرفته بگيرد ، در اداره ما هم نيروهاي قراردادي وروزمزد شركتي در بعضي وقتها 2 يا 3 ماه حقوق نمي گيرند يا آنكه همكاران به انها قرض مي دهند تا امورجاري آنها بگذرد ، يكي از مديران مي گفت چند روز پيش ديدم يكي از نيروهاي خدماتي بي حال افتاده بود بچه ها اورا بردند داخل نمازخانه تااستراحت كند رفتم سراغش و نبض اورا گرفتم يك لحظه فكر كردم كه اصلاَ ضربان ندارد از همكارها پرسيدم كه مشكل چيست ؟ گفتند مثل اينكه چند روز (2يا3) روز غذا نخورده بود و هرچه هم حقوق گرفت اجاره خانه و قسطهاي معوقه بانك را داده بود.
نيازي نيست انسان در كوير به دنبال سوژه باشد در همين تهران فراوان يافت مي شود..... (65311)
 
نيما
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۴:۳۰:۴۳
در جواب آن دوستاني كه مطلب جگرسوز بالا را براي احمدي نژاد پاراف كرده اند بايد بگويم دوستان بعد از اين همه وقت هنوز هم نمي دانيد كه اوني كه بايد بيدار بشه ما ملتيم نه احمدي نژاد و مشتي هيات دولت كه خودشون رو بخواب زدن و بالطبع بيدار شدنشون هم ....
پس ملت خودتو يك كاري بكنيد و گول شعار هاي تو خالي رو نخوريد (65329)
 
محمد مهدی
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۵:۳۵:۵۰
\"ماجرا به اردیبهشت سال 83 باز می‌گردد.\" در تصویر اول روشن و صریح گفته تاریخ قصصصصه اردیبهشت 83 است!
آن موقع احمدی نژاد چکاره بود؟
قابل توجه کسانی که با خواندن این سه قصه مطابق خواست روزنامه کارگزاران هرچی بد وبیراه به ذهنشان میرسد نثار احمدی نژاد می کنند. خوبست فکر کنند در آن تاریخ احمدی نژاد چه کاره بود؟
آقای توکلی به کجا می روید؟! (65338)
 
انسان
۱۳۸۷-۰۳-۰۹ ۱۸:۴۵:۰۹
مشت نمونه خرواره!عزیزانی که تز دادن و گفتن خودکشی در پیش خدا زشته و از این حرفا ....کاملا چرت میگن
لطفا بیاییم برای چند لحظه کوتاه فقط چند لحظه خودمونو جای این آدما بزاریم باور کنید که تحمل حتی 1 روز هم نداریم چه برسه این همه مدت .اونا (همین طور ما)از متولیان امر انتظار خدمت داریم ولی اونا به تنها چیزی که فکر میکنند خودشون و جیب خودشون و این وسط ما مردم هستیم که داریم هر روز له میشیم,چرا هر روز باید اخبا رتعطیلی واحدای صنفی رو بشنویم چرا هر روز آدم فقیر ,فقیر تر میشه و اون پولدار که 100%پولشو از راه های حروم به دست آورده باید پولدار تر بشه(توی این مملکت نمیشه از راه سالم و درست پولدار آنچنانی بشه) ما ملت کی میخاییم به خودمون بییایم تا کی باید حقمون رو بخورن به اسم خدا و پیغمبر چرا باید اجازه همچین کاری بهشون بدیم (65356)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۰ ۰۸:۲۴:۱۷
قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون سیاستهای کلی اصل44 را در راستای همان نکته های درستی که فرموده اید طراحی و تصویب کرده ایم ولی دولت محترم چون خودش بانی کار نبوده به اجرایشان همت نشان نمی دهد. میگویید چکار کنیم؟

قدری مرد بوده ترسو نباشید, رییسش را بکشانید به مجلس استیضاحش کنید ببینیم کسی جرئت می کند قوانیین مجلس را نفی کند یا نه. (65395)
 
hossein
۱۳۸۷-۰۳-۱۰ ۱۷:۳۶:۲۲
در یک شهرک چند هزار نفری که اکثر ساکنان ان سرخ پوستان کانادائی هستند در یک سال میزان خودکشی ها تو سط جوانان بالا تر از ده نفر بوده . کانادا در رده اول بهترین کشورهای جهان ازلحاظ امکا نات رفاهی است . که من باور ندارم پس چرا این همه بی خانمان و خودکشیها که امار ان جز اسرار دو لتی است شاید بیش از 1000 نفر در سال ..شما درایران ظریف حال تشریف دارید اقا بیشتر کار کنید نق نزنید (65417)
 
hossein
۱۳۸۷-۰۳-۱۰ ۱۷:۳۷:۵۸
you are lazy in Iran (65418)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۱ ۲۲:۳۹:۵۵
you are lazy in Iran
Are you insane? (65569)
 
hossewin
۱۳۸۷-۰۳-۱۰ ۱۷:۴۲:۰۴
به جای روزی چند ساعت نق زدن روزی چند ساعت کار کنید تا زندگی بهتری داشته باشید (65420)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۳-۱۰ ۲۳:۳۶:۳۶
بسم الله
به نظر شما عجیب نیست ارگان رسمی کارگزاران -که اگر پدر فساد مالی ایران نباشد، قطعاً پدر تجمل گرایی است- به فکر فقرا افتاده؟

خدا لعنت کند کسانی را که از یک طرف نمی گذارند عدالت حاکم شود و از طرفی دیگر برای مقابله با عدالت پیشگان، عَلَم طرفداری از فقرا را بلند می کنند.
و البته به لطف خدا مستضعفین فریب این بازی های رسانه ای را نمی خورند و حامیان اصلی خود را می شناسند. (65435)
 
23
۱۳۸۷-۰۳-۱۱ ۰۰:۳۳:۰۱
اقای کانادا، بابا والله بالله اینجا به کارمند امتیاز میدن تا زودتر بازنشسته شوند.یعنی 25سال کار کن 30سال حقوق مزایا رو بگیر برو حال کن.البت تورم حال همه حقوق بگیری سالم وسلامته کرده توی قوطی،اره هوطی.ناراحت نشو خواستم از فضای اجنبی کانادا در بیای یه خورده پیاده شی با مابیای لوطی
راستی نمدونم کانادا مذکر یا مونث ولی ما همه غرب از منظر لاتی -البت به بانوان توهین نشود-نسوان می دونیم بی غیرت از لحاظ عام موضوع (65438)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۱ ۰۱:۱۵:۰۹
با سلام.
در آستانه سالگرد رحلت ان پیر فرزانه می خواهم عرض کنم گه اگر امام این کمیته امداد را به این ملت هدیه نمی کرد چه اتفاقی می افتاد.من در بالاترین سطح اجرایی کشور کارمند هستم و می بینم دولت عدالت ورز فقط با کمک کمیته امداد حواب مردم را می دهد.میدونید با این دولت عاقبت را چه می بینیم:نفت را می فروشیم و به حساب کمیته امداد میریزیم و اون بین ملت توزیع میکنه.دلسوزان نظام باید جلوی این دولت را بگیرند وگرنه هیهات از عاقبت............... (65440)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۱ ۰۹:۱۵:۴۳
این وسط وظیفه بیمه چیست. فقط کسب درامد؟
پس بیمه بیکاری رو کلا بی خیال . تا کی؟ (65466)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۱ ۱۶:۵۱:۰۹
اين كار كارگزاران را مي توان به سر نيزه كردن قران توسط سپاهيان معاويه و عمر عاص در جنگ صفين تشبيه كرد . پديده خود كشي كار امروز و ديروز نيست ميراث احمدي نژاد هم نيست. چرا از مبارزه با فقر و فساد و فحشا دگه صحبت نمي شود؟ (65541)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۲ ۰۷:۳۸:۵۵
با سلام
. تعارف نداريم همه اش شعار است . با پنبه سر بريدن است . اصلا معني افزايش گراني و تورم بالاي سي درصد ( رسمي ) و بيش از دويست درصد (واقعي ) و افزايش علني و رسمي حقوق به اندازه فقط ده درصد يعني همين ! يعني يك سري از گرسنگي و فقر تلف شوند تا تورم پايين بيايد ! ز عمل كار برآيد به سخنداني نيست ! نماينده ها ، دادگاه و ملت فر ياد مي زنند كه آقا افزايش حقوق عادلانه نيست و عموم جامعه زير خط فقرند اما دولت مي فرمايد وضع مردم خوب است ! در محله ما كه كسي خودكشي نكرده است ! تقصير مافياست و .... . تعارف.. (65548)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۲ ۱۲:۵۲:۱۳
\"اینها نهایت طاقت انسانی است كه شرم را می‌شناسد. از این مرز جلوتر رفتن، انكار جایگاه انسانی است. این مرز را باید با معیار شرافت شناخت.\"
دردناکترین جمله ای که شنیده بودم جمله ای که شاید من جوری دیگر به ان ایمان داشتم (65659)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۲ ۱۳:۰۰:۰۵
\"یك وقت‌هایی در را كه باز می‌كردم می‌دیدم جلوی در ایستاده. \"خجالت می‌كشید \"

ایا ما هم انسان هستیم؟ خدا هم دوست ندارد چنین زندگی کنیم (65660)
 
مونا
۱۳۸۷-۰۳-۱۳ ۱۳:۲۳:۲۹
خدا با این چیزهایی که میشنویم بهمون صبر بده . (65831)
 
حاج رضا
۱۳۸۷-۰۳-۱۵ ۰۹:۵۵:۱۴
با سلام
آقا چرا خیانت میکنید؟ دولتی به این خوبی داریم، حالا سه نفر دست به کاری کثیف زده اند که زده اند... بیائید شاکر حضور آقای احمدی نژاد باشیم، بعدش هم وقت مردم را نگیرید، روزنامه ی صهیونیستی کارگزاران که دربش را خواهیم بست انشالله، شما مواظب باشید ضد انقلاب نشوید. البته ما از طریق دوستان مداوم شما را هم چک مینید خلاصه خیلی دقت کنید که اگر اینجا صهیونیستی بشود نابودتان میکنیم خود دانید.
حاج رضا (65979)
 
آرش
۱۳۸۷-۰۳-۱۵ ۱۴:۴۹:۲۱
اول که مطلب را خواندم گریه ام در آمد و بعد که یادم آمد روزنامه ی کارگزاران منبع مطلب است خندیدم! خیلی جالب است آقایون 16 سال خون ملت را در شیشه کرده اند و حالا که دورانشان گذشته آن هم در ظاهر و من باطنش را کاری ندارم ندای بشر دوستانه سر داده اند!
آقایان شما که کباده ی امیر مومنان را می کشید مگر نشنیده اید که حضرت فرموده اند: هیچ کاخی بنا نمی شود مگر آن که کوخی از میان رود. نکند گوشتان فیلترینگ خاصی دارد. البته صد هزار مرتبه شکر که حالا به فکر افتاده اید(!) هیچ کاری ندارد یکی از کاخ هایتان را بفروشید و خرج فقرا کنید. (65990)
 
hossein
۱۳۸۷-۰۳-۱۶ ۰۸:۲۹:۳۵
قیمت یک شیشه اب یک دالار و 25 سنت
قیمت یک کافی یا لیوان چای در استار باکس 1.75 دلار
قیت یک کیلو گوشت گاو 8 دلار تا 10 دلار
قیمت منر مسکونی 400 هزار دلار به بالا
قیمت یک اتومبیل نو 18 هزار دلار
قیمت یک لیتر بنزین 1.30
قیمت یک بسته نان دو دلار
پیدا کردن زن اهل زندگی غیر محال
هم جنس بازی فراوان
مواد مخدر ازاد
قتل هرروز یکی
طلاق همه همین درد را دارند اول ازدواج می کنند بعد از 6 ماه هم طلاق
اینقدر لطفا نق نزنید حوصله ما رو بردید (66014)
 
davood jalali jam az beljik
۱۳۸۷-۰۵-۲۴ ۲۰:۴۱:۴۲
dost aziz shoma chera gaymat hameh chyz ro gofty be joz dastmozd?!dar shgftam az vghahat baziha?!bbakhshed. (77096)
 
hossein
۱۳۸۷-۰۳-۱۶ ۰۸:۳۶:۰۴
اقا رضا کوتاه بیا بد بینی و گرد کشی شما بد تر از صهیو نیست ها اقا با منطق حرف بزن نه با مشت و لگد نا سلامتی ادمی (66015)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۶ ۱۷:۳۵:۱۹
پیش بسوی دمکراسی تا معدلی از برخورداری بوجود آید. این شیوه هرچند در ملاحظه انسانیت و فرهنگ مداری انسان حرفی برای گفتن ندارد اما جلوی حرف های بی پشتوانه زدن و سرکارگذاشتن دیگران را می گیرد. (66080)
 
صالحی
۱۳۸۷-۰۳-۱۸ ۱۸:۱۷:۲۶
سلام خسته نباشید
می خواستم یک راهکار پیشنهاد بدهم برای درک بهتر مسئولین از شرایط و میزان فقر در جامعه کافیست حقوق یک ماه (فقط یک ماه) از این مسئولین پرداخت نشود مسلما اینطوری بهتر وضع کسانیکه چندین ماه حقوق نگرفته اند را درک میکنند.
ضمنا به بعضی از مسئولین پیشنهاد میکنم به جای قیمت گرفتن کالاهای ضروری از بقالی سر کوچه ، کمی هم به سطح شهر تشریف بیاورند تا با قیمتهای واقعی آشنا شوند. (66270)
 
۱۳۸۷-۰۳-۱۹ ۰۳:۱۲:۱۹
به جناب استاد کانادایی
استاد بگو قیمتهایی که گفتی درست.قیمت ان خانه ای که در کانادا 400 هزار دلاره میشه تفاوتش رو با خانه 400 میلیون تومنی ایران بگی؟بقیه کالاها همگی در ایران و کانادا یا امریکا به دلار برابری میکنند و حتی قیمت خانه در ایران بالاتر از امریکاست.و میشه بگی درامد ماهیانه ات در کانادا به دلار چنده؟بعد حرف بزن.مردم ببخشید خر نیستند و از قیمتهای جهانی خبر دارند. (66348)
 
davood jalali jam az beljik
۱۳۸۷-۰۵-۲۴ ۲۰:۴۴:۰۹
dorod be shrft manam hamino goftam aziz jan (77098)
 
علیرضا
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۱۵:۳۶:۵۰
یکی به این حاج رضا بگه:
حاجی بیا همش و بخور (66759)
 
۱۳۸۷-۰۴-۰۹ ۱۱:۳۴:۲۰
باشد جناب کانادایی! کار می کنیم و نق نمی زنیم به شرط اینکه حقوقمان سر وقت و متناسب با قیمت ها پرداخت شود. (69295)
 
سلطان
۱۳۸۷-۰۷-۱۷ ۲۲:۵۰:۴۱
به اینده امیدوار باشید همه چیز درست میشود اقای دکتر احمدی نژاد اینده را نگاه میکند ولی شما حال را مینگرید این قدر سطحی نگر نباشید (84741)
 
متهم
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۱۳:۵۲:۱۲
مسئولین که هیچ
خدا از سر تقصیرات همه ما بگذرد .خواهش می کنم این گناه را فقط متوجه مسئولین نکنیم -هر چند گناه انها نابخشودنی است -ولی همه متهمیم (85829)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.