نظر منتشر شده
۱۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 26743
متن بسته ایران در سایت‏های خارجی
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۲۳
 متن کامل بسته پیشنهادی ایران در سایت‏های خارجی منتشر شد. به گزارش الف، متن این بسته به همراه تصاویر نامه ارسالی در سایت موسسه ISIS به شرح زیر است.

برای دریافت بسته کلیک کنید.(فایل pdf) --------------
جناب آقاي بان‌کي‌مون
دبيرکل محترم سازمان ملل متحد

همانگونه که در مکاتبات قبلي به اطلاع رسيد جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک کشور مسئول از اعضاي سازمان ملل متحد بر اساس حقوق و تعهدات بين‌المللي خود همواره بر اهميت چندجانبه گرايي تاکيد نموده است. متاسفانه چند کشور خاص با اهداف و اغراض سياسي با طرح ابهاماتي پيرامون برنامه کاملاً صلح‌آميز هسته‌اي ايران به استفاده ابزاري از ارگان‌هاي سازمان ملل اقدام نموده‌اند که ضربه‌اي بر اعتبار و حيثيت سازمان محسوب مي‌شود. با وجود آن که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بارها و به طور مکرر بر عدم انحراف در برنامه هسته‌اي ايران تاکيد نموده و بر اساس برنامه کاري توافق شده بين ايران و آژانس مسايل باقي‌مانده کاملاً حل و فصل شده‌اند و در حال حاضر تمامي فعاليت‌ها و برنامه هسته‌اي ايران تحت نظارت کامل آژانس قرار دارد اما شوراي امنيت سازمان ملل به اقدامات غيرقانوني خود ادامه داده است.

اينجانب طي نامه‌اي به طور متقن و مفصل مباني استدلالات جمهوري اسلامي ايران در خصوص دخالت غيرمنطقي و غير قانوني شوراي امنيت در موضوع هسته‌اي را قبلاً به اطلاع جنابعالي رسانده‌ام. از طرف ديگر جمهوري اسلامي ايران تعاملات سازنده مذاکرات منطقي عادلانه بدون پيش شرط و بر مبناي احترام متقابل را همچنان راه حل اساسي براي ارتقا و بهبود اوضاع و شرايط بين‌المللي مي‌داند. بر اين مبنا جمهوري اسلامي ايران آماده است با گروه 1+5 در يك چارچوب مشخص و مورد علاقه مشترك مذاكره نمايد. جمهوري اسلامي ايران معتقد است اتخاذ رهيافت‌هاي دو سويه مبتني بر تهديد و مذاكره نه تنها هيچ كمكي به حل موضوعات نمي‌كند بلكه بيشتر به پيچيده‌تر شدن اوضاع مي‌انجامد. ملت ايران ملتي صلح‌طلب مي‌باشد که از هيچ تلاشي براي دستيابي به صلح و ثبات جهاني دريغ نکرده است. قدرت و قابليت‌هاي جمهوري اسلامي مي‌تواند به صلح و ثبات منطقه‌اي و بين‌المللي کمک کند. از طرف ديگر جمهوري اسلامي ايران بر اين باور است که صلح و امنيت پايدار منطقه‌اي و بين‌المللي روابط اقتصادي تجارت آزاد امنيت انرژي مبارزه با تروريسم و مواد مخدر و بهره‌گيري از انرژي هسته‌اي براي مقاصد صلح‌آميز زمينه‌هاي مشترک بسيار خوبي را براي همکاري‌هاي درازمدت پايدار فراهم مي سازد. با توجه به شرايط موجود در سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي جمهوري اسلامي ارايه طرحي نو و کامل را با هدف نيل به همکاري‌هاي پايدار و تعامل سازنده ضروري مي‌داند.

جمهوري اسلامي ايران به سهم خود پس از مطالعات و بررسي‌هاي گسترده و کارشناسي عميق بسته‌اي اط پيشنهادات و ابتکارهاي بسيار مهم را در حوزه‌هاي مختلف سياسي امنيتي اقتصادي و هسته‌اي با دقت فراوان طراحي و تدوين کرده است که به کشورهاي گروه 1+5 ارايه مي شود. اين بسته بر اساس عدالت حاکميت و احترام متقابل و به عنوان اساسي براي آغاز مذاکراتي فراگير و همه جانبه با اين کشورها بر مبناي تعهدات دسته‌جمعي تهيه شده است. اعتقاد راسخ داريم كه بسته حاضر يك فرصت استثنايي را براي همكاري واقعي و جدي فيمابين طرف‌هاي ذيربط فراهم خواهد نمود. مايلم بر اين نکته بسيار مهم تاکيد نمايم که رويکرد اصلي جمهوري اسلامي ايران به اين بسته پيشنهادي رويکردي راهبردي است. لذا اميدوارم طرف‌هاي ذيربط به خوبي به اهميت موضوع و محتواي بسته پيشنهادي به عنوان راه حل جامع مشکلات و چالش‌هاي منطقه‌اي و جهاني و مبنايي براي همکاري‌هاي دراز مدت پي برده و با نگرشي سازنده با آن برخورد و از آن استقبال نمايند.

منوچهر متکي
وزير امور خارجه

بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران

با تاكيد بر ضرورت پايبندي به اصول عدالت قانونگرايي به رسميت شناختن حقوق ملتها احترام به حق حاكميت كشورها تحكيم صلح و ثبات منطقه‌اي و جهاني پرهيز از انحصارگرايي و تهديد احترام به دموكراسي ارزش‌هاي انساني و فرهنگ ملت‌ها و با اعلام برائت از بي‌عدالتيها و بي‌قانونيهاي اعمال شده نسبت به حقوق ملتها:

جمهوري اسلامي ايران معتقد است طيف وسيعي از موضوعات نظير مسائل امنيتي تحولات منطقه‌اي و جهاني انرژي هسته‌اي تروريسم دموكراسي و ... وجود دارد كه به‌طور جدي ظرفيت زيادي را براي همكاري دارا مي‌باشد. اين مباحث در كنار موضوعاتي نظير مبارزه با مواد مخدر و حفظ محيط ‌زيست مسائل اقتصادي تكنولوژيك تجاري و به‌ويژه انرژي فرصت‌ها و زمينه‌هاي بسيار خوبي را براي همكاري‌هاي سازنده فراهم مي‌آورد. لذا با توجه به تحولات حادث در سطح منطقه‌اي و جهان ارائه طرحي نو و تكامل يافته از تعامل ضرورت مي‌يابد.

هدف اصلي جمهوري اسلامي ايران در دور جديد مذاكرات توافق همه‌جانبه مبتني بر حسن‌نيت دسته ‌جمعي براي تحقق همكاري‌هاي بلندمدت طرفين و تحكيم صلح و امنيت پايدار منطقه‌اي و بين‌المللي مبتني بر عدالت مي‌باشد. ما بر اين باوريم كه اين مذاكرات ظرفيت آن را دارد كه در ادامه از ساير دولت‌هايي كه براي همكاري حول اين بسته ظرفيت‌ها و علايق لازم را دارند نيز دعوت به عمل آيد. نتيجه اصلي دور جديد مذاكرات توافق درباره «تعهدات دسته‌جمعي» در زمينه همكاري‌هاي اقتصادي سياسي منطقه‌اي ـ بين‌المللي هسته‌اي و امنيت انرژي است. لذا ما آمادگي داريم مذاكرات همه‌جانبه و فراگيري را بر مبناي موضوعات ذيل آغاز نماييم:

الف) موضوعات سياسي و امنيتي:

1ـ دفاع از حقوق و كرامت انسان‌ها و احترام به فرهنگ ملت‌ها از مهم‌ترين دغدغه‌هاي جامعه بشري است كه گفتگو براي تحقق شايسته آن ضرورت دارد.

2ـ گفتگو درباره تقويت ثبات و تحكيم صلح عادلانه و پيشرفت مردم‌ سالاري در جهان و منطقه بر مبناي:

ـ احترام به حقوق ملتها و منافع ملي آنها؛
ـ كمك به حاكميت ملي كشورها بر مبناي روش‌هاي مردم‌سالارانه؛
ـ جلوگيري از خشونت و نظامي‌گري؛
ـ جلوگيري از تروريسم و عوامل ايجادكننده و تقويت‌كننده آن.

بر اين مبنا جمهوري اسلامي ايران آماده گفتگو براي همكاري در جهت تقويت ثبات و تحكيم صلح عادلانه و پيشرفت مردم‌سالاري در مناطقي است كه از بي‌ثباتي نظامي‌گري خشونت و تروريسم رنج مي‌برند. اين همكاري مي‌تواند در نقاطي از جهان به خصوص خاورميانه بالكان آفريقا و آمريكاي جنوبي شكل‌ گيرد. همكاري براي كمك به مردم فلسطين در جهت يافتن طرحي جامع پايدار دموكراتيك و عادلانه براي حل موضوع 60 ساله فلسطين مي‌تواند نمونه‌اي از اين همكاري‌ها باشد.

3ـ مبارزه با تهديدهاي مشترك امنيتي و گفتگو براي تحقق همكاري دسته جمعي جهت مبارزه با عوامل ايجاد كننده و تقويت‌كننده تهديدهاي امنيتي ذيل:

ـ تروريسم؛
ـ مواد مخدر؛
ـ مهاجرت‌هاي غيرقانوني؛
ـ جرائم سازمان يافته.

ب) موضوعات اقتصادي:

1ـ همكاري در زمينه انرژي و امنيت آن در عرصه‌هاي توليد عرضه انتقال و مصرف.
2ـ همكاري در زمينه تجارت و سرمايه‌گذاري.
3ـ كمك عمومي به رفع فقر از كشورهاي ضعيف و تلاش براي كاهش فقر و فاصله طبقاتي.
4ـ كاهش آسيب‌هاي ناشي از نوسانات شديد قيمت‌ها و باز تنظيم مناسبات پولي و مالي جهان براي حمايت از كشورهاي جهان.

ج) موضوع هسته‌اي

در ارتباط با موضوع هسته‌اي ايران آماده است در يك نگرش جامع و به عنوان عضوي فعال و موثر از NPT و آژانس موضوعات ذيل را در دستور كار قرار دهد:

1ـ حصول اطمينان بيشتر از عدم انحراف فعاليت‌ هسته‌اي كشورها؛
2ـ ايجاد كنسرسيوم غني‌سازي و توليد سوخت هسته‌اي در نقاط مختلف دنيا از جمله ايران؛
3ـ همكاري مشترك براي دستيابي و بهره‌گيري از فناوري صلح‌آميز هسته‌اي و تسهيل بهره‌مندي عموم كشورها از آن؛
4ـ تحقق خلع سلاح هسته‌اي و تعيين كميته‌اي براي پيگيري اين موضوع؛
5ـ تقويت نظارت آژانس بر فعاليت هسته‌اي كشورها؛
6ـ همكاري‌هاي مشترك در ايمني و حفاظت فيزيكي هسته‌اي.

د) جمهوري اسلامي ايران در چارچوب اين بسته آماده شروع مذاكراتي جدي و هدفمند براي نيل به نتيجه‌اي مشخص مي‌باشد. اين مذاكرات مي‌تواند پس از دوره‌اي مشخص (حداكثر 6 ماه) مورد ارزيابي قرار گرفته و درباره ادامه آن تصميم‌گيري شود.

 
 
آشنا
۱۳۸۷-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۵:۴۳
آیا این شرم آور نیست که ما هنوز باید برخی از اخبار و حتی نقل قول مقامات ایرانی را از شبکه های خارجی و بعضا مغرض بشنویم؟
چرا هنوز باید مثلا آسوشیتد پرس منبع خبر رسانه های داخلی از وقایع ایران باشد که یک مقام دولتی بروز داده است؟
چرا هنوز ما اعتماد به نفسمان را در مورد امور رسانه ائی پیدا نکرده ایم ؟
چرا در حالی که رسانه های داخلی نامحرم تلقی میشوند با برخی رسانه های خارجی مثل از ما بهتران رفتار میشود؟
در همین مورد خاص چرا اعتماد به ترجمه سایت موسسه ISIS
آیا این پنهان کاری های بیمورد باعث نخواهند شد که مردم در شرایط اضطراری به این رسانه ها ی بیگانه روی بیاورند و اخبار مغرضانه آنها را مثل \"وحی منزل\" بپزیرند؟
مسله مشابه ای هم در مورد واحد پولی مان ریال دیده میشود، این ریال مادر مرده بهیچوجه جدی گرفته نمیشود در حالی که برخی مقامات از عدم معامله با دلار صحبت میکنند در مصاحبه ها بسیاری از ارقام مالی مثلا در مورد بودجه پیش بینی شده برای لوله کشی آب علی آباد قم را به دلار میگویند!
عین همین مساله در مورد بکار بردن بی رویه لغات خارجی دیده میشود جه نیکو گفته اند که \" آیا اگر بجای سلف سرویس، ناهار خوری بگوییم ، دچار سوء هاضمه میشویم؟\"!
به امید روزی که ما اعتماد بنفس مان را به دست آوریم واین عقده حقارت در مقابل خارجی را رفع کرده و به دین و میهن خود متکی باشیم وبه آنها حق تقدم بدهیم و به آنها افتخار بجا کنیم. (64433)
 
عيسوي
۱۳۸۷-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۴:۴۶
و آن هنگام که مردم نامحرم شوند......... و اغيار محرم ! (64439)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۷:۵۴
این که خیلی کم بود. (64435)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۲ ۱۲:۲۱:۳۸
در مورد اظهار نظر اول:
دوست عزيز موضوعاتي كه مطرح كرديد كمي نپخته است .حرف هاي ظاهرآ قشنگي است اما ... (64442)
 
مجنون
۱۳۸۷-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۸:۵۶
تا وقتی با مردم خودمون که واقعا به نظام وفادارند خودی نباشیم نمیشه فقط مواقع حساس ازشون متوقع بود
میشد همزمان با تشریح ما هم انرا اعلام میکردیم حتی اگر میشد زودتر (64452)
 
جعفر
۱۳۸۷-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۸:۵۴
ملاحظات سياسي و عرف رايج بين المللي ايجاب مي كند كه ارايه كننده پيشنهاد خودش مفاد آن را منتشر نكند.زيرا گيرندگان خواهند گفت ايران با انتشار محتواي بسته تقديمي اش خواسته آنها را تحت فشار به تصميم گيري وا دارد. راستي! ازكجا مي دانيد منبع رسانه هاي خارجي ،كجاست؟! (64461)
 
ali
۱۳۸۷-۰۳-۰۲ ۱۹:۰۶:۳۹
منطقی است اما نکته در این جاست که چرا وقتی آنها بسته می دهند هم باز خودشان منتشر می کنند. اگر عرف یا قرار سیاسی است که کشور گیرنده بسته را منتشر کند چرا همیشه و در هر حال آنها منتشر کننده اند؟ این نشان چیست؟ جز انفعال سیاسی و در نتیجه رسانه ای/ (64472)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۳-۰۳ ۱۰:۴۴:۰۹
به این دلیل که رسانه های خبر پراکنی دنیا همه در دستان خودشان است علی آقا - به این معنا که در رابطه با اخبار و نوع پخش آن آنها هستند که تصمیم می گیرند نه ما . (64521)
 
آباذر
۱۳۸۷-۰۳-۰۳ ۱۲:۴۱:۴۳
به جای این بسته پیشنهادی برای حل مشکلات جهان بهتر است فکر یک بسته پیشنهادی برای حل مشکلات ایران که فقر و جهل و مافیای اقتصادی و غیره است باشیم (64530)
 
امير علي
۱۳۸۷-۰۳-۰۴ ۰۴:۰۲:۲۱
اين بسته را که يک بچه دبستاني هم مي تونه بنويسه. کي ما مي خواهيم فرق يک سخنراني و پيدا کردن يک راه حل براي يک مشکل را بفهميم (64559)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۴ ۰۶:۳۲:۵۵
اين همه تبليغات و سر و صدا برا همين مسايل تكراري كه بارها تو سخنراني هاي حماسي و غير حماسي مطرح شده بود؟
از اقاي احمدي نژاد و همكارانشون تقاضا داريم براي حل مشكلات داخلي از جمله مسكن ازدواج و اشتغال و امنيت و تورم و ... هم مرحمت كنن و به مردم منت بزارن و افتخار بدن و يه بسته ناقابل هم براي حل اينها در داخل بدن! (64563)
 
علی
۱۳۸۷-۰۳-۰۴ ۰۷:۳۴:۲۸
جناب آقای دکتر متکی
بسته پیشنهادی حضرتعالی، اگرچه اشاره کرده اید که راهبردی است، اما بسیار کلی است و قاعدتاً کشورهای زورگو این بسته را بسان دیگر پیشنهادات کشور فرصتی برای تجدید قوا در زمینه مسائل هسته ای و فرار از تحریم ها ارزیابی خواهند نمود. شما چندین سال است که این بحث های کلی را مطرح می فرمایید. بهتر نبود که یک برنامه عملیاتی با جزییات بیشتر و دقیقتر ارائه می کردید که حداقل خواندن و ترجمه آن برای آمریکا و متحدینش چند روز طول می کشید؟! (64567)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۳-۰۴ ۰۹:۳۵:۱۰
چرا بضي ها هميشه آيه ياس مي خوانند. (64579)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۳-۰۴ ۰۹:۵۵:۲۰
دولت اصولگرا میخواهد بگویند خبر را از خارجی بگیردربلااخره این هم نوعی شکوفایی و نو اوری است مبارک است (64534)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۴ ۰۹:۵۶:۳۳
آخه شما را به خدا این درسته که مطالب تکراری و شعارگونه صدا و سیما و امثال اونو به عنوان \"بسته پیشنهادی ایران \" تحویل دنیا بدیم؟ حالا ببینین ، اگه بابت همین بسته کم محلمون نکردن . نه توهین می کنن و نه نقدش می کنن ، فقط خیلی کم رنگ مثلا می گن : بسته پیشنهادی ایران دریافت گردید .... که حاوی مطالب ، استراتژی (راهبرد!) و مکانیزم(راهکار!) خاصی نبود!
. خوششون میاد داستان نامه بوش و شیراک تکرار بشه؟!؟!؟ (64568)
 
عباس بنی اسدی
۱۳۸۷-۰۳-۰۴ ۱۳:۱۳:۳۳
آقایان محافظه کار چرا نظرات مردم را توی صف نگه می دارید . می ترسید چاپ کنید و از نون خوردن بیفتید . سانسور که بلدید (64640)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۶ ۱۰:۰۳:۲۱
ديگر وقتي اهل منزل نامحرم شناخته ميشوند وغريبه ها محرم چگونه مي توان در هنگام ضرورت ازمردم كمك خواست (64888)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۳-۰۷ ۰۱:۲۹:۱۲
یکی از غیرحرفه ای ترین روشها در مذاکره اینه که طرف مقابل را احمق فرض کنی چون طرف مقابل بخوبی از این حماقت تو استفاده خواهد کرد ! و فکر میکنم این بطور دقیق در گزارش جدید البرداعی دیده میشه. (64945)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.