نظر منتشر شده
۲۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 23157
مختصات فضای رسانه‏ای در آستانه انتخابات
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۲۱:۲۷
نگاهی به فضای رسانه‏ای خبرگزاری‏ها و سایت‏ها در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، از جبهه‏گیری سنگین رسانه‏ها در این‏باره حکایت می‏کند. براین اساس، در حالیکه کمتر از یک هفته به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، خبرگزاری‏ها و سایت‏های مختلف در تلاشند به صورت آشکار و ضمنی به تناسب نزدیکی و دوری به جریان‏های مختلف سیاسی به اطلاع رسانی بپردازند.
 طعم خاص خبرگزاری‏ها: فارس؛ جبهه متحد، مهر؛ فراگیر، ایسنا؛ اصلاح‏طلبان، واحدمرکزی؛ رسمی در میان خبرگزاری‏ها، واحد مرکزی به عنوان خبرگزاری وابسته به رسانه ملی، اخباری عمدتا بی طرفانه و تاحدی رسمی در مورد انتخابات منتشر می‏کند. این خبرگزاری به دلیل مشی خاص خود در این‏باره، اخبار انتخاباتی نامزدها و گروه ها را عموما در خروجی ویژه منتشر می‏کند. خبررسانی کاملا رسمی این خبرگزاری آن را با خبرگزاری‏های دیگر و حتی برخی بخش های خبری رسانه ملی متمایز می‏کند.
 خبرگزاری فارس که طی سال‏های اخیر و در دوران حضور اصولگرایان در قدرت، به تاثیرگذارترین خبرگزاری بر فضای سیاسی کشور تبدیل شده است، اخبار اصولگرایان جبهه متحد را برجسته می کند. اثری از اخبار طیف های موازی اصولگرا در خروجی این خبرگزاری دیده نمی شود، در عین حال اخبار چهره های اصلاح طلب نزدیک به حزب اعتمادملی در این خبرگزاری، برجستگی بیشتری نسبت به سایر طیف های اصلاح طلب دارند.

خبرگزاری مهر، خبرگزاری دیگر نزدیک به اصولگرایان، اخبار فهرست های موازی اصولگرا را پوشش می‏دهد. اخبار طیف فراگیر در این خبرگزاری به طور مشخص برجسته می شوند، در عین حال اخبار سایر طیف‏های اصولگرا و اصلا‏ح‏طلب نیز در این خبرگزاری تاحدی پوشش داده می شوند.
 ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، تلاش دارد اخبار گروه های مختلف حاضر در صحنه انتخابات را با تاکید بر اخبار اصولگرایان نزدیک به جبهه متحد و با تاکید ویژه بر طیف نزدیک به دولت منتشر کند.

ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، نسبت به دوره های پیشین برگزاری انتخابات بر حجم اخبار اصولگرایان افزوده و  اخبار بی‏طرفانه‏تری نسبت به این گروه منتشر می‏کند. این خبرگزاری در عین حال به دلیل ساختار خاص خود، اخبار اصلاح طلبان را بیش از سایر خبرگزاری ها پوشش می‏دهد.

در میان سایت‏ها، سایت نوروز اخبار اصلاح طلبان طیف خاتمی را منتشر می‏کند. سایت رجا، اصولگرایان جبهه متحد با تاکید بر رایحه خوش را مورد توجه خبری قرار داده است. تابناک، ائتلاف نانوشته چهره‏های حزب توسعه و عدالت (فراکسیون وفاق مجلس هفتم)، اصلاح طلبان طیف اعتمادملی و نیز طیفی از اصولگرایان خارج از جبهه متحد را به پیش می برد.  الف، از اصولگرایان جبهه متحد با تاکید بر طیف تحول خواه حمایت می‏کند. جهان نیز جهت گیری مشابهی را دنبال می کند. عصر ایران و فردا اخبار طیف‏های مختلف با نگاه عمدتا انتقادی را منتشر می‏کنند. این دو رسانه پس از تکذیب انتساب طیف موازی اصولگرایان به برخی شخصیت‏ها، از حجم تبعیض خبری خود نسبت به طیف جبهه متحد کاسته‏اند و درنهایت، اعتمادملی و اصولگرایان سنتی، رسانه خبری آنلاین مطرح بازگوکننده مواضع خود ندارند.

در میان سرویس دهنده های وبلاگ، پرشین بلاگ، حمایت از اصلاح طلبان با تاکید بر اعتمادملی را هدف‏گذاری کرده است، بلاگفا جهت‏گیری خاص سیاسی نشان نداده است و بقیه سرویس دهنده‏ها نیز عمدتا تبلیغات نامزدهای منفرد را پیگیری می کنند. نمودار زیر تاحدود زیادی (و البته نه به صورت کاملا دقیق) می‏تواند جهت گیری رسانه‏های آنلاین کشور بر اساس دو مشخصه "حامیان دولت تا حامیان خاتمی" و "بی طرفی تا تبعیض کامل خبری" را نشان دهد.

حاکمیت در تعریف این نمودار به معنای اصولگرایانِ در قدرت به معنای عام  (قوای مجریه، مقننه و ...) به کار رفته است و اصلا‏ح‏طلبان، بین دو نقطه مشخصه منتقدان دولت و حامیان خاتمی قرار گرفته‏اند. این فاصله را حامیان کروبی، هاشمی و روحانی پر می‏کنند.

مختصات رسانه‏ای در آستانه انتخابات   
 
ی
۱۳۸۶-۱۲-۱۸ ۲۰:۱۶:۱۳
خبرگزاری موج را فراموش کرده اید. (53081)
 
علیرضا
۱۳۸۶-۱۲-۱۸ ۲۱:۵۵:۱۹
ببخشید! اما این گزارش کامل نیست! سایت جهان، ارگان نیمه رسمی جبهه متحد هستش ... اون وقت می گین تاکید نسبی بر اصول گرایان تحول خواه؟
در جای دیگر آوردین عصر ایران و فردا اخبار طیف‏های مختلف با نگاه عمدتا انتقادی را منتشر می‏کنند. این دو رسانه پس از تکذیب انتساب طیف موازی اصولگرایان به برخی شخصیت‏ها، از حجم تبعیض خبری خود نسبت به طیف جبهه متحد کاسته‏اند
عصر ایران مرتبا با آقای صدر و منابع آگاه جبهه متحد مصاحبه می کند، آن وقت تبعیض خبری دارد؟
سایت «فردا» هم به نظر من تمامی طیف ها را منصفانه منعکس می کند و سایت معتدلی است.
سایت تابناک هم معلوم نیست از چه کسی حمایت می کند! (53084)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۸ ۲۲:۵۹:۳۹
سلام
خبرگزاری صداو سیما محافظه کار است بی طرف نیست تحلیل خود را عوض کنید. (53085)
 
آگاه
۱۳۸۶-۱۲-۱۸ ۲۳:۰۰:۰۱
خبرگزاری مهر که از دولت تغذیه میکند چرا از ضددولتی ها حمایت می کند مشخص نیست. ظاهرا تغییرات قریب الوقوع مدیریتی در این خبرگزاری حواس برای مردم نگذاشته است! ایسنا رویه خود را اصلاح کرده است و رسانه اصلاح طلبان نیست. واحد مرکزی خبر هم نه محافظه کار است نه اصولگرا و نه اصلاح طلب، سیب زمینی است مثل روزنامه اطلاعات (53088)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۸ ۲۳:۰۷:۴۳
ایسنای بدبخت فلج شده بازهم می گویید رسانه اصلاح طلبان! نکند هر خبرگزاری که اسم خاتمی در آن باشد اصلاح طلب است. به این ترتیب پس حتما سی ان ان و بی بی سی هم اصلاح طلبند! ایسنا الان کاملا دولتی شده و اصولگراتر از اصولگرایان خبرمنتشر می کنید. اصلاح طلبان اصلا رسانه ندارند یا همه آنها فیلتر شده است. (53083)
 
فرامرزي
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۴۸:۲۷
البته كه بي بي سي اصلاح طلب است. سايت ويژه انتخاباتش را ببينيد تا باور كنيد.
كاش جاي راديو فردا و راديو زمانه كه با بودجه رسمي خارجي عليه ايران فعاليت مي كردند هم مشخص مي شد كه چه اندازه بر اطلاع رساني بعضي از پايگاه هاي خبري داخلي منطبق است.
يادتان باشد. بوش رسما گفته است كه از اصلاح طلبان حمايت مي كند. (53184)
 
محسني
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۵۴:۱۵
فكر مي كنم دست كم در باره خبرگزاري جمهوري اسلامي قضاوت غير عادلانه اي شده است. خوب است به ياد بياوريم كه همين رسانه در دولت اصلاحات دربست در اختيار سازمان مجاهدين انقلاب قرار داشت و سخنگوي فعلي ستاد اصلاح طلبان كه آن زمان مديرعامل ايرنا بود اجازه نفس كشيدن را هم از اصولگرايان گرفته بود. در آن دوره نه تنها هيچ پوشش خبري از اصولگرايان داده نمي شد بلكه حتي خبر نهاد هاي رسمي كشور مثل شوراي نگهبان هم به كلي سانسور مي شد. ولي امسال ايرنا از همه طيف هاي سياسي اطلاع رساني كرده است. (53187)
 
کامران
۱۳۸۶-۱۲-۱۸ ۲۳:۱۹:۴۷
مقایسه تقریبا خوبی است. رجا فاکس نیوز است، نوروز ام اس ان بی سی. بقیه هم بین سی ان ان و سی بی اس ملق می زنن. البته رسانه های ایران از آزادی عمل خیلی خیلی محدودی برخوردارند و کمتر انتقاد قاطع و نتیجه دار در آنها می بینم که جای تاسف است. تاوقتی رسانه ها در یک کشور درست نشود بقیه کارها هم پیش نمی رود. (53089)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۸ ۲۳:۲۵:۱۳
محافظه کاران سنتی رسانه دارند خوب هم دارند. خبرگزاری آریا:
http://www.aryanews.com/default.aspx (53090)
 
حسین زاده
۱۳۸۶-۱۲-۱۸ ۲۳:۳۰:۵۴
با سلام

خبرگزاری برنا در تحلیل شما نیامده است. اگر من این خبرگزاری را در شکل شما وارد کنم بین ایرنا و فارس می گذارم. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان که معادل برنا در صداوسیما است هم در همین حدود و کمی متمایل به مرکز نمودار قرار خواهد گرفت. (53091)
 
آشنا
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۰۲:۱۴:۴۷
اصلیترین اینها صدا و سیما ست که بیش از 90 درصد جامعه فقط از طریق ان کسب اطلاع میکنند و شدیدا اصولگرایی را تبلیغ میکند (53101)
 
علي
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۳:۳۷:۳۰
خوب بود به جاي برخي از اين سايت ها كه معلوم نيست از كجا تغذيه مي شوند به رسانه هاي معتبر تر مثل خبرگزاري موج ، خبرگزاري برنا و يا باشگاه خبرنگاران اشاره مي كرديد (53161)
 
خبرنگار قدیمی
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۹:۳۸:۴۸
علی عزیز
بجز باشگاه خبرنگاران که به آن اشاره کردید،اتفاقا این خبرگزاری های رانتی شبهه دولتی - حکومتی هستند که معلوم نیست کی پولشان را می دهد.
موج مثال کاملی از این خبرگزاری هاست که در اوج آماتوری گری ، فقط پول بیت المال را ضایع می کنند و در تاثیر گذاری هم ناکام هستند. (53208)
 
اصلاح شود
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۰۸:۵۹:۵۱
اولا باید یک بعد دیگر به این نمودار اضافه شود و آن صداقت است. تمام خبرگزاری های محافظه کار در یک سر طیف قرار خواهند گرفت، رسانه های معدود اصلاح طلبان در سر طیف دیگر و این از به قول شما تبعیض خبری به مراتب مهم تر است رسانه های اصلاح طلب اگر تبعیض داشته باشند و یکطرفه اطلاع رسانی کنند با مردم صادق هستند. (53112)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۱:۰۳:۴۵
در پاسخ به كاربري كه نوشته اند پس حتما bbc , cnn هم اصلاح طلبند بايد بگويم شك نكنيد. (53132)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۱:۱۲:۱۵
دسترنج نیز فراموش شدهاست (53133)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۱:۱۳:۳۵
به نظر مي رسد تبليغات روزنامه اي اصولگرايان خيلي كم رنگ است نگاهي به روزنامه اعتماد ملي بياندازيد؟ لطفا هم تبليغات روزنامه اي هم اينترنتي بيشترشود (53134)
 
محمد
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۱:۱۷:۰۱
ایا منظور از این نمودار این است که دولت فراتر از حاکمیت است؟ (53136)
 
سهراب
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۱:۱۸:۲۶
به نظر من اين محور بايد بعد سومي هم داشته باشد كه در آن بعد ، فراگيري و ميزان اثر گذاي آن رسانه تعين شود. (53137)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۱:۲۲:۴۶
SEPEHRNEWS.ORG را هم ببينيد (53139)
 
سیامک
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۱:۲۴:۲۰
سایت الف در یک کار خوب سایتها را تقسیم بندی کرده و اما یک سوال تلویزیون به عنوان اثر گذار ترین وسیله حاضر از چه طیفی حمایت می کند؟ و یک سوال دیگر صدا وسیما کدام طیف را تخریب می کند؟آیا جواب این دو سوال روشن نیست ؟

roznamak.blogfa.com (53140)
 
كورش جاويدان
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۱:۴۸:۲۸
به اين مي گويند عدالت و مهرورزي وزارت ارشاد دولت كريمه. (53141)
 
مهدی
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۱:۴۹:۴۸
با سلام
اولا نمودار کمی ایراد دارد ولی با اینحال تعداد رسانه های در اختیار و وسعت آنها برای گروه های مختلف خود نشانگر بسیاری از مسایل است.
دوما واحد مرکزی خبر هم که حتما در انتهای محور بی طرفی کامل قرار داره!
سوما تابناک هم حتما سمت و یوی اصلاح طلبانه داره!
چند بار مطلب نوشتم اما هیچ وقت به سایت وارد نشده، انشا ا.. که این دفعه دیگه از فیلتر رد میشه. (53142)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۳:۳۳:۱۷
جهت اثبات دیدگا ه های خود ، بهتر بود از هر خبرگزاری چند خبر را با تاریخ هایش ذکر می کردید . ضمنا نشان دادن چارت هرخبرگزاری نیز به این امر و تحلیل های شما کمک می نمود. (53159)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۰۵:۴۴
بنده با نظر دوست عزيزمان در خصوص خبرگزاري جوان برنا موافق نيستم چراكه به نظر بنده برنا يكي از خبرگزاريهاي تازه تاسيس منصف است ، ان شاا... خرابش نكنند (53165)
 
حاجي
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۵:۰۶:۲۲
ببخشيد ولي تحليل مورد نظر بدون نشنه خاصي آورده شده است. اينكه تحليل گر بدون ذكر نشانه اي خاص يا مثال و مصداق هر چيزي دوست دارد به سايت ها منتسب كند، كاملا غيرعلمي و نادرست است.
علاوه بر اين بسياري سايت ها خبري و تاثيرگذار ديگر چون صبح نيوز، سپهرنيوز، نوانديش، موج نيوز و ... را در تحليل نياورده است كه نقص تحليل را بيشتر نشان مي دهد.
از الف بعيد است كه چنين كار بي محتوايي را روي سايت بگذارد. (53189)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۶:۱۷:۵۴
سلام
خبرگزاری فارس را بیارید پایین تر کم از رجا و نوروز ندارد (53194)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۶:۴۷:۰۰
صدا و سیما به عنوان یک ارگان اصولگرا ی خالص و در بست در اختیار دولت فخیمه فراموش نشود .
همچنین برادران لاریجانی و بی بی سی و نیک براون از خاطر عزیز دوستان اصولگرا فراموش نشود
محض یاد بود! (53197)
 
۱۳۸۶-۱۲-۲۰ ۱۵:۰۰:۲۴
به نظر بنده با بیش از پانزده سال سابقه فعالیت رسانه ای در میان خبرگزاریهای کشور خبرگزاری برنا هم به جهت خط مشی میانه روی و سیاق اطلاع رسانی و داشتن قلم و زبان تازه و نو در عرصه رسانه از بسیاری از رسانه های با چند دهه فعالیت پیشرو تر و موثر تر عمل کرده و می توان اخبار همه سلایق سیاسی را در ان مشاهده کرد اگرچه ساختار ان منتسب به دولت است . اگر این خبرگزاری چشم نخورد و از تیررس کوته بینان در امان بماند به نظر می رسد به یکی از مهمترین و موثرترین رسانه های کشور تبدیل شود . اما در این دولت بعید است چنین خطی تداوم یابد . (53314)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.