نظر منتشر شده
۹۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 10545
ازدواج موقت: كدام جوان 15 ساله...
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۱۴:۴۶
چند روز پيش خبر لزوم دفاع از ازدواج موقت به عنوان نهادي مفيد و مثبت براي استفاده از جواناني كه در حال حاضرامكانات ازدواج برايشان فراهم نيست را كه از طرف وزير كشور در قم مطرح شده بود در تيتر بزرگ روزنامه ها خوانديم. اينك به بررسي ابعادي از آن مي پردازيم.
 منابع قرآني و روائي، و به تبع آن قانون مدني از دو نوع نكاح سخن به ميان آورده اند: نكاح دائم و منقطع. شارع مقدس در آيه 32 سوره نور جامعه را به تزويج دائم پسران و دختران كه موجب غنا و بي نيازي آنها مي گردد سفارش نموده است. آيه 25 سوره نساء، بنا به تاييد شيعه و سني، ناظر بر ازدواج موقت (متعه) مي باشد. خداوند حكيم در آيه 33 سوره نورآناني را كه وسيله نكاح نمي يابند به عفت نفس دعوت نموده تا بدين وسيله خداوند آنان را از كرم خويش بي نياز گرداند.

مراجعه به روايات، احكام شرعي مربوط به نكاح، اهداف و تفاوت هاي موجود بين دو نوع ازدواج،  و توصيه هاي ديني در تزويج جوانان پيش از آن كه عفت و پاك دامني خود را از دست بدهند نشان گر آن است كه در جامعه اسلامي نكاح دائم اصل است و استفاده از نهاد ازدواج موقت صرفا در شرايط خاص جهت پيشگيري از شيوع فحشاء و روابط جنسي آزاد در جامعه مورد تشريع قرار گرفته است.هدف از ازدواج دائم تشكيل خانواده و زندگي مشترك بر مبناي عشق و عاطفه وبه منظورتناسل و داشتن فرزند مي باشد. در حالي كه هدف از ازدواج موقت عموما استمتاع جنسي است و در آن عدم دوام و تعيين مدت مستتر مي باشد. بعلاوه در عقد موقت تناسل و حتي سرپرستي و حمايت مالي مرد از زن، تامين نفقه و ارث مورد نظر شارع و قانون گذارنمي باشد. در عقد مذكور از آنجايي كه هدف التذاذ و استمتاع جنسي است تعيين مهريه شرط صحت عقد بوده و پرداخت اجر و مزد زن فريضه و واجب است. به همين ترتيب خاتمه دادن به ازدواج موقت مستلزم مراجعه به دادگاه نبوده و با انقضاء مدت و يا بذل مدت از طرف مرد (و يا زن در صورت وجود شرط)  فسخ مي شود.

بديهي است كه دوام و بقاي جامعه اسلامي بر ازدواج دائم استوار بوده، بنابر اين اصل بر اين است كه جامعه اسلامي امكانات و شرايط ازدواج جوانان را تسهيل نمايد و جوانان را به ازدواج دائم تشويق و ترغيب نمايند. ازدواج موقت شرعا در مواردي كه امكان ازدواج دائم فراهم نمي باشد مي تواند راه گشا باشد. عليرغم مشروع بودن ازدواج موقت، چنان چه شرايط اجتماعي طوري باشد كه ازدواج موقت شيوع پيدا نموده و در بين جوانان مجرد و مردان متاهل غالب و مستولي گردد خود نشانه اين است كه جامعه آسيب ديده و از وضعيت متعادل خارج گشته است. در اين حالت دولت اسلامي وظيفه دارد با آسيب شناسي مناسب و اتخاذ تدابير و تمهيدات مناسب جامعه را به سوي وضعيت طبيعي و متعادل هدايت كند.
از طرف ديگر، قانون خود به تنهايي راهبر جامعه نبوده و عرف و فرهنگ اجتماعي در بسياري موارد حاكميت مشهودتري بر جامعه اعمال مي كنند. فرهنگ امروزي ايراني هنوز نهاد ازدواج موقت را مورد پذيرش قرار نداده و به همين خاطر است كه عموم اين نوع ازدواجها در خفا و بدون ثبت در دفاتر انجام مي گيرد. جوانان و مردان متاهل كه به انجام چنين عملي اقدام مي نمايند جز در موارد معدودي مانند لزوم سند سازي در اثبات مشروع بودن رابطه جنسي و يا مجوز جهت استفاده از اماكني مانند هتلها و مسافرخانه ها، تمايلي به ثبت واقعه ندارند، و اين خود نشانه عدم پذيرش اجتماعي اين امر است.

پيشنهاد وزير كشور مبني بر تشويق جوانان 15 سال به بالا، به استفاده از نهاد ازدواج موقت از جهاتي مستلزم بررسي است. طبق آمار رسمي كشور ميانگين سن ازدواج در پسران از 22 در سال 1345 به 7/29 در سال 1383 رسيده است. همين آمار براي دختران از 18 در سال 1345 به 9/27 در سال 1383 افزايش نشان مي دهد. بر اساس اين آمار هر يك از دختران و پسران حدود 14 سال پس از بلوغ را در تجرد و محروميت از ازدواج به سر مي برند. علل متفاوت از قبيل ادامه تحصيل، كسب شغل و تامين معاش، مشكلات مسكن، تورم و هزينه هاي سنگين ازدواج، تحول در نگرشها، و ....چنين افزايشي را در ميانگين سن ازدواج سبب شده است. به دنبال بروز چنين مشكلاتي و جهت حل معضلات ازدواج جوانان مجلس شوراي اسلامي در تاريخ 27/9/1384 قانون تسهيل ازدواج جوانان را تصويب و قانون مزبور در تاريخ 7/10/1384 به تاييد شوراي نگهبان رسيد. از تاريخ تصويب تا كنون هيچ يك از مواد قانوني مذكور به مرحله اجرا در نيامده و هيچ گونه تسهيلاتي براي ازدواج جوانان در نظر گرفته نشده است، جز تشكيل "صندوق مهر امام رضا (ع)" در سال 1385 كه به جوانان تازه ازدواج كرده مبلغ يك ميليون تومان وام پرداخت مي كند.

در وضعيت حاضر، چنان چه بخواهيم جوان 15 ساله را كه احساسات جنسي در وي بيدار و گرايش نسبت به جنس مخالف در وي شدت مي گيرد را به ازدواج موقت تشويق كنيم اين بدان معني است كه جامعه براي دختران و پسران فرصت ازدواج موقت فراهم نمايد. بنابر اين بايد انتظار داشته باشيم پدران اذن دختران 15 ساله را براي انجام صيغه موقت صادر كنند، و طبيعي است اين مجوز فقط براي ازدواج بار اول لازم است و دختر در موارد بعدي خود مي تواند به انجام چنين عملي اقدام نموده و منصرف از اجازه پدر به صيغه پسران جوان درآيد. در ضمن پسران 15 ساله نيز در طي متوسط 14 سالي كه براي ازدواج دائم آمادگي پيدا مي كنند مجازند از طريق صيغه و بدون هيچ گونه احساس مسئوليتي دختران را جهت دفع شهوت صيغه نمايند. چنان چه چنين جوازي را فقط براي پسران صادر كنيم اين بدان معني است كه شاهد دختران بالغي باشيم كه عليرغم ميل شديد جنسي بايد يا خود ارضايي نموده و يا رهبانيت و خويشتن داري پيشه نموده و زماني طولاني منتظر بمانند تا پسران جهت ازدواج آمادگي پيدا نموده و به سراغ آنان بيايند. از طرفي، چنين وضعيتي منجر به ازدواج پسران جوان با زنان بيوه، مطلقه و دختراني كه به هر دليلي از آنان ازاله بكارت شده است، مي شود. بديهي است پسري كه در سن 15 سالگي رابطه جنسي برقرار مي كند، بنا به اقتضاي سن و حس فطري تنوع طلبي به يك دختر اكتفا ننموده و در طي دوران تجرد ممكن است با دختران و زنان متعددي ايجاد ارتباط نمايد. آيا آثار اخلاقي چنين رفتاري در جامعه اسلامي مطلوب و پسنديده است؟ قطعا چنين پسري در سنين بالاتر نيز به ازدواج با مشكلات و مسئوليت هاي آن تن نداده و روابط موقت را ترجيح خواهد داد. و چنان چه به ازدواج دائم تن دهد روحيه تنوع طلب وي به تك همسري خو نداشته و انتظار وفاداري و پايبندي به همسر و فرزند را نمي توان از وي داشت. چنين پسري با فرض اين كه حاضر به ازدواج شود آيا پدران و مادران حاضرند دختران عفيفه و دست نخورده خود را به عقد چنين پسراني در آورده و در خوشبخت كردن آنان آسوده خاطر باشند. آيا ما به عنوان پدران و مادران جامعه حاضريم دختران و پسران جوانمان در معرض چنين آسيب هايي قرار گيرند؟ بهتر نيست به جاي چنين اعلامات ناپخته و غير هماهنگ در جهت تسهيل ازدواج جوانان همت گماشته و براي فراهم نمودن زمينه هاي ازدواج نيروها و امكانات كشور را بسيج نماييم تا جوانان را از گزند چنين آسيب هاي مصون نگه داريم؟

*استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی   
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۵:۱۰:۱۲
خودتان را خسته نکنید.مهم گوش شنواست که وجود ندارد (29044)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۵:۱۴:۳۳
سركار دكتر! ازدواج موقت يك دستور مستقل و خشك نيست يك بخش از پازل سلامت اجتماع و جزئي از منظومه اجتماعي اسلام است و بايد با زمينه هاي فرهنگي و تربيتي و آگاهي رسانه اي و غيره ديده شود تا جواب دهد. (29045)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۵:۲۳:۱۰
اقای پازل سلامت اجتماع خودت دختر داری ؟
پیشنهاد میکنم پیشنهاد دهندگان و حمایت کنندگان پروپاقرص این طرح اول ازخودشان شروع کنند سپس با تبلیغات ، دیگران هم خواهند امد ولی فکر نمی کنم انها زیر بار بروند .در حرف ممکن است زیرا حرف زدن مالیات ندارد (29046)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۵:۲۷:۱۳
بهتر است ازدواج موقت را اینچنین نکوبیم اگر قانون ازدواج موقت را مطالعه کنیم خیلی مدرنتر از ازدواج دائمی ویا ستنی است . نه مهریه کلان میخواهد ( با ازدواج دائم مرد یکشبه کلاهبردار چند صد میلیونی میشودو دختر میلیونر خیالی )ونه جهیزیه و نه سایر مخارج کذا. همه چیز به توافق طرفین بستگی دارد توگویی برای جهان امروز نگاشته شده است .الان جوانان شغل ندارند ( مثل روز روشن است با عملکرد شعاری شغل ایجاد نمیشود وبهرحال دو سه نسل با مشکل بیکاری روبرو خواهند بود)خانه مستقل و درآمد و غیره برای ازدواج سنتی نسل جوان که 80درصد جامعه را تشکیل میدهند وجود ندارد وتا پایان عمر آنها هم در دیدگاهی واقع بینانه ( که تلخ است ) وجود نخواهد داشت . خوب چرا باید نسل پیشین که امور اجرایی و قانونگذاری را در دست دارد با تنگ نظری جلوی اجرای راحت ازدواج موقت را بگیرند . شاید این ازدواجهای موقت با کمک خانواده ها به ازدواج دائم تبدیل شوند . (29048)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۵:۲۸:۳۹
به قول مرحوم طالقانی: هر مسجدی توالت دارد.
اگر این چنین نباشد ... (29049)
 
یک عدد عذب
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۵:۴۳:۲۸
زن باشه. موقت و دائمش زیاد فرقی نمی کنه. فقط باشه. (29052)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۸:۵۲:۲۷
اقای عذب یا همه چیز را به شوخی می گیری و یا امپرت خیلی بالا است که اینطوری نظر دادی (29087)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۵:۵۷:۱۱
چه با ازدواج موقت موافق باشیم و چه مخالف آتشین بالاخره این سیل جوانان با ارتباطات گسترده خود ازدواج موقت را ( با چشم پوشی اجباری والدین ) روزانه انجام میدهند نگاهی به پارکها ودانشگاهها و...خود موید آن است ولی برای حفظ انسجام جامعه بهتر است قانون اینگونه ارتباطات را که عرف کاملا پذیرفته برسمیت یشناسد.ضمنا صحبت سخنگوی دولت که ازدواج موقت مربوط به روحانیت وحوزه است را متوجه نشدم مگر نه اینکه دین وسیاست را ما ازهم جدا نمیدانیم. (29053)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۶:۱۲:۴۹
اکثریت قاطع جامعه را در حال حاضر جوانان ( بیکار و بی پول) تشکیل میدهند برنده انتخابات میتواند گروهی باشند که برنامه ای عملی برای ازدواج راحت ( حالا بخوانید موقت ) داشته باشند یعنی دختران وپسران بتوانند بدون مهریه و یا جهیزیه آنچنانی و یا شرایط سخت چهار قبضه بتوانند زندگی مشترک داشته باشند . اصلاح طلب واصوالگرا فرقی ندارد(مردم عاشق اسم که نیستند به شعارها توجه میکنند.البته چه بهترمیشد بجای شعار به برنامه ها توجه میکردند ). (29059)
 
زن!
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۶:۵۶:۲۸
بهتر است آقایون و حضراتی که موافق هستند این کار را در ابتدا با راضی نمودن خواهر و مادر خود انجام دهند تا تجربه موفق آنها! درسی برای سایر علاقه مندان گردد. گویا فشار شهوت بدجور طغیان نموده است که چنین بحث های چندش آوری را با افتخار علم می کنید. خیلی جالب است که پسر 15 ساله ای که دهانش بوی شیر می دهد تا آمادگی یافتن برای ازدواج فقط برای اینکه غریزه اش ارضا شود بدون احساس مسئولیت هر غلطی که خواست انجام دهد! اف بر شما اگر اسلامتان فقط همین را برایتان ارمغان داشته است. ارتباط جنسی فقط وسیله خواباندن عطش و شهوت نیست یکی شدن زن و مرد و احساس ناب دوست داشتن با هرزگی تفاوت بیاری دارد. کاش آقایان آنقدر شهامت داشتند که خودشان را گول نزنند و خدا بر دل های ما آگاه است! شرمتان باد از افکار زشتی که در دل می پرورانید. زن ابزار شما نیست! یار شماست! (29065)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۷:۴۶:۵۱
چرا همیشه لقمه را چپکی بر میداریم .عدالت اجتماعی را رعایت کنند مسئله ازدواج هم حل میشود .ضمنا زن در این جامعه همواره اسیب پذیرتر و شکننده تر از مرد است .به نظر من هیچ پدری راضی به این امر نخواهد شد .هر جامعه ای فرهنگ و باورهای خاص خودش را دارد .عده ای بگویند بعضی از پدر ها چه بخواهند و چه نخواهند در معرض این قضیه هستند .قبول ولی خوش به سعادت انهایی که دم از شعار عدالت و رفاه برای رفاه مردم بزنند و خلافش عمل کنند روی صحبتم به ان عده مسئول صدیق
و دلسوز نیست ولی متاسفانه نامردان منافق هم زیلدند .به هر صورت چنانچه سختی رسیدن به عدالت اجتماعی و تبعات مثبت انرا را در یک سمت و ایجاد باور و کار فرهنگی و بسیاری از تبعات منفی در حوزه ازدواج موقت را در سوی دیگر قرار دهیم ،مشاهده میکنیم که کار در حوزه عدالت اجتماعی بسیار سهل الوصولتر خواهد بود .
چرا به ان سمت حرکت نکنیم .می دانید ازدواج موقت برای چه دسته از مردم مناسب است ؟
- مرد زن مرده و زن بیوه که احیانا دنبال همدم برای یکدیگر هستند
- مردی که خانمش دارای مشکلات جسمی و یا روحی است بخواهد در عین حفظ خانواده یار و مونسی داشته باشد انهم نه یار دم بخت باکره
- تلفیقی از اینها .
متاسفانه در حال حاضر خود شاهد هستم که تعدادی از مردهای زن دار بخاطر هوا و هوس و با استفاده از فقر مالی عده ای از بانوان کشور مشغول سو، استفاده هستند .
عمده کسانی که طرفدار این طرح انهم از نوع افراطی ان هستند توجه نمی کنند که مسایل جامعه را بایستی بصورتی هماهنگ و با توجه به جمیع جهات بررسی نموده و راهکار ارایه داد .بقول مولای متقیان رعایت عدل
اعمال گردد که در انصورت هر چیزی در جای خود خواهد نشست .اگر نشود معضل ازدواج موقت و تبعاتش باقی خواهد ماند .
عده ای میگویند پس الی الابد صبر کنیم تا معضلات دیگر حل شوند .بنده هم عرض میکنم به همت جامعه بستگی دارد .هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد .جامعه پویا و متعالی میخواهید پس تک نسخه ای عمل نکنید .از نخبگان بسیار بیشتر انتظار میرود .متاسفانه خیلی ها نه بلدند و نه دنبال یاد گیری و همه اش در خط و خط بازی و حزب و حزب بازی غرقند .همه ما معضلات را میدانیم .چه تعداد مجری توانمند داریم ؟معضل ما این است و نه ان . (29074)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۰:۱۳:۲۱
اگر دین دارید و مسلمانید
لا اکراه فی الدین
و همچنین
استمعوا له

یاعلی مدد (29478)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۲۰:۵۸:۴۰
اقای محترم من فک میکنم شما دین را نفهمیدید (4025849) (alef-13)
 
سوباي اوغلو
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۶:۵۶:۳۳
انها كه موافق صيغه هستند از خود شروع كنند و دختر و يا خواهر خود را حاضر به قبولي صيغه شدن هاي كوتاه مدت يكساعته با 15 ساله ها كنند.
با با بايد درامد جوانان مناسب باشد تا با خيال راحت تشكيل زندگي دائم بدهند . حال انهائي كه نمي توانند اين امكانات و در امد را براي جوانان ايجاد كنند لطفا بروند كنار تا متخصصين مثل تركيه بتوانند اقتصاد را به حركت در اورده و درامد سرانه ايران را كه الان حدود 1500 دلار است به حد تركيه كه فعلا تبه 5500 رسيده است تبديل كنند/ (29066)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۷:۲۴:۱۱
حالا بهر دلیل تا درآمد سرانه ما به 5500دلار ترکیه برسد 200سال فاصله داریم جوانهااین وسط بالاخره چیکار کنند؟ (29071)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۸:۱۶:۲۳
در وضعیت فعلی که اسم دوستی و هم دانشگاهی و غیره نام دارد دخترها خیلی ضرر میکنند اگر ازدواج موقت ( ویا هراسم دیگر که برآن میگذارید ) باب شود حداقل حقوق دو طرف بنحوی رعایت میشود . ضمنا آقایانی که با ازدواج موقت مخالفند طرح بهتری ارائه بدهند برای 50میلیون دختر و پسر که امکان ازدواج دائمی را ندارند . ضمنا در ترکیه هم که صحبتش شده ازدواج بدون هیچ مهریه وجهیزیه سنگین انجام میشود و جدا شدن هم مثل آب خوردن است و اکثر مردان وزنان ترکیه ازدواج دوم وسوم دارند . (29082)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۸:۲۶:۱۴
با با جان حالا كي خواسته كه دختر باكره را صيغه كند كه بدون اذن پدر حق ازدواج از هر نوع (دائم يا موقت) را ندارد منظور همان راه اندازي خانه عفاف (شهر نوي قبل از انقلاب) است تا آقايان تحت فشار به اطفاي حريق بپردازند.در تاريخ هم اگر مطالعه كنيد چنين زناني با افراشتن پرچم سياه بر در خانه هاي خود به فعاليت مشغول بودند.. (29083)
 
متأسف
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۸:۴۷:۴۸
اي كاش به جاي رفع عطش جنسي نوجوانان 15ساله ‘تدبيري انديشيده شود تا انرژي جوانيشان در جهت شكوفايي جامعه به كار گرفته شود.اين نجات از فساد وفحشا نيست بلكه ترويج بي حيايي است .ياد روزگاراني به خير كه پدر در خانواده عزت داشت .نه امروز كه دختر وپسر نوجوان هر روز همسر موقت خود را (براي رفع نياز جنسي)به پدر و مادرمعرفي مي نمايد.فرداروز چه رنجي خواهيم كشيد. (29086)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۸:۵۷:۱۶
بهتر است آقایون و حضراتی که موافق هستند این کار را در ابتدا با راضی نمودن خواهر و مادر خود انجام دهند تا تجربه موفق آنها! درسی برای سایر علاقه مندان گردد. گویا فشار شهوت بدجور طغیان نموده است که چنین بحث های چندش آوری را با افتخار علم می کنید. خیلی جالب است که پسر 15 ساله ای که دهانش بوی شیر می دهد تا آمادگی یافتن برای ازدواج فقط برای اینکه غریزه اش ارضا شود بدون احساس مسئولیت هر غلطی که خواست انجام دهد! اف بر شما اگر اسلامتان فقط همین را برایتان ارمغان داشته است. ارتباط جنسی فقط وسیله خواباندن عطش و شهوت نیست یکی شدن زن و مرد و احساس ناب دوست داشتن با هرزگی تفاوت بیاری دارد. کاش آقایان آنقدر شهامت داشتند که خودشان را گول نزنند و خدا بر دل های ما آگاه است! شرمتان باد از افکار زشتی که در دل می پرورانید. زن ابزار شما نیست! یار شماست آقای محترم برو یک نگاهی به این روزنامه ها بینداز و ببین همین آدمهایی که دهانشان بوی شیر میدهد چه کارهایی که نمیکنند فقط لواط کم بود که آن را انجام میدهند بعضی ها تا اسم صیغه می آید یادد ختران جوان می افتند نخیر اینجوری نیست اصلی ترین هدف ازدواج موقت ساماندهی زنان خیابانی و بیوه است آیا شما دوست داری که زنی بیوه بخاطر از دست دادن شوهرش به فساد بیفتد اما صیغه نکند خانه های عفاف کمی در کشور وجود دارد که آن هم زیر نظر روحانیان سالخورده اداره میشود و اکثر زنان هم در آنجا بالای 40 سال سن دارند آنها هم بخاطر اعتراض مردم در حال جمع آوری است
چرا حرف از صیغه به وسط میآید همه یاد فحشا می افتند آیا شما دوست داری که جوا نان ما به گناهان بزرگ بیفتند اما حکم خدا را انجام ندهند آیا شما شرایط صیغه را میدانید ؟ (29088)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۹:۵۵:۵۲
جالب بود. مثلا یک زن بیوه 35 ساله ویا کمتر و بیشتر بشود صیغه یک جوانک و ان جوانکی هم که اه در بساط ندارد خرج او را بدهد که به فساد نیافتد .به هر حال اگر منظورتان دفاع از طرح خانه به اصطلاح عفاف بود که ان مقوله دیگری و با شهرنوی سابق
چندان فرقی ندارد .ولی گفته ها و نوشته ها چیز دیگری می گویند .دقت بیشتری بکنید (29095)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۲۰:۱۰:۲۱
شما هم شرایطش را نمی دانید .از نحوه استدلالتان معلوم است.نظر زیر بخشی از این تضاد در تحلیل را شرح داده است (29248)
 
حسام
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۸:۵۷:۳۵
خاک (29089)
 
نصرت
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۹:۰۵:۵۷
صیغه خوب است به شرط این که باشد. نه اینکه با صیغه صیغه کردن مردم را حریص تر بکنند و آخرش هم هیچی به هیچی. (29090)
 
جعفر دولتیاری
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۹:۰۸:۰۲
یه نگاهی به کسب و کار بعضی پزشکانی که کورتاژ غیر قانونی انجام می دهند بیندازید که چگونه سکه است .حالا این بحث قانونی صیغه هم بیاید کنارش ، شما حساب کنید اون بچه ای که نا خواسته توسط یک زوج صیغه ای زیر 20 سال درست شود چه میشود . تکلیف قانونی شناسنامه ای .اصلا این آقایانی که حرف پازل اجتماعی را مطرح می کنند یه جواب در این مورد بدهند .می دانید باید ظرفیت پرورشگاهها را چند برابر کنید . (29091)
 
محمدصالح
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۱۹:۱۸:۲۹
نکات ذیل فقط مواردی است برای تفکر و تعمق و لزوماً با این موارد موافق نمی باشم:
1. مدتی پیش رادیو جوان صحبتی جنجالی با یکی از اساتید روحانی و جوان دانشگاه داشت. دکتر سوزنچی که اکنون مولف کتب دین و زندگی دبیرستان های کشور است.
خانم مجری هم با این سئوال که آیا شما خود اگر خودتان دختر داشتید حاضر به ازدواج موقتش می شدید، خواست که بحث را تمام کند. اما وقتی پاسخ مثبت بود حرفی برای گفتن نداشت. حتی به هر دو دخترش هم با شرایط مناسب حاضر بود اذن دهد! شاید هم اکنون نوبت وزیر کشور است که .... از قدیم گفته اند «اول خودت دوم کسی!»
2. نویسنده مطلب گفته بودند که «ازدواج موقت شرعا در مواردي كه امكان ازدواج دائم فراهم نمي باشد مي تواند راه گشا باشد.» اما معلوم نیست مرادشان از شرع کدام است؟! ضمن آنکه در هیچ کجا مشروعیت این امر به نظر عامه مشروط نشده است که عدم پذیرش جامعه باعث عدم مشروعیت آن گردد.
3. آیا تنوع جنسی فارغ از تعصبات فردی و اجتماعی که ما را محصور کرده اند امر مذمومی است که باید لزوما هر مرد به یک زن محصور گردد؟ این سئوال شاید در فقه ما جوابی دیگر داشته باشد.
3. اگر هم به ازدواج موقت به عنوان راهکار دائمی نیاندیشیم لااقل به عنوان اصلاح کننده بخشی از اعمال و رفتار گناه آلود و نیز راهکاری مقطعی در زمان ما تا حدودی گریز ناپذیر گشته است.
4. روایات اسلامی درباره ازدواج موقت به حدی شدید است که برخی متدینین را یافته ام که فقط برای ساعتی و با شرط عدم مجامعت ازدواج موقت کرده اند تا مشمول لعن و خروج از مذهب نشوند!
5. مطالعه کتاب حقوق زن در اسلام از شهید مطهری درباره فلسفه ازدواج موقت خالی از لطف نیست. (29093)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۲۰:۰۴:۴۵
در مورد مسائل مناقشه انگیزی همچون ازدواج موقت روحانیون باید خودشان با همفکری تدبیری بیندیشند البته وزیر محترم کشور شاید نظر شخصی خودشان را گفته اند که به عنوان یک فرد و مخصوصا یک روحانی این حق برای ایشان محفوظ است اما جایگاه ایشان به عنوان یک دولتمرد قدری باید مورد توجه حضرتشان قرار گیرد طرح چنین موضاتی که محل مناقشات زیادی است توسط دولتمردان نمی تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد و البته که نباید نظرات شخصی افراد را به پای دولت نوشت اما مخالفان رعایت این امر را نمی کنند و همین موضوع را دستمایه تخریبشان قرار می دهند .

ای کاش رئیس جمهور عزیز به وزیر محترم کشور در این رابطه تذکری میداد ما البته این موضوع را از چشم اقای احمدی نژاد نمی بینیم اما فرصت طلبان بسیاری منتظر چنین فرصت هایی هستند.

متاسفانه حوزه های علمیه جهت تلطیف و حل و فصل چنین موضوعاتی تحرک خوبی از خود نشان نداده اند و ما با یک اظهار نظر ساده و شخصی می بینیم که چه واکنش هایی در جامعه به راه می افتد.

نباید گذاشت اظهار نظر هایی اینچنین با جنجال رنگ و بوی سیاسی از مسیر اصلی خود خارج شود باید یک فکر اساسی کرد. (29099)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۲۰:۴۹:۲۴
اولا که یه بارگی بیاید بگید خدا استخفرالله نفهمیده ازدواج موقت رو گذاشته
..
سوما ازدواج موقت فقط برای اونایی که ترس یه گناه افتادن دارن نه هر دختر 15 ساله ای
چهارما این وضعیت دوست دختر و دوست پسر که الان مد شده وهر دختر یا پسری که از این عمل دوری کنه امل حساب می شه خیلی بهتر از صیغس ؟
گرچه به نظر من در این سن نو جوون نباید مشغول این مسائل بشه ولی در هر صورت صیغه بهترین دستور العملی می تونسته باشه از طرف دین که جای این عمل شنیع بوی فرند و گرل فرند رو بگیره !یعنی شرعی کردن این عمل
پنچما کی گفته ازدواج موقت باید جای ازدواج دائم بگیره که اینطور به حول و ولا افتادی ؟!
الان تو جامعه به نظر من بوی فرند شرعی تر از صیغس ، نیست ؟
یکم منطقی و صبورانه تر خواهشا (29104)
 
علی
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۲۱:۱۸:۱۹
با سلام
این خانوم دکتر و تمام کسانی که مخالف صیغه هستند. چرا مباحث آیت الله حائری و پاسخ های ایشون رو نمی خونند. از سایت الف می خوام لینک مقاله ی ایت الله حائری رو بذارن. که حاوی احادیث بسیار زیادی در مورد ازدواج موقت بود و معصومین ما هم بسیار ازدواج موق می کردنند و کثرت آمیزش سنت پیامبر بزرگوار اسلام است.
مشکل جامعه ی ما عرف غلط جامعه ی ماست، پیامبر 13 زن داشته و فقط دوتا از اونها دوشیزه بودن. وظیفه ی ما عمل به دستورات اسلام و نه ملاحظه ی عرف. (29108)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۲۲:۵۴:۰۶
فکر کنم،درکتب دینی ما جواب روشنی به این مسایل داده شده است!

وقتی جوان سرش سر گرم باشد،کار داشته باشد، درآمد داشته باشد،... هم آتشش کمتر می شود و هم عاقلانه برخورد می کند!


چرا بجای حل مسئله، صورت مسئله را پاک کنیم!

چرا بجای فرهنگ سازی برای آسان کردن ازدواج دائم و رفع موانع و غیره می خواهیم با باب کردن ازدواج موقت مسئله را حادتر کنیم!


همینجوری وضع خراب است! حالا اگر قانونی اش کنیم و رنگ شرعی به آن بزنیم 100 درصد بدتر می شود و آمار ازدواج دائم بسیار کمتر می شود و نتیجه اش می شود شکستن حریم خانواده ها! (29111)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۹ ۲۳:۰۲:۳۸
لقمه رو چند بار میشود تاب داد؟
مسائلی که در بسیاری از کشورهای جهان انقدر حل شده که محل بحث نیست ما رو هنوز درگیر نگه داشته است
اتفاقا من از حرق وزیر کشور استقبال میکنم شاید بشه به نفس حرف ایشون خیلی ایرادها گرفتولی به نظر من مهمترین دستاورد از پس این حرف بسته شدن دهان افراد خشک مذهبی است وگرنه جامعه خیلی تغییری نخواهد کرد بلکه اینهایی که به مردم گیر میدهند و فضولی میکنند دهنشان بسته میشود. (29112)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۰۰:۰۳:۱۸
درمان درد جامعه ما صیغه نیست . صیغه زمانی جایگاه خود را باز خواهد یا فت که جامعه در رفاه نسبی باشد.چگونه است جوانی که نمیتواند شکم خودش را سیر کند برای ارضای امیال جنسی خود هر روز و هز روز با یان خانم و آن خانم پیمان عقد غیر دایم ببندد ؟ در این مملکت همه مشکلات ما حل شده حالا رسیده به موضوعی این چنین مهم واساسی به نام صیغه؟ آ قایان مسو.لین به جاب این طر حها بیایید در ادارات - شرکتها و موسسات دولتی و غیر دولتی جلوی با ند بازیها و پارتی بازیها را بگیرید بگذارید جوانا صا حب فن - صا حب ذوق و خلاق دارای شغل منسب باشند و از طریق کسب در آ مدی که حقشان استت زندگی سالمی را آ غاز کنند . چگونه است و چه تضمینی وجود دار د باند های فساد وفحشا با استفاده از این ابزار قانونی و شرعی نسبت به انحراف دیگر جوانان معصوم و نیالوده و جلب وجذب آ نها در با ندها ی فساد شان اقدامی نکنند؟ به جای حل مسئله چرا صورت مسئله را مظرح می کنید؟ صیغه به منظور جلو گیری از فساد و فحشا ست . جوان وقتی ببند به راحتی بتواند به هر جنس مخالف خودش دست پیدا کند دیگر فکر تشکیل خانواده و دست و پا گردن یک شغل مناسب را از سرش بیرون می کند. (29115)
 
زکریا
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۰۱:۰۰:۳۵
در شبان غم تنهایی خویش عابد چشم سخن گوی توام من در این تنهایی من در این تیره شب جان فرسا ظاهر ظلمت گیسوی توام (29120)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۰۱:۱۳:۴۴
بسمه تعالي _
# نمی دانم چرا باید جزاهای سخت اسلام در جامعه اسلامی اجرا شود و بعضیها از اجرای آن حمایت کنند وبرای آن شرایط زمانی نشناسند اما آزادیهای مشروع دین را که سنت پیامبر وائمه بوده است بدلیل شرایط زمانی ساخته فکر آقایان اجرا نکرد . اینگونه تفسیرها ومحدودیت ها در حلال خداوند است که سبب گرایش به حرام می شود .وآنهایی که از دین فقط سخت گیریهایش را می شناسند شبیه جاهلان پیش از اسلام عمل میکنند . در سیره ائمه و پیامبر همانگونه که سنگسار و تازیانه و.... مجازات فعل حرام تجویز شده است همانگونه هم کامجوییهای مشروع ازقبیل ازدواج دائم تا چهار همسر و ازدواج موقت و استفاده از کنیز مجاز شمرده شده است . پس بنابراین رفتن به راه حرام جز از سر مرض دل امکان نداشته است . حال به ساده بودن مراسم ازدواج ومهریه های کم آن دوران نیز توجه شود . در حالیکه همه چیز در جامعه ما بر عکس است !
متاسفانه عدهاي از عزيزان بدون اطلاع از چند و چون متعه اشكال ميكنند !** : (کدوم بابای بی غیرتی اجازه میده دختر باكرش بدون اجازه اون و مراسم عقد يواشكي با یکی باشه )
بايد عرض كنم شايد اكثر مخالفين متعه يا از جماعت نسوانند كه طبيعتا برحسب غريضه واكنش منفي نشان داده اند و يا از احكام و شرايط متعه بي اطلاعند . بعنوان نمونه فقط خدمت اين برادر عزيز عرض ميكنم : يكي از شرايط متعه براي دختران باكره اجازه پدر يا جد پدري آنهاست . بنابراين خيال پدران از اين بابت راحت باشد ! اصو لا شارع مقدس خير و شر مارا در احكام مد نظر دارد وبايد به خداوند حكيم اطمينان و توكل كنيم . ديگر اينكه اين حكم حتي در زمان خلافت خليفه اول و مقداري از خلافت خليفه دوم اجرا ميگرديد و حتي زمانيكه بين جناب ابن عباس و عبداله ابن عمر (فرزند خليفه دوم) در اين زمينه بحثي در گرفت جناب ابن عباس اظهار نمود : ما در زمان پامبر و خليفه اول و چند سالي در دوره خليفه دوم متعه ميكرديم حتي خود جناب عمر نيز چنين ميكرد و براي اثبات گفتارش بيان نمود كه برو و از پدرت بپرس راجع به سرگذشت متعه و حتي كيفيت پيدايش خودت ! ديگر سخن اينكه عزيزاني از روي غيرت بيجا و تعصب كوركورانه و گويا ظاهرا بي اطلاع از مسائل جامعه بيان نمودند : (چه كسي اجازه ميدهد خواهرش يا ... متعه شود ؟) بايد عرض كنم حداقل كساني بايد اجازه دهند كه هم اكنون خواهرانشان حداقل با 4 -5 پسر رابطه نه عاشقانه كه سكس دارند ! متاسفانه تعداد بيشتر دوست پسر داشتن و يا بلعكس دوست دختر داشتن به يك تفاخر بين جوانان دبيرستاني تبديل شده ! تا كي ميخواهيم سر بزير برف كنيم و چشممان را بر روي واقعيتهاي جامعه ببنديم ؟ شما بيان صريحم را حمل بر بي ادبي ننماييد! والله اگر همين برادارني كه اينگونه در مقابل حكم خدا رجز خواني ميكنند ذره اي به محاسن عواقب جاري شدن اين سنت الهي بينديشند از كرده خود پشيمان خواهند شد . كمترين فايده اين خواهد بود كه هر جواني فقط با يك نفر پيمان ميبست و ديگر سعي در ركورد شكني نداشتند . ( باور كنيد در جوامع غربي در طول مدتيكه دو نفر پيمان دوستي و آنگاه نامزدي ميبندند به يكديگر كفايت ميكنند و بدنبال كس ديگري نيستند) يعني يك دختر و يك پسر دبيرستاني كه حتي با تسهيل شرايط ازدواج در جامعه در شرايط ازدواج نيستند ولي ميتوانند با نظارت والدين و شرايط مناسب و بدون گناه و اظطراب دوران پر خطر بلوغ را پشت سر گذارند . البته فراموش نشود كه هم اكنون اين روابط مخفيانه و بدون حد و مرز و در شرايط بسيار بد ( بخاطر پنهاني بودن شرايط فقط براي سكس آماده است و نه براي گفتگو !) دوستان فراموش نكنيد همه مزاياي متعه در سايه فرهنگ سازي و بتدريج در جامعه رخ خواهد نمود . به ياد داشته باشيم كاري كه پيامبر عظيم الشان اسلام در ازدواج با زينب بنت جحش همسر مطلقه فرزند خوانده اش ( اسامه ) انجام داد و بر خلاف سنت غلط جامعه رسول الله بود بسيار سخت تر ( با توجه به شخصيت پيامبر )از متعه كردن در جامعه ماست . به اميد آنكه اگر چنين شهامتي در خود سراغ نداريم انسانهاي شجاعي را كه سعي در شكستن سنتهاي غلط جامعه دارند تخطئه نكنيم . (مسئوليت حوزه هاي علميه و دولتمردان جمهوري اسلامي در فرهنگ ساز بيش از سايرين است .
**
قال علي ابن ابيطالب ( ع ) :
لولا نهى عمر لما زنى الا شقي
مولا امير المومنين علي ( ع ) ميفرمايد :اكر عمر متعه را نهى نميكرد ، كسي زنا نميكرد مكر اينكه ديوانه و شقي باشد
متاسفانه در جامعه ما دستورات اسلامى (كه بنا به فرموده خداى متعال اسلام دين راحتى است نه سختى ) در صورتيكه از اول خارج از مصالح جناحى ، سياسى و سليقه هاى شخصى مورد اجرا قرار ميكرفت اكنون با اين معضلات مواجه نبوديم به حر حال ترويج ازدواج موقت به خودى خود كارى نيكو و يك امر اسلامى است ولى بايد شرائط جامعه هم در نظر كرفته شود كه موجبات بى احترامى به دين و سوء استفاده قرار نكيرد . (29123)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۰۱:۲۷:۵۰
عزیزان من چه میشود که دختر و پسری که توی دانشگاه با هم آشنا میشوند بدون اینکه رابه جنسی ای با هم داشته باشند صیغه بخوانند تا رفت آمد شان شرعی باشد خدایی اشکالی دارد ما که در عرصه مراجع تقلید آدم هایی مثل آیت الله جناتی داریم چرا نظرات اینها را در این مورد نمیگیریم چرا مراجع تقلید ما بزرگانی مثل آیت الله مکارم شیرازی و فاضل لنکرانی که دارای رسانه هم هستند هیچ کدام نظری نمیدهند و چرا نمینشینند یک فکری در این باره بکنند اینها باید جمع شوند دور هم و فکری بکنند دیگر در اینجا که پای دیگران در میان نیست (29121)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۰۲:۴۵:۰۵
نفی ازدواج موقت بدون تردید نفی اوامر الهی است چرا بجای اینهمه جنجال واعلام نظرات مخالف وغیر کارشناسی حل مسئله احیای این سنت متروک را به بزرگان دین نمی سپارید مگر نه این است که همه ما دغدغه شرع داریم خوشبختانه شرع مقدس اسلام بزرگترین دغدغه اش سلامت انسان وجمعه است (29127)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۰۶:۰۶:۲۹
آیا براستی مشکل ما ازدواج موقت است آیا موافقان ازدواج موقت بجز شرع دلیل منطقی دیگری برای اینکار دارند.
http://www.mohabatdar.blogfa.com (29133)
 
دغذغه مند
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۰۶:۵۸:۵۵
اول اینکه ازدواج موقت یک راهکار درمانیه که قرآن کریم مطرح می کنه نه یک اصل که اینطور با بی توجهی بهش پرداخته میشه برای همین هم خود قرآن در این مورد بعد از طرح مسئله می فرماید این حکم درباره کسی است که بترسد به رنج افتد و صبر کردن برای شما بهتر است و خداوند بخشنده ومهربان است(سوره نساء آیه 25)
با مطرح شدن این مسئله به این فرم و شکل ما حتی آنهایی را هم که تصمیم دارند چند سالی بکارت پسرانه خود را حفظ کنند تشویق به تجربه جنسی قبل از ازدواج می کنیم .بله اگر امر برای جوانی دائر شد بین زنا یا ازدواج موقت ، ضرر این حلال کمتر از حرام آن است.
مسئله دیگر اینکه پدر جان از قدیم می گویند از نخورده بگیر بده به خورده . کافیه باب یک همچون چیزی در اجتماع باز بشه اونوقت باور کنید بیشتر از جوانهای مجرد مردهای زن دار به بهانه مشروعیت داستان مشتری چنین کاری خواهند شد و در این صورت می دانید چه بلائی سر خانواده ها می آورید؟
من نمی گویم این عمل اساسا خلافه ( کی جرات داره روی حرف خدا حرف بزنه) میگم این فقط یک علاج موقت و برای کسانیه که نیازشون حاد شده و توان جلوگیری از اون رو هم ندارن شما رو به خدا عمومیش نکنید. (29136)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۰۷:۳۲:۲۵
من دختری 36ساله ومجرد هستم ودیگر امیدی به ازدواج دائم ندارم چندی پیش مردی مجرد برای صیغه یکساله خواستگاریم کرد تا در صورت رضایت طرفین در پایان یکسال تمدید شود ولی پدر وبرادرهایم ( که با وجود تاهل شنیده ام هر چند یکبار به بازار صیغه سرکی میکشند) سرسختانه با ازدواج موقت من مخالفند و منتظرند جوانی پولدار صاحب خانه وماشین با مهر 500سکه طلا وقبول همه شرایط ضمن عقد ( ترکمانچای ) به خواستگاری من بیاید امری که مطمئنم تا آخر عمرمن اتفاق نخواهد افتاد . راه حل قوای مقننه ومجریه و مجمع مصلحت نظام وسایر عقلا وفضلا چیست ؟ آیا بهتر نیست پس ازرسیدن دختر به سن 30 یا 35سال دیگر اذن پدر را حذف کنیم ؟ راهی که فعلا جامعه پیش رو نهاده اینست که در خفا و پنهانی هر غلطی میخواهی بکن ولی با تزویر و دوررویی ظاهر پاکی بخودت بگیر! (29138)
 
محمد
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۰۸:۴۴:۲۲
به جای مطرح کردن چنین بحثهای سخیفی که متناسب با شرایط فعلی وارزش وشأن جامعه مانیست بهتر است به فرهنگ سازی وسیع وگسترده جهت سهولت ازدواج وبرداشتن موانع جهت ازدواج در سنین پایین تر با در نظر گرفتن ملاحظات جمعیتی (رشد جمعیت )اقدام نمود (29142)
 
مسلمان ايراني
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۰۸:۵۶:۰۸
باسمه تعالي

نظر هايي كه در خصوص اين موضوع ارائه ميشوند ، اصولا حول محور ارضاء غريزه جنسي افراد مذكر ميگردد. گويي بين مرد و زن ، تنها مردان داراي نياز جنسي هستند. سوال اين است كه آيا يافتن راهكاري براي اين معضل اجتماعي ، تنها براي حل مشكل مردان است ؟ به عبارت ديگر ، آيا يك دختر بالغ يا زن مجرد داراي غريزه جنسي نيست و تمايلي به جنس مخالف ندارد ؟ آيا اگر راهكاري براي مساله فوق پيدا نشود ، تنها مردان هستند كه از عدم ارضا ء غريزه جنسي دچار مشكلات روحي و جسمي خواهند شد ؟
طبيعت جنس مونث جذب جنس مخالف است و نحوه لباس پوشيدن و آرايش اين افراد و تمايلي كه در زن براي زيبا ظاهر شدن در انظار وجود دارد ، گواه اين مطلب است و فطري است.
بنابراين ، گرچه بلحاظ ويژگي هاي فرهنگي جامعه ما ـ كه نه غربي است نه اسلامي و اصولا معلوم نيست چيست ؟! ـ بلافاصله مساله را اينگونه جهت ميدهند كه : تو حاضري دختر يا خواهرت به عقد موقت اين و آن درآيد ؟ ، چنانچه منصفانه به موضوع نگاه كنيم دختري كه تا سن 30 سالگي و بالاتر فرصت ازدواج پيدا نكرده هم انسان است و داراي غريزه ، ليكن اصولا مردان (باز بلحاظ ويژگي هاي فرهنگي جامعه ) جسارت بيشتري در بيان نياز دارند و زنان به همين دليل نياز خود را كتمان مي نمايند لذا اصولا لبه تيز انتقادات متوجه مردان ميشود. چه بسا اگر زنان و دختران نيز ميتوانستند به وضوح به ابراز نياز طبيعي خود ( كه آتش زير خاكستر است ) بپردازند ، نگاهها به اين معضل متعادل تر ميشد و مديران و افراد جامعه به طور جدي به يافتن راهكاري براي حل اين مساله ميپرداختند. نه زن ابزار دفع شهوت مرد است نه مرد ابزار دفع شهوت زن بلكه اين دو مكمل يكديگرند و عدم تماس صحيح بين آنها ، موجب ايجاد مشكلات روحي و جسمي براي هردو ميشود كه آتش آن ، دامن جامعه را به صورت رفتارهاي ناهنجار اجتماعي ميگيرد .
واقع بيني و كنارگذاشتن الگوهاي از پيش آماده ذهني ، شرط اول در شناخت عوامل موثر در يك مساله و يافتن راه حل براي آن است. (29143)
 
سيد يوسف
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۰۹:۵۱:۳۲
تحليل ارايه شده بسيار سطحي و متناقض ارايه شده است. از نظر نويسنده انگار پدران منتظر رسميت صيغه هستند تا بلافاصله دختران 15 ساله خود را به عقد موقت پسران درآورند. يا زنان واجد شرايط صيغه انقدر فراوانند که پسران 15 سال به بالاي ما با رعايت ضوابط عقد موقت ميتوانند هر کدام با تعداد زيادي از آنها ازدواج موقت نمايند و آنگاه دختران بدون شوهر مانده و به خود ارضايي رو آورند. البته ازدواج دايم اصل بوده و بايد تسهيلات اساسي مربوط به آن فراهم گردد و در کنار آن اگر موضوع صيغه و فرهنگ درست آن در جامعه برقرار شود آنگاه براي موارد خاص نيز پاسخ مناسب تدارک ديده شده است. (29150)
 
محمدی
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۰:۲۰:۴۲
من با نظرات دکتر موافقم و اینکه ازدواج موقت باعث بی بند و باری بیشتر در جامعه خواهد شد.
من یک سنی مذهب هستم و تعجبم از این است که جناب آقای دکتر چطور به خودشان اجازه داده اند که بگویند مورد اتفاق اهل سنت هم هست آیه ی سوره نور.
در صورتی که همگان میدانند که اهل سنت به شدت مخالف ازدواج موقت هستند و بیش از دهها کتاب در رد این مسأله نوشته اند. (29154)
 
لوک خوش شانس
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۰:۲۱:۵۲
ویلدورانت مطلبی به این مضمون داره که زنها به صورت غریزی دریافته اند که با مستور کردن خود به امتیازات بیشتری دست پیدا میکنند.
سوال اینجاست که واقعا آیا این امتیازات انسانی و عقلی هستند یا خیر؟

آیا به نظر شما روابطی که الان وجود داره مناسب هست؟ اگر هست پس چرا چنین نتایجی را به بار میآورد؟

من یک نمونه عملی برای شما نقل میکنم که در چهارچوب این سوال که آیا شما حاظر هستید که دختر یا خواهر خود را صیغه نمایید بگنجد و در ضمن نتایج آن هم عملا صورت گرفته باشد.
یکی از برادارن مذهبی چندمدت قبل قصد ازدواج داشت و با خانم به ظاهر محجبه و با خانواده قرار ازدواج گذاشت پس از مدتی یعنی در حقیقت 3 هفته به علت ایرادات خانواده دختر که ما چنین و چنان هستیم و به عقد داعم راضی شدند و با مهریه ای سنگین خانم را عقد کردند. بعد از 2-3 روز خانم شروع کردند به بهانه گیری و بعد درخواست طلاق که شما من را طلاق دهید و من با شما زندگی بکن نیستم.
این ماجرا ادامه داشت تا 2 سال که خانم در خانه پدری بودند و مرتبا مراسم عروسی را به بهانه های متعدد به تعویق میانداختند وبعد هم آقا درخواست کردند که تکلیف را روشن کنند جواب شنیدند که این خانم با شما زندگی نمیکنند و درخواست مهریه دارند.
به هر حال کار به پرداخت مهریه کشید و خوب طبق برسی باید این آقا نصف یا تمام آنرا پرداخت مینمود. بلی بعد از مدتی معلوم شد که باید تمام آنرا پرداخت کنند و در حالی که حتی چادر آن خانم که عقدشان هم نکرده بودند لمس نکرده بودند مجبور به پرداخت همه مهریه شدند. البته بعد از بی آبرویی و 4-5 سال هم دعوا و غیره.
خانم هم ظاهرا دچار بیماری روانی شده ظاهرا که چه عرض کنم بر اساس مدارک پزشکی قانونی.

سوال من این است که آیا اگر شرایط محیا شود آیا با وجود این همه احکام و احادیث یا مشکلی دارد که این چنین جوانانی مدتی در ازدواج موقت بسر ببرند و بعد پیمان ازدواج دائم ببندند؟ آیا شمایی که ادعا دارید که اساس زندگی عشق است مخالفتی دارید دو نفر با هم در ابتدا به مفاهمه و عشق برسند و بعد راهی طولانی را طی کنند؟
با بپرسید که آیا شما دختر خود را به چنین کسی میدهید؟ من سوال میکنم که آیا شما حاظرید که سر برادر خود واقعه ای را ذکر آن رفت بیاید؟ کجای دنیا چنین است؟ (29155)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۰:۲۴:۱۰
آنهاییکه با ازدواج موقت بسختی مخالفت میکنند وخود را به خواب خرگوشی زده اند بهتر است سری به سایتهای ازدواج موقت بزنند ( فقط کافیست در جستجوی گوگل کلمه ازدواج موقت را تایپ کنید ) تا ببینید چه دنیای زنده وبزرگی در آنجا در جریان است آیا بهتر نیست این جریان را به رسمیت بشناسیم تا جلوی مشکلات بعدی گرفته شود. (29156)
 
هوشیار
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۰:۴۸:۱۹
با سلام
یک خاطره در خاطره
روزی در کلاس درس معلم هندسه ما(که اقای زندی بود در نجف اباد سالهای 67) بعد از اصرار بچه ها در بحث مربوط به ازدواج موقت و ازادی و.... خاطره زبر را برایمان تعریف کرد.

\"روزی در سر کلاس دانشگاه یکی از اساتید باصطلاح خودش روشنفکر در مورد ازادی روابط بین پسر و دختر داد سخن میراند و مخالفین انرا متحجرین و... می خواند در مقابل تعداد زیادتر موافق سخنان استاد تعدادی نیز با او مخالف بودند و با او در حال مباحثه وارایه ادله بودند. تا اینکه یکی از این اقایان رو را گذاشت کنار و گفت استاد اولین قدم ازادی ازادی در بحث وطرح خواسته است ایا شما موافقید و او گفت بله دانشجو گفت : مدتی است من دورا دور خانواده شما را تحت نظر دارم و شما دختری به اسم ژیلا خانم دارید من دوست دارم با ایشان یک سفر شمال برویم البته عیان ونه مخفی ودختر خانم شما هم مخالفتی ندارد قول هم می دهم که تحت هیچ شرایطی به ایشان دست نزنم استاد ایا شما اجازه می دهید؟
معلممان می گفت ؛استاد بر افروخته شد و تخته پاک کنی که دستش بود( قدیمی تر ها می دانند تخته پاک کنهای قدیمی چه شکلی بودند) به صورت دانشجو که ایستاده بود کوبید.صورت دانشجو بدلیل ریختن گچها سفید شد( وشاید در بحث رو سفید شد).
استاد دانشجو را از کلاس اخراج کرد و وادار کرد درس را حذف نماید.\"
حال برگردیم به بحث خانم دکتر محترم

هیچ مرد با غیرتی اجازه نخواهد داد که که ناموسش بازیچه غریزه یک الف بچه 15 ساله یا یک مرد هوسران متا هل یا مجرد چندین ساله گردد. ضمن انکه هیچ زنی نیز به جامعه اجازه دید ابزاری به خود را نمی دهد
دولتمردان ما باید احساس ننگ کنند در قبال وجود این مسایل در جامعه تا چه رسد به اینکه خودشان ایده الوگ ان گردند

مشکل جوانان ما ازواج دایم است نه غریزه جنسی صرف .
به یک مرد و جوان اسلامی این توهین است کا با نگاه فردی که غریزه جنسی اش همانند گوی اتشین در دست گرفته دنبال اب می گردد. به اونگاه شود


اصولی ترین راه حل ازدواج دایم است
به نظر بنده حاکمیت باید با پیش بینی مجموعه های مسکونی که در حداقل امکانات می باشد (مثلا\" یک سویت دارای حمام دستشوی و یک اتاق) و مقرری ماهیانه مشخص مثلا\"200هزار تومان با قید زمان محدود امکان ازدواج دایم را برای جوانانی که همسر دایمی خود را انتخاب می نمایند فراهم گردد
طبیعی است با اشتغال ، فرد ازدواج کرده در اینده از این خانه نقل مکان کرده به جای ایده الش می رود
که البته فرهنگ سازی در این زمینه و کاهش سطح توقعات خانواده ها بسیار ضروریست به نظر بنده باید برای پدر و مادر خوش غیرت این راه بهتری باشد تا اینکه چشم بر صیغه شدن دختر یا پسر خود ودر ابعاد غیر شرعی ان روابط دوست دختری وپسری بپوشاند.

ضمنا\" انهای که می گویند حالا که این روابط هست و.....
نه اینگونه نیست خیلی از جوانان ما پاک هستند و دون شان شان می شود که با این بحث های سطح پایین منزلت خود را پایین اورند. اگر پدر و مادری نیز می بیند که فرزندش دارای چنین روابطی است باید در رفتار خانوادگی و درون خانواده خود باز نگری کند وقتی در خانه فیلمهای انچنانی و ماهوارهاو ... باشد وقتی مادری خودش ... نباید دیگر توقع فرزند پیغمبری از ابچه اش داشته باشد از کوزه همان تراود که در اوست.

از دولت اصولگرا و این حرفها خیلی بعید است واقعا\" من که از طرفداران اقای احمدی نژاد هستم از این اظهار فضل های وزیر کشور شرمنده شدم. (29158)
 
جوانمرد شيرازي
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۰:۵۹:۵۴
در مملكتي كه قوانين مجازات اسلامي مثل اعدام زناكاران و اهل لواط انجام ميشود لاجرم ميبايست راهكار شرعي براي جلوگيري از به گند كشيده شدن جامعه توسط ميل جنسي وجود داشته باشد.خواسته يا ناخواسته اين موضوع در شرع هست و عرف نميتواند جلوي شرع بايستد نهايتش اينست كه 99% به آن كاري نداشته باشند.مطمئن باشيد دختران زيادي هستند كه از اين نوع ازدواج استقبال كنند.شك نكنيد،حتي 1% (29160)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۱:۰۷:۱۸
اخه از مخالفان ازذواج موقت اين سوال را دارم اين قدر كه نسبت به اين امر حساسيت نشان مي دهيد ايا نسبت به فساد وروابط نامشروعي كه در جامعه اتفاق مي افتد عكس العمل نشان مي دهيد.همين حلال خدا را تبديل به حرام كرده ايد كه اين روزها زنا كه حرام است تبديل به يك امر عادي شده (29161)
 
وحيد
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۱:۴۴:۵۵
مهم اين است كه هر روزي مردم را به چيزي مشغول كنند تا از حقوقشان كه دارد در مملكت پايمال مي شود غافل شوند . .. (29148)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۲:۴۶:۲۵
سركار دكتر! ازدواج موقت يك دستور مستقل و خشك نيست يك بخش از پازل سلامت اجتماع و جزئي از منظومه اجتماعي اسلام است و بايد با زمينه هاي فرهنگي و تربيتي و آگاهي رسانه اي و غيره ديده شود تا جواب دهد.


خیلی دلم میخواهد بگویم اگر چنین است . اسلام هم مثل وزیر کشور جمهوری اسلامی \" صورت مسئله \" را از بیخ و بن پاک کرده است .

بهتر است نظری به نظرات موافق و مخالف نوشته ات بیاندازی . تا حساب دستت بیاید که چقدر از لحاظ فکری و زمانی و \" پازل \" روز و \" منظومه ها \" دور ماندی .

خدا عاقبت این \" امت \" مدعی ارزشی / فرهنگی را حفظ کند . (29180)
 
عيان
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۱۰:۳۶:۴۸
مفروضات مساله :
1) ازدواج دائم براي عده زيادي مقدور نيست .
2) جمعيت عظيمي از دختران و پسران بالغ و زنان و مردان مجرد وجود دارد
3) غريزه جنسي يكي از نيازهاي طبيعي بشر ( زن و مرد ) است و بايد به طرز صحيح ارضا شود.
4) هر راهكاري داراي محاسن و معايب خاص خود است .

باتوجه به حقايق فوق بهترين راهكاري كه ارائه ميدهيد چيست ؟ (29300)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۳:۲۰:۴۰
با سلام
این خانوم دکتر و تمام کسانی که مخالف صیغه هستند. چرا مباحث آیت الله حائری و پاسخ های ایشون رو نمی خونند. از سایت الف می خوام لینک مقاله ی ایت الله حائری رو بذارن. که حاوی احادیث بسیار زیادی در مورد ازدواج موقت بود و معصومین ما هم بسیار ازدواج موق می کردنند و کثرت آمیزش سنت پیامبر بزرگوار اسلام است.
مشکل جامعه ی ما عرف غلط جامعه ی ماست، پیامبر 13 زن داشته و فقط دوتا از اونها دوشیزه بودن. وظیفه ی ما عمل به دستورات اسلام و نه ملاحظه ی عرف.



بدین ترتیب باسم اسلام و پیامبر ، خیلی از مسائل که تاکنون حرمتشان حفظ میشد . به \" لجن \" کشیده شد . (29183)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۴:۰۵:۳۱
بسمه تعالي متاسفانه عادت كرده ايم مباحث مهم را سياه و سفيد ببينيم و مانند امور سياسي و انگ زدن هاي مرسوم گروهها با اينگونه مباحث برخورد كنيم بالاغيرتا مجموعه اظهار نظرهاي بالا را بنگريد تا ملتفت شويد اكثرا همين وضعيت را دارد .
پيش از طرح نظر به ياد مي آورم تاكيد حضرت امام را بر تاثير زمان و مكان بر اجراي احكام اسلامي و بعد از آن يادآوري مي كنم شقوق مثبت و منفي متعه در اين روزگار را و همچنين شقوق احتمالي انجام آن را و به همين زودي نتيجه مي گيرم پس حكم اصلا مربوط به يك جمع خاص و يا موارد عام كامل و يا ويژه نيست . مانند همه موارد مباح يا مجاز ، دولت يا به تعبير ديگر نظام مي تواند احكام عمومي را با قيوداتي تخصيص زده و يا در مواردي مجاز و يا حتي مانع شود و همه دائر مدار عرف عقلا و يا متوجه مصالح و دفع يا رفع مفاسد باشد . حال كه مع الاسف كار وكلا به دادن طرح هاي نپخته و يا بعضا مصوبات دولتي كم كارشناسي شده رسيده است اين مشكل را بدون بررسي هاي همه جانبه اولا طرح و ثانيا براي چندمين بار از اساس نفله مي كنند و گويي جامعه علمي ، فرهنگي و كارگزارانشان نمي خواهند نه به مشكلات موجود و ارتباطات بعضا شرم آور در همه سوي آزاد گذاشتن و ممنوعيت كامل و رها كردن موضوع دست بردارد .
اجمالا و به اشاره كافي است كه توجه كنيم مجوز اين امر براي عده ايست كه از هر دو طرف قانع به روال جاري و يا صبوري نيستند يعني اولا نمي توان موضوع را در جامعه كوچك اسلامي آن روز به يكباره به جامعه بزرگ و داراي طيف ها و ... در زمان و مكاني ديگر بدون هيچ قيدي تسري داد و ثانيا نمي توان زمان و مكان ويژه فرد را ناديده گرفت ، طبعا اگر حد اقل اين امر رعايت شود اولا نوبت به افراد متاهل بي مشكل نمي رسد و دوم آن كه هر جواني را تشويق به رها كردن زندگي دائم و انتخاب موقت نمي كند و سوم توجه به اصول رواني و عادات و آداب يك جامعه مي كند كه براي كساني كه به صورت فطري با يك نفر دوستي برقرار كرده و اصولا از تعدد و يا انتخاب هاي ناپسند خودشان گريزان هستند نسخه هاي ديگر نمي پيچد . به هر حال اين امور آمار درست ، كارشناسي عاقلانه و به دور از احساس مي خواهد و نهايتا نيز اين تنها مسئله نيست بلكه با مسائل ديگري همچون ايجاد شغل مثلا در طرح هاي ملي بزرگ و آموزش و تامين رفاه و آتيه بايد عجين شود و گر نه بالاخره نؤمن ببعض و نكفر ببعض خواهد شد . والسلام (29191)
 
مهدي
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۵:۰۸:۲۰
آقاي سوباي اوغلو!
يادت رفته كه درصد مهمي از در آمد سرانه 5555 دلاري! تركيه از فحشا، بي بند و باري، آزادي هر نوع رابطه و... حاصل شده است؟ يادت رفته كه رييس جمهور اسبق تركيه گفته بود: زنان كشور ما بايد توريست ها را راضي نگه دارند؟!
اينها را يادت رفته كه درآمد سرانه ات را به رخ ما مي كشي؟! (29207)
 
مهدي
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۵:۳۰:۰۹
چه خوب بود اگر مثل كبك سرمان را زير برف نمي كرديم! هر كس در اين جامعه زندگي كرده باشد خوب مي داند كه نياز دخترها به رابطه با جنس مخالف، كمتر از پسرها نيست. من فعلا در باره ي ازدواج موقت صحبتي نمي كنم، اما به پدرها و مادرها مي گويم كه با اين سختگيري هاي بي معنا، ضد ارزشي و ضد اسلامي براي ازدواج دائم، در واقع به طور غير مستقيم به دختران خود مي گويند كه اگر در خفا رابطه اي داريد، اشكالي ندارد، اما براي رسمي شدن آن هزار و يك مانع خيالي وجود دارد!
خودمان را گول نزنيم. واقعيت مثل روز روشن است و همه هم آن را مي دانند، اما نفعشان! در آن است كه خود را به ندانستن بزنند. مثل داستان آن پادشاه لخت و خياطان كلاه بردار و لباسي كه فقط حلال زاده ها مي توانستند ببينند!
دختران بالاي 30 سال كه تعداد آنها متاسفانه روز به روز بيشتر مي شود، نبايد نيازي به اذن پدر داشته باشند، چنان كه تعدادي از مراجع تقليد در ايران ولبنان و عراق هم چنين نظري دارند. الان براي بسياري از دخترهاي مستقل از نظر مادي، فقط داشتن مونس و همدم مهم است و حاضرند خرج پسرها را هم بدهند. خودم ده ها نفر رند را ديده ام كه خرجشان را دوست دخترشان مي دهد! (29212)
 
Lucifer
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۸:۴۰:۱۲
یادمه که در کتب بینش اسلامی دوره دبیرستان در مورد مکتب فرویدیسم که به قول خود کتاب اروپا رو در بدبختی فرو برد(به دلیل آزادی های جنسی) نوشته بود و این مکتب رو به لجن کشیده بود . خب آیا این بحث ما یه جورایی شبیه این مکتب نیست! من هم مخالف ازدواج موقتم چون 2 تا خواهر دارم و نمیتونم روزی رو تحمل کنم که یه جوجه خروس 15 ساله بیاد و نه به خاطر عشق که به خاطر.......... در ضمن به خودم هم چنین اجازه ای نمیدم که در مورد دخترای دیگه اینچنین فکر کنم. (29232)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۹:۰۴:۴۳
جوانان به هر صورت باید سرشان به چیزی گرم باشداعتیاد نشد بی بندوباری.باید فرصت شکوفا شدن و اندیشیدن و به تکامل رسیدن را به هر نحوی از آنها گرفت (29236)
 
امیر
۱۳۸۶-۰۳-۲۰ ۱۹:۲۰:۴۹
من خودم شخصا مخالف ازدواج موقت هستم. ولی برای من جالب است که شما ابتدا آیه قران را می آورید سپس 2 صفحه برای رد آن دلیل می آورید! اگر معتید که قران برای همه اعصار است ( که هستید ) پس رد دستور آن چه معنی می دهد؟ (29238)
 
Student of low
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۰۰:۰۸:۳۹
Her name is Dr Lamya Rostami Tabrizi not Laya,
Thank you\'
sorry I have not Fasri softwere in my computer.
i love to make a comment on this subject
but I can ont
All the Best for Alef site. (29261)
 
Unknown
۱۳۹۴-۰۱-۱۱ ۱۲:۱۹:۳۵
مطمئنا خارجی نیستی ولی برو اول انگلیسی یاد بگیر بعد بیا کامنت بزار ... (2775612) (alef-11)
 
علی ریکایی
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۰۳:۰۳:۵۶
مردم اگر در خاطرشان باشد در دولت قبلی یکی از وزرا و یکی از معاونین از عمده استفاده کنندگان صیغه بودن و حتی کار یکیشان به دادگاه کشیده شد ، می خواهم بگم اگر بعضی اصلاح طلبان ژست به خودشان می گیرند که این صیغه برای جامعه خوب نیست چطور موقعی که از دوستانشان 2 تا 2 تا صیغه بازی می کردند بد نبود . (29275)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۰۷:۲۲:۵۴
یک فراخوان بگذارید که پدرانی که حاضرند دخترشان صیغه بشود خودشان را معرفی کنند.اول هم برای مسوولین و نظریه پردازان موافق بفرستید.نخند! کاملا جدی دارم حرف می زنم. (29282)
 
اشناس
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۰۸:۳۵:۰۳
هر كي از اين نظرها مي ده انگار خيلي شكمش سيره .....
آقا مردم نون شب ندارن.
اين هم شد ايده براي حل مشكل مردم.
هركي بخواد خودش رو ارضاء كنه كه نياز به صيغه و اين جور برنامه ها نداره ، نياز به تصويب هيچ چيزي هم نداره ، مشاء ا... تو جامعه پره از اين فرصتها!؟
بهتره به اين همه علامت سوال جواب بدين (29289)
 
مرد
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۱۴:۲۱:۲۰
به نظر من ازدواج موقت امر بدي نيست چون جلوي خيلي از تجاوزات به عنف راميگيرد کافيه سري به بخش حوادث روزنامه ها بزني تا بفهمي چقدر اين فجايع تو جامعه زياد شده.ثانيا در جواب اون آقايوني که ميگن آيا راضي هستيد که خواهر يا دختر شما صيغه کسي بشه ميگم اگه خواهر و يا دختر کسي ميل به انجام چنين اموري داشته باشه خدا هم جلودارش نيست و مطمئنا اين کارو پنهاني و به کرات انجامش ميده و شماها حتي روحتون خبر دار نميشه پس خواهشنا اين مساله رو که مثل زخمي روي پيکر جامعه هست رو پنهان نکنيد چون در زير اين پوشش و پنهانکاري پيکره جامعه آنچنان دچار عفونتي ميشند که ديگه کاري از دست کسي برنمياد ،عفونتي که همين الان هم مشخص و محرزه مثل آمار مبتلايان ايدز آمار تجاوزات جنسي و ..... (29344)
 
ناشناس
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۱۴:۴۸:۴۶
حالا اين وزير يه حرفي زده چرا بايد رسانه‌ها اينقدر بزرگش كنن . بهترين كار اينه كه به هيچ به اين چرتي كه طرف گفته محل ندن. يارو حالا واقعا باورش مي شه كه خيلي آدمه و حرف مهمي زده. بهش محل ندين خودش مي فهمه كه چه غلطي كرده! (29350)
 
راحله
۱۳۸۶-۰۳-۲۱ ۱۸:۴۴:۱۴
[با تشکر از خا نم دکتر. برای یک جامعه ی فر هیخته طر ح این نو ع مطا لب حقیر ودور از شان است وبا وجو د مقام معظم ر هبری ودر گذشته امام راحل وشهید مطهری ودیگر علمای بزرگ اساسا دور از ادب است .تا انجا یی که ما می دا نیم کلمه جسارت در موارد ی به کار میرود مثل دفاع از نا مو س دین که مصدا ق بارز /ان دفاع مقد س بود . ویا به خا طر مان است که امام را حل فر دی را که مسولیت با لا یی داشت به خا طر ا ینکه با خا نم دیگر ی ازذواج کرده بود به معنا ی ازدواج دوم او را از مسو لیت بر کنا ر کرذ این را می گو یند جسا رت و زنان نجیب در سا یه ی این کار جسو را نه احسا س امنیت وازادی می نما یند در حا لیکه با سخنان این اقای وز یر زنان ان چنا نی شاد ند شرممان باد اگر با این سخنان ظلم به زنان وخا نو اد ه ها ی اصیل بشود اقای وزیر/ عذ ر خو ا هی کن از شهدا از دختران محتر م این دیا ر . (29400)
 
تفکر
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۱:۲۲:۰۰
کسانی که نظرات رنگارنگ داده اید ( به گمانم عده کمی بجای نفرات زیادی نظر داده اند )
آیا فکر کرده اید که :
فحشا _ اعتیاد_ دزدی _ قتل_ غارت و ....
همه و همه دارای ریشه اقتصادی دارند ؟

پس شرط عقل است بجای آرایش زلفان کج و کوله مان ، به درمان کچلی خود بپردازیم.
اگر اشتباه میکنم .... (29495)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۵:۵۲:۴۶
افتومنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض فما جزاء من یفعل ذلک الا خزی فی الحیو ة الدنیا و یوم القیامة یردون الی اشد العذاب بقره/85 (29539)
 
۱۳۸۶-۰۳-۲۲ ۱۸:۱۲:۳۴
ازدواج موقت كه اقايون راحت باشن
ديگه به زندگي بها ندن
خوب اگه صيغه باشه چه دليلي داره بخوان دائمشو انجام بدن (29565)
 
۱۳۸۷-۱۰-۱۷ ۱۲:۲۵:۵۹
این طور هم نیست . خیلی ها هستند که به ارزش های والا مثل تشکیل خانواده اهمیت میدهند و فقط به فکر دفع شهوت نیستند. (98861)
 
amir
۱۳۸۶-۰۳-۲۳ ۰۹:۱۷:۰۱
اخه از مخالفان ازذواج موقت اين سوال را دارم اين قدر كه نسبت به اين امر حساسيت نشان مي دهيد ايا نسبت به فساد وروابط نامشروعي كه در جامعه اتفاق مي افتد عكس العمل نشان مي دهيد.همين حلال خدا را تبديل به حرام كرده ايد كه اين روزها زنا كه حرام است تبديل به يك امر عادي شده
متاسفانه فكر كردن به راه هاي آسان باعث ايجاد مشكلات بيشتري ميشود آيا بهتر نيست به جاي ايجاد كلاي شرعي فكري به حال ايجاد شغل و مسكن و از بين بردن گراني و در كل بازسازي اقتصادي باشيم يا اينكه بدبختي جديدي به بدختي مردم اضافه كنيم (29623)
 
مهدی
۱۳۸۶-۰۳-۲۴ ۱۳:۲۷:۴۸
آقای وزیر کشور
مطالبی که در مورد ازدواجد موقت فرموده اند میتواند برای خیلی از تنوع طلبان من جمله پولداران سیاستمدار ، سیاستمداران پولدار ، آخوندههاو بالاخره بازاریان به حکومت چسبیده و مردان مومن نما خیلی بجا و عاری از مشکل باشد ولی فقط این سئوال مطرح است دختران و پسران و بطور کل متقاضیان این طرح چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؟چکونه این موضوع قانونمند گردد که اقایان اگر پرده بکارت دختر خانمی را که سرمایه یک دوشیزه است ازاله فرمودند چکونه جبران نمایند (طبق قانون 50 سکه طلا میدهند یا اینکه میفرمایند خودت خواستی تقصیر من نبود) آیا در ابتدای ازدواج موقت گواهی های لازم پزشکی از دو طرف اخذ گردد. در صورت سواستفاده های احتمالی هر یک از طرفین آیا قانون سکوت میکند و یا طرافدار حق میشود و چگونه. حداقل ابتدا به ساکن این طرح در خصوص خانمهای فاقد همسر که به هر دلیلی همسر خود را از دست داده اند و همینطور آقایانی که همسر خود را از دست داده اند اجرا میگردید ، سپس بازار داغ ازدواج موقت دوشیزگان و دختران باکره را مطرح میفرمودند. (29771)
 
۱۳۸۷-۱۰-۱۷ ۱۲:۲۲:۵۲
بحثی که شما مطرح کرده اید خود مسئله ای جداست ، اما من نیز با وضع برخی قوانین برای پیشگیری از سوء استفاده طرفین موافقم. (98860)
 
حامی
۱۳۸۶-۰۳-۲۸ ۰۷:۴۶:۰۱
چرا خانوم ها موضع می گیرند .آیا در جامعه زنانی نیستند که فساد می کنند .پس چرا ...در ضمن خانم هایی که می گویند مردها از خاهر و مادرشان شروع کنند ؟چرا به این فکر نمی کنند که این کار برای زنانی است که شرایط
آنرا دارند و به آن تمایل دارند نه هر کسی و نه هر خانواده ای ...لطفا آیات 24 و 25 سوره نسا را بخوانید تا جوابتان را بگیرید ...مطمکئن باشید پسرانی که در اوج شهوت و بلوغ قرار دارند یا استمنا می کنند یا زنا و یا روحیه اشن با مشکلات بسیاری دست و پنجه گرم می کند ....فکر می کنید یکی از علل قبولی کمتر پسران در کنکور نسبت به دختران چیست ؟ (30094)
 
دخو
۱۳۸۶-۰۴-۰۲ ۱۵:۴۶:۵۲
به نام خدا
اصولاً احساساتي بودن و عكس العمل احساسي نشان دادن در ذات ما ايرانيان است. وقتي كه هيچ راه حلي وجود ندارد اگر كسي راه حلي ارائه كند هركسي تنها از ديد خود و بدون هيچ گونه كار كارشناسي فوراً موضع گيري مي‌كند و از مدت‌ها پيش اينگونه است كه ما و امثال خود من، هيچ تمايي براي گفتگوي رو در رو و قانع نمودن طرف مقابل نداريم و در عوض هرچه از فكرمان مي‌گذرد بدون در نظر گرفتن عواقب و جوانب امر بر زبان مي‌رانيم.
بحث ازدواج موقت تا آنجايي كه حقير در خاطرم هست از مدت‌ها پيش وجود داشته و هم‌اكنون به علت بيان آن توسط يك مقام كشوري اهميت صدچنداني يافته است.
ولي حقيقت چيست؟
حقيقت اين است كه براي حل يك مساله رياضي بايد از استاد رياضي كمك بگيريد و براي درمان مريضيتان بايد نزد پزشك برويد و چون مي‌دانيد كه به چه كسي بايد مراجعه كنيد بالاخره مشكلتان حل مي‌شود ولي درمورد جوانان چه؟
هم اكنون ميليون‌ها جوان در كشور وجود دارند كه واقعاً خواهان ازدواج هستند و در آرزوي پدر و مادر شدن مي‌سوزند. اين جوانان برومند ـ چه پسر و چه دختر ـ به اين فكر نمي‌كنند كه تنها اميال جنسي خود را برآورد نمايند و اين از كوته فكري من است اگر چنين فكري در مورد آنها در سر داشته باشم!
اينجانب با احترام به تمامي مسئولان محترم و خدمتگزار كشور عزيزم ايران، يك سوال دارم كه هركسي به آن جواب دهد بر بنده حقيير منت گذاشته و به اميد خدا مشكلات جوانان حل خواهد شد:
در كشور ما مسئول جوانان كيست؟
اگر توانستيد به اين سوال جواب بدهيد مطمئن باشيد به سرشاخه اصلي و راه حل تمامي مشكلات جوانان دست يافته‌ايد.
چرا هركسي به راحتي از مشكلات جوانان صحبت مي‌كند، راه حل ارائه مي‌كند، خود را حامي جوانان مي‌داند و... ولي در عمل هيچ كسي هيچ كاري نمي‌كند؟
به خاطر اينكه هيچ كس خود را مسئول جوانان نمي‌داند. و هركس كه در مورد جوانان حرف مي‌زند خاطر جمع است كه كسي از او توقعي ندارد. چون مسئوليتي ندارد
كُلُّكُم راع وَ كُّلُّكُم مَسئول... (30818)
 
Mr.Frag
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۷:۵۵:۴۳
به نظر من كه طرح خوبي رو دادن.البته بايد توسط يكي از اين رسانه هاي جمعي طريقه ي عقد موقت كردن رو به جوان ها آموزش بدن.آخه اگه قرار باشه كه روزي دو سه بار بريم دفتر عقد و ازدواج ،بايد تو هر كوچه ايي دوتا دفتر بزنن. (30961)
 
فوق لیسانسه الاف
۱۳۸۶-۰۵-۲۱ ۱۳:۰۰:۲۹
من نمی دونم چرا این بحث ها فقط تو جامعه ما پیش میاد.من راضی حالا به فرض مثال دختر هم راضی یه آیه خونده می شه تا به قول بزرگان دین جمهوری اسلامی خلاف شرع نشه.همین ولسلام (35270)
 
بچه مثبت
۱۳۸۶-۰۵-۳۰ ۱۸:۰۰:۳۱
یاید استفاده به صورت ابزاری نشود با توجه به مشاورهای خانواده و اجتماعی وبا نظارت خانواده صورت بگیرد (36187)
 
سام
۱۳۸۶-۰۶-۳۱ ۰۱:۳۳:۲۲
به نظر من ازدواج موقت امر بدي نيست چون جلوي خيلي از تجاوزات به عنف راميگيرد کافيه سري به بخش حوادث روزنامه ها بزني تا بفهمي چقدر اين فجايع تو جامعه زياد شده.ثانيا در جواب اون آقايوني که ميگن آيا راضي هستيد که خواهر يا دختر شما صيغه کسي بشه ميگم اگه خواهر و يا دختر کسي ميل به انجام چنين اموري داشته باشه خدا هم جلودارش نيست و مطمئنا اين کارو پنهاني و به کرات انجامش ميده و شماها حتي روحتون خبر دار نميشه پس خواهشنا اين مساله رو که مثل زخمي روي پيکر جامعه هست رو پنهان نکنيد چون در زير اين پوشش و پنهانکاري پيکره جامعه آنچنان دچار عفونتي ميشند که ديگه کاري از دست کسي برنمياد ،عفونتي که همين الان هم مشخص و محرزه مثل آمار مبتلايان ايدز آمار تجاوزات جنسي و .....اخه ماهم دل داریم (38997)
 
۱۳۸۶-۰۷-۱۰ ۲۱:۵۱:۰۵
متاسفانه نظر اكثريت مردم نسبت به صيغه موقت نظري عكس دارد و حق دارند چون به ديد بدي نسبت به اين مسئله نگاه مي كنند.اما اگر كمي نسبت به اين موضوع فكر كنند به اين نتيجه خواهند رسيد كه صيغه موقت بسياري از مشكلات جواناني كه به دلايلي (چه پسر چه دختر) شرايط ازدواج دائم را ندارند راتاحد زيادي حل مي كند و نيز مهمتر انكه فساد و فحشا در سطح جامعه كمتر مي شود . چه بسا همين ازدواج موقت است كه زمينه ساز براي ازدواج دائم مي شود. (40301)
 
علی خیراندیش
۱۳۸۷-۰۱-۱۷ ۱۸:۳۷:۱۴
بنام مهربان ترین مهربانان
سرکار خانم رستمی
از اینکه شما انسانی با سواد و وارسته اید، شکی نیست، اما تمامی بحث برانگیزی صحبتهای شما این است که این صحبتها از کسی است که اطلاعاتش در مورد متعه کامل نیست. من نمی خواهم شما را محکوم کرده و یا خدای نکرده جای بحثی را آغاز کنم. فقط می خواهم بگویم که علت همه مشکلات جامعه ما از نداستن و درست نفهمیدن است.
شما در جایی فرموده اید:
***\"چنان چه شرايط اجتماعي طوري باشد كه ازدواج موقت شيوع پيدا نموده و در بين جوانان مجرد و مردان متاهل غالب و مستولي گردد خود نشانه اين است كه جامعه آسيب ديده و از وضعيت متعادل خارج گشته است.\"***
همانطور که می دانیم ازدواج موقت مخصوص افراد خاصی نیست ولی نکته بسیار مهم این است که خیلی از ما فکر می کنیم مردان متاهل می توانند متعه داشته باشند که این مورد جای بحث زیادی دارد و در این زمنیه محدودیتهایی نیز وجود دارد. و همچنین برای مجردان.
از طرفی همانطور که در سوره مبارکه نساء آیه 25 می خوانیم، اگر کمی دقت کنیم می بینیم که خداوند در آخر آیه فرموده: ***این حکم درباره کسی است که بترسد مبادا به رنج افتد، و صبر کردن برای شما بهتر است، و خداوند بخشنده و مهربان است. ***
از این قسمت مشخص می شود که این متعه فقط برای افرادی خاص است نه اینکه هر جوان 15 ساله ای دست به این کار بزند.
مشکل ما از آنجا آغاز می شود که دوست داریم همیشه ته مانده ظرفهای دیگران را بخوریم و از خودمان ظرفی نداریم، و در دبیرستانها و دانشگاهها همه ریاضی و فیزیک و هزاران درس را می خوانند و اجباری باید آنرا پاس کنند در حالیکه در طول این 15 سال تحصیل یک درس هم جهت یادگیری مهارتهای زندگی به ما آموزش نمی دهند و فقط یک تنظیم خانواده است که مطالبی درآن نوشته شده که همه انسانها که چه عرض کنم بلکه تمامی حیوانات هم از آن مطلعند!
پس اگر از همان ابتدا در کنار یادگیری ریاضیات و ... به من مهارتهای زندگی را از قبیل درست درسخواندن، تربیت صحیح فرزند، ازدواج صحیح و هزاران فعالیتهایی که همه انسانها از ابتدای عمرشان تا آخر با آنها دست و پنجه نرم می کنند، را به من می آموختند، دیگر نیازی نبود که الان به رفع معلول بپردازیم.
زیرا این پدیده ای که جنابعالی بحثش را به میان آوردید، معلولی بیش نیست. پس وظیفه ما این است که علت را دریابیم که در ابتدای نوشته هایم خدمتتان کردم.
در ضمن نکته ای را باید خدمت جنابعالی عرض کنم و آن اینکه فرموده بودید که *** مجازند از طريق صيغه و بدون هيچ گونه احساس مسئوليتي دختران را جهت دفع شهوت صيغه نمايند.***
این فرموده شما نشاندهنده این است که شاید درست فرق متعه را با زنا متوجه نشده اید، زیرا این چیزی که جنابعالی فرموده بودید مربوط به زنا است نه متعه، زیرا در متعه هم کانون گرم خانواده وجود دارد و صرفا جهت دفع شهوت نمی باشد.
در ثانی ازدواج موقت به این معنا نیست که مردی امروز شوهر زنی باشد و فردا شوهر کسی دیگر. این بازهم با زنا فرقی ندارد.
ما فرض را بر این می گیریم که گفته شما درست باشد و متعه برای دفع شهوت باشد، حال اگر اینطوری است، شهوت فقط برای زمان خاصی نیست و پیر و جوان هم نمی شناسد، پس کسی که صیغه می کند اگر هم برای دفع شهوتش باشد، نیازی نیست که امروز با کسی و فردا با کسی دیگر باشد، بلکه در یک مدت خاص مثلا 3 سال تا زمانیکه می تواند به ازدواج دائم بپردازد، با کسی متعه می کند. تازه مزیت این روش آن است که وقتی کسی اینگونه متعه می کند، وقتی دید با دختری اینقدر آرام می گیرد و می تواند زندگی آرامی داشته باشد ، چه بسا این متعه تبدیل به ازدواج دائم شود!
***بديهي است پسري كه در سن 15 سالگي رابطه جنسي برقرار مي كند، بنا به اقتضاي سن و حس فطري تنوع طلبي به يك دختر اكتفا ننموده و در طي دوران تجرد ممكن است با دختران و زنان متعددي ايجاد ارتباط نمايد. آيا آثار اخلاقي چنين رفتاري در جامعه اسلامي مطلوب و پسنديده است؟ قطعا چنين پسري در سنين بالاتر نيز به ازدواج با مشكلات و مسئوليت هاي آن تن نداده و روابط موقت را ترجيح خواهد داد. و چنان چه به ازدواج دائم تن دهد روحيه تنوع طلب وي به تك همسري خو نداشته و انتظار وفاداري و پايبندي به همسر و فرزند را نمي توان از وي داشت. چنين پسري با فرض اين كه حاضر به ازدواج شود آيا پدران و مادران حاضرند دختران عفيفه و دست نخورده خود را به عقد چنين پسراني در آورده و در خوشبخت كردن آنان آسوده خاطر باشند. آيا ما به عنوان پدران و مادران جامعه حاضريم دختران و پسران جوانمان در معرض چنين آسيب هايي قرار گيرند؟ بهتر نيست به جاي چنين اعلامات ناپخته و غير هماهنگ در جهت تسهيل ازدواج جوانان همت گماشته و براي فراهم نمودن زمينه هاي ازدواج نيروها و امكانات كشور را بسيج نماييم تا جوانان را از گزند چنين آسيب هاي مصون نگه داريم؟***
سرکار خانم رستمی؛ حرف شما صحیح و در عین حال نکات بسیاری وجود دارد، این فرموده شما نمونه ای از سوء استفاده کردن از متعه است. نه خود متعه زیرا اگر پسر 15 ساله من و شما در خانواده ای درست تربیت شود، و در عین حال فرهنگ درست زندگی کردن را در جامعه آموزش دیده باشد، دختری را متعه کرده و پس از مدتی چنانچه با هم به تفاهم برسند به ازدواج دائم روی می آورند. و نگرانی از این بابت نیست، بلکه تمامی مشکل از زمانی آغاز می شود که همین دختر عفیفه و با حجاب من و شما در معرض شهوت قرار گرفته و تن به کاری می دهد که دیگر حجاب و عفت برایش معنا ندارد که هیچ بلکه کم کم به سمت بی حیایی و بی عفتی می رود. حالا اگر هم اینوطری نشود جلوی شهوتش رو که ما نمی تونیم بگیریم!
در ضمن اگر کمی با دقت به اطراف نگاه کنیم، از کلیپهای موبایل تا خیابانها، می بینیم که روز به روز فحشا و بی عفتی زیاد و زیاد تر می شود، حالا چرا مثل کبک سرمان را در برف کنیم و با احساسات و تعصبات بیجای خود عامل گناه عده ای دیگر شویم؟
چرا اینقدر خودمان را ندید می گیریم و اقرار می کنیم که در این زمینه ازدواج موقت باعث فحشا می شود؟ آخه اگر ازدواج موقت باعث فحشا می شه، آیا بی عفتی دختران و پسران امروزه که تعدادشان روز به روز زیادتر می شود و متاسفانه پدران و مادران از همه جا بیخبر نمی دانند که پسر یا دخترشان روزانه چه کارهایی که نمی کند! باعث فحشاء نیست؟
پس اگر کمی عاقلانه تر بیندیشیم و تعصبات بیجا را کنا بگذاریم و بگذاریم که سنت زیبا و الهی اسلام در جامعه مان رواج پیدا کند، چقدر از این فحشا ها و بی عفتی ها جایش را به ازدواج دائم می دهد.
شیوه پسران امروزی ( که شما می خواهید مشکلات ازدواجشان را حل کنید) شیوه ای بس احمقانه است، زیرا پسران امروزی با دوست دختران خود ازدواج نمی کنند، بلکه با دوست دختران پسرهای دیگر ازدواج می کنند و این واقعیتی است دردناک!
در ضمن دختران امروزه هم با توجه به دوختن بکارت، اطمینانی بهشان نیست. حالا شما خودتان قضاوت کنید که یک پسر در جامعه بهتره که با یک دختری ازدواج کند که بکارتش را دوخته باشد، و قبل از آن هزاران جنایت و فاحشه گری داشته باشد یا با دختری پاک و عفیف که قبلا عقد دیگری بوده؟
قضاوت با خودتان!
با تشکر
علی خیراندیش
مدیر سایت فکربرتر
www.fekrbartar.blogfa.com (55959)
 
15 ساله
۱۳۸۷-۱۰-۱۷ ۱۲:۱۵:۵۶
من با آقای علی خیر اندیش کاملا موافقم . نباید به متعه تنها از جنبه ی منفی نگاه کرد . حتی آنتی بیوتیک هم اگر درست مصرف نشود مضراتی را داراست. پس باید در این مورد فرهنگ سازی شده وزیر نظر خانواده ها صورت گیرد.
ادامه ی بحث در پایین ذکر شده.(به زبان خود 15 ساله ها!) (98858)
 
ممد
۱۳۸۷-۰۳-۲۰ ۱۳:۵۰:۱۸
مگه ما دل نداریم بجای اینکه من برم به حروم کاری بکنم به ثواب یه کاری میکنم (66737)
 
۱۳۸۷-۰۸-۲۷ ۱۲:۳۱:۵۶
ازدواج موقت خيلي خوبه اما خرابش كردن حتي ساعتي هم كردنش اشتباهه اين نوع صيغه ولي بازم خوبه هوس جوونا رو ميخابونند كه مرتكب گناه سنگين نشن (92313)
 
ezad
۱۳۸۷-۰۹-۰۵ ۱۹:۰۶:۱۳
با سلام ببینید یک کلام ختم کلام باالاجبار هر فردی که امکان ازدواج برایش فراهم نشد میتواند وباید خود را ملزم بداند که می تواند عفت پیشه نماید با توکلت علی الله (93795)
 
ميرا
۱۳۸۷-۰۹-۲۲ ۰۱:۱۱:۵۴
[/img


مطلبي را كه هم اكنون مي نويسم را بدقت بخوانيدختري هستم 38 ساله ومجرد ا


ا مكان ازدواج بريم فراهم نشده بسيار تنها ومنزوي شده ام مادر در قيد حيات


نيست جز پدر پيرم سايرين سرگرم زندگي خود هستند ايا به نظر شما بايد باز منتظر


قسمت باشم!باز قسمتي هست حال كه در استانه 40 قرار گرفته ام شما يي كه

مي گوييد امپر بالا رفته ايا تا بحال 20.سال بي همدمي را تحمل كرده ايد ن


نه...................پس چرا بدون درك واگاهي از مسائل نظر ميدهيد چرا نگاهي


واقع بينانه به مسائل نمي كنيد درست است براي فرد 15 ساله جايز نيست ولي


براي افرادي خيلي هم ضروري ميباشد. (95636)
 
15 ساله
۱۳۸۷-۱۰-۱۶ ۱۶:۵۳:۵۷
شماهایی که هی در مورد صیغه در سن ما نظر میدین چند سالتونه؟

اصلا از حال و هوای ما تو این سنین خبر دارین؟ 15 ساله داریم تا 15 ساله.

بلوغ در یکی دیر ظاهر میشه در یکی خیلی زود. یکی تو این سن خیلی میفهمه

یکی هنوز تو عالم فانتزی بچگانه به سر می بره .

کی گفته که اگه صیغه پیش بیاد ما ها دیگه فکر ازدواج دائم رو از سر بیرون میکنیم؟

شاید همین صیغه باعث بشه در آینده دو نفر با هم ازدواج دائم کنند. مهم اینه که

خانواده ها از رشد فکری دو طرف اطلاع پیدا کنند. حاضرم شرط ببندم هم سن و

سالهای من خیلی بیشتر از بعضی زوج های سی ساله در مورد ازدواج ورابطه زن و

شوهری و ....... میدونند اما از ترس این که ((بی حیا)) خطاب بشن دم نمی زنند.

باز هم می گم همه ی 15-16 ساله ها مثل هم نیستند بلوغ زودرس که می گن

همینه دیگه . شما فکر میکنین کسی که دنبال شهوت رانی و هوس هست به

احکام و شرع اهمیت میده ؟ نخیر اون خیلی راحت در خفا کارش رو می کنه یا رو

میاره به همجنس بازی و استمنا و ... .

بعضی از ما ها هم خیلی خوب بنیان خانواده رو درک می کنیم هم خیلی خوب عرف

و ارزش ها رو میشناسیم. اصلا چرا باید به صیغه فقط از جنبه ی جنسی نگاه کرد .

شاید ما هم به کسی احتیاج داشته باشیم که باهاش درد دل کنیم چون تو این سن

زیاد به دوست هم جنسمون اعتماد نداریم . و کلا حرف های همو باور نمی کنیم .

بابا ما هم دل داریم ، به عشق و علاقه احتیاج داریم دوست داریم یکی بهمون بگه

((دوست دارم)) . چیزی که فکر کنم 90% ما بعد از بلوغ این کلمه رو خیلی وقته

نشنیدیم. نه این که واقعا نشنیده باشیم ها ، جوری که از ته قلب باشه نبوده . چون

مهر پدر و مادر که یه چیز عادی شده . دوست داریم یکی غیر از پدر و مادر و خواهر

برادرو دوست داشته باشیم .

لطفا ما رو درک کنید. امید وارم تونسته باشم حرف دل هم سن و سال هامو بزنم.

از این که به این مطلب توجه کردید ممنونم. (98794)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۲۱:۱۹:۲۵
مرسی حرف دل منو زدی ولی کو گوش شنوا (3426572) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۰۱ ۲۰:۳۳:۰۷
باسلام خدمت دکتر ،،امیدوارم حالت خوب باشد،بنظرم من دلیلاتون مستحکم نیستن،،،وقانع کننده هم نمیباشند،، (4025822) (alef-13)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۳-۱۹ ۲۳:۰۹:۲۶
سلام خدمت دوستان
اگر کسی بترسد به حرام بیفتد(حتی نگاه حرام) بر او واجب شرعی است که ازدواج کند.
وقتی ازدواج دائم ممکن نباشد عقلا ازدواج موقت واجب است
ضمن این که در حکم اولیه هم مستحب است.
از این ها گذشته هیچ کس نمی خواهد ازدواج موقت به طور مطلق و برای همه حمایت شود بلکه باید ازدواج موقت با محدودیت های زیادی که بدی های آن را از بین می رود گسترش یابد.مثلا فقط مخصوص جوانان مجرد باشد آن هم تنها یک همسر(ازدواج موقت) و بعد ازدواج چند ساله باشد و کسی که ازدواج موقت کرده با غیر باکره بتواند ازدواج بکند و قوانین دیگر و در صورت تخلف از قوانین می شود مجازات های سنگینی هم در پی داشت باشد.و مطمئن باشید خیلی راحت می توان آن را قانون مند کرد چون مانع جدی فکر نمی کنم بر سر راه آن وجود داشته باشد.
به راحتی می توان با تبلیغ از راه های مربوطه و با کمی تلاش این را جا انداخت چون فکر می کنم غالب جامعه با همچین چیزی موافقند.البته به همراه محدودیت ها و قوانین مربوطه اش.
این ها که می گویند مشکلات مسکن و ... حل بشود فکر کرده اند مگر به همین راحتی ها می شود این ها را حل کرد.باید این آرزو را به گور برد با آن اطلاعاتی که من دارم
در شرایط کنونی این تنها راهکار است.بعضی ها خراب شدن گسترده جوانان ما را نمی دانند یا خود را به ندانستن می زنند؟
البته من هم مخالف مردان متاهلی هستم که نفسشان هیچ وقت سیر نمی شود ولی این دلیل نمی شود مطلقا و به طور کلی با ازدواج موقت و متعه مخالفت کرد. (4419995) (alef-11)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۰۴ ۰۰:۰۴:۱۵
بابا مگه فقط مسایل جنسیه ازدواج موقت هزاران فایده داره که مثلا :
۱-جوون برای ازدواج دایم آماده میشه
۲-به اخلاقیات جنس مخالف پی میبره
۳-حتی حرف زدن با جنس مخالف حرامه پس انسان باید ازدواج موقت کنه تا به گناه نیوفته
۴-سن ازدواج هی داره میره بالا پس من ۱۵ ساله باید تا مثلا ۲۸ سال ...چیکار کنم ؟
۵-با مهریه خیلی کم ... میتونن تجربه کسب کنن و جلوی خیلی از طلاق هارو بگیرن
۶-دختر و پسرا ... لطفا بیایم قبلش همون خطبه رو هم بخونین چیزی عوض نمیشه فقط یه خط خوندیدن ولی دیگه گناه نمیکنین
۷-پسر رو دختر غیرتی میشه و مثل همسر خودش دوستش و همش به فکر کار های دیگه نیست یا ..
۸-اگه پیش یه روحانی برین یه برگه میده بهتون که با این برگه حتی هتل هم موظفه بهتون اتاق بده
متاسفنه تو ایران صیغه بد جا افتاده به طور خلاصه صیغه یعنی همون کار حرامتو به صورت حلاله؟ حالا شما هی رگ گردنت باد کنه (4488553) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.