نظر منتشر شده
۱۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 23056
نوبت وزن‏کشی تابلوهای اصلاحات
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۳:۲۶
هر دو طیف اصلاح‏طلبان با 30 نامزد آمدند؛
نوبت وزن‏کشی تابلوهای اصلاحات
  با اعلام رسمی فهرست انتخاباتی اغلب گروهها و جریان های سیاسی برای انتخابات مجلس هشتم، فضای انتخاباتی کشور بیش از بیش داغ شده است.

به گزارش "الف"، فهرست های انتخاباتی اکثر گروهها و طیف‏های سیاسی درحالی رسما اعلام شده است که هنوز احتمال تغییرات جزئی در این فهرست ها وجود دارد و گروه‏های باقی‏مانده نیز طی یکی دو روز آینده فهرست خود را اعلام خواهند کرد.

بنابراین گزارش، فهرست 30 نامزد "ستاد ائتلاف اصلاح طلبان" در حوزه انتخابيه تهران نیز همزمان با انتشار لیست اصولگرایان منتشر شد.
 ائتلاف اصلاحات که با محوریت احزاب جبهه مشارکت ایران اسلامی، مجاهدین انقلاب اسلامی و کارگزاران سازندگی حول محور خاتمی فعالیت می کنند، برخلف وعده قبلی مبنی بر ارایه فهرست ناقص، با ظرفیت تمام وارد عرصه شده است.

اسامي نامزدهای این ائتلاف سیاسی عبارتند از: 1- مجيد انصاري 2- اسحاق جهانگيري 3- محمد صدر 4- اسدالله كيان ارثي 5- نجفقلي حبيبي 6- محمد اشرفي اصفهاني 7- محمود دعايي 8- عليرضا محجوب 9- سهيلا جلودارزاده  10- عليرضا رحيمي 11- جواد اطاعت 12- ابوالفضل شكوري 13- وحيد محمودي 14- الياس حضرتي 15- سيد كامل تقوي نژاد 16- محمد قمي 17- نرگس كريمي 18- الهه راستگو 19 -عجايبي 20- مينايي پور 21-حسن خليل آبادي 22- زالي 23- قره ياضي 24- افشين حبيب زاده 25- نوربخش 26- خانم گلپايگاني 27- خانم خوش خلق 28- آقاي جمشيدي 29- معيدفر 30- سيد افصل موسوي

از سوی دیگر، رئیس ستاد اجرایی انتخابات حزب اعتماد ملی نیز شب گذشته از نهایی شدن لیست 30 نفره این حزب در حوزه انتخابیه تهران خبر داد.  سلطانی افراد قرار گرفته در این لیست را به این شرح معرفی کرد:

1- حجت الاسلام منتجب نیا 2- اسحاق جهانگیری 3- فاطمه کروبی 4- مسعود سلطانی فر 5- اسماعیل گرامی مقدم 6- ابوالفضل شکوری 7-جواد اطاعت 8- الیاس حضرتی 9- وحید محمودی 10- ابراهیم اصغرزاده 11-   محمد قمی 12- حجت الاسلام اسدالله کیان ارثی 13- حجت الاسلام  مجید انصاری 14- اعظم سقطی 15- نجمه گودرزی 16- سید کامل تقوی نژاد 17- محمدرضا راه چمنی 18-  حسن عابدی جعفری 19- علیرضا رحیمی 20- رضا طلایی نیک 21- اختر درخشنده 22- مهدی رسول پناه 23- سید محمد صدر 24- عباسعلی زالی 25- نجفقلی حبیبی 26- بهزاد قره یاضی 27- الهه راستگو 28- سلمان صفوی 29- افشین حبیب زاده 30 - عادل آذر

اعتمادملی در حرکتی قابل تامل مکررا اعلام کرده است که به هیچ عنوان با هیچ یک از گروههای دیگر ائتلاف نخواهد کرد و تنها با تابلوی حزب اعتماد ملی لیست خود را منتشر می کند.

روز دوشنبه در نشست خبری ستاد ائتلاف اصلاح طلبان، احتمال اضافه شدن اعتماد ملی به ائتلاف اصلاح طلبان، منتفی اعلام شد ولی حسین مرعشی از لیست اشتراکی اصلاح طلبان و اعتماد ملی خبر داده بود که این موضوع نیز با انتشار فهرست‏های 30 نفره دو طرف منتفی شد.

نگاهی مقایسه‏ای به فهرست انتخاباتی اعتمادملی و اصلاح‏طلبان نشان می دهد که میزان اشتراک این دو فهرست نزدیک به 50 درصد است. به همین دلیل و با درنظر گرفتن تجارب مجالس پنجم و ششم و هفتم مبنی براینکه تابلوها تاحد زیادی رای ساز هستند و نامزدها حتی درصورت ناشناخته بودن، به صرف قرارگرفتن در زیر نام یک تابلو به مجلس راه پیدا می‏کنند، انتخابات آتی و تعداد نامزدهای غیرمشترک عمدتا کمترشناخته شده دو طرف که به مجلس راه پیدا خواهند کرد، می‏تواند به عنوان رقابت درون جناحی و وزن کشی تمام عیار اعتمادملی از یک طرف و مشارکت-مجاهدین از طرف دیگر برای تعیین تکلیف در مورد اظهارات رئیس حزب اعتمادملی یا مسئولین دو حزب مشارکت و مجاهدین مبنی بر لزوم همراهی هر یک از دو محور با دیگر مطرح شود.

این مساله از سوی دیگر می‏تواند مسئولیت شکست احتمالی اصلاح‏طلبان را متوجه طرفی سازد که آرای کمتری را متوجه فهرست خود خواهد کرد.

  فهرست نامزدهاي "ائتلاف مردمي اصلاح طلبان" در حوزه انتخابيه تهران نیز روز سه شنبه اعلام شد.

این فهرست به شرح زير است . 1 - فاطمه كروبي 2 - محمدرضا راه چمني 3 - رسول منتجب نيا 4 - اسماعيل گرامي مقدم 5 - مسعود سلطاني فر 6 - ابوالفضل شكوري 7 - اسدالله كيان ارثي 8 - محمداشرفي اصفهاني 9 - وحيد محمودي 10 - محمد قمي 11 - جواد اطاعت 12 - سيدكمال تقوي نژاد 13- مهدي رسول پناه 14 - ابراهيم آذرپيوند 15 - اختر درخشنده 16 - حسين كنعاني مقدم 17 - الهه راستگو 18 - الياس حضرتي 19 - علي صارميان( آستانه ) 20 - رضا طلايي نيك 21 - نجمه گودرزي 22 - ابراهيم اصغرزاده 23 - احمد قريب گرگاني 24 - آرش حبيبي 25- اعظم ثقطي 26 - عليرضا رحيمي 27 - سهيلا جلودارزاده 28 - ناصر رستم افشار 29 - زهرا مرزبان 30 - فهيمه خان محمدزاده

منتقدان این فهرست که عمدتا در محور مشارکت – مجاهدین قرار گرفته اند، "ائتلاف مردمی" را تابلوی دوم اعتماد ملی و همراهی  آن با اعتمادملی را نوعی ائتلاف خانوادگی ارزیابی می‏کنند.

به این ترتیب، انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی 24 اسفند درحالی برگزار خواهد شدکه  اصولگرایان، اعتمادملی و اصلاح‏طلبان هرکدام با 30 نامزد به استقبال آرای مردم رفته اند. این انتخابات جدا از معانی مختلفی که می‏تواند برای کلیت جریان‏ها داشته باشد، برای اصلاح‏طلبان معنای درون گروهی دیگری خواهد داشت؛ کروبی جلودار می‏شود و با عزم بیشتری به انتخابات ریاست‏جمهوری خواهد اندیشید یا مجبور به سکوت خواهد شد و اصلاح‏طلبان خاتمی را برای ورود به این عرصه گرم خواهند کرد.


 
ناظر
۱۳۸۶-۱۲-۱۵ ۱۱:۱۶:۳۴
آقای کروبی پدیده این رقابتها خواهد بود . (52809)
 
سیامک
۱۳۸۶-۱۲-۱۵ ۱۱:۴۴:۰۸
اگر قبول کنیم که اصلاح طلبی یعنی اصلاح وضع موجود وبا توجه به وضع کشور در زمینه های اقتصادی و سیاسی و... رشد وزیاد تر شدن گروه های وافرادی که خواستار اصلاح شرایط موجود هستند مسئله طبیعی به نظر می رسد و باید فرق قائل شد بین گروها ی( کارگزاران . مجاهدین انقلاب روحانیون مبارز .مشارکت و...)که خود را یاران خاتمی میدانند ودر انتخابات مجلس هشتم با خاتمی مواضع مشترک دارند
با کسانی که خود را لیدر می دانند ( اعتماد ملی _ آقای کروبی) ویا گروهای که خواستار اصلاح طلبی در وضع موجود هستند( حزب همبستگی و ...) که با نام ائتلاف مرمی اصلاحات وارد انتخابات شده اند و دیدگاه های متفاوتی با آقای خاتمی ویارانشان دارند والزاما اصلاح طلبی مترادف نام خاتمی نیست شاید گروه ها واشخاصی خود را اصلاح طلب معرفی کنند اما با رفتارهاو مواضع متفاوت با آقای خاتمی
با تشکر از سایت الف
roznamak.blogfa.com (52813)
 
nader razavy
۱۳۸۶-۱۲-۱۵ ۱۱:۵۴:۵۸
به نظر من تاکید می کنم نظر من
انهایی که می خواهند به اصلاح طلبان رای بدهند سره را از ناسره خوب تشخیص می دهند لذا مردم می دانند کاندیدای حقیقی اصلاح طلبان متعلق به لیست ستاد اصلاح
طلبان است.فی المثل در انتخابات مجلس ششم جناب کروبی رتبه ۲۰ را گرفت آنهم
به این دلیل بود که اسمش ذر لیست روزنامه نگاران بود.
من به شخصه و ضعیت و نتیجه خوبی برای لیست اعنماد ملی و لیست ائتلاف اصلاحات مردمی پیش بینی نمی کنم. (52816)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۵ ۱۲:۴۱:۱۱
میزان رای منتجب نیا میزان وزن کروبی را نشان میدهد. (52821)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۵ ۱۴:۱۴:۳۳
تجربه تلخی برای شیخ اصلاحات و بانو خواهدشد بهتر بود خرجش را جدا نمی کرد. (52834)
 
سینا
۱۳۸۶-۱۲-۱۵ ۱۴:۵۷:۲۱
این اقای کروبی را نمی شود اصلاح طلب و دمکرات نام نهاد هر وقت حرف خودش به کرسی ننشیند طغیان می کند ایشان که ادعای حزب محوری دارند چرا هر وقت که قرار است نظر گروه ارجح باشد انشعاب می کند در جامعه روحانیت و مجمع روحانیون و اصلاح طلبان.وقتی قرار شد شورای مرکزی حزبی تصمیم بگیرد باید اعضا بپذیرند هر چند که اشتباه باشد .وقتی شئرای مرکزی مجمع روحانیون مبارز به این نتیجه رسید که اقای کروبی خودش را کاندیدا نکند ایشان مخالفت کرد و از مجمع روحانیون جدا شد !و اکنون هم به جای حمایت از مجلس ششم که خودش رییس ان بوده هر جا می رود بر سر این مجلس می کوبد.اقای کروبی هیچ وقت نمی تواند و نبوده است اصلاح طلب! (52837)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۵ ۱۵:۱۱:۰۳
امیدوارم در صورتی که لیست آقای کروبی نیاورد دیگر ایشان از خیر ریاست جمهوری بگذرند (52838)
 
علیرضا
۱۳۸۶-۱۲-۱۵ ۱۵:۳۸:۲۲
تعجب می کنم که چرا چهره هایی مانند نجفقلی حبیببی، محمود دعایی و کاندیداهای خانه ی کارگر (محجوب و جلودارزاده) در لیست اعتمادملی نیستند! (52844)
 
مهدی
۱۳۸۶-۱۲-۱۵ ۱۷:۱۲:۲۰
عدالت به تقوی نزدیکتر است این چه وزن کشی است موقعی که نمایندگان بیشتری از اعتماد تائید شدهاند وزن کشی موقعی است که تاج زاده ارمین مزروعی و غیره تااءیید شده باشند این وزن کشی پیشاپیش به نفع اعتماد ملی لست هم چون انتخابات 7و8 مجلس که به نفع به اصطلاح اصولگرایان ازاد از اصول است (52849)
 
ابومحمد
۱۳۸۶-۱۲-۱۵ ۲۲:۰۰:۲۹
در ارتباط با لیست های سه گانه جناح اصلاح طلب عرض می کنم که آقای کروبی با موضع گیری هایی که می کند واقعا محبوبیتی ندارد و سر لیست آن ها نیز همیشه جزو افراد رد صلاحیت شده بود. ولی به دلیل زد و بند های سیاسی تایید شده راستی نکند آقای منتجب نیا کاندیدای ریاست جمهوری حزب آقای کروبی باشد. در ارتباط با لیست اعتماد ملی اگر یادتان باشد سال گذشته نیز آقای کروبی مرحوم آیت الله توسلی را در لیست اعتماد ملی قرار نداده بود. حتما ایشان اصلح بودن ایت الله توسلی را قبول نداشتند. در هر صورت بنده به عنوان یک جانباز 70 درصد با دیدن این لیست ها برای خودم تکلیف کرده ام که به خاطر شخص آقای خاتمی و به دلیل این که لیست ائتلاف اصلاح طلبان به نام ایشان تهیه شده برای این لیست به طور جدی تبلیغ کنم. چون که زنده نگه داشتن یاد و راه امام به زنده بودن اصلاحات که با نام خاتمی عجین شده بستگی دارد. در سال 1376 نیز ما که به عنوان دانشجو فعالیت می کردیم نه کروبی را می شناختیم و نه بقیه مدعیا ن دوم خردادی را فقط به خاطر منش و روش خاتمی برای ایشان فعالیت کردیم و به آن افتخار می کنیم. آقای کروبی نیز همیشه باعث شکست اصلاح طلبان بوده و در انتخابات ریاست جمهوری نیز با شعار 50 هزار تومان حدود 5 میلیون رای جمع کرد و آقای احمدی نزاد با شعار آوردن نفت در سفره ها 400 هزار رای بیش از کروبی آورد. (52856)
 
احمد عالمی
۱۳۸۶-۱۲-۱۶ ۰۲:۲۴:۳۱
من با نظر بعضی از دوستان موافق نیستم و اعتقاد دارم هم لیست اعتماد ملی بسیار ارزنده است وهم اقبال خوبی دارد البته روند این جند روز هم از نظر تبلیغات و هم امکانات تبلیغ بسیار با ارزش است . بنده به نوبه خود این لیست اصلاح طلب را با چند نفر مثل آقای توکلی اصول گرا مد نظرم است . و پیشبینی ام این است که اصوگرایان واقعی قربانی عمال شعار گونه و عدم کار کار شناشی اقتصادی ریس دولت نهم و عدم اایفای نقش نظارتی مجلس هفتم در قبال دولت و دیگر امورات باید بصورت طبیعی ریزش نیرو داشته باشند که افرادی مانند احمد توکلی و خوش چهره که خدماتشان ارزنده کشور ومردم است در آن ریزش نباشند . (52898)
 
حسين
۱۳۸۶-۱۲-۱۶ ۰۸:۲۳:۴۱
ظاهرا آقاي كروبي به اصلاح طلبان گفته بود كه حاضر است هزينه فعاليتهاي انتخاباتي همه اصلاح طلبان را بدهد به شرطي كه در انتخابات رياست جمهوري آينده حتما ايشان را معرفي و حمايت كنند!
خودشان هم گفته اند كه من فقط يك تير ديگر دارم كه براي رياست جمهوري كنار گذاشته ام!
من هوادار خاتمي هستم اما در شهر ما تبريز هيچ اصلاح طلبي تاييد نشده است و دكتر مسعود پزشكيان هم ظاهرا به اصولگرايي گذشته شان برگشته اند! (52908)
 
حسام
۱۳۸۶-۱۲-۱۶ ۰۸:۴۰:۰۱
اگر به عدالت اعتقاد دارید باید بپذیرید که ملاک نظر سنجی برای اصلاح طلبان، صرفا تا ردیف نهم لیست آنها باید باشد چون از ردیف دهم تا سی ام این لیست از روی ناچاری و به دلیل رد صلاحیت ناجوانمر دانه کاندیداهای اصلی آنها گزینش شده اند. ضمن اینکه بدلیل این رد صلاحیتها اصولا بسیاری از مردم بصورت اعتراض در انتخابات شرکت نمیکنند.
بنابراین از نظر ما اگر تا ردیف نهم لیست اصلاح طلبان به مجلس راه یابند ( البته در صورت سلامت برگزاری !) به معنی آنست که در صورت عدالت در تایید صلاحیتها، تمامی 30 نفر اصلاح طلب به مجلس میرفتند (آنهم با رای بالا به دلیل مشارکت بیشتر مردم) (52909)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۶ ۱۴:۰۱:۲۴
حضور یا عدم حضور چند چهره تغییری در رقابت برندهای حزبی نمی کند. همانطور که نویسنده یادداشت گفته اند من هم موافقم که تعداد نامزدهای ناشناس غیرمشترک که به مجلس خواهند رفت و رای آنها بیان کننده رای و اعتبار دو طرف خواهد بود. (52942)
 
حمید رضا
۱۳۸۶-۱۲-۱۷ ۰۰:۰۹:۲۵
تعریف و تفسیری که اقای کروبی از اصلاحات دارند چیزی از اصلاحات باقی نخواهد گذاشت
یعنی اقای کروبی همان کارهای اصول گراهها را انجام میدهد و با تمام اصول و روشهای مدنی مخالفت با حاکمیت مخالف است نمی دانم ایشان قرار است چه چیزی را اصلاح کند (52970)
 
سيامك
۱۳۸۶-۱۲-۱۷ ۱۷:۴۳:۱۹
به فرض اينكه حزب اعتماد ملي و ائتلاف مردمي اصلاحات هم با احزاب وگروهاي ( مشاركت .كارگزاران . روحانبون مبارز . مجاهدين انقلاب و...) ائتلاف كرده و ليست مشترك مي دادند در اين صورت اگر گروهي ديگر تشكيل شده واعلام كنند آقا ما هم اصلاح طلب هستيم وما هم خواهان سهمي در ليست هستيم آن موقع ائتلاف اصلاحات بايد چكار مي كرد آيا تنها اين كه گروهي اعلام كند كه ما اصلاح طلب هستيم بايد از ليست به آنها هم سهمي داد؟آيا چارچوبي براي اصلاح طلبي تعريف شده است؟
http://roznamak.blogfa.com/ (52995)
 
حمیدرضا
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۶:۵۰:۴۵
من به شخصه تا جای ممکن حتی به کاندیداهای مشترک اعتماد ملی با لیست ائتلاف اصلاح طلبان رای نمیدم و ترجیجا برای پر کردن لیست 30نفره از لیست طرفداران قالیباف انتخاب می کنم تا بعد از انتخابات جناب کروبی دچار توهم نشن که اسم ایشون باعث رای اوردن اصلاح طلبان شده. قرار نگرفتن اسم افرادی مانند سید محمود دعایی در لیست افتضاح میلی نشان دهنده میزان اصلاح طلبی این حزبه. بنظر من آقایانی مانند کروبی، کواکبیان و اصغرزاده نفوذی های اصولگرایان در جبهه اصلاحاتن. آقای کروبی منتظر سرنوشت اصغرزاده ها و کواکبیان ها باشید.
امیدوارم اگه لیست جناب کروبی از لیست ناقص و دست و پاشکسته اصلاح طلبان شکست خورد ایشون بتونه یه مقدار چشماشو باز کنه.
آقای کروبی جهنم انتخاباتی داغی را براتون آرزومندم. (53198)
 
رضا
۱۳۸۶-۱۲-۲۰ ۱۹:۰۵:۳۶
از نظر من تنها یک لیست اصلاح طلب به معنای سیاسی آن وجود دارد و نه لیست دیگری .
البته هر کس بخواهد می تواند از معنای لغوی واژه اصلاح طلبی استفاده کند ولی نمی تواند از ریشه سیاسی آن سو استفاده بکند ، خطاب به سایت عزیز الف نیز عرض کنم گروه های دیگر اصلاح طلب مربوط به افراد ات نه احزاب .
خواه نا خواه با شنیدن اسم اعتماد ملی یاد جناب آقای کروبی و با شنیدن ائتلاف مردمی به یاد خانوم کروبی می افتیم .
این اعتماد ملی و آقای کروبی چه حزبی تشکیل داده اند که نتوانستند همسر گرامیشان را در آن حزب دخیل کنند ؟
پس بگوییم در اصلاح طلبان دو گروه داریم : 1-خانواده کروبی 2-جبهه اصلاحات
من بدون تردید خدمت شما عرض کنم خدای نکرده در نبود کروبی ها آن احزاب دیگر وجود نخواهند داشت ولی امثال مشارکت همیشه می مانند .
1- اینکه اسم حزبشان از افراد تشکیل دهنده آن بزرگتر شده
2- به کار تشکیلاتی اعتقاد دارند
3-حزب بنا به مقتضیات زمان چهره اش را ترمیم کرده .( تغییر دبیر کل)
4- تمامی شاخه های آن هنوز فعال است .
5- افراد نخبه بسیاری را جذب کرده .
6-بین دانشجویان و جوانان و علاقه مندان به کار سیاسی حرفه ای محبوبترین حزب است .
7- عضو گیری دائمی دارد و نه فصلی.

با تفاسیر گفته شده به نظر می رسد که اگر بنا به وزن کشی باشد قطعا ائتلاف اصلاح طلبان سنگینتر است اما به گفته دوستی در همین صفحه به شرطی که اجازه ورود به عرصه برای عرض اندام داده شود. (53331)
 
۱۳۸۶-۱۲-۲۳ ۰۶:۵۰:۰۴
اگر خانم كروبي به خودشان اعتماد دارند چرا از نام اصلاح طلبان براي خود استفاده كردهاند (53601)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.