نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 25020
دیوان‏ محاسبات به جای مبارزه با فساد وارد حاشیه شده ‏است
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۳۱
دکتر الیاس نادران در واکنش به بیانیه اخیر دیوان محاسبات کشور گفت: دیوان محاسبات باید درباره گزارش اشتباهش درباره بیمه ایران به مجلس و افکار عمومی پاسخ دهد نه اینکه با لفاظی و شلوغ کاری اصل قضیه را ماله کشی کند.

به گزارش "الف"، دکتر نادران افزود: بر اساس اصل 54 و 55 قانون اساسی دیوان محاسبات باید حسابهای دستگاهها و شرکتهای دولتی را رسیدگی و تخلفات مالی آنها را به مجلس و مردم گزارش دهد اما متاسفانه دیوان محاسبات در دوره اخیر وارد کارهای نمایشی و حاشیه ای شد و از برخورد با رانتخواری ها و سوء استفاده های بزرگ از بیت المال بازماند.

نماینده مردم تهران و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: بر اساس فرمان مبارزه با فساد که 8 سال پیش رهبر انقلاب خطاب به سران سه قوه صادر کردند، برخورد با مفسدان باید قاطع و در عین حال دقیق و ظریف باشد و متهم کردن بی گناهان یا یکسان گرفتن گناهان کوچک و بزرگ جایز نیست اما عملکرد دیوان محاسبات متاسفانه خلاف این بند از فرمان مبارزه با فساد است.

دکتر نادران تاکید کرد دیوان محاسبات به دلیل داشتن نیروی انسانی متخصص و پاکدست و حمایت های قانونی از ظرفیت بسیار بالایی برای مبارزه ریشه ای با مفاسد اقتصادی بزرگ برخوردار است اما متاسفانه باید اعتراف کنیم که عملکرد این بخش از قوه مقننه از جمله نقاط ضعف مجلس هفتم بوده است.

یادآوری می شود آقای محمد رضا رحیمی، رییس دیوان محاسبات کشور اردیبهشت ماه سال گذشته گزارش ناقص و تایید نشده‏ای از عملکرد مدیران بیمه ایران به رئیس‏جمهور ارایه داد و آقای دکتر احمدی نژاد نیز بدون مشورت با وزیر دارایی (مسوول مستقیم نظام بیمه ای کشور)، بلافاصله دستور عزل مدیر عامل و هیات مدیره بیمه ایران را صادر کردند. چند روز بعد معلوم شد که گزارش ارایه شده به رییس جمهور، اغراق آمیز و تایید نشده بوده است و در نتیجه دو تن از مدیران عزل شده بلافاصله به کار خود بازگشتند و از طرف ریاست جمهوری نیز از مدیر عامل به اشتباه عزل شده بیمه ایران دلجویی شد.

آقای محمد رضا رحیمی فروردین ماه سال گذشته همچنین با ارسال نامه ای خطاب به رییس کل بانک مرکزی با نام بردن از 119 شخصیت حقیقی و حقوقی از وی خواست نظام بانکی به این افراد و شرکتها تسهیلات نپردازد اما خیلی زود معلوم شد آن گزارش نیز از دقت کافی برخوردار نبوده و نهایتاً دیوان محاسبات ناچار شد آن اشتباه را نیز رفع و رجوع کند.

دیوان محاسبات کشور، نهاد نظارتی قوه مقننه است و وظیفه دارد بر نحوه هزینه شدن قانون بودجه در دستگاهها و شرکتهای دولتی نظارت و نتیجه نظارت خود را تحت عنوان گزارش تفریغ بودجه به مجلس ارایه کند.

آقای محمد رضا رحیمی، رییس دیوان محاسبات کشور که به تازگی به سرپرستی وزارت کشور نیز منصوب شده در سال 85 در مقابل رییس جمهور به ستایش از آقای احمدی نژاد و بی نیازی از ارایه گزارش نظارتی از دستگاههای دولتی به دلیل پاکدامنی مدیران آقای احمدی نژاد پرداخته بود که سخنان وی انعکاس گسترده ای در محافل سیاسی داشت.
 مرتبط:ابقای مجدد دو مدیر معزول بیمهپوست خربزه رحیمی زیر پای احمدی نژاد
اخطار مجلس به دیوان محاسباتچند شرکت بزرگ تحریم بانکی شدند احمدی نژاد و دیوان محاسباتنامه سرگشاده جمعیت ایثاگران به رئیس مجلس درباره دیوان محاسبات
 
 
احمد محمودي
۱۳۸۷-۰۲-۰۳ ۱۲:۲۳:۲۴
اقاي رحيمي كه درمسند مهمي نشسته چرا درارئه گزارش عجول است .چرا مجلس شورا به اين گزارشات توجه نميكند چرا با ابروي افراد بازي ميكنند .پشت سر اقاي رحيمي چه كسي قرار دارد .جالب اينكه بااين بي دقتي ها او ميخواهد وزير كشور هم شود.البته اين دولت اين گونه افراد را ميخواهد.خداوند عاقبت ما را ختم به خير گرداند وكشورمان را حفظ كند (58771)
 
۱۳۸۷-۰۲-۰۳ ۱۲:۳۴:۴۸
یا این ها بیگناه بوده اند یا گناهکار. اگر گناه کار بوده اند چرا دعوت به کار شده اند و اگر بی گناه چرا آبروی شان رفته است. در مورد مدیر بانک پارسیان هم همین داستان تکرار شده است. آیا! (58778)
 
مشهدي
۱۳۸۷-۰۲-۰۳ ۱۳:۲۴:۰۳
اين هم ازعجايب روزگار(البته نه درايران)است كه رحيمي بااين سابقه وزيرمي شودودانش جعفري كه بااين كارها مخالف بود استعفا داده ميشود .البته مشابهت ايشان بارييس جمهورمحترممان دردادن گزارشهاي داغ وبدون مدرك دليل خوبي ميتواندبراي اين انتصاب باشد. (58798)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۲-۰۳ ۱۳:۳۰:۴۰
انتظار بيهوده اي داريد جناب اقاي دكتر نادران. رئيس ديوان محاسباتي كه مي بايست زير نظر مجلس باشد گزارشش را به رئيس جمهور ارائه مي دهد و 70 نماينده خواستار عزل آن مي شوند و كسي وقعي نمي نمايد.
در مورد قرارداد كرسنت با چه غروري حرف از خيانت در اين قرارداد زد و افكار عمومي نسبت به مسئولارا مخدوش و منحرف. اما باز هم كسي نظري ننمود.
باز هم مي گويم انتظار بيهوده است.
راستي جناب آقاي دكتر از آن پول بدون مجوز براي واردات بنزين چه خبر؟ پول بدون مجوز براي واردات ميوه چه شد؟ آيا خود شما پاسخگو هستيد؟

مدير سايت وزين الف لطفا حذف ننماييد (58800)
 
۱۳۸۷-۰۲-۰۳ ۱۳:۳۹:۵۳
منابع دلسوز و مطلع درون ديوان مي‌ترسند اگرنه حرفهاي زيادي درباره رئيس ديوان وجود دارد كه تاريخ افشا خواهد كرد. (58809)
 
حسین
۱۳۸۷-۰۲-۰۳ ۱۳:۴۹:۳۰
وقتی نامه های نادران به رحیمی و پاسخ دیوان را خواندم دیدم که حرفهای نادران فقط کلی گویی است و هرچه که دیوان مستند جواب داده نادران حتی یک ادعایش را مستند نکرده .. از همه خوانندگان می خواهم ادعاهای نادران را بخوانند و پاسخ نیمچه مستند دیوان را هم ببینند ...چه شده که این آقای نادران بر ادعاهای بدون استناد خود دائما پافشاری می کند .. من اصلا طرفدار رحیمی نیستم .. ولی می گویم یک نماینده مجلس باید با مدرک حرف بزند .. (58816)
 
۱۳۸۷-۰۲-۰۳ ۱۸:۳۵:۴۲
حسین آقای عزیز لطفا یه نگاهی به سخنان امروز دانش جعفری بیندازید (58919)
 
امين
۱۳۸۷-۰۲-۰۳ ۱۳:۴۹:۳۶
من فكر مي كنم مطرح شدن قضيه بيمه ايران در شرايط فعلي دليلش همين شايعات حضور اقاي رحيمي در وزارت كشور است (58817)
 
امين
۱۳۸۷-۰۲-۰۳ ۱۳:۵۷:۴۷
قسمت نظر دهي تبديل به جايگاهي براي بازي شده كه يك عده با بي اطلاعي و فقط به واسطه جوسازي ها در ان شركت مي كنند و عده اي ديگر در جهت پيشبرد سناريوها.
اين را فقط براي شما مسئول سانسور نظرات مي نويسم و توقع قرار گرفتن روي سايت را ندارم. (58825)
 
علي
۱۳۸۷-۰۲-۰۳ ۱۶:۰۷:۵۶
با سلام خدمت همه كامنت گذاران.متاسفانه در كوران كشمكش هاي سياسي حق وباطل به هم آميخته مي شود مخصوصا اگر گردانندگان سايت بخواهند گزينشي عمل كنند.
من به عنوان كسي كه پيگير موضوع بوده ام چند نكته در جواب برخي پيامهاي بالا مي نويسم واقعا هم قصد تخريب يا جانبداري غير معقول ندارم .
1-رسانه اي شدن بحث مبارزه بامفاسد را قبل از قطعي شدن به صلاح نمي دانم.
2-آقاي نادران دلايل روابط عمومي ديوان را رد نكرده اند بلكه دنباله كار و حرف خود بوده اند
3- اقدام ديوان محاسبات براي ارسال نامه اي محرمانه به رييس جمهور را مني توان عجولانه دانست اگر عجله اي بوده مربوط به دستور رييس جمهور بوده كه بايد خود پاسخگو باشد نه ديوان كه به حسب وظيفه بايد جلوي انحرافي را كه تشخيص داده گرفته است.
4-تا جايي كه ميدانم كسي از بركنار شدگان به كار دعوت نشد ضمن آنكه همان شخصي كه گفته ميشد دو ماه از انتصابش گذشته و بركنار شده ظرف 25سال در مصادر مهم بيمه ايران وتا قبل از آن دو ما معاون فني بيمه يعني عالي ترين مقام پرداختهاي بيمه بوده است.
5-گفته اند كه 70 نماينده خواستار عزل رييس ديوان شدند .بله درست است ولي در همين مجلس اصولگرا 213 نفر به تاييد جواب دادند.
خدا عاقبت همه را به خير كند. (58866)
 
مهرداد
۱۳۸۷-۰۲-۰۴ ۱۳:۵۸:۲۸
با سلام خدمت تمام شما کامنت گذارهای با غرض و بی غرض ، من فکر میکنم که آقای نادران خصومت شخصی یا جناهی با آقای دکتر رحیمی دارند که اینگونه بدون ارایه سند و مدرک به این شخصیت شاخص مردمی و دولتی تهمت میزنند . آقای نادران از خدا بترس . (59167)
 
بهروز
۱۳۸۷-۰۲-۰۴ ۱۵:۵۱:۴۴
متأسفانه به نظر مي‌رسد برخي نيروهاي مشكوك توانسته‌اند با نفوذ در برخي نهادهاي اجرايي، منويات دوره‌هاي 16ساله پيش را روي كار بياورند و افرادي را با سوابق امثال رحيمي، بر دولت خدمت‌گزار دكتر احمدي نژاد تحميل كنند. اين در حالي است كه صفات اين آقا اصلاً با دولت نهم كه مورد حمايت رهبري است منطبق نيست. (59192)
 
ه
۱۳۸۷-۰۲-۰۴ ۱۸:۱۵:۴۸
به نظر من با توجه به گزارش های بی سند آقای رحیمی و خصوصیات وی در تمجید و تایید دولت و اتهام زنی به دیگران، ایشان بهترین گزینه برای وزارت در دولت فعلی هستند تا باند های مافیایی که همواره از آن سخن گفته میشود ولی تا کنون حتی یکی از آنها هم کشف نشده اند، توسط ایشان کشف و معرفی شوند! (59217)
 
۱۳۸۷-۰۲-۰۷ ۱۹:۳۳:۵۶
متاسفانه با ديدن عملكرد شما در تخريب دكتر رحيمي تداعيگر روز نامه هاي دوم خردادي بود كه كارشون فقط جنجال رسانه اي و هياهوي دور از انصاف بود اتقواالله.... (59690)
 
احمدی
۱۳۸۷-۰۲-۰۸ ۱۱:۱۲:۵۱
این بار اول اقای رحیمی و همکارانش نیست !
کافی است سری به وزارتخانه ها بزنید و نوع تعاملات را در مدیریتها ببینید!
حتی گاهی برای تعویض مدیران نیز تعین تکلیف میکنند!
من نمیدانم مجلس چه زمانی این مرکز مهم را از بازیهای سیاسی تهی خواهد کرد؟
البته افراد سالمی هم بطور محدود میتوان یافت (59895)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.