نظر منتشر شده
۱۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 26851
سوریه: ایران را به اسرائیل نمی‏فروشیم
تاریخ انتشار : يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۰۸:۳۷
ارگان رسمی دولت سوريه روز شنبه اعلام كرد: سوريه درخواست اسراييل مبني بر قطع مناسبات با ايران، حزب الله و حماس را به عنوان پيش شرطي براي توافقنامه صلح رد كرده است.

به گزارش "الف"، روزنامه "تشرين" چاپ سوريه كه منعكس كننده سياست دولت بشار اسد است، روز شنبه در سرمقاله خود اعلام كرد: اسراييل نمي تواند پيش از آغاز مذاكرات شرط تعيين كند. دمشق هيچ پيش شرطي را نمي پذيرد كه ارابه را پيش از اسب قرار دهد.

در اين سرمقاله با اعلام اين مطلب كه "سوريه درباره مناسبات با كشورها و افراد ديگر چانه زني نخواهد كرد" افزوده است: نيازي به گفتن نيست كه شروط غير ممكن نمي تواند مذاكرات را تسهيل كند و اين شرايط، چوب لاي چرخ فرايند صلح مي باشد.

سخنگوي سفارت سوريه در لندن نيز روز شنبه در مصاحبه با تلويزيون الجزيره انگليسي ضمن تاييد خبر مذاكرات غير رسمي سوريه واسرائيل گفت: سوريه يك كشور مستقل است و هيچ پيش شرطي را نيز نمي پذيرد اين يك اصل است درباره ايران نيز بايد بگويم كه بهتر است اسرائيل از اهريمن سازي درباره ايران دست بردارد و از اين فرصت ارتباط سوريه با ايران استفاده كند و سوء برداشت هاي خود را از آنچه كه جاه طلبي هاي ايران در منطقه مي داند برطرف كند.

"جهاد مقدسي" سخنگوي ويژه سفارت سوريه در لندن درباره حزب الله نيز گفت: اين سازمان قصد ندارد عليه هيچ كشور همسايه اي جنگ به راه اندازد. در واقع حزب الله جاه طلبي برون مرزي ندارد. آنچه كه حزب الله واقعا بدنبالش است آزادسازي باقيمانده سرزمين لبنان و ديگري مسئله زندانيان لبناني است كه در زندان هاي اسرائيل به سر مي برند.

مقدسي در پاسخ به اين مطلب كه بلندي هاي جولان براي اسرائيل اهميت استراتژيك دارد گفت: فكر نمي كنم اسرائيل با داشتن بيش از 300 كلاهك هسته اي نيازي به فاكتور جغرافيايي براي دفاع از خود داشته باشد. پس اينها همه بهانه اي است براي شانه خالي كردن از مفاد توافقنامه احتمالي صلح

در همين حال، "خالد مشعل" رييس دفتر سياسي حماس كه روز شنبه در تهران با مسئولان ايراني ديدار مي كرد، درباره احتمال موفقيت مذاكرات سوريه و اسرائيل ابراز ترديد كرد.
مشعل گفت اسراييل در حال مانور است و در حال بازي كردن با همه مسيرهاي مذاكرات مي باشد.
وي افزود: ضعف اولمرت به وي اجازه نخواهد داد كه اين گام را بردارد.

اما تحقيقات درباره اتهامات فساد مالي اولمرت، موجب ترديد ها درباره توان وي براي امضاي توافق نامه صلح با فلسطينيان تا پايان سال جاري ميلادي شده است.

روزنامه "القبس" چاپ كويت نيز روز شنبه در گزارشي با اشاره به روابط مستحكم ايران و سوريه نوشت: تفاهم و روابط صميمانه و برادرانه ايران و سوريه ايجاب مي كند كه طرف سوري متحد ايراني خود را در جريان مسائل مربوط به مذاكره با اسرائيل قرار دهد و با ايران در اينباره مشورت كند .

خبرگزاري رويترز نيز در تحليلي به قلم "خالد يعقوب"نوشت: موانع موجود بر سر راه امضاي توافقنامه بين سوريه و اسرائيل بسيار زياد است. سوريه احتمال نمي دهد كه در دوره رياست جمهوري جرج بوش توافقنامه اي امضا شود. بوش دشمني خود را با دمشق پنهان نمي كند اما سوريه مي گويد به ادامه مذاكرات با اسرائيل از طريق تركيه پايبند است. واشنگتن با سردي از تلاشهاي تركيه در اين خصوص استقبال كرده است اما در اسرائيل بسياري از راي دهندگان معتقدند ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل از اين مذاكرات براي منحرف كردن نگاهها به مشكلات داخلي بهره برداري مي كند.

اين خبرگزاري همچنين به نقل از يك مقام امنيتي سوري نوشت: دمشق نمي تواند به سادگي از ائتلاف خود با ايران كه از سال 1980 ميلادي ادامه دارد دست بردارد. در آن زمان سوريه به تنهايي در جهان عرب از جمهوري اسلامي ايران در جنگ هشت ساله اش با رژيم صدام حمايت كرد.

در همين زمينه، يك سياستمدار عربي كه به تازگي از ايران و سوريه ديدار كرده است گفت: سناريوي صلح شايد بيشتر از آنچه كه بايد خوشبينانه است. سوريه با ايران پيوندهاي مستحكم امنيتي دارد. فضاي جنگ براي بشار اسد به منظور تقويت بيشتر وضع خود در منطقه مفيد است. نبايد ميزان همكاري بين سوريه و ايران را كم اهميت بدانيم.

رژيم صهيونيستي در جنگ 1967 بلنديهاي جولان را اشغال كرد و بسياري از اسراييلي ها اين منطقه را هنگام حملات به عنوان يك منطقه حائل با ارزش تلقي مي كنند. امروز 18هزار اسراييلي در بلنديهاي جولان سكونت دارند.
   
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۵ ۰۹:۰۳:۵۴
خیلی نمیتوان به عرب ها اعتماد کرد بهتر ست مسئولین با چشم بازتر عمل کنند (64772)
 
ولائي
۱۳۸۷-۰۳-۰۵ ۱۰:۰۳:۱۳
پس به نظر شما به چه كسي ميشود اطمينان كرد؟ البته در عالم سياست به هيچ كس نميتوان صد در صد اطمينان كرد؛ اما مي‌توان به كساني كه 30 سال امتحانشان را پس داده‌اند و در جنگ تحميلي 8 سال به تنهايي با ما بوده‌اند اطمينان نسبي داشت. (64779)
 
ماني
۱۳۸۷-۰۳-۰۵ ۰۹:۱۵:۳۳
مطمئن باشيد اگر پيشنهاد خوبي به آنها برسد مثل آب خوردن ايران را فراموش مي كنند. البته قبلا هم زياد از اين اتفاقات افتاده! كمتر كشوري بوده كه از حسن نيت ما سوء استفاده نكرده باشد. (64773)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۵ ۱۰:۵۵:۰۹
پس به نظر شما برویم با اسرائیل مذاکرده کنیم و پیمان دوستی با آن‌ها ببندیم؟! در سیاست باید بر واقعیات تکیه کرد و واقعیت این است که رابطه میان ایران و سوریه به نفع دو کشور است. (64785)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۶ ۱۴:۳۶:۳۵
در جنگ 8 ساله اعراب بهترین پیشنهادها را به سوریه دادند اما قبول نکرد ... کمی واقع بین باشید (64911)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۵ ۱۰:۴۳:۳۷
باید دید روابط ما با سوریه بیشتر به نفع انهاست یا ما.
برای انها میزان فقط کمک مالی ما به انهاست
وگرنه تعصب عرب وعجم بودن برایشان خیلی مهم است.مثل همه اعراب (64784)
 
hossein
۱۳۸۷-۰۳-۰۵ ۱۱:۱۵:۵۷
خیلی مسخره است بی بی سی گذارش صحبت با عباس از فلسطین و تونیبلر از انگلیس تو طئه طلب و اسرائیل و چند تا دانشجو و هیچ خبری از مردم زیر اوار و صدمه دیده نیست و و شو بازی و حقه بازی و تی در قدرت هستند می کشند و قتی ضعیف هستند دم از صلح و احترام به حقوق بشر می زنند و تما شا چی ها هم خواب شان گرفته ...اگلیس شده مر کز غارت نفت و عتیقه جات اعراب و اسرائیل هم با موشک انداختن تو سر فلسطین ها و می گوید از خود دفاع کرده اخر زن و بچه خردسال فلسطینی چه گناهی دارند و یک مشت هم جنس باز و عرق خور و ...هم تو این جلسه نقش نماینده مسلما نان را بازی می کنند...مانده ام خنده کنم یا گریه .. (64789)
 
دوست
۱۳۸۷-۰۳-۰۵ ۱۳:۰۷:۲۵
حسین جان با این همه غلط نگارشی و املایی گریه!.
تو را به خدا متنی را که نوشتی یک بار بخوان.
دوست عزیز، باید متن را شیوا نوشت، از نشانه ها به درستی استفاده کرد، ما مگر تحصیل کرده نیستیم؟! (64804)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۳-۰۵ ۱۶:۰۶:۳۹
سوریه به دنبال تعیین قیمت است و در صورت پرداخت آن توسط هر طرفی معامله خواهد کرد. البته این کاملا منطقی است و ما بایستی هوشیار باشیم تا قیمت اضافی پرداخت نکنیم و البته به قیمت هم بفروشیم. (64822)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۵ ۲۱:۲۳:۵۸
سوريه خوب ميداند كه دوستان اسرائيل و آمريكا, تاريخ مصرف دارند. اسرائيل, يك چوپان دروغگو و جنايتكار است. (64861)
 
انصافتان کجاست!
۱۳۸۷-۰۳-۰۵ ۱۸:۲۶:۲۴
سوريه اگر مي خواست به ايران خيانت کند همان اوايل انقلاب و جنگ که حتي بسياري از ملت هاي مسلمان علاوه بر دولت هاشان به ايران نظر غير مطمئني داشتند و رابطه با ايران برابر با انزوا بود همچنين اسراييل هم در اوج قدرت و اشغال گري به جاي قطع کردن لوله ي نفت عراق و قطع رابطه با آن به خاطر ايران از صدام دفاع مي کرد مانند ديگر کشور هاي عربي!
انصاف هم خوب چيزي است! (64835)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۵ ۲۱:۱۳:۴۹
چرا بدون دليل نظراتي را كه دوست نداريد كمرنگ ميكنيد؟ توهين به خواننده است كه فكر ميكنيد ازين طريق (بازي با رنگها و ديگر كلك هاي ماركتينگ) بايد نظرات شخصي خودتان را در ذهن مردم پر رنگ كنيد. حداقل از روشهائي استفاده كنيد كه خواننده را تحقير نميكند. (64859)
 
صابر
۱۳۸۷-۰۳-۰۵ ۲۱:۴۰:۳۶
در این سیستم ها نظراتی که رای منفی بیشتری بگیرند خود به خود کمرنگ می شوند. توهم توطئه نداشته باش عزیز (64863)
 
سعید سلطانپور
۱۳۸۷-۰۳-۰۶ ۰۹:۲۷:۲۰
با سلام

شگی نیست که بشار اسد در جایگاهی نیست که مانندپدرش حافظ اسد باشد . از نظر اعتبار در جهان عرب .
اسد موضع ضعیفی دارد نمونه آن حمله اسرائیل به سوریه که ت ماه ها هیچ اظهار نظر ی از سوی سوریه نشد و رسانه های آمریکا این مطلب را درز کردند.

سوریه در لبنان موقعیت قبلی را از دست داده است . خروج نظامی ارتش سوریه چند سال قبل.

سوریه از ایران استفاده سیاسی می کند تا بتواندوزنه خود رادر قبال اسرائیل سنگین تر کند.


اسرائیل به هیچ وجه صلحی که منافع دوطرف را در بر بگیرد قبول نخواهد کرد .
.

اسرائیل تنها یک کشور در یک محدوده جغرافیائی نیست . دنباله های نامشروع اسرائیل در سرمایه های جهانی است که در سراسر دنیا بخصوص آمریکا گسترده است و نفوذ سیاسی قدرتمندی رادر غرب بویژه آمریکا و کانادا ایجاد کرده است .
چه بسا که بعضی از سرمایه های باد آورده ونامشروع آقا زاده ها ی ایرانی و یا خانم زاده ها که یکی از آنها در ونکور کانادا هست ، دردوبی هم و یا سرمایه گذاری های خارجی در بازار بورس اروپاو آمریکا کمک به حیات اسرائیل و ادامه اشغال فلسطین هست .
زمانی که شاهزاده سعودی از ثروتمند ترین فرد جهان در بازار بورس سرمایه گذار ی می کند نباید توقع داشت که بر خلاف منافع سرمایه خود موضع گیر ی کند .
اقتصاد و سرمایه در دنیا چنان پیجید ه شده است که بر احتی و با سیاه و سفید کردن نمی توان حکومت کرد.

هر کشوری باید بر اساس منافع مردم خود عمل کند چه سوریه و چه ایران . در دنیای سیاست همه جای دنیا صف بندی ها بر اساس منافع عوض می شود .
حکومتی خوب است که بر اساس منافع ملی خودش حرکت کند و بعد منافعدیگران را لحاظ قرار دهد
..
سعید سلطانپور
روزنامه نگار - تورنتو - کانادا (64882)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۶ ۱۱:۰۶:۱۵
من با سوریه کاری ندارم اما با فلسطین و اعراب به طور کلی چرا - اگر چه به فلسطینیان ظلم زیادی شده و می شود اما نمی دانم چرا احساسم بر این است که انها دیر یا زود با اسراییلی ها کنار خواهند امد و ما را دشمن درجه یک که نمی دانم حداقل می دانم دوست نخواهند دانست و مزد چند دهه حمایت همه جانبه از انان را به بدترین شکل بدهند. حماس را هم یادتان نرود که صدام را شهید و قهرمان عرب خواند و برایش تشیع جنازه نمادین گرفت. این ها همه از جنس صدامند - از جنس مالکیت بر جزایر سه گانه اند. - از جنس کمپ دیودند. - از جنس خوارجند. امارات از صدقه سر ایرانیان امارات شد.
. (64894)
 
احد اسدی
۱۳۸۷-۰۳-۰۶ ۲۰:۲۲:۳۵
مالکیت سر زمین جمهوری اسلامی ایران بنام هفتاد میلیون ایرانی ثبت رسمی شده است قابل تغیر و برای فروش نیست.
سوریه باید درک کند .اهمیت ان کشور و حفظ استقلال سوریه تنها با اتحاد استراتژیکی با ایران در این شرایط جهانی میسر خواهد شد.
سوریه نباید فریب اسرائیلی ها را بخورد.
در حمله صهیونیسم جهانی به عراق برای اشغال و اغاز طرح خاورمیانه بزرگ این ایران بود اعلام رسمی کرد اگر صعهونیسم جهانی به سوریه حمله کند ایران در کنار سوریه وارد مقاومت و دفاع از سوریه خواه دبود بخاطر همین جدیت ایران بود صهونیسم جهانی گرچه فتنه و طرح اشغال سوریه را در روی میز داشتند از اجرای اشغال سوریه و کشتار ان مردمان صرف نظر کردند .
امریکا و اسرائیل و بطور کلی صهیونیسم جهانی مجبور شد از طرح اشغال سوریه عقب نشینی کند نه اینکه به ملت سوریه احترام گذاشتند تهدید جدی ایران بود که درصورت اغاز حمله به سوریه وادر جنگ خواهد شد دلیل اصلی ترس صهونیسم جهانی را بیشتر کرد واین کارانجام نگرفت.
سوریها قدر این سیاست ایران را باید ارج بنهند.
و دوستان واقعی و دوستان غیر واقعی را باید در زمان های مشخص و حساس باید درک کنند. (64938)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.