نظر منتشر شده
۹۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 23852
یک اشتباه با دو نیت متفاوت
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۲۰:۲۸
 

عکسهای فوق، تصاویر میوه فروشی سوپرجردن تهران نیست که همیشه کالاهای خارجی برای قشر ثروتمند شمال شهر عرضه می کند، بلکه ... یکی از بازار های میوه و تره بار شهرداری تهران است. جایی که مردم متوسط و نسبتا کم درآمد پایتخت میوه و سبزیجات روزانه خود را از آن جا تهیه می کنند. نگاهی به بازارها و مراکز عمده فروشی کالاهای مختلف نشان می دهد تقریبا در همه کالاها از پوشاک گرفته تا لوازم خانگی و از خوراکی تا لوازم ساختمانی، اجناس وارداتی بازار ایران را تصاحب کرده و به تدریج ذائقه مصرفی مردم ایران را به خود عادت داده اند.

این وضعیت در اقتصاد ایران بی سابقه نیست، در سال 1352 شمسی که بر اثر جنگ اعراب و اسرائیل قیمت جهانی نفت ناگهان از 2 به 8 دلار در هر بشکه جهش کرده بود نیز ظرف مدت کوتاهی بازارهای ایران مملو از کالاهای مصرفی خارجی شده بود. در آن زمان و به دنبال افزایش قیمت جهانی نفت، شاه تصمیم گرفت با گسترش طرح های عمرانی، دلارهای نفتی را در اقتصاد ایران خرج کند.  تعدادی از کارشناسان وقت سازمان برنامه این تصمیم را نادرست دانستند اما شخص شاه در مرداد ماه 1353 در کنفرانس رامسر با غرور تمام، اقتصاددانان را نفهم دانست و از طرح های بلندپروازانه اش برای جهش بزرگ در اقتصاد ایران سخن راند و اعلام کرد برای پشتیبانی مالی این تحول بزرگ، بودجه عمرانی برنامه پنجم عمرانی را دو برابر می کند...

تصمیم جنون آمیز شاه، دو - سه سال بعد نتایج خود را نشان داد؛ تورم افسار گسیخته در سال های 1355 و 1356 و نیز ورود سیل کالاهای خارجی به بازار ایران، از میوه و تخم مرغ گرفته تا کفش و لباس و لوازم خانگی و خودرو و ...

دلیل و ریشه این پدیده، کاملا ساده بود، شاه دلار نفتی داشت ولی اجرای طرح های عمرانی به ریال نیاز داشت. ساده ترین سازوکاری که این مشکل را حل می کرد، وارادت بود.

واردکنندگان ارزهای نفتی شاه را می گرفتند و بجایش ریال می دادند تا در طرح های عمرانی اش خرج کند، بعد با دلارهای خریداری شده انواع کالاها را وارد بازار ایران می کردند. دولت وقت چاره ای نداشت جز اینکه تعرفه ها را به نفع واردات بیشتر پایین بکشد، چون دلارهای نفتی را باید تبدیل به ریال می کرد.

البته این همه ماجرا نبود، بخش بزرگی از دلارهای نفتی شاه را بانک مرکزی خرید و ناچار شد نقدینگی را بیشتر از ظرفیت اقتصاد ایران به بازار تزریق کند.

نتیجه روشن بود: تورم + واردات هنگفت همه جور کالاهای خارجی. اقتصاد ایران در سال های 53 تا 56 به شکل روشنی گرفتار بیماری هلندی شده بود.

سال ها پس از آن جریان، روحانیان و سخنرانان انقلابی، شاه را به خاطر اینکه بازار ایران را مملو از کالاهای خارجی کرد به باد انتقاد می گرفتند و هنوز هم گاهی می گیرند.

دومین تجربه اقتصاد ایران درباره واردات بی رویه کالاهای مصرفی به سال های اولیه پس از دفاع مقدس برمی گردد. در تابستان 1369، اشغال کویت توسط ارتش صدام، قیمت جهانی نفت را ناگهان و به شدت ترقی داد. دولت سازندگی که شوق خدمت و بازسازی پس از جنگ داشت، تصمیم گرفت با دلارهای نفتی جدیدا به دست آمده، سرعت سازندگی را بیشتر کند. این تصمیم به اضافه دو اشتباه فاحش بانک مرکزی وقت در زمانبندی بازپرداخت وام های کوتاه مدت و تسویه حساب با بدهکاران ارزی باعث شد یکبار دیگر اقتصاد ایران به تورم شدید و همزمان ورود انبوه کالاهی مصرفی خارجی دچار شود.

در سالهای 69 و 70 مردم ایران که فشارهای اقتصادی جنگ تحمیلی 8 ساله را تجربه کرده بودند، خود را در موقعیت جدیدی می یافتند: از چهارگوشه جهان انواع کالاهای مصرفی روانه بازار ایران شده بود...

تعدادی از اقتصاددانان و نخبگان درباره عواقب اقتصادی و فرهنگی باز کردن بی حساب بازار ایران به روی کالاهای خارجی هشدار دادند ، در دانشگاه علامه یک نمایشگاه نمادین از کالاهای خارجی به شکل اعتراضی تشکیل شد، اما دولت وقت این هشدارها را ندیده گرفت، رشد بی سابقه نقدینگی را توجیه کرد و بر ادامه گسترش طرح های عمرانی اصرار ورزید.

منطق اقتصاد به دولت سازندگی هم رحم نکرد، از سال 1372 نتیجه سیاست های نادرست بودجه ای، ارزی و پولی آشکار شد و تا سال 1374 اقتصاد ایران را از پا در آورد. دولت مقتدر و مصمم آقای هاشمی رفسنجانی ناچار شد صریحا اعتراف کند که از سیاست های تعدیل عقب نشسته است.

وضعیت امروز اقتصاد ایران یعنی تورم شدید به همراه وفور کالاهای مصرفی خارجی در بازار ایران، سومین تجربه از این نوع است و ریشه های ایجاد این وضع با دو تجربه قبلی کم و بیش مشابه است:

در سال 1384 که آقای احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسید، قیمت جهانی نفت رو به افزایش نهاده بود. دولت جدید رویکرد اقتصادی خود را توسعه طرح های عمرانی به ویژه در مناطق محروم قرار داد و در اجرای این رویکرد، دولت در لایحه بودجه سال های 85، 86 و 87 افزایش های شدیدی در بودجه های عمرانی از محل فروش بیشتر ارزهای نفتی درخواست کرد.

اقتصاددانان در هر سه سال نسبت به تورم زا بودن فروش بیش از حد دلارهای نفتی و هزینه کردن ریال حاصل از آن هشدار دادند اما آقای دکتر احمدی نژاد به هشدارها توجه نکرد و از گسترش عدالت در استفاده از درآمدهای نفتی سخن راند، حال آنکه محرومانی که آقای رئیس جمهور قصد خدمت به آنها را دارد، بر اثر تورم ناشی از گسترش نقدینگی، سفره خود را خالی تر از قبل می بینند...

در دوره اخیر ابتلای اقتصاد ایران به بیماری هلندی، عوارض بیماری همچنان که 3 سال پیش، پیش بینی و هشدار داده شده بود به وضوح نمایان است:

* تورم نسبتا شدید به ویژه در کالاهای غیرقابل تجارت (نظیر مسکن)
* خارج شدن اکثر بازارها از ثبات و تعادل
* ورود انواع کالاهی مصرفی خارجی در حدی وسیع و سراسری به بازار داخلی
* کمبود شدید و افزایش قیمت برخی کالاهای مورد نیاز در طرح های عمرانی به ویژه سیمان و آهن آلات و افزایش قیمت

نکته ماجرا اینجاست که هر چهار عارضه فوق در زمستان سال 1384 در زمان تصویب لایحه بودجه سال 1385 توسط اقتصاددانان مجلس و دیگر اقتصاددانان وطندوست پیش بینی شد و با نگرانی نسبت به وقوع آن به دولت و مجلس اعلام خطر شد(لینکهای انتهای این صفحه را ملاحظه بفرمایید) اما نمایندگان مجلس در هر سه زمستان گذشته و هنگام  تصویب لایحه بودجه سال 85 ، 86 و 87 ؛ هشدارهای دلسوزانه را جدی نگرفتند و دولت محترم نیز، هشدارهای دلسوزانه اقتصاددانان را دشمنی و بدخواهی تلقی کرد و با لجبازی هر سال با اتخاذ سیاستهای انبساطی پولی و مالی ، بر تنور نقدینگی و تورم دمید... اشتباهی که تاوانش را اقشار فقیر و کم درامد با حذف برخی اقلام گران شده از سفره هایشان پرداخته اند و همچنان می پردازند...
 
پیش بینی عوارض چهارگانه فوق، چندان هم سخت نبود، چرا که این حوادث در سال های 1352 تا 1356 و با تفاوتهایی در سالهای 1369 تا 1373 نیز در اقتصاد ایران اتفاق افتاده بود ، با این تفاوت که در سال 1352، شاه تحت نفوذ و هدایت مقام های آمریکایی و با هدف برگرداندن دلارهای نفتی به اقتصاد های غربی، بازارهای ایران را مملو از کالاهای خارجی کرد ولی در زمان فعلی، آقای دکتر احمدی نژاد با نیت و هدفی بسیار بزرگ و مقدس (خدمت به محرومان و گسترش عدالت در توزیع درآمدهای نفتی) این اشتباه تاریخی را مرتکب شده اند.

وضعیت امروز تورم در ایران، بازارهای مملو از کالاهای خارجی، محصولات پروتئینی که به تدریج از سفره فقرا حذف می شوند و میوه های وارداتی که در انبارها یا پیشخوان میوه فروشی ها در حال گندیدن هستند، این نکته را یادآوری می کند که برای اثربخشی سیاستگذاری عمومی، نیت پاک و خیرخواهی سیاستگذاران کافی نیست، توجه به منطق اقتصادی نیز لازم است.

مرتبط:آزمون بزرگ مجلس خطر افزایش اتکا به نفت واقع‌بين باشيم، منابع را هدر ندهيم به تورم حساس‌تر باشيم دولت و مجلس بیشتر نگران تورم باشند تورم و طرح‏های عمرانیرشد بی‏نتیجه بودجه عمرانی و خطر تشدید تورم مهار تورم را اولويت دهيد اقتصاددانان ايران! همكارانتان را در مجلس تنها نگذاريد پیشنهاد اقتصاددانان مجلس برای مهار تورم با طرح های ناتمام عمرانی چه کنیم؟ صدای پای تورم در اقتصاد ایران  نشانه های بیماری هلندی در بدنه اقتصاد  
 
رضا
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۰:۳۴:۴۲

تصوير شما تنها از ورود ميوه به کشور خبر مي‌دهد اما در تحيليلي که کرده‌ايد آن را با واردات بي‌روية خودرو، لوازم خانگي و مصرفي دوران شاه مقايسه کرده ايد که مقايسه درستي نيست. گمان مي‌کنم واردات ميوه در ايام عيد و حتي در طول سال براي تنظيم بازار کار قابل تقديري است. (55463)
 
کاسب جزء
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۵:۵۷:۰۹
آقا رضای عزیز نمی دانم کدامشهر هستی . اگر تهرانی بهتر است سری به بازار موکت و پرده درخیابان سهروردی یا بازار کاشی در خیابان بنی هاشم یا بازار کفش در بهارستان یا بازار پوشاک در کوچه برلن یا بازار پارچه در رزتشت یا بازار لوازم خانگی در امین حضور یا بازار ... بزنی و ببینی که از 5 قاره جهان کالا آمده است . یک سری هم به کارخانه های اطراف تهران بزن و ببین تولید کنندگان داخلی چقدر مشکل فروش و بدهی های عقب افتاده و دستمزدهای پرداخت نشده و .... دارند.
نمی خواهم از بنجل سازان وطنی دفاع کنم اما بهترین تولیدکنندگان ایرانی هم الان از شدت واردات له شده اند و کارگرانشان در معرض تعدیل هستند...خدا... الهی آمین. (55502)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۷-۱۵ ۱۶:۲۲:۱۰
رضا جان لطفا به مسائل عميقتر و بابصيرت نگاه كن (84560)
 
بیخبر
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۰:۳۸:۴۲
نميدانم چه حکايتيست كه در مملکت ما درك مسايل و دورانديشي با مقام يکجا جمع نميشوند! اين همه وکيل مجلس و وزير و مشاور و معاون هيچکدامشان اين سه ساله اين حرفها به خرجشان نرفت. آخر سر هم رييس جمهور مجلس را متهم مي كند و مجلس دولت را! (55464)
 
محمد م
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۱:۱۲:۳۱
این موضوع متاسفانه کاملا\" صحیح است با تفاوتهای
1- در آن زمان دیکتاتوری بر ایران حکومت می کرد که جز حرف خود ومصالح اربابان به چیز دیگری نمی اندیشید. اما امروز چرا؟
2- در آن زمان جمعیت ایران حدود بیست و هشت میلیون بود اما امروز بیش از هفتاد میلیون نفر ، به یمن بی برنامگیهای بعضیها در کنترل وساماندهی جمعیت وبار مشکلات این سیل عظیم جمعیت
3- در آن زمان جامعه جهانی به این پیشرفت امروزی نرسیده بود وانتظارات پائین اما اشتباه در جامعه امروز با وجود کارشناسان مجرب و اساتید دلسوز اقتصاد کشور خطائی غیر قابل بخشش است
4- در آن ایام کسی دم از عدالت محوری واصول گرائی نمی زد اما امروز چرا ،
هرچند این واژه یکی از بی معنی ترین واژه های روز می باشد.
5- آنها را ملت انتخاب نکرده بودند اما اقایون با رای مرد وبه خاطر شعارهای که دادند و........ بر سر کار آمدند
............. (55469)
 
فرهنگ ادیب
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۱:۲۳:۳۶
خیلی متشکر از مقاله فوق
مدافعان دولت فعلی از جمله شخص اقای احمدینژاد میگویند
عوامل تورم زا بشرح زیر هستند و انگونه که شنیده ام ایشان گفته است بحث واردات نیز تحت نفوذ شدید مافیای اقتصادی و خارج از کنترل دولت است . عوامل اصلی تورم به گفته دولت عبارتند از :
1- دخل و تصرف مجلس در بودجه سالیانه
2- افزایش قیمت نفت و در نتیجه افزایش قیمت مواد اولیه ، قطعات یدکی و خدماتی که خارجیان به کشور ارایه مینمایند .
بنده مصاحبه اقای احمدینژاد را که در دفاع از کارشناسی دقیق طرحها توسط دولت و تدوین منطقی بودجه صحبت میکردند شنیده و دیده ام . طی دوسال اول کار دولت ایشان بنده در حوزه ستادی یکی از وزارتخانه های بسیار مهم صنعتی مسئولیتی داشتم .یکی از بدترین دوران زندگی ام متعلق به همین دوران بود . خدا را گواه و شاهد میگیرم که بدون کوچکترین عناد ی صحبت میکنم و گردن من زیر تیغ الهی در سرپل صراط ضامن این گفته بنده باشد که تهمت نمی خواهم بزنم . در براوردهای کارشناسی وزارتخانه مربوطه و چانه زنیهایی که در سازمان مدیریت بود به شکلی حضور داشتم . عجله کاری ، عدم دقت ، تهیه اطلاعات غلط پایه ، تغییر غیر ضرور وبسیار زمانبر ساختارهای اداری و بسیاری از موارد مختلف را شاهد بودم اگر بخواهم بیشتر بگویم یا سانسور میشود و یا سایت الف را به بدگویی و جو سازی متهم خواهند کرد . ولی فقط همین اندازه بگویم که پس از طی نیمی از عمر دولت فعلی تازه احساس میشد هنوز وزارتخانه مربوطه با عملیاتی شدن فاصله بسیار زیادی دارد . دو مشکل بسیار اساسی را میتوانم در اینجا قید کنم ( منهای مواردی که مطرح کردنشان بدلایل ذکر شده فوق به صلاح نیست ) :
1- عدم وجود تشکیلات منضبط و کارا در حوزه ستادی وزارت خانه
2- بدلیل موارد مندرج در بند 1 ، عجله کاری و تهیه اطلاعات غلط پایه که مبنای تنظیم بودجه و برنامه ریزی های عملیاتی را تشکیل میدهند .
بسیاری از معضلات معلول این دو علت هستند . بسیار تلاش کردم سیستمهای نظام کیفیت را در وزارتخانه مربوطه شروع کنیم که با بی علاقگی ( نه در لفظ که همه بسیار به به و چه چه میکردند ) مسئولین بالاتر روبرو شد . نظام کنترل و حسابرسی و حساب کشی در وزارت خانه مربوطه نگویم ضعیف بود که فرای ان هم بگویم کم گفته ام . به هر حال هرچند در جامعه تمامی تشکیلات بایستی هماهنگ با یکدیگر بجلو روند و لی نقش قوه مجریه در سازماندهی و شفاف سازی اطلاعات بسیار موثر و مهم است . بتجربه و بارها برایم اثبات شده است هنگامی که کار ما با حساب و کتاب باشد عوامل مضر و ناکارا دست بسته و کم بهانه تر میشوند و البته سیستم سازی تنها کار یک فرد نیست . بایستی حمایت شود و کارگروهی میان همفکران صادق و جریانات سالم و موثر برقرار باشد . اگر قوه مجریه درست عمل کند قدرت منطقش در مقابل سائر قوا نیز بسیار افزایش می یابد . به هر صورت اطلاعات مطرح شده را در مورد یک وزارتخانه گفتم هرچند ارتباطات متعددی با سائر وزارتخانه ها داشته ام و از نمودهای مذکور میتوانم حدس بزنم که انها هم به همین شکل هستند ولی در خصوص این وزارتخانه خاص خیلی تخصصی به موارد فوق پی برده ام . به هرصورت بدنبال تضعیف نیستم و از خدا میخواهم که یک دولت کارا و مقتدر بر سر کار باشد . ولی خودم را برای این چند صباح دنیا و جانبداری از هیچ جریانی گول نمی زنم . در تشخیص مطلب مذکور هم اشتباه نمی کنم زیرا خود را وامدار هیچ جریانی نکرده ام و همواره تلاش کرده ام فارغ از هر گونه تعصبی بینم و قضاوت نمایم. با توجه به حسن نیت رییس جمهور که در مقاله هم به ان اشاره شده امیدوارم این احساس را بکنند که همیشه راه حل های بهتری هم وجود دارند فقط بایستی چشم ها را بازتر و گستر ه فکر را وسیع تر نمود . از بخش تحلیلی الف هم خواهش میکنم دیدگاههای کارشناسی اقتصاددانان صادق و بی غرض و مرض را در خصوص ادعاهای دولت محترم ( موارد ذکر شده فوق ) در همین سایت منعکس نمایند .هرچند تاحدی شده اما نیاز به توضیحات مبسوط تر و متمرکزتری دارد .
بایستی از شعارهای بدون پشتوانه بسیار بسیار پرهیز کرد که دشمن اصلی و مبنای بی اعتمادشدن ملت همین قضیه است . اندسته از دولتیان هم که احیانا این کامنت را میخوانند فوری موضع نگیرند زیرا لازمه رشد یک جامعه در اولین مرحله شفاف شدن اطلاعات پایه (data base) است که اساس برنامه ریزیهای اجرایی و حذف کارهاو اطلاعات غیر ضرور به منظور شتاب گیری روند ان را پایه گذاری می نماید . (55470)
 
نكته بين
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۱۷:۰۴:۴۴
ادیب گرامي

\"طی دوسال اول کار دولت ایشان بنده در حوزه ستادی یکی از وزارتخانه های بسیار مهم صنعتی مسئولیتی داشتم .یکی از بدترین دوران زندگی ام متعلق به همین دوران بود .\"

اگر همه كارمندان دولت مثل شما اينهمه وقت رو تو “Message Board” ها بگذرونند, مسلما وضع ملت ايران بهتر از اين نخواهد بود.

درضمن خودمونيم شما هم با يك مقاله ساده به قول خودت پس ذهنييتت رو ريختي بيرون! (55685)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۶ ۰۷:۳۳:۵۵
دوست عزیز
اولا خوشبختانه بنده دیگر افتخار کارمندی دولت راندارم و وقتی دیدم نمی توانم موثر باشم بیرون امدم . دوما شما برعکس ادم بسیارنکته نبینی هستید .من نمی دانم کارتان چیست و اصلا ایا در این ایران کار اجرایی کرده اید ؟ در کانادا چه میکنید که از انجا میگویید ........ خلاصه نفهمیدم منظورت از پس ذهن من چیست ؟ پس ورو ندارد ذهن من همان است که گفتم . برادر عزیز بهتان زدن به افراد راحت ترین کار است . شما اصلا من را نمی شناسید ولی من انجایی را که بودم خوب میشناسم . شما را هم نمی شناسم بنابراین نمی توانم راجع به این جبهه گیری ساده لوحانه و یا جهت دار شما قضاوتی بکنم .از ان گذشته مگر نوشتن کامنت من مگر چقدر وقت برد ؟ بیش از 10 دقیقه انهم در ایام تعطیلات ؟ از ان گذشته مگر هر کسی از رییس جمهور انتقاد کرد مخالف نظام و یا سو استفاده گر و.... است ؟برادر ،برعکس نهند نام زنگی کافور . اقای نکته بین ایکاش خلاصه ای از شرح حالت را میدانستم انوقت جوابی در خور شئوناتت را بشما میدادم (55736)
 
فرشيد طاهري
۱۳۸۷-۰۱-۲۰ ۱۱:۰۵:۳۲
جناب ناشناس بالاخره ما نفهميديم راجع به جبهه گيري ساده لوحانه و جهت دار ايشان قضاوت كردي يا نه !
فقط اينو فهميديم كه كم مونده بود اين بنده خدا را به باد فحش بگيري . الحق كه : عقل در شرحش چو خر در گل بخفت
راستي حرف حق هم يكمي تلخ نه . درضمن بالاخره شما ناشناسي يا جناب فرهنگ اديب ! (56416)
 
۱۳۸۷-۰۱-۳۱ ۰۹:۰۵:۰۷
عجب كم طاقتي. آن بنده خدا كه چيزي نگفت كه اينگونه برآشفتي و خواستي جوابي در خور شأنش بدهي. تازه انتظار داري ديگران موضع نگيرند. بنظرم اول ظرفيتت را زياد كن بعد كامنت بده. نهايتا من هم با برخي صحبتهاي اوليه شما موافقم. (58200)
 
فرهنگ ادیب
۱۳۸۷-۰۱-۱۶ ۱۸:۵۵:۴۰
برادر عزیز
بنده همانند بسیاری از انسانها محدودم و از خداوند طلب عفو بخشش دارم .ولی تلاش کرده ام به کشورم خیانت نکنم . نکته مهمی را که میخواستم از طریق این سایت به جنابعالی و کلیه عزیزان اعلام کنم این است که طرف نظر از محتوای کامنت شما که بسیار کم لطفی کردید ولی جوابیه من هم قدری تند بود که میتوانستم ملایم تر بنویسم . نبایستی بحث فرد مطرح باشد .فرهنگ ادیب کیست که به او بگویند اه و یا به . من نوشتاربالا را به نیت تبادل نظر و انعکاس بخشی از مشکلات که به تجربه به ان رسیده بودم ارائه کردم و هدفم به هیچ وجه تخریب دولت نبود چرا که اولا رییس دولت را به سختکوشی و صداقت قبول دارم ثانیا یک دولت قدرتمند میتواند امنیت من ،خانواده و هموطنان عزیزم را تامین کند . ان مسئله داران و اجانبی که این قبیل مقالات و کامنت ها را میخوانند بیخود به شکمشان صابون نزنند ما انتقاد داریم ولی یک موی گندیده خودی را به هزاران نفر امثال انها نخواهیم داد . هدف من ارایه نظر و رسانیدن پیام خود به مسئولین و هموطنان بدون فیلتر و جرح و تعدیل بود . بسیاری از معضلا ت در تبادل نظرها جهت مثبتی پیدا میکنند . ولی در جواب به شما که از کم لطفی تان ناراحت هم شده بودم این \"من\" وجود دخالت کرد که با اهداف حقیر در نوشتن مطالب فوق متفاوت بود . لذا اگر اساعه ادبی شد عذر خواهی میکنم . امیدوارم خداوند قلب و چشم بصیرت ما را روشن بفرماید که تنها توشه ارزشمندی که از این دنیا خواهیم برد همان است . در مورد کامنت خود هم با اعتقاد نوشتم و به ان معتقدم . مطلب بعد اینکه انشالله بایستی همگی تلاش کنیم اگر انتقادی نسبت به نظام و حکومت ها مطرح شود چنگ و دندان نشان ندهیم . توهین نکنیم و فرهنگ انتقاد بدون غرض را گسترش دهیم . در خصوص انتقادهای ظاهری ( ولی فتنه در باطن ) سطح اگاهی مردم در وحله اول و هوشیاری سیستمهای امنیتی کشور در درجه بعدی میتواند به بی اثر شدن انها بیانجامد . ضمنا به بنده هم نگویید که چرا این مطالب را خصوصی با موثرین مطرح نکرده ام . شاید کرده باشم . شاید به ادرس عوضی منعکس کرده ام .اجازه دهید راجع به این بخش بیش از این صحبت نکنم .
انشالله موفق باشید . (55780)
 
مجيد
۱۳۸۷-۰۱-۲۶ ۰۸:۱۳:۲۸
[خدا را شكر كه از وزارتخانه صنعتي بيرون رفتي
آقاي كارشناس از كي تا حالا نظم «نضم» نوشته مي‌شه (57552)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۰۷:۳۷:۳۵
اقای معلم
ادم بسیار بی محتوایی هستی .اینهم شد ایراد ؟ من فامیل این بنده خدا نیستم . بنده خدا اگر سواد جواب دادن به صحبتهای فرهنگ ادیب را نداری سنگین تر هستی از این کامنت های ابکی نفرستی . راستی معلم کلاس چندی ؟ (57800)
 
اذر
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۱:۲۹:۰۱
سلام به تلاش گران سایت الف
از اینکه می بینم شما هم به عنوان بخشی از بدنه اصول گرایان به نا کارامدی و ضعفهای فراوان دولت نهم (بهتر است بگویم دولت احمدی نژلد )معترفید خوشحالم ولی بسا افسوس که بسیاری از انهایکه مثل شما فکر می کنند و یا در دولت و یا در مجلس هستند جز تعظیم در برابر همین اقداماتی که گفتید کاری دیگری از دستشان بر نمی اید متاسفانه بعد از مدتها نشان دادید که جز به منافع خود به چیز دیگری نمی اندیشید (چون نه گشایشی برای حال ما هست و نه برای ایندگان ما )شاید چون هر انتقادی را مخالفت می بیند و همین لطمه ای است بزرگ برای تصحیح انحراف مسیر و سختیهایش را ما قشر فقیر جامعه باید بپردازیم . هر گاه نظر کارشناسی داده ایم و روی اجرا پا فشاری نمودیم بعنوان منتقد دولت حذف شدیم . و فساد دستگاه اداری و مفسد بودن کارکنان را هیاهو کردند اخر اگر اینهمه کارکنان دولت از سر مخالفت با شما کار شکنی کنند پس این ارا شما دروغ و ساختگی است ؟مشکل فقط احمدی نژاد نیست باید سیستم اصلاح شود (55471)
 
۱۳۸۷-۰۱-۳۱ ۰۹:۰۸:۵۱
يك سري به صدر و ذيل نوشته ات بينداز. مگر مجبوري كامنت بدهي يا نكندعشق تايپي ؟ (58201)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۲-۰۲ ۱۷:۴۹:۰۵
مثل اینکه این سایت شده پاتوق برخی ادمهای بی ادب و کلفت گو ( بلانسبت اکثر خوانندگان محترم ) .
اقای ناشناس واعظ بلامنازع نباش . خود شما یک نگاهی به یک خط نوشته سراپا توهین و بی محتواو بی ادبانه خودت بیانداز. دولت اقای احمدینژاد با دوستانی امثال شما به دشمن نیاز ندارد .مثل اینکه از بالای کامنت ها شروع کردید تحت نام ناشناس به حال گیری . ولی برادر زیاد حرص نخورید . (58539)
 
سهراب
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۱:۲۹:۲۴
با سلام و تبريك سال نو ،

آقا اين حرفها رو ول كنيد ، ديروز سيزده بدر بود و مردم كاملا ريخته بودند تو طبيعت.

فاجعه آميز تر از همه چيز اين بود كه هر كس رو مي ديدي يه قليون دستش بود.

آقا من نسبت به اين وضعيت هشدار ميدم.

هركس كه اين نوشته رو مي خونه به اين وضعيت واكنش نشون بده.

چرا ما اين همه قليون كش داريم.

به نظرم اين يه بحران اجتماعي تمام عيار است.

مسولان بايد ريشه ها را پيدا كنند. (55473)
 
سيدحسين
۱۳۸۷-۰۱-۱۶ ۱۴:۰۶:۱۵
برادر اتفاقا من هم برادر خانمي دارم كه درايام نوروز فهميدم به قليلن رو آورده وبا دونفر ازباجناقان خويش به اين امر مهم گرايش پيدا كرده است باهزار خواهش تمنا تقاض كردم ازاين كار منصرف شود قبول نكرد چون مدعي بود اولا بيخطر است ثانيا:مشكلاتي كه درراه دريافت وام فسقلي ازدواج با ان مواجه هست آرام وقرار اورا گرفته قانع نشد كه نشد (55761)
 
کاظم
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۱:۳۴:۵۱
به نظر من شما از ابزار تبلیغاتی خوبی برای اقناع مردم استفاده کردید. نشان دادن یک میوه فروشی ان هم بعد از سرمای بی سابقه زمستان پارسال! در حالی که دولت در تنظیم بازار میوه عید موفق عمل کرد. مطالب فوق مشابه بسیاری از مطالب سایت شما تنها کلی گویی است که فقط در جنگ های روانی استفاده می شود و بار ها توسط خود رییس جمهور در مصاحبه های تلوزیونی پاسخ داده شده. کسی منکر افزایش قیمت مسکن نیست( که در همه بحث ها مثال تورم شدید کالاها فقط همین یک قلم است) مشکل اینجاست که حقایق وارونه جلوه داده می شود. (55475)
 
دلسوز برای ملت و دولت
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۵:۲۳:۵۲
برای تنظیم بازار میوه باید گلابی چینی و سیب فرانسوی و انگور چینی بیاید داخل کشور؟
آیا هیچ فکر کرده اید که اگر ذائقه مردم خوش سلیقه ما به این میوه ها عادت کند، آن کشاورزان و باغداران بیچاره چه خاکی به سرشان کنند؟
یادتان رفته که بر اثر واردات مستمر چای احمد و دوغزال طی 18 سال گذشته ؛ مردم دیگر چای گیلان را نمی پسندند و بسیاری از چایکاران بدبخت شده اند؟

برادر عزیز اهتمام شما برای دفاع از دولت محترم قابل درک است ولی یادتان باشد که از حق دفاع کنید نه الزاما از دولت. الان چه بسا بهترین حمایت از دولت، برخورد با کسانی است که این اشتباه را مرتکب شده اند.

یادتان باشد اقای احمدی نژاد هم یک انسان و ممکن الخطا است. دفاع مطلق از ایشان هرگز به نفعشان نیست چرا که باعث میشود اشتباهات احتمالی را نبینند و در راه اشتباه بیشتر حرکت کنند... (55513)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۸:۲۷:۰۶
این آقا کاظم یا در باغ نیست یا وضعش آنقدر خوب است که هیچ مشکلی ندارد.
برادرم بهتر است اندکی به داخل مردم بیایی تا مشکلات را بهتر درک کنی (55543)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۱:۴۶:۳۹
طبق اين نظر دلار نفتي نبايد خرج عمران و آباداني و زير ساختها و توسعه كشور شود . از آن طرف هم براي كنترل افزايش تقاضا واردات نشود . پس ما بايستي چه كار كنيم ؟ اينجاست كه نشان مي دهد اگر تفكراتي مانند آقاي توكلي در عرصه اجرايي بر اقتصاد كشور حاكم مي شد يك رخوت بي سابقه بر اقتصاد سايه مي انداخت . يعني دست به هيچ چيزي نزنيم تا تورم نشود . اما آيا 10 سال آينده را ديده ايد ؟ آنوقت عمر پروژه ها به جاي 20 سال به 30 سال تبديل مي شد و مشاهده خواهيد كرد كه با اين كار فقط تورم را به تاخير مي انداختيد و آن را حل نمي كرديد ؟ عدم انجام كارهاي عمراني تورم و بيكاري بزرگتري را در آينده نصيب ما خواهد كرد . مانند چيزي كه امروز از گذشتگان به ارث رسيده است . آنوقت مردم خواهند گفت كه اين دولت هم مانند دولتهاي گذشته بي عرضه بوده است و توان انجام كار نداشته است . اما امروز يك جهش عظيم در عرصه عمران و خدمت رساني انجام شده است . اين بي سابقه است . (55479)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۱:۵۰:۱۸
همیشه از گذشته وقتی در کتاب دینی می خواندم هم نیت و هم فعل عمل باید درست باشد ، هیچ وقت نمی توانستم بفهمم که چگونه ممکن است کسی با نیت درست فعل نادرستی داشته باشد . حالا بعد از مدتها حداقل برای من این موضوع روشن گردید که چنین چیزی ممکن است .

وضعیت فعلی در کشور انتخاب دو راه حل است : 1- اینکه ایران با واردات از خارج از کشور ، سعی کند قیمت اقلام مصرفی را پایین نگه دارد.
2- اینکه به افزایش تورم تن در دهد و آن را در یک پروسه زمانی با ابزارهای گوناگون کنترل و سرشکن کند و برای مهار آن برنامه ریزی کند.
هر دو این راه حل ها تبعات سختی برای دولت خواهد داشت که ظاهرا دولت راه حل اول را انتخاب کرده است .
در مورد اول ما باید این را در نظر بگیریم که منابع ارزی ما محدود است( صادرات نفتی) و ثروتی است ملی و همیشه نمی توان به این راه حل تکیه کرد و اگر ما با واردات بی رویه مصرف را افزایش دهیم خطر کاهش منابع ارزی و تنها یک شوک می تواند تمامی محاسبات ما را بهم بریزد .
صورت دیگر این مسئله نابودی تولید و از بین رفتن همان قشر های آسیب پذیری است که هدف کمک به آنهاست . کشاورزی را در روستاهای کرمان و جیرفت تصور کنید که محصولاتش بدلیل قیمت بالاتر و کیفیت کمتر نسبت به تولید کننده خارجی روز به روز بدبخت تر می شود او از دهک های پایین جامعه است و بیشترین فشار در قالب حمایت از او ایجاد می شود ، او باید با تورم 20% به فعالیت خود ادامه دهد در صورتی که آن کشاورزان در مصر و مراکش و پاکستان با این مشکل مواجه نیستند و جنس خود را به مبالغ گزافی تنها به این دلیل که در ایران تورم بیشتری وجود دارد می فروشند .
جالب اینجاست در جاهایی که توانایی واردات وجود ندارد این مسئله خود را نشان می دهد که مثال روشن آن مسکن است که شاید اگر می شد مسکن را از کشورهای دیگر وارد کرد ، می توانستیم نارضایتی را کم کنیم .
البته دولت به خود حق می دهد که مردم را از خود راضی نگه دارد چون شعارش عدالت و کاهش فشار به محرمان است اما نتیجه چیست ؟
این البته طبیعی است چون دولتیان از هر چه بگذرند از آبروی خود به این راحتی نمی توانند بگذرند و دفاع نکنند.
راه حل دوم : این راه حل دل و جرات می خواهد و صداقت . باید آبرو را وسط گذاشت و مشکل را حل کرد .
شما اگر تورم بالا را پیش بینی کنید و برای آن برنامه داشته باشید می توانید آن را در یک پروسه چند ساله حل کنید . اما مشکل اینجاست که دولت فعلی برای تورم تک رقمی تلاش می کند و تورم به 20% میرسد و این یعنی عدم برنامه .
این را اضافه کنم که همه تورم منفی نیست ، به این معنی که ما کشوری در حال توسعه هستیم و باید بصورت ذاتی تورم داخلی داشته باشیم و این اصلا بد نیست. اما اینکه برای آن برنامه نداشته باشیم بد است .
من اصلا متوجه نمی شوم که چرا وقتی تورم رسمی نزدیک 20 % است حقوق بعضی از کارمندان دولت باید 6% افزایش یابد ؟ مگر نه اینکه تورم برای آنها نیز همان 20 % است ؟
امیدوارم که دولتیان راه حل واقعی این مسئله را بپذیرند چون هر سهل انگاری در این مورد ، دودش نه تنها به چشم آنها بلکه دولتها ی آینده و ملت ایران خواهد رفت و این را بدانند که برای اعمال خود باید روزی پاسخگو باشند .
در ضمن به مقایسه سایت الف ایرادی وارد می دانم ، هر چند آنها جوانب احترام را رعایت کردند اما باید عرض کنم این خیلی بد است که ما با تجربه قبلی اشتباه را آن هم به این وضوح تکرار کنیم . شاید آن موقع در زمان آن شاه ملعون این یک تجربه جدید بود اما در حال حاضر ما تجربه گرانبهای گذشته و افراد تحصیلکرده فراوان داریم که عدم اعتنا به آنها منجر به این اتفاقات شده که هزینه آن را امروز من و شما باید بدهیم .
البته راه حل این موضوع و مسائل مربوط به آن بسیار پیچیده تر از آن هست که افرادی مثل من که مسئولیتی در این باره ندارد در مورد آن اظهار نظر کند اما سعی کردم موضوع را کمی ساده برای دوستان باز کنم .

یا حق (55480)
 
جواد
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۲:۳۴:۴۸
از شما سوالی دارم؟ آیا تنها آقای دکتر احمدی نژاد بر این نظریات غلط پای فشرد؟ آیا مهر تایید بر این عملکرد با عوام گرایی و عوام فریبی مجلس اصولگرا همراه نبود؟ آیا پشتوانه آرا و استقبال از ایشان در سفرهای استانی مزید بر این غرور و علت نبود؟ آیا عدم مشارکت نزدیک به نیمی از هموطنان و ندادن رای به منتقدین ایشان این زمینه را تقویت نکرد؟ (55487)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۳:۰۱:۰۸
راه حل شما توجه به منطق اقتصادي است . لطف كنيد خيلي خلاصه بگوييد اقتصاد اين كشور باچه منطقي درست مي شود اقتصادي كه در دولتهاي قبلي هم درست نشد . واقعا چه بايد كرد؟ (55493)
 
شوق
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۳:۰۸:۴۸
بنام حق
ماموریت های نیمه تمام
قزاق مندیان داخل پرانتز فرهنگ کشته نمی شود، دستگیر می شود
یک اشتباه با دو نیت متفاوت!
در قسمتی از سریال مرد هزار چهره، «مسعود شصتچی» در مصاف با «قزاق مندیان» راز مدیریت و بازیگری مدیری در مرد هزار چهره را فاش کرده و از ماموریت خود برای کشتن قزاق مندیان «داخل پرانتز فرهنگ» می گوید، ماموریت و وظیفه ای که در نهایت به پوشیدن کت و شلوار «پنج میلیون تومانی» و ازدواج با دختر قزاق مندیان «داخل پرانتز فرهنگ» ختم می شود، و اما در تکرار این قسمت و پخش قسمت های بعدی سریال، بدون هیچ توضیحی، جمله «داخل پرانتز فرهنگ» که کلید حل معما و جوهر و گوهر مرد هزار چهره است، حذف می شود.
در پایان سریال مرد هزار چهره، قزاق مندیان داخل پرانتز فرهنگ، دستگیر و بازداشت، و مرد هزار چهره با یک دفاع احساسی توام با اشک تبرئه می شود، و پس از تحمل شش ماه بازداشت و آزادی از زندان، در حالیکه خارج از زندان هیچکس منتظر او نیست، اینبار بجای «مهران مدیری» اشتباه گرفته شده و برای رسیدن به پول و شهرت بسوی تلویزیون ضرغامی برده می شود.
مسعود شصتچی، کارمند ساده ای که سالها در زیر زمین و بایگانی اداره ای در خارج از پایتخت بدون دیده شدن کار انجام می داده است، مدام از اشتباه و اشتباهی دیده شدن و اشتباهی بودن می گوید، و تاکید می کند که اشتباه کرده، اما هیچ چیز را هیچگاه خراب نکرده است، و این صداقتی است که در بسیاری از سیاستمداران ایران وجود داشته است و دارد، بسیاری که به اشتباه انتخاب شده و پست و مقام گرفته و هیچ چیز را هم خراب نکرده اند، در حالیکه بسیاری چیزها را که نباید می ساخته اند، با صرف بودجه و زمان به اشتباه ساخته اند، که دیگران باید روزی آن را خراب کنند.
مرد هزار چهره حکایت سیاست و اقتصاد ایران و اشتباه مدیران و انتخاب کنندگان است، همانگونه که در روز بعد از پخش آخرین قسمت سریال، سایت الف که وابسته به توکلی است تیتر می زند
یک اشتباه با دو نیت متفاوت بخش تحلیلی الف - ۱۴ فروردين ۱۳۸۷
و عملکرد اقتصادی محمد رضا پهلوی را که منجر به تورم شد، با محمود احمدی نژاد مقایسه می کند و می نویسد:
«شاه با هدایت مقام‏های آمریکایی بازارهای ایران را مملو از کالاهای خارجی کرد، اما دکتر احمدی‏نژاد با نیت و هدفی بسیار بزرگ و مقدس (خدمت به محرومان و گسترش عدالت) این اشتباه تاریخی را مرتکب شده‏اند.»
براستی بین اشتباه شاه و احمدی نژاد چه تفاوتی وجود دارد، و در این میان، بجز مردم و ایران، چه کسی زیان اشتباهات را پرداخت خواهد کرد!؟
محمد رضا شوق الشعراء 14/1/87 یزد
http://www.toofaneyazd.blogfa.com (55494)
 
یکی از ایم مردم را ی دهنده به احمدی نژاد
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۳:۲۸:۱۷
متاسفانه در میوه فروشی های اطراف ما ، پرتقالهای مصری پلاسیده را به عنوان پرتقال آبگیری کیلویی 400 تومن حراج کرده اند و کسی هم نمی خرد...
خداوند از این مغازه داران بی مروت که میوه ها را انبار کردند و بخاطر سود بیشتر اینطور ضایع کردند ؛ نگذرد...
از آن مهمتر خداوند از مسئولان وزارت کشاورزی و بازرگانی که اینطور پولهای مملکت را به باد دادند نگذرد. بیایید سر خودمان را گول نزنیم ؛ دولت نهم واقعا برنامه اقتصادی درستی ندارد (55496)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۳:۴۰:۲۸
موقعي كه كشورهاي توسعه يافته تورم 1 تا 2 در صدي دلشتند ما تورم 50 درصدي داشتيم اما امروز كه اقتصاد جهان آشفته ترين دوران خود را طي مي كند و تورم در كشورهاي توسعه يافته به 8 و 9 درصد رسيده است حفظ تورم ايران در سطح 17 درصد يك اتفاق بسيار مثبت است و ما از دولت تشكر مي كنيم . (55498)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۶:۱۷:۲۵
اقا خوش بحالت همینطور مشغول تشکرکردن باشید . با این منطق شما که اشکال هم دارد پس ما همیشه بایستی عقب تر از ان کشورها باشیم . در بسیاری از تحولات کشورهایی که مطرح میشوند و جلو میزنند استفاده از رکود و ضعف حریف است . قبل از کامنت دادن خواهش میکنم قدری بیشتر راجع به محتوای ان تعقل کنید . از ان گذشته تورم ما 17% نیست و بالاتر است و منظور شما هم از حفظ تورم در حد 17% غلط است . چه چیزی حفظ شده ؟ ان عددی را که شما مثال زدید طی چه مدتی شاخص تورم بود ؟ بیش از یکی دو ماه ؟ به این میگویید حفظ سطح تورم ؟ (55525)
 
حسین
۱۳۸۷-۰۱-۱۶ ۱۴:۲۹:۰۰
دوست ناشناس من
تورم در کشورهای توسعه یافته در نگران کننده ترین حالت حداکثر 3/1 درصد بوده . (55764)
 
س. م.
۱۳۸۷-۰۲-۰۹ ۱۲:۵۶:۵۳
به نام خدا
سلام
استادی داشتم که می گفت: \"برای رفتن از این مملکت بهانه زیاد است، سعی کن دلیلی برای ماندن پیدا کنی.\"
ظاهراً این دوست عزیز هم شاگرد همان استاد بوده و خواسته است حالا که انتقاد زیاد است متفاوت باشد و دفاع کند با این تفاوت که به علت عدم وجود دلیل، دنبال بهانه ای برای دفاع گشته.
کاش دیدگاهمان را کمی گسترش دهیم و عمل افراد را با حرفهایشان بسنجیم؛ یا اینکه وضعیت فعلی کشور را با چند سال قبل مقایسه کنیم. گمان می کنم این مقایسه ها به منطق نزدیکتر باشند تا مقایسه اقتصاد بیمار ما با اقتصاد کشورهای توسعه یافته.
التماس دعا (60229)
 
مجد
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۳:۵۹:۳۷
با تشكر از سا يت الف وبا پوزش چرا بايد واردات هزار قلم لوازم آرايش اقلام لوكس مصرفي كالاهاي تجملاتي پارچه هاي بافت خارجي خودرو و مبلمان و.....آزاد باشد و دولتهاي فخيمه و كريمه سازندگي و اصلاحات آن رادر جهت تامين نيازهاي مردم تلقي كنند ولي وقتي به جهت رفع كمبود ميوه شب عيد مردمي كه بواسطه سرما و يخ زدگي محصولات كشاورزي بيم آن مي رود كه سفرهايشان از ميوه و ساير مواد غذايي خالي بماند و با هجوم سرمايداران اندك ميوه داخلي با آلاف و الوف خريداري كنندو ما طبقه سه جامه عكسش را ببينيم دولت از جنس خود اين ملت به تنظيم بازار مي پردازد فرياد وااقتصادا بلند مي شود اين گونه مقاله ها حاكي از سياستهاي يك بام ودو هوايي نويسنده دارد تا تحليل اقتصادي . (55503)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۵:۰۵:۴۲
وزیر مسکن آمریکا استعفا کرد در کشور شیطان بزرگ هم مسئولین در مقابل بحرانهای داخلی احساس مسئولیت میکنند اما در کشور ام القرای اسلام بعد از این همه بحران ونورم وفشار به اقشار متوسط ونابودی مالی اقشار کم درآمد ،مسئولان این اوضاع با پر رویی هر چه تمامتر از قبل، به پستهایشان چسبیده و حتی دیگران را مسئول اوضاع قلمداد میکنند ابزار عدالت هم حکایتی شده در این مملکت برای حفظ مقام! (55510)
 
محمد جواد
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۵:۲۹:۵۵
. (55515)
 
حسین
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۵:۳۹:۲۱
متاسفانه همه دولتهای روی کار آمده و همه افراد دست اندر کار دولت و امور دولتی فقط و فقط بفکر کارها و منافع جناهی شان هستند و به این فکر نمیکنند که بایستی جناح مردم و مملکت را داشت و روز قیامت جوابگو خواهند بود. بترسید از خدا و آقا امام زمان که خود را با آن مرتبط می دانید. در سراشیبی قبر دیگر دیر است که بخواهید عذر بیاورید. بفکر مردم و و آینده مملکت و نسلهای آینده باشید و از افراد زبده در امور اقتصادی کمک بگیرید و از گذشته ها عبرت. (55516)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۵:۵۹:۱۱
دراخبارشنيدم كه تورم امسال درعربستان سعودي (موادغذايي)25درصدبوده است دركشورهاي اروپايي وامريكا هم كمابيش اينگونه بوده است هرليتر گازوييل درامريكابه حدود 1000تومان رسيده است بنابراين تقريبااقتصادجهاني_ به لحاظ مشكلاتي كه براي غولهاي اقتصادي جهاني بوجودامده _دچارمشكلاتي شده است مهم اينست كه هركس هرمسئوليتي دارددرست عمل كند مستبد نباشدكارشناسانه عمل كندوهركس مقاله مينويسدبداند كه مسئول است وروزي بايدپاسخگوباشد همه گروههادرايران كم وبيش درروزهايي ياارباب اقتصاد وسياست بوده اندياارباب قلم وزبان خداهمه راهدايت كند تا بااحساسات مردم بازي نكنيم.كارنامه همه روشن واين مردمند كه باشعورند وتعيين ميكنندكه چه كسي برمسندرياست بنشيند. (55519)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۰۹:۱۸:۰۸
من نوکر این مردمم و خدای نکرده نمی خواهم توهین کنم . خدا وکیلی کار انتخاب مردم هم استفاده از روش سعی و خطا نشده است ؟ خواهش میکنم اندسته از دوستانی که در وحله اول این حرف برایشان سنگین می اید قدری به روند گذشته نگاه کنند . البته میدانم تعدادی هم میگویند در معرفی افراد ذیصلاح برای انتخابات فیلتر وجود دارد . که به اندسته هم عرض میکنم ممکن است در این مکانیزم اشتباهاتی هم شده باشد ولی ایا این فیلتر تمامی ادمهارا دفع کرده است ؟ من که بعید میدانم . من فکر میکنم مشکلات ما عمیق تر از عملکرد روسای جمهور باشد . البته عملکرد های غلط انها را نفی نمی کنم . ولی دوستان عزیز عمیق تر فکر کنید . به ان دسته از دوستانی هم که فوری بوی تئوری توطعه از کامنت من به مشامشان میرسد عرض میکنم منظور من تغییر نظام حکومتی و بعنوان مثال ظهور یک حکومت لائیک نیست . میخواهم عرض کنم که این بسته عوامل متعددی را در خود دارد که تنها رییس جمهور عامل مشگل نیست . شاید نگاه ریشه ای و اگاهی بیشتر ملت به معضلات موجود بتواند روند را بهبود دهد . توجه داشته باشیم که بسیاری از معضلات یک جامعه بر اساس بهم ریختگی و ندانم کاری تشکیلات مختلف در یک جامعه ایجاد میشود که عده ای سود جو استفاده میکنند و صادقین به حاشیه رانده میشوند . انتخاب اصلح مردم میتواند مسئولین شایسته را بر سر کار بیاورد و نهایتا سطح اگاهی ملت و میزان مشارکت و حس مسئولیت اجتماعی بیشتر انها است که سطح رشد جامعه را تعیین خواهد کرد . میدانم که نقطه نظر من به عده ای برخواهد خورد ولی همواره سطح اگاهی مردم میتوانند تعیین کننده باشد . البته ملت خیلی صبور است و زجر کشیده ولی این مظلومیت کافی نیست . بایستی بیشتر شناخت و بصورت فله ای به فلان لیست و بهمان لیست رای نداد . نخبگان دلسوز کشور هم بایستی بدنبال تعریف مکانیزمهایی باشند که مردم بیشتر با عملکرد
ها اشنا شوند که فرق سره از ناسره قابل تشخیص شود .
رشد کشور طی یک مکانیزم تدریجی و با اگاهی و تخصصی تر شدن ملت و مسئولین در یک رابطه متقابل امکان پذیر خواهد بود .اینگونه است که بتدریج بی صلاحیت ها بکنار خواهند رفت .هیچ با خود فکر کرده ایم که چرا تغییرات خشونت امیز حکومت ها اکثرا در کشورهای جهان سوم اتفاق میافتد ؟
به نظر من در کشور قحط الرجال نیست . وضعیت بدینگونه است که بخشی از این رجال در مصدر کارند ولی تعدادشان کافی نیست . برخی خانه نشین و گمنام و برخی در جایگاه واقعیشان قرار ندارند ولی در پستهای پایین مشغولند.برخی هم مشهورند ولی بستوه امده و موضع انفعالی در پیش گرفته اند . بخشی از معضلات فعلی هم طبیعی بوده و ناشی از تاثیرات جهانی است . البته اگر مشکلات خودکرده نبود این تاثیرات نیز متناسب با شرایط ویژه خود عمل میکرد . حال ممکن است مشکل ما با این دیدگاه این باشد که اول مرغ بود و یا تخم مرغ . بالاخره چه مکانیزمی باید بوجود اید که ما بسمت صلاح و فلاح حرکت کنیم . مردم بایستی شروع کنند و یا مسئولین ؟ من عرض میکنم که این یک رابطه متقابل و دوطرفه است . هیچکدام به امید ان یکی نبایستی باشند . شاید توجه به احزاب و گسترش انها بتواند به این روند کمک کند . به هر حال هر مکانیزمی هم که طراحی شود تازمانی که ملت و مسئولین کاملا بر اساس اصول فطری حرکت نکنند شرایط اصلاح نخواهد شد . قران کریم را خداوند برما نازل کرد . ایا همه ما مومنیم ؟ اشکال از قران است و یا سطح اگاهی ما ؟ همه چیز به انسانها برمیگردد. (55625)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۶:۰۵:۲۵
متاسفانه در بودجه 87 طرح هاي عمراني مثل قيمت نفت كه سرسام آور افزايش پيدا كرده بود. بودجه هاي عمراني هم سرسام آور افزايش پيدا كرده.علي رغم تمام هشدارهاي كارشناسان. دولت نهم هيچ اعتنايي نكرد و بدتر از اون مجلس نيز در مقابل اين مسئله بشدت كوتاهي كرد. شايد چون نزديك انتخابات مجلس بوديم بعضي آقايون نماينده به خاطر ملاحظات سياسي گذاشتن چنين رقم هنگفتي به بودجه هاي عمراني اختصاص پيدا كنه.خدا به دادمون برسه! (55522)
 
داریوش-ب از اهواز
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۶:۱۹:۲۳
تا سیاست یک مملکت اصلاح نشود نه اقتصاد ونه هیچ مسئله دیگری درست نخواهد شد بنیان هر سازندگی در سیاست هم حفظ منافع ملی و نه هیچ چیز دیگر میباشد منافع ملی پارامتر ی نسبی نیست که هر کسی برداشت خود را از آن ارائه دهد برداشتهای نسبی جناحهای مختلف سیاسی از منافع ملی، وضعیت اقتصادی وفرهنگی مملکت را به این روز انداخته گروهی منافع ملی را فقط و فقط حفظ دین میداند گروهی دیگر تنها به مصلحت حفظ نظام می اندیشد ودیگری نگهداری و ساخت دنیای مادی جامعه.همه اینها در موقع قدرت تنها علایق وسلایق خود را پیاده میکنند به اندیشه های مخالف ایده خود بهایی نمی دهند در این بین مردم که همان منافع اصلی کشور هستند له میشوند و ندای آزادی ومنفعت آنها در این جنگ قدرت شنیده نمی شود و در صورت شنیده شدن ارزشی ندارد البته بستگی دارد این فریاد به کام کدام گروه خوش آید تا از آن استفاده ابزاری شود دوستان عزیز ریشه نابودی اقتصاد کشور ما جنگ سیاست وقدرت است که نتیجه اش لجبازی اقتصادی گروهها با هم است ودر ادامه در جا زدن توسعه اقتصادی در این کشمکشهای قدرت. (55526)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۶:۴۷:۰۲
اين تصويرتون كه ماله بازار ميوه و تره بار فرمانيه در شمال تهرانه از اين تصاوير در جنوب تهران يافت نمي شود (55530)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۸:۵۳:۳۷
دشمن دانا به از نادان دوست .
دشمن دانا بلندت ميكند .
بر زمينت ميزند نادان دوست .
هر بازي قاعده اي دارد آقايان يا نميخواهند يانميتوانند يا نميدانند يا نميگذارند و... قواعد را رعايت كنند نتيجه فرقي نميكند ... مظلوميت بيش از پيش نظام و نارضايتي مردم .بزرگان شمارا به خدا تادير نشده است فكري بكنيد . چراكه آنوقت
نه از تاك نشان ماند و نه از تاكنشان. والسلام (55549)
 
مهدي
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۱۹:۱۹:۳۶
واردات در جهت رفاه حال مستضعفين (55553)
 
غلامرضا
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۲۱:۰۷:۴۵
اول می خواستم باز هم از گردانندگان سایت الف تشکر کنم که این بحث اقتصاد ایران را بصورت تخصصی باز کرده اند. اگر چه بحث فوری به سمت سیاست، دولتها و مسئولین اجرائی و ... میرود. ولی در مجموع بحث خیلی خوبی است و این مسائل اقتصادی به سیاست دولتها و شخص رئیس جمهور (و یا شاه و... ) هم کاملا بستگی دارند. البته همانطور که در عنوان بحث هم بصورت خیلی خوب ومستقیم آمده بود (و شکی در آنهم نیست) نیت ها خیلی مهم است.
ولی من میخواهم از یک زاویه دیگر به این بحث تورم در اقتصاد ایران نگاه کنم و سه نکته را یاد آور شوم.
1) مگر ایران خطوط و رهنمودهای زیر بنائی و دیدگاههای دراز مدت برای اقتصاد خود ندارد؟ مگر این گونه برنامه های \"چشم انداز\" تکلیف دلار های زیاد حاصل از نفت (گران) فروشی و روزهای بی پولی و انقباض را ندیده اند و یا به گونه ای آنها را \"متوسط گیری\" نکرده اند. بنظر می رسد در بحثهای کارشناسی که مطرح میشود اینگونه \"خط کشها\" بکار برده نمی شوند. که مثلا از نظر برنامه های اقتصادی چشم انداز مملکت، ما الان کجای کاریم. در چه شاخصهای عقب، در کدامها جلو هستیم و برای جبران مافات چه برنامه هائی را بایستی دنبال کنیم.

2) مگر دولتها (بعنوان مسئولین اجرائی برنامه های دراز مدت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... کشور) نبایستی این برنامه ها را برای خودشان و برای وزارتخانه ها و ملت توضیح دهند، از آنهادفاع کنند و باصطلاح آنها را عملیاتی نمایند. مگر نهاد های نظارتی (مانند مجلس محترم شورا) نبایستی مسئولین اجرائی را مقید به اجرای این برنامه ها بدانند و آنها را در این مسیر پایش نمایند. چرا نه دولت، نه شخص محترم اول اجرائی کشور، نه نهاد های نظارتی اصلا حرف این \"خط کش\" را هم نمی زنند چه خواسته از آن دفاع یا آنرا عملیاتی و یا پایش و اصلاح و ... نمایند. نکند هر کسی برای خودش \"خط کشی\" دارد و بقولی \"انا رجل\" می گوید. اینهم شاید از ضعفهای فرهنگ ماست که کار تیمی و احترام به نظرات دیگران و تبعیت از آنها و ... برایمان مشکل است. بله، در مقابل البته در فرهنگمان روحیه خیر خواهی و ایثار فردی و ایمان انقلابی و پاک فردی خوبی داریم که شکی در آن نبوده و نیست و باید از آن در جهت منافع ملی و جمعی بهره بگیریم. ولی کار گروهی و استفاده از \"خط کش\"جمعی و ... را نیاز به یادگیری و نهادینه کردن داریم.

3) دو مشکل زیر بنائی (و تاحدودی فرهنگی) در مسائل اجرائی (و اقتصادی) ایران هست که با دو نکته فوق هم ارتباط دارد. یکی عمر کم مدیریتهای اجرائی کشور است. یعنی تا یارو (بخوانید آقاهه) می یاد بفهمه تو وزارت خونه (یا اداره کل یا ...) چی مگذره و کی به کی هست و اهرمهای کنترلی کجاست و برنامه های قدیم در چه مرحله ای است، نقاط قوت و ضعف آنها چیست، چگونه میشود نقاط ضعف را جبران کرد و ... از وزارت خونه (مثلا صنایع) بیرون اومده و نوبت بعدی است که این کار رو تکرار بکنه. دوم اینکه سن مدیران محترم اجرائی کمه. یعنی تجربه چندانی ندارند و جوان هستند. در همین بحث اقتصادی خودمون بنظر می رسد برخی از مسئولین فعلی اقتصادی کشور تمام مسائل اقتصادی در دو دوره گذشته (شاه، آقای رفسنجانی) را بصورت ملموس و علمی درک نکرده اند و آنها را به این صورت که مقاله مطرح می کند قبول ندارند (وگرنه حتما درس می گرفتند و تکرار اشتباهات را نمی کردند به عربی هم می گویند \"من جرب المجرب حلت له الندامه\"). معمولا این مسئولین جوان، انقلابی و پر انرژی پیرتر ها را هم قبول ندارند. علنا در رد آنها صحبت می کنند حتی از \"خط کشهای\" جمعی هم برای تجزیه و تحلیل گذشتگان و پیرتر ها و تجربیات انجام شده (مثلا در اقتصاد کشور) صحبت نمی کنند. خودشان را هم مقید به اینگونه \"خط کشها\" نمی دانند و با کمال تعجب حرفی هم از آن نمی زنند (که مثلا من مجری چنین و چنان برنامه توسعه عمرانی و چشم انداز و ... هستم. این شاخصهای کارهای اقتصادی و عمرانی و ... من هست و آخر دوره کاری ام هم با مقایسه با آن پاسخگو خواهم بود). بلکه با شعارهای انقلابی بدنبال از بین بردن مافیای اقتصادی و نفتی و فرهنگی و ... هستند که از عوامل خارجی بوده و اینها میخواهند آنها را از بین برده و طرحی نو در اندازند. البته ما که حسود نیستیم. خدا انشاالله توفیقشان بدهد. ما هم اگر مملکت پیشرفت کند خوشحال می شویم و دست و بازوی هر مسئول اجرائی کوچک و بزرگ که کشور را قدری به جلو ببرد می بوسیم و خدا قوت می گوئیم. ولی این رسم کار گروهی نیست و کارهای اجرائی کشوری، مشارکت، همدلی، همفکری همگانی و \"خط کشهای\" مشترک میخواهد. باید حرف پیرتر ها را هم گوش کرد. (حتی یادم هست آقای خامنه ای یک موقع با این مضمون به دولت حاضر فرمود که در تصمیم گیریها عجله نکنید. نمی دانم چقدر آنرا گوش کردند. یا هم ایشان فرمود دولتها که می آیند و می روند عملکرد دوره خود را با مقایسه با \"خط کشهای جمعی\" (به قول من) به مردم گزارش دهند). شاید راه حل فرهنگی این معضل این باشد که کمی با یکدیگر مهربانتر بوده، اختلافاتمان با یکدیگر را تحمل کنیم و به خیر خواهی جناحهای دیگر و کارشناسان با تجربه برای میهن عزیزمان معتقد شده و نیاز به همراهی همه افراد جامعه و گروههای فکری در ترقی و سعادت مملکت را قبول کنیم.
مثل اینکه زیاد حرف زدم و منبر رفتم! :) . خدا کند حالا که اینقدر زحمت کشیده ام مسئولین محترم سایت آنرا چاپ کنند :) اگر طولانی شد مرا ببخشید، دل پر دردی داشتم (نه، نه دل درد!).
خدا انشاالله همه مان را در این راه موفق بدارد و عظمت و عزت و اقتدار ایران اسلامی را روز افزون و مشکلات را به مدد ایمان پاک و ایثارگریهای مردم عزیز و پاک نهادمان به فرصت خود سازی و تجدید قوا مبدل فرماید. (55564)
 
ع - وارسته
۱۳۸۷-۰۱-۱۴ ۲۳:۰۳:۵۲
بسمه تعالي:
هر دو اشتباه اند اما اين کجا و آن کجا؟!
شاه نوکر اجنبي بود و اشتباهاتش چهره واقعي اش را رو مي کرد و بر همه شناخته مي شد . اما آقاي احمدي نژاد با شعارهاي ارزشي ، ديني و اصولگرايي آمد و و بسياري از ارزشها را هزينه کرد تا رأي آورد و وعده هاي فراوان به مردم داد اما در عمل مردم بگونه اي ديگر مي بينند . خدا کند که مردم از ارزشها دلزده نشوند . (55576)
 
شهريار
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۰۱:۵۴:۳۲
از يادداشتي كه به احتمال زياد جناب دكتر توكلي در اوقات فراغت نوروز نوشته اند لذت برديم. مقايسه صريح شاه و احمدي نژاد ترجمه اش به زبان شيرين فارسي مي شود اينكه جناب توكلي و همفكران ايشان عزم خود را براي حذف احمدي نژاد جزم كرده اند. آغاز تبليغات انتخابات رياست جمهوري مبارك است انشاءالله. مشكل دكتر توكلي و دوستان خود- نخبه- انگار ايشان اين است كه گمان مي كنند مردم با استدلالهاي فلسفي و اقتصادي به احمدي نژاد راي داده اند. با همه مسايل و مشكلات ياد شده نظر سنجي هاي اصلاح طلبان هم نشان داده كه احمدي نژاد همچنان محبوب است. به آقاي توكلي توصيه مي كنم براي سومين بار افتخار شكست دربرابر يك رييس جمهور را تجربه نكنند و بجاي اين شاخ و شانه كشيدنهايي كه هيچ پشتوانه اي در ساخت حقيقي قدرت ندارد براي اصلاح امور راه هاي بهتري پيدا كنند. احمدي نژاد نشان داده كه بيدي نيست كه از اين بادها بلرز. لااقل از سرنوشت ذوالقدر و لاريجاني عبرت بگيريد. مشكل امثال شما اين است كه هنوز باور نكرده ايد با يك رييس جمهور طرف هستيد. وقتي شما به احمدي نژاد همچنان مانند يك عنصر درجه سه تشكيلات اصولگرا مي نگريد، چرا توقع داريد او شما را روي سر خود بگذارد؟ در اين بازي يقينا تا چند سال آينده شما بازنده خواهيد بود و او به اتكاي پايگاه مردمي و قدرت اعتماد به نفسش همچنان شما را در خماري خواهد گذاشت. يادتان نرود كه سرمايه اجتماعي كنوني اصولگرايان مستقيما مديون احمدي نژاد است. هم او بود كه در آن زمستان ياس و نااميدي انتخابات شوراي شهر دوم كه همه شما كنج عزلت گزيده بوديد به ميدان آمد و ليستي فراهم كرد كه معجزه آسا به شوراي شهر راه يافت. عملكرد او در شهرداري مهمترين عاملي بود كه مردم را در مجلس هفتم به راي دادن به فهرست اصولگرايان تشويق كرد و امروز اعتبار و اقتدار منطقه اي و جهاني ايران نيز مديون اوست. حيف است همه اين ها را با خودخواهي به باد دهيم. اميدوارم اين مطلب را منتشر كنيد. (55592)
 
فرهنگ ادیب
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۱۰:۴۳:۵۲
اقا شهریار
لطفا زیاد تند نروید . این مردمی که شما میگویید کجا هستند . حصار مجازی فکری بدور خود کشیده اید و مرتبا به این و ان میتازید . از کامنت هایی که در همین صفحه داده شده و تعداد ارای مثبت و منفی به انها قدری گوشی دستتان بیاید . شاید فکر میکنید اینها همه توطعه گر هستندو با اغراض سیاسی نظر داده اند و بیانگر نگاه بخشی از مردم نیستند . بنده کاری به دکتر توکلی ندارم ولی خوب نیست اینگونه و با ان لحن بسیار دور از ادب و معرفت شروع کردید وهرچه از دهنتان درامد گفتید . خیلی ها منکر صداقت دکتر احمدینژاد نیستند ولی حرفهای بسیار کلیشه ای و بدور از واقعیت شما را هم قبول ندارند . از طرفی با کدام مبنا و تقوا به اقای توکلی اینقدر بهتان زدید؟ .لطفا یک لیچار در جواب بار من هم بفرمایید چون عرض میکنم حتما بنده هم جزو توطعه گران اگاه و یا احمق های نااگاه هستم . ظاهرا هرکس به رییس محترم جمهور انتقاد کرد حتما یکی از این دودسته است . برادر، ما که هرچه کامنت شمارا خواندیم جز بدوبیراه به منتقدین اقای احمدینژاد چیزی دستگیرمان نشد . بهتر بود بعوض این دشنامهای سیاسی و تهمت زدنها جواب منطقی و کارشناسی میدادید . خوش بحال امریکا و دارو دسته اش که روش برخوردمارا اینگونه با هم می بینند . نفرت پراکنی کنید و نتیجه اش را بیشتر ببینید . من که ولله ،ولله ،ولله شخص اقای احمدینژاد را بعنوان یک فرد صادق و سختکوش دوست دارم و راضی نیستم موفق نباشد و برای ایشان ارزوی سلامتی و موفقیت دارم. همه این قضایای فعلی جامعه را هم از چشم وی نمی بینم ولی ایشان هم در حد خود کم مقصر نیست .
روی صحبتم در این کامنت تنها به شما هم نیست بلکه به اندسته از دوستانی است که درکامنتهایشان رعایت بعضی شئونات به رئیس جمهور را نکردند . انتقاد بلی ،توهین هرگز (55638)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۱۸:۵۶:۵۱
من با شما موافقم. نه تنها مقاله جهتدار بود و ارزش خبري نداشت, بلكه عكسهاي مرتبط هم خنده دار بود. انگار از يك صحنه جنايت عكس برداشته بودند:

-چشمهاي فروشنده, مثل چشمهاي جنايتكاران, پنهان شده بود. انگار دارد مواد مخدر ميفروشد!

-ميوه ها , با فاصله و نامگذاري شده در صحنه چيده شده است. آدمي احساس ميكند كه دارد به غنايم مصادره شده از اراذل و اوباش نگاه ميكند.

در هر صورت, نيات نويسنده, زيادي مشهود بود. (55694)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۱-۱۶ ۰۸:۰۵:۵۰
اقای کارگاه گجت از کانادا !
ایکاش انقدر که در بحر عکسها رفتی در بحر مطالب هم دقت میکردید . یک چیز را مطمعنم و ان این است که در ولایت کانادا اصلا درد مردم را احساس نمی کنی . برادر طرفداری کورکورانه هم حدی دارد . اگر خیلی پهلوانی بلند شو یک مقاله بنویس که به لحاظ فنی دیدگاههای الف را نفی کند . از ظواهر کامنت شما احساس میکنم فکر میکنید ادم بسیار دقیقی هستید .این دقت را با ارایه نقد فنی اثبات نمایید و اگر نمی توانید این تئوری و توهم توطعه را کنار بگذارید که فقط با ارایه نقطه نظرات اینچنینی وقت خود و مارا تلف میکنید (55737)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۰۵:۰۲:۱۷
در استرالیا موز از محصولاتی است که بسیاری از کشاورزان به آن وابسته اند. دو سال قبل طوفان و سیل باعث از بین رفتن محصولات اینان شد. قیمت موز که در حال عادی 1-2 دلار است به 10-12 دلار افزایش یافت. اما علیرغم کمبود شدید موز و نیاز بازار، دولت استرالیا هیچگاه مجوز واردات موز نداد تا جلوی زیان باغ داران را بگیرد. امروزه آن کشاورزان توانسته اند وضعیت سابق خود را بازیابی کنند و باز هم موز ارزان و فراوان شده است. این است نتیجه برنامه ریزی و دلسوزی درست. حال مقایسه کنید با داستان میوه های رنگارنگی که در این عکس ها دیده می شود. (55598)
 
بي غرض
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۰۷:۴۰:۳۸
بايد يادآور شد كه هر كار آدم بد الزاما بد نخواهد بود و هر كار آدم خوب هم الزاما خوب نخواهد بود جناب توكلي و ساير منتقدين مي دانند كه كنترل مواليد وتغيير ساعت و ... نيز كار شاه و كار همين جماعت اقتصاددان است كه هر دو اشتباه است ولي با دو نيت متفاوت .نتيجه اخلاقي اين تصوير اين است كه چرا احمدي نژاد وارد كرده .اگر ديگران وارد مي كردند در راستاي آماده سازي جهت پيوستن به تجارت جهاني والزامات اقتصاد نوين وپاسخ به تقاضا وپويايي تصميم گيران تلقيمي شد اما اكنون خالي سازي جيب ملت !1
بايد گفت فاين تذهبون؟ (55608)
 
دردمند
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۰۸:۴۱:۵۵
با سلام تصوير فوق بار غمي را به هر بيننده دردمندي القا ميكند كه غمهاي سالهاي نه چندان دور عصر مشعشع سازندگي و اصلاحات را زنده مي سازد راقم اين سطور ياد دارد در تابستان گرم وسوزان دهه هفتاد وقتي كشاورزان داراي حقابه سد كرج براي آبياري باغات و كشتزارهاي خود پيش مسئول مربوط رفته بودند به آنان گقته بودند اگرباغات خشگ شود ميوه وگندم را مي شود از خارج تاميين كرد ولي آب شرب مردم تهران را نمي شود از خارج آورد از اين مقدمه بايد سراغ علت رفت واردات ميوه شب عيد مردم پاسخ به تقاضا و در جهت تنظيم بازار كار عقلاني است كه جاي تشكر دارد اما علت خشگ شدن صدها هكتار باغات سيب و گلابي مردآباد(ماهدشت ) و دشت شهربار را و تبديل به برج و ساختمان كه ناشي از سياستهاي همين دوستان اقتصاد كلان خوانده در دوران سازندگي و اصلاحات هست را بايد فراموش نكرد.و به كارگزاراني كه موجب عطش روز افزون شهر نشيني وخوردن بيشتر آب كشاورزان توليد گر شدند دست مريزاد مي گوييم. (55616)
 
بنده خدا
۱۳۸۷-۰۱-۲۷ ۰۷:۳۵:۱۰
آقاي دردمند. من بهيچ وجه قصد دفاع از دولت اصلاحات و سازندگي را ندارم و در جاي خود انتقادات فراواني را از آنهادارم، ولي در مطلب شما تناقضات عجيبي وجود دارد. چطور گفتن اينكه در صورت لزوم ميوه وارد خواهد شد، محل اشكال است، ولي انجام اين عمل ولو در شب عيد جاي تقدير و تشكر دارد؟در دو سه سال گذشته كه اينهمه تعرفه هاي وارداتي كاهش يافت، چقدر جلوي گراني گرفته شد؟ حداقل در دو سال گذشته كشاورزان ما مشكل كم آبي نداشته اند، بلكه مشكل واردات بي رويه محصولات كشاورزي و يا محصولات غذايي خارجي داشته اند. بعنوان مثال همين واردات بي رويه شكر كه موجب خسارت و به مرز تعطيلي كشاندن دهها كارخانه توليد كنند ه قند و شكر و روي زمين ماندن محصولات كشاورزان چغندر كار شده است. نكند اين هم تقصير دولتهاي قبلي است؟ در شرايطي كه جنگ همه جانبه اي در دنيا بين كشورها در زمينه توليد وجود دارد و حتي كشورهاي عضو تجارت جهاني كه متعهد به حذف و كاهش تعرفه هاي وارداتي خود هستند، با حربه هاي مختلف به حمايت از محصولات و توليدات خود مي پردازند، ما كه عضو اين سازمان نبوده و محدوديتهاي آن را نداريم، داوطلبانه تعرفه ها را كاهش داده و عملا توليد داخلي را از بين مي بريم. اگر ما دلسوز و دوست دولت نهم هستيم كه هستيم بايد اشتباهات و سهل انگاريهاي آن را هم تذكر دهيم. (57692)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۰۹:۱۷:۵۰
چشم دولت اصول گرا روشن باد (55624)
 
داریوش-آبادان
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۰۹:۳۹:۵۵
اقایون الف.چرا مطالب را مثل میوه فروشها سوا میکنید هرچه دلتان خواست میزارید جلو وپشت ویترین .ماکه حرف بدی نزدیم که قابل.... (55626)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۱۱:۳۲:۰۲
آقا چرا زماني كه پرتقالها از سرما تو انبار سرمايه داران يخ زد بعد هم مجبور شدن به قيمت ارزانتر پرتقالهاي يخزده تلخ را به خورد مردم بدن صداتون درنيومد حالا كه با تموم اين حرفها ما قشر كارمند تونستيم براي شب عيد چندكيلو ميوه آبرومند بخريم اين جيغ و دادها واسه چيه ؟ خدايي براي كشاورز بدبخت بيچاره دارين دادو بيداد مي كنين همون موقع كه ارزان مي خرند احتكار مي كنند و بعد گران مي فروشند به نفع كشاورز داد بزنيد (55650)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۱۳:۱۶:۴۰
احمدی نژآد کارهای بی بدیل بسیاری انجام میدهندخیلی بی بدیل مردیم از این همه درایت و خوشی نتیجه کارهای بی بدیل (55670)
 
thkd
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۱۸:۳۰:۴۰
تبليغات زود هنگام رياست جمهوري بر ضد احمدي نژاد مبارك باشه.
انشاءالله با همين روند شما احمدي نژاد و هر آدم اصولگرائي كه بخواهد كار بكنه خوار و خفيف ميشه و جرات كار پيدا نميكنه.
انشاءالله دور بعد دوباره دست طرفداران آمريكا...
بگو انشاء الله
خسته نباشيد آقاي توكلي مرد همه جانبه و داناي كل (55691)
 
گويا
۱۳۸۷-۰۱-۱۵ ۲۳:۱۷:۳۱
تيتر اين مقاله بايد تغيير كند به : \" يك رئيس جمهور , و بدخواهاني با نيات متفاوت \" (55719)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۱-۱۶ ۰۸:۱۰:۱۴
من فکر کنم عنوان این مقاله را بدین شکل تغییر دهید \" یک نظر دهنده ایرانی از کانادا با اسامی متفاوت \" حال پیدا کنید منظور وی را . برای اثبات گفته خودم کمی به کامنتهای این برادر دور ازوطن در قسمت نظر خوانندگان همین مقاله مراجعه بفرمایید (55738)
 
گويا
۱۳۸۷-۰۱-۱۶ ۲۱:۲۰:۲۱
آخه طولاني ميشه و هيچ ربطي هم به مقاله نداره اما خوشحالم كه فكر كرديد \"مردانه\" مينويسم! اگر كامنت ها را دوباره بخوانيد ميفهميد كه چطور به اين نتيجه رسيدم.

شاد باشيد و سالي پر بركت (55788)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۶ ۰۱:۱۹:۵۰
با سلام و احترام اينجانب از حدود 5 سال پيش باميد خانه دار شدن در بانك مسكن سپرده گذاري ميكنم با ما گفته اند حدود 3 ماه ديگر 15 ميليون وام خواهند داد شما بگوئد اون روزي كه ما با هزاران اميد سپرده گزاري ميكرديم با فقط 15 ميليو ن در تهران چند متر آپارتمان ميشد خريد امروز چند متر كار سختي نيست اين كارو در حق مردم بكنيد تا شايد مسئولين كمي بخود ايند بيبيند با مردم چه كرده اند
باتشكر (55725)
 
رضام
۱۳۸۷-۰۱-۱۶ ۱۰:۱۷:۲۹
همه مي دانند كه آقاي احمدي نژاد با مخالفاني روبروست كه كمر همت به برهم زدن سياستهايش بسته اند و بخصوص در مسائل اقتصادي با او به مبارزه و جنگ برخاسته اند . بنا بر اين نبايد تحليل مسائل اقتصادي را در يك محيط شبه خلا ء انجام داد و ساده لوحانه تمام تقصيرها را بر دوش دولت انداخت بي رودر بايستي جنگي شروع شده كه بايد منتظر نتيجه آن باشيم حتي اگر به قيمت فشار آمدن به مردم مستضعف! فقط خدا كند در اين مبارزه عدالت و حق به سلاخي كشيده نشود آنهم توسط كساني كه داعيه روشنفكري دارند . (55745)
 
ایرانی
۱۳۸۷-۰۱-۱۶ ۱۷:۴۳:۵۹
من فکر می کنم نباید حرف هایی بزنیم که دشمن شاد کن باشد. (55777)
 
ساف
۱۳۸۷-۰۱-۱۷ ۱۶:۰۲:۳۳
ايراني عزيز!
حرف درست را بايد زد.چه دشمن شاد شود يا نشود.آنچه مهم است است عدم توجه و اهميت دادن به حرفهاي دشمنان است كه اظهار خوشحالي كنند يا ناراحتي.ما به فكر مافع كلي خودمان هستيم و لاغير. (55933)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۱-۱۶ ۱۸:۰۶:۰۱
بسمه تعالی

بایستی یک نکته ی خیلی مهم را تذکر بدهم :
اکثر این مسائلی را که می گویید درست است. اما نویسنده ی این مقاله از یک نکته غافل مانده است: اگر قرار بود سیستم اجرایی کشور صرفا بر پایه ی تفکرات اقتصادی قرار بگیرد ما نباید به هیچ تر و خشکی دست بزنیم تا مبادا تورم زا نشود. اگر آقای احمدی نژاد سیاست افزایش بودجه های عمرانی را در پیش نمی گرفت شاید تورم هم اینقدر افزایش پیدا نمی کرد اما مشکلی که ایجاد می شد این بود که سال به سال بر حجم طرحهای عمرانی بر زمین مانده افزوده می شد و نتیجه ی آن اتلاف هزاران میلیارد از بودجه ی بیت المال در عرض چندین سال می بود. از طرفی عدم رسیدگی به کار های عمرانی و درست کردن زیر ساخت های عمرانی کشور باعث می شود که ما همیشه در برابر تورم یک حالت تدافعی داشته باشیم. مثالی می زنم: راه آهن شیراز به اصفهان سالهای سال بود که راکد مانده بود و نشانه ی امیدی از پیشرفت آن دیده نمی شد. دولت با افزایش بودجه ی عمرانی ساخت این راه آهن را تشریع کرد و ان شاء الله تا سال آینده افتتاح می شود. این طرح و صدهها طرح مانند این ممکن است که در ابتدا به خاطر بودجه های زیادی که صرف خودش می کند تورم زا باشد اما نتایج ضد تورمی آن بعد از به بهره برداری رسیدن این طرح مشخص خواهد. شد. مثلا اگر قرار بود ده هزار تن سیمان یا چیز دیگر از کارخانه ای در شمال کشور به جنوب کشور منتقل گردد ما نیاز داشتیم که در حدود 1000 کامیون را از شمال کشور روانه ی جنوب کشور کنیم . ترابری این حجم کالا با هزار کامیون از شمال به جنوب کشور هم ترافیک سنگینی در جاده ها ایجاد می کند و هم بنزین بسیاری را هدر می دهد و دهها هزینه ی اضافی دیگر را به ما تحمیل خواهد کرد. اما اگر ما راه آهن داشتیم می توانستیم همین مقدار کالا را با دو یا سه بار رفت و آمد یک سری قطار باری به راحتی از شمال به جنوب کشور انتقال دهیم. این کار هم بر هزینه ها تاثیر می گذارد و هزینه ها را به شدت کاهش می دهد و هم سوخت کمتری را مصرف می کند و هم اینکه لازم نیست این حجم کامیون در راهها تردد کند.
مثال دیگر کارخانه ی سیمان است. خدا می داند که وجود یک کارخانه ی سیمان در یک منطقه چقدر بر قیمت مسکن اثر کاهشی خواهد داشت.
خلاصه ی کلام این است که افزایش بودجه های عمرانی اگرچه در ابتدا باعث تورم خواهد شد اما به در چند سال آینده ضد تورم خواهد بود. در حالیکه اگر می خواستیم بر اساس رهنمود های اقتصاد دانان حرکت کنیم بایستی سالهای سال به صورت تصنعی تورم را پایین نگه می داشتیم
در آخر هم عرض کنم که علت اصلی تورم وجود ربا در سیستم بانکی است. تا از شر ربا و سود رها نشویم تورم هست که هست که هست... (55778)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۶ ۲۲:۰۲:۴۸
ذکر یک نکته :
در میان کامنت هایی که مطرح شد کمتر دیدم مخالفین این مقاله استدلال جامع و یاحتی موضعی و طیفی در رد ان داشته باشند . طبق معمول تعدادی طرح تئوری توطعه و به این ان توهین کردن را شروع کردند . تابحال بحث اصلاح طلبان دنیا گرا و انجنانی بود حال اصولگرایان منحرف شده از جریان اسلام ناب محمدی هم به ان پیوستند . دوستان ، اجنبی پشت در خانه شما نشسته . بس کنید این کینه توزیها را . بس کنید با هیاهو و شعار ، دشمن مجازی برای خود ساختن را . بس کنید ایجاد فضای کینه توزی و حزب رستاخیز مسلکی را . شاه میگفت هر که از ما نیست بر علیه ماست .شما ها که دیکتاتور نیستید . شما ها همه دردمندید و زجر دیده . اکثریت جامع خوانندگان این سایت بدنبال رهایی از بعضی معضلاتند . ممکن است این مقاله ایراداتی داشته باشد مثلا اینکه بخشی از موارد تورمی ناشی از افزایش قیمت نفت و تورم جهانی است که در مقاله قید نشده است. بخشی از ان هم از عملکرد دولت های قبلی به ارث رسیده ولی ایا همه اش ان است ؟ ایا تمامی مطالب این مقاله غلط بود ؟ ایا عملکردهای اقتصادی دولت جدید همه اش درست بوده ؟ اگر نبوده وزن این اشتباهات چقدر است ؟ اینها را برای من یکی معلوم کنید . کارشناسانه صحبت کنید . اگر نمی دانید نظر ندهید . اگر بخشی از انرا میدانید همان بخش را توضیح دهید ولی خواهشا بخاطر خودتان هم که شده بهتان نزنید . نیروهایی که سلامتند را متهم به قدرت طلبی نکنید . امثال اقای فلانی در این دوره مجلس هم رای بالایی اورد .ممکن است اشتباه بکند ولی اگر انتقاد کرد که قدرت طلب نیست . اگر روزی از جریانی کاملا جانبداری کرد و حالا بر اساس عملکردها به تشخیص خود انتقاد میکند این اتفاقا بد که نیست خوب هم هست( صحبت من در خصوص این مقاله نیست بلکه موضع گیریهای کلی ایشان ملاک من است ) . مگر مرغ یک پا دارد ؟
انهایی که از هر دوجناح مخالف و موافق هیاهوی بیخودی راه انداخته اند را به حلاجی و مطالعه و یادگیری مبانی قضیه دعوت میکنم . اگر نمی دانند و یا اگر مثل من مطلب برایشان مبهم است بروند نزد افرادی که شفاف تر میدانند . انوقت سطح بحث ها بالاتر میرود . کشور هم بیشتر رشد میکند . تا کی انیکی بگوید توی قدرت طلبی که اصولگرا بودی و به انحراف رفتی و انیکی بگوید توی اطلاح طلب که فلان کاره بودی و هزار و یک مطلب دیگر . بعضی از دوستان نکات خوبی را مطرح کرده بودند و روی صحبتم به ان دسته نیست من از انها اموختم . برادران به سی سال پیش برنگردیم که عده ای فدایی ،امتی ،توده ای و... جلوی دانشگاه تهران جمع میشدند و با تئوریهای نیم بند شروع کرده و دست اخر هم کار به کتک کاری میکشید . حداقل بعد از سی سال کشور بایستی یاد گرفته باشد که افرادش چگونه با یکدیگر بحث کنند .
بحث منطقی ، علمی و پرهیز از عصبیت و جنجال کمک به حال کشور است و به رشد جامعه کمک میکند .
یک انتقاد هم از سایت الف دارم . شاید پیکره بحث را بر مقایسه اینچنین غلیظ میان شاه ملعون و دکتر احمدینژاد نمی گذاشتند شایسته تر بود . به هر صورت ممکن است تشابهاتی در اشتباهات ایندو بوده باشد( که البته این دوفرد به لحاظ ویژگیهای اعتقادی به هیچ وجه قابل مقایسه با یکدیگر نیستند و الف هم اینراقبول دارد و تایید کرده است ) ولی میشد بگونه ای دیگر و بصورتی کاملا ظریف این قضیه را مطرح کرد . طرح موضوع به این شکل فارغ از حسن نیت نگارنده مقاله سو تفاهماتی را ایجاد میکند هرچند در کسی که هر دو طرف قضیه را کاملا بشناسد تاثیر منفی نخواهد داشت زیرا میداند که انتقاد انتقاد طلبگی است . من بسهم خود بدنبال یک مدل جامع از میزان تاثیر کلیه عوامل در شرایط فعلی هستم که نه از این مقاله ،نه از صحبت دوستان خواننده و نه از گفته های دولت به چنین نگاه جامعی نرسیده ام . حال ده هزار نظر منفی و یا مثبت به کامنت من بدهید و یا ندهید بالاخره همه بایستی بدنبال بیشتر دانستن برویم . بالاخره همه نمی توانند اقتصاددان شوند ولی حداقل حوزه خطا را در قضاوتهایمان کمتر کنیم و این امر نیاز به مجاهدت و کوشش دارد . بنده در یکی از کامنت های بالا برخی از عوامل مهم را که میدانستم عرض کردم انشالله به نگاه جامع تری در اینده برسم .
به هر حال دیدگاه سیاه و سفید که یا این باش و یا ان در مبارزه با استکبار صحیح و میان خود غلط است (55792)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۷ ۱۰:۱۹:۲۶
مقصر اصلی مجلس بی لیاقت است (55856)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۱-۲۰ ۲۲:۵۷:۲۹
مقصر اصلی نبود یک سیستم قاطع در برخورد با جرائم مالی-استفاده نکردن از کارشناسان متخصص و متعهد در زمینه ی تخصصشان- انتقاد پذیر نبودن مسئولین - بی توجهی به تورم روز افزون و افزایش فشار زندگی بر مردم- برخورد با افراد خیرخواه حکومت به بهانه های واهی بازم بگم؟ (56611)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۷ ۱۷:۱۶:۰۴
واقعاً حيفتان نيامد كه رئيس جمهور عزيز ما را با شاه ملعون مقايسه كرديد؟ حتي اگر حرفتان درست باشد كه تازه آن هم جاي بحث دارد. (55945)
 
کمیل
۱۳۸۷-۰۱-۱۷ ۱۷:۲۶:۲۲
با سلام
ببینید دوستان من واردات از یک لحاظ خوب میباشد و از یک لحاظ بد از آن لحاظ خوب میباشد که باعث یک رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و تولیدکنندگان خارجی میشود اما چرا بد میباشد؟
باید عرض کنم به این دلیل که تولیدکنندگان ما به خود زحمت نمیدهند که محصولات خود را با کیفیت مطلوب تولید کنند و آنهائی هم که محصولاتی باکیفیت تولید میکنند رو به صادرات می برند و الحمدالله الرب العالمین هیچ مقامی در امر بازرسی وجود ندارد که این تولیدکنندگان را کنترل کند.
مثلا نگاهی کنیم به وضعیت تولیدکنندگان خودرو در ایران
بنده از شما می پرسم اگر گمرگ ماشین آزاد بود آیا کسی رو به محصولات ایران خودرو و سایپا می برد خوب مسلما نه
پس اینجاست که باید بگویم
به امید ظهور آقا امام زمان(عج) (55946)
 
کمیل
۱۳۸۷-۰۱-۱۷ ۱۷:۴۴:۵۷
باسلام
این تیتر کاملا اشتباه است
زیرا ملاک خوب بودن یک رئیس جمهور نیتش نیست بلکه عملکردش است اگر بخواهیم براساس نیات پیش بریم که مملکت به تباهی میکشد (55951)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۷ ۱۸:۱۶:۴۴
البته یک فرق دارد .انکه نیتش خیراست ممکن است متوجه شده و اصلاح نماید .لذا بایستی تلاش کرد متوجه شود ولی انکه نیتش شر است را بایستی ازدور خارج کرد . دونبت متفاوت با دو تاکتیک برخورد متفاوت . (55958)
 
منصف
۱۳۸۷-۰۱-۱۷ ۲۳:۵۷:۰۲
من يك سوال از نويسنده تحليل ويا كساني كه با ان موافقند دارم و آن اينكه در شرايطي كه بر اثر سرما زدگي بي سابقه در سراسر كشور بسياري از ميوه ها نابود شده است ومقدار كم ان در كشور موجب گراني شديد و ناتواني اكثريت مردم در خريد آن مي گرديد چه راهي به جز واردات آن از خارج براي آن وجود داشت تا بتوان ميوه شب عيد مردم را تامين كرد؟
جواب اين سوال را در تحليل ويا كامنت هاي موافق با آن نيافتم اگر جاب علمي اين سوال ساده را ندهيد من مطمئن مي شوم كه تحليل فوق اغاز رقابت انتخاباتي اقاي توكلي بوده و كامنت هاي موافق با تحليل نوشته شده از روي تعصبات كوكورانه و بون پشتوانه عليه احمدي نژاد مي باشد
موفق و منصف باشيد! (55989)
 
نویسنده
۱۳۸۷-۰۱-۱۸ ۰۱:۳۳:۵۹
واردات میوه برای کنترل قیمت آن در شب عید الزاما بد نیست ولی افراط در واردات میوه و گسترش دامنه آن به گلابی چین و انگور شیلی و ... فابل دفاع نیست. (55991)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۸ ۰۷:۱۸:۵۰
یک سوال هم من دارم
واردات در انحصار چه اشخاصی است ؟ نگویید همه میتوانند . (55997)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۸ ۰۹:۴۱:۴۱
چرا اسم انرا(یک اشتباه با دو هدف متفاوت گذاشتید . اسمش را (ایجاد رفاه با دو هدف متفاوت) بگذارید (56028)
 
دشمن حرافی و دوستدار عمل گرایی
۱۳۸۷-۰۱-۱۸ ۱۰:۱۳:۵۱
جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت (56033)
 
سرگردان
۱۳۸۷-۰۱-۱۹ ۰۵:۰۶:۱۰
از اينهمه حرفها من كه نفهميدم اقشار ضعيف كم درامد كجا ميتونه جنس ارزون و خوب تهيه كنه وكشاورز بدبخت شده از كجا خسارتشو جبران كنه ! حالا شما ها بشينيد با هم كلكل كنيد تا ...... (56152)
 
۱۳۸۷-۰۱-۱۹ ۰۶:۴۷:۱۴
متاسفانه تزريق بيش از حد دلارهاي نفتي به سازمانهاي دولتي باعث شد که اين سازمانها بدون در نظر گرفتن توان توليد داخلي . بصورت افسار گسيخته اي اقدام به خريد خارجي با قيمتي چندين برابر داخلي نمايند . که نتيجه جز بيکار ي .ورشکستگي شرکتهاي داخلي و سفرهاي پي در پي مديران به خارج نداشت (56153)
 
خوش خنده
۱۳۸۷-۰۱-۲۰ ۱۱:۳۳:۲۶
اللهم اشف اقتصادنا من المرض الهلندی! (56436)
 
هوخشتر
۱۳۸۷-۰۱-۲۲ ۱۱:۳۰:۴۰
آقا به خدا اگه كسي تو اين مشكلات تقصير داشته باشه فقط به قول مهران مديري بعضي دوستان اشتباهي هستند (56899)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۲ ۱۵:۳۹:۳۷
DOSTIYE KHALE KHERSEH;aghaye ahmadinejad bavared kardane jenshaye khareji va arzan be fekre gheshre kam daramade hast vali az tarafe dige tamame keshavarzan va tolid konandegane poshak asbab bazi va ............ hame yeki pas az digari daran be gheshre kam daramade jameh ezafeh mishan.MARDOME DAR IRAN TALASH MIKONANAD KE ZENDEH BEMANAND NA INKE ZENDEGI KONAND (56929)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۰۹:۳۲:۲۹
agh toro be khoda bikhial shid (57829)
 
محمد نوری
۱۳۸۷-۰۲-۰۸ ۱۴:۵۱:۵۱
چرا اخباری که مخالف دولت احمدی نزاد می باشد هفته ها روی سایت الف می ماند رسالت اصلی خود را فراموش نکنید (60015)
 
بیژن
۱۳۸۷-۰۲-۱۷ ۱۱:۲۵:۰۴
در کشورهایی که منابع دولت نه از محل مالیات بلکه از درآمدهای منابع زیر زمینی ( همچون نفت و گاز و ... ) تامین میشود

1- حجم دولت ها بزرگ میشود.
2- کارایی و اثر بخشی سازمانها و نهاد های دولتی بشدت کاهش مییابد
3- دولت ها و روسای جمهور آن ها به جای اینکه سرمایه های زیز زمینی را صرف سرمایه گذاریهای بنیادی کنند صرف ریخت و پاش ، واردات کالاهای مصرفی ، توزیع پول بین مردم در سفرهای استانی با هدف خرید رای آنها در انتخابات آتی ، کمک و باج دهی به کشورهای مختلف ( به منظور پوشش سیاستهای غلط و نسنجیده ) و ... میکنند.
4- استفاده از رویکرد آزمون و خطا در اداره کشور
5- فرافکنی در رابطه با پیامدهای ناگوار اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی سیاستها و برنامه های غلط
6- عوام گرایی در حرف و عمل
7- قربانی کردن دیگران ( وزرای کابینه ) در رابطه با شکست ها

در این مملکت هنوز معلوم نیست پس از گذشت حدود سه سال از عمر دولت نهم ملت باید به کدام شاخص ها و معیار ها برای سنجش موفقیت و عدم موفقیت دولت در ساماندهی امور مملکت و مردم رجوع کند.
آیا همانقدر که یک رفتگر زحمتکش و شریف شهرداری و یا راننده شریف و زحمتکش شرکت واحد کار خود را بلد است ، ریس قوه مجریه این مملکت با وظایف و مسئولیتهای خود آشنا هست و به قسمی که در مجلس خورده است و یا شعارهای انتخاباتی خود برای سامان دادن امور مردم و مملکت پایبند است. دین یعنی وجدان. (61390)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۳-۰۱ ۱۳:۱۷:۴۰
آقای باهنر نایب رییس مجلس هفتم ومجلس بعدی! پاسخ دهند که چرا علیرغم هشدارهای دلسوزانه و کارشناسانه دوستان همکار با عده ای از رفقا ی همکار مجلس بنا به دلایلی که بر شما آشکار است نسبت به تصویب چنین طرح هایی اقدام نمودند.والعاقبه للمتقین (64335)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۳-۰۶ ۰۷:۴۲:۲۴
رسول گرامي اسلام با آن اشراف تام و بصيرت اعلا بالغ بر هزار و چهارصد سال پيش فرمودند:

من بر امتم از فقر نگران نيستم و لكن بر امتم از سو ء تدبير نگرانم.
و اين فرمايش براي صاحبان تعقل و تفكر الهي پرده از اسرار بيشماري برميدارد و البته منحصر به عصر و زمان ايشان نيست بلكه اين حكم كلي است و ناظر به همه اعصار و قرون تا زمانيكه صالحان وارث زمين شوند.
آمار تكان دهنده ايست كه بدانيم ايران از نظر سرمايه ها و منابع خدادادي و زيرزميني و طبيعي در بين كشورهاي جهان در رده سوم قرار دارد اما از نظر ميزان استخراج و بهره وري و بكار گيري صحيح در رده صد و دهم دنيا.براستي فرمايش آن بزرگوار جز حقيقت نيست؟ و آيا براستي ما چقدر اهل تدبير حقيقي هستيم تا بتوانيم صاحبان تدبير حقيقي و الهي را كه منظور آن وجود مقدس هست را بشناسيم ؟
خدا توفيق دهد بجاي اينكه ريشه همه مشكلات را نه تنها در ظواهر امور بلكه در بواطن امور جستجو كنيم و الا براي تكامل حقيقي انسان و برخورداري او از يك رفاه نسبي و بعد پرداختن به هدف اصلي حيات كه همانا حركت بسوي منبع هستي است از جانب خداي تبارك و تعالي هيچ نكته اي فروگذار نشده است . (64871)
 
بهشت مدافع واقع بین رییس جمهور
۱۳۸۷-۰۴-۲۱ ۱۷:۰۰:۰۷
من تمام بحث ها را با دقت خواندم و به این نتیجه رسیدم که همیشه و همه جا و برای همه کس و برای هر کاری چه بزرگ و چه کوچک موافق و مخالف وجود دارد (به عبارت بهتر در دهن مردم عوام را نمی شود بست چه رسد که دکتر - مهندس یا سیاستمدار و... هم باشد) بنابراین اگر مسئولیتی بر عهده کسی قرار گر فت باید کاری را که درست می داند را انجام دهد و صد البته نظر دیگران را هم مد نظر قرار دهد(البته شما حق می دهید که نظر همگان را نمی توان یک جا جمع کرد) و هزار البته باید عواقب آن را نیز بر عهده بگیرد.
راستی یک بحث انحرافی هم داشتم و آن اینکه آیا در زمان دولت های قبلی هم کسی رییس جمهور را تا به این اندازه (حتی در اخبار سراسری ) به نام کوچک صدا می کرد نظر شما چیست (70883)
 
آقااحمدي
۱۳۸۷-۰۴-۲۵ ۱۰:۰۳:۱۷
درنظرگرفتن برخي ازواقعيتهاي موجوددرهربرهه اززمان مي تواند مسيربحثهاي اقتصادي رابه نحوي منطقي ترنشان دهدكه اشخاص نسبت به يكديگر توهين نكنندوياتكه نيندازند.
مثلاتشبيه سياستهاي اقتصادي دكتراحمدي نژادبه سياستهاي رزيم شاه ازجمله مواردي است كه نيازبه بازنگري داردوقابل مقايسه حتي اززاويه تورم زا بودن سياست اقتصادي نيست .اگرمااين واقعيت رابپذيريم كه اقتصاد نيزمانند ساير چيزهاي ديگر مرتبط به مسايل بين المللي است ؛بايددنبال مقصرهاي تورم بين المللي ودرتمام كشورهابگرديم .
اقتصادداناني هم كه ازمنقدان دولت نهم هستندميدانندكه لاجرم پيكربيماراقتصادرابايدجراحي مي شد. وهرتصميمي يك تبعاتي دربردارد.
اگرهم اين سياستهاي اقتصادي دنبال نمي شدبازهم انتقادبه شكل شديدتري به سياستهاي دولت واردبود.
تمام تلاشهادرنوشته هاچه درشناس وياناشناس دراين نقطه متمركزشود كه چگونه آقاي احمدي نژادمي توانست حركت كندكه كشوربامشكلات اقتصادي كمتري مواجه شود؟
اصلامگرنه اينكه دولت مجري تصميمات مجلس شوراي اسلامي ومجمع تشخيص مصلحت نظام است .آيافقط نقدبه وجوداشتباه ياسهل انگاري دراجرا است وياتصميم هم داراي اشكالات وخلاء كارشناسي دربسترقانوني است ؟
من تصورمي كنم نتيجه برخي تصميمات وخدمات درمدت زمان بيشتري جواب ميدهدوبحث تورم بيش ازآنكه وابسته به مسائل داخلي باشدبه مسائل بين المللي هم مرتبط است .
وقطعانتيجه خدمات مشخص خواهدشد. (71328)
 
۱۳۸۷-۰۷-۳۰ ۱۲:۲۲:۰۹
اقایان تاما تکلیف خودمان را باسیاستهای یک بام و دو هوا و لحظه ای خودمان در عرصه های داخلی و خارجی مشخص نکنیم و تا هر شخص در جای مربوط به خود ننشیند و به ملت پاسخگو نباشد هیچ برنامه ای درست و حسابی در این مملکت اجرا نمیشود.یادم نرود اگر به فکر مردم ونظام هستیم باید مسئله مصلحت در این مملکت حل شود.من نمیدانم تا تقی به توقی میخورد میگویند مصلحت نیست اسامی فلان غارتگر بیت المال را اعلام کنیم و... .اقا شما که دم از عدالت میزنید از چه میترسید؟میتوانید بسم الله نمیتوانید مردم را به استهزاء نگیرید و معنای این واژه ها که امید مردم هستند را خراب نکنید.واقعا\" ما داریم به کدام سو حرکت میکنیم. (86565)
 
آسیب پذیر
۱۳۸۷-۰۸-۰۳ ۰۸:۰۹:۵۱
لطفا بحث اقلام ضروری را با اقلام مصرفی و تجملی مقایسه نکنید. اگر این اقدام دولت نبود دللالان بی ایمای پدر اقشار کم درامد را در میاوردند. من به عنوان یک شهروند کم درامد از این اقدام دولت خشنود شدم. (86833)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.