نظر منتشر شده
۲۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 25378
نقدينگي را مهار کنيد
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۱۸
غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور، با انتقاد از برخی اظهارات وی، دولت را به مهار تورم از طریق کنترل نقدینگی دعوت کرد.

به گزارش "الف"، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر داودی
معاون اول محترم رییس جمهور
سلام علیکم

احتراماً با آرزوی توفیق افزودنتر در خدمت به نظام جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران و با عرض خسته نباشید به جنابعالی و همکاران محترم در هیات دولت که در راستای حل مشکلات مردم استراحت و خواب را برخود حرام کرده اید.

جناب آقای دکتر داودی شما به خوبی این برادر علاقمند به خود را می شناسید که طی سالیان متمادی از 1361 تا کنون ارتباط دوستانه ای با هم داشته ایم و داریم که انشاء الله مستدام باشد و شاید به خاطر دارید که برای ورود جنابعالی به هیات دولت، به دلیل شناختی که از صلاحیتهای علمی و تواناییهای مدیریتی شما داشتم، وظیفه خود را انجام دادم.

آنچه از آشنایی با شما گفتم نه به خاطر یادآوری به شما است که نیازی به آن نیست، بلکه برای آگاهی دیگران است که مبادا تصور کنند اظهارات اینجانب نسبت به شما غیر دوستانه یا نسبت به دولت محترم نقد غیر منصفانه یا کارشکنانه است.

اینجانب تا قبل از سخنرانی حضرتعالی در جلسه تودیع و معارفه وزیر محترم اقتصاد و سرپرست وزارتخانه مزبور تصور می کردم روبه رو شدن اقتصاد ما با شرایط تورمی از سوی دولت محترم امری ناخواسته و ناشی از تصمیم شتابزده ناشی از شوق خدمت بیشتر به ملت شریف، به ویژه محرومان جامعه است و اکنون دولت محترم متوجه اشتباه در تصمیم گیری شده و قصد اصلاح رفتار و تصمیمات خود را دارد، اما توضیحات شما نشان داد که اتفاق رخ داده در افزایش تورم نتیجه یک انتخاب بین دو گزینه تورم و بیکاری است و دولت برای کاهش نرخ بیکاری، تورم ناشی از این اقدام را گریز ناپذیر می داند. طبعاً نتیجه این دیدگاه این است که این رویه باید استمرار یابد تا ما با نرخ بیکاری پایین تری در آینده روبه رو شویم.

ضمنا توضیحات جنابعالی نشان می داد که افزایش قیمت مسکن و افزایش قیمت بخشی از کالاهای وارداتی را عوامل مهمتر از عامل تزریق نقدینگی در پیدایش تورم می دانید.

جناب آقای دکتر داودی اینجانب حضرتعالی را استاد والا مقام دانشگاه در اقتصاد و آشنا با دیدگاههای اقتصاد اسلامی و علاقمند به اجرای آن در نظام جمهوری اسلامی ایران و مدافع ارزشها و حمایت از محرومان می دانم، اما با اظهارات جنابعالی در روز معارفه و تودیع در وزارت اقتصاد و دارایی مخالفم.

در مورد اینکه بین نرخ تورم و بیکاری در شرایط اشتغال کامل ناگزیر به انتخاب هستیم تردیدی ندارم، اما دو نکته در اینجا مورد غفلت قرار گرفته است یکی اینکه اقتصاد ما در شرایط حاضر با ظرفیتهای خالی گسترده ای روبه رو است، غالب کارخانه ها زیر ظرفیت کار می کنند، اگر منابع مالی لازم به آنها داده شود می توانند این ظرفیت های خالی را پر کنند و  نیروی انسانی بیشتری را به کار بگیرند و عرضه کالاها را افزایش دهند، در این صورت همزمان با افزایش تقاضا با افزایش عرضه روبه رو خواهیم شد و نقش تورمی قابل توجهی نخواهد داشت. اما راه اندازی طرحهای جدید به صورت گسترده در کوتاه مدت تورم آفرین است، گرچه اشتغال را افزایش می دهد ولی همزمان عرضه را افزون نمی کند و در نتیجه تورم بیشتر می شود.

نکته دوم اینکه این انتخاب بین تورم و بیکاری در نرخهای پایین یعنی 4 ـ 2 درصد قابل قبول است نه در شرایط تورمی دو رقمی. زیرا با وجود تورم شدید همراه با فقدان نظارت موثر، نقدینگی تزریق شده برای افزایش اشتغال از تولید منحرف شده و از واسطه گری های غیر مفید و خرید و فروش زمین و مسکن سر در می آورد.

آنچنان که در دو سه سال اخیر اتفاق افتاده است و در نتیجه تورم ایجاد شده اما اشتغال افزایش نخواهد یافت، نمی خواهم به کلی منکر آمار و ارقامی باشم که از سوی مراکز مربوط در مورد کاهش نرخ بیکاری ارایه شده، بلکه در عین تردید در مورد آمارهای مربوط، بیشتر نظر به بیکاری های اتفاق افتاده ناشی از تعطیلی کارخانجات فراوان به دلیل خروج سرمایه ها از صنایع و ورود آنها به خرید زمین و مسکن، دارم.

علاوه بر این باید توجه داشت که سیستم بانکی ما برای نظارت بر مصرف وجوه ساخته نشده و متاسفانه این نظارت اعمال نمی شود، در نتیجه بخش مهمی از وجود تزریق شده برای ایجاد اشتغال در طرحهای زودبازده اقتصادی به سوی فعالیتهای غیر اقتصادی و پرسود منحرف شده است.

اما اینکه تورم کنونی ناشی از افزایش قیمت مسکن و افزایش قیت کالاهای وارداتی باشد و سهم این دو عامل بیش از سهم عامل تزریق نقدینگی در نظر گرفته شود جای تامل ویژه دارد.
 حضرتعالی می دانید که با ارایه طرح تثبیت چند قلم کالای دولتی و تصویب آن در سال 83 و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و تثبیت نسبی قیمت دلار طی دو سال نرخ تورم از 16.1% در پایان سال 82 به 12.1% در پایان سال 84  و به 10.3% در فرودین سال 85 کاهش یافت و این در شرایطی بود که قیمت مسکن حدود سه سال پیاپی به دلیل رکود در بخش مسکن ثابت مانده بود. بررسی کنید که چه اتفاقی در سال 85 رخ داد که قیمت مسکن تحریک شد؟ لابد فراموش نکرده اید اطلاعیه های مربوط به پرداخت 10 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و 3 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پیش پرداخت اجاره مسکن را که بخش مسکن را تحریک کرد و قیمت مسکن و اجاره مسکن را افزایش داد و در پی آن تزریق 40% نقدینگی بیشتر در سال 85، پول لازم برای رشد قیمت مسکن را فراهم ساخت. مبالغ کلانی که برای ایجاد اشتغال تخصیص داده شده بود برای خرید مسکن اختصاص یافت. بر این اساس رشد قیمت مسکن معلول تورم است، نه علت اصلی آن، گر چه با بالا رفتن شدید قیمت مسکن اثر آن شامل سایر کالاها و خدمات نیز شد.

اما در مورد عامل خارجی تورم، در عین حالی که سهم آن غیر قابل اغماض است، ولی نباید نقش آن را مهمتر از آنچه که هست نشان داد، زیرا همان کشورهایی که کالاهای خود را با قیمت های بالاتر به کشورما صادر می کنند، خود دچار تورم دو رقمی نیستند، چگونه ممکن است کالاهای آنها را که دچار افزایش قیمت شده عامل مهم تورم داخلی شمرد؟! البته درباره مواد غذایی و غلات  می توان پذیرفت که افزایش شدید قیمت در بازار جهانی عامل انتقال تورم بوده است.مانند روغن خام و خوراک دام و طیور که در قیمت گوشت، مرغ، لبنیات ، روغن خود را نشان می دهد.

جناب آقای دکتر مگر می شود رشد 40% نقدینگی در سال 85 و رشد 36% نقدینگی در سال 86 را عامل فرعی تورم دانست و اعتبار لازم را به آن نداد؟!

برادر عزیر آنچه گفتم از باب ارادت و دلسوزی برای نظام و دولت محترم بود، به این حساب که تاملی جدی در مورد عوامل تورم پدید آورد و خدای ناکرده این سیاست ادامه نیابد.
 تقاضا دارم مووضع را در یک جلسه کاری با حضور صاحب نظران اقتصادی به بحث و گفتگو بگذارید و در راستای مهار تورم نقدینگی بکوشید.

در پایان عرض می کنم اگر بگویید رفاقت و صداقت اقتضا می کرد این مطلب را حضوری عرض کنم، پاسخ اینجانب این است که در حاشیه دو جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از شما تقاضا کردم برای بررسی مسایل اقتصادی جلسه مشورتی بگذارید و شما استقبال کردید اما عملاً اتفاقی نیافتاد.

و اگر بفرمایید چرا نامه را به طور خصوصی نفرستاده اید؟ پاسخ اینجانب این است که اظهارات شما آشکار و در جلسه عمومی بوده و بازتاب مطبوعاتی یافته است، ناگزیر نقد دلسوزانه آنهم باید علنی باشد.

غلامرضا مصباحی مقدم
نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات


 
کنترل
۱۳۸۷-۰۲-۰۹ ۱۴:۲۲:۳۵
منظورشماازردوبدل کردن اینهمه نامه چیه باباگرانی هرو کنترل کنین وضع خیلی بدجوری (60259)
 
موافق کنترل
۱۳۸۷-۰۲-۰۹ ۱۴:۳۷:۴۰
بانظردوستم کنترل موافقم شماکه فقط کارتون شده نامه نگاری بجای وقت صرف کردن نامه نگاری فکرعملی بکنیدمردم خیلی توسختی هستند قیمت خونه گوشت گوجه فرنگی مصالح ساختمانی و........................بیداد مکنه بخدامردم شایسته خدمت رسانی هستند نه فیلمنامه نویسی (60261)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۲-۰۹ ۱۴:۴۱:۲۴
احتمالا استاد عزيز جناب آقاي داودي يادشون رفته كه انتخاب ميان تورم و بيكاري( منحني فيليپس) فرمول غربي هاست و نبايد به آن اعتنا نمايد.
از طرف ديگر اعتبار اين انتخاب و اين منحني سالهاست كه از بين رفته نظريات جان موث و همچنين لوكاس خلاف اين قضيه است. البته مي توان به مطالعات فريدمن نيز اشاره داشت.
مثال عكس اين انتخاب رو مي توان ژاپن دانست يا امريكا بين سالهاي 97 تا 2000 ميلادي. (60263)
 
برسر راه ایستاده
۱۳۸۷-۰۲-۰۹ ۱۵:۰۵:۲۱
با سلام به روح مطهرامام (ره)وشهیدان شاهد انقلا ب اسلامی ایران
واما بعد
استاد ارجمند وعالم ا گا ه وعامل

با سلام برمحضر شر یف چنابعا لی که به حق پیرو واقعی نهضت حضرت امام و شهید ان به حق پیوسته اسلا م

هستید
انتقاد عا لما نه ودرد آ لود چانسوز شما به تداوم بخشان راه امام و شهدا دراین آشفته بازار امیدمی بخشد
انشا اله که این انتقادات صالحا نه به نو عی در جامعه اسلا میمان اثر بخشی مثبت داشته باشدو جایگز ین خود بینی وخود محوریها در نظا م مقس جمهو ری اسلا می گردد
با التما س دعا وآرزوی توفیق خیر (60272)
 
سرکانی
۱۳۸۷-۰۲-۰۹ ۱۶:۰۶:۲۱
با سلام وآرزوی موفقیت برای همه خدمتگزاران راستین انقلاب اسلامی ، امید است دولت محترم توجهی به نکات مثبت وراه گشای بردار بزرگوارمان جناب آقای مصباح داشته باشد وهرچه سریعتر جلسه با متخصصان اقتصادرا برگزار نمایند تااشتباهات گذشته تکرار نگردد، که با تورم موجود تحمل بیشتر مردم توانمند وعزیز کشور مان درحال طاق شدن است. به امید ایرانی سرفراز وباشکوه با مردمی دلشاد ومتحد. (60284)
 
۱۳۸۷-۰۲-۰۹ ۱۷:۰۲:۴۰
مي دونيد جالب تر از همه چيه ؟! من دو سال پيش با آقاي دكتر داوودي درس اقتصاد خرد 1 و 2 در دانشكده اقتصاد دانشگاه شهيد بهشتي و در دوره ك. ارشد داشتم. مي دونيددر روزهاي آخري كه وي در حال اتمام درس اقتصاد خرد بود به ما چه گفت؟ گفت كه همه اين چيزهايي كه گفتم را دور بريزيد . اينها يك مشت . هستند كه حالا چون در نظام درسي ما گنجانده شده اند ما هم مجبور به خواندن آنها هستيم. ايشان فرمودند كه اينها مال غربي هاست و ما خودمان روشهاي جديدي را داريم كه درحال پياده سازي آنها هستيم! من آن روز به توجه به اينكه از ما درخواست شده بود براي كار در نهاد رياست جمهوري با وي همكاري نماييم ، از اين كار خودداري نموديم و دنبال كار خودمان رفتيم. حالا از اين صحبتها كه بگذريم جالب اينست كه . در ثاني ايشان موقعي كه مي گويند كه فلان متد را مي بايست به كار بگيريد ، مي گويند كه اين ابزارها مال غربي هاست ولي موقعي كه مشكل پيدا كرده اند و همه چيز در حالت بحراني اش مي باشد ، به ابزارهاي همان غربي هاي مثلاً هيچي بلد! و دشمن و متوهم ! تمسك مي جويند و از آنها براي اثبات دلايلش استفاده مي كند. واقعاً متأسفم . من كه دارم مي رم . خدا به داد شماها برسه كه اينجا مونديد خواهشاً اين جملات آخر را رفته از اینجا قبلا سر می زد! (60295)
 
حسيني كلشتري
۱۳۸۷-۰۲-۰۹ ۱۹:۲۰:۴۱
يكي از مشكلات اساسي ولي مغفول اين است كه هنوز مسولين متوجه اين امر نشده اند كه بايد براي تحصيل در رشته هاي پايه همچون اقتصاد با توسل به سياستهاي تشويقي دانشجويان نخبه را به اين رشته ها بكشانند. امروزه كشورهاي غربي خصوصا آمريكا افراد نخبه بومي خود را براي تحصيل در رشته هاي مديريت - اقتصاد - هنر تشويق ميكنند و رشته هاي فني را به نخبه هاي جهان سوم ميسپارند زيرا با رشته هايي مانند اقتصاد ميتوان جهان را اداره كرد (60321)
 
حمید عبدللهی
۱۳۸۷-۰۲-۰۹ ۲۱:۲۵:۰۶
با سلام . واقعا\" مسائل اقتصادی احساسات بر دردار نبوده و نخواهد بود و حداقل تجربه حرکتها ی اقتصادی ایران نشان می دهد که تحریکات احساسی و بدون رعایت اصول حاکم بر جریانات اقتصادی جامعه و سایر کشورها علی الخوصوص کشورهای همسایه در اقتصاد کشور -صدماتی را بر اقتصاد کشور و این مردم شریف وارد خواهد کرد که در برخی اوقات غیر قابل جبران و غیر قابل کنترل . لذا عاجزانه درخواست دارم قبل از اینکه فرصت از دست کامل برود بطور جدی در سیاستهای اقتصادی تجدید نظر جدی بنمایند. (60334)
 
جعفری
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۰۱:۲۳:۱۶
خدمت آن دوستی که گفته بودند به جای نامه نگاری تورم را مهار کنید.
برادر من مجلس که کار اجرایی نمی تواند بکند.
البته مسئولیت اغماض در تصویب تصمیمات غلط دولت به عهده مجلس هست.
اما اثر این نامه یکی فشار برای دولت برای تغییر رفتار است (دیدید معاون اقتصادی دامپزشک بازرسی رییس جمهوری برکنار شد) و دیگری اینکه در محضر مردم مشخص باشد هر کس و جناحی به کدام راه معتقد است. بالاخره یک سال دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری است و اگر اصولگرایانی با توجه به عدم تغییر رفتار رییس‌جمهور تکلیف را در معرفی نامزدی غیر از ایشان ببینند نباید برای مردم مشخص شود که چرا اینکار انجام شده و فرق آن نامزد و آقای احمدی‌نژاد که هردو اصولگرا خوانده می شوند چیست؟ (60370)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۰۷:۳۶:۰۱
estizaho soal ke mitunan bokonan, in nameham alakiye ke began masalan negarane mardoman. (60388)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۰۸:۱۱:۳۰
در دنیای فنی-مهندسی، اکثر مسائل راه حل دارد و قسمت عمده آن هم تولید کشورهای پیشرفته تر است که ما هم استفاده می کنیم.
سوال این است که اگر اساتید اقتصاد توانایی ارائه راه حل برای مسائل اقتصادی را ندارند، که مانند همه عرصه های دیگر انتظاری هم نمی رود، چرا دانش کشورهای دیگر را زیر سئوال می برند؟
ظاهرا مانند فوتبال باید برویم دنبال مربی خارجی! (60391)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۱:۰۱:۵۲
کاش ايشان و ديگر طرفداران دولت نهم، فبل از انتخابات مجلس به اين واقعيت‌ها پي مي‌بردند و حمايت خود را بر روي متفکرين و معتقدين به نظام در هر جناح متمرکز مي‌کردند. (60438)
 
داریوش ب
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۱:۰۲:۳۲
دوستان این بحران اقتصادی نشانه شکست شعارگرایی و حاکمیت ایدئولوژی میباشد این نامه نگاریها هم همان گول زدن خود و دیگران است ضمنا تا کی این آقایان باید به این نتیجه برسند که چیزی به نام اقتصاد اسلامی وجود خارجی ندارد و همه اش شعار بوده و خواهد بود هرکس میگوید نه کافی است به نتایج آن در این مملکت نگاه کند (60439)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۳:۲۴:۲۵
به عنوان يك مدرس علم اقتصاد دلم مي خواست ميتوانستيم درجه دكتراي اقتصاد آقای داودي را از ايشان وا گرفته و تقديم آقای مصباحی مقدم كنيم. (60493)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۴:۱۳:۰۹
یک سوال
چرا در این نامه این همه به فرعیات، تعریف کردن، هندوانه زیر بغل گذاشتن، و تعارف تکه پاره کردن وقت گذاشته شده؟

چرا هنوز وقتی یک نفر میخواهد از کسی انتقاد کند اول 1000 جلمه چاپلوسانه میگوید و بعد از آن جرات پیدا میکند یک جمله انتقاد آمیز بگوید.

از نماینده مجلس که وظیفه کاری و شرعی اش نظارت بر امور اجرایی، گوشزد کردن مشکلات و حتی برخورد با مشکلات است واقعاً بعید است که در انجام وظیفه اش اینقدر ترس داشته باشد که در ابتدا مجبور به این همه تعارف تکه پاره کردن شود! (60506)
 
هادی رجبی
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۴:۳۰:۱۷
گویا به به و چه چه حضرات برای دولت فخیمه فراموش گردیده است و ماه عسل رو به پایان نهاده که امروز به یاد تورم و نقدینگی افتاده اند
براستی اگر این وضع در دوره قبل اتفاق افتاده بود قامت رعنای اقایون را کفن پوش در حفظ اقتصاد و .....نمیدیدیم؟ (60510)
 
ي
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۵:۰۳:۲۱
خدا به داد ملت برسد مسئوليت تقصير را به گردن هم مي اندازند . وقتي دولت قانون برنامه چهارم را زيرپا ميگذارد و مجلس ساكت مي ماند وقتي دولت سازمان مديريت و برنامه ريزي و مغز متفكر كشور را منحل ميكند و مجلس دم بر نمي آورد وقتي بيشتر وام طرح هاي زود بازده توسط وزارت كار و استانداري ها توزيع مي شود و روانه بازار پر سود مسكن و زمين و دلالي ميشود و سازمان مديريتي وجود ندارد تا مانع توزيع نادرست شود وقتي ... نتيجه بهتر از اين نمي شود بايد به دنبال اصلاح امور باشيم نه تشريح معضلات ، جلو ضرر را از هر كجا بگيريد منفعت است (60520)
 
خليل الله زحمتكش
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۸:۲۸:۰۱
ضمن تشكر از اقاي مصباحي مقدم ، به چند موضوع اشاره مي كنم :
به نظرم ، اين نقد بيانگر ان است كه ما ، در حوزه ي اقتصاد ، بيش و پيش از اشكالات اجرايي ، با فقر مباني تئوريك مواجهيم .كشورهاي بلوك شرق و غرب ، چه درست و چه غلط ، تكليفشان روشن است .اما در اينجا ، نه فرمول هاي انها را اجرا مي كنيم و نه فرمول جديدي ارائه مي دهيم .من چندي قبل مصاحبه اي از اقاي مصباحي مقدم شنيدم كه در پاسخ به سوال مجري ، گفتند : ما اقتصاد اسلامي داريم و در اين زمينه ، دهها كتاب و مقاله نوشته شده است .
جناب استاد، اقتصاد ، خواه اسلامي ، خواه غير اسلامي ، ابتدا نيازمند دستيابي به يك فرمول است و همه ي كتاب ها و مقاله ها و سخنراني ها و كنفرانس ها ، شرح و توضيح و تفسير ان فرمول يك خطيست ..به نظر من اولا چنين فرمولي تا به حال ارائه نشده كه مبين اقتصاد اسلامي باشد و اگر شده ، براي مردم بيان نشده است .
اقتصاد ، اگر سيوسياليستي ، ياسرمايه داري باشد ، وقي اجرا مي شود كه از پايين ترين سطوح جامعه تا بالاترين سطوح اقتصاد كلان ، از ان الگو بهره بگيرند .
شما اگر از عموم مردم بپرسيد كه اقتصاد اسلامي چيست ؟ پاسخ انها به اندازه ي تعداد افراد ، متفاوت خواهد بود .چرا راه دور برويم ؟
حتي در بين روحانيان هم افرادي هستند كه از بيشترين نعم مادي در زندگي بهره مي گيرند ، در خانه هاي ويلايي شمال شهر سكونت دارند با استخر و سونا و.............
در مقا بل ، روحانياني هم هستند ، با همان مذهب و مسلك ، ولي در نهايت زهد زندگي مي كنند . عنايت داريد كه موضوع ، سليقه ي شخصي اين حضرات نيست .رفتار ان ها منبعث از تفكر و جهان بيني انهاست كه يكي ، كسب و بهروري از انواع نعم و لذايذ را روا دانسته و فقط حلال بودن انها را مجوز برخورداري مي داند و ديگري ، در انتخاب مسكن و لباس و خوراك و وسيله ي نقليه و...........نهايت ساده زيستي و امساك را دارد و هر كدام از انها نيز ، عمل خود را بر مبناي بينش ديني خود توجيه مي كنند . به نظر من مشكل اقتصاد ما ، نه از مردم و نه از دولتهاست .
مشكل كشور و نظام ما از نخبگان و تئوريسين هاي حوزه و دانشگاه است كه تا كنون نتوانسته اند در حوزه هاي مختلف اقتصادي ، فرهنگي و اجتماعي ، فرمول هايي ارائه دهند كه با اموزه هاي اسلامي ، ارمان هاي انقلاب ، مولفه هاي بومي و ملي و تعاملات منطقه اي و فراملي همخوان باشند . اين دو قشر در نظام و جامعه ي ما ، بدهكارترين و بدهكار ترين گروه اند و بزرگترين تهديدي متوجه ما ست ، بيش از تهديد نظامي غرب ، ناكارامدي جمهوري اسلامي ، در ارائه و اجراي الگوها ي فرهنگي ، اجتماعي و اقتصاديست . (60557)
 
دلسوز
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۹:۱۷:۵۲
سلام
من تحصیلات اقتصادی ندارم اما وقتی اعداد و ارقام منتشر شده در مورد تورم را مطالعه می کنم و با رشد قیمتها مقایسه می نمایم به نظر غیر واقعی می رسند، من فکر می کنم رشد قیمتها در ایران فاجعه است و مثالی می زنم که شاید تائید کننده این موضوع باشد، همگی می دانیم که کسی اگر با ریال، یورو خریداری نماید و به اروپا سفر نماید، خرید در اروپا بسیار گران و قابل مقایسه با ریال نمی باشد، کما اینکه این اتفاق برای بنده 4 سال پیش افتاد و در سفری که داشتم قیمتها در اروپا برای بنده بسیار گران بود، در حال حاضر در سفر جدیدی که به اروپا رفتم، فاجعه گرانی در ایران برای من ملموس شد، چراکه بسیاری از اجناس با وجود گرانتر شدن نرخ یورو نسبت به 4 سال پیش، از ایران ارزانتر هستند! (60561)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۲۲:۱۲:۴۵
اگر رشد اقتصادی و سیاسی ما به اندازۀ کشورهایی هچون چین و هند بالا بود می توانستیم انتظار داشته باشیم که تا 20 سال دیگر قدر اول علمی و اقتصادی منطقه باشیم. حالا با این نابسامانی و وضعیت ناپایداری که هم اکنون دیده میشود، من نمی دانم کدام آدم عاقلیست که چشم انداز 20 ساله را یک جوک بزرگ تلقی نکند.
بنظر من آن چیزی که بوضوح جریانات کنونی نشان میدهد اینست که تکیه و استفاده از اسلام آنطور که مسئولان ما اسرار بر آن دارند، هیچگاه موفقیت آمیز نخواهد بود. احتمال اینکه در آینده ای نه چندان دور اوضاع بمراتب وخیم تر شود بالای 99 درصد است... (60574)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۱ ۱۲:۲۳:۰۸
سلام و درود بر روح انکار ناپذير علم و دانايي و بالا خص علم اقتصاد

راستش با مطالعه اين متون بازهم براي nامين بار بياد اين مطلب ميافتم که متاسفانه علم اقتصاد مثل تمامي علوم انساني و اجتماعي در کشور ما از جايگاه علمي برخوردار نبوده و هر بزرگواري و در هر محفلي و جايگاهي به خود اجازه اظهار نظر ميدهد. بنده در تاييد نظرات آقاي مصباحي مقدم و هم در نقد جايگاه و رسالت علمي ايشان به موارد زير اشاره مي نمايم:
1. در اينکه تورم جهاني تا چه اندازه اقتصاد داخلي کشور ايران را متاثر نموده و يا اينکه تورم داخلي ايران تا چه حد بر تورم جهاني تاثير گذار است، آمار زير خود گوياي اين مطلب است:
تورم کشورهاي در تعامل با ايران در سال 2007
کشور تورم رتبه
ايران 15.8 6
چين 1.5 87
آلمان 1.7 85
ايتاليا 2.3 79
ژاپن 0.4 96
روسيه 9.8 24
ترکيه 9.8 24
کره 3 72
جهان 0 98
خوب بهرحال هرچند آمار سال 2007 بوده و پاره اي از کشور ها لحاظ شده اند، اما خود قضاوت نماييد که آيا تسري تورم از خارج به داخل بوده يا از داخل به خارج
2. بنده نيز کاملا به اين نکته اعتقاد دارم که متاسفانه تزريق نقدينگي در اقتصاد ايران در کنار ناکارآمدي شبکه تجهيز و ساماندهي و مديريت اين نقدينگي در مسير اثر بخشي منجر به آن شده که تورم ناشي از فشار تقاضا در مقابل تعلل و نقصان عرضه در تطابق با حجم تقاضا بوجود آيد. بديهي است که براي جلوگيري از هزينه هاي فرصت تورم ، سرمايه گذاري در مسکن با انگيزه سودآوري و نه مصرف و بهره برداري منجر به انتقال فشار تقاضا به اين بخش شده و لذا تورم مسکن معلول تورم اقتصاد کلان کشور مي باشد.
3. اين روزها شاهد درگيري هاي پي در پي بر سر راهکارها هستيم . حال آنکه نه دولت، نه مجلس و نه هيچ مرجع مسئول ديگري معيار و سنجه علمي براي تحليل ميزان اثر گذاري عوامل مختلف بر تورم داخلي ندارند. حتي خود آقاي داوودي و آقاي مصباحي مقدم هم بر اساس احساسات و يافته هاي شخصي خود سخن مي گويند نه بر اساس شواهد و مستندات علمي.
4. ميگويند يکي از اولويت هاي مجلس هشتم، هدف گيري کنترل تورم است. با چند ماه يا سال تاخير قرار است اين برنامه آماده شود؟ آيا زمان ثابت مي ماند تا ما تصميم بگيريم؟ اثرات سياست هاي نادرست تصويب کنندگان و مجريان در قواي مختلف چه بخواهيم و چه نخواهيم اتفاق افتاده و ماتنها شاهد گذر واپسين ثانيه هاي اين درد جانکاه هستيم. آقاي توکلي و .... بقيه اساتيد محترم بنظر مقدمات کار از همين مجلس و همين امروز ميبايست مهيا گردد
5. جناب آقاي مصباحي مقدم استحضار داريد که چند وقت پيش بسته پيشنهادي بانک مرکزي آماده شد و جنابعالي نيز يکي از منتقدان آن و علي الخصوص افزايش نرخ بهره بوده ايد که قطعا نظرتان عوض نشده، حال با نظرات مجموعه دولت و پديده داغ تورم آيا نمي بايست سريعا تکليف بازار پولي کشور مشخص شود تا بيش از اين شاهد تبعات منفي يک بام و چند هوا نشويم؟
با تشکر نوروزي-کارشناس اقتصاد (60665)
 
کارشناس بانک
۱۳۸۷-۰۲-۱۱ ۱۳:۲۴:۴۱
با سلام
جناب آقای مصباحی مقدم
لازم میدانم بعرض حصرتعالی برسانم که بانکها باندازه خودشان ساز و کار نظارتی دارند مشروط بر اینکه فشارهای بیرون سازمانی جهت پرداخت بالاجبار وبدون نظارت تسهیلات حذف شود . (مانند استانداریها . ادارات کار و....) (60685)
 
احمد
۱۳۸۷-۰۲-۱۲ ۰۹:۱۷:۱۵
اگر حرف آقای داودی درست باشد و بخاطر کاهش نرخ بیکاری به تورم دامن زده اند خیلی ناجوانمردانه در حق کسانی که اوراق قرضه های مختلف دولتی را خریده بودند تا هم در آمدی کسب کنند هم دولت را در اجرای برنامه هایش همراهی کنند ظلم کرده اند پدر ساده دل من که تمام پس انداز و پاداش بازنشستگی خود را اوراق 15.5 در صد خریده با احتساب تورم واقعی در 2 سال گذشته سرمایه اش عملا\" به کمتر از نصف کاهش یافته است . آیا این رسم جوانمردی است که حق این افراد که اکثرا\" بازنشسته ها و مردم ضعیف بودند را دو دستی تقدیم سوداگران اقتصادی کنند . پدر من که می گوید شکایت مسببان این مفسده را به آقا امام زمان که حضرات ادعای ارادت ایشان را دارند برده است. ضما\" ابعاد تورم مواد غذایی در جهان یک عدد تک رقمی است و ربطی به عملکرد این مدعیان اصلاح جهان ندارد.لطفا\" مردم را نادان تصور نکنند. (60769)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.