نظر منتشر شده
۲۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 19758
تحقیر هاشمی، شکل‏گیری جبهه دوم خرداد
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۵۹
مجلس ششم بر خلاف مجالس گذشته، شكل‌گيري بسيار پرماجرايي داشت. از يك سو تركيبي كه در اين مجلس موفق به كسب آراء شدند حائز اهميت بود و از سوي ديگر اختلافات شوراي نگهبان و وزارت كشور موجب شكل‌گيري پر ماجراي اين مجلس شد، امري كه انتخابات تهران را تا مرزهاي ابطال انتخابات پيش برد.
  جريان موسوم به چپ كه بعدها دوم خردادي ناميده شدند، پس از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري در دوم خرداد 76 با شعار حمايت از خاتمي و يك دست شدن مجلس و دولت براي پيشبرد اهداف دولت وارد عرصه انتخابات سال 78 شدند. از سوي ديگر جناح منتقد دولت نيز با توجه به فضاي ايجاد شده پس از خرداد 76، نتوانست با ساماندهي مجدد نيروهاي خود حضور گسترده و مقرون به توفيق را در اين انتخابات داشته باشد. ضمن اينكه موج ايجاد شده توسط روزنامه‌هاي جبهه دوم خرداد به حدي بود كه به راحتي امکان آزادی عمل را به طرف مقابل نمی داد. در اين شرايط دوم خردادي‌ها براي بسط پيروزي‌هاي‌ خود، مرتباً مردم را پاي صندوق رأي مي‌خواندند.
  
اكبر گنجي روزنامه‌نگار مطرح دوم خردادي در مقاله‌‌اي خطاب به ملت نوشت:  اگر به دنبال خلق دوم‌ خردادي‌ ديگر هستيم بايد به جاي سي ميليون دوم خرداد، سي‌و هشت ميليون در پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شوند. سيد محمد خاتمي به عنوان رهبر اصلاح طلبان نيز حضور فراگير مردم را مهمترين كمك به خود دانست. روزنامه‌هاي اصلاح طلب كه آن روزها نفوذ فراواني داستند، فهرستي از نامزدهاي مورد اعتماد خود را ارائه كردند. در آن زمان حتي شش تن از نامزدهاي رد صلاحيت شده (عباس عبدي، ‌حميدرضا جلايي‌پور، هاشم آغاجري، احمد زيدآبادي، كاظم شكري و محمدجواد مظفر) علي‌رغم رد صلاحيت خود با انتشار بيانه‌اي از مردم خواستند با تمام توان و بدون لحظه‌اي ترديد در انتخابات شركت كنند و به نامزدهاي معتقد به حاكميت مردم رأي دهند. ليست‌هاي انتخاباتي احزاب مختلف جبهه دوم نيز بسيار به هم نزديك بود. آنان سعي كردند از هرگونه تشتط بپرهيزند.
 
جبهه مشاركت كه مولود دوم خرداد بود و پس از پيروزي سال 76 تشكيل شده بود به عنوان اصلي‌ترين حزب اصلاح‌طلب با ارائه ليستي جامع در سراسر كشور قصد كسب اكثر كرسي‌هاي مجلس داشت و براي رسيدن به اين هدف ستادهاي انتخاباتي گسترده‌اي را تشكيل داد. تعطيلي برخي از مطبوعات زنجيره‌اي، قضاياي كوي دانشگاه در هيجده تير سال 78، ‌استيضاح برخي وزراي كابينه سيد محمدخاتمي در مجلس پنجم، و…  بر توان ابزارهاي تبليغاتي دوم خردادي‌ها در اين انتخابات افزود. مهمترين ليست‌هاي انتخاباتي جناح چپ در آن زمان ليست جبهه مشاركت، كارگزاران سازندگي و مجمع روحانيون مبارز بود كه در اين ميان ليست جبهه مشاركت موفق شد بيشترين آراء را به خود اختصاص دهد. در اين ليست كه سيد هادي خامنه‌اي، ‌مهدي كروبي، علي‌اكبر محتشمي‌پور، مجيد  انصاري، رسول منتجب‌نيا و سيد محمود دعايي از مجمع روحانيون نيز در آن قرار داشتند، فقط گوهرالشريعه دستغيب، علي‌اكبررحماني و رسول منتجب‌نيا به مجلس راه نيافتند و مابقي‌ آنها موفق شدند به عنوان نماينده تهران برصندلي‌هاي مجلس ششم تكيه بزنند.  بالاخره بيست و نهم بهمن ماه سال هفتاد و هشت فرا رسيد و در‌آن روز بيست وهفت ميليون نفر از سي و نه ميليون نفر واجد شرايط پاي صندوق‌هاي رأي رفتند و بيشتر به كساني رأي دادند كه دوم خردادي‌ خوانده مي‌شدند. روزنامه‌هاي اين جناح نيز چند روز بعد از انتخابات بزرگ تيتر زدند 73.5 درصد چپ، 20 درصد راست. پيروزي اصلاح طلبان محدود به تهران نمي‌شد و در اكثر شهرهاي بزرگ مانند مشهد و اصفهان و شيراز و تبريز نيز نمايندگان منتقد دولت موفق به راهيابي به مجلس ششم نشده بودند. از 193  نماينده‌اي كه در مرحله اول به مجلس راه يافتند، 141 نفر دوم خردادي‌ و 6  نفر مستقل‌ها بودند. سهم جناح منتقد دولت نيز در مرحله اول 46 نماينده بود. شصت و دونفر باقي مانده نيز در مرحله دوم انتخاب شدند، اما حوادث انتخابات 78 پس از انتخابات اتفاق افتاد. شوراي نگهبان اعلام كرد كه پاره‌اي تخلفات در انتخابات تهران روي داده است و مثال آورد كه غلامعلي حدادعادل و بستگانش رأي خود را در صندوقي انداخته‌اند كه رأي آقاي حداد عادل در آن حوزه، صفر اعلام شده است. از اين رو خواستار بازشماري حداقل يك سوم صندوق‌هاي تهران شدند.

از سوي ديگر وقوع تقلب‌هاي مختلف انتخاباتي در برخي حوزه‌ها موجب شد كه شوراي نگهبان 21 اسفند انتخابات بندرعباس، ميناب و گچساران را باطل اعلام كند. فرداي آن روز 21 صندوق از آراء بخش‌ فيروز شهر خلخال باطل شد كه منجر به تغيير نتيجه انتخابات‌ اين شهر شد. درخبرها آمده بود كه پس از اعلام اين جابجايي، مردم به خيابان‌ها ريختند و به اماكن دولتي خسارت زدند.
   با ترور سعيد حجاريان و فرارسيدن نوروز، امور انتخابات براي مدتي فراموش ماند. تا روز 25 فروردين خبر چنداني از انتخابات نبود. از آن روز كه مقارن با تاسوعا بود شوراي نگهبان بي‌آنكه نتيجه انتخابات تهران را اعلام كرده باشد، ‌ابطال انتخابات برخي حوزه ها مانند نقده واشنويه را اعلام كرد.

چند روز بعد محمد يزدي در نماز جمعه تهران گفت:  در صندوق‌هاي مورد شكايت كه بازشماري شده بين نيم تا بيست درصد اختلاف آراء وجود داشته و صندوقي كه شمارش آراي آن ده درصد اختلاف دارد قابل قبول نيست و بايد ابطال شود. بالاخره شوراي نگهبان در آخرين روز ارديبهشت ماه در اطلاعيه‌اي نظر نهايي خويش را درمورد انتخابات تهران اعلام كرد.

اما اتفاق مهمتر اينكه همان روز دبير شوراي نگهبان با ارسال نامه‌اي به رهبر انقلاب ضمن برشمردن پاره‌اي ازتخلفات نوشت:  « با توجه به نتايج كنوني شوراي نگهبان نمي‌تواند صحت انتخابات را تأييد كند».

پاسخ رهبری چنین بود: «صندوق‌هايي كه مخدوش بودن آن از نظر شوراي نگهبان به اثبات رسيده است و با معيارهاي آن شورا قابل تأييد نيست بايد ابطال شود…. چون به نظر مي‌رسد كه بازشماري بقيه صندوق‌ها جز درمدتي طولاني ناممكن و برخلاف مصلحت است پس وظيفه شرعي و قانوني را متوجه شوراي نگهبان نمي‌كند زيرا وجودتخلف در آنها محرز نيست…. وضعيت منتخبان تهران با توجه به كليه صندوق‌ها به جز آنهايي كه بايد باطل شود ملاحظه و نتايج آن بايد به عنوان قطعي انتخابات تهران اعلام شود».

به اين ترتيب درحالي‌ كه با توجه به اعلام نظر نهايي شوراي نگهبان، فهرست جديد نسبت به فهرست اعلام شده قبلي از سوي فرمانداري تهران 24 اختلاف‌ و جابه جايي داشت، انتخابات تهران فقط يك هفته مانده به افتتاح مجلس تأييد و مجلس در روز هشتم خرداد افتتاح شد، نكته قابل توجه استعفاي هاشمي رفسنجاني از حضور در مجلس ششم بود كه با توجه به جو شدیدی كه رسانه‌هاي دوم خردادي ايجادكرده بودند و بحث‌هايي كه مطرح بود، وي ترجيح داد كه در مجلس ششم حاضر نشوند. عليرضا محجوب دبيركل خانه كارگر نيز در انتخابات ميان دوره‌اي به جاي آقاي هاشمي رفسنجاني وارد مجلس شوراي اسلامي شد.

  به این ترتیب مجلسی که شاکله اصلی آن حزب برآمده از دولت جبهه مشارکت ایران اسلامی بود و یکدست شدن دولت و مجلس برای رسیدن به اهداف اصلاحات را شعار خود قرار داده بود، قبل از تشکیل و با چراغ سبز یا حداقل سکوت بزرگان دولت اصلاحات، با سرعت قابل توجهی از هاشمی رفسنجانی عبور کرد و دوره جدید قانونگزاری بعد از انقلاب را رقم زد. مجلس ششم با تحقیر رفسنجانی آغاز شده بود.    
ادامه دارد...مرتبط: مرور و نقدعملکرد مجالس ششم و هفتم -1   
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۳ ۱۴:۰۷:۳۳
من فکر کنم اعتقاد اصولگرایان به این مسئله سبب شد در انتخابات ریاست جمهوری خود را در برابر رفسنجانی قرار دهند و از یک روش تست شده نهایت بهره برداری کنند (46981)
 
محبي
۱۳۸۶-۱۰-۰۳ ۱۴:۱۸:۴۵
بهتر بود نظرات روزنامه هاي دوم خردادي رو در دوران كنوني در باره هاشمي منتشر مي كردين تا مردم هم دوم خردادي ها رو بهتر بشناسن هم هاشمي رو... (46983)
 
سياوش
۱۳۸۶-۱۰-۰۳ ۱۵:۴۴:۰۷
كاملاً مشخصه كه در نهايت مي خواهيد كه:
1- دودستگي بين جناح‌هاي موسوم به دوم خرداد ايجاد نماييد.
2-اصلاح طلبان را به دورويي و .... متهم كنيد...
3- هاشمي رفسنجاني را به مقابله با اصلاح‌طلبان تحريك كنيد.
ميشه لطفاً نظرتون رو درباره سال اتحادملي و انسجام اسلامي به صورت روشن بيان كنيد.... (46995)
 
مجتبي
۱۳۸۶-۱۰-۰۴ ۰۸:۳۸:۰۶
من نمي دونم تا يه حرف حقي زده ميشه چي ميشه يه هو همه ياد اتحاد ملي ميفتن؟
آقا اگه اسم اينکه 4سال پيش بگين عبور از خاتمي بعد امسال بگين همراه شو اي عزيز! دورويي و عوامفريبي براي راي نيست پس چيه؟
اگه اينکه به هاشمي يه سال بگين عاليجناب سرخ پوش بعد يکي از رهبران اصلاح طلبان بخونيدش اسمش دروغ نيست دورويي نيست پس دروغ و نفاق يعني چي؟ديگه اصول اوليه رو زير سوال نبرين خواهشا.
با جرات بگين راي مردم و قدرت براي ما مهمه اگه لازم باشه خاتمي \"همراه شو اي عزيز\" اگه لازم باشه\" عبور از خاتمي\" (47030)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۴ ۰۸:۴۲:۵۶
اتحاد ملي به اين معني نيست كه دورويي آقايون رو فراموش كنيم! ببخشيد اصلا قرار نيست ما با كساني كه حتي عصمت ائمه رو زير سوال بردن و شهادت امام حسين رو در نتيجه خشونت! پيامبر دونستن اتحاد كنيم.
افرادي كه فقط به فكر رسيدن به قدرت هستند و براي اون دست به هر كاري ميزنن، اصلا نبايد بتونن به جاهايي وارد بشن كه لازم باشه باهاشون اتحاد كنيم! اين افراد در حكومت اسلامي جايي ندارند (47031)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۴ ۲۰:۳۰:۳۲
برادر سياوش
پس چرا وقتي تخريب چي ها با وانت (از بس زياد بودند و پرحجم كار مي كردند) براي تخريب تخليه مي شدند از اين جور حرف هاي «الهي قربونت برم» نمي زديد؟ (47079)
 
سجاد
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۱۶:۰۲:۳۹
با سلام به همه عزیزانی که وارد بحث شدن. من فقط میگم بدونیم که چه آدم هایی از چه مواضعی به چه مواضعی رسیدن؟ یعنی آدم هایی که در دوران تصدی خودشون و هم حزبی هاشون از مفاهیم اقتصادی اندازه دانشجوی ترم دومی هم فهم نداشتند، حالا دم از ارائه راه حل های اقتصادی می زنن... این وسط هم مردم اند که باید قربانی بشن دیگه... (47161)
 
محمد
۱۳۸۶-۱۰-۰۳ ۱۶:۳۳:۵۹
با مروری بر اظهارت سران جریان دوم خرداد ،متاسفانه تضاد در گفتار و عمل و عدم صداقت کاملا آشکار است.آنها طوری عمل کرده و می کنند که نشان می دهد فقط یک هدف دارند:رسیدن به قدرت برای قدرت. حق مردم و دفاع از آقای هاشمی(در مقطع کنونی)، توجه نشان دادن به مسائل اقتصادی(بعد از هشت سال فرصت سوزی و دعوا و مرافع سیاسی)، همه و همه برای رسیدن به قدرت است و بس.اگر این آقایان کمی صداقت داشتند و همچنین مردانه از آرمان های انقلاب دفاع می کردند، حال و روز بهتری داشتند.اما با رویه ای که پیش گرفته اند،ظاهرا هنوز متنبه نشده اند. (47003)
 
حسن
۱۳۸۶-۱۰-۰۳ ۲۰:۰۷:۳۲
در همان دوران نیز طیف های اصلاح طلب که میانه رو نیز بودند با برخوردی این چنینی با اقای هاشمی مخالف بودند. به هرحال این تاوانی بود که اصلاح طلبان برای اشتباه خود در اتحاذ استراتژی بلندمدت باید می دانند تا متوجه شوند که با یک دست نمی شود دو هندوانه برداشت. این اشتباه برای مردم ایران نیز در انتخابات ریاست جمهوری آخر تکرار شد تا ما ملت بدانیم که همیشه انتخاب ها بین بد و بدتر است نه بین خوب وبد. و نمی توان عالم سیاست را با چوب خوب و بد ، سفید و سیاه شناسائی و کدگذاری نمود.
به هرحال بر هیچ کس پوشیده نیست که نزدیکی تفکرات آقای هاشمی به تفکرات اصلاح طلبی بیشتر از مابقی تفکرات است. اگرچه در حال حاضر آن چنان تفرقی در تفکر موسوم به اصول گرائی پدید آمده است که فاصله بین طیف های داخلی آن خیلی گسترده شده است.
در سال های مورد نظر نویسنده مقاله با توجه به روی صحنه بودن تفکر اصلاح طلبانه بررسی طیف مختلف آن خصوصا طیف های تندرو آن بسیار راحت تر است و این در حالی است که بد نیست که در ادامه مقاله در صورتی که بی طرفانه با موضوع برخورد می شود ، به برخوردهای طیف تندرو اصول گرائی نیز در دو سال اخیر اشاره شود.و به راحتی مشاهده گردد که برخورد طیف جدید بسیار بدتر و فجیع تر بوده است.
به هرحال به نظر من نزدیکی تفکرات آقای هاشمی به تفکرات اصلاح طلبی کاملا مشهود می باشد اما نه تفکرات تند شده اصلاح طلبانه که به سمت اقتدارگرائی میل پیدا می کند. به نظر میرسد حضور تفکر آقای خاتمی رئیس جمهور در آن سالها به شدت از تسلط طیف اقتدارگرای اصلاح طلبان جلوگیری نمود و این درحالی است که تفکر اقتدارگرای اصول گرایان به علت آنکه یک متفکر تعدیل کننده در آن وجود ندارد به شدت رشد یافته و به نحوی شده است که مخالف ترین افراد در حال حاضر برای گروه حاکم خود اصول گرایان شده اند.
به صورت روشن مشخص است که هرچه در این گستره رنگی از سیاه به خاکستری هر یک از دو طیف اصلاح طلب و اصول گرا نگاه می کنیم در لایه های معتدل این دو طیف فکری نزدیکی دیدگاه ها بسیار زیاد می شود و تا حدودی نمی توان تشخیص داد که افراد داخل بخش های معتدل این دو گروه واقعا به کدام یک از دو طیف وابسته اند افرادی مانند هاشمی و خاتمی . و هرچه از نقطه اعتدال هر دو طیف به سمت سیاهی تندروی حرکت می کنیم روش های استفاده شده هر دو طیف تقریبا مشابه است با این تفاوت که در اقتدارگرائی اصول گرایان با توجه به باز بودن دست آنان در عملیات اجرائی تاثیرات آنان وسیع تر ، گسترده تر و دهشتناک تر بوده است. چه در دو ساله اخیر تاثیرات این تفکر در تمامی بخش ها به هیچوجه قابل مقایسه با هشت سال قبل از آن نبوده است.
و این امر در آنارشیسم همواره یکسان بوده است چه در ایران و چه در تمامی دنیا.
لذا به نظر می رسد با روی کار آمدن تفکر اصلاح طلبی واقعی که به سمت اعتدال روی دارد ، رویکرد به سمت هاشمی بسیار صحیح بوده است و از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که اصول گرایان بخواهند با بازگرداندن پرونده های خاک خورده قدیم این ائتلاف میمون را به شکست وا دارند. امید که این نشود و اقتدارگرائی همانگونه که برای اصلاح طلبان اقتدارگرا نیز به پایان رسید برای اصول گرایان اقتدارگرا نیز به پایان برسد.
فبشر عبادی الذین یستمعون القول و .... (47012)
 
دكتر حسن محبتي
۱۳۸۶-۱۰-۰۳ ۲۰:۳۷:۱۲
جمله تاريخي حضرت امام خميني (ره) را هم در مورد ايشان بنويسيد كه :
مردان تاريخ تا آخر زنده هستند .بدخواهان بايد بدانند هاشمي زنده است چون نهضت زنده است ....من به آقاي هاشمي ،فرزند برومند اسلام ،تبريك مي گويم كه در راه هدف تا نزديك شهادت به پيش رفت وسلامت وادامه خدمت ايشان را را از خداي تعالي خواستارم (صحيفه نور ج6،ص284 ) (47009)
 
مهدی
۱۳۸۶-۱۰-۰۳ ۲۲:۳۴:۳۲
امام جمله تاریخی دیگری نیز دارد و ان این است محمد خاتمی فرزند فاضل و متقی من و در حال حاضر این دو بزرگوار در یک جبهه هستند پیروان خمینی یک یا اله برای به حکومت رساندن فرزندان برومند اسلام وامام هنوز مظلوم (47019)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۴ ۱۴:۱۳:۰۳
...
من نمي دونم چي ميشه هر وقت دنبال راي هستين صحبت از امام وتعريف هاشون از شما ميشه!
ولي وقتي به قدرت ميرسين امام خميني كه هيچي حتي به پيامبر هم رحم نمي كنين!
خدا رو شكر ميكنيم كه امثال خاتمي و اطرافيانش به قدرت رسيدن و در 8 سال چهره واقعي خودشون رو نشون دادن!
ولي با اين حرفهاي شما چيزي حل نميشه1
شما خيال كردي مردم همين ديروز از مريخ اومدت تو ايران مستقر شدن و اصلا خاتمي و اطرافيانش رو نمي شناسن؟! (47053)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۳ ۲۳:۱۱:۲۹
به نام خدا
صفحه ي آخر وصيت نامه ي امام راحل را حتما بازخواني فرماييد بويژه آن قسمت را كه فرموده اند معيار سنجش هر شخص فعل حا او مي باشد
يا علي (47021)
 
محمدمهدی
۱۳۸۶-۱۰-۰۳ ۲۱:۲۲:۱۹
سال 78، انتخابات مجلس ششم: تخریب و تحقیر هاشمی از سوی اصلاح طلبان، دفاع و تعریف و تمجید از سوی اصولگرایان، نتیجه:پیروزی اصلاح طلبان
سال 84، انتخابات ریاست جمهوری: تخریب و تحقیر از سوی اصولگرایان، دفاع و تعریف و تمجید از سوی اصلاح طلبان، نتیجه: پیروزی اصولگرایان
و اما سال 86: ؟
این تذهبون؟ تا به کی خرج کردن از شخصیتهای برجسته نظام برای بدست آوردن منافع حزبی؟ (47015)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۴ ۰۸:۴۹:۳۵
ببخشيد يه جوري حرف ميزنيد كه انگار تو اين مملكت هاشمي فقط زجر كشيده و نردبون بقيه شده. شما ظاهرا نمي دوني كه اين مردم هستند دارن رنج رو تحمل ميكنن!
بعد اين نكته رو هم بگم كه در سال 76 دوم خردادي ها هاشمي رو تخريب كردن ولي در سال 84 طرفداران هاشمي و البته طرفدارن بقيه كانديدهها تا اون جايي كه تونستن احمدي نژاد رو تخريب كردن ولي انسان در اون زمان به ياد اون حذيث قدسي مي افتاد كه خدا فرمود در دو جا خنده ام ميگيرد : 1- جايي كه مي خواهند كسي را ذليل كنند ولي من مي خواهم او را عزيز كنم! ....
پس خواهش مي كنم مغلطه نكنيد چون مردم همه چيز رو ديدن! (47032)
 
تقوی
۱۳۸۶-۱۰-۰۴ ۰۷:۵۹:۵۶
هر روز برای مردم نمی توان تصمیم بگیریم بعد که انتخاب شدیم مارا به خیر شمارا به سلامت ؟ نه دیگر خبری نیست مردم خیلی باهوش هستند . شماهم هوشتان را هم سطح مردم کنید تا نظر سنجی و مقالات و گفته هایتان درست از آب در بیاید . و این را به دو جناح بگو یم ..... گر حکم شود که مست گیرند در شهر هرانچه هست گیرند . هر دو شما مشکل دارید ولی چه کنیم که مجبور هستیم در انتخابات شرکت کنیم و یکی را انتخاب کنیم . مثل اعلمی و افروغ و باهنرو ........ (47027)
 
حق الناس
۱۳۸۶-۱۰-۰۴ ۱۵:۳۷:۲۸
حدود 260 نفر در مجلس ششم گل كاشتند و اكثر مشكلات و معضلات را با تصويب لوايح حل و فصل كردند !؟

حالا دوباره ميرويم به انان و اعتلافشان راي ميدهيم ؟ باشه

همه سركاريم و همه اين راست و چپ ها جنگ زرگري است؟!

هدف ورود به خانه (هرمي) ملت است با مزاياهاي خاص اش؟ (47061)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۴ ۱۷:۳۵:۰۲
خدا رو شکر با ورود دکتر به صحنه سیاست کشور، بدترین عملکرد جای خود را به بهترین داد!

تا دیروز همه مخالف رفسنجانی بودند، اما امروز طرفداران زیادی دارد!

دکتر، مرحبا! دکتر دست مریزاد! (47073)
 
علیرضا
۱۳۸۶-۱۰-۰۴ ۱۸:۱۶:۵۵
من فکر میکنم هرکس جای آقای هاشمی بود با توجه به ستمی که بعضیها دانسته وبعضی دیگر نادانسته به او روا داشته اند خود را از بدنه نظام جدا میکرد . اما باتوجه به شخصیت ایشان که همه وجود خود را همچون شهید بهشتی وقف انقلاب کردند جز صبر و تحمل انقلابی جیز دیگری انتظار نمی رفت . اگر دوران اول انقلاب را بیاد آوریم بر شهید مظلوم بهشتی نیز اینگونه جفا شد وایشان فقط صبر میکردند نگذاریم تاریخ دوباره تکرار شود. (47077)
 
هدایت اشتری لرکی
۱۳۸۶-۱۰-۰۴ ۲۱:۰۳:۱۲
نمیدانم چرا درایران هراقدامی را بااقدام فردی دیگر قیاس میکنند.من نگاهی سرسری به تیتر روزنامه های ان دوره ها انداختم میبینم که پا منبری همه این قیاس ها اکبرهاشمی رفسنجانی است.چرا همه جریانات به این وزنه چندگرمی هجوم برده و آمال وبرنامه های خودرا باایشان قیاس میکنند.درمیان آنهمه هیاهو کلام عباس عبدی برایم دلچسب بود که سخن از سد سازی های پیاپی رفسنجانی داشت.آری برادر عبدی ایشان کارشان سد سازی است.در قبال هر حرکت اصیل ایشان سد میشود چون ایشان درسد ساختن تبحر دهری دارند (47082)
 
ali
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۰۰:۰۱:۱۷
آقای هاشمی نشان داد از ظرفیت بالایی بر خوردارست این ظرفیت مسلم است به نفع دوطرف معتدل گروه ها بوده (47088)
 
hossein
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۱۲:۰۵:۰۲
عزيزم سلام
زيادنمي خوام وقتت را بگيرم،فقط با اينكه دوم خرداد اشتباه داشت اما اگر وجداني به قضيه نگاه كنيم وآنزمان واين زمان را مقايسه كنيم همه چيز دستمان مي آيد.آن موقع كه خاتمي داد ميزد توسعه سياسي مهم است محافظه كاران مي گفتند مردم معيشت مي خواهند و حالا كه مردم سختي زندگي را به بالا ترين درجه(وبا نفت بشكه ائي 80 دلار) تحمل مي كند آنان را به معنويت تشويق مي كنند(هاشمي ثمره در دانشگاه اصفهان) آري اي برادر آش آنقدر شوراست كه خان هم فهميده و من تنها به كسانيكه هنوز هم سنگ اين گروه را به سينه مي زنند(البته حساب مستمري بگيران كاسه ليس جداست) فقط مي توانم بگويم:متاسفم. (47122)
 
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۱۴:۲۴:۴۳
عزیزکیش
امیداست همه برای اعتلای نام ایران وارد صحنه شوند188 (47146)
 
مهتاب
۱۳۸۶-۱۰-۰۵ ۱۴:۵۲:۰۹
اگر واقعا بخواهیم منصف باشیم باید بگوئیم بعضی کارها خوب بوده ولی مسئله ناراحت کننده اینه که کسی در جهت رفاه مردم قدم بر نمی داره و کسانی هم که می خواهند این کار رو انجام بدهند اونقدر اندک هستند که میون بقیه قبل از اینکه بتونند کاری بکنند گم می شن . باید کم کم جامعه از این حالت سوسیالیستی با انگ اسلامی در بیاد تا هم مردم در انتخاب و عمل به دین آزاد باشند و هم راحت تر زندگی کنند . چه ارزشی داره اگه من از ترس نیروی انتظامی روسری سرم کنم و یک نفر دیگه با اعتقاد به دین این کار رو انجام بده . به زور نمی شه ، اگر هم بشه برای همیشه نمی شه . (47148)
 
جمال
۱۳۸۶-۱۰-۰۷ ۱۹:۴۷:۲۱
تولي و تبري يكي از فروع دين همانند نماز و روزه مي باشد اما متاسفانه اين مهم به شدت مغفول واقع شده است.افرادي مانند اقاي هاشمي رفسنجاني بايستي تكليف خود را با اين فرع دين مشخص نمايند.بخصوص در رابطه با فرزندان و وابستگان خويش.عمل نكردن به برخي فروع دين از امام جمعه موقت تهران هرگز قابل قبول نيست. (47286)
 
ناشناس
۱۳۸۶-۱۰-۱۱ ۱۶:۰۹:۵۶
خیلی جالب بود .
ولی نفهمیدم منظورتون چی بود ؟
اونروزا یادمه همه میخواستن با تحقیر هاشمی درواقع سیاستها و نظرات پیش از اصلاحات رو تحقی کنند و همینطور کسایی رو که میگفتند برای من هیچکی مثله هاشمی نمیشه.
حالا هم هاشمی دیده که ای بابا مثه اینه که تو اصول گراها راهش نمیدن اومد توجبهه اصلاح طلبا این یک بازی سیاسیه دیگه
اینهمه بزن و بگو نداره خیلی هم عادیه . دیوونه که نیست بره جایی که قبلا به خاطر اون جا مردم تحقیرش کردن
ضمنا اینا همه بازیه سیاسیه من موندم شما ها که اینهمه طرفدار اینو اونید چی بهتون میرسه تو این دنیا یا اون دنیا فقط جز اینکه اسرار ازل را نه تو دانی و نه من
بابا بکشید بیرون از این حرفا
خوب معلومه اصول گراها از اصلاح طلبا بدشون میاد چون رقیبشونن .
اصلاح طلبام از اصول گراها بدشون میاد
یه روز قرمز میبره یه روز آبی
حالا هرکی پس از برد مست شد یا پس از باخت سگ شد خیلی بی ظرفیته چون دنیا عوض میشه .
بابا جون اینی که میگید (هر دو طرفتون) واسه اینه که شما تصمیم گرفتی طرفدار اینا باشی اونام طرفدار اونا . حق با هیچکدومتون نیست و هست . فقط تا وقتی بتونید همدیگرو تحمل کنید هم شما هم مملکت پیشرفت میکنه ولی اینجوری که هستید مثل سگ و گربه نه شما آدم میشید نه مملکت آباد . (47552)
 
ناشناس
۱۳۸۶-۱۰-۱۱ ۱۸:۴۶:۵۶
سلام به همگی . بابا دیگه بس نیست این همه مرده باد و زنده باد . خسته نشدین از این همه دروغهایی که همین جناح های چپ و راست به مردم تحویل میدن . باز موقع انتخابات که میشه اکثر مردم یادشون میره که تا چند روز پیش حکومتیهارو بدوبیراه میگفتن . بعد یهو یکی طرفدار این میشه یکی طرفدار اون میشه . آخ آخ که اگه به جای این همه هیاهو برای طرفداری این و اون ( نمیخوام اسم کسی رو ببرم که به بعضیها بر بخوره) و شعارهای زنده باد و مرده باد سر دادن .به فکر اصلاح خودمون میشدیم و رابطه مون با صاحب الزمان نزدیک میکردیم . و برای ظهور ایشان به درگاه خداوند دعا میکردیم . و به جای اینکه دل حضرت را با این کارهای و حرف ها و اعتقادهامون خون کنیم ، دل حضرت رو بدست می آوردیم . و از ته دل و جان و با تمام وجود برای آمدن ایشان تلاش میکردیم و دعا میکردیم ، مطمئن باشید دیگه احتیاجی به این شعارهای مرده بادو.... و طرفدار چپ و راست و ... نبود . چون هم دنیایمان آباد می شد و آخرتمان. اما حیف که اکثر مردم اصل رو ول کردن و چسبیدن به این و اون . به والله قسم اگه حکومتیها می تونستن یا میخواستن برای مردم کاری کنند زودتر از اینها انجام میدادن. دیگه ببخشید این قدر تند رفتم . قصدم فقط درد و دل با شما باحالا بود . منظوری از این حرفها نداشتم ( قصد توهین به کسی رو نداشتم ) و فقط محض تذکر و یادآوری اول به خودم بود بعد به شما دوستان باحالم. یاعلی (47558)
 
nima
۱۳۸۶-۱۰-۱۱ ۱۸:۵۲:۰۰
tu shekl giriye majlese 4shoare rastiya in bud doshmane hashemi doshmane peyghambar ast hala dorui shuno ba kubidane hashemi moghayese konid (47559)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.