نظر منتشر شده
۲۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 15338
10 سوال روسای دانشگاه‏ها و مراکز پژوهشی از بالینگر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ ساعت ۱۴:۵۸
روساي هفت دانشگاه و مركز پژوهشي ايران با ارسال نامه اي خطاب به "لي بالينگر" رئيس دانشگاه كلمبياي آمريكا ، ضمن تقبيح سخنان توهين آميز وي عليه ملت و رئيس جمهور اسلامي ايران ، از وي دعوت كردند متقابلا به ده سوال جامعه دانشگاهي – روشنفكري كشور پاسخ دهد.
 
 
 به گزارش الف ، متن كامل ترجمه فارسي اين نامه به شرح زير است:

جناب آقاي لي بالينگر
رياست دانشگاه كلمبيا- نيويورك

ما روساي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي در تهران ناخرسندي و اعتراض خود را به گفتار خارج از نزاكت آن همكار پيش از سخنراني رئيس جمهور آقاي دكتر محمود احمدي‌نژاد در جلسه اخير در دانشگاه كلمبيا اعلام مي‌كنيم.

به اطلاع جنابعالي مي‌رسانيم آقاي محمود احمدي‌نژاد طي يك انتخابات پرهيجان دو مرحله‌اي كه نتيجه آن تا روز آخر نامعلوم بود و تقريباً همه احزاب ، گرايش‌ها و سليقه‌هاي سياسي ايراني در آن حضور فعال داشتند، با راي مستقيم مردم ايران انتخاب شده‌اند. براي اطلاع از كيفيت و صحت انتخابات مي‌توانيد به گزارش رسانه‌هاي خبرنگاران آمريكايي از ايران طي ماه ژوئن 2005 مراجعه فرماييد.

توهين شما به رئيس جمهور يك ملت 72 ميليون نفري با 7000 سال تمدن و فرهنگ غني ثبت شده، در يك محيط دانشگاهي مايه شرمساري است. هرچند ظاهراً آن جملات مملو از حس تنفر و كينه را تحت فشار شديد رسانه‌ها ، بر زبان جاري كرده‌ايد اما اين جاي تاسف و تعجب است كه مالكان و سياستگذاران رسانه‌ها جهت‌گيري‌هاي نطق رئيس يك دانشگاه معتبر را تعيين كرده اند.

سخنان شما درباره كشور ما حاوي اتهاماتي بدون مدرك معتبر علمي و صرفاً مبتني بر حدس و شانتاژهاي رسانه‌اي بوده است. برخي ادعاها نيز ناشي از سوء‌تفاهم‌هايي است كه با گفتگو و نيز تحقيق بيشتر و نزديك‌تر قابل حل‌اند.

آقاي رئيس جمهور احمدي‌نژاد برخي از سؤالات و موضوعات مورد نظر شما را در حين سخنراني و به ويژه پاسخ به پرسشهاي دانشجويان پاسخ دادند. با اين حال ما آمده‌ايم در يك گفتگوي علمي، صريح و بي‌واسطه، سوالات باقي مانده را پاسخ دهيم.

شما از آقاي رئيس جمهور حدود 10 سوال پرسيديد. اجازه دهيد ما نيز 10 سوال طرح كنيم و اميدوار باشيم پاسخ‌هاي شما به اين سؤالات ، به رفع  بي‌اعتمادي‌هاي بين دو كشور و شفاف شدن حقايق كمك كند :

1- چرا رسانه‌هاي آمريكا به شما آنقدر فشار مي‌آوردند كه آقاي احمدي‌نژاد در دانشگاه كلمبيا سخنراني نكند؟ و چرا شبكه‌هاي تلويزيوني در همين چند روز ساعتها برنامه و خبر عليه رئيس جمهور ما پخش مي‌كنند اما اجازه نمي‌دهند وي به تهمتهاي وارده پاسخ دهد؟ آيا اين با آزادي بيان مغاير نيست؟

2- چرا در سال 1953 دولت آمريكا به كمك ديكتاتوري مستبد ايران (شاه) آمد و حكومت ملي دكتر مصدق را سرنگون كرد؟

3- چرا در جريان جنگ تحميلي صدام عليه ايران، آمريكا از يك ديكتاتور خونخوار كه بي‌پروا عليه سربازان مدافع ايران و حتي مردم كشور خود سلاح شيميايي بكار مي‌برد ، حمايت ‌كرد؟

4- چرا آمريكا دولت مبتني بر راي مردم فلسطين در غزه را به رسميت نمي‌شناسد و آنرا تحت فشار قرار مي‌دهد؟ و چرا با پيشنهاد ايران براي حل مساله 60 ساله فلسطين با همه‌پرسي سراسري از ساكنان آنجا، مخالفت مي‌كند؟

5- چرا ارتش آمريكا با آن همه تجهيزات پيشرفته‌اش تاكنون نتوانسته است بن‌لادن را پيدا كند؟ دوستي قديمي خانواده بوش با خانواده بن‌لادن و همكاري نفتي آنها را چگونه توجيه مي‌كنيد؟ اخلال بوش در تحقيقات 11 سپتامبر را چگونه توجيه مي كنيد؟

6- با وجودي كه سازمان مجاهدين خلق طي سالهاي 1981 تاكنون رسماً و علناً مسؤوليت تعداد كثيري بمب‌گذاري خونين در محل‌هاي عمومي و كشتار مردم ايران و عراق را به عهده گرفته است، چرا دولت آمريكا از اين سازمان‌ حمايت مي‌كند و چرا به دولت فعلي عراق اجازه نمي‌دهد پادگان محل اقامت اعضاء اين سازمان تروريستي را در عراق تخليه كند؟

7- آيا حمله آمريكا به عراق مبتني بر اجماع جهاني و با اجازه نهادهاي بين‌المللي بود؟ هدف واقعي از اشغال عراق چه بود؟ اشغالي كه به كشته شدن صدها هـزار از مردم اين كشور انجاميده است. سلاح‌هاي كشتار جمعي كه دولت آمريكا مدعي ذخيره‌سازي آنها در عراق بود كجاست؟

8- چرا حكومتهاي شديداً غير دموكراتيك و با رژيم‌هاي سلطنتي مطلقه در منطقه خاورميانه، نزديك‌ترين دوستان دولت آمريكا هستند؟

9- چرا دولت آمريكا در اجلاس اخير شوراي حكام سازمان انرژي اتمي با طرح عاري كردن خاورميانه از سلاحهاي غيرمتعارف ، عليرغم موافقت همه كشورها به جز اسرائيل با آن مخالفت كرد؟

10- چرا دولت آمريكا از توافق ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اظهار ناخشنودي مي‌كند و چرا صراحتاً با پيشرفت در مذاكرات ايران و آژانس براي حل و فصل مساله هسته‌اي ايران با مذاكره و تحت قوانين بين‌المللي مخالفت مي‌كند؟

در پايان ما روساي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي در تهران، آمادگي خود را براي ميزباني از شما و ديگر هيأت‌هاي علمي جستجوگر حقيقت اعلام مي‌داريم. شما و همكارانتان در اين سفر مي‌توانيد از نزديك با اقشار مختلف مردم، روشنفكران و محافل دانشگاهي صحبت و واقعيت‌هاي جامعه ايران را از نزديك و بدون فيلترهاي  رسانه‌هاي يك سونگر لمس كنيد و بعد از آشنايي با حقايق درباره ملت و حكومت ايران  قضاوت  فرماييد..

مطمئن باشيد ايرانيان نسبت به ميهمانان خود بسيار مؤدب و بسيار مهمان‌نواز هستند.
                                                  تهران _ سوم مهر ماه 1386 _ 25 سپتامبر 2007  

امضا هاي ذيل نامه (درمتن انگليسي):

 دكتر حميد  لطيفی
رئيس دانشگاه شهيد بهشتي

دكتر سعيد سهراب پور
رئيس دانشگاه صنعتي شريف
 
دکتر عمید زنجانی
رئیس دانشگاه تهران

دكتر عليرضا رهايي
رئيس دانشگاه صنعتي امير كبیر

دكترمحمد سعيد جبل عاملي
رئيس دانشگاه علم و صنعت ايران

دكتر مهدي گلشنی
رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگی

دكتر احمد توكلی
رئيس مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي

دکتر محمدجواد لاریجانی
رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی  
 
مهرداد
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۱۵:۵۵:۱۶
ابتكار عمل اساتيد دانشگاهي قابل تقدير است و اي كاش با اطلاع رساني و سرعت عمل تبليغاتي اساتيد بيشتري به امضائ اين بيانيه مي پرداختند مانند اساتيد دانشگاه امير كبير ، دانشگاه تهران ،دانشگاه خواجه نصير طوسي ، دانشگاه علامه طباطبايي و..... كه به نوعي حضور فعال تري در حوزه هاي سياسي و ديپلماسي كشور دارند. (39418)
 
کاتب
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۱۶:۱۶:۲۷
سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا همه مستکبرین را مات کرد. (39422)
 
مازندراني
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۱۶:۵۱:۴۷
در اين جريان غرور بي جا و خود بزرگ بيني و تماميت خواهي آمريكايي ها پيدا بود. بيان تهمت و دروغ بستن آزاد است, اما دفاع از خود ممنوع.
الحمد الله رئيس جمهور از پس شرايط پيش آمده برآمدند.
از روساي محترم دانشگاهها تشكر ميكنم. بعيد ميدانم رئيس دانشگاه كلمبيا توان پاسخگويي به اين سوالات را داشته باشد. آنهم زماني كه رئيس جمهور آمريكا جرات مناظره با احمدي نژاد را نداشت. (39442)
 
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۱۷:۰۹:۳۴
lما که هنوز در این مملکت ازاد از اظهارات لی بطور کامل مطلع نشده ایم (39453)
 
mahdi
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۲۰:۱۹:۵۸
با نام خدا
از همت و غيرت روساي دانشگاههاي كشور كه خوشيارانه از رياست محترم جمهوري كشورمان حمايت كردند تشكر نموده و اميدوارم جناب بالينگر خودرا به خواب نزده باشند كه خوابيده را مي شود بيدار كرد ولي شخصي كه خودرا به خواب زده نمي توان بيدار نمود . (39492)
 
مازندرانی
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۲۰:۲۴:۰۰
در اين جريان غرور بي جا و خود بزرگ بيني و تماميت خواهي آمريكايي ها پيدا بود. بيان تهمت و دروغ بستن آزاد است, اما دفاع از خود ممنوع. الحمد الله رئيس جمهور از پس شرايط پيش آمده برآمدند. از روساي محترم دانشگاهها تشكر ميكنم. بعيد ميدانم رئيس دانشگاه كلمبيا توان پاسخگويي به اين سوالات را داشته باشد. آنهم زماني كه رئيس جمهور آمريكا جرات مناظره با احمدي نژاد را نداشت. (39494)
 
مهرداد
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۲۰:۲۴:۴۰
ابتكار عمل اساتيد دانشگاهي قابل تقدير است و اي كاش با اطلاع رساني و سرعت عمل تبليغاتي اساتيد بيشتري به امضائ اين بيانيه مي پرداختند مانند اساتيد دانشگاه امير كبير ، دانشگاه تهران ،دانشگاه خواجه نصير طوسي ، دانشگاه علامه طباطبايي و..... كه به نوعي حضور فعال تري در حوزه هاي سياسي و ديپلماسي كشور دارند. (39495)
 
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۲۰:۲۶:۴۶
مگه نمی گویید که این سخنرانی بر محبوبیت رئیس جمهور افزوده است پس این کارها برای چیست؟! (39496)
 
ساقی
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۲۲:۰۴:۱۴
اینکه این سخنرانی بر محبوبیت رئیس جمهور افزوده است را ما نمیگوییم، روزنامه اسرائیلی \"هاآرتص\" و \"جان بولتون\" (نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد) اینچنین میگویند!
در ضمن، نامه روسای دانشگاه ها به یکی از همکارانشان در آمریکا چه اشکالی دارد؟ آیا ارتباط دانشگاهیان ایران و آمریکا مفید نیست؟ (39516)
 
امیر
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۲۱:۱۳:۱۱
فکر نمی کنید این سوالها ربطی به رییس دانشگاه کلمبیا نداشته باشد و مسوول آن سازمانها و افراد دیگری باشند؟ آیا در ایران رییس یک دانشگاه مسوول اقدامات دولت ایران است ؟ (39506)
 
ساقی
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۲۲:۰۹:۳۶
آیا سئوالات ده گانه ای که ایشان از رئیس جمهور آمریکا پرسیدند، در حوزه مسئولیت های ایشان بود؟
آیا شما متن سخنرانی مسئول دانشگاه کلمبیا را خوانده اید؟
در ضمن، مگر روسای دانشگاه های ایران بابت نوشتن نامه ای به یکی از همکاران خود در ایالات متحده چه مسئولیتی پذیرفته اند که آنان را \"مسئول اقدامات دولت\" دانسته اید؟ (39520)
 
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۲۳:۳۳:۰۹
با سخنانی که ایشان قبل از احمدی نژاد گفتند ... ایشان هدف خوبی برای پاسخگوئی هستند ! ایشان نقش یک راهرو را بازی کردند ... که ما از همان راهرو ، آب میفرستیم :p (39531)
 
روح الله
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۲۲:۱۰:۰۹
اینکه در مقابل رئیس دانشگاه کلمبیا موضع گرفتن خوبه؛ ولی بنظرم بهتر بود جواب سوالات او را میداند. اما حالا که خودشان هم سوال مطرح کرده اند ممکن است باعث شود برخی فکر کنند برای اتهامات رئیس دانشگاه کلمبیا پاسخ نداریم... (39521)
 
دکتر جلالی
۱۳۸۶-۰۷-۰۳ ۲۳:۵۳:۲۳
از طرف جامعه پزشکی ایران از روسای دانشگاه تشکر میکنم (39533)
 
استاد دانشگاه در خارج از کشور
۱۳۸۶-۰۷-۰۴ ۰۴:۲۴:۲۹
بسیار زیبا است پشتیبانی اینگونه از ریاست جمهوری. آخر نمی دانید که اخیرا در مورد ایران و ایرانی چگونه فکر می شود و ما در خارج از کشور آنرا به وضوح لمس می کنیم.
از بهترین کارها دعوت دانشگاهیان و گسترش حس دیدار از سرزمین پاک ایران است .بیایند ببینند ایران که عراق و افغانستان نیست که به ما ایرانیها به دید افغان می نگرید. انشاا... ایران و ایرانی هرجا هست موفق و سربلند باشد (39552)
 
۱۳۸۶-۰۷-۰۴ ۰۹:۳۷:۳۳
آقا افغان مگه چه عیب دارد ... ! همین صد سال پیش آنها هم ایران بودند ... ، مهم این است که پیام عزت طلبی ایران را به همه جا برسانیم. افغان و ترکمن و عراق و آذربایجان همه ایران است و اسلام ... (39577)
 
۱۳۸۶-۰۷-۰۴ ۰۵:۲۰:۲۸
مطمئن باشيد ايرانيان نسبت به ميهمانان خود بسيار مؤدب و بسيار مهمان‌نواز هستند

این جمله اش خیلی جالب و درعین کاملا مودبانه بودن، بی ادبی طرف را بهش تذکر دادید ..ممنون (39555)
 
هادی
۱۳۸۶-۰۷-۰۴ ۰۹:۳۳:۳۱
از داشتن چنین رئیس جمهور ایرانی که مایه سربلندی ایران اسلامی و فخر ایرانیان شدو مایه مباهات جهانیان ...به خود میبالم
بهتر است روسای پیشین این مملکت کمی از غیرت و شجاعت این مرد یاد بگیرند (39576)
 
۱۳۸۶-۰۷-۰۴ ۰۹:۴۲:۰۴
درود بر دانشگاهيان شجاع كه هميشه پشت سر رئيس جمهور شجاعشان هستند گر چه احمدي نژاد كه خود يك دانشگاهي است اين توطئه مكارانه رئيس دانشگاه كلمبيا را بخوبي پاسخ داد ؟ (39578)
 
صفورا جم
۱۳۸۶-۰۷-۰۴ ۰۹:۵۷:۵۲
مگر روساي دانشگاههاي ما مسئوليتي در قبال سياستهاي دولت دارند كه از رييس دانشگاه كلمبيا مي پرسند؟ ايشان برداشتهاي خودشان را از روند حكومت در ايران مطرح كردند و مطمئنا در پاسخ به اين سوالات ديدگاهها و برداشتهاي خودشان را اعلام خواهند كرد نه دولت امريكا (39583)
 
حامد محمدي
۱۳۸۶-۰۷-۰۴ ۱۰:۲۲:۵۸
به نظرم به طور متقابل رييس دانشگاه تهران از اقاي بوش دعوت كنند كه ايشان به ايران امده و در مقابل دانشجويان ايراني قرار گيرند. (39590)
 
جعفری
۱۳۸۶-۰۷-۰۴ ۱۴:۳۶:۲۸
اینهم ایمیل دانشگاه کلمبیا برای تودهنی به رییس بی نزاکت انwebmaster@columbia.edu (39638)
 
من
۱۳۸۶-۰۷-۰۵ ۰۸:۳۳:۴۷
در اینکه سخنرانی رئیس دانشگاه کلمبیا جز توهین و وحشیگری بود شکی نیست. اما با دیدن نام اساتید و روسای! دانشگاه های خودمان هم چندان احساس جالب و مطبوعی نمی کنم.
بهتر نبود اساتید ما به جز ریاست کمی در زمینه های علمی بعد از فارغ التحصیلی فعالتر بودند، لای کتاب باز می کردند، برای دانشجویان، راه اندازی آزمایشگاه ها و پژوهشکده ها بیشتر فعالیت می کردند؟
عزیزان دیگری هم برای چنین گله هایی هستند که حداقل موجه تر به نظر بیایند! (39748)
 
ناظر
۱۳۸۶-۰۷-۰۵ ۰۹:۳۳:۴۴
منطقی یا غیر منطقی . تلاش برای حفظ حرمت یک \" ملت \" و احیانا رئیس جمهور ، از طرف اساتید و مراکز علمی کشور .

اینگونه ادبیات و سخنوری را چه کسی باب کرده است ؟

از اساتید و روساء بالا کسی نبود و یا نخواست به آقای احمدی نژاد بگوید و یاد آوری کند که جواب \" هائی \" که گفتی و بارها هم گفتی \" هوی \" است . و مسئول عواقب \" هیاهو \" . که بسیار هم کردی .

بقول حضرت سعدی ،

\" عاقلان دانند \" و لاغیر .

والسلام .
حق نگهدار منافع \" ملت ایران \" . مگر از حق بالاتر هم داریم ؟ (39758)
 
۱۳۸۶-۰۷-۰۵ ۱۹:۱۲:۵۵
برادر معزز و عاقل ناظر
جواب های هوی است . بسیار خوب .
نمی خواهد به ده سوال بالاجواب دهید زیرا فکر نمی کنم از جنس انها باشید .فقط دو سوال :
ماهیت و محتوی \"های\" ما چیست؟
جنس هوی انها از چه نوع میباشد ؟! (39811)
 
امیر کبیر
۱۳۸۶-۰۷-۰۵ ۱۳:۰۷:۲۰
البته نوشتن نامه برای نگاهداشتن حرمت و ادب خیلی خوب است و لی قبل از نوشتن عمل کردن این آقایان به گفته هایشان واجب تر است الان در دانشگاهی مثل امیر کبیر که یکی از سیاسی ترین دانشگاههای کشور است تنها تشکلی که بیشترین طرفدار را داشت دفترش پلمب شده است افراد عضو آن یا بازداشتند یا باید توبه نامه بنویسند فارغالتحصیلان منتسب به این جریان بنا به دستور مقامات از اشتغال دولتی محرومند از این دست رنجنامه ها زیاد است
پس نیک آنست که اگر سوزن در چشم دیگران می بینیم چوالدوز را در خود نیز ببینیم (39780)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.