نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 27005
صنايع هوايي ايران، پر توان اما محجور
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۰۸:۰۲
ايران و ايرانيان در دوران جنگ تحميلي پي به اهميت و ظرفيت هاي بالاي صنايع هوايي برده رزمندگان به عينه مي ديدند كه ارتش رژيم بعث با بهره گيري از توان هوايي بالا و در اختيار داشتن انواع هواپيماهاي پيشرفته چه قدرت و توان بالايي در عرصه هوايي كسب نموده بود. بعد از جنگ نيز اهميت صنايع هوايي در عرصه تجارت و گردشگري و مسافرت هاي درون و برون  كشوري بر همگان آشكار گرديد. زماني كه يك پرنده بزرگ آهني را با هزار سرنشين در افق ديد در آسمان آبي نظاره مي كنيم پي به اهميت علم و فن آوري و بهره گيري وافر از اين نعمت لايتناهي مي بريم. زماني كه حجم انبوه بار را در مدت كوتاه از شرق عالم به غرب عالم با يك پرنده فلزي منتقل مي كنيم اهميت اين صنعت برايمان بيشتر خواهد شد.

ايران كشوري با تاريخ كهن و پهناور است پهناور بودن ايران نياز به استفاده بيشتر از صنايع هوايي را اجتناب ناپذير مي نمايد كما اينكه حدود 30 درصد حمل و نقل در آمريكا با هواپيما انجام مي پذيرد و 200 هزار هواپيماي سبك و فوق سبك در آن كشور پرواز مي كنند. بسياري از مناطق دور افتاده كشور داراي  جاده آسفالت مناسب يا قطار يا فرودگاه نمي باشند چرا كه احداث اين امكانات براي آن مناطق اقتصادي نمي باشد. مثلا راه اندازي اين امكانات براي منطقه اي كه در وسط كوههاي خوزستان يا سيستان و ديگر مناطق كم جمعيت واقع شده ممكن است عاقلانه نباشد  اما بسياري از همين مناطق دور به دليل موقعيت جغرافيايي مناسب براي كشاورزي و باغ يا احداث يك واحد نيروگاهي يا توليدي و ... نياز به فراهم شدن  امكان تردد آسان سرمايه‏گذاران و نيروهاي متخصص مي باشند راه چاره چيست؟ استفاده از هواپيماهاي سبك 2 تا 9 نفره بهترين راه چاره است. قيمت اين هواپيماها بستگي به ظرفيت و نوع آن بين 140 تا 300 ميليون تومان  و بالاتر است. با استفاده از اين هواپيماها مي توان در زمان كوتاه به هر نقطه از كشور با امنيت مناسب مسافرت نمود. هواپيماهاي 2 و 4 نفره داراي چتر نجات مي باشند كه در صورت بروز هر گونه حادثه‏اي باز شده و هواپيما و مسافرين را سالم بر زمين مي نشاند. اين هواپيماها نياز به باند پرواز بزرگ  ندارند و حتي در خيابان آسفالت نيز قادر به نشستن هستند لذا شركتهايي كه براي سركشي به پروژه ها يا مقاصد ديگر اين هواپيماها را مي خرند مي توانند باند پرواز كوچكي  در مكان مناسب بصورت مشترك يا انفرداي راه اندازي نمايند.

 در حال حاضر هواپيماههاي سبك  2 و 4 نفره در چند شركت داخلي طبق استانداري هاي جهاني  توليد مي شوند و توليد هواپيماي 9 نفره نيز در حال انجام است. سرعت اين هواپيماها حدود 300 كيلومتر بر ساعت است همچنين 2 و 4 نفره آن بنزين معمولي مصرف مي كنند. شركتهاي خصوصي كه در مناطق دور دست كشور پروژه در دست اجرا دارند، شركتهاي نفتي و سازمانها و نهادها و ارگانهاي زيادي هستند كه نياز به داشتن اين هواپيماهاي ارزان، ايمن  و پر سرعت دارند.

سازمان هواپيمايي كشوري عضو پيمان نامه هاي مهم جهاني مي باشد كه بر اساس آنها اجازه پرواز تنها  به هواپيماهايي داده مي شود كه تمامي استانداردهاي معتبر جهاني را داشته باشند لذا هواپيمايي كه در ايران قادر به كسب اجازه پرواز از اين سازمان شده است در صورت فروش به ديگر كشورها در آنجا نيز اجازه پرواز خواهد داشت. شركت هاي هواپيما سازي درنا، فجر، صنايع هوايي ايران ،خاتم فضاي رضوي و چند شركت ديگر كه جز فجر ما بقي خصوصي هستند در زمينه  توليد انواع هواپيماها فعاليت مي كنند. شركت فجر توانسته مراحل طراحي و ساخت هواپيماي 2 نفره و 4 نفره را در ايران به انجام رسانده و 4 فروند هواپيماي 4 نفره توليد نمايد اين هواپيما با سرعت 300 كيلومتر قادر است با يك بار سوخت گيري مسير شمال تا جنوب كشور را بدون توقف پرواز نمايد. اين شركت در حال ساخت هواپيماي 9 نفره مي باشد. هواپيما سازي درنا نيز چند فروند هواپيماي 2 نفره پرنده آبي ساخته  كه مورد استفاده  قرار مي گيرند شركت صنايع هوايي نيز هواپيماي  2 نفره آوا را ساخته كه در حال استفاده مي باشد خاتم فضاي رضوي نيز هواپيماي بدون سرنشين مي سازد يك شركت هم در آذربايجان در اين خصوص فعال است چند شركت ديگر نيز فعاليت هاي خوبي را آغاز نموده اند. راهكارهاي  استفاده گسترده از اين هواپيماها در آسمان كشور و به دنبال آن ايجاد تكاپور در اين صنعت عبارتند از:

-    راه اندازي ليزينگ فروش هواپيماي سبك و پرداخت وام مناسب به خريدارن
-    تبليغ مناسب در رسانه ها و ساخت برنامه هايي توسط  صدا و سيما  جهت حمايت از اين صنعت
-    ايجاد ساز و كارهايي كه بخش دولتي و عمومي هواپيماهاي سبك مورد نياز خود را به توليد كنندگان داخلي سفارش دهند
-    اطلاع رساني و شفاف سازي بيشتر در خصوص مسيرهاي قابل پرواز اينگونه هواپيماها
-    راه اندازي دوره هاي آموزش خلباني با حمايت آموزش و پرورش، آموزش عالي و ديگر دستگاه هاي مربوطه
-    حمايت واقعي از توليد كنندگان داخلي (همانگونه كه كشورهاي پيشرفته انجام داده و مي دهند.)

 
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۷ ۱۱:۳۰:۱۸
چرا انقدر سرمایه گذاری برروی ساخت خودرو انجام میدهیم ولی برای ساخت هواپیما اینگونه ؟ (65002)
 
بهرام
۱۳۸۷-۰۳-۰۷ ۱۱:۳۷:۵۷
میشود شرکتهائی تاسیس کرد که مشتریها میتوانند از آنجا هواپیما و خلبان ان را اجاره نمایند و به مقصد خود برودند. امروزه در آمریکا چنین امری بسیار رایج است. چون همه نمیتوانند 150 تا 300 میلیون تومان را صرف خرید هواپیما نمایند و سالیانه میلیونها تومان هم صرف سرویس و نگهداری از آن نمایند. این امر میتواند برای شرکتها و اشخاصی که توان خرید چنین هواپیماهائی را ندارند بسیار کارگشا باشد.
متشکرم،
بهرام (65009)
 
حیدری
۱۳۸۷-۰۳-۰۷ ۱۴:۰۰:۴۳
با سلام
ضمن تشکر از نویسنده محترم که به احتمال زیاد در یکی از این صنایع متخصص می باشند اینجانب که تا حدودی به توانمندی کشور در این زمینه واقفم پیشنهاد می کنم :
1- ارایه مجوزهای لازم در خصوص استفاده از هواپیماهای شخصی در خارج از محدوده پایتخت ساده تر شود.
2-وامهای مناسب جهت خرید هواپیما و ایجاد تاسیسات لازم به مدیران شرکتهای دور افتاده ارایه گردد.(جهت تشویق مدیران به ایجاد واحدهای صنعتی در مناطق محروم)
3-فرهنگ استفاده از هواپیمای خصوصی و انجام تبلیغات لازم در رسانه ها در خصوص استفاده یا اجاره هواپیماهای خصوصی فراگیر شود.

با انجام تدابیر فوق:
1- مشکل تردد مدیران شرکتهای خصوصی به نقاط محروم تا حدی مرتفع شده و تمایل به سرمایه گذاری در این مناطق را افزایش می دهد.
2-ضریب ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم افزایش می یابد.
3-صنعت هوایی کشورمان پیشرفت نموده و اثرات تحریم را کمرنگ تر می نماید. (65043)
 
مرتضي
۱۳۸۷-۰۳-۰۷ ۱۵:۴۶:۳۳
ببخشيد كجايه خوزستان كوه داره؟ (65049)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۷ ۱۷:۱۰:۴۲
عزيزم (محجور)‌غلط است .. مهجور درست است ... لطفا عنوان خبر خود را تصحيح بفرمائيد (65058)
 
ايمان
۱۳۸۷-۰۳-۰۸ ۰۶:۱۸:۴۴
توليد هواپيماهاي سبك به دلايل گفته شده و دلايل ديگري از جمله:
- امنيت مرزها و محدوديت براي قاچاقچيان
- استفاده به عنوان اير تاكسي در كلان شهرها
- حفاظت از محيط زيست
- كنترل ترافيك جاده اي
- تفريحات هوايي
- مسافرت هاي خانوادگي 2 تا 9 نفره به شهرها و مناطق زيبا در پايان هر هفته
- افزايش توان فني و علمي متخصصين ايراني
- ايجاد اشتغال براي فارغ التحصيلان رشته هاي مرتبط با هوا فضا

اما افسوس كه اين بخش حمايت نمي شود و واقعا مهجور مانده شعار ايجاد ليزينگ فروش هواپيما هاي سبك دادند اما آيا عملي شد؟ !
شعار حمايت از صنايع پيشرفته دادند اما كدام حمايت!
نه دولتي ها هواپيماهاي سبك را در حد قابل قبولي خريدار كرده اند و نه مجال براي شركتهاي توانمد و افراد سرمايه دار قرار دادند تا اينگونه هواپيماهاي ارزان سريع و ايمن را خريدار نمايند
همه چيز شده شعار اما از عمل خبرچنداني نيست (65092)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.