نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 21730
اختصاص 3 درصد از ارزش نفت‏خام تولیدی برای توسعه پارس جنوبی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۴۷
3 درصد از ارزش تولید نفت خام کشور جهت تسریع توسعه مراحل مختلف میدان گازی جنوبی در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می‏گیرد.

به گزارش "الف"، بر اساس تصویب کمیسیون تلفیق بودجه سال 1387، حدود 3 درصد از کل ارزش تولید نفت خام کشورمان در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می گیرد تا در جهت تسریع، توسعه و راه اندازی مراحل مختلف میدان گازی پارس جنوبی، بکار گیرد. سه درصد ارزش تولید نفت خام کشورمان حدود 2.8 میلیارد دلار است.

امید می رود با تخصیص این میزان بودجه با استفاده از فن آوری داخل، روند اکتشاف، حفاری و تولید گاز در مراحل گازی پارس جنوبی با اتکا به توان داخلی، سرعت لازم خود را پیدا کند.

میدان گازی پارس جنوبی از بزرگترین ذخایر گازی دنیاست که حدود 14.4 ذخیره گازی جهان را در خود جای داده است. بخشی از این میدان گازی در آب های خلیج فارس در سمت ایران و بخش دیگر در آب های خلیج فارس در سمت قطر قرار دارد.

شریک قطری از سال 1990 میلادی در حال برداشت از این میدان مشترک است در حالی که اولین برداشت ایران از این میدان 10 سال پس از این زمان (2000 میلادی) بوده است.
تاکنون قطر 6 برابر ایران از حوزه پارس جنوبی، گاز تولید کرده است.  
 
محمدرضا
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۱۱:۴۰:۱۶
از ارزشمندترين مصوبات كميسيون تلفيق است زيرا با اين مبلغ ميتوان به سرمايه داخلي تكيه كرد وبا استفاده از توان تحقيقاتي كشور ، تجهيزات مورد نياز بخصوص دكل هاي جك آپ را هم در داخل ساخت و با بكارگيري نيروهاي تخصصي ايراني كه در بخش حفاري وبهره برداري توان خود را به اثبات رسانده اند ، نتيجه مطلوب را بدست آورد و اينقدر سراغ فاينانسرهاي خارجي يا شركتهاي آنها نرفت (بخصوص در اين برهه زماني كه استكبار ميخواهد محدوديتهاي بيشتري براي كشور ايجاد كند ) دركشوري كه توان ساخت و راه اندزي سانتريفوژ ، موشك پرتاب ماهواره ، ماهواره ، ايستگاه كنترل آن ، تجهيزات پيشرفته دفاعي و گاها منحصر به فرد طراحي كرده و ميسازد وبه بهره برداري ميرساند كه واقعا افتخار آفرين است ، ميتوان دكل حفاري دريايي براي نفت هم ساخت كمااينكه دكل حفاري نيمه شناور ميسازند ، به نظر ميآيد كه طراحي وساخت دكل جك آپ راحتتر از آنها باشد ، خوشبختانه دكل حفاري در خشكي را سختند وتا بحال سه دستگاه آنرا بكار گرفتند ، اينهم يك يا علي ميخواهد . بعنوان يك ايراني كه از توان نيروي انساني كشور تاحدودي اطلاع دارم ، از مجلس بخاطر اين تصميم سرنوشت ساز تشكر ميكنم . (50049)
 
پیمان
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۱۱:۴۴:۴۱
اوائل میشنیدیم که پارس جنوبی به مرحله تعطیلی رسیده اما با مشکلات شبکه گاز دیدیم که نه ! تعطیل شده احتمالا هم کار عوامل نفوذی موساد است.
مشکل ما مدیریت غیر علمی کشور است نه 3 درصد تخصیص بودجه (50051)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.