نظر منتشر شده
۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 10619
بازدارندگی هسته ای بدون سلاح اتمی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۵۳
بسیاری از صاحبنظران در ابتدای شروع ماجرای هسته ای و تاکید ایران بر گفتمان "حرمت تولید، نگهداری و بکار بردن سلاح اتمی" از یک سو و فشار و اصرار غرب برای محرومیت ایران از حقوق هسته ای خود، به این نتیجه رسیده بودند که  ایران بخاطر پیگیری و پایداری در برنامه هسته ای خود و غنی سازی اورانیوم، عملا هزینه های سیاسی " بمب اتم " را می دهد اما عملا از آثار و پیامدهای مثبت داشتن سلاح هسته ای(بازدارندگی) محروم است.
 
اما با گذشت زمان کم کم معلوم می شود رهبران  ایران این معادله را هم به نفع خود، حل کرده اند و به زودی غرب با پرده جدیدی از پرونده هسته ای ایران روبرو خواهند شد:" بازدارندگی هسته ای بدون بمب اتم! "

محمد البرادعی ، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگوی جنجالی با "بی.بی.سی" اظهارات بی سابقه ای و غیرمنتظره ای  را به زبان آورد که اعتراض و حتی شکایت دولتهای غرب علیه وی را به همراه آورد، مهمترین فراز سخنان البرادعی که با کنایه ای صریح به "نومحافظه کاران" همراه بود، این بود که: فقط "نودیوانگان" فکر بمباران ایران را در سر می پرورانند، دانش را نمی شود بمباران کرد.

اما این اظهارات البرادعی تنها سخنانی جنجالی و رسانه پسند نبود، البرادعی به عنوان یک کارشناس فنی اتمی ناخودآگاه،  از منظره ای در موضوع هسته ای ایران پرده برداشت.

 مراکز اصلی اتمی ایران در شهرهای "بوشهر، نطنز، اصفهان، اراک، تهران، کرج" قرار گرفته اند و می توان گفت که قلب هسته ای ایران در نقاط مرکزی کشور می تپد.

 از سوی دیگر، قدرت ایران برای راه اندازی هر آبشار سانتریفیوژ در عرض یک هفته و فعالیت مداوم تاسیسات فوق و عبور ایران از مرحله غنی سازی تحقیقاتی و ورود به "نقطه آستانه"  هم اطلاعاتی است که بخاطر سیاست شفاف هسته ای ایران، همه دنیا از آن مطلع هستند، اما نکته کلیدی این است که بر اثر این فعالیت بی امان هسته ای(که  کاملا صلح آمیز و تحت نظارت آژانس هم می باشد) مقدار معتنابهی اورانیوم غنی شده ، با غنای نهایتا 4 درصد  و گاز هگزا فلوراید اورانیوم در مراکز فوق، "دپو" و انبار شده است..

کلید این معادله این است که به سرعت، مقدار این مواد دپوشده به میزانی می رسد که این مواد به دلیل خواص رادیواکتیوی خود،  عملا "بازدارندگی هسته ای" ایجاد می کنند و  این بازدارندگی، کم کم بحث "حمله به تاسیسات هسته ای" و حتی " حمله نظامی به ایران" را به افسانه ها پیوند می دهد و به گفته البرادعی، واقعا فقط دیوانگان به چنین گزینه ای، حتی "فکر" می کنند..

هرگونه تعرض یا بمباران این تاسیسات از سوی آمریکا یا رژیم اسرائیل، باعث می شود یک آلودگی شدید  و گسترده اتمی به شعاع دهها هزار کیلومتر ایجاد کند که عملا به معنای نابودی زندگی در منطقه خاورمیانه، معنا خواهد شد. نکته قابل توجه این است که آلودگی های ایجاد شده حتی می تواند از طرفین، تا اروپا و هند هم پیش رود.
 
ضمن اینکه با تدابیر انجام شده نظامی و امنیتی، اصولا احتمال موفقیت در حمله به این مراکز بسیار ضعیف و با ریسک بالایی است و همین دو فاکتور، معادلات غرب در خصوص استفاده از "گزینه نظامی" در پرونده هسته ای ایران را با چالش های جدی مواجه می کند.
 
با این اوصاف با کمی تسامح ، می توان شرایط فعلی پرونده هسته ای ایران را  "آغاز دوران بازدارندگی هسته ای بدون سلاح اتمی" نامید، دستاورد مهمی که کاملا شفاف و قانونی و تحت نظارت های دائمی آژانس بین المللی انرژی اتمی و صرفا در پرتو توانمندی ها و تدبیر مسئولان عالی رتبه کشور و مردان هسته ای تیم قبل و تیم فعلی به دست آمده است.
 
بر این اساس، زمزمه هایی مبتنی بر عبور تلویحی اروپا از بحث "تعلیق" در گفتگوهای خصوصی و پشت پرده اروپایی ها، می تواند کاملا به این دستاورد مهم هسته ای ایران مربوط باشد، البته در عین حال ، نباید با خوش بینی افراطی نیز به شرایط کنونی نگریسته شود، حفظ دستاوردها و موقعیت کنونی در موضوع هسته ای، متضمن پرهیز از تحریک بیجا و بی فایده دشمن و سخنان افراطی است و  ادامه راهکار دیپلماتیک ، مذاکره و اعتماد آفرینی های لازم و تعامل منطقی با جهان است.
 
موقعیت حساس و بسیار خاص کشورمان ،به همان اندازه که می تواند نشانه های یک پیروزی را به ذهن متبادر کند، این خصلت را هم دارد که با اقدامات  هماهنگ نشده ، زمینه ساز اقدامات خطرناک و  دیوانگی های احتمالی دشمنان (به خصوص رژیم صهیونیستی) را علیه کشورمان را هم ایجاد کند، بی تردید عبور از این گذرگاه سخت، نیازمند هماهنگی همه جانبه مسئولان و مردم کشور می باشد.



 
جواد
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۱۳:۱۱:۱۵
متاسفانه حمله آمريكا به عراق باعث كشته شدن هزاران انسان بي گناه بود ولي در طرف ديگر قضيه فرصت و امكان حمله آمريكا به ايران رو حداقل براي 7 يا 8 سال از آمريكا گرفته است و بدون شك با اين موضع قاطع دولت نهم تا اون موقع به مرحله اي رسيديم كه عملا حمله به ايران رويايي بيش نيست (29327)
 
حسین شیرالی
۱۳۸۶-۰۳-۲۴ ۱۲:۲۱:۰۲
جالب بود اما ....
حمله چند جنبه دارد و هسته ای یکی از جنبه های آن است
تاسیسات زیر بنای فراموش نشود و توطئه های زیبای قومیتی در مراکز استان ها و جنگولک بازی شهرستانک ها!
که خود هر کدام هزینه برای خود دارد
فرض اینکه حمله ای در کار نیست و ما و شما دستمان را روی دستمان بگذاریم خروس قندی بمکیم و خوش باشیم و راحت!...نه برادر این حرف ها نیست
خدا را شکر اگر ما در این مملکت هیچ نداشته باشیم توطئه چین های خوبی داریم
هم داخلی هم خارجی.....
تازه تمام این فرضیات برای حمله است
مباحث تحریم فراموش نشود
و جنبه گرانی های اخیر نارضایتی ملت!
یادمان باشد مردمی داریم بس صبور و من ناراحت زمانی هستم که صبر ملتمان تمام شود...................شما هم بترسید
یا علی (29762)
 
سلام
۱۳۸۶-۰۳-۲۵ ۱۸:۱۳:۳۹
سلام بحث جالبی ولی باید بدونین که حمله احتمالی از طرف امریکا هست که براش وجود هیچ کس حتی مردم خودش هم مهم نیست از طرف بادهای که روی سطح ایران می وزد از باختر به خاور است و تا حدود از جنوب خاوری به داخل ایران است که با نگاه دقیق می بینیم که مراکز دارای اورانیم در اطراف اصفهان و اراک ومرکز ایران هست که در صورت ایجاد مشکلی این بادها ارانیوم را به طرف خاور و افغانستان می برند وبه علت وجود فلات هیمالا درهمان نقطه تمرکز پیدا می کنن البته باید زمان فصلی حمله احتمالی را هم در نظر گرفت ولی با این وجود احتمال حمله به مراکز اتمی خیلی کم ولی حمله به مراکز اقتصادی ونظامی وصنایع مادر وفرودگاه ها بیشتر هست از طرفی با فشار های امریکا به سازمان ملل تحریمهای بیشتر علیه ایران بوجود خواهد امد واز طرفی هم طرحی که در داخل کشور در حال انجام هست و جیر ه بندی حیاتی ترین ماده کشور یعنی سوخت که خودت طرحی مشکوک هست و من به شخص بارها شنیدم که در رادیو های غربی از ان حمایت می شود باعث فلج شدن حکومت وایجاد انقلابهای مخملی میشود که خودت به نوع خودش مشگل ایران حل می کند تنها دو دلیل شاید باعث حمله نظامی به ایران نشود اول انکه امریکا و دیگران نمی دادند که ایران واقعا سلاح اتمی دارد یا ندارد واحتمال داشتن از نداشتن ان بیشتر هست دومین دلیل هم از طرفی هم پیش بینی حمله تلافی جویانه ایران است که کشوری انقلابی است وتندروی در ذات هر انقلاب است که ممکن در جواب به بمباران چهای نفع اطراف ایران ودر کمترین حالت بستن تنکه هرمز انجامد. لی در کل احتمال حمله به مراکز اتمی خیلی کم هست (29836)
 
کامیار
۱۳۸۶-۰۴-۰۷ ۰۲:۴۸:۲۶
استدلالی که نویسنده کرده است مثل این است که کسی به خود نارنجک ببندد و به خود ببالد که به به! همه از من واهمه دارند و خود را از من دور می کنند (31385)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.