کمدی اخراجیها بدترین فیلم در مورد جنگ بود و به سادگی همه مطاهر جنگ را به لجن کشید و اگر به خا طر سابقه جالب کارکردان نبود و فروشی هم نداشت. (39612)
اين موضوع را فراموش نكنيد كه (( اخراجي ها )) پرفروشترين فيلم سينماي ايران بوده و اگر نسخه كپي آن به بازار نيامده بود تا آلان ركوردي شگفت انگيز برجاي نهاده بود . (39744)
متأسفانه ظاهر بینی از نقد ایشان آشکار است. اگر فکر می کنید اشاره به چند نکته که باعث جذاب شدن فیلم شده است، دردی دوا می کند سخت در اشتباهید.
اگر همه چیز را آنطور که مد نظر شماست نشان دهند و در قالب جدی که دیگر مخاطب جذب فیلم نمی شود.
همانند اسلامی که آنرا تبلیغ می کنید و در رقابت با دینی چون مسیحیت به شدت در سطح بین المللی و حتی داخلی منزوی شده است.
افکار قدیمی و منسوخ خود را دور بریزید. (39615)
مهدوي
۱۳۸۶-۰۷-۰۴ ۱۱:۲۴:۱۴
به نام خدا
در اينكه جناب دهنمكي مي توانستند فيلم و داستانش را بهتر پردازش كنند شكي نيست و اينكه به عنوان كار نخست سينمايي قابل تقدير هم هست مي شد انتظار يك تقدير كوچك هم از بازيگراني چون اكبر عبدي داشت ولي بايد قبول كرد بخش اعظمي از آمار فروشش به خاطر حاشيه هايي بود كه برايش ايجاد كردند بي شك آقاي دهنمكي اگر فيلم خود را با فيلمي مانند روز سوم مقايسه كنند دليل جايزه نگرفتنش را مي يابد در روز سوم شايد بازيگران كهنه كار و شاخصي حضور نداشتند و اكبر عبدي نبود كه با 59 سال سن در نهايت هنر مندي نقش يك جوان بيست و چند ساله را به زيبايي ايفا كند لكن از نظر كارگرداني و بازيگري به مراتب از اخراجي ها سرتر بود در واقع ميان بينندگان هم بيشتر صحنه هاي خنده آور اخراجي ها بود كه مورد توجه واقع شد و اينكه ببينند كه در فيلم چه بده كه اينقدر هياهو به پا كرده در واقع اخراجي ها را بيشتر بايد فيلمي كمدي دانست تا جنگي به هر حال از آنجايي كه به حسن نيت و اعتقاد آقاي دهنمكي ايمان دارم از ايشان خواهان سعه ي صدر بيشتر و ديدي عميق تر به مسايل هستم حتي اگر اين فيلم لايق اسكار هم بود آن رفتار در جشواره اصلا در شان يك انسان تحصيل كرده دوران ديده ي جبهه رفته ي مستند ساز نبود ما از رزمندگان سابق انتظار الگو بودن داريم الگوي اخلاقي بودن ايشان مي توانست به طريق مودبانه تر و اصولي تري اعتراض كند در سال 80 عينا اين اتفاق براي ارتفاع پست حاتمي كيا افتاد در حالي كه جايزه را به فيلمي مسخره اي مانند شام آخر دادند ارتفاع پست با بيشترين بيننده هيچ جايزه اي نگرفت ولي خدا وكيلي رفتار و نحوه ي اعتراض چه كسي بيشتر به يك بسيجي مي خورد حاتمي كيا يا دهنمكي آقاي دهنمكي كاري كردند كه بر خلاف ارتفاع پست حتي يك روزنامه هم زبان به اعتراض به داوري نگشايد واقعا رفتارشان زشت بود و تنها نتيجه اش حواشي اي شد كه مخاطب را به سينما كشاند
يا علي (39617)
اکبر عبدی متولد 1338 است (39674)
مهدوي
۱۳۸۶-۰۷-۰۵ ۱۴:۲۹:۱۷
به نام خدا
ايشان متولد 1327 هستند
http://www.iranactor.com/artists/actors/abdi.htm
هر چند حتي اگر متولد 1338 باشند باز چيزي از هنر نمايي ايشان كم نمي كند كم تر كسي است كه با بيش از 40 سال سن بتواند نقش جواني بيست و چند ساله را به آن زيبايي ايفا كند از اين رو بد نمي شد اگر تقديري خشك و خالي از ايشان به عمل مي آمد
يا علي (39785)
مخالفین عزیز اکبر عبدی متولد 1338 است . نه 60 سالش است و نه قیافه اش به شصت ساله ها میخورد .البته شصت ساله بودن هم میتواند یک مزیت باشد .اصل قضیه مهم نیست ولی اطلاع رسانی باید صحیح باشد (39787)
براحتي مي توان از پلان به پلان اين فيلم ايراد گرفت ....ضعفهاي متعدد در كارگرداني و فيلمنامه نويسي براحتي مشهود است . موجي ايجاد شد و فيلم فروخت و خوب فروخت . اما نمي دانم چرا كارگردان فيلم به هيچ وجه زير بار ضعفهاي اشكار فيلم نمي رود و در عوض به سفر دور دنيا ميرود ...مسكو ...فرانس/جشنواره كن/ . ناز شستش ...مي گويند سفره اي پهن است بايد استفاده كرد ... (39620)
آقاي دهنمکي آنقدر چهره معروف سينمايي نيست که ارزش نقد داشته باشد.
ايشان با تقليد از فيلم مارمولک گرته برداري ناشيانه اي از آن فيلم، در ساخت اخراجي ها داشتند.
ضمناً تبليغات همزمان رسانه هاي جمعي اصولگرا براي معرفي ايشان به عنوان يک چهره جديد سينمايي را نبايد از ياد برد.
دهنمکي کجا و امثال مجيدي ، مخملباف ، کيارستمي و ... کجا! (39621)
حميد امير سمساري
۱۳۸۶-۰۷-۰۴ ۱۲:۲۶:۳۶
با تشكر از نقد زيباي شما ! متاسفانه حس تعادل در رفتار و كردار ما اصلا نقشي را نداره و ما هميشه دوست داريم بهترين باشيم و اصلا طاقت ديدن يك پله پائين تر را نداريم . همين فيلمي كه شما نقد كرديد . مشكلات زياد ديگري هم دارد . اما اين دليل نميشود كه نقاط قوت آن را ناديده بگيريم . در اين عصر و در اين لحظه آنقدر فاصبه بين نسل سوم و چهارم انقلاب با خود انقلابيون افتاده كه اين فيلم توانست اين فاصله را كم كند و شما با حضور مردم نميتوانيد منكر اين باشيد . دختران و پسران جوان و امروزي كه شايد اسم جنگ برايشان خسته كننده شده براي ديدن اين فيلم ساعتها در صف ايستادند . آيا همين كافي نيست . اين شروعي بود كه دهنمكي متولي ان بود و كاسه ساز . اين گوي و اين ميدان شما بيائيد و ادامه بدهيد و بهترش را بسازيد . البته در پايان اين گله را هم از آقا مسعود دارم . به عنوان يك دوست . اي كاش مشورت در ساختن اين فيلم با همكاران خود را بيشتر پيگيري ميكرد تا اينكه اين نقاط ضع نيز پوشش داده ميشد . با تشكر (39632)
نمیدونم چی رو میخوای ثابت کنی؟ فیلمی که بسیار پرفروش بوده و بعد از پایاین آن همه حضار در سینما به تشویق پرداختند. شما از آن دسته آدمایی هستید که دوست دارید همه چی فقط اون طوری باشه که خودتان میخواهید . فقط هرچی از دهنت دراومده نوشتی. شماها عادت نکردین به علایق جمع احترام بذارید فقط و فقط دوست دارین همه این یکجانبه گری ها و تعصب شما رو باور کنند در حالی که اصلا اینطور نیست. حالا ببین چند نفر برات جواب میذارن و چند نفر باهات موافقند. اتفاقا به نظر من این فیلم یکی از واقع بینانه ترین فیلم ه ای دفاع مقدس بود. که شاید مجموعه ای از اون آدمایی رو که تا حالا کسی جرات نداشت نشونشون بده با هم نشون داد شاید همینه که یه مقدار غلو آمیزه ولی هیچ کس نگفته تمامی رزمنده ها اینطوری بودن (39643)
فيلم هاي جنگي كه تا حالا ساخته شده هر كدام نگاه خاصي به جنگ داشتن فيلم اخراجي ها هم يك نوع نگاه خودش رو داره تو فيلم هاي قبلي به جبهه وجنگ خيلي مقدس (در حد افراط ) نگاه شده و شايد در اين فيلم كمي تفريط (كه البته بايد بپزيريم كه از اين نمونه ها زياد داشتيم ) به هر حال چه اونها وچه اين فيلم مي تونه گوشه هاي كوچكي از جنگ مارو نشان بده . هميشه پشت گود نشستن ورجز خوندن راحت ترين كاره .و نقد كردن وايراد گرفتن هم ايضا . اميد وارم روزي برسه كه فيلم سازها بتوانند واقعيات بيشتري از جنگ رو به تصوير بكشند (39675)
از کره جنوبی
۱۳۸۶-۰۷-۰۴ ۱۸:۲۰:۵۵
سلام من اهل سینما و فیلم نیستم اما بی ذوق هم نیستم پس نظرم را مینویسم. چرا همش فکر میکنید که باید فیلمهایی ساخته شود که آرتیس آن شهید همت باشد یا یک رزمنده وفادار به امام و ... نخیر آقا من بعنوان کسی که در جبهه بودم از این نوع بازیگران لاشی تر هم دیدم اعتیاد در سنگرها بود و اندیمشک و اهواز شده بود پایگاه پخش انواع تریاک و ... که شاید گزارشها و اعترافهایی که در آن موقع از آنها گرفته شده موجود باشد. خوب اگه بر اساس خاطرات من هم فیلمی واقعی درست شود شما سینماها را آتش میزنید . و می گویید دروغه بیاد ممد غریب که در زندان فرماندهی لشکر قزوین در جبهه و در منطقه تپه سبز به ملاقاتش رفتم. زندانی در دل خاک که فقط یک سوراخ نورگیر کوچک داشت و من از همانجا با او صحبت کردم. اما نتوانستم او را ببینم. شاید ارتش اینجوری بود و بسیجیان طور دیگری بودند. نه من بعنوان دیدبان توپخانه به گردانهای مختلف بسیجی هم ماموریت رفتم که مسلما بهتر بودند و آزادی عمل یک سرباز را نداشتند .اصلا وقت اینکار را نداشت (39688)
راستي
اين بنده خدا گفت که منظور فيلم از حضور روحاني اين بود که ايشون فقط پشت جبهه بوده و تنها در پشت جبهه و نهایت خط دوم جنگ به ارشادات مولوی وار بسنده می کردند
يه سوال؟
چرا اين روحاني تا لحظه آخر فيلم همه جا حضور داشته و حتي زخمي هم ميشه اونهم تو خط خط خط مقدم مقدم مقدم
.
.
البته نقاد عزيز شما بايد ببخشه که اين فيلم بايد توي 90 يا 100 دقيقه جمع ميشده
وگرنه خيلي از استحاله ها نشون داده ميشه
شايد هم ايشون از استحاله شدن چيزي نميدونن و فقط استحاله شدن رو تو اين ميدونن که طرف بايد حتما ريش بذاره ذکر بگه بسم الله بگه
نه عزيزم
به ريش نيست به ريشه هستش
.
.
.
.
راستي
ببخشيد که ده نمکي اون دو تا ملک رو نتونست بالا سر مجيد سوزوکي بياره
.
.
.
راستي در مورد اينکه بزرگان ديگران رو فداي خود ميکردند
البته اين از کوته فکر ي نقادتون هستش که اينجوري فکر ميکنه
ولي مطمئنا بدنه يه نظام حالا هر نظامي بزرگان آن هستش
مثل اينکه بگوييم چرا بايد براي شخصيت هايمان مانند رهبر و رئيس جمهور و ديگران محافظ بگذاريم
بذاريد بدون محافظ باشند
.
.
.
راستي اين نقاد شما تا به حال فيلمي هم ساخته ؟
اگه ساخته جرئت داره که فيلم اولش رو با اولين فيلم آقاي ده نمکي مقايسه کنه؟ (39701)
با سلام و تشکر از این که نسبت به وقایع و تحولات پیرامون خود بی توجه نبوده ولازم دیدید با اینکه شاید هنوز در جامعه برای بعضی از مردم عزیز تحمل نظر دیگران و انتقاد پذیری جای خود را باز نکرده این ناسزاها را به تن بخرید و بدون ناراحتی از سرزنش سرزنشکنندگان نقد علمی خود را بیان کنید
مفید دانستم بنده نیز نکات هر چند ناقصی راکه به ذهنم میرسد بیان کنم:
1-دوستان عزیز باید توجه داشته باشند که بیان نقاط ضعف و نقد یک اثر (گذشته از ادبیات و نحوه بیان این انتقاد)هیچگاه به معنای تخریب ویا نادیده گرفتن نقاط قوت ان اثر نیست واین مسئله در فرهنگ ما مسلمان ها تا به انجا جای خود راپیدا نموده که سرور شیعیان حضرت امام صادق از ان به عنوان یک هدیه از بهترین دوست خود یاد میکند (احب اخوانی الی من اهدا الی عیوبی -بهتری و صمیمی ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند) واین از جهت نقش سازنده ای است که توجه به این انتقادها میتواند داشته باشد
2-گذشته از ان مجموعه ای مثل اخراجی ها انقدر در محافل مختلف با نگرشهای گوناگون مورد تقدیر قرار گرفته که در بین ان،چند نقد علمی و از روی دلسوزی نمیتواند به شهرت ان ضرر بزند و صرفا میتواند چراغ هدایتی باشد برای افراد در تحلیل و شناخت پیرامون خود البته برای کسانیکه همه حقایق را در پس اقبال عمومی نمیپندارند واین احتمال عقلی را در ذهن خود زنده نگه داشته اند که کثرت افراد در حمایت از یک مطلب موجب تبدیل ان به واقعیت نخواهد شد کما اینکه تاریخ شواهد بسیار از این گونه موارد در خود دارد(هولوکاست،ازادی همجنسگرایی،اعدام شیخ فضل الله ،صقیفه،و....)
3-ما معتقدیم مخاطب فهیم ایرانی ملاک سنجش برتر ،کارگردانی ،محتوا و... را در مورد یک اثر سینمایی صرفا خنده دار بودن یا تشویق بینندگان درپایان فیلم ،نمیداند (گرچه موارد فوق در جای خود در تعین ارزش یک کار سینمایی دارای اهمیت میباشند)پس به تحلیلگران حق میدهیم بدون اینکه تحت تاثیر این جو قرار گیرند به رسالت فرهنگی خود اقدام نمایند همانگونه که همیشه اینکار را در صدر وظایف خود داشته اند
4-این اثر جناب دهنمکی از انجهت که به موضوعی میپردازد که با فرهنگ و تاریخ این سرزمین امیختگی غیر قابل انکار دارد (دفاع مقدس )طبیعی است که علاوه بر نقادان وتحلیلگران معمول سینما ، اندسته از صاحب نظرانی که در زمینه دفاع مقدس فعالیت مینمایند را نیز دعوت به فکر مینماید تا اگر در جنبه هایی دارای برجستگی های قابل تقدیر است از ان تقدیر شود و اگر در موردی با واقعیات مسلم این عرصه تضاد دارد به ان پاسخ داده شود وبه هیچ وجه نمیتوان به این روال عادی ولازم ایراد گرفت وان را تخطئه نمود و بنظر میرسد این انتظار که هر انچه به طبع جمعی خوش امد به همین دلیل از نقد و بررسی معاف باشد چندا نظر مطابق با منطق سلیم نیست خصوصا وقتی که این امر مربوط به فرهنگ و ارزشهای جامعه باشد ، مانند اثر اخیر جناب دهنمکی که به علت مولفه های خاص به کار رفته در ان همچون محصول کمال تبریزی در سطح وسیع در اختیار مخاطب قرار گرفت همین امر است که ضرورت پرداختن به این مجموعه ها را دو چندان مینماید کما اینکه تا پیش ازاین در مورد دیگر اثار اقای دهنمکی چندان رقبتی نه به نقد بود ونه به تقدیر (بعلت سطح پایین مخاطب) و شاید کسی دیگر حتی سابقه فعالیت ایشان در هفته نامه هایی همچون \"جبهه \" و \"چفیه\" با ان رویکرد خاص را به یاد نیاورد
4-این مطلب بسیار طبیعی است که هر بیننده در صورتی که خود مستقل از اینگونه فیلمها با تاریخ دفاع مقدس و فضای حاکم بر ان اشنا نباشد لاجرم تمام انچه را که در این کار سینمایی و کارهای مشابهی همچون \"لیلی با من است\" یا \"پیکنیک در جبهه\" میبیند عین واقعیت پنداشته وهر گونه ابراز نظر را باطل میپندارد ولی با اندک مطالعه و تحقیق در میابد واقعیت با انچه مینمایانند انطباق ندارد
5-گذشته از جنبه های کلی تاریخ دفاع مقدس که در این فیلم نسبت به ان جای سوال است جریان فیلم نامه به ادعای جناب ده نمکی در برنامه تلوزیونی که از شبکه 5 تهران پخش شد بر گرفته از زندگانی شهید مجید خدمت میباشد وایشان با نشان دادن عکس این شهید کاراکتر مجید سوزوکی را بازسازی شخصیت این شهید بزرگوار دانستند در حالی که بعد از این مصاحبه با اعتراض وشکایت خانواده و اشنایان و دوستان این شهید بزرگوار روبرو گردید که در مصاحبه هایی که انجام دادند نه تنها نسبت به اصل ماجرا که مجید معروف به سوزوکی باشد،زندان رفته باشد،لوطی محل باشد ،بدهن بوده و تا اخرین لحظه فحاشی کند،سیگاری باشد، بار اولش باشد که به جبهه برود ،چشمچران بوده وعاشق دختری باشد، مادری سیگاری و نه چندان متدین داشته باشد و ... ،ابراز نا رضایتی کرده وطبق شواهد ان را مخالف واقعیت دانستند بلکه در معرفی این شهید اینگونه میگویند: ایشان نه تنها خود بسیجی ومتدین بودند برادرشان نیز عضو سپاه و پیش از ایشان به شهادت رسید ،کاملا متدین ودر بین اهالی محل معروف به صلاح بودند،... (مستندات مصاحبه اقای ده نمکی و خانواده شهید مجید خدمت کاملا موجود و بعضا در موسسات فرهنگی قابل تهیه میباشد و تماشای ان مفید است ) ایا وقتی فیلمی در مورد نصوص و واقعیات مستند تاریخی که تمام اسناد ان موجود است چنین اشکارا تخلف میکند و داستان اصلی ان که با کوچکترین تحقیق میتوانست واقعیتر باشد، خلاف واقع جلوه میکند، ایا در مورد بر داشتهای ازاد از واقعیات وارزشهای حاکم بر جبهه ها میتواند صادق باشد و بدون تحقیق ان را پذیرفت و به صرف اینکه توانسته در گیشه و جلب نظر مخاطب پیروز باشد با پتک تحجر بر سر منتقدان ان کوبیتد ؟ اگر ملاک برتری محتوایی یک اثر سینمایی تنها روی اوردن بیننده به ان باشد ،باید فیلم های مبتذل و خالی از محتوای هالیوود را پر محتواترین اثار دنیا دانست
6-این مطلب را که جوان ما هرچه که انجام دهد ودر هر تفکر وفضایی سیر کند بر ای رسید به خدا راهی جز توسل به معنویات ودوری ازگناه را در ذهن خود ندارد چیزی است که در این سالها تلاش بسیار برای محو ان از اذهان عمومی کرده اند وبه جای ان فرهنگی را پایه نهدند که در ان شعاری تحت عنوان \"دِلِت پاک باشِ\"تعریف شد و راههای رسیدن به خدا را به عدد نفوس ادمی دانستند این شعار ها است که با ان میشود خلاف دستورات صریح قران وسخنان ائمه رفتار و با انها مخالفت کرد و با این حال رستگار شد و مورد دعوت خدا قرا گیرفت وحتی شهید شد تو گویی تمام این دستورات سر کاری و بی دلیل صادر شده ویا العیاذ بلله دل ما ازدل ائمه پاکتر است که همه کاری میکنیم وانتظار بهشت وشهادت داریم یا امام حسین علیه السلام دلش پاک نبود که در ظهر عاشورا هم، نماز را رها نکرد مگر نص صریح قران نیست که شراب را حرام میکند؟(مائده90)مگر ایه قران نیامده که مردم را به عفت امر میکند و از چشم چرانی ونظر به نامحرم نهی میکند ؟(نور30-31)مگر خدا متخلف از دستورات الهی را ظالم نمی خواند ؟(بقره 229)ایا میشود با این همه باز پنداشت که هرکسی میتواند لیاقت شهادت پیدا کند ،شهیدی که خدا او را زنده خطاب میکند ودر جوار خود روزی خوار میداند (ال عمران 69) ایا اندسته از افرادی که با این سوابق به جبهه امدند با همین حال شهید شدند یا تحت تاثیر جو معنوی ان وتوفیق الهی توبه نمودند و پذیرفته درگاه الهی شدند وچه بسیار افراد اینگونه بودند که عمری به گناه سپری کردند و به توفیقی از ان توبه کردند و با بازگشت خود برگی از کتاب انسان سازی مکتب اهلبیت شدند ولی نه اینگونه که کارگردان این فیلم به تصویر میکشد که در حالی پیش از همه رشادت به خرج میدهند و به شهادت میرسند که تا چندی پیش گرم قمار ،شرابخواری ،و بی نمازی و عشقبازی با دختران پشت تلفنند .این چیزی است که جای انتقاد دارد و متاسفانه بی هیچ نظارتی تدین و روح دینداری جامعه را نشانه رفته وبا وقاحت کامل خود را در زمره فیلم های ارزشی میپندارد .ثمره چنین فیلم هایی است که دیگر جوان امروز برای رسیدن به خدا ،برای تحقق الگوی شهدا در خود و برای رسیدن به جایگاه جوان نمونه شیعه ،نیازی نمی بیند که از گناه و بی تقوایی دست بر دارد زیرا میبیند اینگونه که از شهدا و انسان های رستگار میگویند (در این دسته از فیلم ها که متاسفانه کم هم نیستند )میشود نماز نخواند وخوب بود ،میتوان شراب خورد وخوب بود ،میتوان دوست جنس مخالف داشت وخوب بود. ایا با این نگاه دیگر گناه معنا دارد ؟ ایا این جز این شعار کذب است که\"دلت پاک باشه\" با این حال باز هم عده این نقد اینگونه فیلم هارا افراط وتفریط مینامند؟
7-فاصله افتادن بین نسل امروز و دیروزی که از ان تعبیر مینمایند ایا جزاز این حاصل میشود که هرگاه اراده شد این ارتباط بر قرار شود و نسل گذشته به جوان امروز شناسانده شود انچه به عنوان دیروزی ها معرفی کردیم چیزی غیر از انها بود! ایا حاصل زحمات اقای ده نمکی از این دسته نیست؟ ایا با اقبال نسل جوان به این اثر انها با نسل عزیز دوران دفاع مقدس اشنا میشوند واین فاصله کمتر میشود؟
کسانی که ان دوران را به یاد دارند ونمی خواهند برای توجیه اعمال امروز خود ان را فراموش کنند یا به تحریف ان بپر دازند تایید میکنند که انچه امروز به عنوان حکایت انروزها نوشته وساخته میشود با واقعیت فاصله بسیار دارد.
پس این اقبال عمومی جوان ما از این فیلم در صورتی میتواند موجب از بین رفت این فاصله بین نسل امروز و دیروز انقلاب گردد که خود حکایت واقعی از ان نسل باشد
8-قضاوت در جنبه های کارگردانی و هنری این اثر را به اهلش میسپاریم ولی در مورد فضایی که کاگردان به عنوان گوشه ای از جنگ هشت ساله ما باز سازی نموده نکات مبهمی وجود دارد .با انکه این زمان(هشت سال)از لحاظ دوره تاریخی در بین دوره های دیگر اهمیت زیادی برای ما دارد و کتاب های زیادی در مورد ان نوشته شده که به تشریح ابعاد و گزارش ان پرداخته گرچه هنوز نقایص فراوان وجود دارد ولی برای یک کارگردان عذری باقی نمیگذارد که در فیلمش ابهامات واضح وا اشکار باقی باشد ابهاماتی که خبر از عدم اشنایی کافی وی نسبت به موضوع در دست کار وی میدهد و در ذهن مخاطب سولاتی ایجاد میکند که همچنان ایشان خود را ملزم به پاسخ گویی به انها نمیداند سوالاتی مثل این که این داستان در چه بازه ای از جنگ اتفاق افتاده که در جایی اوائل جنگ ودر جایی صحنه های حملات شیمیایی به شهر ها و در صحنه هایی موضوعات سالهای پایانی به تصویر کشیده میشود که از لحاظ زمانی قابل جمع نیست و این به نوعی توهین یه مخاطب خواهد بود که وی را به طور مطلق نا اگاه فرض کرده و از اقل اطلاعات پیرامون دفاع مقدس عاری دانسته
در پایان صادقانه از همه دوستان میخواهم حق را انگونه که هست بپذیریم و از اینکه بخواهیم هرانچه را که با امیال ما مخالفت داشت نفی کنیم و یا قائل ان را به باد اتهام و بی انصافی بگیریم دوری نماییم
sarami24@gmail.com
(39712)
باور کنید که هرکسی که قلبش هنوز به عشق شهدا می تپد از دیدن این فیلم دل شکسته شد مطمئنا کسانی که این فیلم را در سینما دیده اند واکنش ها وحرف های بینندگان را از همه طیف شنیده ودیده اند بعضی ها فقط خندیدند به ما وآنچه به آن افتخار می کردیم وبعضی هم بهترین فرصت را یافتند تا زخم زبان بزنند وده نمکی را به عنوان یک حزب اللهی دو آتشه مثل پتک بر سرمان بزنند
افسوس
مطمئنا خود شهدا نیز راضی نیستند برای شناخته شدن راهشان اینگونه به مسخره گرفته شوند (39717)
عادل1
۱۳۸۶-۰۷-۰۵ ۰۰:۴۲:۵۴
با سلام و تشکر از این که نسبت به وقایع و تحولات پیرامون خود بی توجه نبوده ولازم دیدید با اینکه شاید هنوز در جامعه برای بعضی از مردم عزیز تحمل نظر دیگران و انتقاد پذیری جای خود را باز نکرده این ناسزاها را به تن بخرید و بدون ناراحتی از سرزنش سرزنشکنندگان نقد علمی خود را بیان کنید
مفید دانستم بنده نیز نکات هر چند ناقصی راکه به ذهنم میرسد بیان کنم:
1-دوستان عزیز باید توجه داشته باشند که بیان نقاط ضعف و نقد یک اثر (گذشته از ادبیات و نحوه بیان این انتقاد)هیچگاه به معنای تخریب ویا نادیده گرفتن نقاط قوت ان اثر نیست واین مسئله در فرهنگ ما مسلمان ها تا به انجا جای خود راپیدا نموده که سرور شیعیان حضرت امام صادق از ان به عنوان یک هدیه از بهترین دوست خود یاد میکند (احب اخوانی الی من اهدا الی عیوبی -بهتری و صمیمی ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند) واین از جهت نقش سازنده ای است که توجه به این انتقادها میتواند داشته باشد
2-گذشته از ان مجموعه ای مثل اخراجی ها انقدر در محافل مختلف با نگرشهای گوناگون مورد تقدیر قرار گرفته که در بین ان،چند نقد علمی و از روی دلسوزی نمیتواند به شهرت ان ضرر بزند و صرفا میتواند چراغ هدایتی باشد برای افراد در تحلیل و شناخت پیرامون خود البته برای کسانیکه همه حقایق را در پس اقبال عمومی نمیپندارند واین احتمال عقلی را در ذهن خود زنده نگه داشته اند که کثرت افراد در حمایت از یک مطلب موجب تبدیل ان به واقعیت نخواهد شد کما اینکه تاریخ شواهد بسیار از این گونه موارد در خود دارد(هولوکاست،ازادی همجنسگرایی،اعدام شیخ فضل الله ،صقیفه،و....)
3-ما معتقدیم مخاطب فهیم ایرانی ملاک سنجش برتر ،کارگردانی ،محتوا و... را در مورد یک اثر سینمایی صرفا خنده دار بودن یا تشویق بینندگان درپایان فیلم ،نمیداند (گرچه موارد فوق در جای خود در تعین ارزش یک کار سینمایی دارای اهمیت میباشند)پس به تحلیلگران حق میدهیم بدون اینکه تحت تاثیر این جو قرار گیرند به رسالت فرهنگی خود اقدام نمایند همانگونه که همیشه اینکار را در صدر وظایف خود داشته اند (39718)
عادل2
۱۳۸۶-۰۷-۰۵ ۰۰:۴۳:۴۰
4-این اثر جناب دهنمکی از انجهت که به موضوعی میپردازد که با فرهنگ و تاریخ این سرزمین امیختگی غیر قابل انکار دارد (دفاع مقدس )طبیعی است که علاوه بر نقادان وتحلیلگران معمول سینما ، اندسته از صاحب نظرانی که در زمینه دفاع مقدس فعالیت مینمایند را نیز دعوت به فکر مینماید تا اگر در جنبه هایی دارای برجستگی های قابل تقدیر است از ان تقدیر شود و اگر در موردی با واقعیات مسلم این عرصه تضاد دارد به ان پاسخ داده شود وبه هیچ وجه نمیتوان به این روال عادی ولازم ایراد گرفت وان را تخطئه نمود و بنظر میرسد این انتظار که هر انچه به طبع جمعی خوش امد به همین دلیل از نقد و بررسی معاف باشد چندا نظر مطابق با منطق سلیم نیست خصوصا وقتی که این امر مربوط به فرهنگ و ارزشهای جامعه باشد ، مانند اثر اخیر جناب دهنمکی که به علت مولفه های خاص به کار رفته در ان همچون محصول کمال تبریزی در سطح وسیع در اختیار مخاطب قرار گرفت همین امر است که ضرورت پرداختن به این مجموعه ها را دو چندان مینماید کما اینکه تا پیش ازاین در مورد دیگر اثار اقای دهنمکی چندان رقبتی نه به نقد بود ونه به تقدیر (بعلت سطح پایین مخاطب) و شاید کسی دیگر حتی سابقه فعالیت ایشان در هفته نامه هایی همچون \"جبهه \" و \"چفیه\" با ان رویکرد خاص را به یاد نیاورد
4-این مطلب بسیار طبیعی است که هر بیننده در صورتی که خود مستقل از اینگونه فیلمها با تاریخ دفاع مقدس و فضای حاکم بر ان اشنا نباشد لاجرم تمام انچه را که در این کار سینمایی و کارهای مشابهی همچون \"لیلی با من است\" یا \"پیکنیک در جبهه\" میبیند عین واقعیت پنداشته وهر گونه ابراز نظر را باطل میپندارد ولی با اندک مطالعه و تحقیق در میابد واقعیت با انچه مینمایانند انطباق ندارد
5-گذشته از جنبه های کلی تاریخ دفاع مقدس که در این فیلم نسبت به ان جای سوال است جریان فیلم نامه به ادعای جناب ده نمکی در برنامه تلوزیونی که از شبکه 5 تهران پخش شد بر گرفته از زندگانی شهید مجید خدمت میباشد وایشان با نشان دادن عکس این شهید کاراکتر مجید سوزوکی را بازسازی شخصیت این شهید بزرگوار دانستند در حالی که بعد از این مصاحبه با اعتراض وشکایت خانواده و اشنایان و دوستان این شهید بزرگوار روبرو گردید که در مصاحبه هایی که انجام دادند نه تنها نسبت به اصل ماجرا که مجید معروف به سوزوکی باشد،زندان رفته باشد،لوطی محل باشد ،بدهن بوده و تا اخرین لحظه فحاشی کند،سیگاری باشد، بار اولش باشد که به جبهه برود ،چشمچران بوده وعاشق دختری باشد، مادری سیگاری و نه چندان متدین داشته باشد و ... ،ابراز نا رضایتی کرده وطبق شواهد ان را مخالف واقعیت دانستند بلکه در معرفی این شهید اینگونه میگویند: ایشان نه تنها خود بسیجی ومتدین بودند برادرشان نیز عضو سپاه و پیش از ایشان به شهادت رسید ،کاملا متدین ودر بین اهالی محل معروف به صلاح بودند،... (مستندات مصاحبه اقای ده نمکی و خانواده شهید مجید خدمت کاملا موجود و بعضا در موسسات فرهنگی قابل تهیه میباشد و تماشای ان مفید است ) ایا وقتی فیلمی در مورد نصوص و واقعیات مستند تاریخی که تمام اسناد ان موجود است چنین اشکارا تخلف میکند و داستان اصلی ان که با کوچکترین تحقیق میتوانست واقعیتر باشد، خلاف واقع جلوه میکند، ایا در مورد بر داشتهای ازاد از واقعیات وارزشهای حاکم بر جبهه ها میتواند صادق باشد و بدون تحقیق ان را پذیرفت و به صرف اینکه توانسته در گیشه و جلب نظر مخاطب پیروز باشد با پتک تحجر بر سر منتقدان ان کوبیتد ؟ اگر ملاک برتری محتوایی یک اثر سینمایی تنها روی اوردن بیننده به ان باشد ،باید فیلم های مبتذل و خالی از محتوای هالیوود را پر محتواترین اثار دنیا دانست (39719)
عادل3
۱۳۸۶-۰۷-۰۵ ۰۰:۴۴:۱۴
6-این مطلب را که جوان ما هرچه که انجام دهد ودر هر تفکر وفضایی سیر کند بر ای رسید به خدا راهی جز توسل به معنویات ودوری ازگناه را در ذهن خود ندارد چیزی است که در این سالها تلاش بسیار برای محو ان از اذهان عمومی کرده اند وبه جای ان فرهنگی را پایه نهدند که در ان شعاری تحت عنوان \"دِلِت پاک باشِ\"تعریف شد و راههای رسیدن به خدا را به عدد نفوس ادمی دانستند این شعار ها است که با ان میشود خلاف دستورات صریح قران وسخنان ائمه رفتار و با انها مخالفت کرد و با این حال رستگار شد و مورد دعوت خدا قرا گیرفت وحتی شهید شد تو گویی تمام این دستورات سر کاری و بی دلیل صادر شده ویا العیاذ بلله دل ما ازدل ائمه پاکتر است که همه کاری میکنیم وانتظار بهشت وشهادت داریم یا امام حسین علیه السلام دلش پاک نبود که در ظهر عاشورا هم، نماز را رها نکرد مگر نص صریح قران نیست که شراب را حرام میکند؟(مائده90)مگر ایه قران نیامده که مردم را به عفت امر میکند و از چشم چرانی ونظر به نامحرم نهی میکند ؟(نور30-31)مگر خدا متخلف از دستورات الهی را ظالم نمی خواند ؟(بقره 229)ایا میشود با این همه باز پنداشت که هرکسی میتواند لیاقت شهادت پیدا کند ،شهیدی که خدا او را زنده خطاب میکند ودر جوار خود روزی خوار میداند (ال عمران 69) ایا اندسته از افرادی که با این سوابق به جبهه امدند با همین حال شهید شدند یا تحت تاثیر جو معنوی ان وتوفیق الهی توبه نمودند و پذیرفته درگاه الهی شدند وچه بسیار افراد اینگونه بودند که عمری به گناه سپری کردند و به توفیقی از ان توبه کردند و با بازگشت خود برگی از کتاب انسان سازی مکتب اهلبیت شدند ولی نه اینگونه که کارگردان این فیلم به تصویر میکشد که در حالی پیش از همه رشادت به خرج میدهند و به شهادت میرسند که تا چندی پیش گرم قمار ،شرابخواری ،و بی نمازی و عشقبازی با دختران پشت تلفنند .این چیزی است که جای انتقاد دارد و متاسفانه بی هیچ نظارتی تدین و روح دینداری جامعه را نشانه رفته وبا وقاحت کامل خود را در زمره فیلم های ارزشی میپندارد .ثمره چنین فیلم هایی است که دیگر جوان امروز برای رسیدن به خدا ،برای تحقق الگوی شهدا در خود و برای رسیدن به جایگاه جوان نمونه شیعه ،نیازی نمی بیند که از گناه و بی تقوایی دست بر دارد زیرا میبیند اینگونه که از شهدا و انسان های رستگار میگویند (در این دسته از فیلم ها که متاسفانه کم هم نیستند )میشود نماز نخواند وخوب بود ،میتوان شراب خورد وخوب بود ،میتوان دوست جنس مخالف داشت وخوب بود. ایا با این نگاه دیگر گناه معنا دارد ؟ ایا این جز این شعار کذب است که\"دلت پاک باشه\" با این حال باز هم عده این نقد اینگونه فیلم هارا افراط وتفریط مینامند؟ (39720)
عادل4
۱۳۸۶-۰۷-۰۵ ۰۰:۴۴:۴۰
7-فاصله افتادن بین نسل امروز و دیروزی که از ان تعبیر مینمایند ایا جزاز این حاصل میشود که هرگاه اراده شد این ارتباط بر قرار شود و نسل گذشته به جوان امروز شناسانده شود انچه به عنوان دیروزی ها معرفی کردیم چیزی غیر از انها بود! ایا حاصل زحمات اقای ده نمکی از این دسته نیست؟ ایا با اقبال نسل جوان به این اثر انها با نسل عزیز دوران دفاع مقدس اشنا میشوند واین فاصله کمتر میشود؟
کسانی که ان دوران را به یاد دارند ونمی خواهند برای توجیه اعمال امروز خود ان را فراموش کنند یا به تحریف ان بپر دازند تایید میکنند که انچه امروز به عنوان حکایت انروزها نوشته وساخته میشود با واقعیت فاصله بسیار دارد.
پس این اقبال عمومی جوان ما از این فیلم در صورتی میتواند موجب از بین رفت این فاصله بین نسل امروز و دیروز انقلاب گردد که خود حکایت واقعی از ان نسل باشد
8-قضاوت در جنبه های کارگردانی و هنری این اثر را به اهلش میسپاریم ولی در مورد فضایی که کاگردان به عنوان گوشه ای از جنگ هشت ساله ما باز سازی نموده نکات مبهمی وجود دارد .با انکه این زمان(هشت سال)از لحاظ دوره تاریخی در بین دوره های دیگر اهمیت زیادی برای ما دارد و کتاب های زیادی در مورد ان نوشته شده که به تشریح ابعاد و گزارش ان پرداخته گرچه هنوز نقایص فراوان وجود دارد ولی برای یک کارگردان عذری باقی نمیگذارد که در فیلمش ابهامات واضح وا اشکار باقی باشد ابهاماتی که خبر از عدم اشنایی کافی وی نسبت به موضوع در دست کار وی میدهد و در ذهن مخاطب سولاتی ایجاد میکند که همچنان ایشان خود را ملزم به پاسخ گویی به انها نمیداند سوالاتی مثل این که این داستان در چه بازه ای از جنگ اتفاق افتاده که در جایی اوائل جنگ ودر جایی صحنه های حملات شیمیایی به شهر ها و در صحنه هایی موضوعات سالهای پایانی به تصویر کشیده میشود که از لحاظ زمانی قابل جمع نیست و این به نوعی توهین یه مخاطب خواهد بود که وی را به طور مطلق نا اگاه فرض کرده و از اقل اطلاعات پیرامون دفاع مقدس عاری دانسته
در پایان صادقانه از همه دوستان میخواهم حق را انگونه که هست بپذیریم و از اینکه بخواهیم هرانچه را که با امیال ما مخالفت داشت نفی کنیم و یا قائل ان را به باد اتهام و بی انصافی بگیریم دوری نماییم (39721)
دوست عزیز قرار نیست در یک فیلم سینمایی تمامی مواردی که در هشت سال گذشته است را به نمایش بگذارند و حتی قرار نیست آنطور که دیگران مایل هستند به نمایش گذاشته شود.
یا دهنمکی یک شیاد است که اگر چنین است پس بسم الله، مسلمانید و ساکت نشستن کار شما نیست، اگر هم به جز این است که ایران فعلا درگیر جنگ روانی انرژی اتمی و بازدید احمدی نژاد از برج های دوقلو و اینها ست.
پس خواهشا حالا که قصد خیر ندارید شر هم به بندگان خدا و خلق خدا نرسانید! (39747)
سلام
فیلم اخراجی ها فقط یک فیلم کمدی بود.فیلمی که لبخندهای بسیار سطحی و غیر واقعی در بیننده ایجاد می کرد این فیلم باید برای جنگ های دوران قدیم اروپائی ها ساخته می شد نه برای هشت سال دفاع مقدس ما که پر از رشادت ها و جانفشانی های بیشمار است.در جنگ و جبهه ما طنز نیز وجود داشت اما طنزی بسیار لطیف و متین طنزهایی که بسیار معنا داشت و گاه تاثیر روحی روانی بسیار زیادی بر رفتارهای رزمندگان داشت.امروزه فیلمهای دفاع مقدس یا باید یک ماجرای عشقی را یدک بکشد و یا مثلا طنزهایی بی معنا و سبک داشته باشد تا مخاطب پیدا کند و به نظر من این مشکلات را نویسندگان و کارگردانان و ...پدید آورده اند. آنهایی که یا جبهه نبوده اند یا فراموش کرده اند که جبهه بوده اند! (39751)
با سلام
چرام ما هنوز عادت نكرده ايم تفكر همه يا هيچ را كنار بگذاريم؟ چرا با آنچه هنوز دو دهه از روي دادن آن نگذشته است با واقعيت روبرو نمي شويم؟ چرا در مورد وقايعي كه هستند كساني كه با تمام وجود آن را لمس كرده باشند با هاله اي از ابهام و تقدس بيش از حد برخورد مي كنيم؟ تا به كي بايد از يك ور بام به پايين بيفتيم؟ جنگ ما خالي از تقدس نبود ولي آيا همه مانند همت و ... بودند. چقدر از شهداي ما به جنگ ايمان كامل داشتند؟ خود من چندين نفر را مي شناسم كه نزديكترين آشنايانشان مي گويند براي آخرين بار اصلاً نمي خواست به جبهه برود و وقتي رفت ديگر باز نگشت!
به نظر من نويسنده اين نقد صرفاً نظريات خود و طيف همفكر خود را مطرح كرده كه مي تواند براي آنها محترم باشد. ولي نبايد تصور كرد تمام افراد جامعه اينگونه فكر مي كنند! هر كس به نوعي يا خود مستقيماً درگير جنگ بوده و يا اينكه از نزديكان و آشنايان و دوستان وقايع آن را بارها و بارها شنيده است. پس بياييد با ديد واقعي به جنگ و يا هر موضوع مقدس ديگر نگاه كنيم. (39756)
هادي بنهري
۱۳۸۶-۰۷-۰۵ ۱۱:۰۰:۵۱
بايد عرض كنم نويسنده احتمالا مشكلات شخصي با اين فيلم داشته يا از از ذهني مملو از توهمات برخوردار است بنده وقتي اين فيلم را ديدم هيچكدام از تصاويري كه ايشان ذكر كردن در ذهنم تداعي پيدا نكرد ولي ايشان مرتب به اين نكته اشاره كرده اند كه در فلان صحنه فلان مطلب در ذهن مخاطب نقش مي بندد كه كاملا غير منطقي مي باشد . لازم به ذكر است كه مردم ما همچنان براي دفاع مقدس و ارزش هاي آن احترام بالايي قائل هستند مطمئنا اگر چنين چيزهايي در ذهن مخاطب نقش مي بست اين فيلم با چنين استقبالي روبرو نمي شد . در پايان لازم مي بينم از تمامي دست اند كاران تهيه اين فيلم تشكر و قدرداني نمايم (39766)
اصغر سعیدی
۱۳۸۶-۰۷-۰۵ ۱۵:۰۳:۳۵
به نظر من این آقای درخشنده بیشتر دنبال مطرح کردن خود بوده اند .زیرا دلیلی نداشت که زیر نقد خود بنویسند نویسنده داستانهای تخریب چی دوران و اینکه ایشان اینقدر احساس مسئولیت می کنند چرا در زمان دوم خردادی ها که دهها فیلم علیه ارزشهای دفاع مقدس ساخته می شد و دفاع مقدس را زیر سئوال می بردند خبری از نویسنده داستانهای تخریب چی دوران نبود . در ضمن نقد این اقا بسیار سطحی بود و اینکه این یه فیلم سینمایی بوده نه فیلم مستند. (39789)
آرش کوشایی
۱۳۸۶-۰۷-۰۵ ۱۵:۴۱:۱۶
به نظر من کسی که تیراژ کتابش در باره دفاع مقدس 3000 جلد است و آن هم بفروش نرفته است نباید به فیلمی که 2 میلیارد تومان فروش داشته است نقد های تند انجام دهد .آقای علی شاه حاتمی که در حوزه هنری به آقای دهنمکی توهین کردند هم این مشکل را داشتند . فیلمهایشان از نوع کلیشه ای رزمندگانی که موهای سشوار کشیده داشتند را نمی توانست در سینما بیننده ای پیدا کند . و نا راحتی های خودشان را سر اخراجی ها خالی کردند . (39793)
وحید ناصری
۱۳۸۶-۰۷-۰۶ ۰۵:۰۴:۱۶
سلام :
قصد نداشتم در این مقوله دخالت کنم که هر دو را از یادگاران هشت سال دفاع مقدس می دانم.
ولی از آنجایی که اشتباهاتی فاحش در نامه آقای درخشنده در نظر مخاطبین صورت گرفته است جسارتا نکاتی را بعرض میرسانم:
!- دوستان بزرگوار فراموش نکنند که این متن نامه ای سر گشاده به ریاست محترم سازمان صدا و سیما می باشد نه به آقای دهنمکی!
2- ایشان دلایلی را برای عدم پخش فیلم اخراجی ها ذکر کرده اند که در نوع خودش قابل توجه است . زیرا :
در روزهای اول آقای دهنمکی هرجا می رفت میگفت این فیلم بر اساس زندگی نامه این شخص(که همیشه عکس او را همراه داشتند ) ساخته شده است!
پس از اعتراضات شدید خانواده شهید خدمت . آقای دهنمکی در گردش 180 درجه ای عنوان کردند که این فیلم برداشتی آزاد از زندگی آن شهید بوده است.
و در این اواخر هم مدعی برداشت سینمایی از شخصیتی شده اند که ...
خود ایشان نمی داند چه ساخته است که هر روز حرف خود را عوض میکند.
3- من برای بررسی دیدگاه های این دو بزرگوار(درخشنده و دهنمکی ) به وبلاگ هر دو رفتم .
در وبلاگ آقای دهنمکی تمام صفحاتش و اکثر مطالبش به خود و فیلمش اختصاص داشت و عکس خود را هم زیبنده وبلاگش نموده بود! ( اگر معروف شدن است که این روش آقای دهنمکی برای چیست؟!)
در وبلاگ آقای دهنمکی قسمت نظرات خوانندگان سانسور می شود و باید بعد از هر نظر صاحب وبلاگ نظر را بخواند و اگر صلاح دانستند در معرض دید عموم قرار دهد.
در این چند روز گذشته بیش از هزار نفر از وبلاگ آقای دهنمکی بازدید کرده اند و تنها نظرات حدود 41 نفر تایید شده که تماما هتک حرمت آقای درخشنده و توهین به شخصیت ایشان است! بدون هیچگونه دفاع منطقی از فیلم!
یعنی از بین بیش از هزار بازدید کننده تنها 41 نفر نظر داده اند! آن هم بر علیه نویسنده نامه!
به وبلاگ تخریبچی دوران رفتم .
در وبلاگ ایشان نامه مذکور بدون حذف و سانسور در معرض دید قرار گرفته بود و خوانندگان وبلاگ ایشان بدون سانسور نظر خود را ابراز می کردند . در حدود 700 نظر وجود داشت که اکثرا با دلیل و برهان نظر نویسنده نامه را تایید کرده بودند بدون آنکه به شخصیت آقای دهنمکی توهین کنند!
نظرات وبلاگ بدون سانسور بلا فاصله به نظر مخاطبین می رسد و این نشان از دیگاه بالای نویسنده وبلاگ تخریبچی دوران دارد زیرا به حرفی که زده و شعور مخاطبینش ایمان دارد.
بگذریم از تعداد قلیلی نظر بدون اسم و عنوان که معلوم است به طرفداری از آقای دهنمکی برخی حرف های زشت را نثار ایشان کرده است.
من در همین مقایسه درک کردم که کسی که به حرف و راهش ایمان دارد به شعور مخاطبش نیز احترام می گذارد.
در خصوص ادعای خود سوزی نویسنده نامه که در انتهای نامه نوشته اند :
وقتی دل بسوزد چه باک که جسم هم بسوزد .
برخی این جمله را تهدید نویسنده نامه به خود سوزی دانسته اند در حالی که این بیت کنایه وار ایهام دار بر گرفته از این شعر است:
آتش بگیر تا که بدانی چه می کشم
احساس سوختن به تماشا نمی شود.
متاسفانه عدم درک این کنایه باعث تشدید حملات کور به این نویسنده شده است.
به هرحال نظر نویسنده هرچه بود مربوط به ریاست سازمان صدا و سیما بوده است و به قول معروف اگر آقای دهنمکی هر حرفی یا دفاعی داشته اند در فیلمش زده است و دیگر پس از ساخت فیلم نباید ضعف هایش را با هوچیگری و تخریب شخصیت منتقدش جبران کند!
متاسفانه روشی که دارد بر علیه این بنده خدا درخشنده صورت می گیرد همان روش منسوخ سالیان قبل امثال دهنمکی است که ترور شخصیت همیشه دستمایه کارهایشان بوده است.
من نمی خواهم وارد موضع گیری بین این دو بزرگوار شوم. ولی استفاده از روشهای تخریبی ناجوانمردانه از اصول مردانگی و مسلمانی بدودر است.
گستاخی من را ببخشید. (39851)
نويسنده به طرز فوق العاده اي ديدگاه مخالفين اخراجيها رو قلم زده...آقاي دهنمكي بهتره فيلمسازي نكنه تا جامعه ي ايثارگران رو بيشتر از اين شرمنده ي خودش نكنه! (39854)
بی طرف
۱۳۸۶-۰۷-۰۶ ۲۳:۲۶:۰۶
سلام:
من کاری به مسایل مطرح شده ندارم ولی یک نکته برایم جالب بود:
به وبلاگ آقای دهنمکی رفتم آنجا بدترین توهین ها به نویسنده نامه شده بود . در حالی که قسمت نظر دهی سانسور می شود و توسط آقای دهنمکی باید تایید شود تا در وبلاگشان درج شود.
به وبلاگ آقای درخشنده رفتم . از سانسور نظر دهنگان خبری نبود و همه آزادانه نظرشان را بیان می کردند بدون هرگونه سانسوری. در آنجا هیچ هتک حرمتی به آقای دهنمکی نشده بود....
از همین امر نتیجه گرفتم خوانندگان وبلاگ آقای درخشنده انسان هایی فرهیخته و با ادب و نزاکت هستند.
در حالی که آقای دهنمکی می تواند با توجه به سانسور نظرات ، دیگاه های اهانت آمیز به آقای درخشنده را تایید نکنند ولی مخصوصا تایید می کنند در حالی که این سانسور در وبلاگ آقای درخشنده وجود ندارد و لی هیچ بی ادبی ای صورت نمی گیرد.
این خود بهترین دلیل برای تشخیص حرف حق است. (39908)
فرهاد میرزایی پور متخصص جراحی دهان و فک و صورت
۱۳۸۶-۰۷-۰۷ ۰۰:۰۶:۰۹
با سلام ، نمیخواهم وارد معقولات روزمره در خصوص یک نقد منصفانه بشوم ، لازم است چندنکته را از منظریکه در ادامه عرض میکنم مد نظر داشت:
اولا آقای ده نمکی با این فیلم چه چیزی را می خواست عنوان کند اینکه جنگ و جبهه را از یک زاویه دیگر مطرح کند ؟ویا اینکه بدنبال آسیب شناسی ایام دفاع مقدس بود ؟ که چگونه فیلترهای موجود برای راهیابی افراد اجتماع به عنوان یک سد و مانع عمل میکردند ، و یا توصیف رشادت رزمندگان را به منظر عموم بگذارد و یا نقش آدمهای کوچه وبازار را در سرنوشت جنگ تبیین نماید و ...... هرچه بود این راهش نبود
ثانیا باید سرنوشت حضور افراد معتقدبه نظام مقدس اسلامی به عنوان هنرپیشه مثل اکبر عبدی را از سرنوشت فیلم جدا دانست که شاید اگز هنرمندی آدمهایی مثل عبدی و شریفی نیا و حیایی و .... نبود این فیلم اصلا اینگونه عرضه نمیشد .پس آقای ده نمکی موفقیت های فیلم را به حساب خود نگذارد .
سوم اینکه افرادی مثل آقای ده نمکی که اصلا سابقه سینمایی در تمام ابعاد(کارگردانی ،بازیگری ، تهیه کنندگی و....) آنرا ندارند نباید به عنوان یک شاخص در ارزیابی هایمان به این اندازه مورد توجه واقع شوند ، چون برایشان بسیار مضر است ، موید این مطلب رفتار غیر عاقلانه ایشان در جریان اهدای جوایز بود.
در انتها باید بگویم که گرچه جزییات فیلم روز واقعه را از یاد برده ام ولی اگر قرار باشد با هنر سینما بخواهیم واقعه عاشورا را به جهانیان و به اهل هنر و عامه مردم به شکلی زیبا متذکر شویم فیلم روز واقعه میتواند به عنوان یک الگو ( گرچه کاستی های فراوانی داشت ) مدنظر آقای ده نمکی برای تبیین ایام دفاع مقدس قرار بگیرد وهمچنین از آقای درخشنده که به شکل موشکافانه ای به این فیلم پرداخته بودتشگر کنم ولی باید بگویم که از ده نمکی باید همینقدر انتظار داشت و دوست داشتم که آقای ده نمکی به این سئوال کلیدی پاسخ بگویند برای چه منظوری به دنبال این ژانر از فیلم رفته است (تمام انچه که از مجید سوزوکی ها گفت والله که دروغ است چون من تغییر را در چهره خیلی از شهدا از نزدیک دریافته ام و متاسفانه به صفت صداقت و جوانمردی شان در لبیک به امام و مقتدای امام حضرت سید الشهدا مزین نشدم بگذریم که درد ها کم نیستند خودیها به ما گل میزنند خدا به ما در مقابل غریبه ها رحم کند .) تا بعد (39909)
احد اسدی
۱۳۸۶-۰۷-۰۷ ۰۳:۴۲:۳۵
انچه معلوم است ساختن فیلم های جنگی است که در تاریخ از سابقه طولانی در سطح جهانی برخوردار می باشد.
موضوع دفع فتنه و حفظ استقلال کشور و اندیشه و تمامیت ارضی بوده و است و همه هم این مسئله را می دانند.
در همه فیلم های خارجی جنگی که ساخته می شود سعی می کنند متخاصم را به نوعی خشونت و ظلم کننده و بی رحم و کشنده به تصویر بکشند و مدافعان را با عشق و خوش طیبپ و حسور و از جان گذشته و با کارهای قهرمانبازی و مسایل از این قبل که انسان و رزمندگان جان خود را نثار می کنند تا دشمن به هدف خود نرسد.
در فیلم اخراجی ها متاسفانه مسئله عکس ماجرا نشان داده می شود و گرچه اندکی به حقیقت بیان نزدیک است ولی سازننده این فیلم به نطر می رسد کمی بی عقل و کسی بوده است که مسایل جنگ را خیلی سطحی نگریسته و به ریشه نهاجم و طرح ها و هدف ها نگاه خیلی سطحی کرده است.
به نظر می رسد انچه فیلم مشکلات و مصایب جنگ را بدرستی به تصویر می کشد ولی تماشاگر را با روحیه شکست خورده به خانه می فرستد در صورتی که سازنده فیلم قصد ساختن از فیلم را پول شادی ندانسته یا به بیان دیگر برای پولدار شدن فیلم را نساخته است ولی باید بگویم که چون من سازنده فیلم را نمی شناسم ولی می توانم بگویم که سازنده فیلم در راستای عقل دفاع از جنگ فیلم را نساخته است فیلم را ساخته نشان دهد چخ کسانی کشته شدند و چه کسانی به قدرت رسیدند و دارند چه می کنند یا بهتر بگویم عقده خودش را در گرفتن انتقام در ساخت فیلم بکار گرفته است. (39919)
مجتبي نيكنام
۱۳۸۶-۰۷-۰۷ ۱۲:۴۶:۵۴
من يه سوال دارم...
اين آقاي دهنمكي ، هموني نيست كه با دار و دسته اش ، ميريختن تو خيابون و شيشه سينماهايي كه فيلم آدم برفي رو پخش ميكردن رو ميشكستن؟
اين آقاي دهنمكي ، هموني نيست كه توي حادثه كوي............... (39978)
فروش اخراجي ها فقط به خاطر في البداهه گويي هاي كلامي و حسي اكبر عبدي بود و بس و البته اين فيلم ارزش پخش از تلويزيون را ندارد چون محتوي جالبي ندارد. (39999)
شما را بخون شهدا اجازه پخش این فیلم سراسر کثیف را ندهید فیلم فقط به شخصیت دهنمکی فروش کرد و خنده ها در سینما بخاطر استحاله ایشان بود ایا میدانید چند نفر به خاطر داشتن همین افکار از دهنمکی در میدان ولیعصر (عج) کتک خوردند اسم دهنمکی برای بچه رزمنده ها دیگر چندش اور است و فقط پشت چند نفر مخفی شده 0 چند بار نوشتم ولی خواهشمندم اینبار درج کنید (40222)