نظر منتشر شده
۶۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 12367
اسلام، نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ندارد/ اقتصاد اسلامی وجود ندارد
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۸۶ ساعت ۱۷:۱۶
مواضع تئوریک شفاف می شود؛ 
سخنگوی کارگزاران: اسلام، نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ندارد. 
  سخنگو و قائم مقام حزب کارگزاران سازندگی و عضو  شورای هفت نفره جبهه اصلاحات، در مصاحبه با نشریه داخلی حزب موتلفه اسلامی، به تشریح مواضع نظری حزب متبوع خود در عرصه های گوناگون پرداخت.  به گزارش "الف"، حسین مرعشی که با نشریه "ذکر" گفتگو می کرد، در اعلام مواضعی بی سابقه، اعلام کرد که گروه متبوعش پس از مطالعات فراوان به این نتیجه رسیده اند که "اسلام، نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ندارد"، همانگونه که نظام پزشکی و مهندسی ندارد و اقتصاد اسلامی نیز وجود ندارد.
 در این مصاحبه می خوانیم:

مرعشی: ما به عنوان حزب کارگزاران با برداشتی که از دین، مکتب و تجربه بشری داریم، به این نتیجه رسیدیم که اسلام با مشی لیبرالیسم سازگاری دارد تا با مشی دولت سالار و سوسیالیستی. سوال: آقای مرعشی، شما می گویید حتما از میان لیبرالیسم و سوسیالیسم باید یکی را برای مدیریت جامعه انتخاب کرد، خاطره شعار اول انقلاب در ذهن زنده می شود که نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی چرا که دو قدرت حاکم جهانی در آن مقطع و کشورهای وابسته به خود را با این دو گرایش مدیریت می کردند و مدعی بودند که هر کدام از توانایی بیشتری نسبت به مکتب دیگر برخوردار است. جمهوری اسلامی آمد تا این تابو را بشکند که نه لیبرالیسم و نه سوسیالیسم. اما وقتی که شما اینگونه بحث می کنید که بهترین و کارآمدترین نظام سیاسی تجربه شده و برگرفته از عقل جمعی بشر برای مدیریت جوامع، لیبرالیسم است این سوال در ذهن ساخته می شود که تا به حال به این فکر نیفتاده اید که جمهوری اسلامی خود یک مکتب جدید است و مدعی ایدئولوژی مدیریت جوامع بر اساس اصول ناب اسلامی و انسانی. چرا سعی نکردید تا پارامترها و مدیریت اسلامی را کشف و استخراج کنید و بر این اساس به لیبرالیسم پناه نبرید؟

چرا موتلفه این کار را نکرده است. ما اصلا معتقد نیستیم اسلام نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد. همانطور که نظام پزشکی ندارد.
   "ندارد."   شما خودتان شخصیتی هستید که سالها فعالیت های اقتصادی داشتید و بهتر از هر کسی می توانید به سمت کشف نظام اقتصادی حرکت کنید.

نه ما قائل به این که اسلام نظام اقتصادی دارد، نیستیم. اسلام دین هدایت است. همانطور که نظام مهندسی ندارد نظام اقتصادی هم ندارد.

اقتصاد اسلامی را اعتقاد ندارید؟

خیر در اسلام به هیچ عنوان اقتصاد اسلامی وجود ندارد.

اعتقاد ندارید یا اینکه اسلام در این زمینه حرف ندارد؟
 نه اسلام، احکامی در زمینه حوزه اقتصاد دارد.

احکام که در حوزه قضا و قضاوت هم دارد.

اما "نظام قضایی ندارد". اسلام تنها احکام اقتصادی دارد و نه نظام اقتصادی.

جمهوری اسلامی شکل گرفت تا این نظام ها بر اساس احکام دین تدوین شود. اگر قرار بود که 1400 سال پیش نظام های مدیریتی در حوزه های مختلف برای امروز ما تدوین شده باشد که دیگر چه زحمتی ما باید می کشیدیم؟

نظام مجموعه ای از نهادها و روابط میان این نهادهاست. این در اسلام نیست. البته شان اسلام هم نیست که همچنین مسایلی را داشته باشد. چون نظامها متناسب با تجربه و تجمع عقل بشر در حال تغییر و تحول اند.

یعنی چی در شان اسلام نیست که دارای نظام خاص خود باشد؟

یعنی اسلام دین هدایت است.

این هدایت یک نرم افزار است که برای تجلی و به منصه ظهور رسیدن به سخت افزارهایی متناسب با مقتضیات روز نیاز دارد.

اسلام دینی ابدی است. یک اصولی و حدودی را تعریف می کند که بشر در چهارچوب آن حدود خودش اقدام کند.

اما مقتضیات زمان و مکان هم هست.

بحث مقتضیات مطرح نیست. به هر حال اساساً اسلام نظام اقتصادی ندارد.

آقای مرعشی جواب سوالم را ندادید که آیا اسلام نمی تواند نظام اقتصادی داشته باشد؟

به هیچ عنوان اسلام نمی تواند نظام اقتصادی داشته باشد. مگر امام جعفر صادق متخصص روابط پول و بانک بود که بیاید در این حوزه وارد شود و نظام اقتصادی معرفی کند.

پس جایگاه اجتهاد در کجاست؟

اجتهاد وظیفه دارد تا به بررسی قواعد دست ساز بشر بنگرد تا اگر با احکام دینی مغایرت نداشت آن را تایید کند.

فقط تایید و تکذیب قوانین بشری و انسانی در حوزه اجتهاد می گنجد؟
 اصلا اجتهاد در حوزه فقه مفهومی نیست که شدنی باشد. برای مثال در مورد ساختمان شما قصد دارید ساختمان سازی کنید می خواهید تیرآهن را جوش دهید آجرچینی کنید ...

آقای مرعشی ساختمان ساختن فقط یک سخت افزار ساختن است.

نخیر. محاسباتش هم به عنوان نرم افزار محل بحث است. ساختمان سازی یک نظام فنی مهندسی است. اگر جایی احساس کردند که برای تطبیق با اسلام و اینکه آیا مغایرتی دارد یا ندارد، باید بیایند و از کارشناس سوال کنند.

نگاه شما در حوزه دین هم یک نظام دموکراتی و فن سالارانه است.

حتما چنین است. اسلام نظام پزشکی هم ندارد. اما درباره بهداشت تاکید کرده و گفته که نظافت خوب است.
  عکس، تزئینی است.  اما اسلام کلیاتی درباره همه مسایل نظیر بهداشت، قضاوت، اقتصاد و سیاست و ... دارد؟

بله قواعد و کلیاتی که فقط خواسته بشر را هدایت کند. اما زندگی در این دنیا، زندگی ای است که نظام اقتصادی، نظام بانکی همگی دستاورد و تجارب بشری است.

آقای مرعشی از تجارب دولت نبوی و علوی و احادیث، روایات، احکام و مستندات دینی نمی توان نظام های اسلامی را استخراج کرد؟

در صدر اسلام که رسول (ص) در جزیره العرب حکومت می کردند جزیره العرب آن روز پول ملی نداشته است ...

در همه جوامع، پیشرفت و تحول در آن روزها بود در همه جوامع با گذشت زمان شکل گرفته که ادعای جالبی برای مدعیان نمی تواند باشد.

دقت داشته باشید که در آن مقطع درهم و دینار واحد پول مردم ایران بوده است اسلام نظام اقتصادی نداشتت. چه کسی می گوید اسلام نظام اقتصادی داشته است. تاکیداتی درباره خمس و زکات دارد اما نظام اقتصادی ای مشخص نمی شود.
 آقای مرعشی اینکه می گویید یک دستاورد بشری است. این دستاورد بشری هم محصول تجمیع عقل بشری است. اما این عقل بشری را هم اسلام به آن توجه داشته است.

اسلام دستوراتی دارد. اما وقتی سخن از معامله می شود تاکید می کند حق نداری اشکالات جنسیت را بپوشانی، اگر این کار را کردی حرام است. اسلام مرزبندی میان حلال و حرام ها را مشخص کرده است اما این حلال و حرام ها دستورات احکام است. نظام اقتصادی که در جمهوری اسلامی با به عنوان یک گروه "مسلمان معتقد به لیبرالیسم" به دنبال اجرایی کردن آن هستیم هرگز نمیتواند با احکام اسلام مغایرت داشته باشد. ربا حرام است ولی آیا اگر من امروز به شما پولی بدهم و نرخ تورم روی پول من اثر بگذارد و زمانی که شما قصد پس دادن پول مرا داشتی پول ارزان شده باشد آیا باید مابه التفاوت این پول را به مند بدهی یا اینکه نه این مساله ربوی است یا نه؟ در حال حاضر بخشی از مجتهدین معتقدند دریافت مابه التفاوت مبتنی  بر نرخ تورم ربا نیست چرا که قرار نبود اصل پول ارزان شود. اجتهادی که شما روی آن پافشاری می کنید تحقیق درباره همین مسایل است اما اینها را نمی توان نظام اقتصادی دانست. نظام اقتصادی یعنی اینکه شناخت چگونگی صادرات و واردات، بررسی قوانین حاکم بر بنگاهها، چگونگی تعیین دستمزد، مشخص شدن چگونگی سود، روابط بین مجموعه نهادها، شناخت جایگاه دولت، مالیات در اقتصاد و ...

بالاخره باید نهاد و مرجعی باشد که روابط این چنینی را بر اساس همان اصول و میزان های اسلامی مورد سنجش قرار دهد تا با احکام دینی مغایرت نداشته باشد.

بله به همین دلیل ما معتقدیم که وجود شورای نگهبان برای یک نظام دینی لازم است. در یک نظام دینی هر چقدر لیبرال ها هم بستر فعالیت داشته باشند، ما معتقدیم که باید شورای نگهبان وجود داشته باشد که مصوبات را با احکام اسلامی مطابقت کند.

***
اضافه می شود، علیرضا علوی تبار، یکی از نظریه پردازان جبهه اصلاحات نیز قبلا طی پیشنهاداتی که به "تئوری خندق" معروف شد، توصیه کرده بود، گروه های تشکیل دهنده جبهه اصلاحات  می بایستی به خندق سازی بپردازند و با کنار گذاشتن کلی گویی های مرسوم، مواضع خود در زمینه های گوناگون سیاسی و اقتصادی را به صورت شفاف برای افکار عمومی تشریح کنند. 

 
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۵:۲۸:۰۱
اینکه آیا این اعتقادات صحیح است یا خیر بجای خود ، اما نفس شفاف سازی مواضع احزاب بسیار لازم است و این کار حزب کارگزاران قابل تقدیر است و به شفاف سازی مواضع و مرام احزاب کمک می کند و باعث می شود مردم با دقت و صحت بیشتری انتخاب کنند. (33102)
 
محسن
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۶:۰۱:۰۸
به نام خدا

بسیار جالب بود. که نظام سیاسی اسلامی وجود ندارد. نظام مقدسی که مدام در اخبار و نشریات و اطلاعیه های رسمی گفته می شود، نظام سیاسی نیست پس نظام فضایی است؟ مرا توجیه کنید. (33104)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۶:۰۱:۴۹
نظام اقتصادي يعني مكانيسم هاي اقتصادي به همراه جزئيات اقتصادي يا به زبان ساده بسياري بايد ها كه مي بايست اجرايي و رعايت شوند. در حاليكه اسلام به طور معمول نبايد ها را تعيين مي كند و يا در هنگام گفتن بايد ها يا آنقدر كلي است كه بيشتر زير مجموعه هدف گذاري قرار مي گيرد ( مانند اين گزاره كه عدالت بايد باشد) و يا آنقدر ريز است كه ارتباطي با نظام اقتصادي ندارد مثلا خمس بدهيد و يا غش در معامله نكنيد. به نظر مي رسد دين وظيفه هدف گزاري را بر عهده دارد تا ارائه نظام نظري-اجرايي و با اين تعبير جملات آقاي مرعشي اشكالي ندارند. (33105)
 
مسعود
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۶:۰۳:۳۰
فکر می کنم تعریفی که شما ارائه دادید تعریف علم است نه نظام یا سیستم. (33106)
 
سیدجواد
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۶:۰۵:۲۳
همانطور که دوست بالایی گفت حرکت احزاب در شفاف کردن مواضع جای خوشحالی دارد. بالاخره مردم باید بفهمند با چه کسی طرف هستند. (33107)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۳:۲۱:۰۶
ba salam
inha vaghean rast migoyand.

dar eslam yek system eghtesadi ptshnahad nashode ast balke ahkami darbareh eghtesad vojoud darad .

in ahkam ba elm eghtesad kheili fasele darad va nemitavan an ra elm va maktab eghtesadi namid (33149)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۶:۲۸:۳۵
متاسفانه کسانیکه از طریق مواضع اسلام قدرت گرفته اند اجازه شفافیت به منتقدین را نمیدهند بنابراین ایرادی بر این غیر شفاف بودن وارد نیست چون با خطر تکفیر روبرو هستند و متاسفانه این خطر تکفیر برای افرادی که مذهبی هستند بیشتر است ولی از آن طرف هرچه ظواهر اسلامی را تقویت کنی و چاپلوسی و دورویی اسلامی را پیشه کنی هر حرف اشتباهی را میتوانی به اسم دین به خورد ملت بدهی
یک استاد تاریخ اسلام داشتیم که میگفت حکومت اسلامی از لحاظ عملکرد به 3 دسته عثمانی ، اموی و بنی عباسی قابل تقسیم است- خدایی در 1300 سال گذشته حکومت های با داعیه دینی اکثرا فاسد بوده اند یا مصلح؟
مخالف خود را تحمل کرده اند یا حذف؟
من فکر میکنم . خود یک شرک خفی است از جانب کسانیکه در هیچ زمینه ای مزیت ندارند و با بیان امیال و افکار خود به نام خداوند به مردم ظلم میکنند (33108)
 
افشين
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۶:۴۷:۰۶
از آقاي مرعشي تشكر مي كنم كه با چنين شهامت و شجاعتي نظرات حزب خود را بيان نموده اند. (33110)
 
اکبر
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۶:۵۶:۲۸
به نظرم ایشان زیرآب همه چیز را زده اند. نظام قضایی اسلام هم وجود ندارد؟ آیا! (33113)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۷:۳۸:۴۳
ما که نفهمیدیم چطور شد ولی اینرا میدانم که مخالفین این نظریه اگر راست میگویند پس چرا تا بحال نتوانسته اند نظامی جامع و کارا به جامعه معرفی نمایند .لطفا کم تر تقصیرات را به گردن امریکا بیاندازید .منکر عوامل محیطی و خارجی نیستم ولی برایم مبهم است که اشکال از کجاست .
با اینکه با اقای مرعشی هم موافق نیستم ( در خصوص عملکردهای حکومتی ) ولی اقلا دمش گرم که منافق بازی در نیاورد و حرفش را زد .اینکار او بسیار پسندیده تر از
کار انسانهایی است که دم از تقوا میزنند و یا
بی بخار و خنثی هستند ،یا جاهل و عقب مانده و یا منافق و منفعت طلب.نترسیم از
ایده های جدید که با نظرات قبلی منطبق نیستند .اگر مرد میدان و اهل منطقیم با سلاح منطق و عمل اثبات کنیم که کاراترین سلاح ها همان است .وگرنه که با حرف
کار درست نمی شود و کسی هم اطمینان نخواهد کرد (33117)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۷:۴۳:۳۷
من هم از ایشان متشکرم که نشان دادند واقعا باید شورای نگهبان ایشان و همفکرانشان را رد صلاحیت کنند .. این آقایان نظام اسلامی را از اساس قبول ندارند .. امروز می گویند نظام لیبرالی با اسلام قابل تطبیق است و روزی که بتوانند خواهند گفت اصلا وجود شرع هم در قوانین حکومت هیچ ضرورتی ندارد و اسلام برای پستوی خانه است .. امام خمینی (ره) اگر اینهمه زحمت کشید که احکام شرعی اجرا بشه که عزیز من این احکام را خود مردم زمان شاه هم اجرا می کردند بهتر از اکنون .. نیازی به جمهوری اسلامی نبود .. اینهمه خون شهدا برای چه بود ؟ برای اجرای احکام ؟! برای حجاب تو خیابونها ؟! یا برای پیاده سازی نظام جامع اسلام در همه امور .. به نظر من اظهار نظر در این خصوص اصلا در صلاحیت ایشان نیست و این اسلام شناسان هستند که باید بگویند اسلام نظام اقتصادی دارد یا نه .. اینهمه کتب اقتصاد اسلامی برای چیست
کتاب اقتصادنای شهید صدر برای چه بود .. اگر اقتصاد اسلامی فقط رعایت احکام اسلامی در اقتصاد بود نیازی به این کتاب و سایر کتابهای مثل این بود؟ خوب احکام اسلام رو که تو رساله هم نوشته .. (33118)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۰:۳۴:۱۰
شما هم یکی حرفی زد که خوشتان نیامد فوری برخورد حذفی کنید .نمی دانم چکاره اید ولی با این منطق امیدوارم مسئولیت کلیدی نداشته باشید.اگر مرد میدانی مقاله ای بنویس در رد استدلال مرعشی .
بگیر و ببند و رد صلاحیت کن که در بحث های نظری جواب نمی دهد . من امیدوارم که اسلام تمامی این جوابها را داشته باشد ولی انحصار گرایی و برخوردهای حذفی
اینچنینی را قبول ندارم .اصلاح طلب و مشارکتی هم نیستم (33140)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۰:۰۲:۲۴
ببخشيد داداش مگر مرعشي استدلال كرده كه جواب استدلال داده شود. فقط يك تشبيه كرده گفته مثل نظام پزشكي. در منطق،‌ تشبيه مناسب شعر و احساس است نه عقل و استدلال. (33182)
 
ناشناس
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۰۹:۵۳:۰۱
عزیر من
صرف نوشتن کتاب اقتصادنا توسط شهید صدر که تنها کتابی است که طرفداران اقتصاد اسلامی به آن استناد کنند نمی تواند اثبات گر وجود نظام اقتصادی اسلام باشد که اگر این گونه بود کتابهایی که در حوزه اقتصاد مارکسیستی و لیبرالیستی نوشته شده است به مراتب بیشتر و مستدل تر است. مهم آن است که این کتابها و نوشته ها تا چه حد در تبیین رفتار اقتصادی افراد موفق هستند.
باید قبول کنید که اقتصاد یک علم است. علمی که به مطالعه و تبیین رفتار اقتصادی افراد می پردازد و نمی توان آن را با عناوینی مانند اسلام، مسیحیت و ... جمع نمود(علی الخصوص در حوزه اقتصاد خرد).
اگر به جنابعالی و دوستانتان باشد ادعا می کنید که فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی هم وجود دارد وبا فیزیک غربی تفاوت دارد.
به قول یکی از دوستان، بر اساس عقاید افرادی چون شما باید اثبات شود که در شیمی اسلامی الکترونها در اوربیتالهای خود به سمت قبله می چرخند!
بس کنید این حرفا رو
تا کی می خواهید به اسم اسلام کارهای خودتون رو توجیه کنید؟ (33180)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۷:۵۰:۴۲
اقایان بی عرضگی خودشان برای یافتن مدل صحیح اسلام به پای اسلام ننویسند .. مهندسی نداشتن شما یک بحث است .. عدم وجود نظامات اسلامی بحث دیگر .. ما باید به دنبال مدلسازی پیشرفتهای روز دنیا بر اساس اسلام باشیم برای جوامع اسلامی .. اسلام اگر به خودی خود هم نظامی نداشته باشد وظیفه مسلمانان است که برای رفع امور خود با استناد به اسلام عزیز مهندسی کنند و نظامات خود را استخراج کنند و نه همچون دوران استعما باز هم به فکر کپی برداری از جوامع غربی باشند و به دنبال نظام لیبرالی .. که این خود عین عقب ماندگی برای ما مدعیان مسلمانی است که نمس توانیم نظامی مطابق دین خود داشته باشیم .. باید برای اقای مرعشی تاسف خورد که پس از 27 سال بجای اینکه بگوید باید موسساتی برای پیاده سازی مدلهای اسلامی برای جوامع خود باشیم بازهم بر اساس فرهنگ ایرانی کپی کن و بخود و بخواب فکر کیلو چنده ما رو به سمت کپی برداری می برند .. همون کاری که توده ای ها و کمونیستها و آتاتورک با مسلمانان کردند و این است وضعیت امروز ما (33119)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۸:۰۴:۱۵
\"آقای مرعشی از تجارب دولت نبوی و علوی و احادیث، روایات، احکام و مستندات دینی نمی توان نظام های اسلامی را استخراج کرد؟\"
میشود ؟ ای اهل فن بسم ا... چرا نشسته اید و فقط شعار می دهید .من یادم میاید امام خمینی زمانی که مطرح فرمودند حوزویان قوانین اسلامی را بپرورانند زیرا که قوانین گذشته بایستی بروز شوند ، انموقع هم یکعده چوب تکفیر را برداشتند .
بهتر است از تکرار طوطی وار بعضی عبارات
خودداری نموده واگر چیزی در چنته داریم رو کنیم .من با این نظرات نه مخالفت میکنم و نه موافقت .رشته حرفه ای ام علوم اسلامی نیست .ولی نسبت به خروجی سیستم های موجود، کاملا واقفم که یا کم کاری و ندانم کاریهای عدیده وجود دارد و یا ایده گروه اقای مرعشی درست است (33120)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۸:۲۷:۲۰
از حوزه علمیه باید پرسید نمایش ساز در صدا و سیما یا اختلاط زن و مرد در ورزشگاهها مساله اصلی آنست یا تئوریزه کردن اصولی که بپایش هزاران شهید داده شده است؟ (33126)
 
م
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۸:۳۸:۴۵
به حوزه علمیه ربطی ندارد. حوزه تلاش بکند یا نکند هم ماهیتی به نام نظام سیاسی اسلام و نظام اقتصادی اسلام وجود دارد. همانطور که نظام اجتماعی و قضایی اسلام وجود دارد. حوزه و دانشگاه در بارور کردن این نظام باید بکوشند. (33127)
 
مخملی
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۸:۰۷:۱۷
عزت اسلامی. تداوم سازندگی و آبادانی ایران.
خدا را شکر (33121)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۸:۲۴:۴۹
جانان من اندوه قدرت کشت ما را
بشکست داغ انتخابات پشت ما را (33125)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۰:۲۵:۱۱
شما هم طبق معمول همه چیز را سیاسی کنید .شرطی شده اید ؟حرف حساب دارید بزنید . بخدا با این کارها اشتباه میکنید .منی که نه به شماها وابسته ام و نه به انها و نه به دیگران وقتی این روش ارایه منطق را میخوانم واقعا متاثر میشوم .دوران شعار گذشت .نخواهیم با ابزار استدلال ،حلم و تحمل یکدیگر را بپذیریم در دنیا و اخرت زیان کار خواهیم بود .حالا یه بد و بیراهی هم به من بگویید (33139)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۸:۴۱:۵۱
همه مسائل باید علمی باشد. نظام اسلامی همانگونه که جناب مرعشی گفته اند در معنای این که دارای نظام سیاسی، اقتصادی،فرهنگی و ... باشد اساسا معنای خاصی ندارد. در دنیای کنونی شما ناچارید انتخاب کنید و از بین افکار لیبرالی و کمونیستی یکی را انتخاب کنید. (33128)
 
سعید
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۸:۴۶:۰۲
آقای مرعشی و دوستانشان که به قول خودشان یا مشغول کار اقتصادی بوده اند یا اجرائی یا سیاسی کی رسیده اند این \"مطالعات فراوان\" را که می گویند انجام بدهند؟! (33129)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۹:۰۳:۲۲
بسمه تعالي اگر قرار باشد يكي به سوال چيستي سيستم اقتصادي اسلام ( لابد بدون ملغمه با مكاتب ديگر ) پاسخ دهد همين آقاي توكلي است ، يادم مي آيد كه مي گفتند : در محفلي از محافل علمي قم ، براي همين موضوع كار مي كنند ، سپس شنيدم ( لابد خودشان توضيح خواهند داد ) سر از تحصيل در انگليس در آوردند . اگر چنين باشد ، من كه نميدانم ، فكر كنم از اقتصاد اسلامي دور شده اند ، آنجا كه جاي دريافت سيستم اقتصاد اسلامي نبوده است . دوم آن كه فكر مي كنم احكام نوراني اسلام به گونه ايست كه اگر اجرا شود بسياري از مشكلات را از اساس حل مي كند ، توجه داشته باشيد نظر حضرت امام را در باره اجتهاد و مباحث اهم و مهم ايشان و توجه به زمان هم به ياد دارم ، علي الظاهر يا استادان حوزوي بر اثر فاصله با صدر اسلام و يا به خاطر درست توجيه نشدن و نكردن مباحث از سوي استادان دانشگاهي و يا اساسا دانشگاهيان ما بر اثر درست تحقيق نكردن ، جمعا راه كارها را نيافته اند ، نتيجه شده است اين ملغمه و تازه هر روز ، ادعايي جديد در نفي و اثبات موضوعات كلي و در سايت هاي عادي طرح مي كنند ، و چه راحت همه آرام گرفته و در جاهاي علمي كمتر اين مباحث با دقت هاي درست پيگيري مي شود و بدتر از همه به همان كم هم ، زنگوله سياسي مي بندند .
شنيدم عراقي ها از قرض هاي هنگفت عراق در محفلي بين المللي گلايه كرده بودند و گفته بودند با اين وضع چه كنيم ؟ آمريكايي ها به آنها گفته بودند از ايرانيان ياد بگيريد . چون بدون دريافت كمك از همسايه مانند شما جنگيدند كشورشان را دارند آباد مي كنند و ... اين هم براي اين كه بفهميم آثار همين قدر اجراي احكام اسلامي يعني چه . تازه اين امتياز همه در زمان هايي بوده است كه 120 يا لااقل 93 ميليارد دلار در دو سال در آمد نداشته ايم . بقيه بحث را مي گذارم براي بعد (33130)
 
معراج
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۹:۱۴:۱۷
البته من وکیل توکلی نیستم اما به خوبی می دانم نظام اقتصادی با علم اقتصاد فرق دارد. خود متفکران لیبرال هم همین اعتقاد را دارند. مکتب و سیستم یک چیز است، علم یک چیز دیگر. البته ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. این که از علم سیاست یا اقتصاد که به ادعای خود آقایان مساله ای غیر ارزشی است به این نتیجه برسید که نظام سیاسی یا اقتصادی اسلامی وجود ندارد فکر می کنم شما خود را دانسته در این مورد به تجاهل زده اید. (33134)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۹:۱۰:۰۳
هر دم از این باغ بری می رسد. تازه تر از تازه تری می رسد. البته خوبی کار آقای مرعشی این است که کار خود را در خفا و پرده تا پرده آخر پیش نمی روند و مردانه به آنچه به آن اعتقاد دارند یا رسیده اند عمل کرده و ترسی هم از گفتن آن ندارند. (33132)
 
abc
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۹:۱۲:۵۸
جرات آقای مرعشی تحسین برانگیز است. لطفا اصلاح طلبان بیش از این محافظه کاری پیشنه نکنند که محافظه کاری را محافظه کاران بس است. (33133)
 
nader razavy
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۱۹:۲۳:۳۷
avalan tashkil sjoray 7 nafareh takzeb shod
man dar majmooeh ba harfhay eshan movafegham vali eshkal eshan en ast ke
hezbe kargozaran va ya khodeshan
hech vaght nagoftehand
ma ek hezbe LIBERAL DEMOKRAT
hastem
yani en doostan faghat ghesmat LIBERAL
an ro entekhab kardeh and
ke en be nazare man nemeesheh va gher momken ast
eno ham ezafeh konam man ham liberal boodan ra dar eghtesad va seeyasat ghabool daram na dar uomure akhlaghi
ya hagh (33135)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۰:۴۳:۳۲
البته قطعا در قانونگذاری ضعف داریم حال چه از نوع اسلامی و یا لیبرالیستی و یا سوسیالیستی ان .ولی یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد .به نظر شما قانون هم وجود داشته باشد فرهنگ اجرای قانون لازم نیست؟ .شما ببینید در مورد احکام شرعی چقدر سفسطه ، توجیه و تفسیر ها ی انچنانی میشود .ذات و طیبیعت انسانها و بالتبع جوامع به اینگونه است .تا به سختی بر میخوریم فوری می رویم سراغ میان برها .
مثال بارز و روانشناختی ان فلسفه وجودی دروغ نیست ؟ چرا دروغ میگوییم ؟ (33141)
 
سعید
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۰:۱۸:۲۸
ایا پس از بیست و هفت سال حکومت اسلامی و در دست داشتن همه امکانات نباید از مسئولان پرسید پس این نظام اقتصادی اسلامی کجاست. انان که در حوزههای علمیه هستند در این سالها چه کرده اند. کدام یک از انها یک نظام مدون طرح کرده است که همتایانش قبول داشته باشند. اگر با داشتن اینهمه فقیه و امکانات سیاسی و مالی هنوز تصویر روشنی از اقتصاد اسلامی به مردم عرضه نشده پس چه زمانی این کار صورت میگیرد.
چند سال دیگر باید صبر کرد تا این تئوری مدون و اماده اجرا شود. اگر اقای صدر و دیگران انرا مدون کرده اند پس چرا ریئس جمهور اصولگرا انرا اجرا نمی کند تا اثرات انرا شاهد باشیم.
صادقانه بگوییم اگر یک حکومت غیر اسلامی پس از حتی ده سال از پس مشکلات عادی و ساده مردم برنیامده بود به ان چه نامی میدادیم. تا کی میخواهیم به امید یک اقتصاد اسلامی بنشینیم ؟
اقای مرعشی حداقل جرعت یک نتیجه گیری منطقی را داشته شما خلاف انرا در عمل نشان دهید. (33137)
 
آ سد صادق از انگلیس
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۰:۲۴:۱۷
3 سال پیش برای شرکت در یک کنفرانس در دانشگاه هاروارد در مورد ستاره شناسی به آمریکا رقته بودم. در گروهای مختلف علمی قدم میزدم که ناگهان در دانشکده علوم انسانی تابلوئی توجه مرا جلب کرد \"مرکز مطالعات شیعی \". رفتم داخل اتاق پیرمردی در حدود 70 -75 ساله در اتاق نشسته بود و مطالعه می کرد. سلام کردم ولی خودم را معرفی نکردم و از ایشان خواهش کردم در مورد مرکز مطالعات توضیحاتی به من بدهد. ایشان استقبال کرده و مرا به داخل اتاق راهنمائی کردند. خلاصه این نشست ما تقریبا 2 ساعت طول کشید و مسائلی را برای من گفت که دهانم از تعجب باز مانده بود. من فقط به یک نمونه اینجا اشاره میکنم و ما بقی در فرصتهای بعدی انشاءالله.
پرفسور مایکل سیمپسون می گوید:
مسئله جهانی سازی را اولین بار محققان دانشگاه هاروارد با همکاری دانشمندان و محققان دانشگاه یال مطرح کردند و من جزوه این گروه بودم.اگر چه بعدها سیاست بر این قرار شد که طرح این موضوع چند زاویه ای و چند بعدی معرفی شود اما نطفه آن در این دو دانشگاه بسته شد. اصول جهانی سازی از این فکر شیعه اسخراج شد که معتقد به جهان متحد در مقطعی از تاریخ بعد از ظهور مردی از دودمان پیامبر اسلام (ص) بود. (من خودم را معرفی نکرده بودم و پرفسور نمی دانست که من شیعه هستم ). ایشان با باز کردن جزئیاتی از طرح جهانی سازی اضافه کرد که همه احکام و قوانین مذهب تشیع به شکل معجزه آسائی با زمان ما انطباق دارد و میتوان از این تفکر به عنوان منبعی برای حل بسیاری از معضلات استفاده کرد. من سوال کردم پس چرا ایران این کشور شیعی هنوز با مشکل مواجه است؟ گفت: ایران کشور خاصی است که با مشکلات عدیده ای مواجه است و لی بعد از انقلاب ایران قدمها ئی را به درستی برای پیشرفت برداشته است و البته هنوز تا قله فاصله دارد و با خنده ادامه میدهد که خوب است که ایران فاصله طولانی با افکار مذهب خود دارد این باعث می شود ما راحتر باشیم. (33138)
 
محمد
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۳:۵۲:۰۸
ا سید صادق اینها که باز شد کلیات . لطفا اگر مطلبی در دست دارید ریز تر و دقیق تر .در صورت موثر بودن خوشحال خواهیم شد . ما خوشحال خواهیم شد نقطه نظرات تفکر شیعه را از زاویه دید انها ببینیم (33154)
 
آ سد صادق
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۱:۱۴:۲۳
آقا محمد خان عزیز سلام
اولا ما که نمیتونیم جزئیات موضوع را در این فضای کم و مجازی مطرح کنیم.
ثانیا منظور من از طرح موضوع این نبود که بگویم که مثلا غربیها از ما شیعه تر هستند. منظور این که عنوان شود که اسلام و تشیع به ذات خود ندارند عیبی هر عیب که هست از مسلمانی و کج فهمی و نفهمی بعضی از ماست که متاسفانه بعضی به اصطلاح (خود)نخبه گان(خوانده) مبتلای آن هستند.
امروزه شما با توجه به وقت کم و کارهای زیاد نیازی نیست خودتان را با جزئیات درگیر کنید همین قدر بدانید که متاسفانه دیگران مکتب قرآن و عترت را از ما گرفتند و علیه ما استفاده می کنند. و بین ما کسانی کج فهم و بی سواد از مکتب غنی اسلام هستند که از این اقیانوس بی کران معارف الهی غافلند و از این معانی ساده لوحانه می گذرند و البته به خود ضرر میزنند ولی مصیبت عظمی آن است که خود را نخبه گان جامعه می نامند. (33196)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۲۲:۳۷:۳۰
اسد صادق عزیز
قیاسها و استدلال های شما خیلی کلی بوده و قابل نتیجه گیری همگرا نیست .
مثلا:
1 - فرموده اید \" منظور این که عنوان شود که اسلام و تشیع به ذات خود ندارند عیبی هر عیب که هست از مسلمانی و کج فهمی و نفهمی بعضی از ماست که متاسفانه بعضی به اصطلاح (خود)نخبه گان(خوانده) مبتلای آن هستند.\"
ایا اینکه یک غربی که تلویحا فرمودید درجه شناختش از دانشمندان شیعی ما کمتر است به صرف پرداختن به مکتب شیعه میتواند استنتاج فوق را باعث شود ؟
2- فرمودید \" امروزه شما با توجه به وقت کم و کارهای زیاد نیازی نیست خودتان را با جزئیات درگیر کنید\"
چکونه با در گیر نشدن با عمق معانی میتوان
به شناخت جامعی رسید ؟به هر صورت اهل فن وظیفه دارند وقت کافی بگذارند
3- فرمودید \"همین قدر بدانید که متاسفانه دیگران مکتب قرآن و عترت را از ما گرفتند و علیه ما استفاده می کنند.\"
این صحبت مبهم است .یعنی انها از قوانین اسلامی بهره گیری می کنند ؟این قوانین را در کجا استفاده می کنند ؟ منظورتان چیست که با استفاده از این قوانین بر علیه ما فعالیت می کنند ؟ ایا منظور این است که این قوانین را وارونه جلوه میدهند ؟ که در انصورت ربطی به بحث ما ندارد .ایا میگویید که انها از این قوانین استفاده میکنند و ما نمی کنیم ؟یعنی به نوعی عدم استفاده ما از قوانین اسلامی را خسران و ضربه بر علیه خود می دانید .مجددا این سوال مطرح است که این قوانین و نظامات در کجا استفاده میشوند .البته بحثی مطرح است که بسیاری از قوانین اسلام از دوران کهن به تمدن غرب وارد شده و مورد استفاده انها قرار گرفته است ولی شما خیلی کلی صحبت کرده اید و من متوجه نشدم .

فکر میکنم بهتر است یا کلیات نظرات انها را اگر فرصت دارید دسته بندی نموده و ارسال کنید و یا اگر فرصت نیست ادرس سایت انها را بدهید علاقمندان خود دنبال کنند .
به هر صورت مسئله به این ساذگی ها نیست که با چند قیاس بتوان جمع بندی و نتیجه گیری کرد . لازم است عمیق شد .وارد جزییات بشویم . مسائل از دیدگاههای مختلف بررسی شوند و علل ناکامی ها و عقب ماندگی جوامع اسلامی مشخص گردند .
در یک مورد با شما موافقم که تعدادی از این به اصطلاح نخبگان، نقطه هم نیستند و حسابی ول معطلند .بیخود برکت خدا را میخورند و اکسیژن پروردگار را هدر میدهند .
خدایا به انکه خرد دادی چه ندادی و به انکه خرد ندادی چه دادی ! (33299)
 
aa sed sadegh
۱۳۸۶-۰۴-۲۶ ۱۵:۱۴:۳۷
salam dooste aziz
ba shoma movafegham ke bayad varede jozeyat shod vali agar be matene payame man yek bare digar tavajoh konid goftam dar in majale kam nemishe varede jozeyat shod.
az site alef e-mail ma ra begirid va ba man tamas begirid.
t.m.sadegh@astro.cf.ac.uk
be alef: lotfan e-mail ma ra montasher nakonid va agar in dooste aziz khast be ishan bedahid (33394)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۰:۵۵:۳۱
بهتر است اصلاح طلبان جلوی این بنده خدا را بگیرند که همان یک برنامه مناظره اش در زمان انتخابات دودمانشان را بر باد داد. (33142)
 
پندار
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۱:۰۰:۲۱
دوستانی که این همه با اصرار تاکید میکنند که اسلام همه نظامها را در دل خود دارد و ارائه کرده است میشود لطفا پاسخ بدهند که اصولا پس بشر قرار است روی کره زمین چه کار کند ؟ خوب است تلاش کنیم مسائل فکری با خط و خط بازیهای سیاسی مخلوط نشود . اسلام در زمینه هایی که مربوط به ارتباط مستقیم منبع ازلی با بشر نیست دینی حداقلیست یعنی فقط خط قرمزها را مشخص میکند نه این که مثلا مناسبات علمی نظامهای اقتصادی را مو به مو بیان کند . من بیشتر گمان میکنم این ادعای همه جور نظام داشتن اسلام فقط توجیهی برای سستی و کاهلی ماست که اینطور نتوانسته ایم از پس ارائه سیستمهایی کارآ در برابر سیستمهای غربی برآییم . دوستانی که چنین ادعایی دارند لطفا مشخص کنند این سیستم اقتصادی که در ایران پس از انقلاب اجرا شده و میشود سیستم اقتصاد اسلامی هست یا نه ؟ اگر هست که پس این همه نقص و کمبود و مصیبت از کجاست و اگر نیست پس قرار است چه کسی اسلام شناستر و پرهیزگارتر از امام این سیستم را به ما معرفی کند ؟ فقط لطفا باز در پاسخ از نقائص افراد جامعه در اجرای این سیستم حرف نزنید که بیشتر شبیه شوخی شده است . گمان میکنم بهتر است یک بار برای همیشه تکلیفمان را با این قضیه روشن کرده دست از ادعا برداریم و با تلاش سیستم های سیاسی - اجتماعی - اقتصادی مناسب جامعه مان را که با دینمان هم سازگار است ابداع کرده معرفی کنیم . این طور شاید کمتر مایه ی مزاح جهانیان شویم . . . (33143)
 
سرباز
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۳:۱۲:۱۶
هر چند از اینکه کارگزارن سال ها زیر نام ها و ظواهر خود را مخفی نگه داشته بود (هر چند عملکردش معلوم بود) احساس انزجار می کنم، اما آقایانی که ادعا می کنند نظامات اسلامی داریم بسم الله ... کسی هست که علمی جواب آقای مرعشی را بدهد یا اینکه هنوز هم دنبال در آوردن مدل اقتصاد اسلامی هستید؟ اگر چیزی دارید رو کنید... تحدی اسلام و لیبرالیسم به جاهای جالبی رسیده است. خیلی جالب، اقتصاد هم مانند سیاست در حال روشن شدن مواضعش است.
حق نگه دار (33148)
 
فتحی
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۳:۳۴:۲۵
سلام سرباز!
عرض می کنم که این حرف های برادرمان آقای مرعشی تا آن اندازه غیر منتظره و بی بنیاد است که لزوم استدلال در رد آنها ممکن است برای کسی که آگاه به مبانی علمی هر مکتب سیاسی یا اقتصادی و حتی جامعه شناسی باشد، خنده دار به نظر برسد. برادر گرامیان مرعشی عزیز احتمالا نمی دانند که مکاتب فکری در سیاست و اقتصاد و جامعه شناسی نظام سازی خاص خود را دارند. مساله ای که احتمال می دادم آقای مرعشی مد نظر دارند و متاسفانه با مطالعه متن کامل آن به اشتباه بودن ظن خود رسیدم این است که بله، نظام ها مختلف اند، اما روش شناسی علمی در جهان امروز تقریبا اجماعی است و کسی در مورد آن اختلاف ندارد. اگر جناب مرعشی می فرمودند ما رویکردمان به مسائل، رویکرد علمی و بررسی علمی است و غیر از این راهی نیست، شاید درست می بود اما این که کلا به عدم وجود نظام سیاسی یا اقتصادی یا اجتماعی اسلامی اصرار می کنند، غریب می نماید. عجیب و غریب! (33150)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۳:۳۶:۳۶
نظام جمهوری \"اسلامی\".
پس وجود دارد.
تمام شد. (33151)
 
مرتضی
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۳:۵۶:۲۰
این حرف ها برای یک نشریه داخلی بوده است. الف نباید منتشر می کرد. الان هم که منتشر شده انتظار می رود حزبی که آقای مرعشی سخنگوی آن است این اظهارات را به نحو منطقی توضیح و تکذیب کند چرا که عواقب خطرناکی برای اندیشه سیاسی گروه های داخل نظام دارد اگر جا بیافتد. (33155)
 
حمید
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۰۰:۰۴:۴۰
بنطربنده اگرعلمای حوزه جواب مناسبی درمخالفت یاموافقت نظ آقای مرعش دارند خارج ازتعصب اعلام نمایند اسلام دین گذشته وحال وآینده است (33157)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۰۰:۴۶:۰۲
اسلام اقتصاد داره، کی گفته نداره. پس این همه آیه و حدیث در باره پول و ازدواج و مهریه و ارث هست چی هست؟ کشکه؟ نه داداش کشک نیست. این آمریکای جنایتکارکه که کشکه. به زودی هم از سر کار پایین میاد و شما ها میبینین که مثل شوروی هیچی نبوده و نیست. (33158)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۰۰:۴۹:۴۸
ببینید مساله مهم این است که طرز تفکر آقای مرعشی ما را به جاهای بدی خواهد برد .. با این طرز فکر ما باید بساط نظام اسلامی را جمع کنیم و علنا بگوییم لیبرالیم و بازهم مثل گذشته تجربیات غلط غربیها در کشور خودمان را پیاده کنیم .. فارغ از اینکه اسلام نظامات دارد یا نه این است که ما باید متفکرین خود را جمع کرده و برای خود مدلی سیاسی .. اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم .. کما اینکه مدل پیشرفته حکومت ما با ولایت فقیه هیچگاه در هیچ کشوری سابقه نداشته اما در کشور ما تا حدود زیادی توانسته سیستم و قوانین رو اسلامی نگه دارد یا حداقل به سمت قوانین اسلامی سوق دهد .. در مدل اقتصادی و اجتماعی هم باید بدنبال ابتکار بود و اشتباه نکرد.. همانطور که مالزی در مدل اقتصادی موفقیتهای زیادی داشته بدون داینکه نظام غرب رو پیاده کنه ..یا (33160)
 
ناشناس
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۰۱:۱۱:۱۳
علیرغم اینکه تا بحال همواره مخالف آقای مرعشی بودهام
امیدوارم آقایان از تکفیر و توهین بپرهیزند و برای ما استدلال بیاورند که مثلا ریشه های گرفتاریهای اقتصادی و فرهنگی ما البته اگر انکار نمیکنند در کجاست آیا در نبود نظام یا ... (33161)
 
حامد
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۰۲:۰۶:۲۷
اتفاقاً اسلام نظام پزشکی هم دارد. منتها خود باختگی ما در برابر علوم مدرن و غربی باعث فراموشی آن و تحقیق نکردن در منابع آن شده است. نمونه اش کتابهای طب الرضا و طب الصادق است و نمونه دیگرش شیوه درمان مبتنی بر حجامت است که امروز ثابت شده است کارایی بالایی دارد و در کانادا، استرالیا و... تحقیقات خوبی در اثبات کارایی آن شده است. (33165)
 
مسعود
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۰۴:۱۷:۴۶
خوش حاليم كه بالاخره حضرات عقايد خود را ابراز كردند هر چند كه از همان ابتداي ظهورشان از برنامه ها و سخنان و موضع گيري ايشان معلوم بود كه اسلام را در حد يك سري اعمال فردي مي دانند و بس. شما كه با مباني و اصول محكو و اوليه انقلاب مشكل داريد چطور توقع داريد تعيين صلاحيت شويد ايا قصد خدمت در اين انقلاب و نظام را داريد يا خدمت به .... (33167)
 
مشتي
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۰۷:۵۸:۲۴
بابا اي ول صداقتو اينو از اول ميگفتي مشتي كه شما و دستاتون در مشاركت با اسلام مشكل دارين و اين دين رحماني رو نفهميدين (33169)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۰۸:۴۳:۵۹
صد البته كه اسلام نظام اقتصادي ندارد چون اگر داشت بعد از 27 سال مشكل ربا حل شده بود و الان كشور به ربا خوار ترين كشور (به قول بعضي ها) تبديل نمي شد (33171)
 
علی
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۰۹:۳۸:۰۵
نظام , نظریه , روش , رفتار و هرچیز دیگر از این قبیل باید کلا اجرا شود تا خوب و بد ان معلوم گردد. در همین جمهوری اسلامی خودمان چقدر عدم پرداخت رشوه , عدم رباخواری , عدم احتکار , نگفتن دروغ , خواستن برای دیگران انچه برای خود میخواهیم و خیلی چیزهای دیگر که در اسلام از انها ذکر شده اجرا میشود ؟ که حالا بگوئیم نظامی اقتصادی دراسلام هست یا نیست . وقتی اجرا نمیکنیم بود و نبودش یکیست . (33176)
 
سامی
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۰۹:۴۶:۳۸
مجموعه نظر های بالا نشان از این دارد که موضوع مورد بحث اولا طرفدار و منتقد فراوانی دارد دوما نیاز به بحث طرفین و پخته شدن بحث دارد
چون این بحث هم از مباحث ریشه ای و مورد نیاز کشور است بد نیست مجموعه فوق به عنوان مجموعه مقالات چاپ شود
که دوستان بسیار زیبا نقد یا دفاع کرده اند
:) (33179)
 
ایران دوست
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۰:۰۲:۲۶
1- واقعیت را بی پیرایه بیان کرده.2-هرگاه از وجود صداقت و اندیشه در بین روحانیان نا امید میشوم این هاشمی رفسنجانی است که به ایشان اعتبار میدهد. 3- گذشته از قرنهای گذشته در این 29سال این اقتصاد اسلامی کجا است که نه دانشگاه ونه حوزه آنرا کشف نکرده.4- من دهها کتاب در مورد اقتصاد اسلامی خوانده ام از جمله اقتصاد نای آقای صدر حتی با ایشان تا حدودی در این زمینه کار کرده ام واقعیت همان است که آقای مرعشی گفته اند.5- با خیال بافی و تظاهر و ریا و کلی گویی و مردم را سرگرم کردن و موکول کردن مسایل به بعد جامعه ی اسلامی ایران آ باد و الگوی محرومان جهان نمیشود. 6- اگر تکه نان خاک آلود در راه را نعمت خدا میدانیم که است. بزرگترین نعمت خدا یعنی عقل و شعور را بایگانی نکنیم . که شکر نعمت نعمتت افزون کند و .... (33183)
 
بیارجمندی
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۰:۰۸:۴۸
نور خورشید تابان اسلام ناب محمدی و شکننده ظلمات جهل و نادانی فراتر از آن است که با مشتی خاک فشاندن اثر حیاتی و جامع خود را از دست بدهد .توصیه می شود حداقل کتاب اقتصاد ما اثر جاودان شهید صدر را بخواند. (33186)
 
وحید
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۰:۱۰:۴۱
آقای ناشناس صد البته که دارد و اگر مشکلی وجود دارد که دارد بخاط این بوده که افرادی همچون ایشان که اعتقادی به نظام سیاسی اقتصادی و ... ندارند سالها متولی و تصمیم گیرنده بوده اند بخاطر همین عدم اعتقاد هم هست که در مقابل حذف ربا موافقت می کنند (33187)
 
محمد.چ
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۰:۱۹:۵۴
طرز تفكر كارگزاران از همان ابتدا هم همين بود، هر چند تابحال به اين صراحت ابراز نشده بود.
به هرحال نقد اين گفتارهاي آشفته، مجال واسعي را مي طلبد. اجمالاً به قصد اداي تكليف، كليدهايي را، تاكيد مي كنم، صرفا كليدهايي را ارائه مي كنم:
1- اينكه اسلام با ليبراليسم قابل جمع است و اصطلاحاتي از قبيل مسلمانان معتقد به ليبراليسم و...، بوضوح با انديشه و كلمات امام (ره) مغايرت دارد. از جمله شعار معروف امام كه نه شرقي و نه غربي. اگر اين آقايان واقعا صداقت دارند، از امروز تا روزيكه از اين حرفها توبه نكرده اند، نبايد دم از امام بزنند، بلكه بايد صريحا اعلام كنند كه به نظر ما امام هم اشتباه مي كرد.
2- درباره اينكه اسلام نظام اقتصادي دارد، خوانندگان را به كتاب هاي زير ارجاع مي دهم: جلد سوم تا ششم الحياة؛ نوشته استاد محمدرضا حكيمي (و ساير نوشته هاي ارزشمند ايشان) - اقتصاد ما؛ شهيد سيد محمدباقر صدر (ره) - مسئله ربا و نيز كتابي ديگر درباره اقتصاد از شهيد مطهري (ره) (33189)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۰:۳۶:۲۰
بسمه تعالي چند نكته : 1 - از اصطلاحات سيستم ، دستگاه ، نظام ، مدل ، حتي قانون ، سياست و هر آنچه به عنوان معادل هايي از جاهاي ديگر بر مي گيريم بايد تعريف درست و مشخص داشته باشيم . 2 - حتما توجه داريم كه بسياري از مباحث جديد است و مفاهيم تازه اي درست شده است كه قبلا نبوده است ، حتي مفاهيم دولت ، ملت و ... 3 - بسياري از مباحث ، حتما در مباحث كلامي و فلسفي ريشه دارد و بدون حل آن ها امكان ورود به اين گونه مباحث نيست مثلا توجه بفرماييد به روش رئاليسم و توضيحات استاد شهيد مطهري در باره مفاهيمي كه با عنوان معقولات اولي و ثانوي مطرح مي شود و يا مباحثي كه در كلام و فلسفه در باره فطرت و يا سرشت و يگانگي يا چند گانگي آن مي تواند در اين مباحث نقش ايفا كند مثلا اگر بر طبق برداشت قرآني آن را يگانه در ميان تمام افراد بشر دانستيم ماجرا به گونه ديگري مي شود . 4 - برداشتمان از اديان و نقش آنها در ميان ملل چيست و تا چه اندازه اي آثار آنها را در تمام تصميم هاي جهاني مي يابيم و نهايتا اسلام براي چه آمده و چه هدفي داشته است ؟ آيا اساس همين وجهه مادي و دنيوي است و يا اگر وجهه معنوي حتي بدون انفكاك با وجهه مادي منظور بوده است آيا مي توانيم با رها كردن معنويات آن و با ملغمه هايي با افكار نا متجانس از آن انتظارات گوناگون داشته باشيم ؟ 5 - آيا دين اجازه مي دهد تاثير گزينش ها و كردارهايمان را نا ديده بگيريم ؟ 6 - حال اگر به فرض اقتصادمان از هر نظر عالي بود باز هم اينگونه پرسش ها را از اسلام داشتيم و يا همه به اقتضاي اميال ما ست يعني اگر كسي به شغل شريف آشپزي هم علاقه مند بود بايد از اسلام انتظار دريافت مكتب آشپزي داشته باشد و ديگري سيستم يا مكتب لباس اسلام را جستجو كند معناي لباس فقط براي مانتو يا چادر نيست بلكه منظورم همه گونه پوشش است ، خطاطي ، نقاشي ، سينما و ... اساسا تبليغات را در نظر آوريم و بخواهيم با فهم مختصرمان از اسلام ادعاي دستيابي به يكي از اصطلاحات نا روشن كنيم . مقايسه كنيم : جوامع اسلامي با هر آنچه از ضعف آن تصور مي كنيد در مقابل غرب در اين چند سده اخير اين امتياز ها را داشته است دو جنگ جهاني را به وجود نياورده است مليون ها كشته در طول دو دهه نداده است ( جنگ هاي در كشورهاي اسلامي را هم غربيان به بار آورده اند ) انسانيت را منحرف نكرده و به سخره نگرفته است ... و اگر با حد اقل ها ساخته است معنويت اش نابود نشده است و اگر به همين اندازه از اسلام فهم كند كه انشاء الله مي كنيم آينده روشن تري هم خواهيم داشت . مجبور نيستيم هميشه در چارچوب غربي فكر كنيم تا به خود پاسخ دهيم . قطعا اسلام ديني جاودانه ، انساني ، پيشرو و رو به تعالي معنوي و مادي است و در نگاهش جامع نگري كاملا مشهود است و براي رستگاري انسان به هيچوجه كمبودي ندارد . (33192)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۱:۱۶:۵۰
به نظرم یک مناظره لازم داره ،تو شبکه 2 با مجری گری حیدری (33197)
 
علی
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۲:۱۶:۱۵
نرا به عنوان نظر دین مطرح می کند. مسلما تعداد این تعابیر به اندازه ای زیاد است که جمع کردن نظر افراد و رسیدن به نتیجه نهایی امکان پذیر نمی باشد. در این بین افرادی که نظرشان مطابق با حزب حاکم است دست به حذف رقیب بر اساس نظر خودشان می زنند و بعد می گوییند \" ما راه ثواب را می دانیم و شمامخالفین محارب و یا کافر هستید\". اما واقعت این ایست که اصلا چیزی در این زمینه وجود ندارد که بخواهد درست یا غلط باشد.چه رسد به اینکه تعبیر و تفصیل هم شود. این مشکل تا زمانی هم که دین با سیاست و اقتصاد به اصطلاح ارتباط داشته باشد بر قرار خوهد بود. مثالش هم این است که در نظرات خوانندگان به دفعات مشاهده می کنید که چون شخصی از حزب آقای مرعشی خوشش نمی آید می گوید حرف مرعشی غلط است و اسلام همه موارد را در مورد اقتصاد تبیین کرده است و فرد دیگر به حزب آقای مرعشی علاقه داشته و میگوید مرعشی بر راه ثواب است.
\" چیزی که اصلا وجود ندارد چگونه می تواند درست یا غلط باشد\" (33203)
 
مهربون
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۳:۲۳:۱۵
بنام خدای مهربان


با سلام

1- خیلی خوب است که افراد ماهیات و مکنونات قلبی خود را فاش کنند

2- اگر چنین است که میگویید چرا وارد این نظام اسلامی که چنین محدود است شده ا ید؟ کسب قدرت اینقدر باارزش است که اعتقادت خودتان را زیر پا بگذارید؟

3-از آقای هاشمی که این حزب خودش را وابسته به ایشان میدانند و بعش وابستگان و فامیلهای ایشان در این حزب هستند درخواست میشود که نظرشان را در مقابل سخنان فامیلشان بیان کنند

4- و هر چه میگذرد دوستان از دشمنان متمایز میشوند خداروشکر ! (33216)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۳:۵۰:۴۶
آنقدر از اسلام استفاده ابزاری شده است که بر انگیختن چنین احساساتی جای تعجب ندارد.

حسب نظر دوستی که در مورد نظر یک پروفسور دانشگاه آمریکایی در مورد شیعه و جهانی شدن، باید توجه داشت که قریب 30 سال از اجرای نظام اقتصاد اسلامی و همه چیز اسلام می گذرد و نتیجه آنرا مشاهده می کنید.
بنده خودم معتقد شدید به اسلام هستم، اما این خرافات و مدام اسلام را به هر چیز چسباندن دیگر باعث تهوع می شود.
هر کس برای پیشبرد امورد خود اسلام را به هر چیزی می چسباند. واقعاً دستورات اساسی اسلام که در مورد روش زندگی است را باید نظام اقتصادی یا ... تلقی کنیم؟
بحثی که در مورد رواج پول در عربستان زمان پیامبر می شود نیز به مسخره بیشتر نمی ماند. واقعاً دستورات اسلام چیزی است که بخواهید با وجود پول یا تمثیلات دیگر مورد بررسی قرار گیرد؟
قطعاً دستورات انسان ساز و بر اساس فطرت اسلام و قرآن فراتر از یک نظام اقتصادی است که وابسته به علم و اقتضای زمان مورد تغییر و تحول قرار می گیرد. (33219)
 
طرفدار آقای هاشمی
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۶:۰۰:۰۶
یکبار دیگر آقای هاشمی بدور از توهم -بدون محافظه کاری-پنهان کاری-ریا کاری-شفاف و باصراحت و بدون تزو یر وبالاتر از شرایط موجود به میدان آمد تا معضلی کهنه و توهمی تاریخی را به قدرت تعقل و شجاعت و عشق به سعادت ایران اسلامی حل نماید و در صورت نیاز از خود مایه بگذارد. ویژگی هایی که در امام و مردان تاریخ ساز شاهد آن بوده ایم. مخالفتها با این نظرات اگر از نا آگاهی نباشد از نان به نرخ روز خوردن و تنبلی فکری ناشی میشود. (33246)
 
احد اسدی
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۷:۰۸:۱۲
احسن به اقای مرعشی:
سوال:
اقای مرعشی شما و حزب و دوستان هم عقیده شما ضرورتی ندارد کار سیاسی و اجتماعی بکنید.
باور کنید گاها انسان ها بعد از تلاش های فراوان و عدم موفقیت در امری که می خواهند انجام دهند نا امید می شوند و تن به مصاحبه ای مانند شما می دهند
اقای مرعشی گرامی:
اقتصاد اسلامی همان تولید برای نیاز جامعه در مالکیت اهاد مردم است.
اقتصاد غربی:
تولید بر اساس سود بیشتر در مالکیت شرکت های بزرگ محدود است.
این مطلب زیاد مشکلی نیست که نتوان ان را درک کرد.
ولی ممنون که خود را و اندیشه خودتان را شفاف به مردم بیان کردید. (33259)
 
پندار
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۸:۴۴:۱۲
دوست عزیز جناب آقای اسدی،اگر قضیه به همین سادگیست که شما نوشته اید میشود بفرمائید اینهمه سال بحث و بررسی و جدل و تفکر و استدلال در مورد سیستمها و نظامهای اقتصادی در طول تاریخ بشریت به دنبال چه هدفی اتفاق افتاده است ؟ شما که فکر نمیکنید تمام اقتصاددانها و تئوریسینها و متفکرینی که سالها در باره این مسئله هزاران سطر نوشته اند و هزاران کلمه گفته اند همه عقب افتاده ذهنی بوده اند و از درک مسئله به این سادگی عاجز ؟ و نیز میشود بفرمائید اگر اساس تولید را تنها نیاز واقعی جامعه تامین میکند ، اساسا چه نیاز واقعی به چندین و چند مدل چیپس و پفک و شکلات و خودرو و کولر و سایر کالاها در جامعه وجود دارد ؟ مگر مثلا نیاز واقعی جابجا شدن آدمها در سطح شهر را یک مدل ماشین برطرف نمیکند ؟ کمی به نوشته تان دقت کنید تا اولا متوجه شوید مسئله ای که نوشته اید یکی و تنها یکی از اصولهای اقتصاد مارکسیستیست و ربطی به اسلام ندارد و ثانیا مسئله به هیچ وجه به این سادگیها که نوشته اید نیست . . . (33270)
 
نجف زاده
۱۳۸۶-۰۴-۲۵ ۱۸:۵۹:۵۳
با سلام .
ایا گزاره های ذیل صادق هستند؟
1- لیبرالیسم یک ایدئولوژی است
2-هر ایدئولوژی دارای باید هایی برای رفتار انسان در همه شئون می باشد
3- اقتصاد به تنظیم رفتار اقتصادی بشر می پردازد.
4-اسلام نیز ایدئولوژی است
5-اسلام نیز دارای بایدهایی برای رفتار انسان در تمام شئون می باشد
6-اقتصاد هم یکی از شئون رفتاری آدمی را سامان می دهد.
حال اگر پاسخ به سوئالات فوق مثبت است پس می توان اقتصادی مبتنی بر اصول و بایدهای اسلام طراحی کرد.
دوستان هیچ گاه نباید حوزه علوم اجتماعی و بطور کلی علومی که به نحوی موضوع انها انسان است را با علوم تجربی یکسان بگیرندو احکام هر یک را بر دیگری تسری دهند.
آقای مرعشی هم درست می فرمایند و هم غلط.درست از این حیث که نه تنها از اسلام بلکه از هیچ ایدئولوژی دیگری قوانین صادرات و واردات اخذ نمی شود این قوانین منشائ خاص خود را دارد
غلط از این حیث که به هر حال هر ایدئولوژی در باره محتوا اینکه چه چیز راباید صادر کرد چه چیز را نه؟ و در موردچیستی عدالت دیدگاه خاص خود را دارد و اسلام نیز از این قاعده مستثناء نیست. (33277)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۶ ۰۹:۵۹:۰۷
بسمه تعالی
نظرات جناب اقای مرعشی و رفتار عملی ایشان در فعالیتهای اقتصادی بیانگر عدم شناخت ایشان به اسلام است . نظامها لیبرالیسم در طبیعت وجود نداشت که توسط جستجو گران کشف شود بلکه با توجه به پیشرفت جامعه نظامهای خاصی با نگاه به جو و دیدگاه مذهبی حاکم بر ان ایجاد گردید . آیا کسی میتواند منکر نظام اقتصادی در یک روستا شود . اما هنگامی که یک روستا به یک شهر تبدیل میشود باید مقررات و دستگاههای اجرائی متناسب با وضعیت جدید پدید آورد . اسلام در زمان حضرت رسول (ص) محدود به مدینه و مکه میشد لذا نظام اقتصادی و سیاسی و قضایی وفرهنگی متناسب با اندازه خود داشت . چگونه ممکن است پیامبری تمام هم وغم خود را بکار بگیرد جهت تشکیل حکومت در اولین فرصت ممکن ولی برای اقتصاد و سیاست و قضا وفرهنگ و.... نظام خود را نداشته باشد . روش اسلام در برخورد با تمدنها و فرهنگها و نظامها واداب و رسوم ملتها به اینگونه بوده است چنانچه ان را مغایر با اصول دین مبین اسلام نمی دید آن را تائید می نمود و نکته دیگر اینکه حکومت حضرت رسول تنها 10 سال و ان هم در محیط کوچک مکه و مدینه بود و بعد از حضرت رسول با توجه به اینکه ولایت از حکوت جدا بود غاصبان حکومت امیال و برداشتهای ناقص خود را به اسم دین رواج دادند و آنچه به سام اسلام در اکثر کشورهای اسلامی مبینیم میراث رسیده از خافا و امرا غاصب است که با روح اسلام و تعلیم قران منافات دارد . مشکل کار گزاران این است که هسته تشکیل دهنده آن تکنو کراتهای فارغ التحصیل از آمریکا هستند که از اسلام یقه 3 سانتی و ته ریش را برداشت کرده بودند و با قبضه قدرت طی 16 سال گذشته امکان به ظهور رسدن و بارور شدن افکار دیگر را نمی دادند . نظام بانکداری بدون ربا دسپخت مرحوم نوربخش و هماران ایشان به عنوان کارکزاران است اگر گروهی متخصص آشنا به روح احکام اسلامی بر سیستم بانکی حاکم میشدند آیا الان نظام بانکی ایران چنین بود . خیر اقای مرعشی شما لیبرالیسم را برای توجیه فعلیهای اقتصادی و سیاسی خود میخواهید تا توجیه گر ی غارتگری شما از بیت المال باشد زیرا در غیر اینصورت امکان بخشش 120هکتار زمین در زرند به شرکت پلور سبز که فقط 50 هزار متر زمین برای فعالیت نیاز داشت و یا فعالیت شرکت مولی الموحدین و شرکت عمران کرمان در خدمت تمیلات شخصی و حزبی توجیه نداشت . صحت گفتار اینجانب را از عفت بپرس (33332)
 
مشاور
۱۳۸۶-۰۴-۲۶ ۱۳:۳۳:۵۷
اقتصاد یک قسمت کلی دارد و یک قسمت جزیی . قوانین اسلام در حوزه کلیات است و در قسمت جزییات(موضوعات) که با مقتضیات زمان متغییر است باید از ابزار علم اقتصاد استفاده کرد.
در موارد موضوعی که در تاریخ اسلام از معصومین به مارسیده باید به عنوان یک مثال حل شده از آن قانون کلی نگاه کرد و روش حل را بدست آورد. (33364)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۹ ۰۰:۵۴:۴۶
دوستانی که از نظر آقای مرعشی انتقاد میکنند یک بار دیگه بدون هیچ پیش داوری دوباره با دقت مطلب رو بخونند اتفاقا حرفی که ایشون گفته به وفور در بسیاری از قسمتهای مملکت اعم از حوزه اجرا و قانونگذاری و قضا داره اجرا میشه منتها با یک اسم دیگه وچیز مذمومی نیست اصلا فلسفه شورای نگهبان اینه که بررسی کنه ببینه که با ساختار کلی اسلام نص قانون اساسی مطابقت داره یا نه این که اسلام در جزئی ترین قسمتهای علوم دستور داشته باشه خب مسلمه که اینجوری نیست برای این هم میتوان هزاران دلیل آورد مثلا در کدام یک از متون فقهی شما میتونید پیدا کنید روابط بین اتمها رو یا اینکه مثلا زبانهای برنامه نویسی رو یا بساری از علوم دیگه اصلا در بسیاری از مسایل اسلام راهکارهای کلی رو نشون داده وبشریت را تشویق کرده به یادگرفتن علوم حتما این حدیث معروف رو شنیدید که پیامبر اکرم میفرمایند :\"اطلبواالعلم ولو بالسین \" مسلمه که اگر پیامبر فقط علوم اسلامی را قبول داشت این حرف را نمیفرمود . دوباره میگم لطفا یک بار دیگه بدون هیچ پیشداوری بخونیم (33568)
 
مشاور
۱۳۸۶-۰۵-۰۱ ۲۰:۵۹:۰۵
با توجه به اينکه در دوران امام جعفر صادق ( ع) شکستن فضای بسته و ایراد سخن در مباحث دینی یکی از ویژگيهای ایشان بود و موجب توسعه و رشد و کمال مباحث دینی گردید قطعا در ایراد چنین سخنان جسورانه ای بجای بقض و حسد و یا رد و قبول عامیانه باید به آنچه اتفاق افتاده و بایدها و نبایدها توجه نمود اینکه کسی که سالیان عمر خود را در راه خدمت به این مملکت صرف نموده و حتی به زعم بعضی از دوستان ماهیت درونی خود را ابراز می کند نشان از آن دارد که این اشکال و نقائص وجود دارد که موجب به چالش کشیدن موضوعی در حوزه اقتصاد می گردد قطعا رویکردی مانند لیبرال دموکراسی اسلامی را از مناظری دیگر می توان مورد تحلیل قرار داد به شرط آنکه بدور از تعصبات خشک و بی پایه باور کنیم که قصد ارتقاء پایه های نظام مقدس جمهوری اسلامی است به عنوان نظامی پویا است و حسن ذن را جایگزین سوء ذن کنیم بی شک در چنین حالتی حداقل انتفاع تفکر عالمانه در این حوزه و قلم فرسائی سودمند خواهد بود. (33954)
 
سرباز گمنام
۱۳۸۶-۰۵-۲۳ ۱۵:۴۴:۵۲
باعث تعجب است که خصومت خود را با دین اسلام آشکار می کنید. در ضمن باید بگویم همین به قول شما احکام هستند که یک یک نظام را می سازند. در ضمن بروید وئ در باره ی مبانی اقتصادی اسلام بیشتر مطالعه کنید. (35584)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.