نظر منتشر شده
۲۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 19903
مناظره نادران - آرمین
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۶:۱۱
 مناظره نادران - آرمینخبرنگار: به اعتراف نبوی سازمان مجاهدین بازداشتگاه داشت / آرمین: اصلا تو چکاره‏ای، آن موقع با شلوارک بازی می‏کردی
جلسه مناظره محسن آرمین و نماینده تهران در مجلس ششم والیاس نادران نماینده تهران در مجلس هفتم پیش از ظهر امروز در محل انجمن روزنامه نگاران مسلمان و با عنوان بررسی عملکرد مجلس ششم و هفتم برگزار شد.

به گزارش الف به نقل از مهر، محسن آرمین عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود انتخابات مجلس را مهمترین پدیده سیاسی کشور توصیف کرد و گفت: بر اساس آنچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است ، مجلس در ساختار و نظام سیاسی کشور جایگاه ویژه ای دارد و همه تصمیم گیری ها بر اساس آرای مردم از طریق انتخابات و تشکیل شوراهای مختلف انجام می گیرد.وی تاکید کرد: صلاحیت ها و اختیارات مجلس در قانون اساسی ویژه است و من می توانم ادعا کنم نظام جمهوری اسلامی یک نظام "پارلمان محور" است که به تعبیر امام، مجلس در راس امور آن قرار دارد،  اما اینکه چقدر اجازه داده شود مجلس نقش واقعی خودش را ایفا کند، بحث دیگری است.عضو شورای مرکزی سازمان مجا هدین انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مقایسه عملکرد دو مجلس ششم و هفتم می تواند راهگشای تشکیل مجلس هشتم شود، گفت: باید توجه داشته باشیم برای چهار سال سرنوشت هر کشور در دست مجلس است و مردم امروز اهمیت انتخابات مجلس را درک کرده اند.الیاس نادران عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت و نقش مجلس گفت: با نگاهی به تجارب گذشته مشخص می شود که مجالس در راستای تقویت اهداف نظام عمل کرده اند یا به عنوان ترمزی برای پیشرفت کشور بوده اند .وی تصریح کرد : مقایسه مجلس ششم و هفتم الگوی ایده آل مجلس هشتم را مشخص می کند.
نادران با اشاره به اینکه باید بررسی عملکرد مجالس مختلف را در دو مبحث رویکردی و کارکردی در نظر گرفت گفت: از روی مواضع سران و موثرین مجلس و از نطق های پیش از دستور و اقدامات دسته جمعی که نمایندگان انجام می دهند، همینطور طرح ها و لوایح و نامه هایی که نمایندگان می نویسند می توان شاخص مجلس را شناخت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم گفت : من رویکرد مجلس هفتم را در همه محورهای بالا تایید و از آن دفاع می کنم.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی تصریح کرد: مجلس هفتم تعامل خوبی با سایر قوا داشت و از این جهت ما مفتخریم .

نادران گفت : ما نیازهای مردم را در مجلس هفتم اولویت کردیم و کمیسیون اصل نود را برای رسیدگی به مشکلات اساسی مردم فعال کردیم.

وی تبدیل مسئله هسته ای به یک مطالبه عمومی در کشور را از جمله دستاوردهای مجلس هفتم توصیف کرد.

نادران در پاسخ به سئوالی در خصوص عملکرد مجلس هفتم در اصل 44 قانون اساسی گفت: ما در مورد مسائل اقتصادی در بحث هایی که قبل از تشکیل مجلس داشتیم یک سری اقدامات کوتاه مدت که شامل تثبیت نرخ کالاهای سرمایه ای، کاهش نرخ سود بانکی و رفع موانع سرمایه گذاری بود را تصویب کردیم و در بعد درازمدت هم در چارچوب سیاست های کلی اصل 44 به اصلاح ساختار اقتصادی کشور پرداختیم چون الان اقتصاد ما، اقتصاد دولتی، رانتی، انحصاری و ناکارآمد است و باید به سمت اقتصاد مردمی، شفاف و کار آفرین حرکت کنیم که این بستر تحقق سند چشم انداز است.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تلاش مجلس هفتم در جهت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است گفت: ما تنش های اجتماعی احتمالی ناشی از اجرای اصل 44 مثل اخراج کارگران و سوء استفاده واگذار کنندگان را در نظر داریم و یک آسیب شناسی از واگذاری های دهه هفتاد صورت گرفته است.

نادران با اشاره به اصلاحات مجلس در خصوص موضوع سهام عدالت گفت: در موضوع سهام عدالت ساز و کارهای نظارتی مجلس متفاوت از آن چیزی بود که دولت می خواست و توانستیم در مجلس هفتم دخالت دولت در مدیریت سهام عدالت را از بین ببریم.

محسن آرمین نماینده مجلس ششم در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت حضور در مجلس هشتم باز هم از ابزار تحصن استفاده خواهید کرد یا خیر گفت: تحصن زمانی در دستور کار مجلس ششم قرار گرفت که بخش اعظم کاندیداهای مجلس هفتم رد صلاحیت شدند و این رد صلاحیت شدگان فقط محدود به نمایندگان مجلس یا اعضای احزاب دوم خردادی اصلاح طلب نبوده اند بلکه اساسا طرح و برنامه ای به اجرا درآمد که ترکیب مجلس پیش از انتخابات کاملا مشخص باشد و این ترکیب طراحی شده از آب در بیاید، رئیس مجلس و رئیس جمهور وقت در مورد 190 کرسی که نتیجه آن از قبل مشخص شده بود هشدار دادند.

آرمین افزود: نمایندگان مجلس حق دارند از هر گونه امکان قانونی برای دفاع از حقوق مردم استفاده کنند یکی از این امکانات تحصن بود، بنابراین تحصن در جهت دفاع از آزادی و حقوق مردم و تشکیل مجلس مستقل کاملا قابل دفاع بلکه افتخار آمیز است.

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفت: اگر باز هم قرار شود مجلسی با ترکیب از پیش تعیین شده ایجاد شود می توان از این ابزارها استفاده کرد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد " افراطی گری های مجلس ششم" گفت: البته در مورد مجلس ششم اتهامات زیاد است مثلا می گویند توجه مجلس ششم به مسائل سیاسی محدود حزبی بود  و به منافع نظام توجه نداشت یا می گویند مجلس ششم به مسائل اقتصادی توجه نداشت در صورتی که این طور نیست.

آرمین اظهار داشت: در مجلس ششم 229 توافقنامه بین المللی و 179 قانون مربوط به مسائل اقتصادی و 157 طرح مربوط به مسائل اجتماعی، 52 مورد قضایی ، 25 مورد فرهنگی و تنها 20 مورد سیاسی بوده است.

وی یکی از دستاوردهای مجلس ششم را اصلاح قانون انتخابات و تدوین لایحه جرم سیاسی توصیف کرد و گفت: یکی از لوایحی که ما تایید کردیم لایحه الحاق ایران به کنوانسیون منع شکنجه بود که متاسفانه شورای نگهبان آن را رد کرد، تا روشن نشود که ما بالاخره شکنجه را قبول داریم یا نه.

نماینده مردم تهران در مجلس ششم اصلاح قانون نظام وظیفه ، اصلاح قانون نحوه اداره صدا و سیما، اصلاح وظایف و اختیارات رئیس جمهور و تشکیل هیئت منصفه مطبوعات و لایحه حقوق شهروندی را از جمله دیگر دستاوردهای مجلس ششم عنوان کرد.

وی گفت: ما بعد از بخشنامه آقای شاهرودی همین حرف های ایشان را قانون کردیم که طبعا شورای نگهبان نتوانست آن را مغایر شرع و قانون تشخیص دهد.

آرمین با طرح این سئوال که مجلس هفتم باید پاسخگوی این مورد باشد که چرا در اولین ماه های فعالیت خود قانون هیئت منصفه را لغو کرد گفت: در مجلس ششم 168 نامه به امضای نمایندگان رسیده است که 31 نامه ناظر به حقوق شهروندی و آزادی های قانونی، 82 نامه ناظر به مسائل اقتصادی، 12 نامه مربوط به دفاع از مردم فلسطین و محکومیت اسرائیل و آمریکاست و مجلس هفتم بگوید چند نامه در حمایت از مردم فلسطین داشته است، ما در مجلس ششم کنفرانس حمایت از مردم فلسطین را برگزار کردیم.

وی همچنین با اشاره به انتقاد نادران از موضع گیری هسته ای مجلس ششم گفت: فکر می کنم امروز کاملا روشن شده باشد که کدام دیدگاه در مورد مسائل هسته ای درست بوده است ، دیدگاه دولت و مجلس اصلاحات یا راهبرد اخیری که در دولت فعلی و مجلس فعلی پیگیری شد.

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفت: البته دوستان مجلس هفتم موفق شده اند که با تبلیغات تصویر خاصی از انرژی هسته ای در جامعه ارائه بدهند اما وظیفه ما نخبگان این است که اصل موضوع را بررسی کنیم، تکنولوژی هسته ای در دوران اصلاحات به دست آمد، UCF اصفهان در زمان اصلاحات به بهره برداری رسید  همچنین آب سنگین اراک. البته من نقش دولت های قبلی را نفی نمی کنم.

آرمین مدعی شد از بعد از  دوران اصلاحات تا به امروز هیچ گام چشمگیری در عرصه فناوری هسته ای برداشته نشده است.

وی افزود: ما نهایتا 164 سانتریفیوژ را به 3 هزار تا رساندیم ، این بزرگترین دستاورد استراتژی جدید بوده است در حالی که ما تمام دستاوردهای فنی را در دوره اصلاحات بدون اینکه به شورای امنیت برویم یا منزوی بشویم و بدون تحریم به دست آوردیم.

آرمین گفت: ولی امروز چه بدست آمده است ، نیروگاه بوشهر همچنان متوقف است وایران وجه المصالحه دعوای آمریکا و روسیه شده است و روسها باز هم امتیازی می گیرند و راه اندازی بوشهر را به تعویق می اندازند ضمن اینکه حداقل سه قطعنامه در شورای امنیت تصویب شده است و از نظر حقوق بین الملل ما از حق بهره مندی از انرژی هسته ای محروم شده ایم و تحریم ها سالانه 15 میلیارد دلار به ما ضربه می زند.

 عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی همچنین گفت: مجتمع عسلویه که 60 هزار پرسنل داشت و قرار بود پرسنل آن به 120 هزار نفر برسد، اما در حال حاضر فقط 20 هزار نفرپرسنل دارد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم با بیان اینکه مجلس در برابر ولع استفاده از درآمدهای نفتی مقاومت کرده است گفت : مجلس هفتم آژیر خطر اقتصاد را نخستین بار به‌صدا درآورد.

در بخشی از این مناظره الیاس نادران با رد اظهارات آرمین در افتخارآمیز بودن عملکرد مجلس ششم گفت: آیا طرح سه فوریتی الزام دولت برای پذیرش پروتکل الحاقی که نمایندگان مجلس ششم آن را دادند افتخار آمیز است؟

وی افزود: اینکه ما کار را از مسیر خودش طی نکنیم و نظام را در معرض اتهامات بین المللی قرار بدهیم این پذیرفتنی نیست .

نماینده مردم تهران در مجلس هفتم با اشاره به ادعای آرمین مبنی برروشن بودن نتیجه انتخابات مجلس هفتم پیش از انتخابات گفت :  اینکه بگوییم تکلیف 190 نماینده از قبل مشخص بود، توهین به مردم است.

وی گفت : مگر در انتخابات شورای شهر دوم که مجری و ناظر همین مجلس و دولت اصلاحات بودند نتیجه چه شد؟ واقعیت این است که مردم نسبت به افراطی گری دوم خردادی ها موضع پیدا کردند و از سال 81 این روند شروع شد، اینکه با توهم توطئه فکر کنیم که همه نشسته اند و علیه ما توطئه می کنند، این درست نیست.

نادران با اشاره به سخنان آرمین در مورد طرح هیئت منصفه مطبوعات گفت: چرا دولت اصلاحات با مجلس ششم در مورد هیئت منصفه همکاری نکرد که آرمین هم گفت : چرا دولت احمدی نژاد این همکاری را نکرد؟

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس ششم هزینه دفاعی کشور را نصف کرد، گفت: تعلیق داوطلبانه که مجلس ششم طرفدار آن بود مثل خودکشی از ترس مرگ است، اگر آقای آرمین قبول دارند که تکنولوژی هسته ای جزو نیازهای کشور است این خیلی خوب است ، ولی این عکس سیاست های مجلس ششم بود.

نادران با اشاره به دیدار غیر رسمی دکتر روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی با نمایندگان مجلس هفتم گفت: آقای روحانی در آنجا به موضع گیری های غیر رسمی نمایندگان مجلس ششم در موضوع هسته ای و تفاوت این موضع گیری ها با موضع مجلس هفتم اشاره کردند.

وی تصریح کرد: غربی ها برای بردن ما به شورای امنیت برنامه داشتند ، ما اگر انرژی هسته ای را قبول داریم باید هزینه هایش را هم بپردازیم.

نادران با رد ادعای آرمین  درباره عدم اشتغالزایی در عسلویه گفت: هم اینک بیشتر از 60 هزار نفر در عسلویه مشغول به کار هستند ، ولی آقای زنگنه مناقصه های اشتباهی را در فازهای 12 تا 22 عسلویه منعقد کرده بود که اشکالات این مناقصه ها باعث لغو برخی مسائل شد و این ربطی به تحریم ندارد.

آرمین با تاکید بر اینکه نباید عملکرد مجلس ششم و دولت هشتم را از عملکرد مجلس هفتم و دولت نهم تفکیک کرد گفت: تحصن نمایندگان مجلس ششم افتخاری برای نظام بود، چون معنی اش این بود که در داخل نظام این قدر آزادی هست که نمایندگانش چنین اعتراض کنند.

وی گفت: آنچه که ایران را در معرض تهدید و اتهام نقض حقوق بشر قرار می دهد نوع عملکردی است که مردم را قادر به تشخیص نمایندگان مورد نظر خود نمی داند.

آرمین انتخابات مجلس هفتم را نمایشی توصیف کرد و گفت: هر کس از نحوه انتخابات مجلس هفتم دفاع کند به شعور مردم توهین کرده است.

 عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفت: بر خلاف مجلس ششم، در مجلس هفتم شورای نگهبان همکاری کاملی با مجلس هفتم داشت.

نادران در پاسخ به آرمین در مورد طرح هیئت منصفه گفت: ما اولویت کشور را این موضوع نمی دانستیم که آرمین خطاب به خبرنگاران حاضر گفت: ای خبرنگاران ببینید که مجلس هفتم برای آزادی قلم و محاکمات شما در دادگاه اولویت قائل نیست!

در ادامه این مناظره، الیاس نادران با طرح این سئوال که آیا افرادی که می خواهند مسئولیت بگیرند نباید حداقلی از صلاحیت را داشته باشند از عملکرد شورای نگهبان دفاع کرد.

نادران در مورد قانون هیئت منصفه گفت: آقای آرمین طوری حرف می زند که انگار 27 سال در کشور آزادی نبود، نباید به گونه ای حرف بزنیم که گویا با نظام دیکتاتور طرف هستیم .

نماینده مردم تهران در مجلس هفتم با انتقاد از عملکرد اقتصادی مجلس ششم گفت: مجلس ششم تصویب کرده بود که قیمت سوخت ناگهان با قیمت های جهانی برابر شود که این انفجار اجتماعی را به دنبال داشت.

محسن آرمین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قتل زهرا بنی یعقوب دانشجوی پزشکی در بازداشتگاه همدان از نادران سئوال کرد شما برای این موضوع چه کردید؟ آرمین اضافه کرد: یکی از علل رد صلاحیت ما و از جمله خود من به که عنوان عدم اعتقاد به اسلام رد صلاحیت شدم، ظاهرا نامه نوشتن ای است که آقای نادران گفتند.  ما در آن نامه هیچ اهانتی نکردیم و گفتیم اگر این روند پیدا کند به مصلحت کشور نیست .
این اظهارنظر آرمین با مخالفت نادران مواجه شد .

در ادامه آرمین با انتقاد از سفر احمدی نژاد به اجلاس شورای همکاری خلیج فارس از آن به عنوان یک حرکت غلط نام بردکه نادران هم گفت آقای خاتمی برای حضور در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس تقاضا کرده بود ولی راهش ندادند.

آرمین درجواب گفت: معلوم است که چه کسی به دنبال سفر کردن است و به چه کسی اصرارمی کنند که به جایی سفر کند .ما در این مورد بحثی نداریم.

نماینده مجلس ششم گفت : اگر ما پروتکل الحاقی را همان موقع تصویب می کردیم به این وضعیت فعلی دچار نمی شدیم.

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ادامه داد : برای شعور مردم ارزش قائل شوید. بگذارید مردم آزادانه انتخاب کنند . مثل انتخابات شورای شهر دوم که مجلس ششم همه کاندیداها را تایید صلاحیت کرد عمل کنید.

وی گفت : همه دستگاههای تبلیغاتی علیه مجلس ششم عمل می کردند.

آرمین خطاب به نادران گفت: چرا شما لایحه هیئت منصفه را که حتی شورای نگهبان هم آن را تایید کرده بود لغو کردید . اگر از نظر شما این مسئله اولیه کشور نبود، چرا جزو اولین اقدامات شما در مجلس هفتم لغو این لایحه بود.

نادران پاسخ داد: قوه قضائیه گفته بود این طرح عملی نیست که آرمین پاسخ داد: مگر شما امربر قوه قضائیه هستید؟

آرمین با انتقاد از مشی سیاسی مجلس هفتم گفت: مجلس هفتم هر چه تصویب می کند، دولت عمل نمی کند تازه احمدی نژاد در تلویزیون می آید و می گوید گرانی ها تقصیر مجلس است. اینجا مسجد نیست که هر طور می خواهید حرف بزنید. که این سخن آرمین با اعتراض نادران مواجه شد.

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ادعایی عجیب مدعی شد "هیچ مجلسی ذلیل تر از مجلس هفتم نبوده است."

وی در مورد عدم تعامل مجلس ششم با سایر نهادهای قانونی کشور گفت: مجلس ششم با اراده های قانون گریز درگیری داشت. مجلس زنده دارای چالش است ،البته قبول دارم که باید حتی الامکان منافع مردم را بدون چالش و درگیری پیگیری کرد.

آرمین طرح تثبیت قیمت ها را طرحی شکست خورده عنوان کرد و گفت: مجلس هفتم عملا به مصوبه چهار سال قبل مجلس ششم برگشت.

وی صندوق ذخیره ارزی را نماد اقتصاد دولت و مجلس اصلاحات توصیف کرد و گفت: اما نماد اقتصاد دولت و مجلس فعلی صندوق مهر رضا است.

آرمین تورم را در دوره خاتمی 1/12 درصد و واردات را سالی 20 میلیارد دلار توصیف کرد و گفت: اما در دوره فعلی واردات کالا فقط در این دو سال 42 میلیارد دلار بوده است و در این میان 20 میلیارد دلار گم شده است که باید معلوم شود کجا رفته است.

وی این میزان پول را فاصله درآمد ارزی با میزان بودجه و هزینه های دولت معرفی کرد که نادران گفت: دولت این مقدار را به صورت وام در اختیار متقاضیان قرار داده است.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ضمن پذیرش این انتقاد که مجلس هفتم در موضوع تغییر ساعت پافشاری کرده است گفت: هیچ استیضاحی در صحن علنی مجلس ششم مطرح نشد در صورتی که ما عملکرد مجلس هفتم را شاهد بودیم.

آرمین در بخش دیگری از سخنانش به رخ داد و عدم پیگیری لازم در مورد کشته شدن زهرا کاظمی و زهرا بنی یعقوب در دوران بازداشت اشاره کرد و آن را نشانه ناکارامدی اصولگرایان دانست که  این موضوع با اظهار نظر خبرنگار مهر مواجه شد . خبرنگار مهر گفت: به گفته آقای بهزاد نبوی در رادیو گفتگو سازمان مجاهدین انقلاب در اول انقلاب بازداشتگاه داشت .

آرمین در عکس العملی شدید و غیر منتظره خطاب به خبرنگار مهر گفت: تو آن موقع کجا بودی تو اصلا چه کاره هستی تو آن موقع با شلوارک در خیابان بازی می کردی!

آرمین این ادعا را که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی زمانی " بازداشتگاه "داشته است را به شدت تکذیب کرد".

نادران در ادامه این نشست با اشاره به اینکه مجلس هفتم ساختار قوه قضائیه و زندان ها را مورد تحقیق و تفحص قرار داد گفت حرف های آقای آرمین بی انصافی است من هیچ وقت در مورد مجلس ششم این طور صحبت نمی کنم.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: واقعیت این است که مردم به آقای معین رای نداده اند و وقتی هم انتخابات دو قطبی شد آقای آرمین و دوستانشان از مردم دعوت کردند که به هاشمی رای دهند. اما مردم به حرف آنها گوش نکردند و حالا مدعی می شوند که عده ای با توهم و توطئه می خواهند مانع حضور آنها در صحنه سیاسی کشور شوند.

وی با اشاره به اینکه در مجلس هفتم در دفاع از منافع ملی و حقوق مردم یکسان برخورد کرده است گفت: البته مجلس هفتم نسبت به مجلس ششم رفتار یکپارچه حزبی نداشت و محیط سیاسی کشور را آرامش بخشید.

نادران با اشاره به عملکرد مجلس در موضوع بنزین گفت: بنده شخصا با دوگانه بودن قیمت بنزین مخالفم و حاضرم در این مورد با کارشناسان مناظره کنم.

وی تصریح کرد: مجلس در برابر ولع استفاده از درآمدهای نفتی مقاومت کرده است.

آرمین در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد ما ازاول انقلاب تاکنون سابقه نداشته است که 5/1 میلیارد دلار واردات میوه داشته باشیم اما این موضوع در دولت نهم اتفاق افتاده است .

نادران در پاسخ گفت: این مجلس هفتم بود که آژیر خطر اقتصاد را در سال 1384 به صدا درآورد. ولی دولت خاتمی با رفع ممنوعیت از واردات 29 قلم کالای وارداتی، رشد قیمت ها را متوقف کرد بنابراین سیاست و تدبیری خاص در میان نبود.

آرمین همچنین از انتقاد نادران نسبت به اساتید اقتصادی که به احمدی نژاد نامه نوشته بودند به تندی یاد کرد که نادران گفت: همین اساتید اقتصاد بودند که برنامه چهارم را نوشتند و سیاست های آنان باعث گرانی و تورم شد. دکتر الیاس نادران همچنین به سوالی در مورد موارد مطرح شده در مورد قانون هیات منصفه در مناظره خود با محسن آرمين، پاسخ داد.

به گزارش "الف"، نادران در پاسخ به این سوال که ادله شما در مورد اظهارنظری که در جلسه مناظره با آقای آرمین مبنی بر بار مالي "قانون هيأت منصفه" مصوب مجلس ششم، اجرايي نبودن آن و احیای آن توسط مجلس هفتم داشته اید چیست، اظهار داشت: مطابق اصل 168 قانون اساسي رسيدگي به جرايم مطبوعاتي علني است و با حضور هيأت منصفه در محاكم دادگستري صورت مي‌گيرد. نحوه انتخاب، شرايط، اختيارات هيأت منصفه را قانون براساس موازين اسلامي معين مي‌كند، به همين لحاظ قانون هيأت منصفه مصوب 1379 در اين خصوص لازم الاجرا است.

نماینده مردم تهران افزود، مجلس ششم قانوني را در سال 1382 بنام هيأت منصفه تصويب كرد كه اشكالات اجرايي داشت. منجمله در ماده 5 آن تعداد اعضاي هيأت منصفه در استان تهران را 500 نفر مي‌داند همچنين در ماده 8 آن تصريح شده دبيرخانه هيأت منصفه زير نظر هيأت منصفه انجام وظيفه مي‌كند و بودجه آن از محل كمك‌هاي اهدايي تأمين خواهد شد، هر چند مهمترين حكم اين قانون كه در ماده 13 آمده است با قانون مصوب 1379 تفاوتي ندارد كه در آن تصريح شده است پس از پاسخ هيأت منصفه مبني بر بزهكاري و مستحق تخفيف بودن، قاضي نسبت به مجرميت يا برائت اتخاذ تصميم مي‌نمايد كه در واقع عمل به حكم اصل 168 قانون اساسي مبني بر اين است كه قانون هيأت منصفه بايد براساس موازين اسلامي باشد. با مصوبه مجلس ششم قوانين مغاير قبل من جمله موارد مغاير در قانون هيأت منصفه سال 1379 لغو شده است.

الیاس نادران ادامه داد؛ پس ملاحظه مي‌فرمائيد مصوبه مجلس ششم نه تنها دست آوردي بهتر از هيأت منصفه مصوبه 1379 ندارد بلكه ايرادات و اشكالات اجرايي دارد و تأثير نظر هيأت منصفه در رأي قاضي در هر دو قانون يكسان است و مصوبه مجلس ششم هم قوانين مغاير قبلي را لغو كرد و هم بلحاظ ماده 8 (تامين بار مالي از محل كمك اهدايي) علاوه بر شبهات قابل توجه كه كمك اهدايي توسط چه اشخاصي، از چه منابعي، به چه صورت و  به چه منظوري باشد عملا" قابليت اجرا ندارد و لذا با اين قيدي كه در قانون مجلس ششم آمده بنحوي تنظيم شده كه اجرا نشود و قوانين خوب قبلي هيأت منصفه نيز حذف شود پس حركت بر خلاف اصل 168 قانون اساسي صورت گرفته يعني اينكه در جرائم مطبوعاتي عملا" هيأت منصفه نقشي نداشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود؛ مجلس هفتم در راستاي اجراي اصل 168 قانون اساسي مبني بر اينكه هيأت منصفه در رسيدگي به جرائم مطبوعاتي حضور داشته باشد قانون هيأت منصفه 1379 را تا تأمين اعتبار و تعيين منبع مالي لازم‌الاجراء دانست بعبارتي با قانوني كه در مجلس ششم تصويب شد چون به نحوي تنظيم شده بود كه قابليت اجرا نداشت و قوانين قبلي مغاير نيز لغو شده بود نتيجه آن همانا تشكيل دادگاه مطبوعات در محاكم بدون حضور هيأت منصفه بود يعني حركت مجلس ششم يك حركت ضد مطبوعاتي قلمداد مي‌شود، يعني مجلس ششم عملا" هيأت منصفه را حذف كرد و مجلس هفتم هيأت منصفه را احياء نمود.
 مرتبط:سایت سازمان مجاهدین: بازداشتگاه داشتیم   
 
رضایی
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۱۷:۰۳:۰۷
درود بر این خبرنگار شلوارک پوش شجاع و مسلط بر تاریخ معاصر (47167)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۶ ۰۲:۰۲:۰۱
در یکی از لینک های همین سایت بروید این خبرنگاذ شلوارک پوش ر ا ببینید چه گفته و جکونه برهورد کرده وحالا غملکرد بسیاربد ارمین که بجای خود .
در قسمت \" اداره اخبار \" تحت عنوان :
محسن آرمين و شلوارک کلاشينکف!
بخوانید و بعد در مورد این خبرنگار قهرمان ملی قضاوت بفرمایید (47209)
 
حمیدی
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۱۷:۰۸:۵۹
خوب بود آقای دکتر نادران هم از این خبرنگار دفاع می کرد و بیان می کرد که این آقایون آرمین و سازمان جدید مجاهدین هرگاه اقتضا کند به رسانه ای که با آنها همراه باشد آن را مورد تایید قرار می دهند وگرنه هیچ احترامی برای منتقدین خود قائل نیستند. حقوق بشر را هم تا جایی قبول دارند که موجب جلب حمایت خارجی و چند برگ رای شود (47166)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۷ ۰۹:۳۷:۲۵
چند روز قبل جمعی از اصلاح طلبان ( از جمله آقای آرمین ) نامه ای به دولت نوشته و خواستار تعلیق تمامی فعالیتهای هسته ای شده اند . هموطنان عزیز توجه داشته باشید که امثال آرمین و تاج زاده و رمضان زاده تبدیل شده اند به مجری خواسته های استکبار و آمریکا در ایران . یعنی هر چه آمریکا و انگلیس بگویند بخواهند آقای آرمین و تاج زاده در ایران تایید می کنند . این کار این افراد وطن فروشی نام دارد . (47270)
 
کاوه
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۱۷:۱۳:۰۶
اینجانب از علاقه مندان آقای آرمین هستم و با بخش عمده ای از صحبت های ایشان نیز موافقم اما این رفتار با خبرنگاران زیبنده ایشان نیست. (47168)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۱۹:۱۵:۱۳
این طور که از فحوای خبر پیداست جلسه مناظره 2 نفر مشخص بوده است و جلسه مصاحبه مطبوعاتی نبوده است.
از همین متن بالا هم پیداست که سوال خبرنگار مهر نه به عنوان سوال یک خبرنگار که به شکل پارازیتی برای حالگیری مطرح شده است و ایشان اصولا حق مداخله در بحث دو نفر دیگر را نداشته اند.
طبیعتا وقتی کسی بی ادبانه پارازیت ول می کند و جوابش را می گیرد نباید انتظار داشت که در گزارشی که خودش می نویسد با تحریف ماوقع به مظلوم نمایی دست نزند.

از سایت وزین آفتاب بعید است که چنین مطالب سخیفی و یکجانبه ای را به عنوان تیتر مطلب خود انتخاب کند.

اخلاق سیاسی هم بخشی از مجموعه ای است که مردم در زمان رای دادن به آن توجه خواهند کرد. (47180)
 
یحیی زیاری
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۱۹:۲۴:۱۷
اولا که شما ظاهرا زیادی عجله داشته اید و متوجه نشدید که این جا آفتاب نیست.
دوما خوب شد زنده ماندیم و متوجه شدیم که خبرنگاران علاوه بر آزادی بیان و این صحبت ها پارازیت هم ول می کنند! (47183)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۱۹:۲۱:۰۷
یادم میاد کیانوری هم همین حرفو به یک جوانی گفت که تو چند سالته و من موقعی که تو بچه بودی کار سیاسی می کردم. اما خوب یکی دو هفته طول نکشید که پیش همون جوان داشت شرح جاسوسی خودش را روایت می کرد. یادش بخیر دورانی بود1 (47182)
 
ایمان
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۱۹:۲۶:۵۴
ارزیابی من از مناظره 50-50 بود. جناب نادران در برخی مسائل سیاسی کم لطفی فرمودند. آقای دکتر آرمین هم در مسائل مربوط به منافع ملی بحث را درست مطرح نکردند. در هر حال چنین بحث هایی برای روشن شدن افکار عمومی بسیار ضرورت دارد. (47184)
 
مهدی
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۲۰:۳۷:۳۸
آقا جان من آنجا بودم
به کل مناظره کار ندارم اما در مورد بحث هسته ای این حرفهایی که آقای آرمین می زد را واقعا باید می شنیدید.
با وقاحت از لزوم تعلیق می گفت. (47186)
 
مهدی
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۲۱:۰۹:۱۹
اعضا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی فارغ از موضع سیاسی انان از السابقون السابقون اولئک هم المقربون هستند همین کافی است که اقایان بسیار سخت با این جماعت مناظره میکنند و صدا وسیما بجد از ترتیب مناظره با امثال ارمین در خوف بوده و هست (47190)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۲۱:۲۸:۳۰
منظره بینابین بود می دانید چرا چون هر کدام ایراد دیگری را میگفت .ما که از هیچکدام خیری ندیدیم .هر دو ایراد دارند . بجای اینحرفها و متهم کردن یکدیگر بروند کشور را در یابند و ایرادات خود را اصلاح کنند . نگذارند کشور بدست اجنبی بیافتد . این خود بینی ها یعنی توجه به غبوب دیگران و غفلت از خود است که کار دست این کشور داده است . تا به اصطلاح نخبگان اینچنین باشند وضع همین است .اقای ارمین خود را نخبه نامید در صورتیکه معنی واقعی نخبه فراتر از این حرفهاست . بیخود احساس نخبگی به ایشان دست داده است . با این کارها ملت را منفعل نکنید. باید جواب دهید . (47192)
 
علي
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۲۱:۴۷:۳۸
با سلام
من با ديدگاه اصلاح طلبان درباره اداره كشور موافقم .. اما دليلي نمي بينم كه خطاهاي آنها را نگويم....
1. به نظر من شيوه گفتار و برخورد و دفاعيات جناب آرمين اصلا مناسب نيست و متاسفم كه اينگونه چهره اصلاح طلبان را مخدوش كرده اند. نبايد اين شائبه پديد آيد كه شما قواعد اخلاقي را در مناظره رعايت نمي كنيد و هرجا لازم باشد از عنصر جوسازي استفاده مي كنيد و حرفهاي عوامانه مي زنيد.
2. چرا نمايندگان اصلاح طلب مجلس ششم اين نقطه ضعف خود را درباره اشتباه بودن تحصن نمي پذيرند؟ كار خطا، خطا است بهترين راه اصلاح آن اعتراف به اشتباه است. چرا با لجاجت از كاري دفاع مي كنيد كه اصلاع قابل دفاع نيست؟ آدم به وجود رگه هايي از ديكتاتوري و خود رايي در برخي از اين افراد شك مي كند. توجيه خنده دار آقاي آرمين براي تحصن، قابل قبول نيست. براي اثبات وجود دمكراسي در كشور راههاي كم هزينه تري بود چرا تحصن آن هم در مجلس؟
3. واقعيت اين است كه بخش بزرگي از اصلاح طلبان كنوني را كساني تشكيل مي دهند كه در دو دهه قبل بسيار سخت گير بودند و فضاي جامعه را براي تنفس بسته بودند. آنها در نهادهاي سياسي و امنيتي و تصميم گيري حضور داشتند و آثار كارهاي آنان هنوز پا برجا است. نمونه كوچك آن : مخالفت شديد خاتمي عزيز- وزير ارشاد اسلامي آن زمان - با آزاد شدن ويديو است. توجيهات ايشان را براي ممانعت از آزادي ويديو هيچگاه از ياد نمي برم. مي دانيد چه آبروهايي با دستگيري دارندگان ويديو- ونه فيلمهاي آن- ريخته شد؟ خوب زمان عوض شده، آدمها هم همينطور. سختگيران ديروز، امروز آزاديخواه شده اند. هيچ عيبي ندارد. از اشتباه خود باز گشته اند. اما ديگر كاتوليك تر از پاپ شدن را نمي توان از آنها پذيرفت.
4. براي اينكه متهم نشوم(!)، انتقادي هم به جناب نادران دارم. برادر عزيز! شما چه اصراري داريد كه همانند جناب آرمين كه بطور مطلق از مجلس ششم دفاع مي كند، دربست از مجلس هفتم دفاع كنيد؟ آيا شما از قدرت نظارتي خود استفاده كرديد؟ آيا موضوع تحقيق و تفحص از شهرداري تهران را در دوران مديريت آقاي احمدي نژاد بايكوت نكرديد؟ آيا در بسياري موارد تسليم دولت نشديد؟ ايا برنامه نويسان اقتصادي عامل تورم هستند يا دولتي كه في البداهه تصميم مي گيرد؟ دولتي كه به برنامه چهارم - كه آنرا تورم زامي دانيد- عمل نكرده است؟ (47193)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۲۲:۵۲:۱۳
آقای بهزاد نبوی و سازمان مجاهدین اسلامی خیلی ضربه به این مملکت زده اند . و مهمترین ضربات آنها نقش آنها در تسخیر سفارت آمریکا و قراردادی است که آقای بهزاد نبوی خودش آنرا به قرارداد وثوق الدوله تشبیه کرده است
مناظره ای که بین دو نفر باشد که هر دو نقاط تاریک بسیار دارند به چه درد میخورد.
یاد ضرب المثل آن دو شهر می افتیم که هیچکدامشان خوب نیست! (47199)
 
آریا
۱۳۸۶-۱۰-۰۶ ۱۱:۳۲:۵۰
همه این رو میدونن اما باید بین بد و بد تر ،بد را انتخاب کرد.منطق این رو حکم میکنه.همه میدونیم در شرایط موجود اصلاح طلبان فقط انتظارات حداقلی مردم را بر آورده میکنند.یا حداقل وضع را بد تر نمی کنند. (47222)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۲۳:۵۴:۳۹
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم با بیان اینکه مجلس در برابر ولع استفاده از درآمدهای نفتی مقاومت کرده است گفت ...
من به عنوان يک موکل از آقاي نادران خواهش ميکنم كه اين جمله را پيش وجدان خود مرور کنند اگر ريالي از حق من به عنوان حق الوکاله در لقمه شماست و از گفتن اين جمله احساس شرم نميکنيد در آن دنيا انشا الله جواب آن لقمه را پس بدهيد مجلس هفتم ذره اي نتوانست جلوي دولت را بگيرد كه با ولع از در آمد نفت براي کسب محبوبيت سياسي کاذب استفاده نکند.
اگر هم اين را در سايت پست نکرديد به خود آقاي نادران بگوييد
از همين ورود در آمدهاي نفتي به اقتصاد و عدم استفاده مجلس از حق خود براي کنترل دولت بسيار زندگيها به باد رفت
اشتباه کرديد بگوييد اشتباه کرديم. شايد وقاحت در اين دنيا به کارتان بيايد پيشگاه الاهي را چه مي كنيد.
هنوز يک هفته نگذشته از اين کار مجلس كه صداي سبحاني را هم در آورد:
http://www.alef.ir/content/view/19726/
سبحانی: برداشت 15 هزار میلیارد تومان از حساب ذخیره‌ قانونی نیست
بعد شما به اين صراحت کذب تحويل مردم ميدهيد. پناه به خدا مي برم از اين همه دغل گوييتان آن هم با نام مسلماني. (47201)
 
امید
۱۳۸۶-۱۰-۰۶ ۰۰:۱۹:۱۳
عجب بابا !
ما فکر میکردیم فقط در مدارس اینجوری کل کل میکنند ! بنده خدا خبرنگاره ! (47205)
 
همشهري
۱۳۸۶-۱۰-۰۶ ۰۹:۱۹:۳۴
در جواب مهدي كه مجاهدين را از سابقون مي داند خواستم تاييد كنم بله سازمان مجاهدين از سابقون است در خيانت به ملت ! چرا نظرات من را نميزاري شما كه ئانستن را حق مردم مي دانيد. (47218)
 
كمال
۱۳۸۶-۱۰-۰۸ ۰۰:۴۰:۳۷
ضمن عرض سلام وتبريك به مناست عيد غدير
خلاصه مطلب اينكه جاداشت آقاي نادران ازآقاي آرمين درخصوص پلاكارد نوشته شده به زبان انگليس در روزتحصن بالاي سرنمايندگان ملت ايران ! سئوال مي كردند . ديگر اينكه چرا تحمل شنيدن سخنان يك خبرنگار راندارد بعد مدعي آزادي مطبوعات و انديشه اند (47294)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۹ ۱۱:۰۱:۳۹
اصلح تر از نادران نداشتید که مناظره کند؟ آقای نادران در مناظره با ستاری فر و در پاسخ به نامه اساتید نیز ضعف خود را نشان داده. (47353)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۹ ۱۵:۱۶:۴۹
بابا این دیگه چه جور مناظره ای بوده ، مثل این که هر کی دلش می خواسته پابرهنه می تونسته بپره وسط ماجرا .برخی از این حضرات خبرنگار که خود را از هفت دولت آزاد می دونند لااقل اصول مناظره رو را باید رعایت کنند .حاضر جوابی و سریع الحجه بودن برای وقت مصاحبه و گفتگوی رودروست مگر نه اگرعنان زبان رو نداشته باشی از بد حادثه یه آدمی هم مثل آرمین پیدا بشه که حرف نخوره و زیادم اهل کلاس گذاشتن نباشه کار به جای باریک میکشه. اصولا پارازیت انداختن در چنین محافلی از نشانه های عدم بلوغ حرفه ای خبرنگاره . به وب لاگ خبرنگار موصوف که لینک آن در همین سایت گذاشته شده سری بزنید ،جدای از محتوا و یا حقانیت یا عدم حقانیت ایشان به ادله ابراز شده برای دخالت در بحث توجه کنید فکر نمی کنم قضاوت سخت باشه : (( بدجنسی ژورنالیستی و حس دفاع از مظلوم و مسئله دار بودن با چپی ها، بطور همزمان در من غلیان کرد و تصمیم گرفتم حال آرمین را بگیرم، بالاخره حاجی نادران هم بچه جنگ است و دستش رو توی فاو جا گذاشته، این بود که درست در اوج نطق آتشین آرمین در مورد زهراهای مقتول! سیستم اش رو به طرز ماهرانه ای استاد کردم:)) (47379)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.