نظر منتشر شده
۱۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 21838
میزان مصرف مواد مخدر و اعتقاد و تقید دانشجویان به مذهب
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۲۰
  میزان مصرف مواد مخدر و دخانی و نیز میزان اعتقاد و تقید به اعتقادات مذهبی در بین دانشجویان دانشگاه‏های تهران طی یک تحقیق بین نهادی مشخص شد. به گزارش "الف"، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه تهران (مرکز مشاوره دانشگاه تهران)، با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر تحقیقاتی را با عنوان «همه‏ گیر شناسی مصرف مواد در میان دانشجویان شهر تهران» در خصوص روند سوء مصرف مواد مخدر در میان حدود سه هزار نفر از دانشجویان دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری به انجام رسانده اند که خلاصه تحقیقات مذکور نتایج حاصله به شرح ذیل می باشد: ·   جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی است که در دانشگاههای دولتی تحت تابعیت وزارت علوم در شهر تهران مشغول به تحصیل بوده  اند. ·   نمونه؛ شامل تعداد 2997 دانشجو به شرح ذیل بوده که به صورت تصادفی از دانشگاههای تهران، امیرکبیر، علامه طباطبایی، دانشگاه هنر، علم‏وصنعت و تربیت معلم انتخاب شده اند (تعداد پرسشنامه های توزیع شده 3200 عدد بوده است.)      
جنسیت دانشگاه هنر دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه تربیت معلم دانشگاه علم و صنعت دانشگاه امیرکبیر دانشگاه تهران مذکر 413 75 137 58 293 157 مونث 853 90 513 165 97 138   طی پژوهش مقدماتی موارد ذیل حاصل گردید:   نوع رابطه با خانواده تایید و حمایت خانواده باور و تعهدات مذهبی مصرف‏ مواد دربین اعضای خانواده عوامل خطر 75 81 90 85 80     از مجموع افراد تحت پژوهش؛ 1.      37.9 درصد، مذکر و 62.1 درصد، مونث بوده. 2.      93.1 درصد، مجرد و 6.6 درصد، متاهل و 0.3 درصد جدا شده. 3.   59 درصد در گروه سنی 17 تا 20 سال، 38.6 درصد در گروه سنی 21 تا 25 سال و 2.4 درصد در گروه بالای 25 سال قرار داشته اند.  همچنین؛ 1.      59.7 درصد از این افراد بومی و 40.3 درصد غیر بومی بوده اند. 2.   محل سکونت 58 درصد افراد نمونه گیری شده نزد خانواده، 38.3 درصد خوابگاه، 2.7 درصد خانه دانشجویی و 1 درصد منزل خویشاوندان ذکر شده است. میزان اعتقادات مذهبی دانشجویان مذکور به شرح جدول ذیل بوده است؛                درصد   شرح وضعیت   اصلاً   کم   تاحدی   زیاد میزان اعتقاد به مذهب 5.2 5.4 23.6 65.8 میزان اهمیت مذهب در زندگی فرد 5.2 7.1 28 59.7 میزان عمل به آداب‏وتوصیه های مذهبی 5.3 11.4 50.8 32.7
   افراد تحت پژوهش، میزان دسترسی به مشروبات الکلی، مواد مخدر سنتی و صنعتی را به نحو ذیل ذکر کرده اند؛ 1.      دسترسی یه مشروبات الکلی 63.9 درصد سخت و خیلی سخت و 36.1 درصد آسان 2.      دسترسی به مواد مخدر سنتی 80.6 درصد سخت و خیلی سخت و 19.4 درصد آسان 3.      دسترسی به مواد مخدر صناعی 78.4 درصد سخت و خیلی سخت و 21.6 درصد آسان      افراد فوق در ارتباط با میزان شیوع مصرف سیگار، مشروبات الکلی، مواد مخدر سنتی و صنعتی در بین دوستان صمیمی خویش قید وضعیت ذیل را ذکر کرده اند: 1.   95.2 درصد دانشجویان مذکور اعلام داشته اند هیچ یک از دوستان صمیمی آنان مواد مخدر سنتی و یا صنعتی مصرف نمی کنند. این رقم در مورد سیگار 62.1 درصد و در خصوص مشروبات الکلی 69.6 درصد بوده است. 2.   برابر تحقیق مذکور میزان شیوع مواد مخدر به نسبت سیگار و مشروبات الکلی در بین دوستان صمیمی افراد مورد پژوهش کم و برابر 4.8 درصد بوده است این در حالیست که بررسی شیوع مصرف سیگار و مشروبات الکلی در بین آنها به ترتیب اعداد 37.8 و 30.4 را نشان می دهد. 3.      جزییات موارد مصرف به شرح جدول ذیل بوده است:                نوع آلودگی عنوان سیگار مشروبات الکلی مواد مخدر همه آنها مصرف می کنند 1.4% 2% 0.025% اکثریت آنها مصرف می کنند 5.9% 5.5% 0.3% نیمی از آنها مصرف می کنند 6.7% 6.2% 0.7% تعداد کمی از دوستان مصرف می کنند 23.8% 16.7% 3.8%    همچنین این بررسی ها حکایت از میزان اندک شیوع مصرف مواد مخدر در بین خانواده دانشجویان دارد و در حالیکه آمار حاکی از میزان هفت دهم درصدی مصرف مواد مخدر در بین اعضای خانواده افراد مذکور است، میزان شیوع مصرف سایر موارد موجود در پژوهش شامل قلیان، سیگار و مشروبات الکلی بسیار بالاتر و به شکل ذیل می باشد: 1.      سیگار 28.1 درصد 2.      قلیان 13 درصد 3.      مشروبات الکلی 9.8 درصد   
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۱۴:۲۵:۴۴
نمونه آماري انتخاب شده از نظر اعتياد مواد مخدر و غيره داراي اعتبار نميتواند باشد. به اين دليل كه در حدود 70 درصد از نمونه آماري انتخاب شده از خانمها بوده كه خود خانمها طبق آمار رسمي كمتر از 10 درصد كل جامعه به مواد مخدر و امثال ذالك اعتياد دارند و اين امر صحت و سقم گزارش را تحت الشعاع قرار مي دهد . (50217)
 
پیمان
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۱۴:۴۵:۲۵
نه بابا!
این آمار در دانش آموزان که از اینها بیشتر است.
احتمالا اینها پیش از دانشگاه در مدرسع نبوده اند.
ظاهرا همه چیز تو مملکت طی دو سال گذشته خوب شده الا وضع مردم (50221)
 
رها
۱۳۸۶-۱۱-۱۹ ۲۰:۵۹:۳۳
میلیونها سال از عمر بشر میگذرد و تازه به اینجا رسیده ایم که افتخارمان این است که سلاحهایی تهیه کنیم که انسهانها را از بین ببرد و به ساختمانها آسیب نرساند! این است اشرف مخلوقات. جنایاتی که از طرف نیروهای استعمارگر و زورگو مانندآمریکا و اسرایل به سر مردم جهان می آید حاکی از این است که ما چه راه درازی در بیش روداریم . از آن گذشته کمرنگ شدن و بی اهمیت شدن این فجایع برای عده ای نیز خارج از تصور است .
دوست گرامی ما در دنیایی زندگی می کنیم که هیچ چیز واقعی نیست . انسانها می باید در راه ساختن جامعه ایده آل اقدام کنند. جامعه ای عدالتخواهی که می باید بوجود آید از طرف دشمنان مدام تبلیغ میشود که خیالی است !اما دنیای غیر عادلانه و وحشی را که خود بوجود آورده اند را حقیقی باید دانست .!
می باید با تلاش و اعتقاد شبانه روز برای خواستهایمان تلاش کنیم و مرعوب تبلیغات نشویم .
می باید با فکر خود تجزیه وتحلیل کنیم .
در دو سال که سهل است در صد سال آینده نیز ممکن است به خواستهایمان نرسیم .
اما جهت جرکت را می باید به سوی عدالت ببریم .
برای مفهوم آزادی - عدالت به معنای واقعی می باید کار کنیم نه اینکه مرعوب تعریفات شویم .
انسان وقتی میتواند ادعا کند به تمدن رسیده که هیچ گرسنه ای در دنیا نباشد . هیچ بی خانه ای در خیابان زندگی نکند و هیچکس به خاطر عقیده اش از بین نرود و کشته نشود.
برای انسان شدن تلاش کنیم و از نق زدن دست برداریم .
کاری است مشگل اما انجام شدنی.
هنوز ما از شعر سعدی که بنی آدم را اعضای یکدیگر میداند ششصد سال عقب هستیم .
به امید روزی که هیچ بمب و اسلحه ای ساخته نشود.
به امید روزی که تمام کارخانجات اسلحه سازی و مهمات بسته شوند و انسانها شعر سعدی را بفهمند که با بمب ریختن به سر انسانهای دیگر در حقیقت اعضای بدن خود را قطع میکنید.
بامید روزی که انسانها بتوانند باهم صحبت کنند و برای مشگلات چاره ای بیاندیشند بقول مولوی
نادیده همی نام شنیدم خود را از خود چو برون شدم بدیدم خود را
تا از این خود اسیر بیرون نیاییم نمیتوانیم خود را ببینیم .
این شعار نیست وواقعیت مهمی در آن نهفته است . (50313)
 
سینا
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۲۱:۱۳:۲۴
من که دانشجو بودم باور نمی کنم.آمار و تحقیقات میدانی در ایران قابل اعتنا نیست.نتایج نظر سنجی ها در انتخابات های قبلی را نگاه کنید تا ببینید با چند درصد خطا محقق شده؟! (50242)
 
ابراهيم قنبري
۱۳۸۶-۱۱-۱۸ ۰۸:۲۰:۵۴
به نام خدا
اكنون .. با مقايسه ميزان كشفياتي كه متناوبا از سوي نهادهاي ذيربط اعلام ميشود و حدس اين نكته در خصوص هشتاد درصد باقي مانده كه علي الاطلاق بايد به مصرف برسد ، قطعا به نتايجي بسيار متفاوت از آمارهاي رسمي اعلام شده در خصوص مصرف مواد افيوني خواهيم رسيد .
به هر حال پديده شوم اعتياد واقعيتي غير قابل انكار در سطح جامعه است كه با توجه به گستردگي ابعاد آن نياز به تدوين قوانين و عزمي ملي دارد ، شايد يكي از گلوگاههاي مهم مهار اين پديده طرح مبارزه با پولشويي بود كه توسط مجلس هفتم ارائه و تصويب گرديد ولي متاسفانه با ايراداتي از سوي شوراي محترم نگهبان قرار گرفت .
مقايسه حجم مبادله مالي حاصل از اين تجارت شوم با مواردي همچون صنعت نفت هر ناظر منصفي را به اين نتيجه ميرساند كه براي حفظ سلامت جامعه كشوري كه همسايه بزرگترين توليد كننده مواد افيوني است (افغانستان ) و از طرفي بالاترين درصد جمعيتي جوان را به خود اختصاص داده ، صرف حفر خندق در مرزها و ايجاد ديوار حائل هرگز كافي نيست . (50215)
 
جوزف
۱۳۸۶-۱۱-۱۸ ۱۳:۲۱:۲۴
نتایج تنها قابل تعمیم به دانشجویان آن دانشگاهها می باشد تازه اگر نمونه گیری صحیح و عواملی که اعتبار بیرونی تحقیق را تهدید می کند خوب کنترل شده باشند. (50273)
 
رها
۱۳۸۶-۱۱-۱۸ ۲۱:۵۰:۴۰
گذشته از اینکه این آمار چقدر صحیح و یا ناصحیح باشد باید توجه داشت که اعتیاد معضلی در جهان کنونی است و باید برای آن چاره ای اندیشید و این معضل جغرافیاُیی نیز نمی باشد. به بیان دیگر میتوان گفت به اشگال مختلف میتوان قدرت فکر کردن - اندیشیدن و نهایتا وابستگی را برای انسانها بوجود آورد که یکی از این شیوه ها گرایش به اعتیاد است . بحث زیربنایی بسیار مفصل است اما بحث روبنایی آن می باید این سُوال را برای ما بوجود آورد که تا بحال کسی را دیده اید که مثلا وقتی برای خرید مواد خوراکی به فروشگاه میرود مواد تمیزکننده را بخرد و به خانه بیاورد و بخورد ؟ مسلما اینکار را نمی کند چون آگاه شده است که این مواد سم است و بدن اورا در جا متلاشی میکند اما چگونه است که با مواد مخدر تدریجا سلولهای مغز خود واعضای بدن خود را از بین میبرد ؟ دلیل آن یکی محدود کردن این مود وغیرقابل دسترس بودن آن است و یا میتوان در دسترس قرار دادن بدون آگاهی دادن و ترویج فرهنگ فکری که لذت بردن یعنی دور هم جمع شدن و استفاده از این مواد و به عالم بی خیالی رفتن است . هردوی این شیوه ها میتواند به جامعه ضرر برساند اما با نشان دادن فیلم های علمی و آگاهی از زمان طفولیت و تغییر فرهنگ فکری و روش زندگی در خانواده ها که نمی باید بر مبنای زور باشد به تدریج فرهنگ فکری بوجود خواهد آمد که برگزاری اینگونه مجالس نه تنها دلیل تمدن و روشنفکری و خوش بودن نیست بلکه حاکی از انسانی غیرمتمدنی است که هنوز حتی صلاح خود را در مورد بدن خود نمیداند چنانکه اکنون در جوامعی که به این رشد فکری رسیده اند سیگار کشیدن در مجالس و یا مکانهای عمومی ممنوع واینکار یک عمل غیر متمدنانه است چرا که فرد دیگری را در معرض آلودگی قرار میدهی.به بیان دیگر انسان مسلط به شُور حتی در دسترس بودن مشروبات و هروُین برایش حکم مواد سمی را دارد و اصلا طرف آنها نمیرود .بحث در مورد اشگال مختلف اعتیاد نیز فرصتی مناسب را میطلبد می باید فرهنگ مولوی را که می گوید هرکه آگاه تر با جان تر را رواج داد چرا که انسانی با جان است که آگاه باشد و آگاهی در فکر سالم - بدن سالم و روش زندگی سالمی میسر خواهد بود . (50284)
 
babak
۱۳۸۶-۱۱-۱۹ ۱۲:۳۱:۰۹
rastesh man daneshjuye daneshgaye azade semnan budam va dar unja fek nakonam tu har kelasemun kamtar az 3ya 4nafar gheyre motad bude bashe .in amar faghat male daneshgahe tehrane ,daneshgahaye baghie shahrharo be khosus daneshgahhaye azad ro amar begirid fek konam kheyli jalebtar bashe .beharhal mamnun az amar (50298)
 
با خبر
۱۳۸۶-۱۱-۲۰ ۰۹:۱۲:۱۲
خیلی جالبه
من فکر می کنم الباقی آمار مواد مخدر مربوط به دانشگاه آزادی هاست ولی بعید می دونم!
شاید هم بدلیل محیط بسیار پاک دانشگاه آزاد (اسلامی!) کسی جرات آمارگیری از اونجا را نکرده !
کاش یک آمار از مفاسد جنسی که معمولا نتیجه استفاده از مشروبات الکلی و یا خانواده فاسد است را در معرض عموم قرار میدادید !.
میزان سقط جنین ها ، همجنس گرایی ها و . . . که زبونم لال یک وقت در دانشگاه ها علی الخصوص دانشگاه آزاد (اسلامی!) ممکنه اتفاق افتاده باشه علی الخصوص دانشگاه رود... را یکی باید آمار بگیره . (50323)
 
engineer
۱۳۸۶-۱۱-۲۴ ۲۰:۵۵:۴۷
این کاملا واضح است که آمار ارائه شده کاملا جای تردید است .چون که این آمار مربوط به شهر تهران و دانشگاه های تهران است که معمولا دانشجویان باهوش در این دانشگاه ها پذیرفته می شوند و به خوبی نسبت به اثرات سوء مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی آگاه هستند ولی اگر همین آمار گیری در شهرستان ها و دانشگاه های مناطق محروم انجام شود به طور حتم نتایج جالبتری به دست خواهد آمد زیرا که در این مناطق به دلیل محدودیت هایی که توسط مسئولان احمق دانشگاه ها ایجاد میشود دانشجویان تفریحات کمتری داشته و بیشتر به سمت مواد مخد ر می روند.این آمار در میان دانشجویان خوابگاهی نیز جواب بهتری خواهد داد زیرا که بیش از سایر دانشجویان در محدودیت و شرایط بد روحی قرار دارند. (50846)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.