نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 16469
بيم پست ماركسيسم و دام نئوليبراليسم
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۲۰
"نفوذ انديشه‌هاي كمونيستي از نوع استاليني آن در دانشگاه‌هاي ايران خطري نيست كه صادق‌ترين اصول‌گرايان و سنت‌گرايان از آن نگران نباشند و اين خطر واقعا وجود دارد...ضروري است محافظه‌كاران سرشناس ... اين بار مانع از تكرار فاجعه شوند و التقاط جديد را در نطفه خفه كنند كه خير دنيا و آخرت ايرانيان مسلمان در آن است." (محمد قوچاني، هفته نامه شهروند امروز ، هفته سوم مهرماه 1385)

برگزاري همايشي درباره ارنستو چگوارا مبارز سوسياليست و چهره انقلابي و فرامليتي (Transnational) آمريكاي لاتين موجي از واكنشها را به همراه داشت. بخشي از اين واكنشها را مي توان نوعي بهره جويي از يك فرصت ديگر براي ابراز مخالفت با دولت كنوني قلمداد كرد. با توجه به ارسال يك پيام رسمي به اين همايش و نقش فرزند يكي از وزرا در برگزاري آن اين شائبه چندان هم بي ربط نيست. البته برخي اصولگرايان نيز از سر دغدغه مقابله با التقاط – كه از محورهاي آشناي ادبيات اصولگرايي در ساليان اخير است - به طرح انتقاداتي از اين همايش پرداخته و به عدم سنخيت انديشه ها و فلسفه مبارزاتي چهره اي چون چگوارا با اصول و ارزشهاي اسلامي اشاره كردند. اما در اين ميان اختصاص يافتن يك شماره از هفته نامه شهروند – كه هم اكنون خلف روزنامه هايي چون شرق و هم ميهن است – به اين موضوع آن هم با تيتر "ما را چه به چه؟" بسيار قابل تامل است. خواندن عباراتي از قبيل آنچه در ابتداي اين نوشته به نقل از سرمقاله نويس شهروند ذكر شد، هر خواننده اي را كه تا اندازه اي با "مشي ليبرال و مشرب اصلاح طلبانه" اين نشريه و اسلاف آن آشنا باشد دچار حيرت و شگفتي مي كند. (1)

 پرسش اينجا است كه ريشه اين ابراز نگراني شديد از "نفوذ انديشه هاي كمونيستي" سر در  كدامين سرچشمه دارد؟ خاستگاه اين توصيه هاي مشفقانه و التجاي دردمندانه نويسنده فوق به "اصولگرايان و سنتگرايان" و "محافظه كاران سرشناس" كدام بستر فكري، فرهنگي و يا سياسي است؟ درخواست شورانگيز  و قهرآميز ايشان براي آنكه "محافظه كاران سرشناس" اين "التقاط جديد" را "در نطفه خفه كنند" بر اساس كدام مباني و ارزشها استوار است؟ نگارنده بدون آنكه قصد دفاع از برگزاري همايش مذكور و يا حمايت از شخصيت چگوارا و يا هر كمونيست يا سوسياليست ديگري را داشته باشد در اين نوشته بر آن است تا ضمن برشمردن برخي تناقضهاي دروني اين متن و همچنين مغايرت عبارات آن با برخي مواضع پيشين اين جريان سياسي- مطبوعاتي، به گمانه زني در خصوص اهداف واقعي فرهنگي و سياسي نهفته در پس سرمقاله اين شماره شهروند – و بلكه همه مقالات  آن شماره – بپردازد. ضمن اينكه پيامدهاي احتمالي پذيرفته شدن توصيه هاي دلسوزانه  آنان به اصولگرايان را نيز يادآور شود. با وجود آنكه سرمقاله مذكور با عنوان "پوپوليسم جاده صاف كن كمونيسم" ظاهرا مدعي افشاگري عليه عوارض پوپوليسم است، بر هر خواننده مطلعي روشن است كه لحن و سبك ادبياتي همچون جملات نقل شده از خود سرمقاله نويس محترم در ابتداي اين نوشته - كه آشكارا در صدد تحريك عواطف ديني و برانگيختن غيرت ملي و مذهبي مخاطبان خاص خود (اصولگرايان) است ، تا چه اندازه پوپوليستي است!

در ابتدا شايد مناسب باشد تيتر اصلي اين ويژه نامه شهروند را مورد مطالعه انتقادي قرار دهيم: "ما را چه به چه؟". در اين جمله يك نكته كليدي نهفته است. اولا فرض شدن يك كل يكدست به نام "ما" و قائل شدن به يك هويت معين، ناب و ارزشمند براي آن كه بايد از تعرض عناصر بيگانه (آنها) محافظت و پاسداري شود. از اين منظر چون چه (چگوارا) يك عنصر بيگانه نسبت به آن كل يكپارچه است بايد از نفوذ كردن (Infiltration)، ايجاد آلودگي (Intoxication) و يا پيوند خوردن (Hybridization) اين وصله ناجور با آن بدنه اصيل (Authentic) جلوگيري كرد. پرسش اول اينجا است كه اصلاح طلبان ليبرال از چه زماني با چنين ادبياتي عناصر فرهنگي بيگانه را مورد تحليل قرار داده اند كه اكنون اينچنين سرآسيمه نگران التقاط شده اند؟ پرسش دوم اين كه اين "ما" يي كه از آن دم مي زنند كيست؟ آيا  راضي شده اند كه خودشان و محافظه كاران يا اصولگرايان در يك گروه و دسته با هويت مشترك تعريف شوند؟ ‌آيا گمان مي كنند اشتراكات هويتي محافظه كاران بايد با ليبرالهايي چون ايشان بيشتر است تا مثلا با سوسياليستها؟ شايد مبناي اين فرض آن باشد كه ليبرالهاي داخلي "لااقل" به ظاهر شريعت مقيد هستند. اما از چه زماني "ظاهر شريعت" براي اصلاح طلبان ليبرال تا اين اندازه اهميت يافته است؟ پرسش سوم اين است كه آيا با نگاهي به كارنامه فكري و سياسي همين دوستان نمي توان اين پرسش "ما را چه به ..." را به خودشان بازگرداند؟ طبيعي است كه ديگراني هم مي توانند بگويند "ما را چه به هابرماس؟"، "ما را چه به گيدنز؟"، "ما را چه به پوپر؟"، "ما را چه به رورتي؟" و خصوصا "ما را چه به برنارد لوييس؟".

البته سرمقاله نويس شهروند آن اندازه باهوش هست كه متوجه اين تناقض ها باشد اما تلاش مي كند رندانه از كنار آنها عبور كند و حتي با جسارتي ستودني روشنفكران ديني ، كارگزاران و اصلاح طلبان را نيز – ولو به صورت گذرا و شايد براي بدست آوردن دل محافظه كاران! - از دم تيغ نقد خود بگذراند و بر آنها نيز عنوان التقاط را روا بداند. آنجا كه مي نويسد: "جنبش روشنفكري ديني نيز كه در گذشته تحت تاثير علي شريعتي مدافع در هم آميختن اسلام‌گرايي و سوسياليسم و اگزيستانسياليسم بود به سوي آميزش اسلام و سكولاريسم  و ليبراليسم رفت و فصل تازه‌اي در التقاط گشود...همانگونه كه در سوسياليسم ايراني مقام لنين ارجمندتر از مقام ماركس است در ليبراليسم ايراني نيز مقام كارل پوپر از مقام جان لاك گرامي‌تر است. همين موج ليبراليسم تقليدي بود كه به مدت 16 سال در دولت‌هاي هاشمي رفسنجاني و سيدمحمد  خاتمي، دولتمردي را در ايران تحت تاثير خود قرار داد." اما نويسنده در جاي ديگري از همين متن به گونه اي كاملا متفاوت درباره التقاط سخن مي گويد: " التقاط اگرچه در لغت‌ معنايي نكوهيده دارد اما در عمل فرآيندي طبيعي است. هيچ فرهنگ و تفكر نابي در جهان ديده نشده است. فرهنگ‌هاي پيشرفته بشري محصول التقاط‌هاي تاريخي‌اند." با اين اوصاف به نظر مي رسد نويسنده پيش از آنكه به تعريف درستي از التقاط (Eclecticism) بپردازد و يا مفاهيمي چون تبادل فرهنگي (Cultural Exchange) ، تعامل فرهنگي (Cultural Interaction) ، سيطره فرهنگي (Cultural Hegemony) ، پيوند فرهنگي (Cultural Hybridization) و يا سبكهاي هنري پست مدرن مثل pastiche ، كه همگي داراي وجوه اتحاد و افتراق با مفهوم التقاط هستند را از هم تفكيك كند، به طور بي رويه و سرسري از واژه التقاط استفاده نموده و براي توجيه عمل خود مدعي مي شود: "آنچه التقاط را در ادبيات  سياسي امروز ايران مذموم مي‌سازد دست بردن در مباني و سنت‌ها و تصرف در آنها و تلاش براي بازگرداندن معاني آنها به مطالبات اخير انسان‌هاست." درباره اين جمله اخير به همين اكتفا مي كنيم كه اولا التقاط (Eclecticism) فقط در "ادبيات سياسي امروز ايران" مذموم نيست. ثانيا دوباره بايد پرسيد كه آيا تا همين ديروز در نگاه اصلاح طلبان ليبرال "دست بردن در مباني و سنت ها و تصرف در آنها و تلاش براي بازگرداندن معاني آنها به مطالبات اخير انسانها" يك ارزش قلمداد نمي شده است؟ كافي است چند سطر پايين تر در همين نوشته جناب سردبير به جمله اي توجه كنيم كه مصداق كامل و بارز همين رويكرد مورد نكوهش ايشان است. آنجا كه مي نويسد: "هنگامي كه قواعد اساسي فقه اسلامي در اصالت فرد و اقتصاد آزاد را ناديده مي‌گيريم آيا مي‌توانيم از بازگشت دوباره چپ‌ها به دانشگاه‌ها نگران نباشيم؟" روشن است كه نويسنده در اين جمله قواعد اساسي نظام سرمايه داري – يعني اصالت فرد و اقتصاد آزاد – را تعمدا به عنوان قواعد اساسي فقه اسلامي جا مي زند.

اما پرسش بعدي اين است كه آيا واقعا خطر ظهور دوباره ماركسيسم در ايران تا اين اندازه كه سرمقاله نويس شهروند ادعا نموده است خطرناك و نگران كننده است؟ مي توان انتظار داشت كه مخاطبان اصولگراي چنان ابراز نگراني هايي از خود چنين سوالاتي بپرسند: آيا اصلاح طلبان ليبرال واقعا نگران از دست رفتن دين و ايمان جوانان اين مرز و بوم شده اند؟ چگونه مي توان باور نمود آنهايي كه سالها در شيپور پلوراليسم ديني دميدند و از نوبت عاشقي و نسبيت اخلاق دفاع كردند و حتي حادثه عاشورا – اين مقدس ترين واقعه در تقويم فرهنگ شيعه – را با تحليلهاي ماترياليستي به خشونتهاي قومي و قبيله اي تقليل دادند امروز نگران دين و ايمان جوانان باشند؟ از طرف ديگر شايد اين ابراز نگراني ها به دغدغه منافع ملي تعبير شود. باز هم براي اصولگرايان جاي اين پرسش باقي است كه چگونه آنهايي كه حتي در موضوع انرژي هسته اي تا همين چندي قبل قائل به ملي بودن مسئله نبوده و  سران حكومت را به آموختن "تقواي اتمي" از دولتهاي رسوايي چون پاكستان و اسراييل توصيه مي كردند، اكنون ظهور كمرنگ گرايشهايي در برخي جوانان - كه شايد بهتر باشد نام پست ماركسيست (Post-Marxist) بر آنها گذاشت - را در تعارض با منافع و امنيت ملي مي دانند؟ از این مهمتر شاید کمتر کسی بخاطر داشته باشد که در اواخر حکومت گورباچف وقتی تعدادی ژنرال کمونیست علیه او کودتا کردند چهره های شاخص اصلاح طلب امروز که آنزمان در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری مشغول پژوهش بودند با انتشار نامه ای خواستار به رسمیت شناخته شدن کودتاگران ضد آمریکایی (!) توسط دولت جمهوری اسلامی شدند.  جالب اینکه ۴۸ ساعت بعد کودتا شکست خورد و گورباچف به قدرت بازگشت! چگونه حاميان به رسيميت شناخته شدن كودتاي كمونيستي امروز تا اين حد نگران ظهور پست ماركسيسم شده اند؟

گذشته از اين موارد نمي توان فراموش كرد كه همين سردبير در روزنامه هايي چون شرق و هم ميهن نه تنها ديدگاهها و نظرات چهره هاي شاخص جريان چپ را منتشر مي نمود، بلكه نويسندگان و خبرنگاراني با چنان مشي و مشرب را نيز در استخدام خود داشت. چه بسا اگر جناب سردبير به روزنامه هم ميهن كوچ نمي كردند باز هم ويژه نامه مربوط به لويي آلتوسر – نظريه پرداز مشهور ماركسيست فرانسوي – توسط همكاران سابق ايشان در اواخر تيرماه سال جاري در روزنامه شرق تحت سردبيري ايشان منتشر مي شد.

ريشه اصلي نگراني اصلاح طلبان ليبرال از ظهور جريان پست ماركسيسم را بايد در همان منطقي جستجو كرد كه استدلالهاي سرمايه داران ليبرال در مخالفت با هرگونه دخالت دولت در اقتصاد در آن ريشه دارد. سرمايه داران ليبرال با دخالت دولت در حوزه فعاليت خود و با شكسته شدن انحصارها و امتيازهاي ويژه خود به شدت مخالفند. نگارنده بر اين باور است كه قلع و قمع شدن انديشه ها و گرايشهاي پست ماركسيستي توسط دولت اصولگرا در واقع تضمين كننده تداوم موقعيت و امتياز انحصاري اصلاح طلبان ليبرال در كنترل واردات انديشه و توزيع هدفمند آن متناسب با اهداف سياسي اين جريان است. جريانهاي متمايل به ليبراليسم در ايران به خصوص شاخه حكومتي آن طي سالهاي اخير از موقعيت استثنايي و تقريبا بي رقيب خود بي نهايت استفاده كردند. آنها نه تنها موفق شدند از اصولگرايان چهره اي ضد آزادي و سركوبگر به نمايش بگذارند ، بلكه با پنهان نمودن سوابق خود در دهه نخست انقلاب جايگاه نمايندگي انحصاري تفكر و فرهنگ مدرن اروپايي در ايران را به خود اختصاص دادند. آنها با گرته برداري از تقابلهاي دوگانه (Binary Oppositions) عصر روشنگري اروپا نظير شرق/غرب، سياه/سفيد، زن/مرد، سنت/ مدرنيته، خرافات/خردمندي، عقب ماندگي/ پيشرفت (به لف و نشر مرتب!) كه در قرن 18 و 19 پيش زمينه هاي تئوريك استعمار را فراهم مي كرد، خود را مصداق همه خوبي ها و كمالات ارائه نموده و همه زشتي ها و پليدي ها را به تنها رقيب حاضر در ميدان – يعني اصولگرايان مذهبي – حواله مي دانند. اين رقيب نيز بعضا به دليل ناآگاهي از قواعد اين بازي از پيش طراحي شده ، گاه ناشيانه خود را در معرض اين اتهامات قرار مي داد و بر شوق و ذوق حريف مي افزود. جالب اينجا است كه امروز همان تقابل هاي دوتايي توسط شرق شناسان ايدئولوژيكي (Orientalist) همچون برنارد لوييس در قالب اسلام/غرب بازسازي شده و به عنوان مشاوره در اختيار جنگ طلبان نئوليبرالي همچون پل ولفوويتز قرار مي گيرد تا توجيه گر حمله به افغانستان و عراق و ... باشد. و طبعا عجيب نيست كه نوشته هاي برنارد لوييس و مقالات مترجم آثار او هراز چندگاه در روزنامه هايي چون شرق منتشر مي شد.

آن امتياز انحصاري كه از آن سخن رفت بدين معني نيست كه طي اين سالها جريانهاي چپ از هرگونه فعاليت فكري و فرهنگي به طور كلي محروم بوده اند. مزيت نسبي جريان اصلاح طلب ليبرال بواسط شراكت در قدرت و داشتن تريبونهاي رسانه اي و مطبوعاتي موجب مي شد اين جريان بتواند به تقويت و ترويج و يا تضعيف و بايكوت نمودن جريانها فكري و فرهنگي ترجمه اي و وارداتي بپردازند. طبيعي بود كه مثلا نگرشهاي انتقادي به سرمايه داري متاخر (Late Capitalism) و يا پروژه جهاني سازي (Globalism) به آن اندازه انعكاس نمي يافت كه آثار انديشمندان طرفدار وضع موجود نظام سرمايه داري. هابرماس ، گيدنز و راولز كه به نوعي مويد وضع موجود جهاني و يا حداكثر در تكاپو براي اصلاح معايب آن هستند ، بسيار بيشتر از متفكران معترض و راديكالي چون بودريار ، هاروي، بورديو و آگامبن مجال طرح و بحث مي يافتند. گاه حتي مي شنيديم كه مترجمان آثار پست مدرن بايكوت مي شدند چون گمان بر اين بود كه نقد اين آثار بر مدرنيته به نفع جريانهاي مذهبي و اصولگرا است! به راستي چرا بايد واژه پست كلنياليسم (Post colonialism) و تفكرات انتقادي آنها بر تاريخ و فرهنگ استعمار كه امروزه در دانشگاههاي اروپايي و آمريكايي براي هر دانشجويي مبتدي شناخته شده است در ايران تا اين اندازه غريب و ناشناخته باشد؟ چرا شعار "پايان تاريخ" فوكوياما عزيز تر و شناخته شده تر است از شعار "جهاني ديگر ممكن است" كه جريانها و تشكلهاي منتقد نظام  ليبرال دموكراسي براي خود برگزيدند؟ چرا نظريه گفتگوي تمدنها روزنامه نگاران اصلاح طلب ايراني را به نوشيدن چايي در منزل ميلياردر ليبرالي چون جرج سوروس مي كشاند اما آنها را از هرگونه تعامل با كمپين هاي مردمي چونMake Poverty History  باز مي دارد؟ شركت در اجلاس داووس(World Economic Forum) ، يا به تعبير صريحتر شوراي جهاني هماهنگي ثروت–قدرت ، براي اصلاح طلبان مايه مباهات است اما هرگز از آنها سخني نشنيديم درباره اجلاس World Social Forum كه نهاد ها مدني و تشكلهاي اجتماعي همه ساله آنرا در اعتراض به اجلاس داووس (كه نمايندگان فقرا در آن راهي ندارند) در يكي از كشورهاي محروم تشكيل مي دهند؟
با همه اين اوصاف داشتن آن موقعيت انحصاري به اصلاح طلبان ليبرال اين اجازه را مي داد كه گهگاه از سر بزرگواري و آزادمنشي (!) سهميه اي نيز براي چهره ها و جريانهاي چپ داخلي در مطبوعات خود قائل شوند بدين ترتيب نه تنها آنها را مديون و وامدار خود كنند ، بلكه در موقعيتهاي حساسي نظير مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري 84 ماركسيستها و كمونيستهاي سابق را هم در حمايت از كانديدايي كه در افواه به عنوان گزينه سرمايه داران ليبرال معرفي مي شد بسيج كنند. مهم نبود كه رقيب شعارهاي عدالت طلبانه مي داد. مهم اين بود كه به جناح اصولگرا و مذهبي تعلق داشت و بر اساس پروژه "لولو سازي" (Demonization) بايد به هر نحو ممكن از رسيدن او به قدرت جلوگيري مي شد.

آنچه در چنين فضاهاي عاطفي (Romanticized) و احساساتي (Sentimental) قرباني مي شود انديشه انتقادي است. ساخت و توليد چنين فضاهاي غير عقلايي طي دهه اخير به اصلاح طلبان ليبرال و روشنفكران ديني امكان گريز از هرگونه نقد و بررسي جدي و عميق را عطا نمود. اگرچه امروز سرمقاله نويس شهروند با خيالي آسوده مي تواند به روشنفكران ديني طعنه بزند كه آنها نيز التقاطي بوده اند و بجاي خواندن آثار جان لاك و جان استيوارت ميل به دركي سطحي و ناقص از پوپر اكتفا كردند، اما در سالهاي پيشين چنين سخناني كافي بود تا موجي از برچسبهايي نظير انحصارطلب، اقتدارگرا، خشونت طلب ، فاشيست و حتی پفیوز ! (۲) را نصيب گوينده يا نويسنده آن كند. و البته ناگفته نماند كه همين فقدان فضاي نقد و عدم بازنگري جدي نقطه آغاز افول ستاره بخت اصلاح طلبان بود. نگاهي به مضامين همايش ديرهنگامي كه اخيرا با عنوان آسيب شناسي روشنفكري ديني توسط اصلاح طلبان برگزار شد نشان مي دهد كه اگر چنين فضايي براي نقد پيشتر فراهم مي شد چه بسا آنها امروز با چنين سرنوشت و عاقبت سياسي مواجه نبودند.

نگارنده تشخيص خطرناك بودن يا نبودن انديشه هاي پست ماركسيستي در فضاي امروز ايران را به نظر صاحب نظران و اولياي امور وا مي گذارد اما به عنوان يك دانشجو كه اكنون در فضاي فرهنگي، دانشگاهي و سياسي اروپا تنفس مي كنم بر اين باورم كه افكار و انديشه هاي پست ماركسيستي با وجود تاثيرگذاري و محبوبيت در ميان طبقه روشنفكر و دانشجويان اروپايي و آمريكايي اساسا ديگر خودشان هم مدعي برپايي حكومت ماركسيستي و حتي شكل دهي به احزاب ماركسيستي نيستند. كافي است نگاهي به كتابهاي آنتونيو نگري و مايكل هاردت نظير (3) Empire و  Multitude (4) بياندازيم. اين دو نظريه پرداز كه به ماركس و انگلس قرن بيست و يكم مشهور شده اند، هرگز در آثارشان طرح نو يك نظام تازه حكومتي يا يك مانيفست حزبي شبيه مانيفست كمونيسم ماركس ارائه نمي كنند، بلكه به تبيين جامع تر و تفسير گويا تري از وضع كنوني نظام سرمايه داري پرداخته و نقاط تناقض و آسيب پذير دروني آنرا تشخيص داده اند. فرجام سياه حكومت كمونيستي در شوروي و اقمار آن و وضعيت غير دموكراتيك و گاه غير انساني درون تشكيلاتي در احزاب و گروههاي كمونيست – كه مشابه آنرا در ايران نيز ديده ايم – ديگر جايي براي دفاع از آن شيوه ها و سبكها باقي نگذاشته است. ولي نقد مارکس بر نظام و فرهنگ سرمایه داری هنوز سرمنشا نقد ها و جریانهای فکری تازه ای است که  البته در نقدشان خود مارکس را هم بی نصیب نگذاشته اند. شايد با جرات بتوان ادعا كرد كه پست ماركسيستهاي امروز بسيار "غير ايدئولوژيك تر" از نئوليبرالهاي حاكم بر نظام سرمايه داري هستند. امروز قهرمان جريانهاي پست ماركسيست حداكثر چهره اي همچون هوگو چاوز است كه شعارهاي او با ظهور پديده اي چون محمود احمدي نژاد در فضاي رسانه اي جهان رنگ باخته است. آيا در چنين شرايطي مي توان واقعا نگران ظهور يك چاوز ديگر در ايران بود؟

نگراني و نارضيتي جريانهاي ليبرال از طرح مواضع آلترناتيو ليبرال دموكراسي قابل درك است. آنها مي خواهند راه پيشرفت و سعادت همه ملل از جمله ملت ايران را طي نمودن نعل به نعل همان مسير تاريخي بنمايانند كه برخي دول اروپايي طي نمودند. آنها دوست دارند كه مردم را ميان دو گزينه يا دو قطب مخير كنند: انتخاب بين پيشرفت و عقب ماندگي يا انتخاب بين سنت و مدرنيته. آنچه در اين ميان پنهان مي ماند كارنامه سياه استعمار و مصائب انساني و محيط زيستي نظام سرمايه داري مدرن است و اين پرسش كه اساسا چرا بايد چنان تقابل دوتايي را مسلم و قطعي فرض كرد؟ به گفته استوارت هال – نظريه پرداز مشهور مطالعات فرهنگي – "غرب در صورتي مي تواند تمدنهاي باستاني را كنترل كند كه آنها سرجاي خود ايستاده باشند. اما به محض اينكه آنها به تكنولوژي مسلط مي شوند – البته نه آن تكنولوژي قرن هجدهم كه منجر شود آنها هم صد سال همان اشتباهات غربي ها را تكرار كنند  - بلكه جهش از آن دوران و دست يابي به تكنولوژيهاي مدرني كه باعث مي شود آنها قادر شوند به زبان خودشان سخن بگويند و از وضعيت خودشان حرف بزنند. در اينصورت ديگر از آن جاي اوليه خود خارج شده اند، آنها ديگر "ديگري" (Other) نيستند و از سلطه و كنترل غرب گريخته اند" (5)

اگر در فضاي پيش از انقلاب بزرگاني چون شهيد مطهري و شهيد بهشتي از خاستگاه انديشه ديني مجال ظهور و بروز پيدا كردند، با نگاهي به آثار آنها مي توان دريافت كه آنها از نقدهاي متقابل متفكران ليبراليست و ماركسيست بر يكديگر استفاده كرده اند، نقاط قوت و ضعف هر يك را برشمرده اند و به تناسب با رجوع به متون و منابع ديني تلاش كرده اند تا پاسخهاي درخوري به نيازهاي مخاطبان خود ارائه كنند و "از زبان خودشان" سخن بگويند. نه امروز ماركسيستها قوي تر از آنزمان هستند و نه نظام جمهوري اسلامي ضعيف تر شده است. همه شنيده ايم كه امام خميني در دوران مبارزه ضمن تاكيد بر تفاوت و مرزبندي جريانهاي اسلامي با جريانهاي ماركسيست فرمودند "در جامعه‌اي كه ما به فكر استقرار آن هستيم ماركسيست‌ها در بيان مطالب خود آزاد خواهند بود زيرا ما اطمينان داريم كه اسلام در بردارنده پاسخ به نيازهاي مردم است. ايمان و اعتقاد ما قادر است با ايدئولوژي آنها مقابله كند".(6) شهید مطهری از اين هم فراتر مي روند و حتي از تدريس ماركسيسم در دانشكده الهيات دفاع مي كنند: "يگانه دانشكده ای كه صلاحيت دارد يك كرسی را اختصاص‏ بدهد به ماركسيسم همين دانشكده الهيات است ولی نه اينكه ماركسيسم را يك استاد مسلمان تدريس كند ، بلكه استادی كه واقعا ماركسيسم را شناخته‏ باشد و به آن مومن باشد ، و مخصوصا به خدا اعتقاد نداشته باشد مي بايد به‏ هر قيمتی شده از چنان فردی دعوت كرد ...نبايد اينگونه فكر كرد كه چون اينجا دانشكده الهيات است ، نبايد در آن‏ ماركسيسم تدريس بشود خير ماركسيسم بايد تدريس شود ، آنهم توسط استادی‏ كه معتقد به ماركسيسم است فقط بايد جلو دروغ و حقه بازی را گرفت يعنی‏ ديگر يك ماركسيست نبايد تمسك به آيه قرآن بكند و بگويد فلان آيه قرآن‏ اشاره به فلان اصل ماركسيسم است " (7). در سالهاي اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز بارها بحث جنبش نرم افزاري، گسترش فضاي آزاد انديشي و ضرورت فعال شدن كرسي هاي نقد و نظريه پردازي را مطرح كرده اند اما مسئولان علمي و فرهنگي ظاهرا هنوز آمادگي تحقق شرايط و لوازم چنين نهضتي را نيافته اند. البته طبيعي است كه خاطره تلخ و دردناك اقدامات گروههاي تروريستي ماركسيست از حافظه تاريخي و خاطره جمعي مردم ما محو نشده و شايد هرگز نيز چنين نشود. اتفاقا به نظرم بقاي همين خاطره ها نيز – در كنار گرايشهاي عميق ديني مردم – از موانع جدي رشد و موفقيت گرايشهاي ماترياليستي و ماركسيستي در ايران خواهد بود. لذا باز هم به همان پرسش نخستين باز مي گرديم كه واقعا علت آنهمه نگراني و اضطراب اصلاح طلبان ليبرال از ديده شدن چند پوستر سرخ در يكي دو تجمع كوچك دانشجويي چيست؟ آيا در شرايط كنوني دنيا ، با نگاهي به وضع همسايه هاي خود ، با يادآوردي تجربه هايي چون گوانتانامو و ابو غريب و با خواندن نظريه هايي ليبراليستي در توجيه تئوريك شكنجه و آدم كشي (8) عاقلانه تر نيست كه بجاي پست ماركسيسم نگران نئو ليبراليسم باشيم؟
 *دانشجوي دكترا گروه مطالعات فرهنگي دانشگاه ناتينگهام انگلستان  ***  "الف" آماده درج نقدهای احتمالی کاربران و اندیشمندان محترم درباره این یادداشت است. 

پي نوشتها:

1- ذكر اين نكته ضروري ايت كه در اين نوشته واژه "ليبرال" به عنوان يك اتهام يا ناسزا بكار نرفته است. با توجه به اينكه سخنگوي يك بخش از جريان اصلاح طلب كه به نشريات مورد اشاره در اين متن نزديك است چندي پيش صراحتا عنوان ليبرال- دموكرات را به خود اطلاق نمود و مورد تمجيد يك چهره شاخص جريان روشنفكري ديني نيز قرار گرفت، در اين نوشتار نيز از اين واژه براي اشاره به آنها استفاده شده است.

2- در جریان انتخابات مجلس ششم هنگامی که صادق زیباکلام طی مقاله ای از حملات مطبوعات اصلاح طلب به هاشمی رفسنجانی انتقاد کرد عباس عبدی در یادداشتی که در روزنامه صبح امروز به مدیر مسوولی سعید حجاریان منتشر شد او را به "پفیوزیسم سیاسی" متهم کرد.
  3) Hardt, M. & Negri, A. (2000) Empire, Cambridge Massachusetts: Harvard University.
4) Hardt, M. & Negri, A. (2004) Multitude, New York: Penguin.
5) Hall, S. (1991) The local and the global; globalization and ethnicity. In King, A. (Ed.) Culture, Globalization and the World-system. London, Macmillan.
6- از مصاحبه امام خميني با روزنامه لوموند، 6 مه 1978 ميلادي.
7-  كتاب پیرامون انقلاب اسلامی ، تهران :انتشارات صدرا. ص ۱۳-۱۴.
8 -مايكل ايگناتيف نظريه پرداز ليبرال كانادايي از جمله افرادي است كه رسما در كتاب خود با عنوان "شر كوچكتر" مي گويد كشورهاي دموكراتيك غربي در جنگ با ترور لازم است در مواردي مرتكب "شر كوچكتر" شوند و اين اقدامي كاملا اخلاقي است! او از اقداماتي نظير بازداشت نامحدود متهمين، بازجويي هاي تحت فشار، آدم كشي هاي هدفمند و  جنگهاي پيش گيرانه به عنوان راههاي مشروع جهت مقابله با "شر بزرگتر" (تروريسم) نام مي برد:
Ignatieff, M. (2004) The Lesser Evil: Political Ethics in an Age of Terror, Princeton University Press.

 
 
فرشید
۱۳۸۶-۰۷-۳۰ ۱۳:۱۰:۳۸
خوب است شما که مواضع جنبش عدالتخواه را انعکاس داده اید از اعضای این جنبش که یکی از میزبانان برنامه «چه مثل چمران»بود ، بخواهید تا مواضع و رویکرد خود را نسبت به این مقاله بیان کنند.
با تشکر (41852)
 
یاسر
۱۳۸۶-۰۷-۳۰ ۱۸:۱۹:۲۰
این برنامه توسط مرکز فرهنگی میثاق و بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شده است و جنبش عدالتخواه میزبان برنامه نبوده است برای اطلاع از مواضع جنبش عدالتخواه در مورد این همایش(چه مثل چمران )می توانید به سایت جنبش عدالتخواه دانشجویی به آدرس
www.edalatkhahi.ir
مراجعه کنید.
با تشکر از سایت الف. (41872)
 
مهيار نادري
۱۳۸۶-۰۷-۳۰ ۱۵:۴۷:۲۴
اين خيلي بده كه ما هر كسي را خواستيم نقد كنيم انگ ليبراليسم و يا متحجر را بهش بچسبانيم. البته كه من و شما مي دانيم كه همه آقاياني كه الان ليبراليست مي خوانندشان شب احيا قرآن بر سر مي گيرند و صبح عيد سعيد فطر نماز عيد را به امامت رهبر انقلاب اقامه مي كنند و همه شان در زمان تصدي شان براي افتتاح پروژه هاي افتتاح شده در دوره شان با تلاوت آياتي از قرآن مجيد كار را آغاز مي كنند. همه شان هم از بدنه دلسوز انقلاب هستند ولي نقدهايي دارند و اصلاحاتي در نظر دارند.
آيا اين نفي حكومت بر پايه شريعت است؟ آيا اين نحوه برخورد مورد وثوق رهبر انقلاب هست (با توجه به فرمايشات اخيرشان در جمع دانشجويان)؟ لذا حبل المتين حكومت جمهوري اسلامي خدمت به مردم بر پايه استعانت از حضرت حق و گرد رهبري حضرت امام و مقام معظم رهبري است.
پس انتساب القابي مانند ليبراليسم و اردوگاه طالبان و ... نمونه اي از بي توجهي به اخلاق حكومت اسلامي است. چه گوآرا، چاوز، پوتين، اورتگا، كاسترو و صد تا مثل اين اسامي به اندازه يك نخود از عرق ملي و ميهني و اسلامي همين به قول نويسنده ليبرال ها را ندارند. واقعا شرم آور است كه سالگرد براي چه گواراي كافر مي گيرند ولي بزرگداشت براي محمد خاتمي ارايه دهنده گفتمان گفتگوي تمدنها نمي گيرند. اسف بار تر اينكه در 3 سال گذشته يكبار هم از اين دستاورد دولت خاتمي يادي نشده است.
خدايا! ما را به راه راست هدايت كن. الهي آمين. (41865)
 
۱۳۸۶-۰۷-۳۰ ۱۷:۰۷:۴۷
بسمه تعالي
پدر آمرزيده ها يكي نيست بگويد مباحث علمي كه مسابقه استقلال و پرسپوليس نيست كه گتره اي به هم گير بدهيد ؟ معلوم است كه چه مثل چمراني ها ، يك لحظه هم به فكر مقايسه چه گورا و چمران نبوده اند بلكه مي خواسته اند براي اين كه در آمريكاي لاتين حضور داشته باشند كه خيلي هم ضروري است دل هايي را به دست بياورند و منتقدان ماجرا هم كامل مي فهميدند اين موضوع را بهانه كرده اند و چيزي گفته و نوشته اند ، حال اين برادر عزيز با اين مقاله علمي مطنطن كه خيلي هم خوب بود و بايد در مباحث جدي تر سياسي و روز ايران و جهان به كار برود ، مقاله را لا افل براي موضوع ساده اي به كار گرفته اند ، چه خوب بود اين مباحث براي مباحث جدي تر نه براي بهانه گيري به كار مي آمد . خيالتان راحت باشد هر كاري بكنيد مردم بزرگوار ايران هيچ كدام از طرف هاي متدين و فاضل فرزندان خود را و لو با تندي هاي ديگري نفي نمي كند ، اي كاش هر دو طرف وقت شناس تر و جامع تر شوند و جوانب مختلف قضايا را هم توجه كنند ، طبعا در اين صورت هم خود بيشتر از مباحث لذت مي برند هم اهل نظر بيشتر به جوانان كشور افتخار مي كنند و ما بقي قضاياي رسانه اي هم كه باعث تعطيلي آن ها نشود حل مي شد . (41866)
 
خاتمی دوست
۱۳۸۶-۰۷-۳۰ ۱۷:۳۳:۰۰
لب مطلب آقای نادری این است که «لیبرال ها» عرق ملی دارند و غیرتی اند و از خاتمی نیز باید هر سال تقدیر شود. آن هم به خاطر پیشنهادات تشریفاتی مانند «گفتگوی تمدن ها».
پیشنهاد می کنم مقاله را بخوانید و بعد به آن بتازید. نفی حکومت آن چیزی بود که در 18 تیر رخ داد، و البته اگر به یک دلیل خاتمی را قبول کنم، همان ایستادن در مقابل «افراطی هایی» بود که می خواستند با استفاده از 18 تیر، حکومتی که بر پایه ی فداکاری هموطنانمان و با اتکا به خداوند و اسلام، تا کنون پایدار مانده، سرنگون کنند. شاید این یک مورد کمی وجهه ی ایشان را بهتر کند. اما به هر حال، روند اطرافیان ایشان مشخص بود، و افرادی مانند حجاریان، به جای نگرش رفرمیستی، نگرش براندازانه را در نظر داشتند. و البته در نهایت هم یک افراطی مانند خود او، به سراغش آمد. چیزی که عوض دارد، گله ندارد.
آن کسی که شعارها و تفکراتش لیبرالی و مصدر تفکراتش متفکران لیبرال دمکراسی غرب هستند، چه نامی باید بر او نهاد؟ و آیا این دشنام است؟
مردم ما می دانند که لیبرالیسم غربی چیزی جز دروغ برای ارائه ندارد، اما برخی از سیاسیون، اطلاعاتشان آن قدر کم است و آن قدر نسبت به غرب «شیفتگی» دارند که لیبرال دمکراسی غرب برایشان کعبه ی آمال است، مشکل خودشان است.
در مورد پوتین و چاوز و غیره باید گفت که دشمنٍ دشمن ما، می تواند دوست ما باشد، و باید از این فرصت بهره برد.
ما هم با شما می گوییم:
خدایا ما را به راه راست هدایت کن... (41868)
 
۱۳۸۶-۰۷-۳۰ ۱۸:۵۴:۲۵
واقعا خوبه آدم حتی موقع نوشتن مقاله ای تقریبا علمی و نظری، واقعیات جاری رو هم در نظر داشته باشه. شما آقای اسفندیاری اونجا که بحث آزادی بیان عقاید برای مارکسیستها را با نقل قول از امام و شهید مطهری ذکر کردید هیچ پیش خودتون فکر نکردید این حرف با توجه به شرایط فعلی بیشتر به به جوک تلخ شبیه هست؟ هیچ اطلاع دارید که برخی دانشجویان فقط به خاطر بیان نظرات مخالف با نظر حکومتیان و نه اسلام به بند کشیده می شوند و شکنجه می شوند. خدا به همه ما دقت بدهد و بعد از اون انصاف! (41874)
 
احد اسدی
۱۳۸۶-۰۷-۳۰ ۲۰:۳۷:۵۶
بنده نوشته بالا را مطالعه کردم ولی به نظرم برای پاسخ . نظر دادن به نوشته بالا باید چند کلمه را درک کرد اول شرم
دوم حیا سوم درک روز یا شب یا ظهر چهارم شناخت باد
باد پائیزی یا زمستانی سوزناک و چهارم نسیم بهار و طوفانی که در این فصل بی موقع به حرکت در می اید و بعد هم تشخیص فرق و ماهیت و تفاوت قدرت و جهت گیری باد و نسیم و طوفان و درختانی که در ااین مزرعه وجود ارند کدام به کدام باد می رقصند چقدر تنومند هستند و چقدر در مودر وازاه صبر و تحمل و فتنه مقطعی عرفان کرده اند نیازمند است.
هر زمان در طول تاریخ کشورما صحبت از عدالت اجتماعی به میان امده از طرف هر کس و هر گروه صهونیسم جهانی با علم کردن خطر کمو نیسم و مقدمهای که کودتای 1332 را به ثمر رساند مسئولان را تحت نفوذ اندیشه مارکسیستی تبلیغ کردند و در اکثر زملان هم موفق شدند.
فکر می کنم با تغیر دوره و مدفون شدن اندیشه حقارت و کمونیسم در پراکتیک دیگر
این بهانه از دسن سرمایه دراان انحصار گر و حامیان بی غیرت انها خارج شده باشد باید این اقایان بفکر فتنه نوعی باشند اقایان به دفتر دیگ چینی زنگ بزنید طرح و فتنه گری را نسبت به اوضاع سیاسی داخلی و خارجی دریافت می توانید بکنید.
اخر یک بشر خانه ای نیازدارد برای زندگی و غذایی برای سیر کردن شکم خود و خانواده.
چه تحت لوای علی باشد چه تحت لوای علی ما.
تا کی مرده ها را می خواهید زنده کنید و از فکرهای مرده برای خودتان مشغله درست کنید ؟ (41878)
 
۱۳۸۶-۰۷-۳۰ ۲۲:۰۷:۵۶
گذاردن نام لیبرال بر روی همه اشتباه است برای آشنایی با لیبرالیسم اصیل بهتر است به مطالب مطروحه در سایت رستاک(rastak.com) مراجعه کنید تا بهتر آشنا شوید.البته اگر به دنبال سیاسی کاری و استفاده از واژه های علمی برای انگ زدن به سایرین نباشیم (41884)
 
استاد دانشگاه
۱۳۸۶-۰۸-۰۱ ۰۸:۰۸:۰۴
از آقاي اسفندياري به دليل مقاله مستدل، صريح و در عين حال، مودبانه تشكر مي‌كنم. از الف نيز متشكرم. (41891)
 
مهيار نادري
۱۳۸۶-۰۸-۰۱ ۰۹:۲۷:۳۲
اي كاش كسي كه نام و عنواني بهتر و معتبر تر از خاتمي دوست براي خود نمي يابد كمي از گفتمان دين محور و منطقي خاتمي بهره مي برد. واقعا براي مخالفت با عقايد شما چه چيز بهتر از استفاده از افاضات شما!؟ فقط در جنگل و ميان حيوانات دشمن دشمن، دوست محسوب مي شود. وگر نه هيچ عقل سليمي قبول نمي كند آدميزاد دشمن دشمن خود را دوست بپندارد.
راستي نظر شما راجع به دوست دشمن ما چيست؟ منظورم البته صريحا چاوز است. كسي كه بزرگترين شريك تجاري اسراييل است. اسراييل از نظر حضرت امام غده سرطاني است و چاوز بر سر سفره آنها برو بيا دارد. راستي درخصوص فلسطيني هاي عزيز! چي؟ حتما خبر داريد كه چه بده بستان هايي با صدام و رفيق ايراني اش (رجوي معدوم) داشته و دارند.
در مورد چاوز بد نيست بدانيد در حال حاضر چون به خاطر مسايل منطقه آمريكاي لاتين با آمريكا دشمن است بر سر سفره ما هم رفت و آمد پيدا كرده.
خيلي خوب بقيه اش باشه براي بعد. فقط در جريان باشيد كه تندروي سيره پيامبر اكرم و علي ابن ابيطالب و ائمه اطهار (سلام ا.. جميعا) نبوده و حتي مذموم هم بوده است. چه آنان كه 18 تير را باعث شدند و چه آنان كه غايله 18 تير را راه انداختند و قلب عزيز رهبر انقلاب را به درد آوردند و چه آنان كه تندروي در اصلاحات كردند و چه آنان كه دست خدا را در آستين خود ديدند و صداي مخالف با تپانچه خفه كردند و چه آنان كه براي چاوز و چه گوارا و اورتگا و كاسترو و پوتين و جيب برهايي مثل اين افراد فرش قرمز پهن كردند بايد در مقابل سيره معصومين پاسخگو باشند.
و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا. (41897)
 
۱۳۸۶-۰۸-۰۱ ۱۴:۵۰:۴۰
هیچ اطلاع دارید که برخی دانشجویان فقط به خاطر بیان نظرات مخالف با نظر حکومتیان و نه اسلام به بند کشیده می شوند و شکنجه می شوند. خدا به همه ما دقت بدهد و بعد از اون انصاف
البته این ادعای آن هاست و دروغی بیش نیست. نمونه ای از توهین های آن ها به قرآن را در این جا ببینید:
ترديد، شماره٣، ٣/٨٥
« و همانا گاو را آفريديم تا انسان هيچ وقت گمان نكند خيلي نفهم است. و الاغ را آفريديم تا خوشحال باشد كه از انسان خرتر هم هست... و خداوند داناست و زندگي زيباست و شما نمي‌دانيد ... و خداوند تواناست و شما نمي‌دانيد... و خداوند تواناست و شما را ‏آفريديم چون زورمان مي‌رسيد. اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، اين قدر زور نزنيد زورتان نمي‌رسد. و اين همين است كه هست، بي‌خود نق نزنيد. كار خودتان را بكنيد، شايد كه رستگار شويد.»
این توهین مستقیم به قرآن است و مربوط به مدتها قبل از بلواها در دانشگاه امیرکبیر. بهتر است واقعیات را آن طور که هست ببینید، نه آن طور که تبلیغ می کنند.
در مورد چاوز یادتان باشد که ونزوئلا تنها کشوری بود که بعد از حمله ی اسرائیل به لبنان، سفارتش در اسرائیل را تعطیل کرد. (41940)
 
خاتمی دوست
۱۳۸۶-۰۸-۰۱ ۱۴:۵۳:۵۷
شما گفته اید:
فقط در جنگل و ميان حيوانات دشمن دشمن، دوست محسوب مي شود. وگر نه هيچ عقل سليمي قبول نمي كند آدميزاد دشمن دشمن خود را دوست بپندارد.
دشمن دشمن، دوست ماست، و این نقل قول از پیشوای شیعیان، حضرت علی (ع) است. بنابراین بدانید چه گفته اید. (41942)
 
محمد مهدی سالاری
۱۳۸۶-۰۸-۰۱ ۱۵:۰۸:۰۳
بسمه تعالی
آقا مهیار یه کمی یواش تر!
اولا که ملاک مسلمان یا لیبرال بودن یا نبودن قران سر گرفتن و نماز عید فطر و ... اینجور چیزا نیست. مهم اون چیزیه که توی جامعه ترویج می کنی و اثر وجودی تو برای جامعه است. لیبرالیسم برای این آقایون انگ نیست! افتخارشونه! شما بگو ببینم سینه چاکان \"سر کارل ریموند پوپر\" اگه لیبرالیست نیستند پس چیند؟ حتما پیرو خط امام. البته از عجایب هزارگانه مملکت ما یکیشم همینه که پیروان دیروز خط امام امروز شدن منادیان تفکرات به زباله رفته پوپر!
دوما اینکه بر چه اساسی می گی چاوز بزرگترین شریک تجاری اسرائیله؟ اصلا ونزوئلا در حد و قواره این حرفهاست؟
سوما آقاجون همه عالم و آدم می دونن که اون گوریگوری یاسر کفرات بود که متحد صدام بود و هیچ کس در نامسلمونیش شک نداشت! همونی که دستش تا مرفق به خون شیعیان لبنان آلوده بود! اما امروز این حماسه که همه چیز رو بدست گرفته. همه هم می بینن که چه جور همون دارودسته عرفات دارن با اسرائیل می ریزن رو هم تا دخل حماس رو بیارن.
در مورد اون طپانچه و اون حرفهام نذار بگم که سعید حجاریان و ... (41945)
 
احسان
۱۳۸۶-۰۸-۰۱ ۱۵:۱۸:۱۳
واقعا از الف كه نقدي بر آن ويژه‌نامه شهروند نگاشتند متشكرم. بيشتر به اين دليل كه آن دوستان از بغض تمام انقلابها و انقلابي‌ها مطلب نوشتند اما شما از حب اسلام و حقيقت. دمتان گرم. (41949)
 
مهيار نادري
۱۳۸۶-۰۸-۰۱ ۱۵:۳۱:۳۱
دوست دارم بدانم در نگاه حديث ساز شما تروريسمي كه با آمريكا دشمن است هم دوست ما محسوب مي شود؟ اگر دوست شماست كه تكليف شما روشن است وگر نه آمريكا دوست شماست و باقي قضايا.
البته طرفداران كومونيسم و پيروان حضرت چاوز و چه گوآرا خوب احاديث را به بچه شيعه ها غالب مي كنند. ما هم كه حتما نمي دانيم چه گفته ايم.
برادر! مشكل من بزرگداشت به پا كردن براي چه گوارا و گرامي داشت ياد و خاطره چاوز است. شما تكليف خودت را روشن كن كه بچه مسلمان شيعه خادم دلسوز اين آب و خاك را قبول نداري و از چاوز امامزاده ساختي! تكليفت را روشن كن.
اخدايا چنان كن سر انجام كار
تو خشنود باشي و ما رستگار. (41952)
 
۱۳۸۶-۰۸-۰۱ ۱۹:۰۲:۳۹
اين خيلي بده كه ما هر كسي را خواستيم نقد كنيم انگ ليبراليسم و يا متحجر را بهش بچسبانيم. البته كه من و شما مي دانيم كه همه آقاياني كه الان ليبراليست مي خوانندشان شب احيا قرآن بر سر مي گيرند و صبح عيد سعيد فطر نماز عيد را به امامت رهبر انقلاب اقامه مي كنند و همه شان در زمان تصدي شان براي افتتاح پروژه هاي افتتاح شده در دوره شان با تلاوت آياتي از قرآن مجيد كار را آغاز مي كنند. همه شان هم از بدنه دلسوز انقلاب هستند ولي نقدهايي دارند و اصلاحاتي در نظر دارند.
آيا اين نفي حكومت بر پايه شريعت است؟ آيا اين نحوه برخورد مورد وثوق رهبر انقلاب هست (با توجه به فرمايشات اخيرشان در جمع دانشجويان)؟ لذا حبل المتين حكومت جمهوري اسلامي خدمت به مردم بر پايه استعانت از حضرت حق و گرد رهبري حضرت امام و مقام معظم رهبري است.
پس انتساب القابي مانند ليبراليسم و اردوگاه طالبان و ... نمونه اي از بي توجهي به اخلاق حكومت اسلامي است. چه گوآرا، چاوز، پوتين، اورتگا، كاسترو و صد تا مثل اين اسامي به اندازه يك نخود از عرق ملي و ميهني و اسلامي همين به قول نويسنده ليبرال ها را ندارند. واقعا شرم آور است كه سالگرد براي چه گواراي كافر مي گيرند ولي بزرگداشت براي محمد خاتمي ارايه دهنده گفتمان گفتگوي تمدنها نمي گيرند. اسف بار تر اينكه در 3 سال گذشته يكبار هم از اين دستاورد دولت خاتمي يادي نشده است.
خدايا! ما را به راه راست هدايت كن. الهي آمين.


اینها که همدیگر را قبول ندارند . همه شان از یک قماش و کرباس اند . فقط رنگ شان تفاوت داره ولی دل و روده شان یکی است .
در واقع میشود گفت . اینها تیغه های یک قیچی اند . (41967)
 
۱۳۸۶-۰۸-۰۱ ۱۹:۳۱:۴۴
بسمه تعالی
آقا مهیار یه کمی یواش تر!
اولا که ملاک مسلمان یا لیبرال بودن یا نبودن قران سر گرفتن و نماز عید فطر و ... اینجور چیزا نیست. مهم اون چیزیه که توی جامعه ترویج می کنی و اثر وجودی تو برای جامعه است. لیبرالیسم برای این آقایون انگ نیست! افتخارشونه! شما بگو ببینم سینه چاکان "سر کارل ریموند پوپر" اگه لیبرالیست نیستند پس چیند؟ حتما پیرو خط امام. البته از عجایب هزارگانه مملکت ما یکیشم همینه که پیروان دیروز خط امام امروز شدن منادیان تفکرات به زباله رفته پوپر!
دوما اینکه بر چه اساسی می گی چاوز بزرگترین شریک تجاری اسرائیله؟ اصلا ونزوئلا در حد و قواره این حرفهاست؟
سوما آقاجون همه عالم و آدم می دونن که اون گوریگوری یاسر کفرات بود که متحد صدام بود و هیچ کس در نامسلمونیش شک نداشت! همونی که دستش تا مرفق به خون شیعیان لبنان آلوده بود! اما امروز این حماسه که همه چیز رو بدست گرفته. همه هم می بینن که چه جور همون دارودسته عرفات دارن با اسرائیل می ریزن رو هم تا دخل حماس رو بیارن.
در مورد اون طپانچه و اون حرفهام نذار بگم که سعید حجاریان و ...


در طی این 28 سال ملاک و مفهموم مسلمانی که مورد نظر توست برکسی پوشیده نیست . در تفکرات شما ، هرکس بیشتر دروغ بگوید و بیشتر \" ریا \" کند و بیشتر بد دهنی و توهین کند و بوسه بر آنچه تا چندی پیش \" حرام و نجس \" بود بوسه زند . مسلمان تر است .
از انشاء ات معلوم است از جماعت \" لنپن\" ها هستی . بیم آن دارم اینطور که پیش میروی فردا به \" پوتین \" تازه برگشته از مرام کمونیستی و یار و غار مسئولین ما بد دهنی کنی . آنوقت نمیدانم تکلیفت با احمدی نژاد با آن استقبال و ماچ و بوسه هاو هم آغوشی ایشان برای حفظ منافع ملی چه میشود .
بس کنید . ببندید دکان ریا و تزویر را . همه از یک کاسه مینوشید .
گر مسلمانی این است حافظ .
وای اگر از پس امروز بود فردائی .
حالا به \" حافظ \" فحش ندی . (41970)
 
۱۳۸۶-۰۸-۰۱ ۲۰:۴۱:۰۴
متأسفم که نهج البلاغه این روزها کمتر خوانده می‌شود. به نیت شما بدبین نیستم، اما آن‌چه واضح است این است که بدون مطالعه‌ی دقیق و جامع، انسان تکلیف خود را نمی‌داند.
از کلمات علی علیه السلام است: «اصدقاؤک ثلاثة، و اعداوک ثلاثة»؛ یعنی‏ تو سه نوع دوست و سه نوع دشمن داری. «فاصدقاؤک: صدیقک و صدیق‏ صدیقک و عدو عدوک»؛ یعنی دوستان تو یکی آنکس است که مستقیماً دوست‏ خود تو است، دومی دوست دوست تو است، سومی دشمن دشمن تو است، «و اعداؤک: عدوک و عدو صدیقک و صدیق عدوک» (نهج البلاغه، حکمت 295) دشمنان تو عبارت‏ است از آنکه مستقیما با خود تو دشمن است، و آنکس که دشمن دوست تو است، و آنکس که دوست دشمن تو است.
شاید هنوز هم باور ندارید؟ این و این منبعش.
در مورد تروریسم هم شاید نمی‌دانید که تروریسم، ابزار دست آمریکاست و دشمن ما. مگر نه این‌که ۸۵ درصد کسانی که به دست همین تروریست‌ها در عراق کشته می‌شوند شیعه هستند؟ مگر نه این که گروه‌های تروریستی القاعده و ... در افغانستان با صرف میلیاردها دلار آمریکایی برای نابودی شوروی ایجاد و تجهیز شدند؟ مگر نه این که چهارتا حمله‌ی کورکورانه‌ی تروریست‌های القاعده مبنایی برای کشتار مسلمانان قرار می‌گیرد و به بهانه‌ی مقابله به مثل در جریان 11 سپتامبر، دو کشور اسلامی عراق و افغانستان اشغال می‌شود؟ با این حساب، دشمنی آن‌ها با ما مشخص و مبرهن است. پس ما چه دوستی می‌توانیم با آن‌ها داشته باشیم؟
به نظر من، باید از تبلیغات روزمره فراتر رفت، و با دقت نظر و مطالعه‌ی دقیق، به دنبال حقیقت بود. در غیر این صورت، اسیر تبلیغات سوء خواهیم شد، و به دور از حقیقت.
یا حق. (41974)
 
پندار
۱۳۸۶-۰۸-۰۱ ۲۲:۲۱:۲۹
با تشکر از نوشته ی متین آقای اسفندیاری ذکر چند نکته شاید خالی از فایده نباشد :
1 - هراس برخی از چهره های جریان اصلاح طلب از پدید آمدن امکان طرح آلترناتیوهای متفاوت با طیف اندیشه های لیبرالیستی، در صورت واقعیت داشتن قطعا پدیده ای مذموم و زیانبار است . اما اگر کمی عمیقتر به ریشه و علت این زیانبار بودن دقت کنیم در می یابیم که این ریشه - یعنی هراس از مواجهه با اندیشه های متفاوت و تلاش برای جلوگیری از امکان طرح آن اندیشه ها -به نحوی بسیار بارزتر و خشن تر در غالب چهره های مشهور به اصولگرا نیز دیده می شود تا جایی که حتا در محدود کردن متفکران با ریشه ها و اعتقادات مذهبی نیز نمود پیدا میکند ، تا چه رسد به متفکران غیرمذهبی . گمان نمیکنم برای منتقدی منصف بیش از مروری کوتاه بر اوضاع دانشگاه ها در سال های پس از 60 تا کنون ، دلیلی برای اثبات این مدعا نیاز باشد . بد نیست که اگر واقعا با این هراس و تلاش زیانبار مشکل داریم به این سوی قضیه نیز بپردازیم ، خصوصا با توجه به این که سد اصلی پیشرفت تفکر در هر جامعه ای ، اصولا وجود این هراس در قدرتمدارانیست که اهرمهای بازدارنده را در دست دارند نه گروه های مترصد به دست گرفتن قدرت .
2 - تفکر مدرن که کشورهای توسعه یافته ی امروزین نمودهای با واسطه یا بی واسطه ی عملی شدن آن به حساب می آیند ، بی شک در کنار تمام معایب و ایراداتی که بر آن وارد است ، ظاهرا در بین تمام اندیشه هایی که به عرصه ی عمل درآمده اند ، توانسته مرفه ترین و انسانی ترین جوامع را در جهان ایجاد کند . این جوامع ، جوامعی هستند که علیرغم وجود نقاط تاریکی نظیر استعمار و آسیب های زیست محیطی ، در طول تاریخشان ، و علیرغم وجود ایرادات گوناگون و متعدد دیگر در هستی زمان حالشان ، برای شهروندان خود شرایطی را فراهم کرده اند که به نسبت شهروندان سایر جوامع برخوردارتر و انسانی تر است . این گونه بی محابا تاختن به مدرنیسم بی ارائه طرحی نو و محک خورده و امتحان پس داده ، تا حدودی غیر منصفانه می نماید .
3 - منتقدان طیف تفکرات مدرن تا حدودی که من میدانم به دو دسته ی اساسی تقسیم میشوند :
الف ) متعلقین به اردوهای نظام های دشمن این طرز تفکر که حکومت ها ، گروه ها و جوامع ساخته شده بر اساس اندیشه های خود را دارند ، نظیر مسلمانان طرفدار جمهوری اسلامی یا چپ های معتقد به انواع حکومت های کمونیستی ، و
ب ) متفکرین حیطه ی اندیشه های پست مدرن که غالبا خود جزئی از جوامع مدرن ، و در حال زیست ، تفکر و انتشار اندیشه هایشان در همین جوامع هستند .
در مورد گروه دوم ، صرف وجود و ادامه ی حیات و مسیر تفکرشان در جوامع مدرن ، خود نمودی از یکی از موفقیت آمیزترین بخش های این طرز تفکر است که به روشنی به این جوامع امکان پیشرفت و عدم انسداد اجتماعی را هدیه کرده است . امکانی که تمامی جوامع بنا شده بر اساس سایر اندیشه ها فاقد آن بوده و از همین مسئله نیز ضربه هایی مرگبار خورده و می خورند . اما گروه اول که شاید بیشترین چالش ما در کشوری نظیر ایران با آنان باشد ، بیش از آن مردود هستند که زمان زیادی صرف پرداختن به آنان شود . متفکرینی که حکومت های مورد اعتقادشان جوامعی سرشار از مشکلات معیشتی-اخلاقی-انسانی را ساخته اند و بی کسب موفقیتی در حل این مشکلات روز به روز این جوامع را بیش از پیش به قهقرا برده و در عین حال غالب زمانشان صرف دشنام دادن به غرب و نظام های سرمایه داری می شود .
تردیدی نیست که \" جهانی دیگر ممکن است \" . اما این که حقیقتا این جهان چیست و چگونه باید ساخته شود ، مسئله ایست که هنوز به روشنی برای هیچ کس آشکار نیست . مخالفتها با مدرنیسم چنانچه در متن آقای اسفندیاری نیز به آن اشاره شده است ، هنوز به ارائه سیستم و نظامی نو منجر نشده و تنها در حد برشمردن ایرادات تفکر مدرن پیش رفته است . بد نیست شاید که در عین پی گیری این جریان ، از الگوهای موفق و محک خورده ی محصول تفکر مدرن نیز استفاده کنیم و با بزرگ نمایی آن ایرادات خود را از امتیازاتی که این بهره برداری میتواند برای ما به دنبال داشته باشد محروم نکنیم . . . (41978)
 
۱۳۸۶-۰۸-۰۳ ۱۲:۲۷:۰۷
با سلام
متا سفانه در نقدهایی که در کشور ما صورت میگیرد به دلیل عدم آشنایی و ناکافی بودن اطلاعات نقد کننده و بیشتر از روی احساسات نقدهایی صورت میگیرد که به هیچ وجه گره گشا نیست .واقعا بر همه رهیافتها و دیدگاههای سیاسی و اقتصادی نقد وارد است.ولی ایا این انتقاد باید وارد باشد نه اینکه موضاعات بی ربطی را به یک پارادایم نسبت دهیم و ان را مورد نقد قرار دهیم.که متاسفانه در بسیاری از موارد منتقدان کمترین مطالعه ای در مورد موضوع نقد خود ندارند از جمله در مورد لیبرالیسم و نئو لیبرالیسم.اندیشهای که فکر میکنم به جای بی محابا بدان تاختن کمی هم از ویزگیهای ان باید عنوان کرد که چگونه جهان غرب و بطور کلی کشورهای توسعه یافته در بستر ان به بیشرفت نایل شدند.مطمئنا وجود تمام اندیشه ها در توسعه دانش بشری تاثیر گذار بوده است.حتا اندیشهای مارکسیستی . نقد وجدل بین اندیشه ها باعث میشود نظریات و رهیافتها به اصلاح خود بپردازند و مرحله به مرحله تکامل یافته تر شوند.بنابر این هیچ اندیشهای خیر مطلق یا شر مطلق نیست. و نمبایست به پدیده ها سیاه و سفید نگاه کرد. این دگماتیسم است که موجبات قهقرا رفتن را فراهم میکند
با تشکر (42119)
 
جویا
۱۳۸۶-۰۸-۰۶ ۰۹:۴۱:۲۹
یکی از کوره راههائی که هنوز ما در خم ان گیر کردایم و نمیتوانیم خودمان را بیرون بکشیم اینستکه ما هنوز مارکسیسم را بعنوان یک سیستم مدیریت اقتصادی معرفی میکنیم و در مقابل سرمایه داری میگذاریم. سرمایه داری یک سیستم مدیریت اقتصادی است و مارکسیسم یک ایدولوژی سلطه خواه که سیستم مدیریت اقتصادی ویژه خودش را با خودش میاورد.

از ویژگیهای ایدولوژیهای سلطه خواه فرامرزی از بین بردن فرهنگ بومی است. شوروی بالاترین نرخ نابودسازی زبانهای محلی را داشت. بلشویکها ( که اکثرشان حتی روس نبودند بلکه انقلابیون حرفه ای فرمرزی از نیویورک تا اروپای شرقی) برای جا اندازی ایدولوژی خودشان ۲۵ میلیون روس مسیحی را از دم تیغ گذراندند.

هر کسیکه فرهنگ بومیش برایش مهم است باید از مارکسیستها بترسد (چه پس اشان چه پیش اشان). مخصوصا از انقلابیون حرفه ای فرامرزیشان. البته نه به این معنی که جلوی کنکاش دانشجویان گرفته شود.

(چه گوارا دو کلمه است: چه = اسم کوچکش و گوارا = اسم فامیلش). (42339)
 
رضاه
۱۳۸۶-۰۸-۰۷ ۰۳:۲۲:۳۶
از مطلب خواندنی آقای شهاب اسفندیاری متشکرم. آموزنده و هشیارانه بود. (42468)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.