نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 10675
شکافی وجود ندارد
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۰۹:۳۴
یکی از تاکتیک های موثر و زیرکانه جریان دوم خرداد در رقابت های سیاسی، ایجاد جو زودهنگام "تبلیغاتی-انتخاباتی" و کشاندن منفعلانه و نسبتا عصبی حریف اصولگرا، به این وادی است.
 
 قوی تر بودن ظرفیت های رسانه ای در جریان دوم خرداد در ایجاد این فضای زودهنگام، باعث می شود که ابتکار عمل در مدیریت افکار عمومی بطور نسبی به دست جریان رسانه ای جریان اصلاحات بیفتد. ضمن اینکه عدم آمادگی و سرعت کم تحولات و تصمیم گیری ها در جریان اصولگرا باعث می شود در مدیریت زمان نیز اصلاح طلبان موقعیت بهتری پیدا کنند، در این فضا ، اختلافات اصولگرایان عمیق تر شده و مشکلات اصلاح طلبان هم کمتر به چشم می آید.

این تاکتیک جریان از قدرت افتاده دوم خرداد در انتخابات شوراها ( 24 آذر 85) به خوبی بکار گرفته شد.

صاحبنظرانی که تحولات مربوط به انتخابات شوراها را رصد و پیگیری می کردند، باید متوجه ترفند دیگر جریان دوم خرداد هم شده باشند و آن به تله انداختن رقیب در شکاف نسبتا خیالی "اعتمادملی-مشارکت" بود.

البته اصلاح طلبان اختلاف جدی و قابل تاملی میان خود دارند، اما به نظر می رسد اصولگرایان  در تحلیل جبهه رقیب، هنوز در پارادیم سالهای 80 به سرمی برند. بی تردید اختلاف مشارکت و اعتماد ملی و... در شرایط دوری از قدرت، "واقعی" نیست، و تاکتیکی است  برای فریب اصولگرایان.

حزب تازه تاسیس اعتماد ملی به رهبری مهدی کروبی، در اولین میدان رقابت خود نیاز داشت که به اصطلاح  خودی نشان دهد و متمایز از سایر گروههای اصلاح طلب عمل کند، سران این حزب به ویژه آقایان منتجب نیا و گرامی مقدم با یک برنامه از پیش طراحی شده ، با شروع فضای انتخاباتی، مرتبا اعلام کردند که اعتماد ملی صرفا با تابلوی خود به میدان خواهد آمد و لیست مستقل می دهد و با سایر اصلاح طلبان اتئلاف نمی کند و...
 
 
"اعتماد ملی با تابلوی خود به میدان ...  آمد"
 
این ترفند انتخاباتی باعث شد که اصولگرایان تحت تاثیر این جوسازی قرار بگیرند و به خیال خود برای تعمیق این شکاف (اعتماد ملی و سایر اصلاح طلبان) بخش عمده ای از توان رسانه ای و تبلیغاتی خود را مصروف این کار کنند و به بزرگ نمایی آن بپردازند.

 ثمره این فریب استراتژیک این شد که اولا نام و عنوان "اعتماد ملی" سر زبانها افتاد و بهترین هدیه ممکن به یک حزب تازه تاسیس و نه چندان ریشه دار، از سوی رقیب به آن داده شد، ثانیا اصلاح طلبان با همین چراغ گمراه کننده و حتی با استفاده از چند به اصطلاح "غضنفر سیاسی" این میدان را داغ تر کردند و تا مقطع پایانی که" لیست مشترک" خود را ارائه کردند، اجازه دادند که اصولگرایان برای تعمیق شکاف خیالی خود در جریان اصلاحات هرچه می خواهند تلاش کنند! (نقش آقای ابطحی در این مقطع  قابل تامل بود).
 
 
نقش ابطحی در این مقطع  قابل تامل بود
 
حتی می توان گفت  برنامه پربیننده 20:30 هم به این دام افتاد... نتیجه این شد که اصلاح طلبان با کمترین هزینه ممکن و البته به یمن اختلافات اصولگرا صاحب 4 کرسی در شورای شهر شدند و از آن مهمتر "یک مدل موفق برای بازگشت به قدرت" پیدا کنند.

در شرایط حاضر ، به نظر می رسد دقیقا همین ترفند برای انتخابات مجلس هشتم، مجددا در حال تکرار است. زمزمه "لیست مستقل و تابلوی متمایز وبا بقیه  ائتلاف نمی کنیم و .." دوباره به گوش می رسد و با تاسف باید گفت که که بسیاری از رسانه ها و حتی خبرگزاری های  اصولگرا با ساده دلی فراوان دوباره در حال بازی خوردن هستند و با مصاحبه های روزانه و فله ای و در اختیار قرار دادن "تریبون" به طور رایگان،  بهترین خدمت به این ترفند زیرکانه دوم خردادی ها را انجام می دهند.

از سوی دیگر اصلاح طلبان با ادامه بازی مثلثی خود با "هاشمی - خاتمی- کروبی" رکن دیگری برای پیروزی احتمالی خود در انتخابات آتی، ایجاد می کنند.
اما در حالی که اصلاح طلبان به خاطر شرایط دوری از قدرت، انگیزه کافی برای ائتلاف واقعی و حداکثری در انتخابات مجلس هشتم را  دارند، جبهه اصولگرایان با چالش های متنوعی روبرو است.

ابهام در رویکردهای کلان در جریان اصولگرا را می توان از جمله این چالش های خاص توصیف کرد:

1- رویکرد نامشخص و انفعالی در قبال دولت (که تعیین این رویکرد نقش مهمی در چیدمان انتخاباتی خواهد داشت)

2- رویکرد نامشخص و گنگ و بعضا متناقض  به هاشمی رفسنجانی (به عنوان یک وزنه مهم و یک بازیگر پرتوان سیاسی)

3- انفعال و به حاشیه رفتن شخصیت های مستقل و منتقد و گفتمان ساز اصولگرا مثل دکتر عماد افروغ (که نقش مهمی در ایجاد وجهه تئوریک اصولگرایی دارند) و تقدیم آن به گروه های مقابل، وقایع اخیری که در مورد مصاحبه افروغ پیش آمد و البته با استقبال و بزرگ نمایی از سوی گروه هایی مواجه شد.

به نظر می رسد، اصولگرایان در درجه اول باید تحلیل خود را از وضعیت جریان مقابل تصحیح کنند و سپس به شفاف سازی رویکردهای کلان خود بپردازند. در سایه این اقدامات می توان بازهم به ادامه نوار پیروزی های این جریان امیداور بود.
 
  
 
پارسا
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۰:۲۰:۲۸
با خواندن جمله \"قوی تر بودن ظرفیت های رسانه ای در جریان دوم خرداد \" فقط می توانم بخندم! آقای مرتضوی یعنی نمی توانند چند تا روزنامه نیم بند را که باعث تشویش ذهن شما می شوند توقیف موقت کنند تا آخر؟! ... (29481)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۰:۲۲:۵۰
ghabol bayad kard osolgarayan vaghan bad amal kardand faghat az nazare eghtesady negah konid vaze mardom chejory shode hala ba bala raftane benzin badtaram mishe

man ke aslan tajob nemikonam eslahtalaban dafeye bad raye balahy biyaran hagheshonam hast (29482)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۳:۰۸:۵۳
وضع اقتصاری مردم در دورن اصلاحات درست که نشد بدتر هم شد . در دوره اصلاحات شاهد موج سواری و سیاسی بازی صرف برخی کوتوله های سیاسی بودیم . نتیجه آنهم شکست گسترده اصلاحطلبان در انتخابات شوراهای دور دوم و مجلس هفتم و ریاست جمهوری نهم و شوراهای دور سوم بودیم . از نظر اقتصادی هم در چند سال حضور اصلاحطلبان در اوایل هرسال قیمت بنزین افزایش پیدا می کرد و هنگامی که مردم انتقاد یا اعتراض می کردند با پاسخ توهین آمیز فعالان سیاسی اصلاح طلب مواجه می شدند . مثلا\" آقای آقای عباس عبدی مردم را لشکریان قابلمه بدست جناح راست می خواند . (29518)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۲۱:۱۹:۰۳
در مورد نظر شهروند عزيزي كه وضع اقتصادي دوران 8 ساله آقاي خاتمي را اسفبار خواندند بايد گفت واقعا وضعيت فعلي بسيار عاليست! نمونه بارز آن نرخ مسكن است يك خانه كلنگي مسكوني در منطقه 15 تهران با متراژ حدود 120 متر كه در خرداد 84 حدود53 ميليون تومان بود پس از طي دوران درخشان 2 سال اخير! در هفته جاري به 148 ميليون رسيده كه اين رشدي زيبا و در خور توجه است!در زمينه كالاها و خدمات هم كه نيازي به توضيح نيست ماست - سيب زميني - مرغ - لپه - نخود ..... در مورد وضعيت ادارات هم كه مي بينيم هزاران نيروي شركتي سابق كه قرار بود ساماندهي شود الان در بيست و دومين روز خرداد معلوم نيست جزئ چه گروهي هستند و چه آينده اي دارنددر مورد بقيه موارد هم همينطور واقعا اين شهروند درست مي گويند! (29587)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۲۱:۴۱:۴۰
دولت اصلاحات هر چه که بود و هر انقادی بر آن وارد بود باز هم در مجموع فاصله بسیار زیادی با دولت نهم دارد این آقایان کاری با ملت کرده اند که اکثریت جامعه دعاگوی دولتهای سابق شده اند و خواستار بازگشت به عقب هستند! تصمیمات خلق الساعه بدون کارشناسی و از روی هیجان و احساس در همه زمینه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بهره گیری از مشاورین بی تجربه و خام و قبیله سالاری حزبی کار را به جایی رسانده است که همه دلسوزان انقلاب و ملت را به جان آورده است و البته آنچه که به جایی نرسد فریاد است! (29592)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۵ ۱۹:۱۸:۳۶
نمونه این مشاورین خام ودارای چندین سمت همزمان آقای ... مشاور رییس جمهور که مشاور سازمان تامین اجتماعی و مدیر عامل انتشارات... و چند سمت دیگر است مگر مملکت قحط الرجال است که اینگونه سمتها تقسیم می شود ؟ (29844)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۲۱:۴۳:۳۱
باز هم گل به جمال دولت قبل این دولت که فقط در شعار مقام اول جهانی را از آن خود کرده است (29593)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۰:۳۴:۴۷
داداش خودتو خسته نكن ، اصولگراها چون در عرصه قدرت هستند و هر كدام خود را عقل كل مي دانند و به تكليف عمل مي كنند و به نتيجه كار ندارند به وحدت نمي رسند و نكته بعد اينكه تشكل ندارند و اعتقادي هم به ان ندارند چون وقتي حزب شدي بايد پاسخگوي عملكرد خود باشي
اما حالا چي؟ اگر مجلس هفتم شكست بخورد كدام حزب اصولگرا گردن مي گيرد؟ هيچكدام
در عصر دولت قبلي نيز از ترس رقيب متحد شدند (29489)
 
حامدا
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۱:۰۱:۴۲
اقا جوری فرمایش میفرمائید انگار دشمن میخواهد بیاید (29491)
 
مهدی
۱۳۸۶-۰۳-۲۴ ۲۲:۴۱:۵۵
خودی وغیر خودی جز دشمنی و کینه تولیدی ندارد (29802)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۲:۰۴:۴۴
ريشه اين مسايل به مباحثي همچون نقد درون گفتماني و نقد اندروني و ... برمي گردد .
وقتي يك اصولگراي بي تدبير هنگاميكه كه دولت در حال تشكيل كابينه است و هيچ اتفاقي هم نيفتاده است به يكباره حرف از ديكتاتوري رضاخاني مي زند آيا مي توان به اتحاد فكر كرد . ( آن هم از طرف فردي كه تا قبل از اعلام كابينه به طور سرسختانه اي از آقاي احمدي نژاد حمايت مي كرد كه اين خود شائبه هايي را به وجود آورد . حال ببينيد نتيجه اين كاري كه آقاي افروغ روي آن اصرار دارند چه شد ؟ با عث نگراني اصولگرايان در اوج پيروزي شد . زمينه سواستفاده كنندگان را فراهم آورد . باعث منزوي شدن خود شد به نحوي كه در سال پاياني مجلس نتوانست جايگاه خود را تثبيت كند و ... )
راه حل اين معضلات حمايت سرسختانه از دولت مي باشد . اگر دفاع كرديد ( حداقل از روي مصلحت نه اينكه يك تعريف شود و ده تا تخريب بلكه فقط همين مدت تا انتخابات را دفاع جانانه كنيد كه نمونه اين دفاع در حال حاضر با عنوان تصميم محلی با آثار ملی در سايت شما ديده مي شود ) خواهيد ديد كه دلها به هم نزديك مي شود و من به شما قول خواهم داد كه حاميان حتي از سهم خود در انتخابات خواهند گذشت اما اگر فضاي ناجوانمردانه اي كه امثال آقاي افروغ وجود آورده اند بخواهد در مجلس هشتم تكرار شود ديگر نمي توان انتظار داشت كه حاميان جداگانه عمل نكنند .
كليد اتحاد در دستان امثال شماست ما منتظريم كه اين امر مبارك صورت گيرد آنگاه غم و اندوه را براي دشمنان انقلاب خواهيم آورد و با توجه به رويكرد جديد مردم به اصولگرايان پيروزي قطعي است و با يك مجلس منسجم پيروزي هاي بزرگتري در راه خواهد بود . (29502)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۲:۲۵:۳۹
بعضی اصول گروان که تا پیش از این بر طبل اصول و ارزشها می کوبیدند نشان دادند که ارزشگرایی در قاموس ایشان فقط تا آنجایی است که به منافع حزبی و گروهی شان ضربه نزند . تا آنجایی که بتوان از آن استفاده ی تبلیغاتی برد. (29509)
 
aaa
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۴:۰۲:۳۰
اشكال كار خودخواهي بعضي از اين آقايان به اصطلاح اصولگراست ازجمله آقاي افروغ (29527)
 
مهدی
۱۳۸۶-۰۳-۲۴ ۲۲:۳۹:۵۸
چه کسی گفته راست اصول گراست اصول از نظر این جماعت یعنی حکومت من (29801)
 
-------
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۴:۱۹:۴۵
حزب مشارکت و حزب اعتماد ملی هر دو از احزاب موفق ایران و احزاب مورد قبول و شاخص اصلاحات هستن. اصولگرایان باید برای خودشون متاسف باشن که از نقد دورن گفتمانی اصلاح طلبان بُل می گیرن مخصوصا اخبار 20:30 با لحن مضحک..
\"قوی تر بودن ظرفیت های رسانه ای در جریان دوم خرداد\" حتما مزاح می فرمایید! (29526)
 
انصافی
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۲۱:۳۳:۳۰
اولا بله اصلاح طلبان ازنظر رسانه ای قوی ترند چون حرفه ای ترند و نیرو تربیت کرده اند.

ثانیا چرا ما اصولگرایان قوی نشویم ، حرفه ای نشویم. اگر کسی با پول حرام رسانه راه انداخت که تنها راه روزنامه تاثیرگذار ساختن آن نیست.
همین آقای توکلی می گوید فردا را تعطیل کردم چون پول نداشتم و باید به جناحها وابسته می شدم. من می گویم جریانی که نتواند از راه مشروع چند صد میلیون پول برای روزنامه و حزب و امثال آن فراهم کند پس به استناد کدام قدرت مدیریت و کدام نیروی نخبه می خواهد مدیریت کشور را در دست بگیرد (29589)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۳ ۰۸:۵۶:۵۸
1- اصولگرايان با در دست داشتن صدا و سيما به عنوان چشم و گوش اين ملت از نظر رسانه اي قابل مقايسه با اصلاح طلبان نيستند. واقعا اگر كسي اين موضوع به اين روشني را قبول نداشته باشد جاي انتقاد دارد.
2- سايت شما در همين مقاله عدم بي طرفي خود را ثابت كرد. مگر اصلاح طلبان چه كساني هستند كه بايد اين گونه با آنها برخورد شود. لابد عامل نفوذي دشمن هستند و اصول گرايان هم انسانهاي ايده آلي كه مي بايست بر مسند قدرت باشند. (29620)
 
بنده خدا
۱۳۸۶-۰۳-۲۳ ۲۱:۵۷:۳۷
به نظر می رسد دعوا سر لحاف نصرالدین است . هم اصول گرایان را دیدیم و هم اصلاح طلبان . خسته شدیم از دعوای قدرت . خسته شدیم از این نوع ادبیات . باور کنید حیات ما در وحدت است . همه ما از یک آب و خاکیم . اگر ایران و اسلام نباشد ، چیزی برای این حرفهای شما نمی ماند . متاسفم آدم یاد فیلم رازبقا می افتد ، که شیر ی لنگ می زند و موجوداتی به هوای نزع او در اطراف با هم دعوا می کنند . ایران زنده مانده ، می ماند و خواهد ماند . این دعواها ظرف 50 سال اخیر جدید نیست . لطفا سابقه پارلمان را در دوره پهلوی نگاه کنید .
توی سرهم بزنید و لولوی آمریکا را مطرح کنید . تا شما این روال را دارید آمریکا و انگلیس نیازی به سرمایه گذاری ندارند .
آن بزرگ مرد چقدر همه را به وحدت دعوت می کرد ؟ (29720)
 
مهدی
۱۳۸۶-۰۳-۲۴ ۲۲:۴۶:۵۵
ظالم ومظلوم را با یک زبان خطاب کردن عین دنائت است خیلی کسان را که نمیخواهم نام ببرم دچار سختی شدند ودر حال هم در مضیقه هستند ایا اینها سر لحاف ملا دعوا میکنند. (29804)
 
ناصر
۱۳۸۶-۰۳-۲۵ ۱۱:۰۴:۱۳
اصولگرایان با شعارهای عمل نکرده خود بزرگترین هدیه را به اصلاح طلبانی که حداقل در عرصه اقتصادی و دیپلماسی موفق بودند را اهدا کردند. به نظر می رسد که دولت نهم و مجلس هفتم تنها به خاطر جو سیاست زدگی در داخل کشور توانست به قدرت برسد و نه به خاطر شایستگی. این انتظار می رود که اصلاح طلبان اینبار با دقت به این بی علاقگی مردم نسبت به تنش های سیاسی بسیار موفق تر ظاهر شوند. (29820)
 
احسان
۱۳۸۶-۰۳-۲۷ ۰۲:۰۷:۰۷
ببینید من خودم طرفدارمشارکت هستم البته حزب مشارکت .نظرمن اینه که مجلس ودولت آینده بایدازافراد هردوجناح استفاده کنه.این مهم رودردولت آینده آدمی مثل خاتمی ویاازجناه راست آقای ناطق میتونن انجام بدن.درضمن دولت فعلی خیلی مغروره واین شده دلیل ضعف وناکاآمدیش. (29979)
 
رخش
۱۳۸۶-۰۳-۲۷ ۰۸:۱۹:۴۹
تمام عناصر رسانه ای کشور با کلیت دولت عدالت گرا! و رسانه ملی خصوصی در اختیار اقدارگرایان را دارید اما از ظرفیت قوی رسانه اصلاح طلبان می ترسید؟ از تربیون های جمعه و جماعت و ...... که مناصب مادام عمری و ماترک ابدی جناح شماست سخن گفتن خیلی تکراری است. (29990)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.