نظر منتشر شده
۳۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 26506
تورم موجود؛ دلایل کدامند؟ راه‏حل چیست؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۵۲
احمد توكلی با بیان اینکه كانون مشكلات مردم و كشور تورم است، تصریح کرد: در نتیجه باید كانون توجه همه سیاست‌مداران و تصمیم‌گیرندگان مجلس و دولت قرار بگیرد.   متن نطق نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، دومین ناطق پیش از دستور جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به این شرح است:

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

خدمت خواهران و برادران ارجمند سلام عرض می‌كنم. امیدوارم این سخنان 10 دقیقه‌ای من از حكمت بی‌بهره نباشد.

مهمترین چالش پیش‌روی همه تورم است، تورم با افزایش هزینه‌های تولید، سرمایه‌گذاری و رشد نااطمینانی، ضد رشد اقتصادی و اشتغال عمل می‌كند و با افزایش شكاف قدرت خرید مردم ضدعدالت رفتار می‌كند و بهمین دلیل كانون مشكلات مردم و كشور تورم است. در نتیجه باید كانون توجه همه سیاست‌مداران و تصمیم‌گیرندگان مجلس و دولت قرار بگیرد.

دو دسته علت برای تورم می‌شود تشخیص داد. من به عمده آنها اشاره می‌كنم، علل برون‌زا و درون‌زا كه هر دسته راه حل خودش را دارد.

مهمترین علل برون‌زا

گرانی واردات که ناشی از افزایش قیمت نفت‌خام است كه هزینه‌های حمل و نقل، بیمه كه گرانی بعضی از محصولات ناشی از فرآوری نفت‌خام مثل كود شیمیایی را در پی دارد.

گرانی خاص مواد غذایی، كه علت آن مصرف بیش از اندازه جهانی، خشكسالی جهانی و استفاده از بعضی از اقلام غذایی مثل روغن‌خام یا ذرت برای تهیه سوخت دیزل یا خودرو. اینها از علل آن است و سطح بالایی از گرانی را بر جامعه جهانی تحمیل كرده است.

گرانی ناشی از تحریمها، تحریمهای اخیر، تحریمهای بانكی است؛ عمدتاً بشكل نرم‌افزاری عمل می‌كند و برای تحریم‌كنندگان كم‌هزینه و برای ما پرهزینه است. حدود 10 تا 12 درصد تا الان واردات را برای ما گران می‌كند، چون 50 میلیارد دلار واردات داریم و حدود 260 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، چیزی حدود 2.5 تا 3 واحد درصد بر نرخ تورم اضافه می‌كند.

ابزارهای مقابله با علل برون‌زا، عمدتاً از مقولات بازرگانی خارجی و سیاست‌ خارجی است. كارهایی مثل كاهش تعرفه‌های وارداتی، محدودیت یا ممنوعیت صادراتی، برای همین قسمت من برای شما مثال می‌زنم. هند هفته پیش تمام قراردادهای صادراتی خودش را در حبوبات، روغن و برنج لغو كرد؛ آرژانتین قراردادهای صادرات گوشت خوك خود را قطع كرد؛ مصر قراردادهای صادرات برنج خود را قطع كرد؛ همه را لغو كردند و موقتاً‌ معلق كردند. در این زمینه دولت ما محدودیت قانون برنامه چهارم را دارد. من فكر می‌كنم كه مجلس آمادگی دارد پیشنهادهای دولت را در این زمینه با دقت بررسی كند و راه چاره پیدا كند.

ابزار دیگر مذاكرات سیاسی در قضیه هسته‌ای است. ما حقی داریم كه از آن بهیچوجه نمی‌توانیم صرفنظر كنیم و نباید صرفنظر كنیم ولی رفتار معتدل و مذاكرات معقولانه و حكیمانه سیاست خارجی می‌تواند هزینه‌ها را كاهش دهد. در زمینه استفاده از ابزارهای مبارزه با عوامل برون‌زای تورم 3 قید مهم داریم:

قید اول این است كه ما باید هر تصمیمی در بازرگانی خارجی می‌گیریم حتماً‌ و حتماً حفظ تولید و تولیدكننده داخلی را مدنظر قرار بدهیم. تعرفه‌ها یا منع صادرات باید جوری باشد كه حتماً به تولیدكننده داخلی صدمه نزند برای تورم سال مالی بعدی را با شدت بیشتر در پی دارد.

دوم، حفظ حق مسلم ملی و بین‌المللی ماست كه این قیدی است كه در مذاكرات سیاسی خارجی كه من از آن دفاع می‌كنم و از تقویت آنهم دفاع می‌كنم، حتماً‌ باید لحاظ شود.

سومین قیدی كه داریم این است كه از تغییر تصمیمات باید بپرهیزیم. تعرفه‌ها ابزاری نیست كه هر روز یك تصمیم در مورد آن گرفته شود یا سیاستهای بازرگانی خارجی كه طرف داریم این طرف یا آنطرف نمی‌تواند با تورم روبرو باشد، برای همین باید با دقت كافی تصمیم بگیریم تا از تغییر آن مصون بمانیم.

عوامل درون‌زا

سیاست انبساطی مالی، سیاست انبساطی پولی، فساد و نابهره‌وری سیستم از عوامل مهم تورم از نظر داخلی هستند.

ابزارهای مقابله با این عوامل هم عموماً از مقولات مدیریتی و اقتصادی هست.

پرهیز از افزایش هزینه‌های عمرانی بیش از ظرفیت ملی از اساسی‌ترین عواملی است كه می‌تواند شرایط تورمی را برای آینده نزدیك كاهش دهد. همچنانكه تصمیمات نادرست دولت و مجلس در سال 85 آثارش از اواسط سال 85 ظاهر شد و هنوز هم ما داریم فشار آن را تحمل می‌كنیم. هزینه عمرانی باید تابع قدرت جذب اقتصاد ملی باشد.

پرهیز از كاهش دیوان‌سالاری و به تبع آن كاهش هزینه‌ جاری از ابزارهای بعدی است. قانون مدیریت خدمات كشوری كه مجلس بعد از تلاش زیاد و همت والایی تصویب كرده و به دولت در مهرماه ابلاغ شده، اجرای قانون سخت است، اما از آن قانونهای سختی است كه اجرای آن نجات‌بخش است. این ان‌شاءالله به همت دولت بستگی دارد و به قدرت نظارت مجلس كه چگونه برای كاهش دیوان‌سالاری بشكل قانونی عمل كند.

پرهیز از رفتارهایی كه برانگیزاننده انتظارات بیش از قدرت ملی است. این پرهیز مخصوصاً بین ما نمایندگان خیلی باید جدی گرفته شود. اگر از نطق‌های حماسی كه انتظارات را بر می‌انگیزد و قدرت دولت برای پاسخ دادن به انتظارات وجود ندارد، پرهیز نكنیم، انتظار برانگیخته می‌شود و زمینه‌های استفاده‌های نامناسب و بی‌انضباطی‌های مالی برای دولت فراهم می‌شود. خود دولت هم باید از تحریك انتظارات پرهیز كند.

اجتناب از اجرای عجولانه طرح بسیار خوب دولت در زمینه راه‌اندازی و تقویت بنگاههای زودبازده چه كوچك، چه متوسط حتماً باید اینكار با تأنی انجام بگیرد. اگر تعجیل صورت بگیرد نتیجه آن همین می‌شود كه پول كلانی تزریق می‌شود به جامعه بدون هدفمندی خرج می‌شود و پدر مسكن را در می‌آورد كه از عوامل افزایش قیمت مسكن همین طرحهای حساب نشده بود. دیروز رئیس كل بانك مركزی اعلام كرد كه 46 درصد طرحهای زودبازده اصلاً وجود خارجی ندارد.

بستن مجاری فساد كه زمینه‌های فساد را از بین ببرد و در این راه مجلس قوانین خوبی تصویب كرده كه یكی از آن هم امروز در صحن علنی مطرح است كه ان‌شاءالله مورد عنایت شما نمایندگان محترم قرار بگیرد، لایحه سلامت اداری.

همت برای اصلاح ساختارها باید بیش از وصله‌پینه كردن و تصمیمات مقطعی صورت بگیرد.

در استفاده از این راه‌حلها هم چند قید ملاحظه باید رعایت شود:

اول اینكه از تصمیمات عجولانه و فاقد كارشناسی كافی جداً بپرهیزیم. امضاء كردن طرحهایی كه ایده‌های خام را بشكل قانونی در صحن علنی مجلس مطرح می‌كند اشتباه است. بنده در دوره هفتم بارها از نمایندگان محترمی كه درصدد بودند خیرخواهیشان را بشكل طرح قانونی تقدیم كنند خواهش كردم كه شما قبل از اینكه طرح را به امضاء برسانید ایده خود را به چكش كارشناسی مركز پژوهشها بسپارید و استقبال زیادی بعضی وقتها شده و من تشكر می‌كنم. همینجور دولت، لوایحش باید پخته باشد.

در دومین قید ما باید اجرای كارهای عمرانی را تابع استراتژی مهار تورم قرار دهیم. همه ما در حوزه‌های انتخابیه‌مان مشكلات زیادی داریم، برادران و خواهران! كارهای عمرانی كه انجام می‌شود اگر عجولانه باشد و بی‌حساب از منابع ذخیره ارزی استفاده بشود، هم تورم‌زاست و هم پس از بهره‌برداری رسیدن. اولاً دوره بهره‌برداری را طولانی كرده و تورم جدید ایجاد می‌كند. ثانیاً بعد از بهره‌برداری رسیدن هزینه‌های جاری را افزایش می‌دهد بدون اینكه ما منبع كافی داشته باشیم.

ما محتاج كارهای عمرانی هستیم چه به اصرار نمایندگان و چه به اصرار دولت اما حتماً باید تابع استراتژی مهار تورم قرار بگیرد.

باید از حساب ذخیره ارزی مثل گوشت میته استفاده كرد (به حداقل ضرورت).

از سپردن كارها بدست افراد كم‌تجربه یا آدمهای خوبی كه تناسب با سمتشان ندارند، باید جداً بپرهیزیم.

اگرچه نگاه بلندمدت و میان‌مدت برای مبارزه با تورم ضروری است اما دست دولت و خودمان را از اتخاذ سیاستهای كوتاه‌مدت مدت لازم مثلاً در امر مبارزه با تورم مسكن نبندیم.

از برخوردهای شعاری و سیاست‌زده شدیداً پرهیزیم كنیم. مخصوصاً مبارزه با فساد باید مثل ابرهایی باشیم كه به تعبیر امیرالمؤمنین اول می‌باریم بعد می‌غریم نه اینكه دائماً غرش می‌كنیم و بعد باد می‌آید ما را پراكنده می‌كند و بارشی در كار نباشد.

از كشمشكش‌ها بپرهیزیم و در سطوح بالا حتماً تفاهم‌آمیز رفتار كنیم. رهبر انقلاب در سفر شیرازشان به هر دو دسته اشاره كردند. هم به عوامل برون‌زا مثل عوامل تحریمی و وارداتی اشاره فرمودند. هم به انضباط و عدم اسراف اشاره فرمودند كه مهمترین انضباط، انضباط مالی و پولی است و مهمترین از اسراف هم پرهیز خرج مسرفانه ذخیره ارزی است.

دولت محترم اخیراً برای چاره‌جویی خودش، چاره‌چویی كار اقتصادی كشور آمده گروه خاصی را تعیین كرده. من از آن استقبال می‌كنم و فكر می‌كنم مجلس هم از این كار دولت استقبال می‌كند.

دولت اعلام كرده كه تصمیمات خودش را قبل از اجراء به قضاوت می‌گذارد. من بازهم تشكر می‌كنم كه این كار جدید و قدم جدید را برداشته و فكر می‌كنم كمیسیونهای تخصصی مجلس هشتم و مركز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی حتماً آمادگی دارند همكاری كنند. همكاریهای سابق خیلی نتیجه‌بخش بود مثلا در تبصره 13، قانون خدمات كشوری و اجرای سیاستهای كلی اصل 44 همه با همكاری نزدیك دولت و مجلس انجام شد و نتیجه آن بهتر شد. ان‌شاء‌الله در آینده هم شاهد هماهنگی برای خدمت به مردم و در سایه قانون باشیم. والسلام‌ علیكم و رحمه‌ الله


 
ا-ج
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۱:۰۴:۵۷
با سلام
استاد عزيز نمي دانم به دنبال چه مي گرديد كاهش تورم؟ خود را زياد خسته نكنيد دولتي كه به راحتي شما و مركز پژوهشهاي مجلس را براي تنها 24 ميليون تومان افزايش بودجه عمراني( و ادعاي رشد 151 درصدي و سكوت شما) زير سئوال مي برد. و تنها براي تغيير 3 درصدي بودجه مجلس را عامل ناكامي هاي دولت مي داند. مطمئنا از پند بزرگان درسي نمي گيرد.
اما در مورد متن ارائه شده فكر كنم در اقتصاد ايران تورم ساختاري وجود دارد و نمي بايست بدون توجه به عوامل نهادي و نقش آنها در تورم به تفسير تورم در ايران پرداخت توان از هزينه مبادله(transaction cost) و همچنين هزينه منيو كاست (Menu Cost( در ايران بساير بالا مي باشد نگاهي به ساختار نهادي ايران ان را بيش از پيش نمايان مي سازد. آكرلوف در مقاله اي به بيان اين نقش در اقتصاد پرداخته است والبته مطالعات داگلاس سي نورث در اين زمينه مويد اين نكته است كه ساختار نهادي و بالا رفتن هزينه هاي مبادله در كشورها مي تواند باعث تورم گردد.
نكته ديگر در مورد تورم در ايران را مي توان نقش دولت دانست براي دولتها در كليه مكاتب اقتصادي سه وظيفه اصلي و اساي بر شمرده اند.1- تامين امنيت داخلي 2- تامين امنيت خارجي ( و در مفهوم جديدتر ان تامين امنيت اقتصادي ) 3- توليد كالاهايي كه بخش خصوصي قادر به تامين آنها نيست. متاسفانه در كشور ما دولت وظايف اصلي خود را رها كرده و به ساير وظايف پرداخته است شايد تامين امنيت سرمايه گذاري و محيط امن براي سرمايه گذاران همراه با سود آموري مناسب يتواند بسيار راهگشا باشد( هماني كه كشورهاي هم جوار ما با بهره گيري از آن سالانه ميلياردها دلار سرمايه كشور ما را به سوي خود جذب مي كنند).
نكته آخر آنكه نكته مغفول در علل تورم نقش تغيير دولتها و همچنين متعهد بودن آنها مي باشد ببينيد دولت ها در ايرن بسيار بيش از آنكه فكر كنيم براي راي كار مي كنند براي يك دولت مرد بسيار ساده تر است تا از موفقيت هايش حتي كوتاه مدت بگويد تا آنكه بخواهد از سياست هاي سخن بگويد كه مضار كوتاه مدت اما منافع بلند مدت دارد نكتنه اي كه در بحث بخش عمومي و دلايل شكست بازار مطرح است ( فكر كنم به نام نزديك بيني سياسي) (63931)
 
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۱:۰۸:۱۷
بنام خدا
ما نیاز به یک طرح اقتصادی تخصصی (business plan)داریم
وگرنه همین کلی گوئی ها وتوضیح واضحات وضعییت اقتصاد ما را به اینجا رسانده است.
اگر هر غیر متخصصی به خودش اجازه نمی داد که از موضع یک نفر صاحب نظر صحبت کند خیلی بهتر بود (63932)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۱:۳۱:۳۱
به نظر من یکی از عوامل تورم در کشور مسائل روانی جامعه است و این هم ناشی از بی اعتبار شدن قوانین مصوب دولت است. چرا که مردم هیچ اعتمادی به مسئولین ندارند و حتی در بین مردم این صحبت وجود دارد که دولت در هر زمینه ای اقدام کند خراب می شود. مردم حق دارند برای اینکه تصمیمات دولت عجولانه و بدون کار کارشناسی واقعی و احساسی بوده و تا الان که کاملا معکوس نتیجه داده است. (63947)
 
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۱:۵۳:۳۲
ریشه مشکل این است که دولت و قبل از آن، مجلس، علم اقتصاد را باور ندارند و با اتکا به برخی آرای شاذ در بین علمای اقتصاد، اصل علم اقتصاد را به دیوار کوبیده اند.
کاش مجلس قانونی را تصویب می کرد که همه وزرا و وکلا موظف می شدند، قبل از شروع کار یک دوره فشرده علم اقتصاد متعارف ( و نه آن معجونهایی که با التقاط برخی مفاهیم اقتصادی و برخی آموزه های دینی ساخته شده اند) را با موفقیت بگذرانند. (63960)
 
محمد ق
۱۳۸۷-۰۲-۳۱ ۰۷:۳۸:۲۸
من نمي دانم كه چند درصد نمايندگان مجلس كه در مورد اقتصاد نظر مي دهند سواد اقتصادي دارند و همچنين نمي دانم نمايندگاني كه در كميسيون هاي بودجه و اقتصادي مسئوليت دارند آيا علم به اقتصاد دارند يا سرفا به صورت تجربي وارد اين كميسون شده اند كه نظرهاي غير كارشناسي خود را به مجلس و دولت تحميل كنند. و اگر اينگونه باشد كه واي به حال ملت و اصلا حرف زدن از تورم و مافيا و ... بي فايده و باعث كشمكش هاي بيهوده بين دولت و مجلس خواهد شد و اين به هيچ وجه ثمر خوبي در وضعيت اقتصادي كشور نخواهد داشت و بيشتر به جو لج و لجبازي دامن خواهد زد و نه تنها دولت از مجلس بلكه متقابلا اگر در دولت هم به همين منوال باشد مجلس نيز از دولت حرف شنوي نخواهد داشت و نتيجه اش نامه بازي بين رؤساي دو قوه مقننه و مجريه خواهد شد. و اين به مصلحت نظام و كشور نيست و خودبخود باعث تحميل خيلي چيزها بر گردن ملت مي شود و دعواي رده هاي بالاي كشوري باعث فشار بيشتر بر قشر ضعيف و كم درآمد جامعه خواهد شد. به هر جهت بايد هم در دولت و هم در مجلس متقابلا از كارشناسان خبره اقتصادي كه از نظر علمي هم در رده هاي بالايي قرار داشته باشند استفاده كرد. و الا انشاء ا... تا صد سال ديگر هم آب از آب تكان نخواهد خورد. همچنان كه تا به حال انچنان تكاني هم نخورده است. (64093)
 
نخودي
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۱:۵۳:۴۲
آقاي دكتر توكلي درست تشخيص داده اند؛ اما خواهشمند است چيزي مثل طرح تثبيت قيمتها را تجويز نكنند. (63962)
 
دلسوز
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۲:۰۹:۲۸
آن روز كه سردارسازندگي به زعم خود به منظور تشكيل سرمايه
اقدام به تزريق پول به نظام مالي كشور ميكرد قطعا از پيامدهاي
فاجعه بارآن درآينده بي اطلاع نبود.
پيشنهاد ميشود حالا نسبت به جمع آوري آن اقدام نمايد.
در دوران ..
(( روزي كه جيك جيك مستونت بود فكر زمستونت بود؟ (63946)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۲:۱۲:۵۲
جناب آقاي دكتر توكلي عزيز
دست شما درد نكند . اين حرف‌هايي كه مي زنيد حرف دل ما كارشناسان سازمان مديريت است. ما كه منحليم و حرفي نمي توانيم بزنيم. دست شما درد نكند. (63967)
 
محمد ق
۱۳۸۷-۰۲-۳۱ ۰۹:۴۲:۵۹
اگر شما قرار بود كاري بكنيد خيلي قبل از اينها بايد مي كرديد (ريختن يك برنامه مدون براي كنترل تورم در همان دوران آقاي خاتمي) نه بعد از انحلال كه كاري از دستتان بر نمي آيد.
لطف كنيد انقدر حسرت آميز حرف نزنيد كه فايده ندارد. چون كنترل تورم فقط منوط به اين دولت يا دولتهاي ديگر نيست و در ايران در تمام ادوار تورم بوده و فقط كم و زياد شده و اينها همه ضعف در برنامه ريزي و مديريت كلان اقتصادي است. كه الحمدالله در هيچ دوره اي اين مديريت ترميم نشده و بلكه بيشتر به سمت رانت و رشوه و باندبازي كشيده شده و يك سر آن در دست افراد خاص و سر ديگر آن بر باد هواست. (64121)
 
۱۳۸۷-۰۲-۳۱ ۱۰:۱۲:۱۸
همين اظهار نظرهاي شما در سايت الف نشان از درست بودن انحلال سازمان مخوفتان است. هر حرفي در اين سايت آمد يكنفر از شماها به انحلال سازمانتان ربط داد. خواهشا\" به اندازه تعدادتان نظر بدهيد. يعني2000 نفر از 70000000 جمعيت ايران (64130)
 
عسگري
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۲:۴۵:۳۰
به نظر من نقدينگي و سرعت بالاي گردش معاملات اعم از منقول و غير منقول عامل تورم ايران است. (63977)
 
پیمان
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۲:۵۴:۰۴
جناب توکلی با سلام
همه میدانند که تمام عوامل تورم مجلس و نمایندگان مردمی آن هستند.
اگر باور ندارید سخنرانی های رییس جمهور و اطرافیان را طی سال گذشته و امسال یکبار دیگر مرور کنید. (63980)
 
هادی رجبی
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۳:۱۳:۰۰
جناب توکلی
حضرت عالی باید پاسخگوی تورم باشید نه ناظر وتحلیلگر !
گویا امروز که تورم دامن همه را گرفته جنابعالی نیز بهتر میدانید که دامن خود را مبرا نشان دهید
گویا فراموش کرده اید که عامل اصلی تورم پیشنهاد های جنابعالی و همفکران اصولگرای شما و عدم توجه به نامه های اقتصاد دانان ودیگران میباشد (63988)
 
یک کارخانه دار
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۵:۳۲:۱۱
باید گفت این توضیح واضحات را چرا در هنگام تصویب بودجه اغماض کردید . آیا واقعا الان متوجه شده اید که جای تاسف است یا اینکه پارسال از نگاه سیاسی حمایت میکردید. (64011)
 
امير110
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۶:۰۸:۲۳
ساختاري بودن تورم در ايران واضح و آشكار است.تا وقتي كه عمده ترين درآمد و توليد در جامعه از فروش نفت باشد اين تورم با ما همراه خواهد بود.اما از چند نكته نمي توان دوري جست:
1- طرح باصطلاح تثبيت قيمتها باعث فربه شدن بودجه شد.چون براي تامين و جلوگيري از افزايش قيمتها دولت و مجلس تن به افزايش اعتبارات جاري (يارانه ها و كمك زيانها) و برخي اعتبارات عمراني (كمك به ساخت نيروگاه و ...) داد.كه اين امر منجر به برداشت بيشتر از حساب ذخيره ارزي و افزايش لجام گسيخته نقدينگي شد.
2- تحريم هاي بين المللي - عدم افتتاح اسناد ارزي و ... باعث گرديد تا قيمت كالاهاي وارداتي در مقايسه باقبل افزايش يابد.علت اين موضوع در موضعگيريهاي بيهوده رئيس جمهور در خصوص اسرائيل و انرژي هسته اي خلاصه مي شود. چه آنكه دولتهاي قبلي با موضعگيريهاي منطقي هردو را حفظ كرده بودند.
3- كاهش سود بانكي عموما كاهش يا افزايش سود تسهيلات بانكي در دنيا متناسب با تورم و كارمزد مي باشد.اما در ايران با شعار حمايت از توليد (البته ما كه تا بحال توليدي نديده ايم) سود بانكي را كاهش و تسهيلات تكليفي را بر گردن بانكها قرار داديم.نتيجه اين موضوع روان شدن تسهيلات به اصطلاح براي توليد به سمت دلالي و خريد مسكن و زمين است. (64018)
 
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۶:۲۱:۰۸
آقاي توكلي تمام اين مسائلي كه شما مطرح ميكنيد مختص اقتصاد غربيهاست كه به اعتقاد رئيس جمهور نمونه ما در ايران كاربرد ندارد. چرا به بيراهه ميرويد؟ عامل اصلي تورم در مملكت ما بنا به گفته رئيس جمهور آقازاده ها و مافياي اقتصادي ميباشند. متاسفانه عليرغم اينكه از چند سال پيش رئيس جمهور متوجه اين موضوع شده ولي هنوز موفق به شناسائي آنها نشده است. زيرا تا كنون حتي يك نفر از آنها نيز معرفي نشده است. ضمنا\" وقتي رئيس دولت پس از سه سال نتواند حتي يكي از اين مافيا يا آقازاده ها را شناسائي و معرفي كند احتمالا\" از بين بردن يا كنترل فعاليت آنها بيش از 20 سال طول مي كشد. لذا تا 20 سال آينده فقط بايد انتظار تورم بيشتر را داشت. (64019)
 
ي ع ذ
۱۳۸۷-۰۲-۳۰ ۱۷:۲۶:۱۵
دكترمطالب ارزشمندي رامطرح كردند پيشنهاد مي كنم اگر ميسوروممكن باشد مجموعه ي دولت ومجلس باتعامل همديگر ،اقتصاد دانهاي دلسوز كشوررا دعوت نموده(حتي ازهمه ي جناحهاي معتقدبه نظام) تابرنامه اي مدون ومفيد ومناسب براي شكوفايي اقتصادي كشور تدارك ببينند( البته نه مانند برنامه هاي پنج ساله موجودكه ظاهرا فاقدكارايي لازم است) درضمن الگو برداري اقتصادي از ديگركشورها مانندمالزي وتركيه كه ازمشاوران خبره خارجي استفاده كرده اند وموفق هم بوده اند مي تواند بعنوان يك راه كار مطرح باشد گرچه آبي از ريسك وخطر نيست. (64027)
 
صدرا زمانی
۱۳۸۷-۰۲-۳۱ ۰۰:۱۰:۰۹
جناب توکلی شگفت است که فرموده اید : «1) من فكر می‌كنم كه مجلس آمادگی دارد پیشنهادهای دولت را با دقت بررسی كند و راه چاره پیدا كند
2) از عوامل افزایش قیمت مسكن همین طرحهای حساب نشده بود
3) دولت محترم اخیراً برای چاره‌جویی خودش، چاره‌چویی كار اقتصادی كشور آمده گروه خاصی را تعیین كرده. من از آن استقبال می‌كنم و فكر می‌كنم مجلس هم از این كار دولت استقبال می‌كند.»
زیرا تصمیم سازی و قانونگذاری وظیفهء مجلس است و دولت موظف به اجرای قوانین است و تازه نظارت بر حسن اجرای قوانین هم از وظایف مجلس است . به نظر بنده همهء انتقاداتی که به دولت میشود در حقیقت متوجه مجلس باید باشد . دولت بدون اجازهء مجلسی مقتدر و وظیفه شناس آب هم نمی تواند بخورد . روا نیست که مجلس کم کاری کند و بعد به انتقاد از دولت بپردازد! (64078)
 
a
۱۳۸۷-۰۲-۳۱ ۰۹:۲۷:۳۱
يكي از نمايندگان گفته است علت تورم اين است كه ما به اظهارات نماينده دولت در مورد بودجه سال84و 85 اعتماد كرديم بايد گفت چرا اعتماد كرديد؟چرا شما سوابق نماينده دولت را تحقيق نكرديد ؟نماينده دولت قبل از دولت نهم از مخالفان كميته امداد بوده اما بعد از دولت نهم از مدافعان سرسخت كميته امداد شده!اين يعني اين كه ايشان اگر چه مدرك اقتصادي هم داشته و لي موظف بوده است اين حرف ها را در مجلس بزند و توجيه گر باشد شايدخلاف عقيده قلبي خود او هم بوده است (64115)
 
۱۳۸۷-۰۲-۳۱ ۱۱:۰۷:۱۱
با سلام . راستش نمي خواستم اظهار نظري داشته باشم ولي مدتي است كه صحبتهاي آقاي دكتر توكلي را در مورد سياستهاي اقتصادي ( اعم از بيكاري ، تورم و ..) مي شنوم و يا از طريق جرايد از آنها مطلع مي شوم. بر همين روال نيز امروز سري به سايت شخصي وي زدم و صحبتهيا وي را براي نمايندگان مجلس در مورد تورم گوش دادم. اينكه اقاي دكتر توكلي شخص با اخلاق و خيرخواهي مي باشند ، با توجه به اينكه بنده هم با مركز پژوهشها همكاري داشته و دارم و با توجه به اينكه از دانشجويان سابق وي نيز بوده ام ، شكي وجود ندارد. اما يك سوالي كه مطرح مي شود اينست كه آيا اخلاق مداري و خيرخواهي به نتيجه مطلوب مي انجامد؟ آيا تنها تكيه بر ارزشهاي اخلاقي مي تواند دواي درد باشد؟ ايا در مصداق يابي براي اين ارزشها دچار اشتباه نمي شويم ؟ و سوالات متعدد ديگري از اين قبيل. شايد كسي فكر مي كند كه حالا اين موضوعات و سوالات چه ربطي به متن سخنراني اقاي دكتر دارد. راستش به اين خاطر به اين سوالات اشاره كردم ، كه اكثر كساني كه اقتصاد خوانده اند و يا نخوانده اند ، گمان مي كنند كه تنها با زدن حرفهاي اخلاقي و ارزشي از جانب شخصي مثل آقاي دكتر مي توان نتيجه گرفت كه ايشان شخص باسوادي در اين زمينه هستند و با توجه به مقالات و كتب متعددي كه ايشان در جورنال هاي مختلف داخلي و خارجي در مورد تورم و ريشه هاي ان دارند و با توجه به مطالعات عميقي كه ايشان در امگلستان بر روي تورم و ريشه هاي آن داشته اند ف مي توان گفت كه نظرات ايشان كاملاً كارشناسي و از روي توجه به علم اقتصاد مي باشد! اما با شنيدن اين سخنراني ها مثل هميشه نااميد تر شدم. براي روشن تر شدن ، بخش هايي از صحبت هيا آقاي دكتر توكلي را در اين زمينه در ادامه مي آورم:
- سخن آقاي دكتر : پرهيز از افزايش هزينه هاي عمراني بيش ازظرفيت ملي از اساسي ترين عواملي است كه مي تواند شرايط تورمي را براي اينده نزديك كاهش دهد.
- سخن من:اولاً اينكه تا كنون و تا قبل از اينكه يك گزارش از جانب مركز پژوهشهاي مجلس در مورد وضعيت طرحهاي عمراني كشور ، منتشر مشده بود ، آقاي دكتر اصلاً اشاره اي به اين موضوع نداشتند. ثانياً مگر مي توان با تكيه بر يك گزارش از جانب مركز پژوهشها ( با توجه به اطلاع بنده در مورد كارشناسان و ناظران گزارشه هاي مذكور) به چنين نتيجه اي لقب اساسي ترين عامل را براي كاشه تورم در آينده داد. ( اين نشان يم دهد كه چقدر بر روي تورم و ريشه هاي آن اطلاعات زيادي داريم!) . ثالثاً اينكه ، بسيار متأسفم كه آقاي دكتر در سخنانشان بعد از اينكه به عوامل برونزا از جمله گراني كالاهاي وارداتي از جمله مواد غذايي اشاره مي كنند ، همچون دولت گراني مواد غذايي را در يك برهه از زمان ، با تورم خلط مي كنند و غافل از اينكه تورم يعني افزايش سطح عمومي قيمتها درطول يك دوره به صورت مداوم. يعني اينكه اگر در يك مقطعي از سال قيمت كالايي گران شد ، موقعي به اين افزايش مي توان تورم گفت كه اين افزايش در طول سال و به صورت مداوم باشد نه اينكه دريك برهه اي از زمان قيمت برخي كالاها گران شود و ما اين را با تورم خلط نماييم.(اين به مفهوم مطالعات عميق ما بر روي تورم مي باشد!) . همچنين اينكه شما بر چه اساسي به اين نتيجه رسيديد كه تورم كالاهاي وارداتي حدود 2.5 تا 3 درصد كل تورم 18 درصدي را شامل مي شود( با توجه به اينكه افزايش قيمت مواد غذايي تنها در سه - چهار ماه اخير اتفاق افتاده است و جالب تر اينست كه اگر افزايش قيمت اين كالاها و همچنين انرژي اينقدر تأثيرات تورمي دارد سوال اينست كه چرا در كشورهاي ديگر اروپايي و آمريكا تورم چندان تحت تأثير افز ايش قيمت مواد غذايي و سوخت قرار نگرفته است.)مورد بعيد اينكه با كمال تأسف ، بعد از اينكه آقاي دكتر در مورد عوامل برونزا صحبت نمودند ، به نقش عوامل درونزا بر روي تورم اشاره داشتند كه در آنجا نيز به يك سري مطالبي اشاره داشتند كه واقعاً مرا كاملاً متقاعد ساخت كه دانشگاههاي انگلستان چقدر توانسته اند مطالب و موضوعات مهم در زمينه تورم و عوامل شكل گيري آنرا به دانشجويان ايراني منتقل نمايند. ايشان رد متن سخنراني شان تلويحاً اشاره به مهمترين عامل افزايش تورم يعني نقدينگي داشته اند كه نشان مي دهد چقدر ايشان مطالعاتشان جامع و كامل بوده است.
- دكتر : اجتناب از اجراي عجولانه طرح \"بسيار خوب \" دولت در زمينه راه اندازي صنايع كوچك و زودبازده مي توانست از تزريق نقدينگي جلوگيري نمايد.
پاسخ من: اول اينكه تنها عامل تزريق نقدينگي ، وام و تسهيلات در زمينه بنگاههاي زودبازده نبوده است و عوامل تأثير گذار مهم ديگري وجود دارند كه كساني كه اقتصاد خوانده هستند تقريباً‌از آنها اطلاع دارند و نيازي به اشاره به انها نيست. دوم اينكه ايشان طرح بنگاههاي زودبازده را طرح بسيار خوب قلمداد نموده اند و تلويحاً از اين طرح دفاع كرده اند. سوال من اينست كه ما قبل از اينكه اين طرح را اجرا كنيم چقدر مطالعه بر روي آن داشته ايم و بر اساس چه سند و مدركي و با استفاده از چه اطلاعاتي به اين طرح ، لقب بسيار خوب قلمداد مي كنيم و تلويحاً از آن دفاع مي كنيم و تنها عامل شكست ( يا بهتر است بگوييم عدم موفقيت ) اين طرح را عجولانه عمل كردن دولت مي دانيم. اينها نشان مي دهند كه ما چقدر اطلاعاتمان علمي مي باشد و چقدر بلديم. ( لطفاً مانند سري قبل سانسور نفرماييد دوست گرامي و گرانقدر) (64143)
 
همتی
۱۳۸۷-۰۲-۳۱ ۱۱:۳۲:۵۸
بسم الله
سلام
آقای دکتر !
بحث خیلی ساده تر از این حرفهاست:

1- اقتصاد بر پایه سه بازار است:
الف) بازار زمین
ب) بازار سرمایه
ج) بازار کار

بازاری که در کشور تا بحال غفلت شده و حتی آمار موثق هم در آن نداریم است؛ در این چند وقت هم که کاملا معلوم شده که پایه تورمی کشور بازار زمین است؛

شما که باید بهتر بدانید تورم در بخش زمین در سه سال گذشته بالاترین نرخ تورم را داشته است، پس چرا هنوز قایل به نقش آن در اقتصاد کشور نیستید؟ (64150)
 
صابري
۱۳۸۷-۰۲-۳۱ ۱۲:۵۴:۲۳
خوب دقت کنيد. ايشان فرموده اند:
دولت ما محدودیت قانون برنامه چهارم را دارد. من فكر می‌كنم كه مجلس آمادگی دارد پیشنهادهای دولت را در این زمینه با دقت بررسی كند و راه چاره پیدا كند.!
به اين ميگن يک اعتراف دير هنگام (64172)
 
۱۳۸۷-۰۲-۳۱ ۱۳:۴۸:۲۱
خبر خوش برای کارمندان
مرکزی خبر: غلامحسین الهام امروز در نشستی خبری افزود: دولت تصویب کرد افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت به صورت پلکانی به صورت 7 تا 12 درصد باشد.

وی گفت: افزایش 7 درصدی مربوط به حقوق های زیر یک میلیون تومان و افزایش 12 درصدی مربوط به حقوق های زیر 300 هزار تومان است.

الهام افزود: افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت در شش سطح مربوط به حقوق های زیر 300 هزار تومان، زیر 400 هزار تومان ، زیر 500 هزار تومان و تا حقوق های یک میلیون تومانی است. (64184)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۲-۳۱ ۱۶:۴۲:۳۷
بنظر توان اقتصاددانهای داخلی در همین حد است و سالیان متمادی با کلی گویی در ارائه یک برنامه اقتصادی مشکلات را دو چندان کرده اند. اگر توجه کنیم هر از چند گاهی یکی از آقایان مسئولیت بخش اقتصادی را برعهده میگیرد و با اعلام برنامه های آنچنانی مشکلات را حل شده فرض میکند و همین جناب پس از برکناری به منتقد تبدیل میشود. من فکر میکنم استفاده از ترکیبی از مشاوران اقتصادی بین المللی و داخلی برای طراحی یک سیستم جامع اقتصادی نه تنها منافاتی با منافع ملی ندارد بلکه در جهت حفط آن با ایجاد یک برنامه و تثبیت روال است. امید است این ترس و واهمه خیالی در خصوص متخصصین بین المللی کارآمد از میان رفته و موجبات توسعه کشور فراهم آید. (64218)
 
علي
۱۳۸۷-۰۲-۳۱ ۲۲:۴۵:۳۴
درباره انتصاب افراد خوب ولي ناكارآمد كه آقاي توكلي گفته اند بايد از آن پرهيز شود نكته اي را عرض كنم:
از يكي از مديران يكي از شهرستانهاي تهران پرسيدم آيا براي پست فرمانداري فرد مناسبتري را پيدا نكردند (توضيح اينكه فرماندار مورد نظر به درد هركاري بخورد براي اداره يك شهر كه هيچ، از اداره يك مدرسه هم عاجز است!) ايشان پاسخ دادند انتصاب ايشان بنا به پيشنهاد ....بوده و پاك و متدين بودنشان ملاك انتخاب بوده است! گفتم مگر مي خواستند پيشنماز انتخاب كنند؟! پاكي و تدين خوب است اما اداره يك شهرستان مديريت، تفكر، ابتكار و توانايي مي خواهد!
مديران مملكت را هر چهر سال يكبار سراسر تغيير مي دهند و هر كس سليقه خود را اعمال مي كند و در واقع كشور دست به دست مي گردد و هنوز پس از 30 سال به ثبات مديريتي و برنامه اي نرسيده ايم. اين گروه آن گروه را تخطئه مي كند و به نوعي خنثي كننده اقدامات يكديگر هستند. اين دولت هم با تكيه ظاهري به تدين، مديراني را بر سر كار آورده است كه فقط متدينند و دزد نيستند!(در حالت ايده آل) ولي تخصص، توانايي و... خودتان مي بينيد!..با اين اوضاع آيا بايد اميدوار هم باشيم؟! (64247)
 
a
۱۳۸۷-۰۳-۰۱ ۱۰:۳۰:۲۷
ريشه اشتباه هجوم اين دانشگاهي ها به سيستم اجرايي مملكت است اقتصاد مملكت ايران آزمايشگاه مكاتب اقتصادي شده ،معاش مردم هم مانند موش هاي آزمايشگاهي روز به روز لاغر ترمي شود .اساتيد دانشگاهي خيلي ايده آليست هستند در صورتي كه سيستم اجرايي مملكت آدم واقع گرا مي خواهد. راه دور نرويم همين شعار هاي آقاي احمدي نژاد اكثرا ايده آليستي است و ميبينيم كه در اجرا آن را نمي تواند پياده كند (64310)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۱ ۱۲:۳۸:۳۲
باسلام باعرض پوزش از اينكه باصراحت مي نو يسم خوب بود آقاي تو كلي يك بار هم كه شده فارق از فضايي صحبت كردن مي گفتند تورم جگونه به وجو د آمد . مثل ....

- عدم توانايي مجلس .
-عدم مدير يت در مصو بات مجلس.
-جشم بستن بر روي هر آنجه مصو بات مجلس را به هيج انگا شتند.
-واز همه ظلت بار تر بله قربان گو بودن و در مقا بل آمارها وگزارشات عوام فريبانه در مجلس به به و نهايت اسكوت كردن.

- وبسياري مطا لب ديگر و و و و و و و و و و حفو ق كارمندان وباز نشستگان كه با توجه آن تورمي و دلايل كه به اندازه مشت نمونه خروار ذكر شد . به زعم آنها كه معيشت مردم را خوب مي گويند ....... البته قطره چكا ني ..... آخرين بي قانوني در شكلي ديگر نمايان شد افزايش حقو ف 7 تا 12 درصد كه برابر آمار خو د شا ن 20درصد تورم است با توجه به مصوب برنامه پنج ساله .....................نمو نه اي از بي قا نو ني كه منجر به بروز مشكلات مردم .... وآنجه كه شما تورم مي ناميد. (64323)
 
۱۳۸۷-۰۳-۰۱ ۱۳:۰۹:۳۹
در نظريه بالا ....به اضافه كد -2008 322105-


ايا ازادبيات نامناسب استفاده شده بود كه معيشت را هما نند آواز دولفين ها ذكر شده بود حذف نموديد.....پس بايد نتيجه گرفت هر آنجه در طي اين سه سال معيشت مردم را به ويرانه اي تبديل كرده حاصل تفكر حاكم در مجلس بوده (64334)
 
mohammad
۱۳۸۷-۰۳-۰۴ ۱۲:۱۹:۵۹
توكلي همچنين اظهار كرده بود: ‌رييس كل بانك مركزي اعلام كرده است، 46درصد طرح‌هاي زودبازده اصلا وجود خارجي ندارد.توكلي البته روز گذشته در پي اظهارات جهرمي به خبرگزاري فارس گفت:«‌رييس كل بانك مركزي اين حرف را مطرح كرد و من فقط نقل قول كردم و خودم بررسي مستقل انجام ندادم.»
http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=104439 (64630)
 
سلام
۱۳۸۷-۰۳-۲۱ ۰۶:۴۴:۳۵
آقاي توكلي
چرا مركز پژوهشهاي مجلس هفتم يك آمار دقيق از مصوبات و عملكرد اين مجلس منتشر نمي كند؟
مثلا تعداد مصوبات اقتصادي، فرهنگي، سياسي، اجتماعي و... و مهمترين قوانين تصويب شده و...
به نظر اين كار ضروري است (66836)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۱۵:۲۱:۲۶
انشای رییس جمهور در وبلاگشان بسیار جالب و تکان دهنده بود.تعجبم از بسیاری از اصولگرانماهاست که حتی بخاطر حرف رهبر هم که شده حاضر به همکاری و همدلی صادقانه با دولت خصوصا در امر مبارزه نفس گیر با مفاسد اقتصادی نیستند..این امر شایبه همکاری برخی از این اصولگرایان ظاهری با مفاسد را در بین مردم بشدت افزایش . بر محبوبیت آقای دکتر افزوده است.فراموش نکنینم.اگرچه همه رسانه ها علیه دولت خدمتگزار و عدالت محور بنویسند اما حقیقت عدالت محو شدنی نیست و مردم سره را از ناسره بخوبی تشخیص میدهند.. (67166)
 
امين
۱۳۸۷-۰۳-۲۸ ۱۰:۴۲:۳۴
نويسنده فرموده اند:
گرانی ناشی از تحریمها، تحریمهای اخیر، تحریمهای بانكی است؛ عمدتاً بشكل نرم‌افزاری عمل می‌كند و برای تحریم‌كنندگان كم‌هزینه و برای ما پرهزینه است. حدود 10 تا 12 درصد تا الان واردات را برای ما گران می‌كند، چون 50 میلیارد دلار واردات داریم و حدود 260 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، چیزی حدود 2.5 تا 3 واحد درصد بر نرخ تورم اضافه می‌كند.


من منتظرم ببينم \"چيزي حدود 5/2 تا 3 در صد تورم\" چگونه از بقيه ارقام بالا در مي ايد؟ اگر مي خواسته اند بگويند به نسبت 50 به 260 يعني حدود يك پنجم ، كه مي شود 2 تا 4/2 درصد اگر چيزهاي ديگري هم بوده كه نفرموده اند لطف كنند بفرمايند تا از دانش مكتسبه ايشان بهره اي هم به ما برسد.
amin_rp@yahoo.com (68137)
 
۱۳۸۷-۰۳-۲۸ ۱۱:۲۳:۱۹
صندوق بين‌المللي پول گزارش داد:

افزايش 2 تا 100 برابري نرخ تورم در بيش از 68 كشور دنيا

خبرگزاري فارس: صندوق بين المللي پول با اعلام نرخ تورم سالهاي 2006 و 2007 و برآورد خود از تورم سال جاري ميلادي در كشورهاي جهان، از افزايش دو تا صد برابري نرخ تورم در بيش از 68 كشور دنيا گزارش داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، گزارش صندوق بين المللي پول از نرخ تورم در كشورهاي جهان حاكي است، اكثر كشورهاي جهان در پي بروز گراني در سوخت و مواد غذايي افزايش نرخ تورم را در يكي دو سال اخير تجربه كرده اند، ولي در اين بين نرخ تورم در بيش از 68 كشور جهان دو برابر يا بيشتر شده است.
بر اساس اين گزارش، نيجر و زيمبابوه از جمله كشورهاي ركورددار در خصوص افزايش نرخ تورم هستند به طوري كه نرخ تورم در نيجر كه در سال گذشته ميلادي 05/0 درصد بوده است، در سال جاري ميلادي حدود 5 درصد برآورد شده است كه حدود صد برابر افزايش را نشان مي دهد.
نرخ تورم در زيمبابوه نيز از 237 درصد در سال 2005 ميلادي، به بيش از هزار درصد در سال 2006 و بيش از ده هزار درصد در سال 2007 ميلادي رسيده است.
چهار كشور ژاپن، بوركينافاسو، گابن و چاد نيز در خصوص افزايش نرخ تورم ركوردهاي تازه اي ثبت كرده اند به طوري كه ژاپن كه هميشه به عنوان كشور داراي نرخ تورم منفي يا صفر شناخته شده بود، از گرانيهاي اخير در امان نماند و تورم حدود 7/0 درصدي را به خود ديد. بوركينافاسو هم كه سال گذشته تورم منفي را تجربه كرده بود، بر اساس برآورد صندوق بين المللي پول امسال با ركورد عجيب تورم 4/6 درصدي مواجه مي شود.
نرخ تورم منفي 4/1 درصدي در گابن نيز سال 2007 به بالاي 5 درصد رسيد و نرخ تورم منفي 8/8 درصد چاد در سال گذشته، بالاي سه درصد در سال جاري برآورد شده است.
بر اساس گزارش صندوق بين‌المللي پول كشورهاي سيشلز، كريباتي، مالتا و رژيم صهيونيستي نيز طي يكي دو سال اخير با افزايش حدود 5 برابري نرخ تورم مواجه شدند و رژيم صهيونيستي كه در سال گذشته ميلادي نرخ تورم نيم درصدي داشته است، صندوق تورم اين رژيم را در سال جاري بالاي 5/2 درصد برآورد كرده است.
كشورهاي نروژ و توگو هم افزايش 4 برابري نرخ تورم را به خود ديده اند و نرخ تورم 7/0 درصدي نروژ در سال 2007 ميلادي، بيش از 1/3 درصد در سال جاري برآورد شده است و تورم 9/0درصدي توگو نيز امسال بالاي 4 درصد ارزيابي شده است.
بر اساس اين گزارش، فهرست برخي از كشورهايي كه طي يكي دو سال گذشته بيش از دو برابر افزايش در نرخ تورم داشته اند به شرح زير است: افغانستان (از 5 درصد به بالاي 19 درصد)، ارمنستان ( از 2 درصد به بالاي 6 درصد)، آذربايجان (از 8 درصد به بالاي 19 درصد)، بوليوي( از 4 درصد به بالاي 15 درصد) ، بروندي ( از دو درصد به بالاي 11 درصد) ، چين (از يك درصد به بالاي 4 درصد) ، مصر (از 4 درصد به بالاي 8 درصد)، مجارستان (از 3 درصد به 8 درصد)، جامائيكا (از 9 درصد به بالاي 18 درصد)، قزاقستان (از 8 درصد به بالاي 17 درصد)، قرقيزستان ( از 5 درصد به بالاي ده درصد) ، لاتيو ( از 6 درصد به بالاي 15 درصد)، ليبي( از 3 درصد به بالاي 6 درصد) ، مقدونيه ( از سه درصد به بالاي 7 درصد)، ماريتيوس ( از 5درصد به بالاي 10 درصد) ، عربستان سعودي (از دو درصد به بالاي 6 درصد)، سنگاپور ( از 9/0 درصد به بالاي 4درصد)، سريلانكا ( از 9درصد به بالاي 19 درصد)، ونزوئلا ( از 13 درصد به بالاي 25 درصد) و ويتنام (از 7 درصد به 16 درصد).
نرخ تورم در ايران نيز از 11 درصد در سال 2006 و 17 درصد در سال گذشته، بالاي 20درصد در سال جاري ميلادي ارزيابي شده است.
بر اساس گزارش صندوق بين المللي پول نرخ تورم يك رقمي در 23 كشور جهان پس از بروز گرانيهاي اخير دو رقمي شده است كه فهرست اين كشورها به شرح زير است: افغانستان، آذربايجان، بلاروس، بوليوي، بروندي، اريتره، جامائيكا، اردن، كنيا، قزاقستان، قرقيزستان، لاتيو، مونگوليا، نيكاراگوئه، روسيه، صربستان، سيشلز، سيرالئون، سريلانكا، تاجيكستان، تركمنستان، اوكراين و ويتنام. (68153)
 
کارشناس دلسوز
۱۳۸۷-۰۴-۰۳ ۰۹:۴۰:۱۵
با سلام و تشکر از جناب آقای توکلی
بنده معتقدم که به عوامل فوق باید بحث بحران زایی در فضای داخل کشور را نیز اضافه کرد . جو ملتهب خود ایجاد تورم می کند . مردم را به سمت احتکار سوق می دهد . انتظار تورم خود تورم زاست . ما باید از اظهاراتی که منجر به افزایش بی ثباتی در داخل کشور می شود و فرار سرمایه و کاهش اعتماد به سرمایه گذاری را موجب می شود خودداری کنیم .
متاسفانه برخی معتقدند که باید این کشور را شوک درمانی کرد و با اظهارات و موضع گیری های بی مورد و شلوغ کردن اوضاع سعی دارند مسائل را به سمت و سویی که در نظر دارند سوق دهند در حالیکه مملکت به ثبات و آرامش نیاز دارد . نباید هر روز ملت یک بحث جدیدی را در سیاست و امنیت و روابط خارجی شاهد باشد که به نوعی بحران آفرینی می کند .
ممکن است یک یا دو شوک مناسب و در جای خود برای رفع معضلی کارایی داشته باشد اما ایراد شوک های متعدد به یک سیستم بیمار تنها خطرات حیاتی دارد . (68644)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۴-۱۱ ۱۱:۲۶:۰۹
من تقريبا همه نظرات را خواندم
دست آخر به نظرم رسيد اين حرف ها مال كساني است كه داخل گود نيستند و از خارج هي داد مي زنند لنگش كن
اگه اينها مسئول بودند آنوقت آنقدر راحت اظهار نظر نمي كردند و اذعان داشتند كه به عمل كار برآيد به سخن راني نيست. (69559)
 
یک فرد معمولی
۱۳۸۷-۰۴-۲۰ ۱۰:۵۱:۴۳
من نیز تقریباٌ تمامی نظرات را خواندم همه صحبتهای آقای توکلی را تایید می کنند من نیز آنها را تایید می کنم و آنها را قبول دارم. یکی از دوستان به بحث زمین و مسکن بصورت خاصی تاکید داشتند که واقعا درست بود باید عرض کنم تورم ایران که طی 3 سال اخیر بطور فزاینده ای شروع بیشتر به همین دلیل می باشد با یک حساب سر انگشتی بین اطرافیان مان این فرایند کاملاٌ محسوس می باشد مثلاٌ با بررسی 7 خانواده از نزدیکانمان مشخص شد که 7 خانواده فوق طی 3 سال گذشته 9 معامله مسکن انجام داده اند و دولت محترم هم آنها را در تامین نقدینگی با ارائه تسهیلات همراهی کرده است . در کل 2 عامل مهم در تورم موثر بوده است: تسهیلات(نقدینگی) و عدم مدیریت صحیح بخش مسکن. البته من بحث بحران مواد غذایی در جهان را قبول ندارم چرا تا 3 ماه پیش از آن خبری نبود تا قیمت برنج بالا رفت همه گفتند هانی است از چه زمانی تا کنون قیمت برنج ایران وابسته به قیمت جهانی بوده است. (70807)
 
۱۳۸۷-۰۶-۳۰ ۲۳:۴۸:۲۷
باسلام بنده معتقدم ریشه اصلی تورم در نقدینگی می باشد (81472)
 
فضولچه
۱۳۸۷-۰۷-۱۸ ۰۸:۳۳:۳۷
آقای توکلی با سلام . جسارتاً سوال میشود آیا به سلامتی جنابعالی هم به اصطلاح وام صد میلیونی متعلقه را دریافت کرده اید ؟ البته اگر پاسخ منفی است (که بعید می دانم )توصیه می کنم عجله کنید تا از قافله عقب نمانید . ضمناً شنیدم کل مبلغ یا بخشی از آن بلاعوض می باشد ، دیگه چه بهتر . راستش منم آرزو می کنم ای کاش نماینده میشدم مثل اونا خوش می گذروندم و شعار میدادم . نظر شما چیه ؟ ببخشید ها (84761)
 
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۱۹:۵۶:۵۵
با سلام
یکی از مسائل اصلی که باید مشکل بزرگ نامید نبودن بانک اطلاعاتی در مورد اموال و دارایی افراد جامعه میباشد اگر اموال تک تک افراد شناسایی شود و دولت با رعایت درست مالیات میتواند تورم را کنترل کند به طور مثال هرگونه خرید و فروش با کد رهگیری باشد اگر شخصی یک باب منزل میخرد یک درصدی مالیات بدهد حالا اگر شد دو تا و سه تا و بیشتر باید درصد مالیاتش بیشتر شود و یا ماشین سواری ویا سپرده بانکی این در صورتی هست که بیشتر شرکتها و سازمانهایی که تراز حسابرسی شده دارند از مالیات فرار میکنند چه برسد به افراد بدون هیچ گونه سابقه در اداره مالیات (3366933) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.